25000 LANDVERRADERS Ds Ben Peake (58) gebruikt vakanties voor lekentraining TOCH NOG WEER EEN NIEUWE TROMMIUS DE SS IN NEDERLAND GEESTELIJK LEVEN DRIE HOTELS VOOR CONFERENTIES ZATERDAG 11 NOVEMBER 1967 (Van een onzer redacteuren) Ha de Tweede Wereld oorlog is van Duitse zijde beweerd, dat meer dan zeventigduizend Neder landers het „feldgraue" «-uniform hebben gedra gen. Dit aantal is te hoog geschat. Het moeten er ,niet meer" dan 25.000 sijn geweest, die om wat voor reden ook, in dienst fraden van de bezetter. Een indrukwekkend cij fer, waarmee Nederland zich plaatste in de rij van die landen, die relatief het grootste ss-contingent hebben geleverd. Die Nederlandse ss-ers werden door het goede deel van het Ne derlandse volk en terecht gevreesd, gehaat en verafschuwd. Verafsdhuwd? Het vormingsblad Storm-ts moet daarvan In meer dan eeft uitgave melding maken „Vervuld van groote idealen gingen wij, ss-mannen, onzen weg langs een Groningsch voet balveld; waar rappe knapen el kaar sportief bevochten. Minder tportief was echter het publiek. Het schijnt, dat een der club* Oranje heette, hetgeen een schoone aanleiding was om bij het passeren der ss-formatie* een Onwelluidend gebral van Hup Boven het artikel prijkt een grote kop „Landverraad". Het is een thema, waarop de ss en met haar de NSB steeds weer terug- „Babyface" Als de strijd tegen Rusland is ontbrand wordt de werving voor de ss in verhevigde mate voortge zet onder allerlei leuzen. De toe- 5 loop voor dienstneming aan het Oostfront is groot. De honger naar echte Germanen kan ook niet worden gestild. Hebben de Duitsers aanvankelijk om propa gandistische redenen figuren als Nederlands atletiekkampioen Ti- nus Osendarp en luitenant-gene raal Seyffardt naar voren gescho ven, begin 1943 pousseren zij Ge- rardus L. Mooyman uit Voor burg, de eerste Nederlander, die het Ridderkruis van het IJzeren Kruis ontvangt, omdat hij zeven tien Sowjet-tanks in brand heeft geschoten. De foto's in de dagbladen tonen hem, een kleine tengere jongen met een veel te grote helm boven zijn.- babyface, bij allerlei ont- vangsten en andere soorten gele genheden. Vooraanstaande NSB-ers, ss-ers en NSDAP-ers la ten zich gretig met hem „vereeu wigen". dit geval betrokken zijn. De be kende facies zaten ook in het Olympisch Stadion weer op *e beste plaatsen. Het schijnt dót deze nomadenharten -nog steeds maar niet beseffen kunnen, waar eigenlijk hun plaats is Maar ze ker niet op onze sporttribunes, dat is duidelijk". Documentaire De gegevens zijn ontleend azr.:> „25.000 Landverraders Le ss in' Nederland/ Nederland in ,de ss"J (uitgave Kruseman, Den Haag, 213 blz., 9.50), geschreven door de Amsterdamse journalist Sytze van der Zee met medewerking van drs. N. K. C. A. in 't Veld van het Rijksinstituut voor Oor logsdocumentatie, dat veel il lustraties voor het boek afstond. Van der Zee heeft kunnen put ten uit tal van bronnen die lang gesloten zijn gebleven, waardoor dit werk een goede documentaire is geworden over de Nederlandse ss. Hij beschrijft de ontwikkeling van de Nederlandse ss en haar verhouding tot de NSB en de Duitse bezetter, en gaat daarbij uitvoerig in op de machtstrijd in de NSB. waarbij het accent ten volle valt op de haat die tal van „kameraden" elkander toedroe- Beëdiging van een contingent van de Landstorm Nederland. pel. karwatsen en zwepen mishan delen van joden. Bekend is, dat eind 1942 in het kamp „Palasti- na" bij Avegoor honderddertig jo den zijn ondergebracht. Zij zijn daarheen getransporteerd om het sportterrein van de school aan te léggen, tijdens deze werkzaamhe den „overlijden" er ongeveer twintig tot dertig. De overleven den worden later overgebracht nakr het kamp West er b or k, in al ler miserabelste toestand.