m
Graham wil christelijke
universiteit stichten
Politiek program
van ch-jonge
Leken willen
met elerns in
commissies
Uw probleem
is het
onze....
Friedrich Gogarten
(80) overleden
PRELATEN BLIJVEN
BIJ STOERE LIJN
Van het Reve: „Om
liet Godsbegrip"
Kerkklok komt
uit O.-Europa
Opnieuw naar koude sanering
WOENSDAG 18 OKTOBER 1967
Een woord voor vandaag
Na de genezing van de bezetene in Marcus 5 lezen we in één
pericoop van een genezing en een opwekking uit de doden. Die
beide verhalen horen bij elkaar. De vrouw had twaalf jaar
geleden. Het dochtertje van Jaïrus was twaalf jaar een
zonnetje geweest in het huis vgn de geestelijke. En in beide
gevallen brengt Jezus nieuw leven.
Tot de vrouw zegt Jezus: ..Uw geloof heeft u behouden." Tot
Jaïrus zegt de Heiland: „Wees niet bevreesd, geloof alleen
en we kunnen er aan toevoegen: dan zult ge uw dochter
behouden!
Of het nu om een langdurige of om een kortstondige ziekte
gaat, Jezus kan helpen. Of we nu veel door mensen hebben
moeten lijden, of veel van mensen hebben ontvangen aan liefde
en zorg, Jezus kan helpen.
Het enige wat we in beide gevallen nodig hebben is geloof.
Niet het geloof dat we beter worden, maar het geloof dat
Jezus wil helpen. Geloven is niet ons inbeelden dat iets
bepaalds zal gebeuren, maar ons overgeven aan de Heiland.
Soms is geloof de handen uitstrekken naar de Heer, en dan
weer bij de hand gegrepen worden door de Heer. In beide
gevallen zorgt Hij voor ons. In de handen van Jezus zijn Wé
veilig.
We leren vandaag: Jeremia 17 14-27,
Beslissing valt voor Kerstmis
(Van t
i onzer medewêrkers)
Geref. predikant WASHINGTON - Dr Billy
1 Graham denkt er zeer ernstig
bedient avondmaal °r"T e°n«mver-
siteit te stichten. Voor alles zou
„an tlor\/-m-mrlf>n deze "nive'si,eit evangelisten,
Vdll lid VULIUUvll onderwijskrachten en journalis
ten moeten opleiden. Hij deelde
mede 50 miljoen dollar nodig te
hebben om alleen de gebouwen
te financieren. Hij zei nog geen
beslissing genomen te hebben.
Brieven die niet
i adr*
voorzlei
niet li
behandeling worden genomen. Ge
heimhouding I» vergekerd. Vragen
die niet onderling met elkiar in
verband itaan moéten in atzonder-
ÜJko brieven worden geeteld- Per
- t gtüdei
Vraag: Moet men voor een onge
huwde zoon van 18 jaar, die bij zijn
vader in de zaak werkt, ook sociale
lasten betalen?
Antwoord: Het gaat erom of de
verhouding tussen vader en zoon in
de zin van de sociale verzeke
ringswetten als een dienstbetrekking
eeldt. Is de verhouding op een zake
lijke overeenkomst gebaseerd, dan is
de zoon verzekerd en moet er voor
hem premie worden betaald. Berust
de arbeidsverhouding echter in over
wegende mate op de familieverhou
ding, dan wordt geen dienstbetrek
king aanwezig geacht.
Vraag: In het begin van dit jaar
las ik een boekbespreking over
Daan Goulooze, uit -het leven van
een communist. Het zou als pocket
verschijnen bij uitgeverij .AMBO te
Utrecht. Tot heden kon ik het niet
krijgen. Weet u er iets van?
Antwoord: De boekhandel kan hel
beslist leveren, want het boekje is
nu bij AMBO (afdeling vap De Fon-
teyn. Utrecht) verschenen.
Vraag: Wat is het adres van
Bescherming Bevolking?
Antwoord: Directie openbare orde
en veiligheid; hoofdafdeling organisa
tie Bescherming Bevolking, Spul 46,
Den Haag.
Vraag: Als een jachtopziener-onbe
zoldigd rijksveldwachter een valse
verklaring tegenover de recherche
afgelegd heeft, trekt men dan zijn
aanstelling als onbezoldigd rijksveld
wachter jn?
