Massa valt kerken in Makassar aan Politieke gevangenen komen tot geloof Meer bijbel in de mis Een woord voor vandaag Optreden officieel veroordeeld Beeldenstorm van Islam Uw probleem is het onze. Gereformeerden gaven in 1966 70 miljoen voor kerkewerk De discipelen predikten (Marcus 6:6-13). Herodes hoorde van Hem, van Cristus (Marcus 6:14-29) en als de discipelen hij de Here Jezus terugkomen vertellen zij Hem, al wat zij gedaan en geleerd hébhen. (Marcus 6:30-44). Let er op, hoe verschillend Herodes en de discipelen reageren. Herodes zegt: Christus deedDe discipelen zggen: Wij de den Beide is waar. De twee zijn niet te scheiden. God wil mensen gebruiken. Maar belangrijker is nog wat er volgt. Vanaf dat moment kan Christus niet meer met de discipelen, of beter: kunnen de discipelen niet meer met Christus alleen zijn. Er komt een grote schare om de Heiland, een schare die honger heeft, die gevoed moet worden. En Christus zegt tot zijn discipelen: „Geef gij hun te eten!" Als God ons gebruikt om bij anderen het verlangen, de hon ger naar Christus te wekken, roept Hij ons ook die honger te sttillen. Ze verteelden hem al wat ,^ij gedaan en geleerd had den". Maar nu staan ze met lege handen. Zz zien kans om wat voedsel te lenen, maar meer kunnen ze niet doen. En weer laat Christus hen zien, dat het weinige wat ze heb ben voldoende is. De maaltijd van een kleine jongen is vol doende om een menigte te voeden. God vraagt van ons niet veel. Hij vraagt wat we hebben om het veel te maken. We lezen vandaag: Jeremia 22 13 - 30 Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet ln behandeling worden genomen. Ge heimhouding Is verzekerd. Vragen UJke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraag: In 1953 moest ik van de door mij gepachte boerderij af om dat deze verkocht was aan een vreemde. Ik kocht een andere boer derij, waaraan nog 12 jaar pacht was. De boerderij, die ik voor mijn zoon gekocht had, werd in mijn be drijf opgenomen, zodat alle onder- houd, lasten en afschrijvingen van mijn inkomen afgingen. De koopsom was 72.000, de waarde op mijn ba lans was in 1965 58.000, meerwaar de vermogensbelasting 36.742. Ik verkocht toen die boerderij aan mijn zoon voor 95.000, getaxeerd door erkende taxateurs. Nu slaat de inspecteur van de in komstenbelasting mij aan voor een winst op de boerderij van 53.000, met liquidatiewinst samen een inko men van 82.000, belasting omstreeks 20.000. Kan dat? Ik dacht dat winst op onroerende goe deren vrij was, en hoe komt men aan een winst van 53.000, als men een boerderij met 22 ha koopt voor 72.000, er zelf 4 ha van houdt en met 18 ha verkoopt voor 95.000? Tevens schonk ik mijn zoon 25.000. Daarvan was wegens huwe lijk 10.000 vrij en en er werd schenkingsrecht voor 15.000 be taald. Antwoord: Het is niet waar dat winst op onroerend goed zo maar vrij is. Winst op onroerend goed, dat tot een bedrijf behoort, is in be ginsel belast. Alleen winst op land bouwgrond (tot en met 1964 voor grond en gebouwen) is vrij, voorzo ver ontstaan door buiten het bedrijf gelegen oorzaken (zoals meestal de geldontwaarding). Uit de door u genoemde boekwaar den krijgen wij de indruk dat u na de aankoop vervroegd heeft af geschreven. Als u daardoor na 1953 belangrijke bedragen ten laste van uw inkomen heeft gebracht, die u thans realiseert bij de verkoop, gaan deze hoge afschrijvingen in uw be drijf thans weer tot de winst beho ren. Voor die overdrachtswinst krijgt u toepassing van een bijzonder ta rief, hetwelk voorkomt dat de pro gressie van de inkomstenbelasting gaat doorwerken voor de winst die vroeger in verscheidene jaren ontstaan en nu in één jaar wordt genoten. Omtrent de juistheid van de bedragen is het onmogelijk een oordeel te geven. Het schen kingsrecht