Dr. Berghuis: geen vaste band PvdA Een woord voor vandaag Ook diaconieën schieten tekort voor bejaarden Uw probleem is het onze.... CHJO in conflict met Kamerlid Kikkert Kerkganger valt dominee in de rede KERKBESTUUR NIET VOOR DE LEKEN „Voorlichting sexualiteit nu breder' Lezerstal van Ziekentroost blijft stijgen MAANDAG 16 OKTOBER 1967 KA Het Evangelie van Marcus springt heen en weer van woord naar daad en daad naar woord. Eerst zien we Zijn macht in een aantal genezingen, dan voelen we Zijn gezag in een aan tal preken. Weer volgen wonderen en dan horen we gelijke nissen. In Marcus 435 zien we weer Zijn grote daden. De discipelen bevinden zich met de Here Jezus in de storm op het gevaarlijke meer. Zij werken tot ze er hij neervallen en Hij slaapt door alles heen. De centrale zin in dat gedeelte is ,^:oals Hij was", zo namen ze Hem aan boord. In die drie woorden zien we iets van Zijn oververmoeidheid. Maar dat niet alleen. We zien ook iets van Zijn innerlijke rust. Hij kon slapen. Hij kon het werk rustig overlaten aan Zijn discipelen, omdat Hij wist dat Hij het kon overlaten aan Zijn God en Vader. Het gedeelte eindigt met de verbaasde vraag: Wie i$ toch deze?" Ze namen Hem mee ,^oals Hij was", zoals zij Hem za gen, een vermoeide rabbi. Maar zij leerden Hem kennen „zoals Hij is", de Heer over de stormen, Heer van de schepping. Soms denken wij dat we Hem kennen. Maar hij neemt ons mee de storm in, opdat wij leren dat we Hem nog lang niet genoeg kennen. Hij wil Zich steeds weer opnieuw aan ons openbaren. We lezen vandaag: Jeremia 16 1-15. Dr. J. J. Buskes voor hervormde diaconieën UTRECHT „Wij hebben van de oudere mens een object, een lastig ding gemaakt, dat wij verschrikkelijk hoogmoedig „benaderen" en „geestelijk verzorgen" in plaats van hem een sübject, een andere persoon te laten zijn, die wij ontmoeten." Dit zei dr. J. J. Buskes zaterdag op de jaarvergadering van de Generale Diakonale Raad der Nederlandse Hervormde Kerk te Utrecht. Dr. Buskes. die na zijn emeritaat vijf jaar bejaardenpredikant is, noemde enkele stellingen: Wij moé ten de bejaarden meer benaderen en ze niet beschouwen als lastposr ten, want ook deze mensen leveren een positieve bijdrage in onze hui dige samenleving. Het beeld, dat we van de bejaarden hebben gemaakt heeft hen zelf uit ons gezichtsveld gedrongen. Het heersende misverstand wordt in de hand gewerkt door het Wes- Brieven die niet zijn voorzien behandeling worden genomen. Ge heimhouding Is verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar ln verband staan moeten ln afzonder lijke brieven worden gesteld. Per Vraag: Hoe zou het komen dat ik ln september 1967 mijn belasting aanslag 1965 nog niet heb ontvan gen? En dat terwijl ik verwacht ƒ250 terug te krijgen. Van het be lastingkantoor krijg ik niet eens ant woord op mijn schrijven. Antwoord: De aanslagregeling over 1965 duurt bij de fiscus van rond half 1966 tot midden 1967. Zijn er bijzonderheden in het spel, die tijd vragen, dan kan het langer du ren. Nadat de aanslagen zijn vast gesteld, moeten zij nog comptabel worden verwerkt, maar het een en ander liep in september voor 1965 ongeveer ten einde. Het kan zijn. dat uw aangifte juist behoort bij de groep die het laatst behandeld werd. Overigens had u voorrang kunnen vragen. De fiscus houdt de teruggaven niet op zettelijk lang vast. Dat u bij na vraag geen antwoord krijgt, is niet in orde. Weet u zeker dat uw brief ontvangen is? Vergeet men u ant woord te geven, dan kan u zich wen den tot de directeur der rijksbelastin