Apostolair ui gaan bracht verachtering in genade RODE SCHADUW OVER REFORMATIEFEEST Een woord voor vandaag Uw probleem is het onze... Open Brief van 24 predikanten Huwelijkskans blind meisje geringer Scheuring in vrijgemaakt Noordholland Gasten mochten zich niet vrij in DDR bewegen Minder werken sajetfabriek Verzoening tussen gereformeerden en Tehuisgemeenie WOENSDAG 1 NOVEMBER 1961 In Marcus 8 lezen we van een tweede wonderbare spijziging. Er zijn wel bijbeluitleggers, die menen dat op twee manieren hetzelfde verhaal wordt verteld. Maar als de Heer met vijf broden een menigte kon voeden, waarom dan niet met zeven? Wat is er op tegen om op gezag van Mattheüs en Marcus beide aan te nemen, dat Christus twee maal een menigte heeft gevoed? We kunnen dit wonder vergeestelijken, maar dat w helemaal niet nodig. De kernzin is: ,Jk heb medelijden met de schare, want zij hebben niet te eten." Christus heeft medelijden met mensen die honger hebben. Hij kwam niet op aarde om geeste lijke problemen die ook natuurlijk op te lossen, maar reële. Voor Christus is er een tijd van prediken en een tijd van voeden. Hij maakt geen verschil tussen brood voor de maag en brood voor het hart. Hij is gekomen om de honger van het hart en van de maag te stillen. Hij houdt op met prediken als mensen honger beginnen te krijgen. Hij weet wat ze nodig hebben en hoeveel ze kunnen verwerken. Christus laat ons zien dat er geen wezenlijk verschil is tussen zending en diakonie. Die twee zijn verschillend, maar niet te scheiden. Ze moeten hand in hand gaan. Het evangelie richt zich op hoofd en hart, op ziel en lichaam. En als Hij brood geeft doet Hij er het beleg bij! We lezen vandaag: II Corinthe 2 1-17. Vraag: Een drogisterij is gedreven in een pand. dat voor de helft wo ning is. Het huis is eigendom en staat geheel op de bedrijfsbalans. Elk Jaar is daarop een vast bedrag afgeschreven. Bij verkoop van de raak en verhuur van het pand aan de koper, wordt dan het verschil tuasen de getaxeerde waarde van het pand en de rest-balanswaarde van het pand als winst berekend (tegen bijzonder tarief?) omdat het pand nu een privé-post wordt. Wan neer de eigenaar na verkoop van de zaak overlijdt, en hij verzuimd heeft bij overdracht het pand naar privé-bezit over te brengen, wordt dan de weduwe voor de denkbeeldi ge winst aangeslagen? Antwoord: Nu het pand geheel tot bedrijfsvermogen is gerekend, be hoort ook de gehele opbrengst boven de boekwaarde tot het inkomen, als winst. Bij de verwerving van het pand had het vrijgestaan de woning tot het privé-vermogen te rekenen, waardoor alle aan dit bezit verbon den goede kansen en risico's buiten de bedriifssfeer en buiten de winst waren gebleven. Het winkelgedeelte behoort tot het verplicht bedrijfsvermogen. In dien u uw standpunt dat het woonge deelte tot het bedrijfsvermogen be hoort, niet ondubbelzinnig heeft in genomen. kan u wellicht nog stellen dat het weliswaar op de be drijfsbalans- stond, maar in wezen privé-vermogen was. Gaat het pand nu naar het privé-vermogen over. dan geschiedt dit tegen de (te schat ten) verkoopwaarde en wordt het verschil met de boekwaarde ook winst. Wordt om de een of andere reden (dat is denkbaar, bijvoorbeeld u blijft meer dan normaal risico lo pen) het pand niet naar privé-vermo gen overgebracht, dan wordt de stil le reserve ook niet belast, doch dan behoudt het pand het karakter van bedrijfsvermogen. Bij uw overlijden wordt dan het bestaande verschil zo genaamde overlijdenswinst. Dit kan voordelen bieden, doordat soms een lager tarief geldt, maar ook nadelen: bijvoorbeeld wanneer de waarde nog meer stijgt en het te belasten bedrag nog groter wordt. Liefde verkoeld Bek-den verzwakt 0 Naïef optimisme (Van onze kerkredactie) DEN HAAG