-". Superman gen. Schutsztaffel „Babyface" Gerardus Mooy man, de eerste Nederlandse drager van het Ridderkruis, temidden van zijn kameraden. Oranje aan te heffen. Een gebrul, dat spoedig ontaardde. Misschien hoopte dit bande- looze hoopje scnreejwlel iken op een relletje, maar wij zijn nu eenmaal niet kwvi laardig ge noeg om het straathondje dat to gen onze laarzen keft, een trap te geven. Pas als hij zijn pootje op heft, dan.... Maar daar was hier nog geen» sprake van" In het Olympisch Stadion te Amsterdam worit de nieuwe Ne derlandse stayerkampioen op de 75 kilometer ss-stormman Cor Wals door het puoliek op een fluitconcert onthaal 1. Storm-ss schrijft: „Het enige resü't.iat zal zijn, dat wij, nationaal-socialisten, tenslotte toch ooit de nieuwe or dening van de sporton ter hand zullen moeten nem^n". Het grote voorbeeld van de Ne derlandse ss was de (Duitse) Schutzstaffel, opgericht in 1925 kort nadat Hitier uit de gevange nis van Landsberg was ontslagen. Na enkele wisselingen wordt de leiding opgedragen aan Heinrich Himmier, bijgenaamd Reichshei- ni, een man van wie nooit ie mand hoogte heeft kunnen krij gen en die van zijn „machtsinstrument" maakt de „verpersoonlijking van de natio- naal-socialistische doctrine dat het Nordische bloed superieur In Duitsland wordt de ss het symbool van oorlogsmisdadigheid en ontmenselijking, daarnaast de ruggegraat van het nationaal-so- cialisme. Het spreekt tal van leden van de NSB aan. In Nederland wordt de grote voorman van de Neder landse ss de Groningse student in de wiskunde J. H. („Henk") Feld- meyer, die eens zal verkondigen: „Wij belijden de wezens- en lotsverbondenheid aller Ger maanse volken onder leiding van Adolf Hitler. In deze eeuw zal zich deze verbondenheid in eni gerlei vorm verwezenlijken. Ver band houdend met het historisch gegroeide en passend in de huidi ge tijd herleeft de Rijksgedach te". Heulen Intussen wordt de verstandhou ding tussen de NSB en de Neder landse ss steeds slechter. Op een bijeenkomst verwijt de NSB- pro pagandaleider Ernst Voorhoeve de ss: „Het grootste bezwaar te gen jullie is, dat jullie door dik en dun met de Duitsers heulen. De ss is er alleen maar om ons uit te spelen en ons een politiek op te dringen, die ons vreemd Is". En WA-vormingsleider J. J. van der Hout concludeert: „De WA heeft in Nederland een poli tieke missie. Zij is sa en ss gelijk en daarom hebben wij nog niet een extra Nederlandse ss nodig, alleen omdat de heren Feldmeyer en Rauter dat gaarne wensen". In Storm-ss wordt een brief van de Voorburgse superman ge publiceerd, gericht aan zijn meisje Ria. „Ik heb van de week dertien gevangenen gemaakt. Nee, dat waren toch geen mensen meer. Hoe die er uitzien, dat is werke lijk niet te beschrijven. Het zijn geen mensen meer, maar creatu ren, soldaten van over de 60 jaar, vele kreupel, andere weer met een bult". In weerwil van alle propagan da heeft de doorsnee Nederlan der geen belangstelling voor Ge rardus Mooyman, ook niet voor de tweede drager van het Ridder- Men distancieert zich van de ss, zelfs familieleden van ss-ers, die aan het Oostfront strijden trekken hun handen van hen af. Arie Meere klaagt: „Ik sta alleen op de wereld, want mijn ouders zijn overleden en bij mijn familie mag ik niet meer in huis komen. Zelfs niet bij mijn eigen broer en dat al leen omdat ik NSB-er ben en bij de ss dien. Het is zelfs zo erg geweest, dat zij mij vroegen of ik al niet doodgeschoten was en zo niet, dan werd het de hoogste tijd". En hij besluit met een veelge hoorde verzuchting