heesbeb Radio veel vlotter met satire dan tv Brieven uit Vietnam Het verfrommelde woord ZATERDAG 4 NOVEMBER 1967 Doet luisteren minder pijn? RAAK Verschillende dingen in het NCRV-televisieprogramma van gisteravond waren raak. Om te beginnen de echte dwaasheid in het vervolgverhaal „Stoelen dans", dat het aankijken best waard is. Later kostelijke satire in Farce majeure: een persiflage op de BVD, handig teruggespeeld op de Russische revolutieherden king met Alexander Pola als een fraaie imitatie-Chroesjtsjef op de barricade. Tal van kleine malle spots met geestige fotomontages, o,a. exportprodukten verschalken de minister Roolvink en door al les heen minister Klompé aan de piano. „Het gebed van een jonk vrouw" spelend, soms vals soms stuiver. Alles heel puntig, kort en vlot, durvend en niet kwetsend. Zo kan satire op de buis dus ook Op een heel andere manier raak was de Amerikaanse repor tage in „Hier en nu", waarin i kerkelijke standpunten over be moeienis met de oorlogvoering in Vietnam tegenover elkaar wer den gezet en nog weer anders de toelichting van de heer P. Jonge ling op de brief in ons blad geschreven. Duidelijk is, dat er nog te veel een gesprek tussen Arp en GPV belet. Raak was zeker de program ma-opzet om „zeventigers van straks" in discussie met leidingge venden van nu e brengen. In deze eerste uitzending ging het over kerkelijke vragen, en het gesprek kwam helaas onvoldoen de uit de verf. Progressieve jon geren uit de hervormde kerk toonden zich teleurgesteld over de conclusies van de vredesweek en wilden profetische uitspraken en directe voorschriften in actue le zaken van de synode horen: oudere predikanten zetten daar voorzichtigheid en het besef van verantwoordelijkheid tegenover Pas tegen het einde van het half uur begreep men over en weer, te veel in „kerktaal" te spreken, zodat men de buiten kerkelijke jongeren die te weinig in het debat werden betrokken, niet werkelijk bereikte. Van hun kant werd weer de bekende klacht over „vaagheid" vernomen HILVERSUM Terzelfder tijd dat de VARA haar satire in „Achter het Nieuws" opschort, laat zij weten dat 'het radiopro gramma „Rakelinks" waarin ook de nodige vinnige tikken kunnen worden uitgedeeld, terugkomt. Hiervan wordt helemaal geen pro bleem gemaakt. Opmerkelijk is het, dat bijna alle omroepen lustig satire bedrij ven in radioprogramma's, maar ze voor de televisie schuwen. Al leen de NCRV keert de zaken om: zij heeft haar tv-uitzending „Farce Majeure" en geen radiosa tire. Hoe komt dit nu? Waarom is men zo geweldig in de weer over d? tv-satire, die „broodnodig" zou zijn, terwijl er over de uitlatin gen welke te kust en te keur via de luidspreker worden afgegeven, nauwelijks of niet wordt gespro ken? Doet luisteren naar scherpe, bepaald niet altijd geestige en soms zelfs niet verantwoorde grappen en kwalificaties van be kende personen, minder pijn? Of.... genieten deze radiorubrie ken geen algemene belangstel ling? Dit laatste kunnen we nau welijks aannemen, want ze wor den over het geheel op de late avond uitgezonden en dan is de VPRO schort Hoepla" op Klad luisterdichtheid niet zo slecht. Bo vendien trekt niets meer dan geestigheden ten koste van ande- Soms is die radiosatire zelfs de TROS is al met zo'n program ma verschenen heel raak en waardeerbaar, soms gaan opge wonden presentatoren over de schreef van wellevendheid of wordt er grof gespot... het schijnt allemaal