Vier en twintig hervormde predikanten hebben, zoals wij gisteren reeds in enkele edities meldden, een Open Brief gericht aan alle leden van de Nederlandse Hervormde Kerk. Zij spreken daarin van hun groeiende ongerustheid over de geestelijke gesteldheid van de Hervormde Kerk en over de wijze, waarop zij in haar prediking, belijden en theologie, in haar aposto- laire, diakonale en oecumenische activiteiten naar buiten treedt en haar plaats in de Nederlandse samenleving van de na-oorlogse jaren inneemt. Hun bezwaren richten zich vooral I gestuwd en centraal gesteld heeft, in dergang, die in de bijbelse prediking een centrale plaats innemen, zijn hier vervlakt, verdoezeld, of zelfs geheel geëlimineerd. Het moderne levensgevoel wordt hier normatief gesteld voor de evan gelieverkondiging. De bijbelse boodschap wordt ingevoegd in de mo derne existentie. En wat zich niet laat aanpassen en invoegen, wordt als onnodige en overbodige ergernis ter zijde geschoven. De ondertekenaars menen: ..Hoe J kan het anders, of zulk een theologie op de plaats, die het apostolaat in de kerk heeft gekregen. Zij sriirijven als predikanten, die zich door de wijze, waarop de kerk het apostolaat Rode Garde valt bisschop aan MACAO Jonge communis ten beweerden gisteren in het Portugese Macao dat zij de rooms-katholieke bisschop had den gevangen genomen. Zij wil den hem net zo lang uithonge ren, tot hij een verklaring on dertekende, waarin hij politieke activiteiten toestond aan het rooms-katholieke St. Joseph's college. Waarschijnlijk berustten hun be richten ten de'e op grootspraak, war.t van rooms-katholieke zijde werd me degedeeld dat de bisschop net op tijd had kunnen ontsnappen door een ach terdeur. Wel werd toegegeven dat de communistische jongeren de werkka mer van de bisschop waren binnenge drongen. De jongeren, die geïnspireerd zijn door de Chinese Ro le Garde, hadden eerst gedemonstreerd voor de deuren van de hogeschool. Zij plakten an ti-roomse leuzen op de muren en rokken daarna naar het bisschoppe lijk paleis. Geen politiek De bisschop heeft gezegd dat hij geen politieke activiteiten. noch pro-communistische noch anti-com munistische. wilde toestaan in de scholen die door hem beheerd wor den. Hij verbood ook alle pro- en anti-Portugese activiteiten Onlangs verbood de Portugese rege ring twee rooms-katholieke blader, omdat zij de verklaring van de bis- •chop gepubliceerd hadden, zonder die eerst aan de censuur voor te leg- Daarom vooral huishoudelijke opleiding (Van een medewerker) BEEKBERGEN Aan de beroepsopleiding van het blinde meisje moet bijzondere aan dacht worden besteed. Vooral omdat de huwelijkskansen van het blinde meisje gering zijn. Zij moet daarom vooral worden voorbereid op een leven van arbeid in bedrijfsverband. Me juffrouw ds. A. de Waal, oud- staatssecretaris van onderwijs, kunsten en wetenschappen, be toogde dit op de tweede dag van de conferentie van werkers voor blinden in het Troelstra- Oord te Beekbergen. Tijdens de discussie bleek, dat vele aanwezigen het hiermee niet volledig eens waren. De huishoudelijke opleiding van de blinde meisjes moet in de eerste plaats worden verbeterd en uitgebreid. Hierdoor kunnen immers de huwelijkskansen ook stijgen. Een succesvol huwelijks leven mag bij voorbaat niet stran den op de onmogelijkheid een huishouding te voeren. Trouwens, iedereen, die de blinde huisvrouw thuis in haar werk heeft gezien, is er van over tuigd. dat het voeren van een huishouding zeker geen onmoge lijkheid is. Toekomst Uit het gesprek van deze confe rentie bleek duidelijk de grote in druk die het betoog van de heer J. P. Kuiper uit Breda had gemaakt. (Zie onze krant van gisteren.) Dr. Kuiper had de blindenbeweging in Nederland gedwongen zich te be