uit die tijd: ..Maar ja, ik zal wel met hen afrekenen als ik terugkom". Zevenduizend „Wij wisten en weten mede voor hen (de niet- begrijpenden), dat een nieuwe orde zich baan breekt, dat onder de geniale lei ding van dezelfde Hitier, wiens betekenis reeds lang over de Duitse staatsgrenzen heenreikt. de wereld een nieuwe, zonnige toekomst tegemoet gaat en dat in een engere zin de Germaanse vol ken. vereend in een grote lots- en bloedgemeenschap, een waar achtig socialisme zullen verwezen, lijken. Dat deze orde in strijd wordt gevestigd, dat de geboorte Nederlandse ss op mars Een zevenduizend ss-ers zijn niet teruggekeerd. Zij vonden de dood in de Russische steppen of elders. Ook hun grote voorman Feld meyer beleefde het einlde van de oorlog niet. En hij stierf niet op het „veld van eer". Een roem ruchte loopbaan was er voor hem niet weggelegd. Op 22 februari 1945 wordt hij op de weg tussen Raalte en Deventer door een sal vo van een geallieerde bommen werper gedood. En Storm-ss schrijft: ....De Voorman, gereed dekking te zoe ken hief het gelaat naar de stra lende voorjaarshemel en juist als een lichte verbazing in zijn ogen verschijnt, treft hem het schot, dat hijzelf niet meer geweten heeft...". En, het blad verdei De Nederlandse ss wordt de drager van het gehate en tegelijk gevreesde uniform. Op hun pet prijkt de doodskop, zij dragen het NSB-teken, de wolfsangel. ook op de mouw en de kraag is „versierd" met de sig-runen. Hun grote dag is 1 mei 1941 als in het dorpje Ellecom bij Dieren de ss-po'litieschool „Avegoor" in gebruik wordt genomen. Hier worden ze door middel van scho lingscursussen van twee weken verder ingewijd in de Groot-Ger maanse gedachte. De lesrooster is druk bezet. „Een waarschijnlijk tijdelijk „roosterpunt" is het met knup- (Van onze kerkredactie) DE Engelse baptist Ben Peake is een rustig man. Maar je kunt niet zeggen, dat hij het rustiger aan is gaan doen, omdat hij de 58 is gepasseerd. Toen hij vorige week een vakantiereis door Europa maakte, huurde hij gauw even drie ho tels af voor vakantie conferenties in het vol gend jaar. Hij gunt an deren de rust van een vakantie, maar hij is pas tevreden als hij die vakanties kan benutten om liefde voor de zen ding en het evangelisa tiewerk te stimuleren. Het idee werd in 1954 ge boren. De evangelisatiecam pagnes van Billy Graham hadden bij vele christenen het verlangen gewekt zelf ook iets te gaan doen. Evan gelisatie en zending werden ineens woorden met een nieuwe klank. Dat betekende de wedergeboorte van een beweging die in 1929 gesticht werd door de oecumenische pionier Thomas Cochrane. De „Movement for World Evangelization" (beweging voor wereldevangelisatie) had zich altijd al tot doel ge steld de zendingsliefde te stimuleren en waar mogelijk om te zetten in zendingsacti viteit Maar ln 1954 was van deze be weging niet veel meer over. De vooroorlogse methoden pasten niet meer ln de nieuwe omstan digheden. Velen vroegen zich na de oorlog zelfs af of de zending geen verleden tijd was geworden. De mensen richtten hun aan dacht meer op materiële vooruit gang dan op geestelijke groei. Tot Billy Graham de duizenden trok, en honderden voor het eerst of opnieuw het geloof ontdekten. Zendingsbron De leiders van de ingeslapen beweging vroegen zich plotseling af. wat zij konden doen om al deze mensen geestelijk te helpen. Zou het mogelijk zijn hier een nieuwe zendingsbron aan te bo ren? Ben Peake kwam met de suggestie de vakantie van deze mensen te benutten. In het noor den van Engeland is in Filey het ontzaglijk grote Butlin-vakantie- kamp. Zou dat niet afgehuurd Tijdschrift kunnen worden voor een enorm