gen. Vraag: Hoe kom ik aan een ver gunning voor het verzamelen van wapens, vooral oude en nieuwe vuur wapens? Mag ik zonder vergunning vuurwapens in mijn bezit hebben, als ik ze niet gebruik en achter slot en grendel bewaar? Waar kan ik inlichtingen krijgen over allerhande nieuwe vuurwapens? Antwoord: Voor het in bezit heb ben van wapenen waarvoor de muni tie thans nog verkrijgbaar is. is een machtiging nodig. Daarvoor kan u zich wenden tot het gemeente bestuur. Dat u de wapens achter slot en grendel bewaart, doet niet ter zake. Dat spreekt toch vanzelf? In de Nederlandse taal bestaat weinig literatuur en die in vreemde talen is peperduur. De meeste wer ken kosten meer dan 70 dollar. In het Nederlandse werk Wetenschap pelijk opsporingsonderzoek, samen gesteld door W. H. Schreuder, uitge geven door A. W. Sijthoff te Leiden, vindt u één hoofdstuk (het 14de) over munitie en vuurwapens, dat 115 bladzijden telt. U kan ook eens een bezoek bren gen aan het Legermuseum in Leiden en daar inlichtingen Najaarsconferentie c.h. jongeren (Van onze parlementsredactie) Driebergen „ik voel niets voor het leggen van een vaste band tussen de con fessionele partijen en de PvdA zoals somrnige radicalen in de KVP dat schijnen te willen. Daar is geen reden voor. Daar doe ik niet aan mee. Iets anders is het als men voor de verkiezingen een voorkeur -voor een coalitiepartner kenbaar maakt. De kwestie van partnerkeuze is geen „lood om oud ijzer". Bij de jongste kabinetsformatie heb ik er op gewe zen dat de mogelijkheid tot samen werking met de PvdA serieus onder zocht diende te worden. Dat is naar mijn mening niet gebeurd. Maar ik zou mij vooraf niet volledig aan een partner willen binden." Dit zei de voorzitter van de ARP, dr. W. P. Berghuis, zaterdag op de najaarsconferentie van de CH-Jonge- renorganisatie in Hydepark te Drie bergen. De beer Berghuis sprak sa men met het radicale KVP-Tweede Kamerlid drs. Th. E. Westerterp en mr. Y. Scholten, de voorzitter van de bekende commissie die de structuur van de CHU heeft bestudeerd, over het thema „Grondslagen van de par tijvorming". De heer Berghuis zei verheugd te zijn over de discussie die in de ARP over de partijvorming is teweegge bracht. Voor een oude partij als de ARP dreigde een zekere principiële- verstarring. Dit gevaar is nu doorbro ken. aldus haar voorzitter. DRS. WESTERTERP Drs. Westerterp zei te vrezen dat een samenwerking die uitsluitend be trekking heeft op KVP, ARP en CHU zal le'den tot vorming van een logge, inne;f ijk verdeelde CDU. Als waar schuwend voorbeeld nomde hij de christendemocraten in Duitsland en Italië. Daarom moet een groep als de PvdA bij het gesprek over de christe lijke politiek niet uitgesloten worden. Vooral ook omdat een zekere isole ring van de PvdA een situatie kan scheppen, waarin de regeerbaarheid van ons land wordt bedreigd. De christen-radicalen in de KVP willen zioh echter niet uitleveren aan de PvdA, aldus de heer Westerterp. De GROEP WIL GEEN VERNIEUWING (Van onze parlementsredactie) DEN HAAG De CH-Jonge- renorganisatie heeft op haar najaarsconferentie duidelijk de oorlog verklaard aan het CHU-Tweede-Kamerlid H. Kik kert. De jongeren beschouwen hem gezien zijn publikaties in het CH-weekblad „De Ne derlander" als de belang rijkste man die tracht de ver nieuwing van de CHU zoals het rapport-Scholten die heeft voor gesteld, tegen te houden. In het maandblad van de CH-jonge ren werd de heer Kikkert vorige week de „black power" in de CHU genoemd. CHJO-voorzitter Jac. Huijsen sloot zich zaterdag in zijn