DE VODDENRAPERS VAN DE WANGPO Niemand geloofde wat er in Auschwitz gebeurde In Sjanghai zwerven de kinderen - gehuld in lompen - verwilderd rond W^V'j Jeugd verdeeld over Johnson Prof. De Jong aanvaardt ambt de Haagse hof geplukt 5 DONDERDAG 21 SEPTEMBER 1967 SJANGHAI Armzaligen kunnen gelukzaligen zijn. Gezien in het licht van tijd en eeuwigheid is een geringe bedeling even betrekkelijk als een goede bedoening. Over de spanten van de einders heen wordt steeds opnieuw bewezen dat kleine, flakke rende kaarsjes van meer betekenis voor het leven en de mensheid kunnen zijn dan grote, 6tramme en helder brandende. Het rijk van Mao is beslist geen paradijs. Voor de Westerling, die in en bij de democratische vrijheden is opgegroeid, zou het geestelijke corset een benauwende kwelling zijn. En wat de materiële inbedding betreft: de minst tevredene, de grootste klager, zou aan één blik over de Chinese muur voldoende hebben om het eigen bestaan te lo ven en te prijzen. Al oriënterende, vraagt men zich af hoe de 800 miljoen Chinezen het communistische systeem en het dic tatoriale regime ondergaan. Zouden ze geloven dat de verabsoluteerde staat inderdaad vereenzelvigd dient te worden met de massa, met het proletariaat? Zou dit grootste volk van de wereld, dat ook nog eens de oudste cultuur bezit, dat door de eeuwen heen wijs gebleken is en bekwaam en tot het uiterste gedul dig, het Confucius-acntige stand beeld, dat Mao voor zichzelf heeft opgericht, niet op een kwade dag kunnen vergruizelen? Wroeten Men wroet in deze materie zolang men in Rood China is. Men tracht de raadselachtige situaties, waar voor men wordt geplaatst, te door gronden zonder daar ook maar een moment in te slagen. In elke gemeenschap, waar uitslui tend de lof wordt bezongen van ar beiders, boeren en soldaten moeten Besluit A merika krijgt nu toch het anti- f\. raket-systeem, waar minister van defensie McNamara een groot tegen stander van was. De militaire advi seurs van president Johnson hebben zij het ten dele hun zin gekre gen. Slechts de medeling, dat het systeem bedoeld is om voorbereid te zijn op een mogelijke Chinese aanval met kernwapens in de jaren zeventig en nog geen 40 maar vijf miljard dollar gaat kosten, heeft de pil voor McNamara enigszins verguld. De minister heeft echter duidelijk gemaakt, niet akkoord te zullen gaan met een uitgebreider verdediging tegen een Russische bedreiging, die de inzet was van de strijd tussen de medewerkers van de president. Maanden geleden is de beslissing eigenlijk al gevallen. Johnson gaf toen opdracht, de bouw van het sy steem voor te bereiden en tegelijk krachtig te streven naar een verge lijk met Rusland. Nu is China de kapstok geworden waar het systeem aan wordt opge hangen. Op die manier denkt John son zich naar twee kanten te dek ken. nl. die van de Russen en die van de Amerikaanse kiezers. Amerika kan nu ongehinderd zijn anti-raket-systeem bouwen en (als de besprekingen met Rusland op niets uitlopen) na verloop van tijd desgewenst belangrijk uitbreiden. Reactie De vraag is, hoe Rusland op het Amerikaanse besluit zal reage ren. Het is bekend, dat er in het Kremlin totdusver voor- en tegen standers waren van een vergelijk met Amerika. Aangenomen wordt, dat de tegen standers aan het langste eind zullen trekken. Victor Zorza houdt in de Guardian zelfs rekening met de mo gelijkheid. dat het besluit tot de val van premier Kosygin leidt. Engeland behoort tot de landen die de Amerikaanse stap betreuren, om dat het de bewapeningswedloop een nog gevaarlijker karakter zou geven en het uitzicht op ontwapening ge heel zou wegnemen. McNamara heeft de bouw van een anti-raket-systeem altijd een ver-| spilling van geld genoemd, omdat het bij een massale Russische aanval van generlei waarde zou