Evangelie voor atheïsten OPINIE Kanttekening Hromadka: revolutie is vóór de mens WE STAAN ER GEKLEURD OP Via naald en plaat ~:KaMeR ZATERDAG 23 SEPTEMBER 1967 EEN boekje dat men in en kele uren uitleest, maar waarover men lang kan blij ven nadenken: Josef Hromad ka, Evangelie voor atheïsten (Uitgeverij Ambo, Utrecht, 70 blz., ƒ4,50). Het werkje is oorspronkelijk in het Duits geschreven, in de jaren vijf tig. Vertaald in het Frans en het Engels, heeft het een we reldwijde verbreiding ge- Message en massage FVEZE week zijn we een nieuw medium rijker («worden de kleurentelevisie Ei(enlijk is het een belan(rijke variant op een medium dat we reeds besaten de tele visie. Maar het is in zoverre ook méér dan een variant, omdat ze ons nog klemmender immers in kleuren de werkelijkheid onmiddellijk on-middel-lljk sn((ereert. We verwachten ook van dit nieuwe medium na een wat aarzelende be(lnperiode, die wellicht niet lan( zal duren een stormachtige opgang. Zo is het in deze eeuw Immers met al het nieuwe dat zich aandient. Is van dat nieuwe de mogelijkheid ontdekt, dan is de vervolmaking al bijna als vanzelf gegeven. Het nieuwe overrompelt ons; en zodra het maar in beginsel bereik baar is, willen we er ook deel aan hebben. Straks maakt het een wezenlijk bestanddeel uit van ons intensieve le venspatroon. Dat gaat alles steeds sneller. Hóe snel, wordt men zich bewust wanneer men terugdenkt aan de ontdekking van het nu reeds bejaarde medium van de drukpers. 'TOEN de drukpers werd ontdekt, raakten met name de overheden onthutst. Wat kon er met dat medium niet ■oal worden ondernomen? Vandaar dat de overheden de zeggenschap aan zich trokken. De aanvankelijke paniek die zich van ben had meester gemaakt bracht hen daarbij tot een houding van afweer, die op haar beurt een strijd om de vrijheid noodzakelijk maakte. Die strijd we weten het heeft in feite eeuwen ge duurd (op vele plaatsen wordt ze nóg gevoerd), en bij ons gaf de overheid ook officieel pas toe toen ze ten aan zien van de drukpers in een toestand van uitputting was geraakt. De radio heeft al heel wat minder tijd nodig gehad dan de drukpers om zich geldend te maken. Maar daar ook de zeggenschap van de overheid, daar trouwens door de be perktheid van de beschikbare apparatuur onvermijdelijk. Nog sneller ging het bij de televisie, waarvan zich dus nu bovendien de belangrijke variant van de kleurentele visie aandient. TT/AARMEE dan tegelijk het verschijnsel, dat het me dium als zodanig al is, nog aan betekenis heeft ge wonnen. Want media zijn het toch alle: het boek, de krant, het weekblad, de radio, de televisie. In vrijwel elk ge zin treft men ze in deze verscheidenheid aan. Ze vangen het leven voor ons op en geven het aan ons door. Ze ha len en brengen. Ze bevinden zich dus tussen de werke lijkheid en ons. Nog maar zeer ten dele komen we recht streeks met de werkelijkheid in aanraking. Het gebeurt als regel door middel van het medium, het middel! Geen wonder dat men zich soms verbijsterd afvraagt, wat nu eigenlijk de plaats, de functie, van het medium in ons aller leven is geworden. Juist omdat men er zo af hankelijk van is geworden en al die media zich zo cen traal in ons leven hebben genesteld. Vooral in vroeger tijden heeft men graag de stelling verkondigd dat een medium, hoe belangrijk wellicht ook, toch niet meer was dan een neutrale zaak. Een boek, een krant, zei men, is als zodanig even neutraal als bijvoor beeld de weg waarop men zich voortspoedt of het voer tuig waarmee men zich voortbeweegt. Het komt, zei men, op de inhoud aan, op wat men tegenwoordig met een ge bruikelijk