Toebereiden op wacht op de vrouw het werk, dat BLAD ZIJ BOUW EENS EENBRUNCH Fijn voor de school dialoog Profiteer er nog van ZATERDAG 11 NOVEMBER 1967 Mevrouw Richters-Wolvius (presidente NCVB): Ze is jong, lang, slank, vitaal, de presidente van de punt te komen. Vroeger was Nederlandse Christen Vrouwenbond, mevrouw A. H. het domweg: voor-echtelijk ge- Richters-Wolvius. Haar agenda was de hele dag volge boekt met o.a. een rit heen 't Is weer lang donker. Op za terdag slapen we allemaal (voor zover dat kan) lang uit en we ontbijten laat. Met het gevolg dat onze dag een beetje raar ingedeeld wordtalles wordt later. Kijk, en dat is slaohtsverkeer is ontoelaatbaar. Iets anders is dat het toch gebeur- i weer naar Amersfoort in de-, merkt ze op. „De PSVG en stromende regen en slecht zicht. Er was redactiever- NCVB zijn er om te helpen bij het doordenken van deze proble- te komen tot een eigen zienswijze." Vrouwelijk Ze denkt niet dat i gadering. Het blad De Christenvrouw komt bjj alle 95.000 leden. Eén of twee belangrijke onderwerpen worden per jaar in alle afdelingen gebracht. Deze onderwerpen komen in het blad aan de orde. Zo zorgt de NCVB voor coördinatie tussen blad en afdelingen. De twee onderwerpen waarom tr T-.°P dezelfde manier 95.000 man- het dit verenigingsjaar gaat, njn „Democratie en gezag nen jn éép bond samm kunncn en Massamedia' worden gebracht. „Mannen heb ben geen behoefte om in zo'n Daarmee ls ook het beleid van dat ik nooit in de praktijk ge- l)r.0ïr™t?n£1 J?,™?.' deze presidente getekend: niet in werkt heb. Het leuke is, als je in mannan ,mon ai m het knusse vrouwenclubje blij- allerlei besturen zit, dat jezelf de J ._h d vprkpliik en ven, maar de maatschappij in. basiskennis hebt, ik heb er als _nni<.„ha_npliji(.„..istipiL Voor mevrouw Bichtefs niet het ware aan „geroken." al NCVR u tkhjlu moeilijk, zij timmert dagelijks De belangstelling van mevrouw van de M.VB is zicnzelt aan de weg. Voor haar huwelijk Richters richt zich vooral op de ïf haalde ze het diploma van de geestelijke volksgezondheid. Zorg mannen-organisaties, „Ja School voor Maatschappelijk voor de niet-gehuwde moeder, Te- Werk. „We trouwden meteen, zo- lefonische Hulpdienst, Diaconaal Het zou verrijkend zijn voor jaar het gerefor- bet hele leven als de stem van de meerd maatschap- vrouw meer werd gehoord. Na- tuurlijk is er een indirecte in- pelyk werk in vioeci vja de partner maar Rotterdam, het de directe inspraak van de vrouw heeft of had haar wordt te weinig beluisterd. De zorg en tijd. "°uw een.typiscl!.ÜÏÏE Ï5 breng. Het moet vanzelfsprekend Sinds mei dan zijn dat je als man-en-vrouw-sa- het voorzitter- im het leven en el zijn ichep ven de betten verdiept." NCVB. Moeilijk De vrouw zonder partner mist os oon lorieew, dan toch maar indirecte om 95.000 leden inspraak merken „e op Laat aaneen te sme- Zjj zjch vooral beschikbaar stel den? „Maar dat len, vindt mevrouw Richters. „De is helemaal niet vrouw die kwaliteiten heeft moet de bedoeling! Het ^™id ttot ve^uhing van 5 bestuursfuncties. Veel mannen leuke is juist dat wjuen wej niimte geven aan de je met zoveel vrouw, maar vinden bij haar wei vrouwen van ver- nig bereidheid, omdat ze zichzelf schillende kerke- niet capabel vinden, lijke afkomst het wat ik' het belangrijkste pro- zo fijn met elkaar bleem vind op dit ogenblik voor kunt hebben, al- de christenvrouw? Die is niet an- Kocie- ders dan voor vrouwen, Meer inspraak dus. Op de hoogte by het licht van blijven van de hedendaagse pro- het