staat los van de in komstenbelasting. ROME Behalve de vijf vragen die de liturgische commissie heeft voorgelegd aan de bisschoppen in Ro me heeft paus Paulus zelf er nog drie aan toegevoegd. Dit werd zaterdag bekend toen kardinaal Lercaro het onderwerp van liturgische vernieu wing inleidde. De paus stelt onder meer voor de geloofsbelijdenis van Nicea te vervan gen door de kortere Twaalf Artike len. In de voorstellen van de commissie wordt gepleit voor drie Schriftlezin gen in plaats van twee. Bovendien strekt de nieuwe cyclus van lezingen zich uit over een periode van drie jaar, in plaats van één jaar. Daardoor zullen in de kerkdiensten veel meer bijbelgedeelten aan de orde kunnen komen. De liturgische voorstelleji werden bijzonder enthousiast ontvangen, hoe wel er wel wat verzet was van conservatieve zijde tegen de uitbrei ding van de Schriftlezingen. (Van onze kerkredactie) MAKASSAR Op 1 oktober zijn in Makassar op het eiland Celebes, Indonesië grote ver nielingen aangericht in de inte rieurs van 15 protestantse en rooms-katholieke kerken. Ook pastorieën, theologische scholen en andere gebouwen zijn bescha digd. Dit bericht heeft de Neder landse Zendingsraad zojuist uit de stad ontvangen. Bepaalde moslimse groepen hebben zich opgezet tegen de christelijke ker ken. Makassar telt 600.000 inwoners. Een zesde van hen behoort tot een christelijke kerk. Het grootste deel daarvan is afkomstig uit Toradja- land, de andere christenen komen uit Minahassa, Ambon, Sangihe, op Noord-Sumatra, terwijl een klein deel uit Boegis-Makassaren bestaat. Systematische agitatie van moham medaanse zijde heeft de laatste jaren de verhouding tussen christenen en mohammedanen slechter doen wor den. Deze agitatie heeft tenslotte ge leid tot een massale vernielingsactie, juist op de dag waarop herdacht werd hoe de communistische staatsgreep van 1 oktober 1965 mis lukte. Oorzaak Hoewel tot nu toe geen persoon lijke slachtoffers te betreuren vallen, hebben deze gebeurtenissen de samen leving in Indonesië diep geschokt, wordt gezegd in een persbericht van de Nederlandse Zendingsraad. Er zijn verschillende oorzaken aan te wijzen voor deze terreuractie, maar de belangrijkste is wel dat een aantal mohammedanen de Pantjasi- la-staat willen vervangen door een mohammedaanse staat. Zowel de overheid op Java als de regionale autoriteiten hebben in hun reacties er de nadruk op gelegd dat dit optreden intolerabel is en dat de regering en leger d-3 Pantjasila-staat zullen blijven handhaven, waarbij ook de fundamentele rechten van de mens gehandhaafd zullen blijven. In een hoofdartikel schrijft het christelijke dagblad Sinar Harapan: „Het is nodig, dat de leiders van de Alle scholen van kerken in Syrië genationaliseerd (Van c kerkredactie) BEIROET De Syrische regering heeft alle privéscholen in beslag geno men. Daardoor is in één klap een einde gekomen aan het christelijk on derwijs. Dit is het antwoord van de minister van onderwijs en godsdienst zaken Sulaiman El Kheich op een protest van de kerkelijke leiders te gen een regeringsdecreet van 9 sep tember. Daarin werd medegedeeld dat de regering voortaan sterke con trole zou gaan uitoefenen op de christelijke scholen. De brief met het protest van kerke lijke zijde werd ondertekend door pa triarch Maximos Saigh, die op het concilie van het Vaticaan zo'n grote indruk maakte, de Armeens-katholie- ke aartsbisschop van Damascus, de maronitische aartsbisschop van Alep po en door vertegenwoordigers van protestantse en Armeens-protestantse kerken. Zij deelden de regering mee dat zij hun scholen na de zomervakantie pas zouden openen als de regering het decreet had ingetrokken, omdat het naar hup mening in strijd was met de grondwet. De regering werd door de kerkelijke