Arts kan met tv veel meer Barendrecht" redde twee mensen uit zee Leken kunnen geweldig stuk kerkewerk doen" BRUSSEL MÜNCHEN EN ROME KIJKEN IN PARIJS MEE VLIEGTUIG EXPLODEERDE GEESTRIJK LEVER ATHENAGORAS IS NIET WELKOM ZATERDAG 14 OKTOBER 1967 EINDHOVEN/UTRECHT Onderzoekkamer in een'van de grote Parijse ziekenhuizen. Vermaard spe cialist buigt zich over patiënt. Druk op de knop: drie collega's worden op drie tv-schermen zichtbaar, res pectievelijk uit Brussel, München en Rome. Zij zien wat er in die Parijse onderzoekkamer 'gebeurt, als stonden zij er zelf. Vakdiscussie vliegt over en weer door de ether. Het is een moeiliik, acuut geval. Maar samen komen de vier ex perts tot een (achteraf juist gebleken) diagnose. Het leven van de patiënt is gered. Dit maakt televisie in de geneeskunde mogelijk. Een zo danige verbinding met deze steden IS er al geweest. Men maakte gebruik van het Eurovisienet. En het is nog maar een van de vele toepassingen. Over enkele tientallen jaren zal elk ziekenhuis ermee werken. Nu nog aarzelend, maar straks stormenderhand zal televisie ook de geneeskunde veroveren. Ook en vooral de kleuren tv zal dat doen. Operatielampen krijgen in gebouwde camera's zodat de in greep elders kan worden gevolgd. Later kan de chirurg zijn opera tie dank zij video-registratie nog eens de revue laten passeren. Nu volkomen ontspannen, louter als (kritische) toeschower. Snel Televisie voor snelle en nauw keurige kennisoverdracht aan stu denten. Televisie bij inwendig on derzoek als veel meer openba rend medium. Televisie als grote re informator bij röntgen-onder zoek met als prettige bijkomstig heid, dat zowel patiënt als medi cus met veel geringere röntgen-doses te maken hebben. Televisie tenslotte als middel om patiënten op uiteenlopende plaatsen voortdurend te kunnen- observeren (patiëntenbewaking). En dat zijn nog maar de voor naamste toepassingen. Misschien weten sommigen uit eigen ervaring" hoe moeilijk het voor een dokter is om met op tische hulpmiddelen, die door na tuurlijke openingen van ons li chaam kunnen worden inge bracht, inwendig onderzoek te verrichten. De z.g. endoscopic on dergaat, gekoppeld aan tv een be langrijke verbetering. Wat het ongewapend oog niet ziet behoeft nu niet door een waarnemer in vaak uiterst moei lijke houding te worden waarge nomen, maar kan op een scherm veel duidelijker (voor een hele groep medici zo nodig) worden geprojecteerd en ook worden vastgelegd, zodat het later op nieuw kan worden bekeken. Zo men wil, zelfs in kleuren. Helder Bij röntgenonderzoek is het voordeel van tv, dat de helder heid van de opname drie tot tien duizend maal kan worden versterkt, dus: veel meer informa tie. Details van de opname die niet veel contrast vertonen kun nen zodanig worden verhelderd dat ze voor het oog zichtbaar worden. Is spoed noodzakelijk dan kan de nog natte röntgenopnamen op de monitor, die bij de dokter op het bureau staat worden geprojec teerd. Hijzelf kan op zijn appa raat gewenste details vergroot naar voren halen en ook collega's elders in het ziekenhuis via hun monitor laten meekijken. Geen geloop dus meer en de opnamen blijven op een centraal punt, ra ken niet meer zoek. De nog natte afdruk van een pas gemaakte röntgenfotokan de arts al op zijn scherm krijgen. Met het ap paraat rechts is het mogelijk details vergroot nader te bekijken. Bij komend voordeel: geen geloop met röntgenfoto's meer en dus ook geen zoekraken tijd op haar scherm te voorschijn te roepen. Andere toepassingen: de couveuze, gedragswaarnemin gen psychisch gestoorden, gangbe waking, enzovoorts. Nachtlampje lijkheid voor een camera. Voor elke tien kamers zijn twee came ra's beschikbaar. Dat is dan één kanaal. In totaal heeft Deventer acht kanalen. Kosten per kanaal ongeveer 20 mille. Ernstige patiënten kan de zuster vanuit haar kamer voort