Afrikaanse sal straks haar werk overnemen In Luthers gezin vindt men zijn hele theologie Een ivoord voor vandaag Ds. R. J. Ybema overleden Uw probleem is het onze. Rajakowitsj boekt succes Vijftien jaar Europese Evangelische zending Bezinning in Ermelo „Geen pandverbeuren, maar pand bewaren" MAANDAG 25 SEPTEMBER 1967 In het eerste hoofdstuk van Marcus lezen wij dat Jezus gezag hebbend spreekt (1 22). Alles wat verder volgt is een illustra tie van dat woord. Door Zijn spreken worden zieken genezen, een melaatse gereinigd en het tweede hoofdstuk begint dan met de genezing van een verlamde. Maar dat is niet de centrale gedachte. Het kernwoord van die pericoop is: „Kind, uw zonden worden vergeven." Christus heeft macht om zonden te vergeven. Onmiddellijk komen de schriftgeleerden in verzet. Wie kan zonden vergeven dan God alleen?", vragen zij zich af. Maar daar gaat het de Heiland juist om. Hij is God. Dat wil Hij openbaren. Als de mensen dat niet willen geloven legt Hij tot de ver lamde: Tot u zeg Ik, sta op." Die eerste woorden maken reeds duidelijk dat Hij dat niet tot iedereen zegt: Tot u, wiens zonden vergeven zijn, zeg Ik, sta op. Zo zouden wij deze zin kunnen omschrijven. Als de zonden vergeving zijn, breekt de kracht van het nieuwe leven door. Daar gaat het om in deze pericoop. Wie tot Christus komt met zijn zonden, hoort van Christus het opstandingsevangelie. Christus zegt reeds nu: Sta op en wandel in nieuwe kracht. We lezen vandaag: Psalm 78 :125. (Van i medewerker) Brieven die niet *Un voor- ■ien van naam en adres kunnen niet in behandeling worden ge nomen. Geheimhouding U ver zekerd. Vragen die niet onder ling met elkaar in verband staan moeten in afzonderlijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gnlden aan post zegels te worden ingesloten. van mijn buurman aangeva een kettinghcmd. Hij liep lelijke vlees wonden op. De doktersbehandeling kost 35 40. De eigenaar wil geen schadevergoe ding betalen omdat de hond vast lag en mijn zoontje „er niets te maken had", maar mijn zoontje kwam om de krant te brengen en moest een eindje doorlopen om zijn fiets te draaien. De eigenaar vertelt dat hij de hond pas een paar dagen had en niet wist. dat deze vals was. Hij is tegen wettelijke aansprakelijkheid verzekerd. Antwoord: U maakt met uw eis wei nig kans, want we nemen aan dat uw zoontje niet noodzakelijkerwijze de kettinghond behoefde te passeren. Per slot van rekening moet men uit de buurt van een kettinghond blijven en erop rekenen dat deze aanvalt. Voorts is het slecht procederen om 35 gul den. Anders wordt de zaak als de eige naar van de hond te weinig zorgvul digheid in acht heeft genomen met de plaats waarop hij het dier heeft vast gelegd en niet behoorlijk heeft ge zorgd, dat de aanwezigheid van de hond nabij de deur niet duidelijk zichtbaar was. In dat geval zal een bona fide verzekeringmaatschappij de betaling niet weigeren. De eigenaar kan zich niet beroepen op zijn on wetendheid omtrent het karakter van de kettinghond. Vraag: Mijn echtgenote geniet een uitkering van de Sociale Verzeke ringsbank wegens invaliditeit. Moet deze uitkering op mijn aangiftebiljet voor de inkomstenbelasting als inko men worden opgegeven? Antwoord: Inderdaad, hetzij als op brengst van arbeid (loon), hetzij als ontvangen periodieke uitkering. In het eerste geval komt de rente in plaats van loon dat anders aangege ven had moeten worden en bovendien was de premie aftrekbaar voor loon- en inkomstenbelasting. Vraag: Wat is de politieke sam- stelling van de Eerste Kamer? Antwoord: KVP 25 zetels, PvdD 22, WD 8. ARP 7. CHU 7, PSP 3, Boe renpartij 2, CPN 1. Wyszynski mag niet naar Rome WARSCHAU Kardinaal Wyszynski, de primaat van de Rooms-Katholieke Kerk in Polen, mag