evangelie. De blematiek. vruchtesap, van tomaten, si naasappels of grapefruit bijvoor beeld. Daarna zorgen we voor eie- ook van pas. eikaars belangen MEVROUW RICHTERS de maatschappij in tijdschriften. En zelfstudie, die gericht is op man-vrouw verhou- moderne theolo- Je vak bijhouden zodat als de ding Ik heb gelukkig goede gie komt nauwe- jlinderen de deur uit zijn en het huishoudelijke hulp, én een lyks aan bod. We „tweede leven" begint, je niet omzeilen het niet, thuis blijft zitten maar een ver frissende inbreng hebt voor je rein. We snijden niet zoveel ker- ™an- Zodat je weer mee kunt kelijke zaken aan, dan hebben doen aan de °Pbouw van de we geen bestaansrecht meer. Geen doublures atschappij, en toegerust bent om functies te aanvaarden, hetzij gesalarieerd of in bestuurlijke zin. De vrouw van de toekomst zal gewoon meer naar buiten We hoeden ons voor doublures moeten treden, overal deel aan met bijvoorbeeld de gereformeer- hebben, voor zover haar persoon- de of hervormde vrouwenvereni- lijke omstandigheden dat toela- gingen. Het gaat de NCVB om ten. Mijn leven heeft zich nooit Studies Nederlandse Huishoudraad Wie iets meer wil weten consequenties van hoogbouw we bieden wel plaatsruimte aan voor het gezinsleven en de voorlichting, we brengen onder Laten we meedoen aan open huishouding, (wat is de invloed de aandacht Parallel met de gespreksgroepen als christen ervan op de lichamelijke en NCVB zou je de Christelijke Plat- geestelijke volksgezondheid?) telandsvrouwen Bond kunnen wat leren doet er goed aan het rapport te noemen. We vangen elkaar geen atheïst, bestellen naar aanleiding van de vliegen af en hebben een gezellig de ander. Wij zijn als christenen studiedag. „Wonen in Hoog- en informeel contact. Wij zijn er procentueel ver in de minder- bouw". Vooral het menselijk ele- niet om de bond groot te maken, heid, ment is hierbij naar voren geko- men. Het rapport kost 3, of 4,50 waarbij de gehouden inlei- Natuurlijk heeft ook de begrijpen van de ander. Schuw dingen dan in uw bezit komen, man-vrouw-verhouding aandacht gesprekken met andersdenkenden Over de was is ook het laatste gekregen. Hoe kan het anders als niet! En niet uit evangelisa- woord nog niet gesproken. De Ne- de presidente in het hoofd- tie-oogpunt!" zegt ze fel. *---** bestuur van de PSVG zit? Via het secretariaat is de hij-zijfol- dcr verspreid en propaganda ge maakt voor het blad Gezond Ge- ningen die het was- en droogpro- Zin. Marv Zeldenrust-Noordanus 22 kiest het vak van zlJn vacJer, van een assuradéursbe- drijf, de zoon van 21 is cineast en teit kunnen wc niet langer ver zwijgen. Ik vind dit hele onder werp persoonlijk", zegt Richters. Meedoen daar kan je voor jezelf de houding van de de ontmoeting met stellen altijd t derlandse Huishoudraad heeft er een uitgebreide studie aan ge wijd. Het accent daarvan is ge legd op ruimtelijke voorzie- Mevrouw Richters heeft vier kinderen. De oudste dochter van 24 studeert rechten, de zoon van installatie en ventilatie. Wie alles wil weten over'was sen en drogen kan terecht bij dit rapport, dat het uwe wordt voor 5. Evenals het eerstgenoemde bestellen via girorekening de jongste (19) doet eindexamen gymnasium. „Het is natuurlijk verleidelijk na een dag hard wer ken je benen over elkaar heen te slaan en uit te blazen. Maar dan „De verantwoording ligt hier zijn er man en kinderen die aan-* 228950 t.n.v. Penningmeester bij ieder voor zich. Hoe interpre- dacht van moeder vragen. Dus Stichting Nederlandse Huishoud- teren wij de