durend in het oog houden. Hetzij In haar kamer kan de zuster patiën- 'en voor wie dat nodig is, observe- ■en. Op deze monitor is op het ogen- dik een tweeling in couveuse te lien fop de foto niet duidelijk zicht baar meer). door de patiënt voortdurend op haar monitor te observeren. Het zij enkele patiënten van tijd tot Door ultragevoelige lenzen is geen extra licht nodig om de pa tiënten in het vizier te houden. Een nachtlampje is voldoende. Zelfs infrarood licht, dat ons oog als volslagen donker ervaart, is al genoeg. Er is hier een maar, met name bij de patiënt. Hij kan het om psychologische redenen akelig vinden ongezien te worden geobserveerd en het als een in breuk op zijn privacy ervaren. Daar heeft men een eenvoudig middel op gevonden. Als de pa tiënt wordt geobserveerd, gaat op de camera een klein rood lichtje branden. Hij kan dan zelf zien wanneer de observatie is. Wie de thans lopende expo sitie Het Instrument in Utrecht bezoekt, kan in levenden lijve met tv-toe- passingen in de medische wetenschap worden gecon fronteerd. Maar de tijd gaat snel. Over enkele jaren zal dat al niet opzienbarend meer zijn, omdat we er, zoals met zoveel technieken, al weer helemaal aan gewend zijn OP de Atlantische Oceaan nabij de Azoren speelde zich precies veertig jaar geleden een niet-alledaagse redding af: het Nederlandse tankschip Barendrecht haalde toen namelijk de twee inzittenden van het vliegtuig American Girl uit het water. Bewaking Philips-Eindhoven, die een spe ciale ziekenhuisstudio heeft om allerlei tv-toepassingen in de ge neeskunde te demonstreren, toont daar ook de mogelijkheden van patiëntenbewaking. Ziekenhuizen worden meer en meer met tv-ke- tens uitgerust. Deventer is daar een voQrbeeld van. Over die vreemde ontmoeting op zee schreef kapitein T. Goos zijn rederij Phs. van Omme ren destijds een brief die uit voerig de gang van zaken ver telt. De Barendrecht kreeg op 3 ok tober 1927 tegen acht uur 's och tends een vliegtuigje in het vizier dat recht op het schip afkwam. Er werd een pakje uitgeworpen, dat zo bleek nadat het was opgevist de vraag bevatte hoe ver het land was verwijderd. En kele bemanningsleden schilder den de positie op het scheepsdek: „True S.50 - W. 360 Terceira - Azores". De zeelieden verkeerden daarna in de veronderstelling dat het vliegtuig zou doorvliegen, maar plotseling plofte het op het water neer en twee mensen kro pen de cabine uit. Snel zette de Barendrecht een boot uit, die spoedig bij het drij vende vliegtuig was. Op een rusti ge zee konden de twee inzitten den de heer G. Haldeman en mejuffrouw Ruth Elder aan boord stappen. In elke kamer is aansluitmoge- Ondanks verwoede pogingen slaagde de bemanning er niet in het vliegtuig aan boord van de Barendrecht te krijgen. Toen het gelukt was een strop rond het vliegtuig te halen en het hijsen zou beginnen, deden zich onder water plotseling twee explosies voor. Onmiddellijk stond het vliegtuig in brand en vlammende benzine verspreidde zich over het water. Direct werden de lijnen gekapt en de Barendrecht voer weg van de plaats waar het voor een tanker in zo'n geval uiterst gevaarlijk is. De twee geredden werden in Horta op de Azoren aan land ge zet en daar vertelden ze dat het ongeluk te wijten was aan het wegvallen van de oliedruk van de motor. Als ze dichter bij land hadden gezeten dan 360 mijl zou den ze zijn doorgevlogen, maar in dit geval durfden ze die lange reis die twee dagen eerder in New York begonnen was niet aan. Ze hadden al vijf uur met het euvel gevlogen en dat vonden ze welletjes. De Barendrecht die ze als eerste schip na zonsop gang zagen vonden ze een mooi reddingsmiddel. Kapitein Goos had voor zijn collega's die mogelijk iets derge lijks kon overkomen een goede raad, die nu wat zot klinkt: „Aangezien het Oceaanvliegen in de toekomst ook wel drukker