rede op de najaarsvergadering van de CH-Jongeren hierbij aan. Dat er van een oorlogvoering spra ke is bleek dit weekeinde in Drieber gen. Het programma voor deze bijeen komst bevatte een tekening van een man wiens haren ten berge rijzen als hij de vernieuwing van de CHU op zich af ziet komen. Het onderschrift luidde: „De heer K. te Z." In Hyde- MR. SCHOLTEN Mr. Scholten verklaarde zich een voorstander van federatieve samen werking tussen KVP, ARP en CHU. Hij waarschuwde dat men in de hui dige discussie over partijvernieuwing geen situatie moet scheppen die het geheel nog chaotischer maakt dan het nu vaak lijkt. Geen van de drie sprekers wilde een concrete uitspraak doen over de wijze waarop de drie confessionele partijen in 1971 bij de verkiezingen zouden moeten samenwerken. Dit hangt af van de totale politieke situa tie zoals die op dat moment zal zijn gegroeid, betoogde de heer Scholten. Dr. Berghuis en de heer Westerterp sloten zich hierbij aan. DS. SCHAAF Zondagmiddag sprak ds. 'f. Schaaf, medewerkér van het Nederlands Bij belgenootschap over de betekenis van kerkelijke uitspraken voor de poli tiek. Hij betoogde dat de kerken thans een belangrijke rol spelen op internationaal terrein door de contac ten die er via de Wereldraad zijn met kerken in de ontwikkelingslanden. Als de confessionele partijen in ons land zich in dit opzicht ook meer op de nieuwste ontwikkelingen willen richten, zal hun betekenis toenemen, aldus ds. Schaaf. Hij bepleitte regelmatig contact tus sen kerkelijke instanties en christen-politici. terse arbeidsethos, waarin de waar de van de mens wordt bepaald door zjjn werken. De oudere mens heeft er recht op niet als een verzorgingsobject, maar als een subject in een zekere mate Minister Udink naar New York SCHIPHOL Minister Udink (ont wikkelingshulp) is zaterdag naar New York gevlogen, waar hij voor een commissie van de Verenigde Na ties een toelichting zal geven op het door Nederland ingediende memoran dum over de ontwikkelingshulp. De minister zal ook een uiteenzetting ge ven over de hulp die Nederland zal verstrékken: in 1968 ƒ525 miljoen uit de schatkist en 15 uit publieke mid delen, wat neerkomt op 0,77 procent van het nationale inkomen. „Als we de particuliere investerin gen meetellen, dan neemt ons land na Frankrijk de tweede plaats in op de lijst van de ontwikkelingshulp, ge rekend naar de nationale inspan ning", aldus drs. Udink. „Onze hulp stijgt nog steeds, die van de Grote Vier blijft gelijk." Lof voor Mellema van Unieraad UTRECHT De Unieraad, het politiek adviescollege van de Christe lijke Historische Unie sprak zater dag waardering uit voorde wijze waarop fractieleider Mellema bij de algemene beschouwingen in de Tweede Kamer het standpunt van de CHU naar voren bracht. Terecht legde de fractie de nadruk op de verbetering van de werk gelegenheid, met name in de regio, omdat daarmee de evenwichtige economische ontwikkkeling van het land geschetst in de tweede nota ruimtelijke ordening gediend is. De door de fractieleider noodzake lijk geachte instelling van een raad voor het arbeidsmarktbeleid vond bij de Unieraad instemming. van vrijheid zijn leven voort te zet ten voor het aangezicht van God. Volgens dr. Buskes wordt er ten onrechte gezegd, dat de bejaarden goed worden verzorgd. Ook de dia conieën schieten naar zijn oordeel te kort ten aanzien van de bejaarden. Er wordt veel georganiseerd, maar het juiste inzicht ontbreekt, evenals de geestelijke vorming. Geestelijke vorming Bijna over de gehele linie ont breekt het aan