gangbare moraal als sta je op en ga je gezellig ko- raad te 's Gravenhage, op het christenvrouw? Het is heel moei- ken. luister je naar verhalen. Het strookje vermelden wat u wenst, lijk om tot een bepaald stand- is een voortdurend afwegen van "WK Kinderen hebben vandaag gelukkig hun eigen modeHet zyn geen miniatuur-grote mensen die moeten denken aan de vouw in hun pantalon of het onberispelijke witte kraagje. Hun kleren hebben ritsen, en zak ken waar je wat in kunt stoppen; en vooral: ze zijn kreukvrij en kunnen tegen een vlek je- Dit meisje gaat door de herfst met een lekker ruim jurkje en een bijpassende bla zer, gemaakt van dralon. Goede kinderdracht voor naar school.' Eindelijk een vrouw aan het woord die dagelijks (al bijna twintig jaar) achter het stuur zit. De afstanden mogen er zijn! Want in haar nieuwe auto die zijn nu tien weken heeft, heeft zij er al weer twaalfduizend kilometer opzitten. Het is mevrouw X. uit D. Zij vertelt: „Ik rijd al twintig jaar elke dag en mijn man zegt nog steeds: „O, denk er om, O, pas op, O, kijk die fiets, Heb erg in die hoek, Heb erg in die zijweg, Heb erg hier- en Heb erg daarin. Heb je je richting al aan?" Je zou er iets van krijgen als je er naar zou luisteren. Telkens zeg ik: „Ja, man." Als het helemaal donker is zegt hij: „Heb je je lichten ook aan?" en ik zeg weer: „Ja man, al zo lang." Altijd zegt mijn man: kalm aan, ook als ik zeventig rijd. Hij maakt mij er altijd op attent dat er een bord staat van vijftig kilo meter, maar nog nooit heeft hij gezegd dat einde vijftig voorbij is. Ik doe het niet, maar ik maak me sterk dat als ik vijftig km bleef rijden hij er niets van zou zeggen. Nu heb ik het voorrecht dat ik elke dag kan rijden (ik doe het nog ontzettend graag). Mijn man heeft geen rijbewijs dus kom ik wel aan mijn trek ken. Toch zijn er massa's vrou wen die wèl een rijbèwys heb ben maar wiens man altijd wil rijden zodat zo'n vrouw nooit de kans krijgt en zodoen de ook nooit echt rijvaardig heid krijgt. En als ze dan eens één keer MOGEN rijden zit de man op- en aanmerkingen te maken omdat zij zo stunte lig rijdt. Wat dan ook hele maal geen wonder is; dan krijg je als vrouw de zenuwen van die mannen. Dankbaar Ik rijd voor de zaak honder den kilometers per dag met mijn man naast mij en ben zo gewend aan zijn op- en aan merkingen dat ik bet bijna niet meer hoor en er zo wei nig mogelijk op reageer. Man nen die heel de week met de wagen weg zijn moesten zo flink zijn om op zaterdag te zeggen: „Zeg vrouw, ga jij nu eens lekker een eindje rij den." AI zou het maar zijn van Dordt naar de Moerdijk en terug, daar zouden al veel vrouwen hun mannen dank baar voor zijn." Nu heren, u hebt het ge hoord. Wij zijn mevrouw X dankbaar voor haar gezellige, lange brief en veel sterkte op de weg mevrouw! Voorin Hetgeen mevrouw B. te N. schreef was ons uit het hart gegrepen. Mevrouw B. aan het woord: „Het verbaast ons al tijd weer dat zoveel ouders, die goed voor hun kinderen zorgen, dit in de auto niet doen. De kleintjes zitten voor in op schoot, soms los achter in, wat bij flink remmen ge vaarlijk kan zijn. Wij hebben voor ons dochtertje een veilig heidsgordel gekocht, die mid den op de achterbank gemon teerd is. De heup- en schou derbanden zijn verstelbaar zo dat ze dit tuigje kan dragen van haar eerste tot ca. zesde jaar. In het begin zat ik naast haar, omdat ze toen nog omrol- Kaatje V. wordt in een zie kenhuis verpleegd; dank zij de auto heeft zij iedere zaterdag bezoek. Allereerst beterschap, Kaatje! „Ik