zinnen op de naaste toekomst: wat moet er nu gedaan worden om over een jaar of twintig de arbeidsmoge lijkheden voor blinden te behouden en zo nodig uit te breiden. De heer F. M. Steinmetz, oud- directeur van het Gewestelijk ar beidsbureau te Den Haag, deed nog een beroep op de opleidingsinstitu ten voor blinden hun onderwijs vooral af te stemmen op de wensen van het vrije bedrijf. Zijn voorstel was een commissie te vormen, be staande uit overheid, bedrijfsleven en blindenorganisaties om samen een lijst van beroepen samen te stellen en de opleiding van de blinde men sen daaraan aan te passen. Vooral deze conferentie van de Vereniging het Nederlandse blinden wezen droeg een bijzonder karak ter. Duidelijk werd, dat wanneer al het werk voor en door blinden in juiste banen wordt geleid er een grotere concentratie nodig is. Sa menwerking is nodig, en een bunde ling van krachten, ook in formele Dr. L Th. Wieten overleden (Van een onzer medewerkers) APELDOORN Onverwacht is In 1 de ouderdom van bijna 84 jaar over leden de hervormde emeritus-predi kant dr. L. Th. Wieten. Dr. Wieten werd 16 november 1883 in Makkum. waar zijn vader predikant was, geboren. Hij studeer de in Utrecht, waar hij bij prof. dr. J. A. C. van Leeuwen promoveerde op Irenaeus. In 1909 werd hy predi kant in Schagen. Vandaar ging hij in 1910 naar Zwaagwesteinde. Van 1921 tot zijn emeritaat in 1950 was dr. Wieten predikant in Heerlen. In de kerkprovincie Noord- Brabant/Limburg was hij een beken de figuur. Hij was onder andere lid van de provinciale kerkvergadering en kerkvisitator. De begrafenis is in stilte geschied. toenemende mate belemmerd gevochten gevoeld hebben, in plaats van gesteund. Zij „moeten het aanzien, dat wat zij geestelijk trachten op te bouwen en bijeen te vergaderen als gemeente, door nieuwe methodieken vanuit de sociologie en psychologie, door mach tige publiciteitsmedia als pers en ra dio, door tal van synodale geschrif ten, door vormingscentra en derge lijke ondermijnd wordt." Zij menen, dat de vele na-oorlogse activiteiten der kerk een gevaarlijke verwaarlozing van de gemeente en een daarmee noodzakelijkerwijs ge paard gaande verandering in genade in de hand hebben gewerkt. Het „ve le" heeft het „ene nodige" op de ach tergrond gedrongen. Zelfs moet er gesproken worden van een emancipa tie van het apostolaat tegenover de gemeente, die zich uit in een hoog moedig neerzien op de „achterlijke" gemeente en haar „eenvoudige" ge loofsleven. KERKGANG Het verbaast de ondertekenaars dan ook niet, dat er steeds minder roepingen voortkomen voor het ambt, de kerkgang voortdurend achteruit gaat en de liefde van velen verkoelt. „Dat wij deze gemeentelijke ontredde ring zoeken te ondervangen door wer ving van „knappe koppen en sterke karakters" voor het predikantsambt, door strategische en organisatorische vernieuwingen, door gebruikmaking van de sociologie en van de modeme publiciteitsmethoden, is alleen maar een bewijs, hoever wij vervreemd zijn van het eigen, geestelijke, verbor gen leven der gemeente." „Het apostolaire uitgaan in de we reld heeft het geestelijke leven in de kerk arm en schaars gemaakt, de pre diking vervlakt en verschraald, het belijden verzwakt en ondermijnd. Zou het ook kunnen zijn, dat wij in de wereld zijn uitgegaan zonder wer kelijk geroepen en gezonden te zijn?" Symptomatisch voor de wijze, waar op de theologie van het apostolaat zich vervreemdt van de bijbelse pre diking en daarom van de gemeente en het gemeentelijke geloofsbewust zijn worden In de Open Brief ge noemd „Eerlijk voor God" van Ro binson en „Het christendom in de wereldgeschiedenis" van A. Th. van Leeuwen. NAÏEF „Wat in deze beide geschriften op valt, is de naïef-optimistische instel ling tegenover de