ongestraft te kunnen ge beuren. Op deze manier is er totaal geen verhouding tussen radio- en televisiewerk. De ene omroep na de andere schrikt terug voor het „harde" tv-programma. Intussen stooft het team Alexander Pola voor de NCRV-televisie nog wel eens iets klaar, maar aangezien „Farce Majeure" nooit met ronde woorden als „satireprogramma" is aangekondigd, komen er ook nooit verwijten. Trouwens, dat zo ook onnodig zijn, want de joke overheerst hier en de tikken blijven binnen de perken. Overigens is het ook de NCRV geweest, die ongemerkt de tv-sa- tire op de Nederlandse beeldbuis heeft geïntroduceerd. Dat gebeur de vele jaren geleden in de hoogst populaire „Telediscopara- de" van Dick van Bommel, waar kostelijk met beelden werd geëxperimenteerd. Het woord „sa tire" werd hierop nimmer toege past, maar daarom was het 't (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM De program maleiding van de VPRO heeft besloten, het voor vrijdag 10 november a.s. aangekondigde programma „Hoepla" op te schor ten. Hiervan is voornamelijk oor zaak het gelaakte interview met de heer en mevrouw Clinge Doo- renbos. Ook de bloot-verschij ning van Phil Bloom voldeed niet aan de gestelde eisen om trent de progressie van „het menselijk schoon" als artistieke bijdrage. De leiding wenst eerst deze af levering goed te bestuderen. Daarna zal zij de inhoud van de ev. volgende aflevering nog eens terdege bespreken met samen stellers en regisseur. Vrijdagavond a.s. zal het pro gramma worden vervangen door een deel van de Amerikaanse se rie „Concert voor jonge mensen", dat men als een soort tegenhan ger van „Hoepla" mag zien. waardoor zij niet geïnteresseerd raakten, maar toen was het al te laat om nog tot concrete toelich ting te komen er in In feite lijdt het Nederlandse kijkersvolk aan een obsessie ten aanzien van de tv-satire, want men heeft dit woord vereenzel vigd met „Zo is het", dat de VA RA indertijd n.b. importeerde uit Engeland. Programma's naar dit patroon hebben het nergens ge daan. Zij zijn in Amerika, Enge land en Duitsland opgestaan en na stormen te hebben verwekt er uit gegooid, juist als bij ons. Totaal onbegrijpelijk denkt nu iedereen, dat „een" tv-satirepro- gramma altijd op deze leest moet zijn geschoeid. Hoort men het woord tv-satire, dan wordt on middellijk het begrip „Zo is het" eraan verbonden. Dit ligt ten grondslag aan de stroefheid, waarmee de VARA nu tot een nieuwe poging komt, dit kostte het VPRO programma (en bijna de tv-directeur) de kop en dit doet nu een clubje enthousiaste lingen het plan koesteren maar liefst een hele satire-omroep te stichten, omdat de bestaande om roepen allemaal angstig verstek laten gaan. Maar het is toch te dol, dat het Deze foto van Henny Orri als madarne Alain en Lou Steenberge. als Rémy in de zedenkomedie „Spreek, zie, hoor geen kwaad" (NCRV, zondagavond, Ned. 2) verraadt duidelijk, hoe bij toneel kleding de camera kan worden misleid. Alle fraaie borduursels strikken op deze joyeuze toiletten uit de romantiek zijn nl. op de stof geschilderd. Het effect zal er niet minder om zijn! Het uurlange stuk dateert uit 1714 en is geschreven door cl maar de Franse auteur Pierre Carlet de Chamblain de Marivaux. Het stuk is twee eeuwen .zoek geweest, onlangs teruggevonden in april j.l. voor de eerste maal weer opgevoerd in de Comédie Frangaise. odium van ,,Zo is het" op alle tv-probeersels blijft rusten, ter wijl