RITMEESTER TWEE „WINNERS UIT DE RITMEESTER STAL de stad en dokter Moore Geslaagd tv-portret van Gesina van der Molen RK-protest tegen beurs op zondag Nieuw tv-amusement niet allemaal raak MAANDAG 23 OKTOBER 1961 bities en liefhebberijen en van haar dagelijks leven tezamen met haar vriendin. Storend vonden wij alleen de zogenaamde „harde" vraagstel ling, die op meer beleefde wijze niet minder hard had hoeven te zijn. Vul horizontaal in: 1. medeklinker, 2. gebod, 3 kan men op zitten, 4. tijdelijke verdaging der zitting, 5, el ke keer, 6. platvis, 7. kleur, 8. berg, 9. medeklinker. Bij juiste oplossing leest men Vertikaal 1. de naam van een stad in Zweden. OPLOSSING VORIGE PUZZEL Horizontaal: 1. pilaar-sté. 2. An ti-aard. 3. teelt-ar-ne, 4. re-sandaal. S. ons-salade. 6. os-ter-ader. 7. AVRO's tv-portrettenmaker Roe lof Kiers heeft kijkend Nederland gisteravond nader gebracht tot een van zijn bekendste vrouwen: prof. dr. Gesina van der Molen. Zij gaf er de voorkeur aan thuis gefilmd te wor den in de activiteiten die, al is zij nu 75 jaar, nog de hare zijn. Ongetwijfeld zal haar levendige persoonlijkheid, haar goedlachsheid en vooral ook de wijze waarop zij enkele niet-wellevend gestelde vra gen met een kwinkslag beantwoord de, de kijkers bijzonder hebben ge boeid. Roelof Kiers paste onverdroten ook op haar de wat rauwe manier van het „moderne" interview toe, maar opmerkingen als: „U hebt 't nog erg druk op uw oude dag, hè?" en (over haar huisgenote dr. M. Nolte) „Is zij de baas in huis?" of „Had u 't te druk aan de universiteit om een man uit te zoeken?" liet prof. Van der Molen rustig en met een smake lijke lach langs zich afglijden: zij is te groot om zich daaraan te stoten. Op dg kijkers maakte zij ongetwij feld de indruk een zeer reële vrouw te zijn, die, haar planten verzorgend, ronduit over haar geloof (dat de grote steun in haar leven is) kan praten. Als portret van een waarlijk be langrijke vrouw mogen we deze uit zending zeker geslaagd noemen: men kreeg een goede indruk van haar am- Noor-ha-ork. 8. ore-Ier-ree. 9. Pa tat-spar. Vertikaal: 1. patroon-op. 2. in- eens-ora. 3. Lies-stoet. 4. atlas-er-ia. 5. aat-nar-het. 6. raad-laars. 7. Sa- ra-Adorp. 8. tr-nader-ea. 9. edel-er- ker. UTRECHT Het Neuerlands Katho liek Vakverbond heeft felle kritiek op de beslissing van de jaarbeursdirectie om met Ingang van de najaarbeurs-1968 de voor- en najaarsbeurten voor ge bruiksgoederen in het vervolg ook op zondag open te stellen. Het NKV acht hef dringend noodzakelijk dat op korte termijn wettelijke voorzieningen wor den getroffen om het euvel van han delsbeurzen op zondag te bestrijden. In afwachting daarvan wenst het verbond Interventie van de minister van econo mische zaken. Het besluit is volgens het NKV-or- gaan „Ruim Zicht" genomen met voor bijgaan aan principiële bezwaren van een groot aantal standhouders en het personeel, dat uit religieuze- en socia le overwegingen de beurzen op zondag gesloten wil houden. Weliswaar heeft de jaarbeursdirectie een enquête gehouden onder deelnemers van voor- en najaarbeurs f63 procent voor, de rest tegen), maar Ruim Zicht komt tot een cijfer van slechts 40 pro cent voor, „want niet alleen standhou ders bevolken het gebouw, maar ook medewerkers van de deelnemers, het jaarbeurspersoneel, de politie, bus chauffeurs, parkeerwachters en ander dienstverlenend personeel moeten hun vrije zondag opofferen". De jaarbeursdirectie, aldus