blijken te zijn. Als antwoord op de Russische anti raket-bewapening ziet hij grotere en verbeterde kernwapens, die bij een tegenaanval door het defensie-sy steem van de Russen kunnen drin gen. McNamara deed een beroep op Mos kou, te streven naar een redelijke en ongevaarlijke overeenkomst om opleving van de bewapeningswed-| loop te voorkomen. Gevreesd moetl echter worden, dat deze oproep zijn doel voorbij schiet. I onpeilbare kloven geslagen worden. De intellectuelen, de handelaars, de middenstanders het zijn maar en kele van de vele groeperingen kunnen niet anders dar\ zich tekort gedaan voelen. Toch kan men een intellectueel horen beweren dat er maar één God is: het communisme, en maar één profeet: Mao. Toch kan men een (voormalig) handelaar horen zeggen: „Particu lier initiatief is uit den boze. Het verrijkt de een, verarmt de ander en doet onoverbrugbare tegenstellin gen ontstaan. Enige rechtspersoon Als belichaming van het volk is de staat de enige rechtspersoon, die zich naar alle kanten mag en moet ontplooien". En een ex-middenstander zei: „Men dient het hoofd te buigen voor de wil van de massa". Bekeerlingen? Huichelaars? We zels? Al deze kwalificaties kunnen van toepassing op deze zegslieden zijn. De vraag blijft alleen hoe en waar de oppositie zich doet horen. Ze moet er zijn, anders zouden Ma o's keurtroepen, de rode gardisten, zich niet roeren. Als waarnemer, als „onbetrouwbare vreemdeling" voor al, die slechts op „de verguizing van land en volk" uit is, merkt men er echter niets van. Het fcal best zo 'zijn' dat er in het rode rijk grote vooruitgang is ge boekt sinds dit' in 1949 tot stand kwam. En het zal even waar wezen dat er hele volksscharen zijn, die het onder Mao beter hebben dan onder Tsjang Kai-sjek of onder de Keizer en diens corrupte, van geen uitpersmethode terugschrikkende mandarijnen. Luye lonen In de verveloze, verkrotte wijken op de oevers van de Wangpo vraagt men zich echter af of het marginale bestaan, dat daar wordt geleid nóg benepener zou kunnen zijn. Aan de heersende klasse, het pro letariaat, worden in het rode rijk lonen uitbetaald, welke te laag zijn om te leven en te hoog om te ster- De huizen, of, beter: de kamers, waar de kinderrijke gezinnen van fabrieksarbeiders en bootwerkers in samenhokken, zijn haast net ?o kaal als leegstaande woningen. Het r-nige meubilair bestaat dikwijls uit enke le slaapmatjes en wat zelfgetimmer- de bankjes. Verwilderd Jongetjes en meisjes zwerven ver wilderd rond met smerige kleren en soms wel lompen aan het 'ijf. De eenden en kippen waar men bijna over struikelt, zien er, ondanks stof op hun veren pakjes, heel wat fris ser uit. De textielnood is groot. De werk pakken van mannen en vrouwen lij ken op lappendekens. Uit het water wordt gebruikt en van schepen af komstig poetskatoen opgevist, dat door benige moedertjes wordt schoon gewassen. De lapjes, de vod den, zijn een welkom geschenk, evenals het met de vloed aanspoe lende kolengruis. Het leven moet hard zijn voor de paupers van Sjanghai. Ook de vrouwen zijn verplicht te werken om de schamele kost voor het gezin te kunnen verdienen. Hoe- Want Doublemint kauwen bevor dert de spijsvertering, 't Is heerlijk en zo gezond. Doublemint reinigt uw tanden en verfrist mond en adem. Koop vandaag nog een pakje - plezier voor twee - en merk zelf hoe goed Doublemint u doet. V.( ÖSC «ftl 5R itibiit! c j'efj", r." 0i£?