huidige, volslrekt geseculariseerde wereld als vrucht van het modeme denken. Hier wordt „de wereld" benaderd op een wijze, die radikaal verschilt van de bijbelse visie op mens, wereld en geschiede nis. Woorden als zonde, schuld, duisternis, oordeel, verlorenheid, on- (Van onze kerkredactie) ZAANDAM Het schisma in de Gereformeerde Kerken (vrij gemaakt) grijpt nu ook in Noord- Holland snel om zich heen. Het ziet er naar uit, dat er evenals in Noord-Brabant/Limburg binnen kort ook twee classes Alkmaar- Zaandam zullen zijn. De kerk van Wieringermeer (op de laatste classisvergadering volgens het alfabet aangewezen als roepende kerk) heeft tegen 22 november een classis samengeroepen. Eind vorige week ontvingen de ker keraden in dit ressort echter een schrijven van de kerkeraad van Broek op Langendijk. Deze we2s er op. dat de laatste classisvergaderingen niet wettig waren, omdat daar een ondertekenaar van de Open Brief was toegelaten, alsmede afgevaardig den van Wormerveer en Koog, die de huidige generale synode niet als wet tig beschouwen. Om weer tot een wettige classis te komen, vroeg Broek op Langendijk, haar voor 15 november te berichten yelke kerken met haar willen samen- vergaderen. Waarschijnlijk wil Broek op Langendijk dan ook tegen 22 no vember een classis samenroepen. Men verwacht, dat van de dertien kerken in het ressort Alkmaar-Zaan dam Alkmaar. Enkhuizen en moge lijk Den Helder zich bij Broek op Langendijk zullen voegen. In Zaan dam (ds. H. van Ommen) is de situa tie sinds zondag zo, dat vermoedelijk op beide classisbijeenkomsten een kerk van Zaandam vertegenwoordigd zal zijn. Amsterdam De afgescheiden groepen in Amster dam-Centrum en Amstelveen zouden eveneens naast de bestaande classis Amsterdam een nieuwe willen forme ren. De classis Haarlem zou dan voor de moeilijke keus komen te staan, met welke classes Alkmaar-Zaandam en Amsterdam zii een particuliere sy node van Noord-Holland wil vormen. De mogelijkheid zit er in, dat er straks twee particuliere synodes van Noord-Holland zullen zijn. De volgen de generale synode zal dan bij het onderzoek van de credentlebrleven der afgevaardigden een keuze uit de twee Noordhollandse delegaties moe ten maken, waarna de andere groep praktisch bulten het kerkverband zal gekomen zijn. (Van onze kerkredactie) WITTENBERG De Oostduitse steden hebben het afgelopen weekend feest ge vierd. De straten waren versierd. In Oost-Berlijn werd een parade gehouden, terwijl de christenen in de kerken zaten. Niet de Hervorming werd herdacht, maar het gouden jubileum van het com munisme. Het jaar 1917 moest de aan dacht aftrekken van het jaar 1517. Alleen in Wittenberg mocht de Refor matie officieel herdacht worden. Maar uiterlijk had ook het feest daar niets van een kerkelijke hoogtijdag. Zo viel er een rode schaduw over de 450ste herdenking van de Reformatie. De kerkelijke jongeren mochten zelfs geen uit nodiging laten drukken om de jeugd van hun stad attent te maken op de grote jeugdsamen- komst die zondag werd gehouden. Ze hebben zich echter niet door een onwillige regering in de put laten stoppen. Ze zijn met hun allen aan de slag gegaan en hebben hun eigen uitnodigingen met de hand geschreven en uitgedeeld. Intussen kwamen de buitenlandse gasten, ze kwamen om samen met de christenen van de DDR zich te bezinnen op de les van de Reforma tie. Uit de Oosteuropese staten konden alle kerke lijke afgevaardigden komen. Van de duizenden in het westen die waren uitgenodigd, of hadder willen komen, bleken er zaterdag maar 167 eer visum te hebben gekregen. De gasten werden verwelkomd door de bis schoppen Johannes JSnnicke, die het jubileumsco mité van de regering de rug had toegekeerd Gottfried Noth en FriedrichrWilhelm Krumma- cher. JSnnicke