het NKV- blad, heeft zich tot nu toe weinig be kommerd om de mening van de werk nemers (ook het overlegorgaan van de drie vakcentrales denken er zo over). Zware straffen in Griekenland ATHENE Een militair tribunaal in Athene heeft zaterdag vijf verdach ten, die aan het hoofd stonden van een groep van 38 mensen die zouden hebben samengezworen tegen het mi- Uitsmijter in discrediet (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM iHet merkwaardige soort concurrentie om de kij kersgunst, dat „Brandpunt" en „Ach ter het Nieuws" vlijtig onderhouden, heeft zich zaterdagavond weer doen gelden. Met een zekere plechtigheid in stem en blik kondigde Frits van der Poel aan, dat Brandpunt het dit maal „zonder gebruikelijke uitsmij ter" zou doen. omdat deze op het ogenblik „in discrediet is". Hij voeg de daar braaf aan toe: „En dat is dan niet onze schuld". Een beetje kinderachtige braafheid, die Brandpunt heus niet nodig heeft om een gezicht te tonen. Van der Poel doelde natuurlijk op de laakba re „uitsmijter", welke de avond tevo ren Koos Postema in Achter het Nieuws ten beste gaf: „Siebe van der Zee is zo zenuwachtig, dat hij aldoor kolen op zijn radiator wil gooien". Een inderdaad zouteloos en tegenover een omroepcollega niet fair grapje. Dat was geen uitsmijter, maar een misselijke opmerking. En ziedaar, Brandpunt trekt daar profijt van... op een evenmin waardige wijze. Of wij als kijkers met dit soort afzetten tegen elkaar nu gediend zijn, is een andere vraag. Ons dunkt van niet. Indien Achter het Nieuws zo'n misslag maakt, behoeft Brandpunt dat niet te moraliseren en er een soort rouwtijd voor in acht te nemen. In feite was dit toch een „uitsmijter" en die smaakte ons ook niet. Intussen had Brandpunt royaal aan dacht besteed aan de juist-gehouden anti-Vietnam demonstraties, in eigen land en buiten de grenzen gehouden. Er was een goede montage van ge maakt. Verrassing van de uitzending was een exclusief interview met een zoon van Tsjombe in tegenwoordigheid van zijn moeder, en later plotseling omringd van een aantal van zijn ne gen broers en zusters. De exclusiviteit van het beeld was groter dan die van het gesprek: hier in betuigde de zoon zijn rotsvast ver trouwen in zijn vader en diens popu lariteit in de Kongo. Hij gelooft zeker in Tsjombe's triomfantelijke terug- litaire bewind in Griekenland veroor deeld tot gevaneenisstraffen variëren de van 12 tot 20 jaar. Een verdachte kreeg twintig jaar, een twaalf jaar en drie kregen zeventien jaar. Elf leden van de groep werden veroordeeld tot straffen, die lagen tussen de twee en tien jaar, elf anderen kregen een voorwaardelijke straf van een tot twee jaar en elf anderen werden vrij gesproken. Ras is onmiskenbaar. Ras zit niet in het formaat. U herkent het in de heerlijke Pikeur, maar ook in de geurige Riant. Twee „volbloed" Ritmeesters. De diverse omroepen hebben zater dag en zondag weer nieuw tv-amuse ment voor de komende winter aange voerd. Naar onze smaak was niet al les raak. Het befaamde „Gulden schot" dat zich in internationale be langstelling en sensatie verheugt, is door de KRO weer ter hand geno men. Men is teruggegaan naar het oorspronkelijke element: de schieterij doorspekt met andere spelletjes, iets dat men al dan niet kan waarderen. Het euvel van vorige seizoenen: te zware en eenzijdige presentatie is echter nog toegenomen, want nu heeft Kees Schilperoort, die alles best bedoelt en toch niet kan losko