« De gele en de zwarte vuist doen de imperialisten alle kanten uitvliegen. wel er op papier schoolplicht bestaat, merkt men hier in de haven buurten er weinig van. „Die kinderen daar", zei een Chi nees, die op de zwervertjes wees, „behoren op zo'n leeftijd in de klas te zitten. Er zijn echter geen onder wijzers genoeg. We zijn nog steeds doende het leerkrachtenkorps op peil te brengen". „Zijr\ er wel voldoende1 sch^- De man aarzelde even. Meer om zeilend dan antwoordend bracht hij naar voren: „Toen voorzitter Mao de macht overnam, moest er een enorme ach terstand worden ingehaald. Negentig procent van het Chinese volk was analfabeet. Er zijn duizenden scho len bijgebouwd. Zelfs de machtigste communisten zijn niet in staat in nog geen twee decennia voldoende leslokalen voor de hele bevolking i uit de grond te stampen". Opvallend figuur De meest opvallend geklede fi guur, die men in de havenwijken ontmoeten kan, is een oude, magere trishawberijder. Als 't regent, heeft hij een jas aan, die ook in originali teit alles slaat. Het is een vierkante mantel met een rond uitgesneden hals, die geheel van op elkaar ge plakte repen autobinnenband is ge maakt. Omdat het kledingstuk nogal som ber is en ook waarschijnlijk om de Grote Proletarische Culturele Revo lutie en de jeugdige uitvoerders er van te eren, zijn door dit Chinese Michelinmannetje oranje-rode sierstrippen op de kraag en het rug pand aangebracht. Uiteraard zijn de ze ook van rubber, zij 't dat het materiaal van verknipte fietsbinnen- banden afkomstig is. De economie in Mao's rijk toont duidelijke kenmerken van schaarste. Bekend is dat degenen, die de strikt dogmatische koers verwerpen en de zogenaamde kapitalistische weg zijn ingeslagen, op het ter beschikking stellen van meer gebruiksgoederen aandringen. Het pauperdom, voor hetwelk de compiyrustjsphe g-2lijke- monniken-en-kappen tiheorie slechts een frase is, zou hiep alleen maar wel bij kunnen varen. De kinderpostzegels, waarvan hierboven de afbeeldingen, zijn dit jaar door Wim Bijmoer ontworpen naar de bekende kinderversjes van Annie Af. G. Schmidt. ik los nog steeds evenveel af, maar toch gaat het me f 100,- minder kosten... Wanneer u en uw vrouw nu deelnemen aan het Premie Spaarplan en elk jaar 500,- aflossen op uw hypotheek, dan krijgt u vanaf 1972 ieder Jaar honderd gulden van het Rijk! Belastingvrij! Dit geld kunt u dan weer gebruiken voor de aflossing. (Nou ja, of u moet uw collectie grammofoonplaten eens behoorlijk willen aanvullen....) Geïnteresseerd? Vraag dan morgen eens nadere Inlichtingen. Alle Hypotheekbanken, Bouwfondsen, Banken, Boerenleenbanken, Raiffeisenbanken, Levensverzekerings maatschappijen en Spaarbanken zullen u graag helpen. PREMIE SPAARPLAN Basis voor persoonlijk bezit Britse correspondent „Amer gedwongen gif te slikken" O LONDEN De correspondenten van de Britse bladen Daily Express en Daily Telegraph schrijven dat veldmaarschalk Amer, de voormalige plaatsvervanger van Nasser, zich niet uit eigener beweging van het leven heeft beroofd, maar dat hij ertoe is gedwongen. Eén correspondent zegt dat nie mand in Kairo geloof hecht aan de officiële lezing dat Amer vrijwillig een eind aan zijn leven heeft ge maakt. De correspondent van de Daily Telegraph bericht, dat vertegen woordigers van de generale staf Amer hebben gedwongen gifpillen in te nemen. Men zou bevreesd zijn geweest dat tijdens een proces Amer het regime in verlegenheid zou brengen. NEW YORK Martin Luther King, Jacqueline Kennedy. Robert Kennedy, Billy Graham, Oe Thant en Johnson zijn de zes mensen, waar de Amerikaanse christelijke jeugd het meest respect voor heeft, zo blijkt uit een enquête, die het interkerkelijke jeugdblad Youth onder zijn lezers heeft gehouden. Maar Johnson staat nog hoger geno teerd op de lijst, waar de jongeren een hekel aan hebben, samen met De Gaulle, ex-gouverneur Wallace, Cassi- us Clay, Mao Tse-toeng en Liz Tay lor. Gisternacht is de gehuwde serge ant-hofmeester W. J. Rasenberg uit Katwijk aan de Rijn, bij de NA- VO-oefening Perfect play in de Atlan tische Oceaan, overboord geslagen van De Zeven Provinciën. Een vloot van schepen heeft de