zei: „We zien het als een teken van Gods goedheid dat wij hier nog samen kunnen zijn. Onze bedoeling is dat hier de boodschap van Verzet Bisschop Krummacher zei, dat vele Oostduitse christenen de komst van de gasten zien als een groot geschenk: „Door uw komst kunnen wij iets ervaren van de werkelijkheid van de christelijke oecumenische gemeenschap, waardoor de christe nen uit de gehele wereld tegenwoordig nauwer saam verbonden zijn." Geen wonder dat Blake namens de Wereldraad, dr. André Appel namens de Lutherse Wereldfe deratie en dr. Marcel Pradervand namens de Her vormde Wereldbond onmiddellijk een scherp pro test liet horen. Hadden ze dit van te voren gewe ten. dan waren zij niet gekomen. De houding van de Oostduitse regering werd waarschijnlijk het best vertolkt door de chefcom mentator van de televisie, Von Schnitzler. Hij zei: „Tweeduizend jaar gebed hebben nog geen een oorlog voorkomen of beëindigd. Maar 50 jaar machtsuitoefening door arbeiders en boeren heb ben de mogelijkheid geschapéh om de oorlog uit te bannen en dat als een wezenlijk punt op de agenda van de wereld te plaatsen. Dat betekent dat de christenen pas hun vredesopdracht konden volbrengen en hun naastenliefde konden openba ren onder een socialistisch regiem." Vraag Maar in Oost-Berlijn bevond zich een groot aantal Amerikanen die hun vakantie in de war zagen gestuurd. Zij hadden via een Oostduits reisbureau een tocht naar het Lutherland onder nomen. Ze wilden naar Wittenberg, Mansfeld Eisleben, naar al die plaatsen waar Luther ge woond of gewerkt heeft. Maar toen ze in Oost- Duitsland aankwamen, ontdekten zij dat hel district Halle voor hen verboden gebied was. Er alleen in Halle werd de Reformatie herdacht overal elders de revolutie. En omgekeerd ontdekte dr. Blake, de secreta ris- generaal van de Wereldraad van kerken, er zich niet buiten het gebied van Halle mochter begeven. Dat betekent dat zij niet konden deelne men aan de universitaire herdenkingen die giste ren begonnen, zodat de programma's van Leipzig en Erfurt in allerijl moesten worden gewijzigd. De houding van de Oostduitse regering roept bij de Westeuropese bezoekers een vraag op. De DDR streeft naar erkenning. Zeker buiten West-Duitsland maar ook wel er in groeit de bereidheid om dat te doen en niet in het minst in de kringen van kerkelijke figuren die steeds weer in oecumenische bijeenkomsten elkaar ont moeten. Had Oost-Duitsland voor hen de deuren wagen- vijd opengezet, zoals Hongarije deed. toen daar het kerkelijk jubileum gevierd werd, dan zou die oereidheid zeker nog weer gegroeid zijn. Nu is iet omgekeerde gebeurd. Het Oostduitse commu- -listische regiem heeft zich opnieuw laten kennen ïls een macht die de rechten van haar eigen urgers met de voeten treedt Het snoeft wel (zoals prof. dr. Heinz Dieter •öpman) dat de reformatie „pas verwerkelijkt is n de oktoberrevolutie, die een nieuwe maatschap lij schiep met als enig doel de mensen een waar achtig menselijk bestaan te garanderen", maar het staat niet toe aan kerkelijke leiders or komen kijken hoe waar die woorden zijn. moet zich steeds dieper verstrikken in het net van het atheïstische, nihi listische denken; zij m.oet de gevange nen worden van de daemonieën van het 'hedendaagse existentialisme. Zo groeit er in de kerk een uiterst ge vaarlijke spanning tussen de offi ciële, kerkelijke theologie èn het ge loof der gemeente." SCHULD Volgens hen is deze theologische verwording de schuld van „de mid- den-orthodoxie en daarom in zekere zin de schuld van ons allen." De mid den-orthodox ie kwalificeren zij als een vermenging van confessiona- lisme, barthianisme en vrijzinnigheid. De schraalheid, armoede en kleur loosheid van de midden-orthodoxe prediking is, dat de genade niet