zal worden en er ook meer gered zal worden, wil ik deze opmer king maken. Voor schepen gela den met benzine of gelost zijnde en niet gasvrij, of schepen gela den met andere ontplofbare ladin gen, is het vrij gevaarlijk om po gingen te doen voor het bergen van het vliegtuig, in verband met eventuele explosies en het in brand geraken, zoals zich dit nu heeft voorgedaan. Ook met een brandend vlieg tuig langszijde of wat langszijde langzaam naar achter drijft, zij men wel bedacht om openstaande patrijspoorten direct te sluiten, daar de hoog oplaaiende vlam men heel gemakkelijk hierdoor naar binnen zuigen. Het vliegtuig te sleepen over een korten afstand gaat misschien nog wel, doch over een aanmerkelijke afstand en wat vaart loopend, gaat het zeker uit elkaar. Het meer of minder risico voor bergen laat zich echter voor iedere omstandigheid pas bepalen als an dere gunstige factoren ook aanwe zig zijn. Presidente Herv. Vrouwen Groep bezocht Australië en Djakarta (Van een onzer verslaggeefsters) JJEZE REIS heeft mij meer overtuigd van de nood- zaak en mogelijkheden dat leken (dus niet- theologen) in het kerkewerk worden betrokken. In Djakarta is mij opgevallen welk geweldig stuk werk zij kunnen doen." Dit is de ervaring van mevrouw A. C. Roscam Abbing-Valeton uit Groningen, die als presidente van de Hervormde Vrouwen Groep-CJVF in Melbourne (Australië) de wetgevende vergadering van de Wereldbond YWCA (Young Women Christian Association) heeft bijgewoond. Daarna is ze door gereisd naar Djakarta om contact op te nemen met de christelijke vrouwenorganisaties daar. Terug in haar gezellige, moder ne huis in de Groningse wijk Helpman denkt ze nog met genoe gen terug aan de leuke ontmoetin gen. In Melbourne waren 52 lan den vertegenwoordigd. De mees te van die landen waren niet-westers. Er waren veel afge vaardigden uit Azië, Afrika, maar ook Zuid-Amerika. „Juist in kerkelijk verband hebben wij nooit zoveel contact met hen. Maar in het verband van de YW CA doen de rooms-katholieke vrouwen ook mee". Geen pionierster Mevrouw Roscam Abbing, echt genote van de kerkelijke hoogle raar aan de rijksuniversiteit van Groningen, is sinds eind mei presidente van de Hervormde Vrouwen Groep-CJVG. Ze is af gestudeerd theologe. Op de vraag of ze zich indertijd geen pio nierster voelde lacht ze ontken nend. „Nee er waren meer vrou welijke studenten, die theologie studeerden. Maar je kon er niets mee. Ik ben wel hulppredikante geweest in Laren (Gld.) en in Uit huizen (Gr.)." De situatie voor vrouwelijke theologen is in de Hervormde Kerk nog steeds ge lijk. „De gereformeerden zijn la ter begonnen (het ambt voor de vrouw proberen open te stellen - red.), maar hun tempo is wel snel ler. Maar we leven ook in een snellere tijd." De voorgangster van de huidi ge presidente was mevrouw mr. A. Honnef-Bender uit Leider dorp, die ons aan het begin van dit jaar over het vormingswerk van de vrouwengroep vertelde. Daarom hebben wij nu gevraagd of er verband wordt gelegd tus sen de besluiten van de vergade ring in Melbourne en het werk van de Hervormde Vrouwen contact te blijven met de christe lijke vrouwenverenigingen waar contact mee is opgenomen in Dja karta kon de presidente nog geen antwoord geven. Er is nog geen bestuursvergadering geweest, maar zelf is zij van mening, dat het wel moet, omdat men over' en weer elkaar tot steun kan zijn. „Zij kunnen ons iets leren van het bewuster bezig zijn met de politieke bewustwording van de vrouwen. Er wordt daar ge vraagd: „Op welke manier kun nen wij als kerkelijke groepen invloed hebben in Indonesië". Er wordt naar hun stem gehoord. De vrouw spreekt ook mee in het kerkewerk. Men is beslist niet bang voor de vrouw in het ambt. Daardoor zij zij ook betrok ken bij het leiding geven en het koers bepalen. Ze zijn verder dan wij en hebben het ook makke