geestelijke vorming, aan toerusting. Dr. Buskes vertelde over zichzelf, dat hij vijf jaar ge leden in het bejaardenpastoraat is benoemd zonder enige instructie, zonder enige opleiding en zonder de nodige inzichten. En in al die vijf jaar heeft de lei ding van het bejaardenhuis me nooit gevraagd naar mijn ervaringen. Roolvink opent slagersbeurs UTRECHT Minister Roolvink van sociale zaken en volksgezond heid vindt het jammer dat de zelf- slachtende slager hoe langer hoe meer verdwijnt. „Deze ontwikkeling valt echter in de huidige tijd van specialisatie niet meer tegen te hou- De minister zei dit vanmorgen bij de opening van de achttiende sla gersbeurs en slagersvaktentoonstel- ling „"Slavakto" in de jaarbaurs in Utrecht. Volgens de minister moet de sla ger-vakman zowel vleeskenner als vleeshygiënist zijn, maar daarnaast is de vleeskeuring zeer belangrijk. Hij stelde vast dat er gevaren kun nen bestaan bij het nuttigen van vlees, maar hij vertrouwt erop dat de moderne slager de nodige hy giëne zal betrachten en de koude aanwendt om vermeerdering van bacteriën tegen te gaan. VOORHOUT Tijdens een preek over de vrede is gistermorgen in de hervormde kerk een jongeman van zijn plaats opgesprongen om de pre dikant in de rede te vallen. Dit bracht nogal wat consternatie teweeg in deze gemeenschappelijke dienst van hervormden en gerefor meerden. De hervormde ds. A. Os kamp liet verscheidene soorten van vrede de revue passeren waarbij hij de koloniale vrede noemde zoals ook ons land die aan andere volken heeft opgelegd. De betrokken jongeman dacht ten onrechte dat de predikant dit soort vrede ten voorbeeld stelde en dat nam hij niet. Ds. Oskamp luisterde gespannen naar de interruptie, vroeg een nadere toelichting en antwoordde toen dat hij verkeerd was begrepen. Laten we samen na de dienst er nog even over doorpraten, zo zei hij. Paus waarschuwt congres WAT INBRENG CHRISTENDOM? Proces van eenwording: naar één wereldmoraai park. waar de bijeenkomst werd ge houden, hingen diverse platen met opschriften als: „Is er een ooievaar(t) in de zaal" en „De Fransen eten kik- ker(t)s; wij lusten ze rauw." Het wekte daarom enige verwonde ring dat de heer Kikkert af komstig uit Zeist zaterdag als offi cieel vertegenwoordiger van de CHU-Tweede-Kamerfractie in Hyde park verscheen. Overigens waren Unievoorzitter Tilanus en fractielei der Mellema ook aanwezig. De heer Kikkert zei ons dat hij het optreden van de jongeren van weinig goede smaak vond getuigen. Er was volgens hem sprake van inferieure verdachtmaking. Prinses Beatrix en prins Claus zijn zaterdagavond van hun vakantie in Zuid-Frankrijk in ons land terug gekeerd. Prins Bernhard is zaterdag naar Madrid gevlogen. Hij zal in Zuid Spanje een jachtpartij bijwo nen. De Exploitatie Maatschappij Sche- veningen heeft het 241 hectare grote landgoed Delhuizen bij Arnhem voor miljoen verkocht aan de N.V. De Nieuwe Erven, die de woningbouw voor het Philipsconcern verzorgt. (Van een onzer redacteuren) OOSTERBEEK De wereld lijkt één grote smeltpot, van grote en kleine morelen. Een proces van eenwording is aan de gang. Kleine groepen gaan op in grote. Het loopt uit op één wereldmoraai, een overleving van de sterkste, want de wereld kiest de moraal, die haar het beste dient, aldus prof. dr. H. M. Kuitert van de Vrije Universi teit op de 53ste landelijke con ferentie van het Nederlands Ge- sprekcentrum. Wat is hierbij de inbreng van het christendom? Christelijke moraal is het gebod van God, vertaald in histo rische en daarom verschuivende ge woonten. Er