Amerikaanse tieners zingen van hun geloof Seizoen-opruiming Echtpaar Schipper al drie jaar in Kongo Als het echt zo gevaarlijk was gingen we toch niet fiEESiaiJK LEVER Leger des Heils in Afrika ZATERDAG 23 SEPTEMBER 19(17 (Van een onzer redacteuren) BOSKOOP Kongo een ge- vaarlijk land om als blanke in j te werken en te leven? Dat hangt er maar helemaal van af. Natuurlijk, van tijd tot tijd is er sprake van ernstige onrust. Maar daar heeft iederéén die in dit land woont niet in direc te zin mee te maken Dat dénken de mensen hier. Die meewarige blikken als ze horen dat je er al drie jaar zit en straks, in oktober, weer naar toe zal gaan. Je krijgt er wat van. Maar u gelooft toch zeker niet dat Mineke, onze kleine Gi deon van zes maanden en ik straks weer in vol vertrouwen terug zullen vliegen als we twijfelden aan onze veiligheid. Dat moet drs. Jan Schipper (29) het eerst van het hart als hij over het werk van zijn vrouw, Mineke Schipper-de Leeuw (28) en hem als docenten aan de protestantse Vrije Universiteit van Kisangani (vroeger Stanleystad) gaat praten. Weet u, valt Mineke bij, dat alge mene onbegrip hier, komt door de overwegend foutieve, eenzijdige be richtgeving. De berichten die in Ne derland doordringen zijn vaak niet juist, kunnen vaak in eerste instan tie waarschijnlijk niet altijd juist zijn. Maar ze worden later nooit her roepen of tot de ware proporties te ruggebracht. Daarbij geloof ik, dat we hier ook beïnvloed worden door de Belgische visie, die verre van jectief is. Idealist? bestaan van de Vrije Universiteit van Kisangani, waar veel vakatures te vervullen waren. Na persoonlijk contact met de rec- lor van deze universiteit tijdens diens verblijf in Brussel besloten ze er heen te gaan. Hun drievoudige I inbreng (geschiedenis, Frans en sportbeoefening) was daar meer dan welkom. Jongste De VU in Kongo is de jongste van de drie universiteiten, en in 1963 opgericht door de Raad van Pro testantse Kerken (in het land zijn ongeveer 2'/t miljoen van de 14 mil joen Kongolezen protestant). Daar- mittlirml naast bestaat de staatsuniversiteit r.2. en de r.-k. universiteit Lovanium. Allemaal academische opleidingen het Belgische type van hoger onderwijsinstellingen. Al direct leek het of er een spaak in het wiel zou komen, want nog op de huwelijksreis in Frankrijk bereik te Jan en Mineke in 1964 het bericht van de grote opstand in Kisangani Het parool was aanvankelijk: nog J maar even thuisblijven. Maar al i gauw kwamen opwekkender berich- ten. Ze zouden voorlopig naar Kinsjasa (oud: Leopoldstad) kunnen gaan waar werk genoeg voorhanden Het werd een tijd van improvise ren, die eigenlijk tot hun huidige l verlof heeft voortgeduurd. Omdat het eigen universiteitsgebouw door Loemoembisten zelfs als hoofdkwar- tier was uitverkoren, genoot de VU gastvrijheid bij Lovanium, aan wier studenten ook door VU-mensen col- J leges werden gegeven. Jan Schipper kijkt uit over de Kongorivier bij de havenstad Matadi, (foto boven) Mineke Schipper-de Leeuw tijdens een van de vele sportwedstrij den in universitair ver band die ze in Kongo leidde. de huurlingenleider Schramme, die een idealist zou zijn. Ik wil daar verder niet op ingaan, maar wel zeg gen dat het juist de blanke huurlin gen zijn, die door hun optreden veel verknoeien. Zij zijn de directe oor zaak van de huidige ellende. Globaal zou ik iedere Nederlander het advies willen geven: bekijk alle berichten over Kongo met de nodige reserve (het is Jan weer die dit zegt). Onrust is er uiteraard van tijd tot tijd. Maar vergeet niet dat Kon go een gebied omvat, tachtig maal zo groot als Nederland. Hebt u enig