Antwoord: De inkleding van uw
vraag wekt de indruk dat u een
valse verklaring tegenover de recher
che gelijk stelt met meineed. Mein
eed kan zwaai- worden gestraft.
Een valse verklaring, afgelegd te
genover de recherche, is niet meer
dan een leugen (de recherche ver
hoort niet onder ede).
In het algemeen wordt een onbe
zoldigd rijksveldwachter bij het be
gin van zijn functie beëdigd en dus
bestaat er de mogelijkheid dat be
doelde man door hei afleggen van
zijn verklaring in strijd met zijn
ambtseed heeft gehandeld. Alleen op
die grond al kan de overheid de
aanstelling intrekken. In ieder geval
is zijn houding onbehoorlijk en deze
doet ernstige twijfel rijzen aan zijn
geschiktheid.
(Van een onzer verslaggevers)
WASSENAAR In een dienst van
de hervormde gemeente te Wasse
naar heeft de gereformeerde dominee
L. Bech het avondmaal bediend. De
hervormde predikant J. T. Wiersma
is nog niet geheel hersteld van een
ziekte. De kerkeraad van de hervorm
de, gemeente vroeg daarom voor een
dienst in de Kievietkerk de hulp van
de kerkeraad der geref. kerk, die be
reid was ds. Bech toestemming te
verlenen voor te gaan in een avond
maalsdienst van de hervormde ge
meente.
In het kerkblad van de hervormde
gemeente schreef ds. Wiersma naar
aanleiding van deze dienst: We zou
den de hulp van ds. Bech een 'vrien
dendienst kunnen noemen. Toch zou
dat, welk een groot goed vriendschap
ook mag zijn, slechts een aanduiding
zijn van de buitenkant van wat zon
dag gaat gebeuren. Bovendien is het
leiden van een kerkdienst niet een
zaak van twee dominees, die bet goed
met elkaar kunnen vinden. Het gaat
om veel meer.
Het gaat er om dat een predikant
van de gereformeerde kerken bereid
is het Heilig Avondmaal te bedienen
in -een kerkdienst van een hervormde
gemeente. Dat is niet minder dan een
tekep van de werkelijkheid van de
verzoening" met God en mensen, die
uw vrucht is van het Kruis van
Christus.
Misschien is het in de verhouding
tussen de gereformeerde kerken en
onze kerk ongehoord wat zondag ge
beurde. „Mag," want laten wij het als 1
een geschenk van Christus zien, die
barrières tussen mensen kan wegne
men. Met dank en ontroering zitten
wij aan Zijn maaltijd van verzoening
en vrede, die een belofte is van de
vrede en de overvloed van de nieuwe
hemel en een nieuwe aarde waarheen
wij onderweg zijn.
In een gesprek met hem, vertelde
hij me dat de Stichting die zijn evan
gelisatiewerk mogelijk maakt de uit
eindelijke beslissing aan hem heeft
overgelaten. Als de universiteit er
komt, zal hij echter niet zelf de presi
dent van het nieuwe instituut worT
den. maar de dagelijkse leiding aan
een ander over laten.
Zijn organisatie, die de kruistoch
ten, radioprogramma's televisieuitzen
dingen en zijn uitgaven financiert,
bezit niet voldoende kapitaal om de
universiteit te stichten. Het benodig
de geld zal uit andere bronnen moe
ten komen.
Bachelors graacl
Dr. Graham zei dat hij nog voor
kerstmis de beslissing zal nemen of
de universiteit er komt. Gaat het
plan door dan zal voorlopig begonnen
worden met een opleiding voor het
zogenaamde bachelor's graad, verge
lijkbaar met ons propedeutisch exa
men.
De Amerikaanse evangelist vindt
het bijzonder belangrijk dat in Ame
rika ook christen-journalisten kun
nen worden opgeleid. „Er zijn tegen
woordig zo veel christelijke bladen,"
zei hij, „en eerlijk gezegd zijn er heel
veel slecht geschreven".
Volgens dr, Graham kwam dit plan
vijf jaar geleden voor het eerst op.
Er is vaak in zijn kringen over
AANZET TOT DISCUSSIE OV1K
NIEUWE OPSTELLING CHE
(Vai
e parlementsredactic)
gesprokén en' ontwerpplannen wer
den opgesteld. Pas echter in de
laatste nla'anden ïsi "hij' er' zèer ernstig
over gaan nadenkën.