mag hier dus geen spra ke zijn van verstarring. De algemene moraal maakt vreemde slingers, ma&r keert altijd weer daarvan te rug. Intussen kan een misgreep miljoe nen levens kosten. Bijsturen is dus nodig. Men kan zich afvragen of Christelijke moraal wel typisch is, eerder iets algemeen menselijks. De moraal heeft ten doel de groep te doen welvaren. De christelijke inbreng is van de puurste „utiliteit". Juist de verzoening van Christus redt de ge meenschap. Offer en zelfverlooche ning zijn zeer nuttige elementen voor de moraal. Gesprek Behalve prof. Kuitert spraken een atheïst drs. J. S. Doorman en een rooms-katholiek pater W. C. M. Klijn S.J. immers het centrum heeft ten doel mensen met botsende meningen tot echt gesprek te bren gen. Drs. Doorman gaf een helder in zicht ln het grote belang om de veran deringen in de moraal te voorzien en onbevooroordeeld wetenschappelijk te waarderen, nu onze technische mo gelijkheden de ingrijpendste gevol gen kunnen hebben voor het voort bestaan van de mensheid. Gevolgen, die we wellicht over vijf tig jaar zien. We kunnen immers spoedig ons nageslacht veranderen en hebben grote vernietigingsmoge lijkheden. Hij waarschuwde dat de mens daarbij steeds geneigd is de werkelijkheid te vervalsen. Naarmate de mens minder controleerbare ken nis bezit, geeft hij zich te meer over aan gedachtenspinsels, mythologieën (waaronder spreker elk geloven rangschikte). Hij drong aan op onder zoek met onvertroebelde blik. Verandering Pater Klijn voerde voorbeelden aan van een voortdurende verande ring van moraal reeds in het Oude Testament. De Tien Geboden in Exo dus sommen in het laatste gebod ach tereenvolgens op: huis, vrouw, slaaf, slavin, rund of ezel. In Deuteronomi- um echter is de volgorde: vrouw, huis, akker, slaaf, slavin, rund of ezel. In Exodus wordt nog gesproken van „weggrissen", in Deuteronomium van „begeren". Het accent op de in nerlijke houding is groter geworden. Bij Paulus culmineert het „hoofd" zijn van de man in zich opofferen. Het beroep, dat zo dikwijls op deze tekst gedaan wordt (man hoofd der vrouw) getuigt van weinig exege tische kennis. Israël heeft omgang met de persoonlijke God. Deze drukt Zijn stempel op de mensen. Hij is daarbij zeer geduldig te werk gegaan. Hij begon met de mens te nemen zoals hij was om het creatief te ver anderen. Het is een stille revolutie der liefde. Paulus verbood de slaver nij niet, doch legde de kiem voor de afschaffing in zijn briefkaartje aan Philemon. Het Evangelie is de leven de Persoon. In het dierenpark in Emmen kwam men gistermorgen met grote schrik tot de ontdekking dat een van de panters uit zijn hok was ontsnapt. Terstond werd een jacht ingezet. Tot aller grote opluchting werd de panter enkele uren later gevonden in een nachthok van een moefflon. (Van onze kerkredactie) ROME Paus Paulus heeft gisteren de rooms-katholieke leken voorgehouden dat z\j niet moeten proberen om buiten de kerkelijke hiërarchie om te handelen. Doen z(j dat toch dan worden ze als verschrompelde takken afgesneden van de stam die hun de levenssappenver schaft. Hij sprak tot de ruim 2500 vertegenwoordigers van lekenorganisaties uit de gehele wereld. Njet iedereen was even enthousiast over zijn woorden. Sommige leken waren zelfs fel kritisch. Zo zei de Nederlander, Thom Kersteins, voorzit ter van de internationale zakenlieden organisatie: „Er zat iets in voor ieder een en niemand kon het er 'helemaal mee eens zijn." De Brit Philip L. Daniel vond dat de preek een verschrikkelijk pessi mistische geest