meer bijzonder doch algemeen is. Zij heeft haar wonder-karakter, haar uitzon deringskarakter verloren. De liefde Gods is tot een boventijdelijke, alge mene waarheid, een heilige van zelfsprekendheid geworden. Met de zonde, het ongeloof, het oordeel, de verwerping en de eeuwige verloren heid wordt geen ernst meer gemaakt. Zo ligt de weg open voor die na- ief-optimistische visie op de mens, de wereld en de geschiedenis, die zo ken merkend is voor het apostolaat. Naar het besef van de onderteke naars schort het dan ook in de eerste plaats in de Hervormde Kerk aan rechte, bijbelse prediking, al sinds ve le tientallen jaren. WONDER „Rechte prediking" omschrijven zij als die prediking, waarin de genade werkelijk genade is, dat wil zeggen het wonder van Gods vrijmachtige, verkiezende liefde, en daarom het te gendeel van een algemene waarheid. Deze prediking staat ©3heel ave rechts op het levensgevoel van de mo derne, mondige atheïstische mens. Hoe kan die wereld van hoogmoed en macht zichzelf verloochenen en gena de aanvaarden? „Het zal een prediking zijn, die de demonen van de geseculariseerde we reld uit hun schuilhoeken te voorschijn zal roepen en aan de kaak stellen. Een prediking, die machtig heen zal breken door de redenerin» gen van het mondige atheïsme en die als leugens zal ontmaskeren. Een pre diking, dié in-de situatie van nihi lisme en verlorenheid het beloftevol le licht zal Jaten wonder der genade, nen is in Jezus Christus, in zijn kruis en opstanding. Zou zulk een predi king niet het grootste geschenk Gods Francken ridder Oranje Nassau NAARDEN De heer Joh. C. I Francken (60). die binnenkort zijn I functies van voorzitter van de Pro testants-christelijke journalisten kring en tweede voorzitter van de Federatie van Nederlandse journa listen gaat neerleggen, is vandaag be- I noemd tot ridder in de orde van Oranje Nassau. In aanwezigheid van een aantal col lega's en mede-bestuursleden reikte hedenmorgen burgemeester N. J. C. Cramer de versierselen bij deze on derscheiding aan de heer Francken uit. De PCJK-voorzitter heeft zich ge durende vele jaren bijzonder ver dienstelijk gemaakt voor de georga niseerde journalistiek in Nederland. Lange tijd verzorgde hij het secreta riaat van de PCJK (dertien jaar), was vijf jaar voorzitter van deze kring en was bijzonder actief voor de Federatie van Nederlandse journa listen. Als voorzitter van de reorganisatie commissie van de federatie heeft de heer Francken de laatste tijd een be langrijk aandeel gehad in de oprich ting van de Nederlandse vereniging van journalisten ter vervanging van de huidige federatie, die nog steunt op drie afzonderlijke kringen. De heer Francken was jaren redac teur van onze krant. Thans is hij secretaris van de hoofdredactie van het dagblad Trouw. LEIDEN Als gevolg van elge- hele slapte op de wereldmarkt van breigarens heeft de NV Sajetfa- brieken P. Klos en Leembruggen te Leiden voor honderd werknemers een arbeidstijdverkorting van vijf tig procent aangevraagd. In over leg met de vakbonden heeft de di rectie van Klos en Leembruggen een gunstige regeling getroffen. Gehuwden, kostwinners en onge- huwden van 25 jaar en ouder krij gen een aanvulling tot honderd pro cent van hun huidige nettoloon. Be neden de 25 jaar krijgen de werk nemers het gehalveerde loon, ver meerderd met een uitkering van veertig procent volgens de werk loosheidswet en een suppletie van vijf procent. De werktijdverkorting zal zich waarschijnlijk kunnen beperken tot de honderd werknemers (een der de van het personeel). De vestiging in Veenendaal, die industriegarens vervaardigt, wordt niet door de regeling getroffen. zijn aan kerk en wereld in deze don kere eeuw?" De brief, die kari worden aangevraagd bij drukkerij K< 9 