De "nieuweuniversiteit heeft een
stuk grond van ruim 400 hectare no
dig. Reeds 17 Amerikaanse steden
hebben bouwgrond aangeboden. Een
stad zal pas gekozen worden als beslo
ten is om de universiteit te bouwen
en als het geld er is.
DEN HAAG Opheffing van
het processieverbod.
Vrije verkoop van anti-eonceptio-
nele middelen door drogisten en apo
thekers,
Integrale studiekostenvergoeding
aan alle studerenden boven de 21.
Belastingvrije voet voor in
komsten uit vermogen tot 1-000 per
jaar.
Wijziging van het echtschei
dingsrecht waardoor scheiding bij we
derzijds goedvinden mogelijk
wordt.
Dit zijn enkele punten uit het poli
tiek program van actie, dat de
Christelijk historische jongeren orga
nisatie vandaag heeft gepubliceerd^ in
I de brochure „Een Unie Nieuwe Stijl"
(vervolg van „Poging tot heroriënte-
ring").
Dit geschrift biedt geen afgerond
I geheel, maar is een aanzet tot discus
sie over een hieuw CH-program,
schrijft CHJO-voorzitter Jac.
Huijsen.
„Wij verwachten dat de CHU zal
komen met een program, waaruit be
wogenheid spreekt met de noden van
de naaste en onvrede over het on-
recht in plaats van tevredenheid over
j de status quo".
„Hel program", vervolgt de heer
Huijsen, „zal kort en bondig moeten
(Van
kerkrcdactie)
GOETTINGEN Friedrich
Gogarten, de Duitse theoloog
die met Karl Barth, Brunner,
Thurneysen en ook met Bult
maan de grondlegger is gewor
den van de dialectische theolo
gie is maandagavond overleden.
De theoloog, die onlangs nog
door het weekblad Time „een
van de grootste en minst be
kende denkers van deze eeuw"
werd genoemd, werd tachtig
jaar.
Hij was één van de mannen die
de stoot gaven tot de grote opstand
tegen het cultuur-protestantisme en
de vrijzinnigheid van de vorige eeuw.
Zijn eerste en felle oppositiegeschrift
kreeg de titel „Zwischen den Zeiten".
Later werd dat de naam van een
theologisch tijdschrift dat hij santen
met Barth en Brunner startte en
dat grote invloed heeft gehad.
Na enige jaren als predikant in
het Rijnland, Bremen en Thüringen
le hebben gewerkt, werd Gogarten
in 1931 hoogleraar in de theologie te
Rreslau. In 1935 aanvaardde hij een
soortgelijke benoeming aan de be
roemde Universiteit van Goettingen.
waar hij tot zijn emeritaat in 1955
Geschapene
In zijn theologische bezinning ging
Gogarten zich hoe langer hoe meer
richten op de theologie van het ge
schapene, Nog sterker dan Brunner
I concentreerde zijn denken zich op de
verzelfstandigde scheppingsopenba-
i ring. Dit leidde tot een breuk met
Barth.
Daardoor kwam Gogarten ook te
recht bij de Deutsche Christen die
het Nazi-regiem aanvaardden, als
een door God gewilde ontwikkeling
van de geschiedenis. Daar Barth een
geheel ander inzicht had, kwam het
lot een breuk in de redactie van het
1 blad „Zwischen den Zeiten".
Na de oorlog heeft Gogarten voor
al aandacht geschonken aan de plaats
I van de christen in de wereld. Hij
interpreteerde de doorgaande secu-
larisatie als iets positiefs, De kerk
I heeft er niets van te vrezen, want
daarin ligt de vervulling van Chris
tus' opdracht aan de mens om zelf
verantwoordelijkheid voor het leven
te aanvaarden.
Combinatie
Voor Gogarten was God geen sta
tische, verre Schepper, maar de
„Komende Heer", een verborgen
God, die de mens zoekt in de werke
lijkheid waarin hij zich bevindt.
God staat niet buiten de geschiedenis,
maar is de geschiedenis vooruit.
Men heeft Gogarten wel een
„overspannen lutheraan" genoemd,
omdat zijn conceptie gekenmerkt
wordt door tweeslachtigheid. Schep-
pingstheologie wordt gecombineerd
ROME De rooms-katbolieke le
ken, die tegelijkertijd met di
bisschoppen in Rome vergaderen^;!
hebben deze prelaten gevraagd orga
nen in te stellen, opdat de door het
Vaticaans concilie gewilde dialoog
tussen leken en clerus op gang kan
komen. Het uiteindelijke ver
zoekschrift ging heel wat minder ver
dan het ontwerp. Daarin vroegen de
leken om medezeggenschap.