men van gebrek aan woordvariatie en teveel plechtstatigheid, gezelschap gekregen van Djinn's Jacques van Kollenburg, die hiermee zijn tv-de- buut maakt. Dat werd het oubollige grappig- doen tegen elkaar, maar vlotheid in het programma won men er aller minst mee. Eens temeer een bewijs, hoe moeilijk het leiden van een spel- programma eigenlijk is en hoe zuinig men op een echt goede quizmaster dient te zijn. De rentree van de Hitchcock-film (nu in halfuurs-afleveringen) was na tuurlijk de moeite waard, al kwam de verrassende ontknoping in dit eerste verhaal niet zo sterk tot recht. Bijzonder leuk was bij de VARA de ontmoeting tussen Dorus en kleine Rotterdammers, die onbeschroomd liedjes kwamen zingen. Dit program ma vormt vlijmscherpe concurrentie tegen dat van de TROS waarin kin derwensen worden vervuld. Aantrekkelijk was in de zaterdag- vooravond het VARA-programma waarin jonge artiesten meest eigen liedjes zongen. Er werd stevig gebor duurd op het moderne stramien: veel sex en een beetje godsdienstige spot ternij, waartegen de VARA geen en wij wel bezwaar hebben. Tussen nog al wat gewrongenheid om koene durf te tonen viel een grappig liedje van Thera Coppens op, terwijl het werk van Elly Nieman (al veel te goed voor een beginnersprogramma) met kop en schouders boven alles uitstak. Maar ook de 17-jarige timmerman uit Numansdorp toonde werkelijk ta lent. Mijn vrouw De nieuwe serie „Kent u myn vrouw" waarmee de NCRV gister avond te voorschijn kwam, leed on der gebrek aan originaliteit in het gegeven. Nell koppen en Wim van den Brink speelde het loodgieters- echtpaar en hun belevenissen overi gens voortreffelijk. Zij vormen en hoe kan het an ders na een lang echt huwelijk een ideaal duo en men kon tijdens het spel herhaalde malen zeggen „Ja, zo gaat het werkelijk". Maar of dat nu interessant genoeg zal zijn voor een hele serie, blijft de vraag. Er zat weinig clou in het geval want de ontknoping zag men al lang van tevoren aankomen. Goed verzorgd, best gespeeld, helaas niet al te boeiend van inhoud. Dat een groot deel van het publiek vragen, gesteld in de nieuwe stu dentenquiz niet kon mee-beantwoor- den hindert niet: men kon dat bij de hobby-wedstrijd van de VARA evenmin. Als kijk- en luisterspel is „Tweekamp" echter bijzonder ge slaagd. Dit is nu eens een prima vorm van quiz voor de televisie. In Kick Stokhüyzen heeft de NCRV een quizmaster van verrassende kwali teit gevonden: dat was prima werk, waardoor het programma vaart en vlotheid kreeg. Ook de speciale ca mera-instelling, waarvoor regisseur Joes Odufré zorgde, droeg daartoe bij. Twee avonden achtereen, vandaag en morgen, brengt de VARA het drie jaar geleden zo populaire programma „Televisierechtbank" weer op het scherm. „De zaak Dirk Vogel" is natuurlijk verzonnen, maar zal zuiver volgens Nederlands recht worden behandeld door echte juristen. Verder zijn alle meespelenden leken. Er komt dus geen enkele beroepsacteur of-actrice in Het gaat om een moord, een zgn. „crime passionel", voortkomend uit een conflict tussen medeminnaars. Prof. mr. C. Bronckhorst presideert de rechtbank en mr. G. P. J. Cammelbeeck hier op de foto in vol ornaat zal weer fungeren als openbaar aanklager oftewel officier van justitie. VANAVOND TE ZIEN Ned. 1 VARA 7.07 uur: (kerkelijke zendgemachtigden) Kenmerk. 