gehele dag zon der resultaat gezocht. ROTTERDAM „Als „een sterfgeval te Auswitz" bereikte het eerste bericht van het om komen van joden in het zo be ruchte k,anjp Auschwitz qns land. dat bericht kwam op 18 septem ber 1942 terecht in de vergade ring van de Centrale commissie van de Joodse Raad. Auswitz werd gespeld zonder ch. De Jood se Raad had nog nooit van die plaats gehoord. „Een sterfgeval te Auswitz" werd de titel van de indrukwek kende inaugurele rede, waar mee prof. dr. L. de Jong van middag het ambt aanvaardde van buitengewoon hoogleraar in de geschiedenis van de jongste tijd aan de Nederlands Economi sche Hogeschool te Rotterdam. Dr. De Jong werd bekend in een heel andere functie. Hij is di recteur van het rijksinstituut voor oorlogsdocumen tatie en als zo danig leverde hij als deskundige waardevolle ge tuigenissen in vele processen tegen oorlogs misdadigers. De tragiek var.- - - deling „een sterfgeval in Auswitz de simpele mede- DOOR De uitzending v an Achter het nieuws over de ongehuwde moeder eindigde met de opmerking, dat men ooit misschien nog eens een repor tage zou wijden aan de ongehuwde vader. Het klonk een tikkeltje wrang en ook een beetje als of zoiets voorlopig onmogelijk is. Maar tijdens de uitzending heb ik me aldoor zitten afvragen, wanneer die ongehuwde vader op het tapijt zou komen. De ongehuwde moeders leefden met hun kind, behalve de vrouw die afstand had gedaan, alle maal financieel heel moeilijk. Uit de keuze; werken en het kind dus aan de zorg van anderen overlaten of leven van de bijstandswet hadden zij, uit te respecteren motieven, het tweede gekozen. Het verbazingwekkende voor mij echter was. dat geen van haar er over peinsden de vader te manen tot een alimentatie. Wel werd gepleit voor een extra overheids uitkering aan deze moe ders tot het kind bijvoorbeeld vier jaar was en dus naar een kleu terschool kon gaan. Dan immers zou den de vrouwen werk kunnen zoe ken. Daar kan men respect voor hebben. Maar of het op deze wijze verstan dig is? Eén geval betrof een student. „Hij heeft toch niks. studeert op kosten van zijn ouders en die wilden niks van een huwelijk weten." Dus geen aanspraak op alimenta tie maken. Misschien ook iets van trots. „Hij heeft mij laten zitten en Dubbele moraal nu vraag ik niks meer." Het is een algemeen ingenomen standpunt. Het aantal ongehuwde va ders dat voor hun kinderen een fi nanciële bijdrage levert is gering. De moeders vergeten echter één ding. Dat ook zij niet in de toekomst kunnen kijken. Dat ze alleen maar tot het kind volwassen is kunnen bidden en hopen, dat ze gezond en in leven blijven. Om voor het kind te zorgen. Dat ze dikwijls, gezien de situatie, het gemis aan een opleiding, met alle goede wil niet verder zullen ko men dan een zorgelijk bestaan met nauwelijks voldoende middelen om hun kind zich ten volle te kunnen laten ontplooien. Dat bijvoorbeeld de student van nu, straks een man zal zijn met een, dank zij zijn ongestoord voltooide studie, hoog inkomen. Tragisch dat de man dan betaalt voor zijn misschien al vergeten kind? Het lijkt mij alleen maar eerlijk. Een stuk verantwoordelijkheid, zo als ook de moeder haar verantwoor delijkheden heeft aanvaard. Het accepteren van een alimenta tie voor een kind, heeft niets te ma ken met het voorzien in het le vensonderhoud voor zichzelf. Het is een billijkheid, die trou wens in de wet is vastgelegd. De uitdrukking „dubbele moraal" stamt uit het begin van deze eeuw. Het duidt aan, dat de man zich din gen kon permitteren, die vrouwen niet waren toegestaan naar de alge meen heersende morele begrippen. De International Alliance of Wo men heeft er nu nog een speciale commissie voor. In ons land echter is het een vrijwel onbekend begrip geworden. Te onbekend, want hier is een stukje