Tn de uiteindelijke tekst wordt ge
vraagd „om een dialoog welke noodza
kelijk is voor onze deelneming aan
het kerkelijk leven op elk niveau".
In deze gezamenlijke organen zouden
zowel de meningen van de bisschop
pen als van de leken naar voren ge
bracht moeten kunnen worden.
Oorspronkelijk wilden de leken
heel wat meer, althans velen van
hen, bleek uit de discussie tijdens
hun congres. Maar- er is kennelijk
aan het verzoek geschaafd, sinds de
paus het lekencongres toesprak en in
zijn preek nog weer eens met kracht
het leergezag van de kerk en de cle
rus onderstreepte. Oorspronkelijk wil
den de leken invloed bij de besluit-
vorming in de kerk.
Zelf kiezen
Indachtig hun eigen congres, waar-
bij de afgevaardigden allen door de
bisschoppen zijn gekozen, vragen de
Debat over gemengd huwelijk
ItOME Hel begint ernaar uit te zien dat de rooms-katholieke
bisschoppen zich drukker maken over de intriges achter eigen
schermen, dan over de vraag of het geweten van protestanten
niet in gedrang komt bij het zogenaamde gemengde huwelijk. Op
een enkele uitzondering na bleven de sprekers van gisteren op de
conferentie van bisschoppen beslist beneden de protestantse ver
wachtingen.
met de ontmoetingsrelatie van IK- I 'ekep dat zij in de nieuwe organen
i zejf j,un ejgen mensen zullen mogen
aanwijzen. Deze organen moeten zich
bezighouden met te verwachten ont
wikkelingen in de wereld en de kerk
en niet met het verleden, zo wordt
gezegd.
De boodschap van de leken werd
voorgelezen door de Amerikaanse me
vrouw Jean Shields.
WEER EEN BOETE GEËIST
AMSTERDAM De procu- I
reur-gener*al bij het Amster
damse gerechtshof heeft gisteren
tegen de schrijver Gerard Kor- J
nelis van het Reve in hoger be
roep een boete geëist van hon
derd gulden omdat hij zich in
zijn boek Nader tot u godslaste-
lijk en op voor velen krenkende
wijze zou hebben uitgelaten.
Vorig jaar had de rechtbank Van
het Reve ontslagen van rechtsvervol
ging. Zij achtte de godslasteringen
die niet strafbaar zijn bewezen,
maar concludeerde dat niet kan wor
den gesproken van smalende
godslastering in de zin der wet. Ook
de officier eiste toen 100 boete.
Van het Reve was in beroep
gegaan omdat de rechtbank wel had
aangenomen dat van godslastering
sprake was. Ook de officier had be
roep aangetekend.
De schrijver uitte gisteren scherpe
kritiek op de behandeling van deze
zaak voor da rechtbank. Deze was
volgens hem ..beneden minimaal ni
veau". Het vonnis had hem geen eer
herstel gegeven maar hij was af
gescheept met «en nietszeggend von-
De schrijver geloofde niet uat hij
in de bewuste passages vele gelovi
gen had gekwetst. Wel kon hij inzien
dat deze een aantal mensen ryet be
valt.
In zijn lange pleidooi zei Van het
Reve over de omstreden passages:
„Mijn god is kennelijk niet de God
van Nederland. De teksten hebben
'met provoceren of kwajongensheid
niets te maken en zijn geen intellectu
alistische grappenmakerij, maar een
literaire uiting van mijn godsbegrip.
Van een opzettelijk boosaardige
J voorstelling van God is nergens spra
ke. Een als dier geïncarneerde god
heid. die sexueel contact heeft met
i de mens, is niets vreemds".
BESCHERMING:
Procureur-generaal mr. Kemper
voerde aan dat de bewuste wet de
burgers wil beschermen voor uitlatin
gen. die hen in hun godsdienstige ge
voelens kwetsen. Het geloofsstand-
punt van de schrijver in kwestie is
niet relevant. De wetsbepaling wil
niet Gods eer beschermen maar
slechts de burger tegen krenking van
zijn godsdienstige gevoelens.
I Van het Reve stelde daartegenover
Gij. die hij reeds voor Martin Buber
formuleerde. In het bereik -van de
wereld is de wet van God van kracht j
en In de relatie tot God is de mens
op het evangelie aangewezen.