Engelse term „the message", „de boodschap", pleegt te noemen. TTGENLIJK van stonde aan hebben anderen begrepen dat deze opvatting wat aan de oppervlakte bleef. Ze ker, de boodschap die de media overbrengen is uiterst be langrijk, maar grijpen de media niet reeds als zodanig in ons levenspatroon in? En ontwikkelt niet ook daarom de „message" zich des te gemakkelijker tot wat men dan noemt „de massage", de gemakkelijke beïnvloeding? We zien generlei reden om niet positief te staan tegen over de ontwikkelingen op het gebied van de media. Ze vragen een positieve benadering en aanpak. Maar die hebben se dan ook nodig. Men is daartoe echter pas in staat mits men ze als „message", als „boodschap", on derkent, en mits men voor de mogelijkheid van de „mas sage", van de heimelijke beïnvloeding, op zijn hoede zij. Allen moeten we leren, met de media te leven. Nu ook met de kleurentelevisie. Dat kan. Ze kunnen heel wezen lijk tot verrijking van ons leven bijdragen. Dan worden se zelfz tot onze middelen-van-bestaan. Wél opletten dat het leven er niet al te „gekleurd" óp komt gevonden. Het heeft vandaag nog weinig van zijn oor spronkelijke actualiteit ver loren, omdat het fundamen tele vragen stelt ten aanzien van de verhouding tussen christendom en communisme, of juister: tussen de chris tenmens en de communisti sche mens. De Tsjechische theoloog Hro madka (geb. 1889) is wel genoemd de theoloog van de Marxistische revolutie. Hij staat positief tegen- de politieke en sociale ont- indertijd op nistisch geworden vaderland terug te keren. Hromadka, nu (om met de Statenvertaling te spreken) „af gaande onder de mannen", wordt door Albert H. van den Heuvel in zijn Inleiding een bereisde en zeer belezen intellectueel van de oude stempel genoemd. Om hem billijk te beoordelen wat vandaag iets gemakkelijker 'valt dan tien jaar geleden moet men hem zien tegen de achter grond van zijn kerk, de Tsjechi sche Broederkerk, de op Johannes Hua teruggaande gemeenten uit het vroeg reformatorische chris tendom. Deze kerk heeft honderden ja ren lanf in vervolging geleefd. Ze heeft met, zoals de Westeuropese kerken, de verzoeking gekend van gevestigd, machtig en met de Staat verbonden te zijn. Alle zelfhand- havingsdrang is Hromadka's kerk vreemd gebleven. Het oordeel Gods la altijd een levend element in haar beschouwingswijze geweest. Zij leeft in de verwachting van een herhaald oordelend ingrijpen in de geschiedenis door Christus. Zij zegt neen tegen ieder trium- falisme. heeft een afkeer van de status quo (in Nederland velen zo dierbaar) en belijdt dat de kerk er voor de verdrukten is. Karl Barth Deze achtergrond verklaart veel in Hromadka's houding. In zijn jonge tijd bestudeerde hij het werk van de Duitse cultuur theoloog en filosoof Ernst Troeltsch (18651923) en deelde diens belangstelling voor sociale HROMADKA vragen, diens verlangen naar een wereldwijde economische plan ning (vandaag al bijzonder actu eel!) en een levensbeschouwelijk sociaal-politiek handelen. Zo kwam hij tot Karl Barth die, an ders dan de godsdienstig vage Troeltsch, hem theologisch diep gaand heeft beïnvloed. In de Russische revolutie van 1917 zag Hromadka een teken aan de wand. Daarmee begon naar ajn oordeel een nieuw tijdperk in de geschiedenis van de mensheid. Het accent daarbij viel voor Hro madka niet op de omverwerping van de bestaande orde, maar op de ontplooiing van de mens. Revo lutie is volgens Hromadka niet te gen iets, maar vóór de mens. Daarom kritiseert hij in de mar xistische ontwikkeling de verwaar lozing van het persoonlijke. In zijn ogen is het marxistische athe ïsme