lijker met de oecumene, omdat er geen traditie mee is te slepen." Breder Mevrouw A. C. Roscam Abbing-Valeton Behoeften „Wat ik geleerd heb van deze vergadering is, dat men in di verse landen probeert in te schie ten op de reële behoeften van de vrouwen in sommige landen. Dit betreft de strijd tegen het analfa betisme, de beroepsopleiding en het bewust maken van politieke en sociale verantwoordelijkheid in het eigen land en de maatschappij", aldus mevrouw Roscam Abbing. Roscam Ab bing wel opgevallen, dat men zich niet zo bewust is, dat het Evangelie zich ook bezighoudt i met de armen, zwakken en zie- ken. „Ze zijn een beetje geneigd christelijk schooltje, terwijl er veel negerinnen als bewijs dat op om de evangelieverkondiging ho- twintig islamitische zijn." geen enkele manier onderscheid ger aan te slaan dan sociale bewo- In Indonesië zijn twee grote mag worden gemaakt in ras of genheid. In het diaconaat van christelijke vrouwenbewegingen: volk. ons zit een bredere visie." de PWKI, een interkerkelijke vrouwenvereniging en de kerkelij - rif riff" Ze heeft een bezoek gebracht ke vrouwengroepen. De eerste v-UNlUCl aan de zwakzinnigenschool van heeft nog in haar statuten staan, de Nederlandse mevrouw L. C. dat alleen Indonesische vrouwen Mevrouw Roscam Abbing heeft de Vrede-Varekamp in Djakar- lid zijn (dus bijvoorbeeld geen ook kennis gemaakt met de la. „Ik ben erg onder de indruk Chinese). Dit is een vorm van kerkelijke vrouwenorganisatie wat er wordt gedaan met gebrek- discriminatie. van West-Indonesië. Zij hebben kige middelen in zo'n slechte be- „Dit is iets dat in de wereld- geen clausule waardoor iemand huizing in een uitstekende sfeer, bond van de YWCA niet wordt kan worden uitgesloten. Zij zoe- Ze werkt met Indonesische krach- gedoogd", zegt mevrouw Roscam ken ook contact met de YWCA. ten. die ieder een klein klasje Abbing. In de leiding van de we- Men wil graag in groter verband hebben. Maar er is maar een zo'n reldbond van de YWCA- zitten worden opgenomen. Voor Indo nesië is het niet goed geïsoleerd te blijven. n n niiiiuumm n i nu Het werk van de Indonesische vrouwenverenigingen verkeert nog in een overgangsstadium. Men ziet de noodzaak van vor mingswerk. Maar er is nog teveel een sfeer van gezelligheid en con tact zoeken". Het staat de nieuwe presidente van de Hervormde Vrouwen Groep voor ogen, dat ook het vor mingswerk hier nog weer moet worden uitgebreid. Daarnaast moet er echter training zijn van (Van onze kerkredactie) terugkeren durfde deze regering de leidsters van de groepen in niet. Dan zou de wereldpers onge- Patriarch Athenagoras, het twijfeld spreken van kerkvervol- geestelijk hoofd van de ging- Oosters-Orthodoxe Kerken Nederland. De leden moeten den aangezet tot zelfwerkzaam- heid en er moet worden afgere- Maar om de patriae* de wind ÏSt .v^.. _a In de praktijk komt er al een heeft Moskou van zijn reis- arramLrde de Turkse pre"- h!e' sluk va? fjreEht- Er w°rdt men, arrangeerde de Turkse pre- olie,- anders over de dingen gesproken *52: fa" wanneer „alleen maar lesln- „In Nederland moeten wij ons afvragen waar op dit moment de reële behoeften liggen. Ik heb de indruk, dat we met het vor mingswerk op de goede weg zijn. schema moeten schrappen. De vraag is, wek je een behoefte. Als de patriarch eind deze uc^uciveii «au iviuoivuu en our tnoaoHian/T» iat Je if'f mee^ moet maand op reis gaat, zal hij wel karest. En die bezoeken legden D Hervormde Vr^uv wekken ook op het terrein van dj j hem geen windei0-^. ue «-rvormae vrouv de politieke verantwoordelijkheid ^°Jta, Boekarest en Belgrado dat ligt ons Nederlandse vrou- en de paus bezoekerp eer hij tnoval wen bijzonder slecht ook op ween het terrein van de oecumene en ook op het gebied van de vragen van oorlog en vrede. Groepen Nu komt het vormingswerk neer op individuen. Ik dacht dat