men in de radio maar onge hinderd zijn gang gaat en er dan wél acceptabele formules voor vindt. Of liever gezegd: formules diegeaccepteerd worden, dat is een kwestie van accentsverleg ging- Waarvandaan die overdreven angst bij de programmamakers? We willen best een paar goede, geestige en beschaafde satirepro gramma's op het scherm zien. Maar heel onze Hollandse zwaar tillendheid wordt in de weegschaal gelegd en als een mo lensteen de tv-omroepen aan de hals gehangen. Daar kunnen zij blijkbaar niet tegen, dat frustreert. En inmid dels fladdert de radio vrolijk voort. U moest tóch eens meer luisteren naar die programma's. Jong Spijkenisse hij VARA te gant (Van o radio- en tv-redactie) HILVERSUM De Vara-tele- visie gaat weer een serie „Jonge onderzoekers" maken. De sa menstellers hebben alvast wat rondgekeken in het land en bevonden, dat drie klassen de Chr. HBS en MMS in Spijke- nisse bezig zijn met onderzoekin gen resp. op het gebied van elec- tronica. archeologie en taalkunde. Maandagavond zullen klassen- vertegenwoordigers daarvan v< tellen, om kwart voor 9 op Ned. 2, te gast bij de VARA. Schoolschrift (Van onze onderwijsredacteur) Zakelijke taalles In een Londense wijk is een taailaboratorium ge opend, waar drukke zakenlieden ieder ogenblik van de dag kunnen binnenlopen om een taal te bestude ren die zij in de praktijk nodig hebben. In het labo ratorium is de modernste technische apparatuur on dergebracht. Het kan 500 bedrijvige businessmen tegelijk opvan gen, die telkens vijftig minuten geheel privé les krij gen. De gehele cursus bestaat uit zestig lessen. Na afloop kan de zakenman die een beetje serieus gestudeerd heeft een heel redelijk zakengesprek voe ren en ook nog converseren buiten de enge vaksfeer. Voor nog een paar extra centen kan de man zich ook nog een bruikbare woordenschat op zijn specitieke terrein aanschaffen. Kosten 550 tot f 700. Liever werkgroepen En de rector magnificus van de Amsterdamse uni versiteit, prof. mr. J. van der Hoeven, speelt al met soortgelijke gedachten. Hij heeft pas geleden meege deeld dat faculteiten en inter-faculteiten zich bezin nen op nieuwe onderwijsmethoden. Een aantal hoor colleges vaak uurtjes waarin de student vrijblij vend kan uitrusten is vervangen door kleine werk groepen, die de overdracht van kennis moeten be vorderen. Prof. Van der Hoeven zei dat het aantal studenten dat de studie op een laat tijdstip alsnog staakt of dat veel te lang over die studie doet, nog steeds zeer groot is. In totaal verdwijnt 29 procent van de stu denten na één of meer keren ingeschreven te zijn ge weest, zonder zelfs maar voor het eerste zijn geslaagd. VANAVOND TE ZIEN Ned. 1 VARA 5.00 uur aflevering „Ja zuster, nee zuster". 7.07 uur Rawhide" en om 8.20 uur de Rudi Carrell- 9.05 uur qui2 „per seconde wijzer". 9.45 uur vervolg „De Forsyte Saga". 10.35 uur Achter het Nieuws. Ned. 2 KRO 7.10 uur Boertjes van Buiten in Mik. 8.20 uur aflevering „De verloofden". 8.50 uur Britse opvoering van „Een midzomernachts- droom" van Shakespeare VANAVOND TE HOREN Hilversum I VARA 8.50 uur hoorspel „Mevrouw Daily heeft naar". 10.00 uur Ensemble Benedetto Marcello concerteert. Daarna Franse liedjes. 10.55 uur „Plein en publiek". Hilversum II KRO 8.04 uur verzoekplaten. 10.00 uur amusementsprogramma 10.45 uur Goal, muziek en sport. Ned. 1 AVRO 6.30 7.30 uur gesprek over Luther, onderbroken door de kinderprogramma's (gezamenlijke christelijke omroepen) 8.30 uur aflevering „De vliegende non". 