leiders beschuldigd van politieke willekeur. (Van onze kerkredactie) UTRECHT De gerefor meerden hebben in het jaar 1966 bijna zeventig miljoen gulden bijeengebracht voor hun kerk. Dat is nagenoeg zes miljoen meer dan in 1965. Het komt neer op een opbrengst per ziel van 86,25 (in 1965: 79,15). Van dit bedrag was 9,2 miljoen (8,7) bestemd voor de diakonale arbeid en ging 5,0 miljoen (4,5) naar de zending. Een en ander blijkt uit de zojuist ge reed gekomen statistiek van de Gere formeerde Kerken over het jaar 1966. De Gereformeerde Kerken telden per 31 december 1966 442.110 belijdende doopleden en 389.498 doopleden, in to taal 831.608. Dat is een toeneming in 1966 van 11.311 of 1,39 procent. De vooruitgang gaat geleidelijk lang zamer. want in 1965 was de toeneming 1,49 procent en in 1964 nog 1,71 procent. Grensverkeer De statistiek van het „grensverkeer" geeft overwegend „winst" voor de Ge reformeerde Kerken te zien. In het to taal werden 4.031 toegelaten en ont trokken zich 3.014. Alleen ten aanzien van de pinkstergroepen was de balans negatief (toegelaten 12, ontrokken 130). Tegenover 1886 hervormden, die ge reformeerd werden, staan 1592 gerefor meerden. die overgingen naar de Ne derlandse Hervormde Kerk; 568 vrij- gemaakten werden „gewoon"-gerefor- meerd en 129 gingen in omgekeerde richting. Uit de Christelijke Gerefor meerde Kerken, de Gereformeerde Ge meenten en de Rooms-Katholieke Kerk kwamen respectievelijk 355, 82 en 220 personen over, terwijl respectievelijk 171, 45 en 98 gereformeerden naar deze kerken overgingen. Toegelaten, die tevoren tot geen kerk behoorden: 710. terwijl 617 gerefor- Gemengd Nog een opmerkelijk gegeven uit de hnwelijksstatistiek: op het totaal aan tal huwelijke, waarbij gereformeerden betrokken waren, steeg ln 1966 het aantal gemengde huwelijken van 25,3 tot 27,2 procent. regering, het leger, de politieke en godsdienstige groeperingen gesprek ken voeren van hart tot hart om sa men te bespreken welke les getrok ken moet worden uit de gebeurtenis sen in Makassar." Het blad vervolgt: „Het meest ur gente is echter nu, dat de regering samen met het leger en de ge meenschap de rust en het vertrouwen in de Pantjasila-staat terugbrengen in Makassar en omgeving, in geheel Indonesië en ook in het buitenland." Grote schade Op de zondagavond van de le ok tober en de daarop volgende nacht heeft men zich meester gemaakt van 15 kerken en kapels, huizen van predikanten tn gebouwen van chris telijke instellingen. Alles wat los zat, werd vernield. De mohammedanen verscheurden en verbrandden de boeken. Vooral had men het op de bijbels voorzien. Lichamelijk leed is niet aangedaan. Niemand van de zendings- en missiearbeiders is ge wond. De schade is enorm. Ook hét huis van ds. A. Schipper, die uitgezonden is door de Gerefor meerde Zendingsbond (GZB) voor het studentenwerk, kreeg een beurt. Ds. Schippers vertoefde juist in Toradjaland. Zijn huis was een grote chaos. Alle ramen waren ingeslagen en de deuren ingetrapt. Overal lagen resten van brandjes van boeken en bijbels. In de kerken had men de ruiten, preekstoel, ban ken, stoelen en orgels vernield. In de rooms-katholieke kerken was het een herhaling van de beelden storm: beelden, altaren en misge waden gingen er aan. De storm is langs het ziekenhuis Labuang Badji gegaan. De staf heeft ongestoord ver der kunnen werken. Twee grote rk kerken, die werden bewaakt, bleven gespaard. Oorzaak De oorzaak van deze geestelijke explosie in Makassar is de teleur stelling over de economische situa tie. Op Celebes was men de laatste tijd steeds meer geneigd de zending en missie als zondebok aan te wij zen. Een krant publiceerde 1 okto ber een spotprent van een arme In donesiër. Er wordt niet alleen een grijnzende Chinees