meer gericht tegen een ideo logisch gevangen kerk dan tegen het evangelie zelf. Hij bepleit dan ook niet een strijd op leven en dood tussen kerk en communisme, doch een levende dialoog tussen christen en marxist. Maar dan honderd procent communist zijn, anders is volgens Hromadka geen vruchtbare discussie moge lijk. Halfslachtig geschipper werkt hier niets uit. Naar ik verneem zei de oude Hromadka nog onlangs op Kreta, dat een nieuwe dialoog tussen christendom en marxisme moge lijk is geworden, omdat het mar xisme het laatste jaar tot de ont dekking is gekomen dat de mens door de verandering van de maat schappij niet automatisch mee-ver- andert. Men denkt hierby onwille keurig aan het komend halve- eeuwfeest van de Russische revo lutie. waarbij door feestredenaars tèrecht zal kunnen worden gesteld dat in Rusland veel veranderd is, maar moeilijk kan worden volge houden dat het communisme een nieuwe mens heeft geschapen. Schuldig Hromadka wijt de westerse de cadentie aan het ontbreken van een samenbindende idee, die z.i. achter het ijzeren gordijn wél wordt gevonden. De kerk staat schuldig en zij moet in het gesprek met het marxisme weten dat zij de aangeklaagde is. Dit houdt de mogelijkheid in van een compromis, wat niet wegneemt dat de positie van de christen in de opbouw van een marxistische staat moeilijk blijft en vaak bij na onmogelijk is. Toch heeft Hromadka volgens zijn volgelingen de mogelijkheid voor christenen geschapen om po sitief in een marxistische maat schappij te staan. Het marxistisch toekomstbeeld moet volgens Hro madka door de christenen worden gecorrigeerd, gereinigd. Want het communisme is niet de uiteinde lijke maatschappijvorm: achter .1 de geschiedenis. Laat de kerk tot zolang nooit ver geten dat zij er is voor anderen, pro-existent. Ongeloofwaardig De christenen zijn in feite on geloofwaardig geworden (bl. 24). Het westen wordt niet meer be schouwd als het enige model om aan het politieke en sociale leven gestalte te geven (27). Het is de vraag of de zogenaamde christe lijke en nog kerkelijke volken geestelijk rijker zyn dan de zoge naamde goddeloze groeperingen, die men aantreft in de bouw aan de nieuwe samenlevingHet feit dat het kolonialisme met al zijn uitbuiting en geweld verbon den was juist met de nominaal christelijke volken, heeft een bijna tragisch resultaat (32). De boodschap van het evangelie moet in haar echtheid en zuiver heid opnieuw aangeboden worden (33). De wedergeboorte van de theologie is te academisch en te in tellectueel theoretisch gebleven. Het is (ook) de vraag of de oecu menische beweging in staat is in de gemeenten binnen te dringen en of ze niet te vroeg een institu tioneel verschijnsel is geworden (35). We moeten niet vergeten.dat we ons met de atheïst op hetzelfde vlak bevinden, of beter gezegd, dat we tot hem komen in de diepte van zijn twijfel en geestelijke on macht en met hem solidair moeten worden (41). Niets is minder waar en meer in tegenspraak met het evangelie dan het op grond van de boodschap van Jezus Christus op richten van een wereldbeschouwe lijk front of een kerkpolitiek bol werk (43). Er is geen atheïstische staat, evenmin als er een christe lijke staat is (58). Evenwicht Zo geeft dit boekje, met een preek van Hromadka achterin, veel stof tot nadenken. Het toont ons „hoe diep het christendom met de cultuur van het westen verstren geld is geraakt" (7/8). Vooral dit aspect, waarover ik bezig ben een boek te schrijven, heeft mij getrof fen. Wie argumenten tegen Hro madka vinden wil, kan ze aantref fen in de uitstekende inleiding van A. H. van den Heuvel, waarin