word in Bergen op Zoom verpleegd. Mijn moe der woont in Goeree-Overfiak- kee; «naar dank zij de auto kan ik iedere week bezocht wor den. Vanuit mijn woonplaats brengt mijn broer moeder met zijn auto naar het veer. Aan de andere kant staat mijn an dere broer weer met de auto om haar naar mij te brengen. Anders was het een reis om de wereld; nu is het hele ge zin 's zaterdags met de auto in de weer om mij een gezellige dag te bezorgen." Vader verkocht hem voor vijf entwintig gulden én kocht een nieuwe fiets. En wij? Wij liepen weer!" Ook de vader van mevr. Y. te d. H. had al gauw een auto, G. te d. H. heeft maar: „Er was niemand die er verstand van had. Daardoor gemak in. Wat hadden we een der heeft later vaak gezegd: plezier van onze auto. Ik kon „Die man is rijk geworden mijn ouders gaan halen als ze van mijn eerste auto." Tussen op bezoek kwamen, en zelf haakjes, een heerlijk bezit een gingen we met onze drie kin- auto!" deren naar de grootouders. Waarom een ergernis al dat niet graag willen missen." deren. Spoorwegen begunsti gen? Eenmaal Baam, drie uur Tboo onderweg!" Wordt er een bijdrage gewei- Mevrouw B. te S. zegt: „Het gerd terwijl er een grote slee op ons voor de deur staat? vraagt de was ongeveer 1925 de als we een hoek omgingen. Nu zit ze altijd alleen. Erg" praktisch vind ik ook dat het tuigje in huis aangedaan kan worden, zodat in de auto al leen een brede band door een lus van het tuigje gehaald mijn vader de kans een twee- 0„.. o»..u- hoeft te worden. De kinderen dehands auto te kopen; hij punt dat elke bijdrage vrijwil- zitten niet strak in het tuigje, kostte vijfenveertig gulden, lig is en met dank aanvaard ze kunnen zitten, staan of lig- Toen begon de pret. Gingen wordt. Ik heb er niets mee te we uit dan moest ik als oudste maken hoe een ander zijn de auto aanslingeren. Begon hij te ronken dan moest ik t van de dokter. Toen kreeg tie hief met vrijwillige bijdra- J~ gen en stel me op het stand- Nog iets: wat te d. H. schrijft over de Spoor wegen meer begunstigen. Dat klinkt aardig maar kan niet altijd. Als wij naar familie gaan doen we er met de auto ongeveer drie kwartier over. Gaan we met openbaar ver voer, dan eerst met een bus, daarna een flink eind lopen in tor weer afsloeg. We hebben Wij danken allen die aan er een paar jaar pret van ge- deze gezellige dialoog hebben had; op het laatst kreeg vader meegedaan, en rekenen op vc- niemand meer mee, want je len in ons volgend gesprek: wist wel wanneer je wegging, van beroep huisvrouw. Natuur- echter niet wanneer je terug- lijk zijn ook dan heren wei een drukke stad, daarna nog kwam. Want de auto had nog kom met hun nuchtere kijk eens een bus. hetgeen ruim wel eens kuren, maar wa? wil op vele zaken. Volgende week twee uur tijd kost. Dat is, je voor vijfenveertig gulden! starten we. Natyurlijk staat er een gezellig broodmandje op tafel met allerlei - soorten brood: roggebrood, nu een goede gelegenheid tot knackebrood, witbrood, bruin- liet geven van een brunch. Een brunch stamt uit Ame- ika. Het woord is een sa- mentrekking van breakfast Wa( drinken we bij Mn en lunch; ontbijt en koffie- brunch? Alles wat maar lekker maaltijd. U kunt er heel goed is. Karnemelk of melk, koffie, een brunch-party van maken. thee- chocolade, vruchtesap. i Maar houdt u van een kop helde- Omdat er geen sterke drank rg goep dan .g dat Qok gezenjg. aan te pas komt en de aan- we besluiten dit bijzonder ont- vangstijd omstreeks elf uur bijt met t ligt, kunt u op zo'n ontvang- partij uitstekend een gezin met jonge kinderen te gast vragen. Omstreeks elf uur dus, dat wil zeggen dat de gasten met een le- mast, dan zorgen ge maag komen. Tegen een servies. Een fleurig ontbijtlaken glaasje vruchtesap thuis kan de 's ook op zijn plaats bij een gastvrouw niet protesteren. brunch, dan wit servies erbij. Tijden, de brunch wordt alles fin er kinderen van de Partij geserveerd wat bij ontbijt en kof- f'P h?