uitgebeeld, maar ook een kerkelijke arbeider met een aureooltje boven zijn hoofd. Hij houdt de arme Indonesiërs een beet je melk en rijst voor. Verder leeft op Celebes heel sterk het ideaal van de Islamstaat. De Darul Islam opstand op het eiland heeft meer dan tien jaar geduurd. Al jaren hebben de christenen in Makassar en buiten deze stad het niet gemakkelijk. De organisatie van de Islam is veel beter geworden. De laatste tijd is veel met micro foons gewerkt, die de gehele stad en elke huiskamer bestreken. De bedoeling van de geluidsinstallaties was de bevolking op te roepen tot gebed. De luidsprekers, die vooral 's nachts waren te horen hebben veel bijgedragen tot de „beelden- Een domme en ontverantwoorde- liike uitlating van een oude gods dienstonderwijzer is dankbaar aan gegrepen om de algemene aanval op de christenen door te zetten. Over het algemeen heerst veel angst in Makassar. Men is bang zich openlijk uit te spreken. De gro te zorg voor de leiders van de chris telijke kerken is om weer een ge sprek, een ontmoeting met de Islam tot stand te brengen, zodat er we derzijds weer begrip zal ontstaan. Nu bestaat er geen enkel contact tussen Christenen en Islam. „P" meebrengen naar herdenking Reformatie ROTTERDAM Aanstaande zater dagmiddag belegt „Protestants Neder land", gelijk wij reeds berichtten, om drie uur in de Mathenesserkerk een grote landelijke reformatie-herden king. Sprekers zijn ds. H. Zijlstra te Ant werpen, prof. dr. B. J. Oosterhoff te Apeldoorn, dr. M. J. Amtzen te 's-Gravendeel, dr. C. A. Tukker te Kinderdijk, ds. H. Postma te Rotter dam en ds. A. Vergunst te Rotter- De Rotterdamse politie verzoekt hen, die per auto naar deze bijeen komst komen, een duidelijk zichtbare letter P aan te brengen op de voor ruit van hun wagen. Prof. C. wTVollgraff (91) overleden (Van t onderwfjsredactie) UTRECHT Prof. dr. C. W. Voll- graff, oud-hoogleraar in, de Griekse taal- en letterkunde aan de rijksuni versiteiten te Groningen en Utrecht, is zaterdag op 91-jarige leeftijd over- Prof. Vollgraff, geboren in Haarlem, werd in 1908 hoogleraar in Groningen en in 1916 te Utrecht. Hij was lid van de Koninklijke Ne derlandse Academie van Wetenschap pen. Voor de oorlog heeft hij meege holpen aan opgravingen op het Utrecht se Domplein. MASSALE DOOPDIENST IN INDONESIË Rechtspositie van leraar besproken (Van onze onderw(jsredactie) DEN HAAG De bijzondere com missie voor georganiseerd overleg vhmo heeft op het ministerie van onderwijs en wetenschappen een bespreking ge had over de rechtspositie leraren. Met betrekking tot de taakuren werd het voorstel gedaan, dat het de scho len zal worden toegestaan in het school jaar 1968-'69 voor het eerste leerjaar uit de toe te kennen leraarlessen ten hoogste een uur per klas te gebruiken als taakuur boven de anderhalve taak- uur per klas, die in de begroting reeds waren genoemd. Tevens is gesproken over de verlich ting van de taak van rectoren en di recteuren van grote scholen. RAAMSDONKVEER De rijkspo litie trof op de Dongebrug de schipper O. D. uit België aan. die met zijn rug op het wegdek en met zijn hoofd op het fietspad lag. De man die over pijn in zijn rug kleagde beweerde te zijn aangereden door een volkswagen die doorgereden zou zijn. Met medewerking van de brugvfich- ter en de gemeentechauffeur van Geer- truidenberg werd de Belg naar het zie kenhuis in Raamsdonksveer vervoerd. NUSAKAMBANGAN, Indonesië Binnenkort zullen weer ruim 200 politieke gevangenen gedoopt worden. Zij zijn niet de eersten die tot de christelijke kerken willen toetreden,- want er werden reeds eerder op dit eiland, waar politieke ge vangenen geïnterneerd zijn massale doopdiensten gehouden. Alleen dit jaar traden .reeds 464 gevangenen tot de kerk toe. Vanuit de