niet naar de bisschoppenconfe rentie van Rome. De twee andere Poolse kardinalen, Karol Wojtywa en Piotr Kalwa kregen wel een pas poort om het land te verlaten, maar uit protest hebben zy besloten ook thuis te blijven HARDENBERG Op 52-jarige leeftijd is te Hardenberg overleden ds. R. J. Ybema, hervormd predikant te Hardenberg. De overledene, die in 1915 werd geboren, werd in 1941 kandidaat te Utrecht. Na hulppredikant te zijn geweest in Slootdorp en in Ommen aanvaardde hy 4 juni 1944 zijn ambt te Nieuw-Weerdinge. In 1947 vertrok hij naar Nieuw- Leusen en 19 juli 1953 kwam hy in Hardenberg. Gedenksteen op graf prof. dr. J. Waterink AMSTERDAM Het Convent van het protestants-christelijk on derwijs heeft op het graf van prof. dr. J. Waterink een gedenksteen doen plaatsen. De overdracht aan de familie is bepaald op zaterdagmid dag 14 oktober om halfdrie in de aula van de Amsterdamse begraaf plaats Zorgvlied. MUENCHEN De Duitse uitgever van een door Simon Wiesenthal geschreven boek heeft aangeboden de passages te verzwakken die betrek king hebben op ex-SS-kapitein Raja kowitsj, die Nederlandse Joden heeft helpen deporteren. Rajakowitsj heeft er bezwaar tegen gemaakt dat Wiesenthal hem in zijn boek beschuldigd heeft van moord op Nederlandse Joden, waarvan hij vrij gesproken is. Kerken in verstrooiing helpen ERMELO Uit alle oorden van het land kwamen zaterdag leden der Vrije Evangelische Gemeenten bijeen in de Zen dingskerk te Ermelo. Ze waren er op uitnodiging van de com missie voor binnenlandse zen ding, om zich te bezinnen op de evangelisatietaak van hun ge meenten en zich te laten bezie len voor het werk in het komen de seizoen. In zijn openingswoord herinnerde de voorzitter van deze commissie, ds. J. Moerland uit Dordrecht, eraan hoe in de vorige eeuw ds. H. W. Witte- veen te Ermelo een aparte zen dingsgemeente stichtte, waar vanuit tal van zendelingen de wereld introk ken en evangelisten in eigen land het evangelie gingen verkondigen. Uit hun arbeid ontstonden vele vrije evangelische gemeenten, die nog steeds het stempel dragen van Witteveens visie: zending is" de reden van bestaan voor de gemeente van Christus, daarom moet elke gemeente zendingsgemeente zijn. Ds. H. Postma uit Rotterdam sprak als eerste over het thema voor deze dag: ..Gij zult Mijn getuigen zijn". Slechts door Jezus, de gekruiste en opgestane Heer, kunnen wij God le ren kennen. Daarom zal onze predi king Christusprediking moeten blij ven. Zonde '?n genade, bekering en wedergeboorte zullen de kern van on ze boodschap moeten blijven. Wanneer we de mens een te gemak kelijk evangelie brengen, reduceren we ons getuigenis tot moraalpredi- king en gaat het evangelie op in een boodschap van naastenhulp en op roep tot menswaardig en g'vd leven. v*rkondiglng zonder Jezus U verraad (Van onze kerkredactie) ZEIST Vreugde en dank baarheid overheersten zaterdag in Boschlust, Waar een volle zaal vrienden van de Europese Evangelische Zending het vijf tienjarig bestaan van deze or ganisatie vierde. De EEZ, zo vertelde directeur ds. George Bracks, een Canadees die al twintig jaar in Nederland woont, be gon in 1952, toen enkele mensen afspraken elke maand honderd gul den uit Nederland te sturen naar een evangelist in Spanje. Vorig jaar was het inkomen van de EEZ 89.000 gul den en dit jaar hoopt men de ton te bereiken. Naast Spanje is werk gekomen in België, Frankrijk, Duitsland, Zwitser land, Oostenrijk, Italië, Griekenland en Noorwegen. Het doel is niet om daar nieuwe kerken te stichten, maar de zwakke protestantse kerkjes in de verstrooiing te helpen. De EEZ is nu de Europese tak van de Gospel Missionary Union, een Amerikaanse geloofszending. Samen hebben ze 375 zendelingen in 21 lan den. Na opening door