bewondering en kritiek elkaar in evenwicht houden. DR. C. RIJNSDORP VN: AFSPIEGELING VAN WERELDSITUATIE YORK zal enkele maanden lang meer dan ooit in het centrum van de belangstel ling staan, nu de Algemene Ver gadering van de Verenigde Na ties aan haar 22ste jaarlijkse zit ting is begonnen. Zij zal zich be zig houden met grote wereldpro blemen als Vietnam en het Na bije Oosten. Dat de verwachtingen niet hoog gespannen zijn ligt niet aan de wereldorganisatie en de opzet daarvan. Wat zich in het gebouw van de VN afspeelt is slechts een asfpiegeling van de droevige situ atie, waarin de wereld zich be vindt. Oude problemen Ook dit jaar zullen weer veel oude problemen onderwerp van bespreking zijn, zoals de verte genwoordiging van commu nistisch China, ontwapening. Zuid west-Afrika. Rhodesië, de ontwikkelingshulp en de kwestie- Vietnam. Angenomen wordt, dat Peking geen schijn van kans zal hebben. toegelaten te worden, zolang het zien door zijn ontoelaatbare ge drag buiten de volkerenge meenschap blijft plaatsen. Niette min blijven er voorstanders van toelating. Zij menen, dat het op treden van de rode Chinezen kan worden beïnvloed, zodra zij verte genwoordigd zijn in de VN. Nederland is niet zonder meer tegen toelating van vertegen woordigers van Peking. Wel stelt het als voorwaarde, dat aan For mosa (waar de regering van natio nalistisch China zetelt) een „ge wone zetel" wordt toegewezen. Vorig jaar echter kreeg zelfs een studiecommissie geen kans. Zeven «lagen verder KLEURENTELEVISIE in Nederland sinds donderdag en ook in ander opzicht •taan we er gekleurd op: een record- uitgavenniveau op Witteveens begroting- 1968 van 23 miljard en een tekort van 2.8 miljard, waarvoor onder andere de brom fietsers, snoepers, drinkers en beter ge salarieerde woningwethoorders in de bres moeten springen. Zeven dagen in een bewogen wereld: bewe ging in het bedrijfsleven, waar Van Heijst een salto mortal* deed, de Veenendaalsche stoomspinnerij aan een zijden draad bleef han gen en Zwolsman zijn bejaarde bod op aandelen tenslotte maar introk en een college sterke man nen introduceerde, dat orde op zaken moet stel len. Beweging bij de omroep: d? VPRO tobt met Arie Kleywegt en een satirisch programma, de AVRO met Siebe van der Zee en diens betrek kingen met Van Heijst. de TROS met ontslagen TV-directeur Van Loon en de schuld aan -zen zeker ochtendblad. Beweging in de sport, van de met 42 doden en honderden gewonden geëindigde vechtpartij na voetballen in Turkije, tot het, alle nationale aandacht vragende en niettemin teleurstellende Ajax. dat met 1—1 op Real vastliep omdat er maar één Cruyff en geen zeven in het veld stonden (Johan. lust je een stuk.... juist). Voor sensatie zorge ook Engeland, waar een Russische student niet, en kort daarop weer wél naar Moskou mocht (moest) vertrekken. Waar vervolgens de richtlijn in een Londens zieken huis over het achterwege laten van medische hulp aan bejaarde zieken van hogerhand werd weggevaagd, en Labour tussentijds twee zetels verloor. Prinsjesdag is ook het begin van de Algemene Vergadering der Verenigde Naties. Oe Thant, somberder dan ooit, hoopt op nieuwe vredesiniti atieven voor Vietnam, maar de nieuwe voorzit ter Manescu (eerste communist als zodanig) zegt er niet mee te zullen komen. Griekenland wil, met een door Nederland gesteunde Noordse klacht beladen, een nieuwe grondwet met min der macht voor koning en parlement. Aan het Suezkanaal vallen nog schoten en de NAVO wil een anti-raketsysteem in West-Europa. De gereformeerde synode te Lunteren stelt, met bijna eenparige stem. de leeruitspraak