« Prettig om onder het ,h„i. hel. tafelkleed een molton of plastic gezellige slaatjes die u tevoren dag zijn de winstpunten. Denk De Hollandse bloemkool wordt bloemkool, kleine paprika, 70 gr. Hier komen de recepten. Bloody hot Poire Flavia 250 gr. aardappelen, stukje Pocheer per persoon een gehal veerde, geschilde en van klokhuis ontdane peer 10 minuten in een suikerstroopje. Afkoelen en uit- ze tweemaal gestoord door de lekken. Kook een mooie, gladde postbode en de telefoon. We be- vanillevla van 1. melk, Vz va- kijken haar werkkamer: groot bu- nillestokje, 2 eieren, 30 gr. maize- laatste moet wel om bij te blij- werkster én huisnaaister, nog reau- foto's en reprodukties, een na en 50 gr. suiker. Afkoelen, ven: essays, geschiedenis, goede echt ouderwets. wand gevuld met boeken, en op mengen met L stijfgeklopte Koken ben Ik dol op en lk geef «aM wit Delfts vaasje met slagroom ook graag een diner aan huis." r0?e "abyroosjes. Deze sfeer la i 3 eetlepels rum. On der in een glazen schaal de peren, schenk de vla daaroverheen. IJskoud serveren. Vroeger had ik een oom die niet sterk was. En omdat zijn vrouw wat men noemt „vermo gend" was, deed hij bijtijds zijn praktijk hij was internist over en ging reizen. Winters op Sicilië, in Noord Afrika, zoiets. Ik was nog klein, ik herinner me vaag verhalen over een huis buiten Rome, dat zij eens hadden en waar altijd de toiletzeep weg was. Die bleek door ratten te wor den opgegeten. Zoiets onthoud je als kind. Maar wat ik meer dan I iets anders onthield was wat oom zei ten aanzien van zijn graf. El ke keer dat zij ergens neerstre ken, zo vertelden mijn „grote" studerende neven en nichten, 1 klom oom even naar het kerkhof ter plaatse. „Want" zei hij „jullie moeten nooit met me slepen". Die woor den vergat ik nooit. Die speelden zelfs de vorige keer bij het schrij ven van de Open Brief door mijn hoofd. Is door die woorden in mij een gevoel ontstaan, dat ik tot op vandaag niet kan afleggen? Doen het hoe en waar van onze laatste rustplaats er minder toe voor mij, sindsdien? Bracht die uitspraak me, klein als ik was, aan het denken? Het moet haast wel. Iedereen weet van zichzelf hoezeer indruk- 1 ken en uitspraken, in onze jeugd ervaren, meespelen in wat wij later „onze houding" noemen. Misschien was ik heel anders ge weest in dit opzicht als ik b.v. een moeder had gehad die elke dag het grafje van een voor mijn geboorte gestorven broertje of zusje had bezocht. Ik realiseer me dat ten volle. Ook heb ik voorzien dat iemand me op de Open Brief van de vorige keer zou antwoorden met de vraag: mevrouw, gelooft u eigenlijk in de opstanding der doden? En: Gaat er niet iets verzoenends uit van de aarde, Chris, iets van rust, ben je er niet even nog dicht bij de geliefde, dat is toch niet allemaal zelfbedrog? Ja, ja, zou ik tegen allebei wil len zeggen. En nog meer dan ja. Ik zie het rondom me, bij gewo ne, nuchtere mensen: dat hevige heimwee naar een graf ver weg; een vriendin van me kreeg na drie dochtertjes en een zoontje een tweeling: twee jongens. Bei de waren mismaakt, de ene stierf na de