Conclusie proefschrift
AMSTERDAM De Europese
kerkklok stamt uit het steppengebied
ten noorden van de Zwarte en de
Kaspische Zee. en niet, zoals vaak
ten onrechte wordt gedacht, uit Chi-
Dat zegt de Kamper leraar C. N.
Fehrmann. die gisteren cum laude pro-
moveerde in de letteren aan de
Amsterdamse gemeentelijke universi- j
telt.
Vanuit dit Oosteuropese gebied heb
ben de Kelten vermoedelijk een be
langrijk aandeel geleverd in de ver
breiding van de klok over Europa.
Pas na het jaar 1000, toen de
meerstemmige muziek opgang maak-
te, werd de klok dienstbaar gemaakt
aan de muziek.
De christelijke kerk stond aanvan-
kelijk afwijzend tegenover het ge
bruik van klokken voor religieuze
doeleinden, omdat dit haar te veel
aan de heidense erediensten herinner
de.
Ierse en Angelsaksische monniken
hebben ?r veel toe bijgedragen dat
de klok over het vasteland van Euro
pa werd verspreid.
Het debat gaat tot nu toe in een
richting die ook de Nederlandse
rooms-katholieke journalisten weinig
ligt. De correspondent van de
Volkskrant spreekt van „weinig spec
taculaire veranderingen in de kerke
lijke wetgeving."
Als de zeventien sprekers van giste-
Irerf'representatief Zijn- voqv, de gehele
conferentie K- sommige rooms-katho-
Ileken hopen- van niet clan wil cle
meerderheid de.- waarborgen handha
ven die tot nu toe van rooms-katho
lieke zijde geëist worden,
Vrijwel alle sprekers zeiden vol
gens het officiële persverslag dat het
gemengde huwelijk alleen gesloten
mag worden voor een rooms-katholie-.
ke priester en anders ongeldig zal
zijn in de ogen van de Rooms Katho
lieke Kerk.
Sanctioneren
Wel taleken een paar bisschoppen
geneigd plaatselijke pastores de be
voegdheid te verlenen in bepaalde ge
vallen door niet-roomse geestelijken
ingezegende huwelijken te sanctione
ren. Dat recht bezit op het ogenblik
alleen het Vaticaan. Opgemerkt werd
dat de plaatselijke geestelijken de si
tuatie beter kunnen overzien en beter
kunnen beoordelen.
Volgens de zegsman van het Vati
caan hielden vooral de Amerikaanse
en Canadese bisschoppen vast aan de
eis dat een huwelijk gesloten voor
'een protestantse of anglicaanse
geestelijke, niet erkend- kan worden.
Bisschop Martensen van Kopenha
gen verzette zich tegen die gedachte.
Hij wilde de mogelijkheid openlaten
om huwelijken die in een
niet-roomse kerk gesloten zijn, toch
kerkelijk te erkennen.
zijn. In dit program zullen ook de jon-
geren zich moeten kunnen vinden,
i Wij wijzen een program af dat alle
I problemen wazig omzeilt omdat men
I elkaar niet vond".
I De CHJO-voorzitter herhaalt zijn
j wens, van de CHU een duidelijke
uitspraak te vernemen over een ver
regaande vorm van samenwerking
tussen ARP, CHU en KVP op basis
van een duidelijk en dynamisch pro
gram en een gemeenschappelijk team
van aspirant-ministers.
„Voor het zestigjarig jubileum van
de unie in 1968 verwachten wij de
verwezenlijking van een Unie Nieu
we Stijl, zowel wat betreft organisato
rische stroomlijning, interne democra
tie, vernieuwing van het program
van uitgangspunten en het praktisch
politiek program, als versteviging
van de banden met ARP en KVP".
In de inleiding van de brochure
worden vier punten van belang ge
noemd voor de hervorming van de
CHU:
1. Herziening van het beginselpro
gramma en herwaardering van het
politieke beleid;
2. Wijziging van de houding ten
opzichte van dc andere christelijke
partijen:
3. Hervorming van de Interne orga
nisatie;
4. Wijziging van de presentatie, ver-
belering van de propaganda en de
publiciteit.