van de Asser synode-1926 ter zijde en de universitei ten verw elkomen hun nieuwe rectores. En terwijl de eerste herfststormen opsteken, beginnen ook de voorpostgevechten om begroting en troonrede: er vaart een trilling door het schip van de staat DEZE WEEK GEZEGD: ..Zelfs in een tijd van minimode is het jurkje van een uit de kluiten gewassen uni versiteit volstrekt ontoelaatbaar." PROF. DR. A. R. HULST. Vietnam Vietnam is geen formeel punt op de agenda, maar neemt in de redevoeringen en in de wandel gangen een belangrijke plaats in. De kwestie staat al anderhalf jaar op de agenda van de Veilig heidsraad (waar zij thuishoort). De raad doet er niets aan, maar heeft het probleem niet afge voerd. Afgewacht moet worden, of de Assemblee gehoor zal geven aan de dringende oproep van Ameri ka. medewerking te verlenen om een oplossing te zoeken van het Vietnamese probleem. De bereid heid van Hanoi en Peking, werke lijke vredesbesprekingen te begin nen. is nog geringer dan vorig jaar. Het grote debat zal waarschijn lijk het Nabije Oosten betreffen. Wellicht zullen de talrijke rede voeringen ook nu niet tot een regeling leiden. De tijd is zo meent men algemeen daarvoor nog niet rijp, zelfs niet voor on derhandelingen achter de scher- Israël zal geer enkele concessie doen, zolang de Arabieren een rechtstreekse dialoog afwijzen en onvoorwaardelijke terugtrekking van de Israëlische troepen blij ven eisen. Op hun recente bijeen komst te Chartoem hebben de Arabische leiders zich nadrukke lijk tegen onderhandelingen met Israël uitgesproken. Geen dank 1 endien hebben de twee gro te mogendheden te kennen gege ven, er thans van af te zien. ster ke druk uit te oefenen. Zij lijken eeret de gemoederen tot bedaren te willen laten komen, nu het uitbreken van een nieuw gewa pend conflict op grote schaal vrij wel uitgesloten kan worden ge acht Niettemin hoopt men, dat Tsraël en de Arabische landen zul len instemmen met de benoeming van een speciale vertegenwoordi ger van de VN, die met beide nartijen partijen in contact moet blijven. Deze zou dan door de Veiligheidsraad aangewezen moe ten worden. Zelfs deze stap zou echter nog maar een pril begin zijn. In dit verband is de bijeen komst belangrijk, die secreta ris-generaal Oe Thant voor a.s dinsdag met de ministers van bui tenlandse zaken van de ..Grote Vier" heeft georganiseerd. Thant wil met de ministers spreken over enkele suggesties uit zijn Jaarverslag, waaronder het punt dat de Veiligheidsraad op rege ringsniveau privé-bijeenkomsten Een andere suggestie was, dat Thant gemachtigd moet worden, een speciale afgevaardigde naar het Nabije Oosten te zenden om de opvattingen in dat gebied met elkaar in overeenstemming te brengen. Hoge onderscheidding voor prins Bernhard DEN HAAG Prins Bernhard zal maandag tijdens het 83ste ga- lajaardiner van de Holland Socie ty te New York de gouden ereme daille (distinguished achievement medal of the Holland Societv 1967) ontvangen. Deze is in 1922 ingesteld door de Holland Society in New York en wordt jaarlijks toegekend aan een Amerikaans ingezetene van Nederlandse afstamming, die zich op bijzonde re wijze verdienstelijk heeft ge maakt. Zo hebben onder meer presi dent Herbert Hoover, Henry Ford, generaal Lucien D. Clay en admiraal Richover deze on derscheiding ontvangen. Het is voor de eerste keer, bij wijze van hoge uitzondering, dat deze on derscheiding aan een Nederlan der is toegekend. Twee invloedrijke figuren in de VN-Assemblee: secretaros generaal Oe Thant en voor zitter Corneliu Manescu (de Roemeense minister van bui tenlandse zaken). Kerk ,^tooktn met