8.55 uur Catarina Valenteshow. daarna Kunstgrepen Ned. 2 NCRV 7.00 uur jeugdverhaal „Axel Nort" (NTS). o n= dans en Spjrjtua)s Franse zedenkomedie „Spreek, kwaad". studentenquiz en portret van zuster J. Th. Kuyck. PROGRAMMA'S radio morgen 10.00 Kinderdlenst Broedergemeente. Deur. AVRO:12.00 o: Concertgebouworkest list (opn.l. (15.20-15.40 Tot steren).' VARA: 16.30 o: Strijkorkest. 16.55 Sti :hte grammofoonmu. 15 Rakellnks. aklueïe ïk. 17.50 Nieuws. NRU: ortreportages en -besc! AVRO: 20.30 VOO 22!30 Nieuws.' 22.41 ten. 22.50 Licht pU gewijde muziek (gr). Limburgs Symfonie Or- 18.55 l'loo de NTS: 22.30-22.35 Jourr TV-feuilleton voor de Jeugi NCRV: 19.30 De vlieg. Joegosli vische tekenfilm 19.40 I kleur: De levensvreugd( Kuyck. NTS: RADIO MAANDAG voorpagina). VPRO: 7.55 Dez Actualiteiten. 8.20 Actualltei ow met verzoekplaten Waterstanden). NRU Nieuws. 11.02 Première: door de Nederlandse Radlo-or kesten (opn). VPRO: 12.00 Blau- na. 12.27 Mededelingen land- en tuinbouw. 12.30 stereo: Muzikale 13.00 Nieuws. 13.11 Ontwikkelingshulp. Oost-Europa voorop De volgende maand komen 29 ministers van onder wijs uit evenzovele Europese landen bijeen om te spreken over de veelgeroemde democratisering van het onderwijs. Daarbij gaat Oost-Europa aardig voor op, lijkt het. In die landen krijgen studenten uit ar beidersmilieus bijvoorbeeld veel gemakkelijker toe gang tot de universiteit dan in het westen Ook de discriminatie naar geslacht is nog een le vensgroot probleem. In de Sowjetunie, waar intelli gentie reeds jaren alleenbeslissend is voor hogere studie, blijkt het aantal meisjes op hogescholen nog steeds niet boven de 43 procent te komen. Maar Ne- derlar»! is nog lang niet zover. Slechts een op vier studenten is bij ons een meisje. ZONDAG TE HOREN >rsum I AVRO uur Rits, open programma. 9.40 uur concert door het Omroeporkest 10.50 uur ,,'t Mag geen naam hebben". Hilversum II KRO ï.10 uur (NCRV) Het eucumenische lied, 8.30 uur Jules de Corte draait platen. 9.00 uur documentaire over de Sovjel-i 10.45 uur Audio, muzikale informatie vi Graag ruime marge In het orgaan van het Christelijk gymnasiaal en middelbaar onderwijs een lezenswaard artikel gelezen over de zichtbare en verborgen kwaliteiten van een school. Een verborgen kwaliteit is, aldus de schrijver, het overgangsbeleid. In een zeer ruime betekenis van het woord kan men er ook onder verstaan de wijze waarop de cijfers tot stand komen. Er zijn in ons land diploma's waarbij het resultaat van de lijst van eindexamencijfers via een reken kundige weg leidt naar het oordeel „geslaagd" of „afgewezen". Bij de eindexamens van het m.o. is dat niet het geval, er is een ruime marge tussen de wet telijk geslaagden en de wettelijk afgewezenen. Ik ben er voorstander van dat we dit verschijnsel ook blijven kennen bij bevorderingen en dat de be slissingen van de overgangsvergadcring niet bepaald worden door een rekenkundige formule op de rap portcijfers toe te passen, aldus de (wijze) schrijver. /-, ixV- Twee Nederlandse meisjes J. C. M. Melief (22) uit Amsterdam en M. L C. W. Verlinden (24) uit Nijmegen vertrokken in augustus als Rode'Kruis-verpleegster naar Vietnam. losephina Melief en Luidine Ver linden willen helpen de nood te ver lichten in het zwaar getroffen land. Ze toonden zich bij het vertrek bereid voor de Ruimte-rubriek hun indrukken in