ademde, die de leken weinig ruimte laat in de kerk. De preek van de paus, tijdens een bijzondere feestelijke kerkdienst, kwam als een onverwacht antwoord aan de conferentie die had aangedron gen op nauwer contact met de bis schoppenconferentie welke tegelijker tijd vergadert. Beide congressen wor den nauwelijks zes huizenblokken van elkaar gehouden. Indertijd heeft de paus zelf er op aangedrongen het lekencongres gelijk tijdig met de bisschoppenconferentie Gedenksteen op het graf van prof. Waterink (Van c s onderwjjsredaetie) AMSTERDAM Op de begraafplaats Zorgvlicd heeft prof. dr. J. W. van Hulst zaterdagmiddag een gedenk steen voor het graf van wijlen prof. dr. J. Waterink overgedragen aan me vrouw Waterink. In een korte toe spraak herdacht prof. Van Hulst Waterink in zijn betekenis voor het christelijk onderwijs en voor de chris telijke pedagogiek. Wat het onderwijs betreft, heeft prof. Waterink enorm veel meegekregen van zijn ouders, die hem dank zij grote offers op zesjarige leeftijd naar een christelijke ongesubsidieerde school stuurden. Men kan zeggen, aldus prof. Van Hulst, dat Waterink, die 76 jaar is geworden, zeventig jaar het christelijk onderwijs heeft liefge had. Vervolgens plaatste prof. Van Hulst prof. Waterink in de rij van opvoed- kunde-pioniers. Temidden van man nen als Casimir, Gunnning, Kohn- stam en de rooms-katholieke Hoog veld was hij de man van de calvinis tische signatuur. In zijn pedagogisch denken heeft hij de oer-reformatori- sche lijnen doorgetrokken. Via de pedagogiek is hij tevens van grote betekenis geweest voor het christelijk onderwijs. De gedenksteen aangeboden namens het Convent van het Protestant Christe lijk Onderwijs werd door mevrouw Waterink dankbaar aanvaard. Uit haar naam sprak prof. Van Hulst een dankwoord. Op het graf werd een krans gelegd door ir. A. P. Riem-Vis en jhr. A. F. de Savornin Lohman. zich af te _vragen wat het zinvollë er eigenlijk van is. Gehoorzaam Volgens de paus hebben de leken weliswaar een grotere plaats gekre gen in de kerk, maar zijn ze toch verplicht dè hiërarchie te gehoorza men. Hij verwierp de gedachte dat er twee hiërarchieën in de kerk kunnen zijn, één van de leken en één van de priesters. Volgens de paus bewijst de kerk geschiedenis, dat een ieder die pro beert zonder of tegen de heerschappij van de kerk te hahdelen „slechts een beetje water is dat zich van de stroom heeft afgesneden en ellendig aan zijn eind komt, wanneer het in het zand verzinkt." Leraressen Op zijn symbolische manier pröbèerde de paus de leken toch het gevoel te geven dat zij belangrijk zijn in de kerk. Hij deelde mee dat hij had besloten twee heiligen uit het verleden een eredoctoraat te geven en hen z<^ te benoemen tot leraressen van de kerk. Het zijn de Italiaanse mystica Ca- tharina uit de veertiende eeuw en de Spaanse Theresia van Avila, ook een mystica, uit de zestiende eeuw. Zij zijn de eerste vrouwen die tot „le raars van de kerk worden benoemd." Intussen gaan de leken toch wel hun eigen weg. Terwijl de bisschop pen nog met geen woord hebben gesproken over het probleem van de geboortenbeperking en dat waarschijnlijk ook niet zullen doen hebben de aanwezigen op het le kencongres zich met wild enthousi asme geplaatst achter de gedachte dat het aan rooms- katholieke echtpa ren zelf moet worden overgelaten of ze het kindertal willen beperken of niet en welke methoden zij daarbij willen toepassen. DEN HAAG De behoefte aan voorlichting op het gebied van sexu- ele hygiëne en moraal domineert te genwoordig. In dit verband