idee van de grootte? Die komt overeen met de oppervlak te van Nederland, België, Frankrijk, Spanje, Denemarken, West- en Oost- Duitsland, Polen, Oostenrijk, Zwit serland, Tsjecho-Slowakije en Italië samen! Merkt u er iets van als er revolu tie in Zuid-Italië zou zijn? Zo is het daar ook. Een opstand in Kongo be tekent, dat negen tiende van het ge bied in pais en vree voo-tleeft. Het werk Maar goed, over hun werk dan, want daar gaat het nu toch om. In hun verlovingstijd, ruim drie jaar geleden, besloten twee ondernemen de jonge mensen aan een land, dat het harder nodig zou hebben dan het onze hun diensten aan te bieden. Jan had pas zijn doctoraal geschie denis gedaan, Mineke, ai sport- leidster vrouwelijke VU-studentcn in Amsterdam (opgeleid op de CA- LO, de Christelijke Akademie voor Lichamelijke Opvoeding) had er in haar werkkring maar voor de gezel ligheid Frans bijgenomen, dat er al haar kandidaats had opgeleverd. Tussen haakjes: ze werkt in Kongo stug door voor het doctoraal en doet elk jaar in haar verlofperiode de nodige tentamina. Via het bureau Dienst over Gren zen in Utrecht, dat ze een uitste kend geïnformeerde organisatie noe men, raakten ze 'bekend met het CEIZOENOPRUIMING bij de openluchtzwem- baden. In verscheidene baden, zcals dit in Amstelveen, heeft men de laatste dag van het seizoen bestemd voor totale „uitverkoop". Dat wil zeggen: voor uitstalling van wat in de afgelopen drukke maanden achterbleef in de kleedhokjes. En dat was getuige deze foto soms nog een indrukwekkende hoop. Geen wonder, vrij wel alle zwembaden hebben dit seizoen record- bezoek gehad. En in zulke legioenen badgasten zijn er altijd wel een pacr. die wat vergeten. Of een paarDit zwembad alleen al no teerde honderden hemdjes en broekjes, sokken. schoenen, jacks ev truien. Als men de oogst van alle zwembaden bijeen zou brengen, zou er een warenhuis mee kunnen worden gevuld, zei een badmeester tijdens een „alles moet weg"-mid- dag elders. De meeste van al die kledingstukken zijn overigens niet opgehaald. Het bleef bij uitstal lingen met veel. voornamelijk jonge kijkers. Zelfs kostbare truien en jacks bleven liggen omdat eigenaars en eigenaressen er blijkbaar geen belangstelling meer voor hadden. En in de zwembaden zit men er nu een beetje mee, want ze bewaren tot volgend seizoendat wil Later kon men nog niet naar Kisangani, omdat daar nu een muite rij van Katangezen het werken zou bemoeilijken. Men trok toen ook naar Loeloeaburg, de derde stad van het land, gelegen in een evenwichtig gebied waar vrij veel protestanten wonen. Pas in januari 1967 kon één faculteit naar Kisangani terug. Zo waren dan op een gegeven ogenblik de diverse faculteiten over deze drie steden verdeeld. Traag tempo Ondanks alles heeft men toch kun nen werken, al heeft het tempo on der een en ander natuurlijk wel gele den. De bedoeling is dat de V.U. op korte termijn weer in Kisangani wordt geconcentreerd. Er zijn thans 35 docenten en ruim 200 studenten, van wie de meesten intem. Faculteiten theologie, lette ren, pedagogie/psychologie, natuur wetenschappen en sociaal-economi sche wetenschappen. Duur van de studie vier jaar, waaraan een propaedeutisch jaar voorafgaat, voornamelijk wegens manco's in de vooropleiding. Alle studenten (veel getrouwden) worden gefinancierd via een beurzensys- De staf levert een heterogeen ge zelschap aan nationaliteiten op. Be halve Kongolezen onder meer een Canadees (rector), een Amerikaan, Nederlanders, Belgen, Engelsen, een Griek, een Tunesiër, een Fransman en een Finse. De salariëring is goed te noemen: de huisvesting doorgaans geen probleem. Levensmiddelen