voorzitter Dick van Katwijk, sprak ds. W. Glashou wer uit Driebergen. Hij bespeurde een verslapping in de zending. Wezen lijk voor de zending is de nauwe verbondenheid met de Bijbel. Waar dat gemist wordt, blijft alleen mede menselijkheid over. Ds. Glashouwer signaleerde 'net ge vaar, dat men de Bijbel gaat aanpas sen aan het levensgevoel van de mens van heden. Maar de Bijbel heeft geen boodschap naar de mens, naar de mens van tweeduizend jaar geleden evenmin als naar de mens van nu. Chris Vonck uit Antwerpen, be kend door het werk van Op Vrye Voeten (de reis naar Zeist had voor hem en zijn vrouw Lydia een zure nasleep, want hun auto bezweek on derweg), sprak over de situatie in zijn land. Enkelingen Het zijn geen honderdtallen en ook geen tientallen, doch maar enkelin gen, die in België tot Christus ko men, lawaaierige succesverhalen van sommigen ten spijt, aldus Vonck. Het protestantisme staat momen teel hoog aang-3schreven in België (volgens Chris Vonck omdat men het nog zo slecht kent). Velen zoeken con tact En toch gaat er zo weinig appel van uit. Hij weet dit daaraan, dat de meeste kerken te weinig de Belgen een Belg geworden zijn. De meeste dominees komen uit 'net buitenland. Freelance-evangelisten doen meer kwaad dan goed. De meeste protestantse kerken heb ben weinig of geen jeugd in de kerk, omdat ze geen jeugdouderlingen, jeugdprogramma's hebben. Het echtpaar Kalmijn vertelde van hun werk in Wenen, waar occultisme en spiritisme geweldige machten zijn. Rev. Jim Taylor, die in Zwitserland werkt, bracht de groeten van de Gospel Missionary Union over. Ds. Antonio Martinez rapporteerde over de huidige situatie in Spanje. Muzikale medewerking verleende het Amerikaanse Tiener Team, waaro ver wij in het Zondagsblad schreven. Hoe snel deze jongeren hier thuis geraakt zijn, blijkt wel uit het feit dat enkelen uit volle borst met de zaal het lied van het Ruwhouten Kruis meezongen. BARONESSE VAN HEEMSTRA MET VERLOF Ze gaat het laatste contractjaar in (Van èën onzer verslaggeefsters) AMERSFOORT Waarschijnlijk zal later in de kerkgeschiedenis de oprichting van de All Africa Confe rence (de Raad van Afrikaanse Ker ken) net zo belangrijk zijn als bij voorbeeld Luthers aanslaan van de 95 stellingen. Dit is de mening van jonkvrouwe C. M. baronesse van Heemstra, die enkele jaren aan de Raad van Afrikaanse Kerken is ver bonden en op het ogenblik met verlof in ons land is. Hoewel er een of twee blanken in het bestuur zitten, staat de Raad ge heel onder Afrikaanse leiding, dus onder verantwoordelijkheid van Afri kaanse christenen. Zij zien het be lang in van hun taak ten aanzien van de internationale ontwikkeling in hun eigen werelddeel en de stabiliteit in de Afrikaanse naties. Taken Dit wordt onder andere bevorderd door het aanstellen van gespecia liseerde krachten voor een veelzijdig aantal taken als jeugdwerk, vluchte lingenzorg, grote stad projecten, ka dertraining voor christelijke radio en pers, gezinszorg en vrouwenontwikke ling. Het werk van freule Van Heemstra heeft twee aspecten. Het eerste is gericht op familie- en gezinsvragen. Deze vragen betreffen bijvoorbeeld de burgerlijke wetgeving, oorspronke lijk geïntroduceerd door westerse ko loniserende naties tegenover traditio nele familiegebruiken en wetten. Zij betreffen ook vermenging van oude gebruiken met de moderne leefwijze Het tweede aspect is het ontwikke lingswerk van meisjes en vrouwen, onder andere het stimuleren van be roepsopleiding. Dit laatste is heel be langrijk, omdat veel vrouwen en meisjes anders geen enkele mogelijk- Ontwikkelde vrouwen lezen met aandacht de krant. Dit in tegen stelling tot Afrikaanse vrouwen wier levensomstandigheden nog zeer primitief zijn. heid hebben door vak- en beroepsken