8.20 uur: tweede aflevering van de quiz „Per seconde wijzer", nu onder leiding van Berend Bou- 9.00 uur: nog eens ouderwets de gespeelde televisie- rechtbank, waarin het nu om een moordzaak Ned. 2 TROS de bekende feuilletons van de TROS, Rick de Kikker, Rin-tin-tin en Oom van Mars achter elkaar de ether in. Shakespeare's drama „Macbeth", zoals Orson Welles het in filmbewerking opdiste, waarbij hij zelf de titelrol speelde (voor vohvasse- VANAVOND TE HOREN Hilversum I NRU 8.35 uur: iets over de conferentie van het Nederlands Gesprekcentrum, gevolgd door orgelconcert en koorzang. 9.30 uur: tweede documentaire over Óost-Duitsland, dan weer muziek en om 11.20 .uur:. het mini-magazine, Radiorama. Hilversum II NCRV 7.05 uur: geestelijke liederen, wat stereomuziek en een Weense uitvoering van Mozart's Parijse sym- 9.00 uur: programma over de reformatie. 10.50 uur: Mozart als schrijver van muziek en brieven, een programma van dr C. Rijnsdorp, gevolgd door interviews met kunstenaars. Parijs bedreigd met broodtekort PARIJS De Parijzenaars worden bedreigd met een tekort aan brood, doordat de meelfabrikanten de leve ring van bloem aan de bakkers heb ben stopgezet uit protest tegen de weigering van de regering om een verhoging van de broodprijzen goed te keuren. Als er geen bloem wordt aangevoerd, verwacht men dat de voorraden over enkele dagen op zul len zijn. door Vffttthu 1 off»// 84 ,Kan ik u helpen?" ,Nee." De wagen naderde. Het paard ging achteruit, trol haar mee, lichtte toen zijn voorbeen op, schraapte door d« lucht. „Stil!" Hij sprong achteruit en zag dat zij aan de teugels werd meegesleept, de slaande hoeven gingen rakelings langs haar, De grote auto was naast hen. Hij minderde vaart, daarna werd er gas gegeven en stoof hij snel voorbij. David zei: „Dat was je man." Hij besefte dat hij het niet hardop had en was er blij om. Zij was helemaal door het paard in beslag genomen en had hem niet gezien. Het paard steigerde niet, maar trilde van angst de neusga. ten waren opengesperd, de ogen straalden angst uit. Zi praatte tegen het dier, probeerde het te kalmeren. „Het goed. nou, het is goed..." David merkte dat hij half in i greppel stond en liep terug naar de weg. „Ik zal met u meegaan naar de schuur, maar ik vind eerlijk dat u niet meer op dat dier moet rijden, en zeker niet Zij liepen naast elkaar de weg af, het paard was nu volgzaam. David zweeg end acht over Perkins na die de moeilijkheden waarin zijn vrouw was geraakt,' moest hebben gezien en toch was doorgereden. Tegen de tijd dat David de. boerderij van Henderson had bereikt, was de rijp door de langzaam warmer wordende zou verdwenen. Hij zette zijn wagen op een pad met veel on kruid en keek met verbazing naar deze verlatenheid. Als het huis ooit geschilderd was, dan waren alle sporen daarvan lang verdwenen. Een verwilderde seringeboom met afgebro ken takken groeide naast het verrotte portaal en naast het huis was een lapje grond, dat eens de moestuin moest zijn geweest, nu overwoekerd door onkruid, grond die nergenj meer voor deugde. Hij kon nauwelijks geloven dat hier nog iemand woonde, maar toen hij het pad opliep zag hij een flard gordijn voor een raam en een spichtige kamerplant met de bladeren tegen de ruit gedrukt. Toen hij klopte, kwam er geen antwoord en hij bleef even staan wachten voor hij weer klopte. De rust werd niet verbroken, maar hij voelde nu toch dat er iemand aanwezig moest zijn. Hij drukte de kruk neer, de voordeur ging open en hij liep naar binnen. Een gele kat kwam achter de kachel vandaan en liep met stijve