het meer moet doorwerken in de groepen zelf. Het is nodig de mensen daarop te trainen." Op de vraag of de Hervormde Vrouwen Groep erover denkt in 19,1 Minder protestanten in Elzas STRAATSBURG Het procen tucle aandeel van de protestan- ten aan de totale bevolking var de Elzas loopt steeds verder te rug en bedraagt nu r procent. Dat blijkt uit nu gepubliceerde gegevens van de laatste Franse volkstelling. Straatsburg telt 53.700 pro testanten en 137.363 rooms-katho- liekpn. In 1871 waren het 31.510 protèstanten en 43.319 rooms-ka- tholieken. Men schrijft deze verschuiving toe enerzijds aan het grotere ge- boortencijfer bij de rooms-katho- lieken, de komst van Algerijnse Fransen en van gastarbeiders. An derzijds trekken uit Elzas vele protestanten naar groot-Parijs. In andere streken van Frankrijk kampt het protestantisme met hetzelfde verschijnsel. Het is te opvallend c De Hervormde Vrouwen Groep telt bijna 23000 leden en 856 aan gesloten groepen. In het jaar verslag over 1965 was er sprake van 896 verenigingen. Een terug loop van veertig groepen dus. Dit val t« spreken, dat tijdens sijn wdt toe^hreven aan deTveel- naar Genève en Londen gaat, maar niet Moskou. Het Rus sisch patriarchaat heeft hem verzocht zijn bezoek nog wat uit te stellen. Niet Moskou is verantwoorde lijk voor dit uitstel, maar vooral Constantinopel. De Turkse rege ring ziet met lede ogen dat de patriarch steeds meer invloed krijgt in zijn kerken en in de oecumenische wereld. Zijn reis verbieden, door hem te vertellen dat als hij het land verlaat, hij er niet meer in kan van uc giucpcu vciuuueicii cii soek kwam „het bezoek van de worde„ opgehevcn en jongeren oecumenische patriarch nog wat „inen sich niet binden, uit te stellen'Voor de patriarch is dit een diplomatieke neder- Daarom hoopt de Hervormde laag, omdat hij tijdens zijn be- Vrouwen Groep een commissie in 'te komen tot een oosters concilie, mogelijk zijn. Inmiddels wordt in Genève al les in gereedheid gebracht om de patriarch in het gebouw van de Wereldraad van Kerken te ont vangen. Hij hoopt de zesde no vember te arriveren en tot de negende te blijven. Athenagoras zal uitvoerige gesprekken hebben met secreta ris-generaal Eugene Carson Bla ke over de oecumenische situatie en zich laten voorlichten over de plannen die groeien voor de'Vier de Assemblee van Uppsala, Zwe den. Oecumenisch Het Oecumenisch Patriarchaat is klein in omvang, maar groot in geestelijke betekenis, omdat Athe nagoras erkend wordt als de eerste onder zijns gelijken in de Oosterse wereld. De patriarch van Constantinopel behoort tot de oprichters van de Wereldraad. Reeds in 1920 richtte dit patri archaat een brief aan alle kerken van Christus, waar zij zich ook bevinden, waarin aangedrongen werd op meer contact. Dogma tische verschillen mochten de ker ken er niet van weerhouden om samen te werken. Het is echter de eerste maal dat een patriarch het hoofdkwartier van de Wereld raad van Kerken bezoekt. Als predikant aanvaard... (Van onze kerkredactie) De zes predikanten die de Ne derduits Hervormde Kerk van Zuid-Afrika de rug hebben toege keerd, zijn door de Presbyteri aanse Kerk als predikanten aan vaard en daar beroepbaar gesteld. De algemene vergadering van deze kerk had geen enkel bezwaar tegen hun overkomst. Het zijn prof. dr. A. S van Selms en ds. C. J. Labusehagne, van de Afrikaanse Universiteit; prof. B. J. van der Merwe en prof. A. J. Stoop van de Extramu ral University of South Africa en ds. J. S. Swanepoel, ds. J. J. Coet- zee, twee predikanten uit Transvaal. De professoren Van der Merwe en Stoop wilden geen commen taar geven op hun overgang, maar de anderen zeiden dat zij zich vooral verzetten tegen artikel drie van de kerkorde, waarin staat dat niet-blanken geen lid kunnen worden van deze kerk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 11