nis economisch aan het onderhoud van henzelf en hun kinderen bij te dragen. Dit kan natuurlijk sociaal zeer ongewenste toestanden ten gevol ge hebben en onder andere prostitu tie in de hand werken. - Op het ogenblik is freule Van Heemstra in contact met verschil lende protestantse raden voor het be vorderen van gezinsvoorlichting. Daarvoor maakte zij ook een reis van zes weken naar Kongo. Ze verzorgt studiecursussen, trekt daarvoor ook sprekers aan en geeft hét thema aan. De Bond van Gereformeerde Vrou wenverenigingen in Nederland heeft een speciaal fonds om het cursus werk te steunen. Tot nu is er 10.000 binnengekomen. Cursus Onlangs is er een cursus van vier weken in Zambia gehouden, waaraan 23 mensen hebben deelgenomen. Er is f heel intens contact geweest over het familieleven in het zuidelijk deel van 5 Afrika, vertelt freule Van Heemstra. Voornamelijk Afrikaanse sprekers waren er: mensen, werkzaam bij het gouvernement, in de mijnen, dokters uit Rhodesië en enkele westerse j? deskundigen op sociaal en medisch gebied. Een van de problemen waar je in dit deel van Afrika bij dit werk mee te maken krijgt is dat van de migran ten in de mijngebieden. De man is een lange periode van huis. De dorps samenleving moet zich omschakelen op een arbeidsverdeling en een ge- zins- en familieleven waarbij de man nen in de kracht van hun leven afwe zig zijn. In een ander geval gaat het gezin mee naar de stad, zodat het in aanra king komt met gezinnen van andere stammen an met nieuwe omstandighe den die geen relatie hebben met ge woonten, gebruiken en waarden van het traditionele verleden. Dit geldt onder andere voor het hu welijk. Iedere familiegroep heeft ei gen rechten ten aanzien van het ko men tot een huwelijk. In de stad ech ter leren jongens en meisjes van ver schillende stammen elkaar kennen, waardoor de huwelijksband niet meer tot stand komt door grondig mee leven met de familie, maar uitslui tend moet rusten op de relatie van beide jongeren. Dit vraagt een hele andere mentaliteit. Een andere belangrijke kwestie is het opleiden van vrouwen voor het moderne huishouden, zoals het leren koken op een kachel. Ze worden gead viseerd bij de aankoop van wasmidde len en huishoudelijke artikelen, bij verzorging en opvoeding van hun kin deren en het zich inpassen in de nieu we wereld die op hen afkomt. De taak van freule Van Heemstra is stimulerend en adviserend. Ze geeft bijvoorbeeld inlichtingen over internationale hulpverlening en hoe men hulp voor een project bijvoor beeld een vrouwenontwikke lingscentrum kan aanvragen. Ivoorkust Wanneer ze eind van deze maand teruggaat zal zë meewerken aan de voorbereiding voor de All Africa As semblee (de grote vergadering van de Raad van Afrikaanse Kerken), die in 1969 waarschijnlijk in Abidjan in Ivoorkust zal worden gehouden. Met opzet is een Frans-talig land gekozen, omdat men meer contact wil zoeken met Frans-sprekend Afrika. De Engel-sprekende landen kunnen profiteren van een groot Engels-talig protestants gebied, onder andere En geland en de Verenigde Staten, waar uit deskundigen, onderwijs, materiaal en andere hulp kan worden betrok ken. Frans-sprekend protestant Afrika heeft het wat dit betreft veel moei lijker. Westerse landen, zoals Frankrijk en België hebben slechts een kleine protestantse bevol kingsgroep. Ook al omdat ze tweeta lig is voelt freule Van Heemstra zich verantwoordelijk voor het Frans-spre kende Afrika. Praktisch alle landen van het we relddeel Afrika heeft ze in de loop van de jaren bezocht sinds de Wereld raad van Kerken haar van 1959 tot 1963 heeft uitgezonden om te onder zoeken in hoeverre vrouwen hun plaats kunnen vinden in gezin, kerk en maatschappij. Nu heeft ze een driejarig contract van de Raad