33). indert C. Batenbui D. Broe- Aaldei C. •ijk. L. Boer. Alm- kerk, J. de Bruyn, Lee - - ren, Rotterdam, L. J. Gi Glashouwer Driebergen. r. ae oraai terdam, K. H. E. Gravemeyer. Wass G. J. H. GHmlnk. Rotterdam. D Heyst. Omm Den Haag. Kaastra. Amerongen. Moorsel, Gror J. Pronk, Rotterdam. J. P. :atwljk. S. H. Spanjaard, Doo de Vey Mestdagn, Wassen vuisten. Schiplulden. Noort. Ameron- - - in Roon. ipljk. P. (Van onze kerkredactie) GRONINGEN Tussen de „Tehuisgemeente" (de groep ex- vrijgemaakten rond ds. A. van der Ziel) en de gereformeerde kerken in de stad Groningen is een verzoening tot stand geko men. In het orgaan van de Tehuisge meente „Gereformeerde Stemmen" is onder de kop „Eerste resultaat sa- menspreking: Verzoening" een ge meenschappelijke verklaring gepubli ceerd. Hierin wordt gesproken van een gemeenschappelijke schuld aan de breuk in de Gereformeerde Ker ken in 1944. De leeruitspraken van de synode van 1942. nader gevolgd door Toelich ting en Prae-advies. maar ook door de daarop gevolgde tuchtmaatrege len. brachten bij velen gewetensnood. Het ligt daarom volgens de verkla ring op de weg van de Gereformeer de Kerken, om uit te spreken, dat schorsingen van hen. die in hun gewe tensnood zich niet aan de synode besluiten konden conformeren, niet hadden behoren te geschiedéh. Aan de andere kant behoort van vrijgemaakte zijde erkend te worden, dat het aanstonds breken met het kerkverband achteraf gezien niet juist is geweest. Men had, voorzover de bijzondere tijdsomstandigheden dit niet verhinderden, vooraf een appèl moeten doen op de kerken en kerkelijke vergaderingen. Elders in het blad schrijft J. Keve- lam, dat de samensprekingen van. de Tehuisgemeente met de gereformeer de kerken en ook met de christelijke gereformeerde kerk ter plaatse zullen worden voortgezet. Geen nieuwe kerk Mochten ze niet tot eenheid leiden, dan zullen de leden van de Tehuisge- I raeente Individueel kiezen tussen een van dc bestaande kerken. Van de aan- Kopennag» vang af heeft men in de Tehuisge meente namelijk gezegd: „geen nieu we kerk naast de bestaande" en daar om de weg van de „vrije kerk" afge- van de Tehuisgemeente moeilijk vol houden. dat zij representanten zijn van de vrijgemaakte kerken. „Onze positie is die van verstrooide gelovi gen". De heer Kevelam wijst er op, dat er nu ook elders in den lande „uitge worpen gelovigen" zijn. De Tehuisge meente tracht met hen te komen tot eenheid van opvatting en koers, maar zal niet meewerken aan het totstand komen van een nieuwe kerkformatie. JOHANNESBURG De bekend® Zuidafrikaanse predikant dr. A. P. TTeurnicht heeft lijn ambt neergelegd en is ook afgetreden als hoofdredac teur van Die Kerkbode, het orgaan van de Nederduitse Gereformeerde Kerk. Hij wordt namelijk hoofdredac teur van een nieuw dagblad, dat in Pretoria gaat verschijnen NED. HERV. KERK Beroepen door de generale synode tot zendingspredikant voor Timor en Zuid-Belu, E. Durkstra te Almelo (voorheen te Timor). Bedankt voor Oudwoude (toez.), C. Mataheru te Lemele. GEREF. KERKEN Beroepen te Oosterend (Texel), J. D. Kruithof te Oldehove. GEREF. KERKEN (vrijg.) Aangenomen naar Velp-Ooster- wijk. J. C. Janse te Zutphen; naar London-Watford (Ontario), M. van der Wel te Sneek. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Rotterdam-Zuid, W. C. Lamain te Grand Rapids (Michi gan), (voorheen te Rotterdam-Zuid). HET WEER II\' EUROPA eisterenP slag Amsterdam Brussel Parijs Wel verkeert men in de samenspre- king met de gereformeerden thans in een nieuwe situatie, aldus J. Keve- j wenen lam. Nu de huidige generale synode i Innsbruck het appèl in de zaak-ds. Van der Ziel jjjJjSjSa heeft afgewezen, kunnen de leden I Majorca

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 2