zonneivarmte MüNCHEN Een centrale ver warming is voor de protestantse kerk in het Beierse plaatsje Wa ging am See, die binnenkort in gebruik wordt genomen, vrijwel niet meer nodig, want de kerk betrekt haar warmte van de zon... Het kerkbestuur heeft gebruik gemaakt van een methode, die de Romeinen al toepasten en laat het tentvormlge dak dienen als warmte-opnemer. De zich daaronder ophopende warme lucht wordt weggezogen en in aarden buizen onder de vloer verzameld. Deze houden de warmte ongeveer 48 uur vast, zo dat de zonneschijn van vrijdag de kerkgangers 's zondags ten goede kan komen. Met het oog op slecht weer is wel tevens een olieverwarmings- installatie aangebracht. Nieuwe opname van Horowitz Toen de fameuze pianist Wladi- mir Horowitz in mei 1965 met zijn terugkeer op het concertpo dium na een afwezigheid van niet minder dan 12 jaar een ongekend sensationeel succes oogstte, werd dit gehele recital op de plaat vastgelegd. Later werd besloten, dat de pianist van toekomstige recitals wederom pla ten zou laten maken, maar dan zonder de „missers" van deze te recht met de Edison bekroonde opname uit 1965. Thans zijn op twee platen ge deelten uit concerten, die de pia nist het vorig jaar in Carnegie Hall te New York heeft gegeven, vastgelegd. Van het op 17 april gegeven concert werden Mozarts bekende sonate in A (met de Turkse mars), Scriabins tiende so nate en twee stukken van Chopin opgenomen, terwijl Haydns sona te in F, Schumanns Blumenstück, „l'Isle joyeuse" van Debussy en Liszts Vallée d'Obermann voor kwamen op het programma van het zaaloptreden op 27 november en de herhaling hiervan op 10 december. Inderdaad is men er op deze wijze in geslaagd om het best gelukte van deze concerten, mis schien met uitzondering van Liszt, dat nog wel enkele kleine vlekjes vertoont, vast te leggen (Dit is ook de wijze, waarop Svia- toslav Richter meestal zijn spel laat opnemen op de plaat). De stereo-opname is van uitste kende kwaliteit Men kan hier weer eens horen, over welke feno menale kwaliteiten deze kunste naar beschikt, met name In Scria- bin, Debussy, Haydn en Chopin, (waarbij alleen de Mazurka een wat ontstemde vleugel verraadt waarschijnlijk was dit een toe gift). Jammer is het alleen, dat het spel elke keer wordt onderbro ken door buitengewoon scherp en luid applaus, iets dat begrijpelij kerwijze wèl op zijn plaats was op de memorabele opname van 1965, maar hier beter weggelaten had kunnen worden. (Wladimir Horowitz, Carnegie Hall concer ten 1966/1 en II op CBS S 72574 en 72575). Public Relations ER is een klein politiek stormpje opgestoken na de onthullingen van puWiciteitsadviseur Ben Korsten (51) over zijn contacten met een aantal ministers en oud-minis ters. In een bui van onbe grijpelijke openhartigheid verschafte de heer Kor sten vorige week eerst de Haagse Post, daarna de Volkskrant intieme bij zonderheden over de ma nier waarop hij de public relations heeft verzorgd van de ministers De Jong, Cals, Veldkamp, Diepen horst, Bot en Klompé en dat nóg doet ten behoeve van de ministers Rool- vink, Udink, Veringa en Den Toom. Hij geeft hun (uiteraard niet gratis) tips om hun persoonlijk en politiek „ima go" wat op te vijzelen, ad viseert hen soms bij de opzet en „sanering" van departemen tale voorlichtingsdiensten, herschrijft desgewenst hun memories en nota's aan de Ka mer en helpt hen af en toe hun redevoeringen aan te pas sen aan het bevattingsvermo gen van de niet in vakjargon geïnteresseerde staatsburger. ADVIEZEN De heer Korsten assisteert rijn ministeriële clientèle niet alleen bij de „verkoop" van persoon en beleid, maar adi- viseert soms ook bepaalde be leidsbeslissingen, die niets met public relations te maken heb ben. In het Volkskrant-inter view van vorige week zater dag vertelt hij: „Ik heb de minister van defensie gead viseerd, bij de landmacht tech nische vrijwilligers aan te trekken, omdat ik vond, dat de dienstplichtigen vaak te kort in dienst zijn om ingewik kelde apparaten zoals tanks en dergelijke goed te kunnen bemannen..." Die raad is opge volgd. 