van Afrikaanse Kerken, dat volgend jaar afloopt. De bedoeling is dat een Afri kaanse haar zal opvolgen. Freule Van Heemstra in gesprek met een journalist naar aan leiding van de cursus in Zambia. Afrikaanse vrouwen sommigen nog met het kind op de rug - leren koken op kachels en in pannen. DS. VAN HEERDEN AFGETREDEN LAGE VUURSCHE Ds. H. J. van Heerden heeft zaterdag zijn voor zitterschap van het Christelijk Jonge- renverbond (CJV) neergelegd. Hij nam afscheid van de landelijke leden raadsvergadering na 12 jaar voorzit ter te zijn geweest. Hij blijft echter de CJV als adviseur dienen. Het afscheid droeg nog geen offi cieel karakter. Op 11 november wordt op de Ernst Sillemhoeve nog een afscheidsreceptie gehouden. Tot opvolger werd door de ledenraad be noemd ds. A. J. Lamping, hervormd predikant te Leiden. aan onze opdracht en miskenning van de werkelijke nood der mensen, aldus ds. Postma. Waar oude vormen hebben afge daan, wordt gezocht naar nieuwe vor men. Maar het gevaar is niet denk beeldig, dat we de methoden belang rijker gaan achten dan de inhoud der boodschap, zo zei ds. H. R. Timmer man uit Oldebroek. Hij stelde met nadruk, dat een eerste vereiste voor alle evangelisatie werk is het geleid worden door en bezield zijn met de Heilige Geest Dan ontdekt men steeds weer nieuwe kansen en mogelijkheden. Onze veranderende wereld stelt ons voor steeds nieuw opgaven, aldus ds. J. H. Karelse uit Oude Pekela. Maar wie het waagt met Christus de wereld in te trekken, zal bemerken, dat God zo origineel is. dat Hij ook (Van een onzer medewerkers) ARNHEM De hele theologie van Luther zou men kunnen halen uit zijn privéleven. Er zijn wei nig historische personen, wier huiselijk leven zo open ligt en zo bekend is, als van Luther. Aldus prof. dr. W. J. Kooiman in een boelend referaat over „Luther en bet gezin" op de jaarlijkse landdag van de Nederlandse lutherse vrouwenbond. Het is een misverstand, dat de stijl van de protestantse pastorie geboren is in Wittenberg. Deze is veeleer af komstig uit de tijd van het piëtisme. Luthers huiselijk leven kenmerkte zich door een bohé- mienachtige sfeer, veel gasten, weinig geld en was toch ook typisch middeleeuws in styl, zeden en traditie. De hervormer zette zich (misschien wat te veel) af tegen het kloosterleven. In zijn gezinsleven wilde hij aantonen, dat God de mens roept tot zijn taak midden in de wereld. Hij heeft het huwelijks- en familieleven bevrijd uit de sacramentele binding van de kerk. Het gaat om een werelds iets. Onthullend waren de anekdotes, waarmee prof. Kooi man Luther schetste als een toegewijd, maar autoritair huisvader, die slecht kon rekenen en huishouden en de zorg daarvoor dan ook graag aan zijn flinke en doortas tende „Kathe" overliet. Een huisvader ook, die zijn gezin dagelijks voorging in gebed en belijdenis, maar na tafel allerhande spellet jes deed met zijn kinderen en de vele jongelui, studenten neven en nichten, die gastvrijheid bij hem genoten. Eens per jaar onderwierp hy al zijn huisgenoten aan een strenge ondervraging over de catechismus, maar hij be sloot dit „examen" dan met een feestmaaltijd. De ochtendwijding werd geleid door mej. ds. K. Hage uit Rotterdam, 's Middags gaf ds. A. Duyvendak infor- voor de vragen van onze tijd een matie over het vorm'ngs.. ork in de Lutherse kerk en antwoord heeft. dro#g Top de Bordes enige verhalen voor. Bondsdag Chr. Geref. Mannenbond: AMERSFOORT In de nieuwe Chr. Geref. Kerk te Amersfoort is zaterdag de 39ste bondsdag gehouden van de Bond van Chr. Geref. Mannen- verenigingen. Het volgende jaar is dus een jubileumjaar. De ti tel van de openingsrede van bondsvoorzitter ds. I. de Bruyne te Rotterdam-Centrum luidde: „Pandverbeuren of pandbewa- ren?" Het is dit jaar 