vakantiecongres? Het bleek moge lijk. De danszaal werd herscha pen in een congreszaal, de bars werden zendingsstands. En de mensen kwamen. Dat eerste jaar reeds 1750. En ze bleven komen. Ieder jaar waren er meer, zodat in septem ber jl. niet minder dan 6000 jon geren en ouderen bijeen waren voor een vakantie, gecombineerd met geestelijke training. Er is op het ogenblik ln Groot-Britannië niet één theolo gische school of theologisch semi narium waar niet studenten zijn, die in Filey lot het besef kwa men dat ze predikant wilden wor den. En tientallen zendelingen over de gehele wereld werden in Filey voor het eerst met de zen- dingsnood geconfronteerd. Visionair Het oude ideaal van Thomas Cochrane dc medische zendeling die jaren in Peking werkte, ging op een nieuwe manier in vervul ling. Deze briljante zendelingarts. die met steun van het keizerlijk hof het beroemde Medisch Insti tuut stichtte in de Chinese hoofdstad, leed onder de kerke lijke verdeeldheid. Hij was een visionair, die in de jaren twintig reeds besefte dat het zen dingswerk nieuw moest worden aangepakt. Hij zag toen reeds dat vele Europese en Amerikaanse kerken hun instituten eenvoudig hadden overgeplant naar de zen- dingsvelden. Toen hij terugkeerde uit actie ve zendingsdienst, stichtte hij een organisatie om meer samen werking te stimuleren en nieuwe methoden te vinden. Hij wilde het thuisfront onder ogen bren gen dat op de zendingsvelden au tonome kerken gesticht moesten worden, die in staat waren zich zelf financieel te bedruipen en die hun eigen vormen konden vin den, aangepast aan de plaatse lijke situatie. Cochrane zocht zendelingen die bereid waren een geheel nieuwe zendingstactiek toe te passen. In opdracht van deze organisatie schreef Roland Allen zijn boeken over zendingsmethoden, die in be paalde kringen als een bom insloegen en nog wel waarde heb ben, al zijn sommige ideeën ach terhaald en andere al verwezen lijkt tijdschrift World Dominion, dat enkele jaren geledeal omgedoopt werd tot Frontier. Het i* een vooruitgeschoven post in de oecu menische wereld. Maar Cochrane was nog niet tevreden. De organisatie, World Missionary Survey was te tech nisch, bereikte te zeer alleen de kerkelijke en zendingsleiders. Er moest ook een organisatie komen om het grondvlak van de kerk te stimuleren. Zo ontstond de Move- ment for World Evangelization. Deze beweging kreeg een dub bele taak. Ze moest evangelisatie werk in eigen land en daarbuiten stimuleren, maar tegelijkertijd ook de jonge gelovigen een we reldvisie geven. Cochrane redeneerde dat hij zijn beste zendelingen zou kun nen recruteren uit mensen die heel bewust en persoonlijk voor Christus hebben gekozen. De be weging moest geen nieuwe zen dingsorganisatie zijn, maar de Zes drukken in 13 jaar (Van onze kerkredactie) QPNIEUW is een „Trommius" ver schenen, de twaalfde sinds 1692. En nog altijd is het een Nederlandse concor dantie van de bijhei in de Statenvertaling. Ds. Abraham Trommius zal zelf niet ver moed hebben dat zijn levenswerk zo lang mee zou gaan. Maar het merkwaardigste is wel dat er sinds de bijbel in de Nieuwe Vertaling uitkwam evenveel drukken zijn verschenen als in de ruim 300 jaar dat de Statenvertaling zo ongeveer het alleen recht bezat. 7ES drukken verschenen tussen 1692 en 1954. Toen uitgever J. N. Voorhoeve in dat laatste jaar met een zevende druk uitkwam, dacht hij dat het wel de laatste zou zijn.. Er was immers een concordantie op de nieuwe vertaling in voorbereiding. Maar al spoedig was die uitverkocht, en een volgende druk en nog een. En nu de twaalfde verschijnt is er al wel een nieuwe concordantie op de nieuwe verta ling van het Nieuwe Testament, maar het Oude Testament is nog steeds niet klaar. „Trom mius" blijft voorlopig nog. 