Loketjesmeiïtaliteit
De CHJO doet voorts verschillende
voorstellen om de werking van de
democratie te verbeteren. Zij waagt
instelling van een aparte Kaïnercom
missie voor parlementaire controle op
organisatie en doelmatigheid van het
overheidsapparaat om aan de ver
gaande bureaukratisering en loket-
jesmentaliteït een halt toe te roepen.
In de economische paragraaf staat
onder meer dat het streven naar vol
ledige bezetting van het produktie-ap-
paraat voorrang dient te hebben bo
ven sanering van de betalingsbalans
indien de economische toestand zo'n
keuze nodig maakt.
Onderzócht moet worden of het
voor het verbeteren van de inkomens
verhoudingen zinvol is loonsverhogin
gen in geldbedragen vast te stellen in
plaats van in procenten.
Inflatie is aanvaardbaar voor de
instandhouding van de werkgelegen
heid zolang ze de inflatiegraad van
de overige EEG-partners niet over
treft en onaangename bijverschijnse
len worden weggenomen.
Gezinsvorming
Snoep
verstandig
eet 'n appel
Snoep
verstandig
eet 'n appel
Volgens hem ergert de kerk velen
in de wereld, als zij een huwelijk
ongeldig verklaart, omdat het niet
voor een rooms-katholieke priester is
gesloten. Vaak staat zij dan één van
beide partners toe opnieuw te trou
wen, terwijl zij huwelijken voor
priesters gesloten voor onontbindbaar
verklaart. I Wat de intërhë vernieuwing
Journalisten in Rome verbazen zich CHU betreft, stelt de CHJO zich ge-
een beetje over de houding van de j jleej achter het rapport van de comls-
bisschoppen tot nu toe. Zij hadden sic-JSëholtèn, maar op een aantal pum
een grotere openheid ten opzichte jen wjj zjj nog verder gaan.
van de andere christenen verwacht.
Zij beginnen zich af te vragen of het
waar is dat de prelaten uit landen
waar het gemengde huwelijk weinig
moeilijkheden geeft, niet bovenaan
de lijst van sprekers zijn geplaatst,
zodat de vertegenwoordigers van lan
den waar het gemengde huwelijk een
nijpend pi-obleem is geworden pas la
ter aan het woord zullen komen.
Tweede rabbijn voor
Portugese joden
(Van een medewerker)
AMSTERDAM Ter assistentie
van de tachtigjarige opperrabbijn
drs. S. Rodrigues Pereira, heeft de
Portugees Israëlitische Gemeente te
Amsterdam een tweede rabbijn be
noemd. De vijftigjarige B. Drukarch
zal voor het eerst een rabbinale func
tie aanvaarden nadat hij enige jaren
geleden in de Verenigde Staten hier
toe bevoegdheid kreeg.
Het is de eerste maal na de oorlog,
dat de Portugees Israëlitische Ge
meente oen rabbijn benoemt. Hoewel
voordien alleen Portugese joden tot
rabbijn werden benoemd is hier
thans van afgeweken, omdat geen Ne
derlandse sefardische rabbijn in aan
merking kwam.
De heer Drukarch heeft een doel
van zijn opleiding genoten aan het
Noderlands Israëlitisch Seminarium
té, Amsterdam en is met de leiding
belast van de pastorale afdeling van
de Nederlands Israëlitische Hoofdsy
nagoge in de hoofdstad.
de
Christelijke Middenstandsbond protesteert
,-econ. redactie) dengroepen krijgen de zwaarste het kapitaal maar laat
klap, de fiscus houdt er 120 mil- door dirigeren,
joen per jaar aan over en de be
lastingverlaging per 1 juli is voor Loneil
Velen teniet gedaan.
ITTRECHT In reactie op de
Miljoenennota schrijft De Onder
nemer van de Christelijke Mid
denstandsbond: „Wij kunnen niet an
ders dan protesteren tegen maatrege
len, die de werking van het Ontwik-
kelings- en Saneringsfonds frustre-
De verwachtingen die indertijd
u<uaf«coi>.pat.arie Rakker «iin pp-
door staatssecretaris Bakker zijn ge
wekt, behoren zonder meer te wor
den nagekomen. Het is onaanvaard
baar de boven-65-jarigen weer te
rug te schuiven naar de koude sane-
Pni
Mobiliteit
Voorzitter Lanser van de Christe
lijke Metaalbedrijfsbond begrijpt al
mobiliteit van de
De Christelijke Bedrijfsbond voor
de handel, het bank- en verzeke
ringswezen (HBV) loopt nog niet
warm voor de vrije lonen in 1968.