'i Heren Korstens laatste stunt: de creatie (op verzoek van de respectieve mi nisters Bot en Udink) van een aparte voorlichtingsdienst voor ontwikkelingshulp onder leiding van de Haagse oud-wethouder D. W. Dettmey- er (59), WD'er en dus re presentant van een partij die nogal zuinigjes doet over de hulp aan arme landen. De ope ratie - Bot - Udink - Korsten schijnt gepaard te zijn gegaan met een interne machtsstrijd op Buitenlandse Zaken tussen enerzijds de directeur-gene raal internationale samenwer king drs. J. Meyer, enthousi ast supporter voor- een zelfstandige voorlichting over ontwikkelingshulp, en ander zijds een aantal hoge Luns- epigonen, die de nieuwe voor- lichtingsgroep als een we zensvreemd element in de BZ-hiërarchie verwerpen en zich uitermate verontwaar digd tonen over de verregaan de invloed van een particulier adviseur op ministeriële en ambtelijke beslissingen. GETIPT 7 Heeft deze stroming de Haagse Post getipt omtrent Korsten's rol achter de BZ-sohermen met de bedoe ling zowel de pr-man als de machtige Meyer een hak te zetten? Dat is dan prachtig ge lukt. De heer Korsten liep op een bijna tragische manier in de val. Het weekblad kreeg 'm meer aan de praat dan goed bleek voor hemzelf en voor z'n hoge relaties. Argeloos babbelde hij over z'n jij-en-jou-betrekkingen met Pietje (De Jong), Gerard (Veldkamp), Bouke (Rooivink), Norbert (Schmelzer) en Mama- lou (mej. Klompé). In de Volkskrant deed hij dat niet alleen nog eens dunnetjes over, maar daar onthulde hii ook veel meer over de ins er, outs van zijn werk. Bijvoorbeeld: „Een goeie vent die Den Toom, ik ad viseer hem ln alles en nog wat. Vorige week deed ik nog wat re-writing aan zijn memo rie van toelichting. Je moet zon stuk aardig weten te bren gen. Dat is het geheim, anders pikt de Kamer het niet en het publiek nog minder." Als het aan de heer Korsten had gelegen, was er nooit een nacht van Schmelzer geweest. Hij zat die nacht in de Ka mer. „Ik had Norbert (Schmel zer) zover, dat hij het kabinet niErt zou laten vallen, als Von deling en Cals wilden zeggen: we willen nog eens nadenken over dat gat van Nooteboom. Maar ze vertikten het om dat ene zinnetje te zeggen en het kabinet viel." CALS En verder: „Weet je, dat ik ook Cals zo'n driekwart jaar heb gehad. Dat weet eigenlijk niemand. Dat was toen hij premier was. De KVP had me de opdracht gegeven. Ik sprak hem elke donderdagavond en nam dan politiek en voorlich ting met hem door. Dat was een bijzonder genoegen, want De intelligente man in kwestie reageerde hierop met een ingezonden stuk in de Volkskrant, waarin hij mee deelde de heer Korsten slechts enkele malen te hebben ont vangen, hem nooit enige op dracht (laat staan enig honora rium) te hebben verstrekt en hem evenmin inzage in welk regeringsstuk dan ook te heb ben gegeven. Naar het Algemeen Han delsblad onthulde, bestaan er tussen het public-relations-bu reau van de heer Korsten en verschillende departementen contracten, die niet zomaar op gezegd kunnen worden als er een persoonswisseling aan de top plaatsvindt. Zo erfde minister Veringa van Onderwijs Korsten van zijn voorganger Diepenhorst. „Eens per week", zo