'TROMMIUS werkte Aroort op wat zijn schoonvader was begonnen. Achtentwintig jaar had hij nodig om van vrijwel ieder woord in de bijbel aan te geven, waar het te vinden is. Het werk overleefde zijn vrouw, Hillegonda, die stierf in 1691, want het kwam pas in 1692 FR gaat het verhaal dat Hillegonda in een L vlaag van woede eens het bijna voltooide manuscript in de open haard heeft gegooid. Maar dat is nooit bewezen. 'TOEN Trommius aan dit werk begon, besef te hij waarschijnlijk nauwelijks hoe lang hij ermee bezig zou zijn. Zelf schreef hij eens: „Indien een rechter iemand wil straffen, moet hij hem niet naar het Rasphuis laten gaan, en ook geen zwaar „Berghwerck" laten verrichten. Maar leg hem op dat hij een woordregister moet maken. Dus zal hij alle soort van straffen smaken." uitgedeeld. Het gevolg is dat wie een concordan tie op de gehele bijbel wil hebben, voorlopig nog gebruik moet maken van deze twaalfde „grondig herziene en veel vermeerderde druk, bewerkt naar de originele." Het werk is niet goedkoop 39.50), maar men heeft er ook 1069 pagina's voor met plus minus 150.000 regels druk. Nederlandse Concordantie van de bij bel. door Abraham Trommius. Uitgave J. N. Voorhoeve, Den Haag. Prijs 39.50 in doos, 1069 pagina's. mensen leveren dia door da bestaande organisaties uitgezon- den konden worden. Pioniers Beide organisaties beleefden tij dens de oorlog een inzinking. De eerste kwam eruit te voorschijn als een oecumenische voorpost. De tweede werd een pionierbewe ging binnen de kring van wat wel genoemd wordt de „conserva tieve evangelicals," de orthodoxe protestanten, die vaak zen dingsliefde paren aan, angst voor kerkelijke wereldorganisaties. Zo bereiken beide organisaties een totaal verschillend publiek, maar beide zijn nog altijd pioniers op hun terrein. De jaarlijkse .conferenties van Filey zijn veel meer dan „evange lisatievakanties." Behalve de gro te bijeenkomsten zijn er trai ningscursussen voor zondags- schoolleiders en -leidsters, voor jeugdwerkers en de laatste jaren komen ook predikanten een dag apart bijeen voor persoonlijke be zinning. Via ruim 100 stands laten de zendingsorganisaties iets zien van hun werkzaamheden. Zendelin gen vertellen van hun werk in avondbijeenkomsten, er zijn sa menkomsten voor ?onge gelovi gen. evangelisatiqdiensten, bijeen komsten waarin gesproken wordt over geestelijke groei. Niemand is verplicht de samenkomsten bij te wonen, maar de opkomsten zijn altijd weer zo overweldigend dat de organisatoren met hun handen in het haar zitten. FSley heeft een stempel gedrukt op ve le honderden levens. Continent Ondertussen hebben de Britten het Continent ontdekt als vakan- tiegebied. En Ben Peake zag daar in onmiddellijk een nieuwe moge lijkheid. Hij ia begonnen met groepsreizen naar Europese lan den. Daarvoor huurt hij een ge heel hotel af. 's Morgens komen de vakantiegangers bijeen voor een uur bijbelstudie, dan kunnen ze al of niet deelnemen aan geor ganiseerde uitstapjes en 's avonds komen ze weer samen voor een bespreking van bepaalde actuele geestelijke vragen. Peake verliet vorige week ons land niet eer hij ook hier een hotel had gevonden, Dreyeroord in Oosterbeek. Als de tulpen bloeien komt hij naar Nederland met een groep om natuurlijk ook Vo- lendam, de IJsselmeerpol- ders en de Deltawerken te bezoeken. Maar Peake wil niet alleen toeristische nieuwsgierigheid bevredi gen. Zijn hoofddoel is nog steeds evangelisatie- en zen dingsliefde te stimuleren.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 11