enkele brieven weer te geven; op deze pagina hun eerste brief. Ban mê Thuót, 7 oktober 1967 Anderhalve maand geleden gingen we weg uit Neder land en in deze tijd is er al heel wat gebeurd. We kwamen 25 augustus in Saigon aan, waar we vijf dagen bleven. Saigon is een enorme stad, heel anders dan wij ons voor gesteld hadden. Oorspronkelijk gebouwd voor 200.000 bewoners zijn er nu meer dan twee miljoen verzameld. Tus sen mooie huizen en die zijn er heel veel staan nu zoveel mogelijk hutten en krotten, waar onvoorstelbaar veel mensen in Onze eerste reactie op het ver keer in deze miljoenenstad was stijf de ogen dichtknijpen. Over dag leeft namelijk iedereen op straat, omdat het in huis te n is, en fietsers, brommers, lambro's, auto's en alle mogelijke vervoersmiddelen krioelen door elkaar zonder al te veel op regels te letten. Acrobaten Er zijn hier maar twee stelre gels voor de automobilist: Let op wat vóór je rijdt en gebruik je claxon. Trouwens, de eerste keer dat je in een cyclo-pousse zit de bestuurder fietst achter zijn vrachtje aan en is dus altijd beschermd bij een frontale botsing houd je je hart vast. Maar we hebben al ontdekt, it de bestuurders acrobaten zijn: je schiet van rechts naar links van de weg, tussen allerlei ■ehikels door. en dit alles zonder één schrammetje op te lopen. De meeste Vietnamese vrou- en dragen de tradiotionele kle ding: de aó' dai (uit te spreken iu jaai). Dit is een flapperen de lange broek met daar over heen een lange jurk met col en lange mouwen en twee splitten m de heup. Het staat in een woord fantastisch! Meisjes van een jaar of tien lijken hiermee net bloemetjes. Boodschappen doen is een hele sport. Omdat wij buitenlanders zijn vragen de Vietnamezen ons er dan hun eigen landgenoten dus moet je voor alles wat je koopt afdingen. Ze vinden je dom als je het niet doet, want het hele loven en bieden is een soort duel: zal de koper het winnen of zal de verko per meer krijgen dan hij ver wachtte? Wij worden er al hele experts in. In Saigon kregen wij een duide lijk beeld van het werk. dat ons Straatbeeld in Saigon: steeds meer vrouwen doen dienst als verkeersagenten, omdat de mannen worden ingezet tegen de Vietcong. te wachten stond. In het kort hier het een en ander over: De Liga, waar wij voor wer ken, is de internationale organisa tie, die alle landen met een Rode Kruisvereniging met elkaar ver bindt, waardoor deze verenigin gen in staat zijn elkaar onderling hulp te bieden. Misschien ten overvloede noe men we even de voornaamste principes van het Rode Kruis: Onpartijdigheid: Verzorging van gewonden zonder enige discriminatie vanwege ras, natio naliteit, godsdienst, politiek, etc.; Neutraliteit: Om het vertrou wen van iedereen te behouden onthoudt het Rode Kruis zich van elke vorm van medewerking aan vijandelijkheden. Het kiest evenmin partij in twisten over politiek, ras, godsdienst en filoso fie; Onafhankelijkheid: het Rode Kruis is onafhankelijk om zich te kunnen houden aan zijn princi- Het Vietnamese Rode Kruis heeft begin dit jaar de Liga om hulp gevraagd en de Liga is hier op ingegaan met de „operatie Li- KADER 2x (zvi Het leven behoort hen, die liefhebben, die de liefde beminnen in een enkel woord, dat gesproken wordt in de schemering, tussen twee eenzamen, die het woord niet breken. Het leven behoort hen, die liefhebben, die de liefde beminnen in een verlegen zwijgen, dat als spinrag spant tussen