Voorzitter A. Niemantsverdriet
schrijft in Beginsel en Bedrijf te
lijke, sociaal-culturele en kerkelijke het kostenprobleem. De loonregeling
voor de textieldetailhandel loopt op
dit moment al 12'/» procent achter,
Als voorwaarden voor de vrije lo-
„nnpmn 1UT1U, IS Hij gelooft dat een groot deel van ner1 stelt hij daarom, dat er wel
de middelen. Thans de werkloosheid moet worden toe- vaartsvaste minimumlonen moeten
aan een structuur-verbeterend over
heidsbeleid en genoemd fonds is
hiertoe
wordt de bejaarde zelfstandige weer
gedwongen door te vechten tot het
bittere einde. Tenslotte valt hij in
handen van de Bijstandswet en
moet de overheid toch betalen. „Het
is ons een raadsel hoe een kabinet
zo iets kan voorstellen", aldus de geschreven
I CMB.
Bond-ig
de volstrekt onvol
komen, die gelden voor alle volwaar
dige werknemers, zowel mannen als
vrouwen van 23 jaar en ouder, in
elke tak van bedrijf.
De HBV-voorzitter wil verder cen
trale loonregelingen laten bestaan
voor bedrijfstakken, waar (door on-
dat dit wetsartikel de godsdienstige
i burger een onrechtmatige bevoorrech-
ting verleent. „De wet is een stukje
I gelegenheidswetgeving uit een tijd
van nationaal verval." Op 31 oktober i
i zal het hof arrest wijzen. I
doende mobiliteit van het kapitaal, derlinge verdeeldheid van de
De klap op de vuurpijl noemt de Niet de mensen moeten naar de kapi- werkgevers) geen cao tot stand
I CMB het voorstel de premie voor de taalgoederen gebracht worden, maar kan komen. Of er dan toch maar
ziektekostenverzekering niet meer omgekeerd: de kapitaalgoederen een College van Rijksbemiddelaars
I fiscaal te laten aftrekken. De mid- naar de mensen. De mens beheert moet blijven, laat hij in het midden.
f Snoep
verstandig
eet 'n appel
NED. HERV. KERK
Beroepen te Werkendam 'vac. A. de
Bruin): E. Kempenaar te Woubrugge;
te Benschop: C. Snoei te Langerak be
zuiden de Lek; te Dordrecht (vac. P.
M. Metzei mede voor de jeugdraad
toez.): II. J. Hemstede, pred. voor.
buitengew. werkzaamh, (hoofdleider
clubhuiswerk) te Vlissingen: te Hoog-
karspel-Lutjebroek-Westwoud (toez.)
H. H. Nieuwenhuizen, pred. voor bijz.
werkzaamh 'middelbare scholieren-
werk) te Amsterdam: te 't Zandt en
Godlinze (Gr.) toez.: S. Euverman
te Warffum: te Winsum (Fr) toez.:
A. Veldstra. pred. v. bijz. werkzaamh.
(secr. Oecumen. Raad van Kreken) te
Utrecht; te Rotterdam-Hoogvliet (vac.
K. Verbeek toez C. B. Roos te De
Kaag.
Aingenomcn naar Amsterdam (Waal
se Gemeentel: G. Castelnau te Dieppe
'Fr.); naar Utrecht (Waalse Gemeente):
G. Chappon te Argenteuil (Fr.); naar
Roden (2e pred. toez.): B. Jager te
Gaast en Ferwoude, die bedankte voor
Witmarsum (Fr. toez.).
Bedankt voor .Zalk en Veecaten: J. C.
Terlouw te Lage Vuursehe; voor Balk
(Fr.) toez.: F. C. M. Roodenburg te
Eikerzee en Scharendijke (Z.)
Benoemd tot geestel. verzorger v.n.
diaconessenhuis te Groningen: H. v, d.
Linden te Amsterdam, die deze benoe
ming heeft aangenomen.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Luttelgeest-Kuinre: J.
Goldschmeding te Dussen (N.-B.)
Bedankt voor Bovensmilde; voor
Hi^emse (2e pred.pl.) en voor Zuidwol-
GE-REF, KERKEN (vrljgem.)
Bedankt voor Brunssum-Treebeek:
B. de Vos te Ten Boer; voor IJmuiden:
H. J. Nijenhuis te Bunschoten-Spaken-
HET WEER IN EUROPA