poten en de staart in de lucht de kamer uit. En toen dacht hij een knorrige stem te horen, net het gehuil van een verdrietige baby. Hij liep in de richting van het geluid, duwde een te klein gordijn opzij dat in deuropening hing en zag een heel klein slaapkamertje, dat bijna geheel gevuld werd door een goedkoop ijzeren bed. Er lag een oude vrouw in die hem vanonder de slordige dekens boosaardig uit fletse ogen aankeek. Hij onderdrukte zijn walging, ademde expres zwak de bedorven lucht in. „Bent u Alice Henderson?" „Ja, dat ben ik. En wie ben jij, jongeman?" „Ik ben de nieuwe dokter in Haddon. 'Dokter Armstrong. Dokter Moore vroeg me bij u langs te gaan. Hoe gaat het. „Dat wil ik niet tegen jou zeggen. Waarom is dokter Moore niet zelf gekomen?" „Dokter Moore heeft het erg druk juffrouw Henderson, Maar hij zal zeker gauw komen." Zij draaide haar hoofd weg, zodat hij alleen het grijze piekhaar zag waardoor de rose sohedel schemerde. Hij keek ergens anders naar, want het was geen aanlokkelijk gezicht en zag een spiegel waar het weer in zat aan de muur tegenover zich hangen. De spiegel hing wat voorover en met een schok zag hij door het stof heen de vage trekken van het gezicht van de oude vrouw. Zij leek wel een geest verschijning, een hallucinatie. En toen zag hij dat haar gezicht vertrokken was van hulploosheid en ellende en dat zij aan het huilen was. „Juffrouw Henderson", zei hij en er klonk meer verman ning dan medelijden in zijn stem door. Hij liep verder en stond bij het voeteinde van haar bed. Hjj. greep het met beide handen vast. Zij huilde zacht eri biet'haar perkament achtige handen drukte zij het laken tegen haar open mond. Hij kon bijna niet geloven met een menselijk wezen te doen te hebben. Hij was helemaal niet aangedaan. „Juffrouw Henderson," begon hij opnieuw. „Het spijt me dat dokter Moore niet kon komen, maar ik geloof dat u nu beter tegen mij kunt zeggen wat eraan hapert." „Ik heb niks." „Maar u bent hier toch niet alleen?" Zij huilde niet meer en had haar gezicht weggedraaid, zij was nu aan het beven. Hij keek ingespannen naar haar. „Niet altijd. Er komt een buurvrouw als die met haar eigen werk klaar is." „Maar zou 'u niet -liever in een mooi huis wonen met andere mensen met wie u kunt praten? Ik ben er zeker van dat er zo'n huis in Vermont is en dokter Moore kan het we/ voor u in orde maken." Zij staarde hem met heldere en vijandige ogen aan tot zij plotseling scheen te beseffen wat hij had gezegd. „Maak dat je wegkomt!" Het was een lange doordringende kreet. Hij greep het voeteinde steviger vast. Het broze oude lichaam trilde. Hij vroeg: „Hebt u het koud?" (Wordt vervolgd) TELEVISIE VWWOM» federland I: NTS: 1 VARA: 19.32 In film STER:' 19.56 DRAADOMROEP 2. Symphonk 22.15 - 22.20 Jot Actualiteiten. TROS: 19.0: oogje- 23.55 - 24.i 18.45 Actuallteiter 1 van Mars. TV film. NTS: 20.00 1 STER: 20.16 Reclame. TROS: 'U- 22.15 - 22.20 Jot Avondoverdenklng. 22.5» ItUMO MORGEIN 16.25 V.d. leugd. 17 15 r.00 Nws. 7.11 8.32 V.d. htilsv KRO: 12.00 Gei landb 12 27 Meded. (16 00-16.02 Nws.) 17.01 (8.31 De kleuters. 101.0 (11.00-11.02 Nwf 8.50 Morgen wlj- .00 Ultgebr. rep. 9.40 Muziek uit Arbeidsvit. eo: Plano- land- en landbouw. 13.00 Nws. Polen. AVRO: Stereo: Kerkorgel- Nws. 12.02 Voor tieners. Nws. 13.02 Gevar. platen- (14.00 Nws.) 15.00 NWS. Er-Jee-Em-Drie. ir - 1602-18 00 Licht platen- FERDNAND

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 6