75 jaar geleden dat een aantal Chr. Gereformeerden niet meeging met de vereniging van de Nederduits Geref. Kerken en de Chr. Geref. Kerk tot de Geref. Kerken, zo zei ds. De Bruyne. Ze wilden het pand hen toebetrouwd blijven bewa ren. Sinds 1892 is Gods zegen in rijke mate ondervonden. Momenteel is de vraag: pandverbeuren of pandbewa- ren zeer aktueel. Geven we het rijke pand van Gods Woord weg of bewaren we het? Dit is niet alleen een zaak van synodes en professoren. Het raakt ons alle maal. Van diverse kanten wordt het Woord aangevallen. Er is studie no dig om te weteh wat ons is toever trouwd en wat we moeten bewaren. Daarbij hebben de verenigingen een belangrijke taak. „Aangetast schriftgezag" was het onderwerp van het referaat van ds J. H. Carlier te Leiden. Hij besprak ach tereenvolgens de schriftbeschouwing van Bultmann, de opvattingen van de hervormde synode weergegeven in de uitgave „Klare wijn", en de achter gronden van de handelingen van de geref. synode in verband met „Assen 1926. Volgens Bultmann heeft de Schrift alleen maar gezag voor zover zij „ont mythologiseerd" is. Dit is echter in wezen verraad aan de Heilige Geest. In 2 Tiiti. 3:16 staat namelijk: „Al de Schrift is van God ingegeven" Het schriftgezag moet het gezag zijn, dat de Schrift van zichzelf vraagt. Ze geeft heilsfeiten, die wer kelijk zijn gebeurd of nog staan te gebeuren. Het buigen voor het gezag van Gods woord is een geloofsdaad. Ook „Klare wijn" laat de Schrift niet over zichzelf spreken, wat toch wel een eerste vereiste is. Op die manier wordt het gezag van de Schrift aangetast. Wat de Geref. Ker ken betreft: er is sinds Assen 1926 een ontwikkeling gaande. Deze ont wikkeling werd door dr. J. J. Buskes opgemerkt by dr G. C. Berkouwer. Dr. Berkouwer benadrukt echter ook sterk de wederzijdse, onderlinge betrekking tussen geloof en openba- Majorca ring. Dat is iets positiefs. Tijdens de middagbijeenkomst hield ds. M. W. Nieuwenhuijze te Delft een causerie over „Gij zult..." Hij wees erop, dat de kerk een getui gende kerk moet zijn. Jezus hield zijn discipelen voor: „Gij zult mijn getuigen zijn tot aan het uiterste der aarde". De zending mag dan ook geen persoonlijke hobby zijn, maar een we zenskenmerk van de kerk. Dit jaar beloopt de begroting voor de zending driehonderdduizend gul den. Daaruit kunnen echter niet enke le noodzakelijke nieuwe voorzienin gen in het Toradjaland op Celebes en in het Vendaland in Zuid Afrika wor den bekostigd. Daarom hebben de ge zamenlijke bonden in de Chr. Geref. kerken besloten een actie te orga niseren. NED. HERV. KERK Beroepen te Rotterdam-Pernis: B. Zoodsma te Wemeldinge. Aangenomen de benoem, t. voorg. v. d. evangel, op geref. grondslag te Haarlem: D. v. d. Ent Braat, as. eme ritus pred. te Monster. GEREF. KERKEN Beroepen te Rhoon: F. de Jonge te Emmercompascuum: te Hoogeveen (vac. W. Struijs): R. Ypma te Amers foort; te Lemmer: H. G. Verhaagen te Opperdoes. Aangenomen naar Schoonrewoerd: Kand. F. Ledegang te Baarn, die be dankte voor Hantum (Fr.); voor Rot- tevalle; voor Poortvliet en voor Schip luiden; naar Bussum: P. v. d. Berg te Oldeboorn, die bedankte voor Groote- gast en voor Den Helder. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Maarssen: kand. W. van van Sorge te Apeldoorn. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Kootwijkerbroek: A. Hoogerland te Werkendam UNIE v. BAPT. GEM. Beroepen te Rotterdam-Pernis: G. H. W. Pflaum te Harlingen: te Hooge- zand-Foxhol: R. J. Vóórhaar te Hen gelo (O.), die bedankte voor Stads kanaal. HET WEER~~ËV EUROPA w gisteren5 slag Kopenhagen regen 18 0-1 Londen Amsterdam zw. bew. 17 Parijs Nice Frankfort half bew onbew. licht be»

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 2