geboorte. De tweede werd door haar acht maanden lang dag en nacht verzorgd, toen stierf hij ook. Het gezin moest kort daarop vluchten en, eenmaal hier in Ne derland, viel het terug op functie en herenhuis, alsof er niets aan de hand was geweest. Na een jaar overviel mijn vriendin een dodelijk heimwee naar het grafje. Was het novem ber, regen, kou? ik weet het niet meer. Maar het bracht haar ertoe haar drukke gezin aan deze en gene toe te vertrouwen, en zich als verpleegster te verhuren op een boot voor Mekka-gangers, zij die zo rustig, evenwichtig, zacht, vriendelijk was. Dat kan. Het is ver af van oom's filoso fie, maar het kan ook de nuch terste van nu overkomen. Je weet het nooit van jezelf. Het is omgekeerd ook niet zq dat degene, die het minst heeft beleefd het meest filosofisch praat Oom had veel beleefd, maar hij was de dreiging van de dood voorbij. Het was zijn rust die hem zo deed spreken. Ik ge loof, dat mij juist die toon van de rust frappeerde als kind, ik werd er nieuwsgierig naar. En zo is al vroeg voor mij de opstanding der doden niet ge weest de kadastraal vastgelegde plek, die de bij de burgerlijke stand eertijds ingeschreven mens teruggeeft. Maar het begin van een nieuw leven, waarin wij ongestoord en onbeperkt 'deelhebben aan Christus, zonder achternaam, zon der voornaam van nu, zonder eerste of tweede huwelijk, zonder (netjes invullen) gehuwd of onge huwd. Dat is niet aan de orde, dat ligt achter ons, er is een nieu we werkelijkheid. En zo spreekt het mij aan dat de aarde, de war me grond, een nabijheid doet voe len van de geliefde, immers, dat doet ook een foto of een handschrift, en denk eens aan het prachtige slot van de Woeste Hoogte waar de verteller, staan de bij de drie grafstenen zegt: „Ik bleef nog bij hen talmen on der die milde hemel; zag hoe de nachtvlinders fladderden tussen de hei en de klokjes, luisterde naar de zachte wind, ademend door het gras, en vroeg mij af hoe men zich ooit een onrustige sluimering kon denken voor wie sliepen in die rustige aarde". Maar en dit is mijn maar van de vorige keer dit maak je als het op de laatste vragen aankomt je kinderen niet wijs. Er is verschil tussen het open aanvaarden van de werkelijkheid (stof zijt gij) en het zoeken naar en ontvangen van troost. Troost is geen bedrog maar zij wordt het als we onze kinderen die troost voorhouden als werkelijk heid. Of met andere woorden: als de kleine doorvrager zegt: is opa hier onder de steen- en je begint met te antwoorden: eigenlijk is hij hier niet, zijn ziel is in de hemel. Dan kon je wel eens klem zitten. Want bij ziel en hemel is geen eind aan de vragen. En boven dien: troost dat je? Weet je zelf wat dat is? Of heb je het er maar altijd bij gelaten? Het liefst zou ik zeggen: ja, we hebben opa's lichaam hier gelegd, en als we hier zijn, is het net of we even met hem kunnen praten, niet echt natuurlijk, maar omdat het hier zo stil is, kijk, en dan is het net of hij toch nog bij ons is. en dat geeft troost. Dan zitten, lijkt mij, alle gevoelens eerlijk op. hun plaats. Dan kun je ver- Vooral ook omdat er opa's zijn wier graf niet is te vinden. Of het moet zijn aan de Birma spoor weg, in Dachau of in de Stille Zuidzee. Als je niet meer zeggen kunt: daar is hij, wat is het dan een troost te zeggen: hij is dichtbij, hij is hier, in mijn herinnering, in mijn hart. Zonder ziel en li chaam-kwestie. Maar met het be gin van een nieuwe werkelijk heid voor ogen. CHRISTINE

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 12