de zielen, die elkaar begrijpen, ook zonder woorden. Het leven behoort hen, die liefhebben, die de liefde beminnen, om de liefde zelf, of het de liefde is uit het sprookjesboek of tussen gewone mensen, die alleen stripverhalen lezen, de liefde, die blij maakt, de liefde, die angstig maakt, de liefde, die het hoofd doet verliezen, de liefde, die alles overwint, de liefde, die in een dakkamer woont, de liefde, die de straat opjaagt om te demonstreren, de liefde, die door geen sex-in kapot te krijgen is. de liefde, een verfrommeld woord, dat we helaas ijdel gebruiken. Het leven behoort hen, die liefhebben, die de liefde beminnen om de liefde zelf, die de bloem kunnen vinden. tussen het onkruid op de mesthoop, en die bloem niet afrukken. Ruth Huizer cross waar op het ogenblik 13 gedelegeerden, onder wie wij, aan meewerken. Dit houdt in het vormen van nationale Rode-Kruiscomités in diverse steden en dorpen, het distribueren van melk, voedsel en kleren, het bevorderen van de hygiëne, het geven van EH- BO-lessen en het verlenen van medische hulp in de dorpen waar de vluchtelingen zijn samen gestroomd. In maart is de Liga in de Me kong-delta begonnen en daar loopt nu alles vrij goed: de Rode- Kruiscomités doen hun werk en jonge vrijwilligers, die een EH- BO-cursus hebben gevolgd, blij ken uitstekend werk te verrich ten, bv. in geval van bombarde menten, zoals onlangs in Cantho (Mekong-Delta). Vier groepen Niet zo lang gelden is de Liga in de „Hauts-Plateaux" begonnen en daar zijn wij dan geïnstal leerd. Ons werk is dus zoals bo ven beschreven. Wij hebben een auto tot onze beschikking en be zoeken daarmee de omliggende dorpen om te ontdekken waar onze hulp het meeste nodig is. Daarbij zijn vier groepen te on derscheiden: ten eerste de gewo ne dorpen van montagnards. Dit zijn vrolijke en vriendelijke mensen, die het niet zo erg slecht hebben, evenmin als de tweede groep, de vluchtelingen van 1954, na het akkoord van Genève. De derde groep bestaat uit de vluchtelingen van de laatste twee a drie jaar: meestal montagnards, die hun oorspronkelijke dorpen 30 tot 100 kilometer van Ban-Mê-Thuót af hebben liggen maar daar niet meer durven wo nen en dus naar de stad trekken. Tenslotte, de vierde groep: de Chiêu-Hoi of communisten, die zich de laatste tijd uit Zuid-Viet- nam terugtrekken. De laatste twee groepen zijn er het slechtst aan toe en zullen onze hulp het meest nodig hebben. Niet dat de Chef van de Provin cie niets uitvoert, het tegendeel is het geval, maar het altijd weer hetzelfde liedje: niet genoeg medi camenten en angst voor de Viet cong, waardoor de dorpen, die iets verder van Ban-Mê-Thuót verwijderd liggen, volkomen ver waarloosd worden. Oudste bewoners Bovendien liggen Vietnamezen en montagnards elkaar niet zo goed. Hoewel de montagnards oorspronkelijk uit Polynesië ko men dit is enigszins te merken aan hun poppen, die verrassend veel op Wajang-poppen lijken zijn zij toch de oudste bewoners van dit land. De Vietnamezen kwamen hier maar vier eeuwen ge leden en verdreven de be volking naar de bergen. De Vietnamezen komen oor spronkelijk uit China en hebben daar, uiterlijk zowel als cultureel, veel van over genomen of behouden. De montagnards passen eigenlijk beter in de Middel eeuwen dan in de 20ste eeuw en hebben dus vaak wat aan passingsmoeilijkheden. maar hierover in een volgende

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 15