heet het in het Volkskrant-interview, „heb ik op het ministerie van onderwijs een bijeenkomst, waarbij behalve de minister ook de secretaris-generaal en het hoofd voorlichting van het departement aanwezig zijn. Die bijeenkomsten zijn erg vruchtbaar, want als outsider kan ik natuurlijk veel meer zeggen dan ambtenaren, die al tijd tegen hun superieuren aan zitten te duwen." DISCRETIE Public relations mag dan een vaag vak zijn, het is zon neklaar dat je het alleen be hoorlijk kunt beoefenen als je de grootst mogelijke discretie ln acht neemt. Journalistiek Den Haag had al jarenlang weet van de adviserende acti viteiten van de heer Korsten, maar schreef er niet over. Dat zou broodroof zijn geweest. Nu de heer Korsten zelf de discretie heeft laten varen, lijkt dat een onverklaarbaar geval van beroepssulcide. Zijn onthullingen maken hem (heel zachtjes gezegd) minder geschikt voor het werk dat hij tot dusver op politiek niveau heeft gedaan. Men kan bezwaar maken te gen de wonderlijke samenstel ling van de Korsten-cliënten- club. Een bezwaar dat zich richt tegen sommigen van zijn cliënten, niet tegen de heer Korsten zelf. Hij werkt voor ministers en departementen te gelijk, voor commerciële Instel lingen (tot voor kort voor de EMS, waarvan vriend „Ge rard" nu commissaris is). In die eerste hoedanigheid krijgt hij als niet-ambtenaar zonder ambtelijke geheimhou dingsplicht inzage in vertrou welijke regeringsstukken waarvan de inhoud voor de tweede groep van groot be lang kan zijn. Men hoeft geen moment te twijfelen aan de goede trouw van de heer Korsten om toch vast te stel len, dat hier iets fout zit. Verstokte aanhangers van het dualisme in de politiek zul len voorts zwaar aankijken te gen het combineren van advie zen aan ministers met advie zen aan partijen en Kamer fracties. 't Is inderdaad wat vreemd als men zich rea liseert, dat de heer Korsten twee jaar geleden de KVP-fractie hielp haar kri tiek op het beurzenbeleid van minister Diepenhorst te verko pen en tegelijk de minister ad viseerde hoe hij zich het best tegen die kritiek kon verwe ren. NIETS OP TEGEN Maar op zichzelf is er niets op tegen dat ministers en de partementen van een pu- blic-relationsman gebruik ma ken. Bijvoorbeeld voor het op zetten of restaureren van voor lichtingsdiensten. Dat is een zaak die outsiders met jaren lange ervaring op publici- teitsgebied veelal doelmatiger (en objectiever) kunnen aan pakken dan ambtenaren. Eenmaal hun opdracht uitge voerd, dienen zulke outsiders zich terug te trekken. Hun me dewerking moet uitsluitend In cidenteel blijven. Het eigen lijke pr-werk voor beleid en departement blljve gereser veerd voor de voorlich tingsdienst. Als die niet beant woordt aan z'n doel: het over bruggen van de afstand tussen beleid en publiek, moet de mi nister andere voorlich tingsambtenaren aanstellen. Pr-werk voor ministers en departementen moet beperkt blijven tot zaken van alge meen belang. Het gaat niet aan dat een minister met be lastinggelden een publici- teitsadviseur aantrekt om z'n persoonlijk en politiek „ima go" op te poetsen. Dat is overwegend een privé-zaak die uit eigen zak bekostigd moet worden. Desnoods uit die Van de partij. Waarom geen beroep gedaan op (discre te) publiciteitsexperts van de eigen partij? Die weten heus wel of een minister z'n snor moet laten staan, meer of min der naar de kapper moet, spraaklessen moet volgen, maatkleding moet nemen of een andere bril moet kopen. Het dualisme voor tachtig procent toch al een fictie komt daardoor niet in le vensgevaar. Pr.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 10