zijn wel te krij gen, maar een regelmatige aanvoer is niet altijd verzekerd. Vandaar dat de mensen inslaan als er weer aan voer is. Onthutsend is het elk jaar weer om in Nederland al die luxe en va riëteiten in dezelfde artikelen te en. Het duizelt je dan. Dat zet je erg aan het denken, en maakt dat je de hier door een aan tal „extremisten" voorgestane 2 pro cent van ons nationale inkomen aan ontwikkelingshulp nog maar amper als het absolute minimum kunt beschouwen. Unieke rol De regering doet wat zij kan om het onderwijs in al zijn geledingen verder van de grond te krijgen. Er komt voor de VU nu meer hulp van buiten de grenzen, waarin de Neder landse VU een belangrijke, zo niet unieke rol gaat spelen. Het afgelo pen jaar hebben twee docenten uit Amsterdam, prof. Borst en dr. Leib- brandt in Kongo gastcolleges gege ven en zijn, thuisgekomen, aan het rapporteren gegaan. Resultaat: de Nederlandse over heid laat in het kader van haar ont wikkelingshulp de Amsterdamse VU een project uitvoeren. Drie afgestu deerden van de Amsterdamse VU gaan in januari naar Kisangani om te doceren in de vakken Engels, an tropologie en algemene taalwe tenschappen. De ervaringen van Jan en Mine ke: ..voor geen geld zouden we ze hebben willen missen." Eigenlijk zou iedere jonge academicus, onmid dellijk na zijn of haar studie in een van de ontwikkelingslanden een aan tal jaren moeten gaan werken. Het hoeft niet voor altijd. Dat doen zij ook niet, want als kleine Gideon gro ter wordt moet hij naar een Neder landse school. Sa de studie Voorwaarde is nadrukkelijk dat je moet gaan voor je in eigen land een functie aanvaardt. Want de praktijk is: als je eenmaal in een eigen wo ning met meubels en zo zit en een baby kondigt zich aan, dan kom je er niet meer toe. Op universiteiten moest uit- zending aan het begin van je loopbaan meer gestimuleerd worden. Het is concretisering van dienst aan de verre naaste i en voor jezelf werkt het ver- helderender dan het tot je ne- men van een hele bibliotheek jover ontwikkelingshulp. (Van onze kerkredactie) WAAROM geloven jullie in Christus en niet in Boeddha Een lange magere zes- deklasser van het rooms-katholiek lyce um stelde de vraag. Douglas Drobish (voor vrienden en bekenden Doby) zei: „Omdat Christus voor onze zon den stierf en Boeddha niet. Omdat Christus is opgestaan en Boeddha niet". Zes Amerikaanse tieners hadden net ruim een half uur gespeeld en gezongen. De lyceïsten, die maar voor de helft .stoelen hadden kunnen vinden in de kelderzaal, rea geerden enthousiast op de uitstekende muzikale pres taties. Daarna konden zij vragen stellen. De Amerikaanse groep van twee meisjes en vier jongens be zoekt 10 september en 27 novem ber middelbare scholen in ons land om muzikaal van hun geloof te getuigen. De bijeenkomsten worden georganiseerd door Youth for Christ in het kader van haar „Actie 60.000". Zij wil op deze wijze 60.000 tieners berei ken in drie maanden. Eer ze in Nederland kwamen heb ik het gevoel dat jullie beter nadenken dan wij. Bij ons zijn er te veel die alles maar nemen zo als het komt. Jullie zijn serieu- Het is een beetje al te genera liserend gezegd. Want deze zes jonge Amerikanen hebben zich echt serieus voorbereid op deze tournee, niet alleen muzikaal, maar ze hebben zich ook uitvoe rig laten voorlichten over de Ne derlandse situatie. Gesprekken George Brucks. de directeur van Youth for Christ-Nederland, zei me: „Dit is werkelijk een fan tastische groep. Amerikanen kun nen soms zo hautain doen, maar een echt werk van en voor tie- dezc jongelui missen die houding ners geworden. De oudere leiders ten enen male. Je