Kerk van Midden-Java, die verbonden is met de gereformeer de zending van Nederland, werkt op het eiland de missionaire predikant ds. Suparno. Dagelijks bezoekt hij de rubberplantages waarop de gevange- werken. Behalve politieke geïnterneerden zitten hier ook de zwaardere misdadigers gevangen. Meer dan duizend mensen komen we kelijks met ds. Suparno in contact. REVOLUTIE De ongekende uitbreiding van de kerk in Indonesië sinds de politieke omwenteling, werd door de secreta ris-generaal van het Indonesische Bij belgenootschap, mr. P. J, Sigar, on langs getypeerd als een christelijke revolutie. Hij rapporteerde, dat er sinds 1965 meer dan 400.000 mensen overgingen tot het christendom. Tien procent van de bevolking v.an Indo nesië is thans christen. Er is een groot tekort aan bijbelse en christelijke lectuur. Ook hebben de kerken lang geen ruimte genoeg om de nieuwe leden op te vangen. Kerkdiensten vinden daarom in veel plaatsen in de open lucht plaats. KADERVORMING Op het programma van de gerefor meerde zending staat voor Indonesië kadervorming thans als een der voor naamste punten. Duidelijk is, dat er de velen die thans in ge meenschap met de kerk een nieuw Kerk van Minahassa Ds. A, Z. R. Wenas overleden (Van onze kerkredactie) TOMOHON, Indonesië In In donesië is ds. A. Z. R. Wenas, preases van de synode der Minahas- sische kerk overleden. Hij was een van de meest markante leiders van de Indonesische kerken. Ds. Wenas ontving zijn theolo gische opleiding in Nederland aan de toenmalige Nederlandse Zendings school te Oegstgeest. Hij was mede door zijn afkomst uit een adellijk geslacht een geboren leider, die zijn kerk met vaste hand bestuurde, ook tijdens de Japanse bezetting en de moeilijke tijd toen de burgeroorlog zijn land verwoeste. Hij was bijzon der geïnteresseerd in sociaal-diako- nale vragen. leven willen beginnen, bijzonder veel extra pastorale zorg nodig is. Uit Ne, derland zal de gereformeerde zending zo spoedig mogelijk nog drie predi kanten sturen voor assistentie bij de kadervorming. Zij bereiden zich thans op hun werk in Indonesië voor aan het Zendingsseminarie in Baarn. In totaal preparer momenteel op het Zendingssfeminarie twaalf theolo gen en andere specialisten zich voor uitzending naar Indonesië. De meesten krijgen een functie bij het theologisch onderwijs van de Ja vaanse kerken. Bovendien wordt nog gezocht naar twee missionaire predi kanten en twee landbouwkundigen voor Indonesië. NED. IIERV. KERK Beroepen te Eist bij Amerongen, J. van Malenstein te Kampen: te Hei- en Boeicop (toez.), C. Snoei te Langerak; te Hoek van Holland (toez.), F. Z. M. Roodenburg te Elkerzee-Scharendijke; te Klaaswaal. K. van der Sluijs te Her wijnen: te Sint Anna Parochie (toez.), K. Schaap te Tange-Alteveer. Aangenomen de benoeming tot zie kenhuispredikant te Stadskanaal, J. van 't Ende te Rijssen. Bedankt voor Goes (vac. H. J. Teut- scher), J. van Dok te Noordwijk-Bin- nen; voor Pingjum, B. Jager te Gaast. GEREF. KERKEN Beroepen te Kamperland, H. K. Poel man Azn te Berllkum; te Renswoude, J. C. Jonkers, a.s. em. ped te Delft. Aangenomen naar Hijlaard, L. Moes- ker te Arapoti (Brazilië) (voorheen te 's-Gravenzande). Bedankt voor Emmen-Zuid, Hillegom (2e pred.pl.), Hoogeveen (vac. A. Ade- ma) en te Ommen (vac. J. D. B. v. d. Meulen), A. Prins te Dokkum; voor Oude en Nieuwe Wetering, J. W. Bats te Marknesse: voor UI rum. G. Sinia te Ee. CHR. GEREF. KERKEN Tweetal te Dedemsvaart, kand. M. den Bleker te Apeldoorn en J. Vogel te Emmen. Bedankt voor Drogeham, Ouderkerk aan den Amstel en voor Urk, kand. W. van Sorge te Apeldoorn. A. Vergunst te Rotterdam-Centrum; voor Rotterdam-Zuid, D. Hakkenberg te Dordrecht. HET WEER IN EUROPA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 2