is het op merkelijk dat de behoefte aan voor lichting over geboortenregeling en aanverwante vragen lijkt af te nemen door een verschuiving naar vragen over jeugdsexualiteit >en sexuele mo raal in het algemeen. Dit meldt het nationaal protestants centrum voor de geestelijke volksge zondheid in zijn jaarverslag over 1966. De spreekuren van de stichting krij gen een uitbreiding in psychiatrische Begonnen werd destijds met de be geleiding van een verantwoorde ge zinsvorming. Nu geboortenregeling meer en meer ingeburgerd raakt, wor den de spreekuren meer geconfron teerd met vraagstukken die op sto ringen in de beleving van de sexuali teit zijn terug te voeren. Achteraf verklaarde ds. Oskamp dat hij het erg verfrissend had ge vonden op de preekstoel eens te wor- den tegengesproken. Sommigen von den het niet juist omdat de orde werd verstoord, maar ik acht het incident een verheugend teken dat men bij de zaak waarom het ging, met hart en ziel is betrokken. (Van een onzer medewerkers) UTRECHT Op de vergadering van de interkerkelijke stichting Zie kentroost, in het gebouw van CSB is gehouden, is vastgesteld, dat de finan ciële positie gezond is. Het lezerstal van het maandvlad Ziekentroost be weegt zich in stijgende lijn. De op laag bedraagt 5800. De stichting Ziekentroost werd in 1951 opgericht als voortzeting van de arbeid van de heer Stoltenhof. Reeds van de oprichting af geldt de regel, dat een gezonde, die een jaarabonne ment neemt, een tweede nummer gra tis ontvangt of een adres van een chronisch zieke opgeeft waarheen het blad wordt gezonden. De voorzitter, ds. F. D. Emous, her vormd predikant te Den Haag, sprak er iiin zijn openingswoord op de geani meerde bijeenkomst van corresponden ten van Ziekentroost zijn blijdschap over uit. dat zovelen uit het'gehele land waren gekomen. Hij bedankte j hen voor hun arbeid, die zij belange- loos verrichten. Deze dank onderstreepten twee an dere bestuursleden: d_s. C. v. d. Weele, christelijk gereformeerd predikant te Huizen en ds. D. Harteveld, hervormd emeritus-predikant te Rotterdam, die de corespondenten. aanmoedigde hun arbeid voort te zetten. Hoogovens neemt Blericksche over IJMUIDEN Hoogovens in IJmuiden zal de Blericksdhe buizen- fabriek NV in Blerick overnemèn Het is de bedoeling, dat de buizen- fabriek nauw gaat samenwerken met de in 1966 overgenomen NV Rijn staal in Arnhem, Zowel de produktie in Arnhem als in Blerick zal worden voortgezet. Het is de opzet dat met name de verkoop centraal zal ge schieden. Bij de Blericksche buizenfabriek NV werken ongeveer 300 mensen. De twee huidige directeuren blijven het bestuur voeren. De raad van aandeel houders van de buizenfabriek moet de overeenkomst nog goedkeuren. Commanderije gaf weer 25 mille aan Jordanië DEN HAAG De Nederlandse commanderije van de ridderorde van het heilig graf van Jeruzalem heeft weer 25.000 naar Jordanië gezon den ten behoeve van de Palestijnse vluchtelingen. In totaal is nu voor 100.000 aan geld en kledingstukken aan Jordanië gegeven. Pieterszijl (Gr.): A. Veldstra. pred. voor buitengew. werkzaamh.; secr. Oec. Raad van Kerken te Utrecht. GEREF. KERKEN Beroepen te Rotterdam-centrum (voor arbeid v. d. Stichting Clubhuizen „De Jeugdhaven") kand. drs. H. R. Stroes, als zodanig al werkzaam. Aangenomen naar Lemmer: H. G. Verhaagen Opperdoes: naar Renkum: D. v Santen te Suawoude, die bedankte voor Bredevoort, voor Elburg en voor Geldermalsen. aanboord te Apeldoorn. HET WEER IN EUROPA sterdam regenbui

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 2