kunt echt mer- van het werk houden zich wat op ken dat ze echt in gesprek willen de achtergrond in de samen komen met de Nederlandse tie- komsten op de scholen. Na een volle dag zingen ze 's avonds opnieuw in een jeugdsa- menkomst. Maar na ieder pro gramma blijft er nog ruimschoots tijd over om aan een tafeltje met Nederlandse tieners te schuiven voor een gesprek. En al spoedig gaat het om de kernvragen van het geloof. Youth for Christ heeft een nieuw en jonger gezicht gekre gen. In de eerste jaren na de oorlog werd het evangelie gepre dikt door evangelisten, die achter in de twintig waren. Nu is het Kosten Hoewel de Amerikaanse bewe ging de reis van het team naar Nederland betaald heeft, komen hun kosten in ons land geheel op Nederlandse schouders neer. Maar zo zeer waarderen de Hol landse tieners de komst van dit team dat zij op giro 545257 to Zeist al zoveel zakgeld stortten dat de groep met een geleend, busje van school tot school kan trekken. Douglas Drobish ft Doby) uit Detroit is e gaafde pion; waren er al afspraken gemaakt voor 175 bijeenkomsten, maar on dertussen is dat aantal al weer hoger geworden. Dagen met vijf samenkomsten zijn al geen uit zondering meer. Beatles Scholieren, die een programma verwachten van geestelijke liede ren gezongen met ernstige gezich ten en in saaie zettingen, ontdek ken al gauw dat deze groep heel wat meer presteert. Op een morgen in de afgelopen week zakten op een school de tieners naar gewoonte onderuit om gelaten de dagopening over zich heen te laten gaan. Maar mei een ruk zaten ze ineens rechtop, toen de groep begon met liederen uit de Sound of Music. Er volgden volksliederen, spiri tuals en plotseling ook „Yester day" van de Beatles. ,.Ja", zei daarna de student in de econo mie. John Target, „gisteren was er voor de Beatles geen vuiltje aan de lucht, maar vandaag zit ten ze precies midden in de pro blemen. Voor mij is het precies andersom. Gisteren kwam ik er niet meer uit. Maar Jezus Christus helpt mij vandaag. Hi.i is een levende werkelijkheid voor me geworden. En even later zongen de jonge lui een heel ander „Yesterday", dat getuigde van een geloof in de Christus die gestorven en op gestaan is en die zal wederko- Serieus Deze jonge Amerikanen bren gen een vlot, kort programma, waarin de lach niet ontbreekt en de ernst niet gemist wordt. „We zijn gekomen om op onze wijze van ons geloof te getuigen en jul lie te leren kennen," zeggen ze. „Zijn wij Hollandse tieners an ders dan jullie," vraagt een ly- ceïste. Blonde Cheryl Peters (ze is trots op het Hollands bloed in haar aderen) denkt even na en zegt dan: „Na al jullie vragen jy^EER mensen van overzee om de taken die nu nog blyven liggen op zich te nemen, en de opleiding van inheemse kadetten om zodra mogelijk al dit werk over te nemen, zijn de twee grote problemen van het Leger des Heils dat in Afrika werkt. De eerste Leger des Heilsofficier zette in 1883 voet op Afrikaanse bodem, achttien jaar nadat William Booth het Leger oprichtte en slechts drie jaar nadat de eerste sprong overzee was gemaakt, namelijk naar de Verenigde Staten. Dit vermeldt De Strijdkreet in een interessant Afri- kanummer. Drie officieren „opende het vuur" in Zuid- Afrika, waarna een „invasie" in Rhodesië volgde. In 1920 werd het Legerwerk begonnen in Nige ria, een jaar later in Kenya en twee jaar later in Ghana. Oeganda volgde in 1931 en Tanganyika in 1933. De Kongo's vormden het jongste zen- dingsgebied in Afrika, sinds 1934. (Op de foto: Het Leger in Afrika werkzaam, waar een trommel als zondaarsbank moet die nen.)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 11