dubbele moraal nog springle vend. was, dat van 15 tot en met 24 augus tus van dat jaar er reeds 11.172 jo den waren weggevoerd in dertien transporten uit Westerbork en één uit Amersfoort. In Auschwitz-Birkenau zijn daar- vérn 11.116 aangèkomen. Van één transport, dat van 17 augustus, zijn de bewaard gebleven gegevens niet volledig, aldus prof. De Jong. Maar hoe de selectie der aankomenden van de twaalf overige transporten uit Westerbork ge schiedde, weten wij met pijnlijke nauwkeurigheid. Van 10.610 aangekomenen zijn 3349 onmiddellijk naar de gaska mer gevoerd en 4857 mannen en 2404 vrouwen zijn opgenomen in het immense kamp dat toen in op bouw was: Birkenau, administra tief aangeduid als Auschwitz II. Even vóór de vergadering van 18 september had de Joodse Raad de eerste zending brieven ontvangen van gedeporteerden. De inhoud was vrijwel gelijkluidend, alle waren afkomstig uit de plaats Birkenau. Men had vijf dagen nodig gehad om met raadplegen van de meest gede tailleerde atlassen te weten te ko men waar die plaats lag: in Opper- Silezië. Uit deze brieven en ook uit een I in Zuid-Limburg gehouden rede van Generalkommissar Schmidt had men de indruk, dat het werkkamp in Opper-Silezië een fundamenteel ander karakter had dan het vernie tigingskamp Mauthausen, dat reeds een jaar eerder berucht was gewor den. Maar de zending was klein en de ongerustheid der families van de gedeporteerden nam toe, en de Jood se Raad beslootdat men in het uur van het allergrootste gevaar de gemeenschap niet in de steek mocht laten. Daarnaast komt de overwe ging dat men moet trachten althans de belangrijkste mensen zo lang mo gelijk te behouden." Maar dat niet Diep gaat prof. De Jong in op de tragische vergissing van de Jood- sche Raad, die de berichten over uitroeiing van joden beschouwde als overdrijving, als oorlogspropa ganda. Prof. Cohen, voorzitter van de Joodse Raad, achtte de Duitsers tot alle vuiligheid in staat, maar dat niet. Kurt Gerstein, de bekende anti nazi, die toetreedt tot de Waffen- SS om de misdaden van deze orga nisatie op het spoor te komen, geeft zijn berichten door. Zij worden om hun gruwelijkheid niet geloofd. De Groningse arts I. van Hall ver telt aan een aantal joodse medici, wat hij in Vught en Westerbork heeft gehoord; men gelooft hem niet. In augustus 1941 werden enkele jonge Limburgers gearresteerd na verspreiding van het bekende man dement vr.n de bisschoppen. Twee hunner komen in Auschwitz terecht maar worden een half jaar later vrijgelaten wonderlijk genoeg, na alles wat zij hebben kunnen zien! en het grieft hun diep dat de ker kelijke overheid geen belangstel ling toont voor hun ervaringen en dat wat zij daarover in eigen kring meedelen, geen geloof vindt. NSB'ers vragen Prof. De Jong geeft nog als tra gische bijzonderheden dat er brie ven zijn gevonden van NSB'ers die Mussert ronduit vragen, of inder daad de joden op deze manier wor den uitgeroeid. Vast staat, dat op zo'n brief geen antwoord is ont vangen. Vast staat ook, dat een van deze briefschrijvers, wiens epistel letterlijk is aangehaald, lid van de NSB is gebleven. En als voornaam punt haalt prof. De Jong de Duitie misleiding aan, die de functie had de deportatie van de joden te doen geschieden zonder wrijvingen en zo mogelijk met me dewerking van alle betrokkenen. „Reibungslos" noemde de Duitse be zetter dit. Prof. De Jong ziet de jodenver volging als een complex van bij zondere betekenis in het hem op gedragen leervak. Hij ziet ook, dat het niet weten of eigenlijk „niet willen weten" in dat complex een heel bijzondere plaats inneemt. Interessant is in dit verband de zeer verzorgde manier, waarop zijn inaugurele rede in brochurevorm is uitgegeven bij Em. Querido's uitge verij te Amsterdam. In de omslag het originele rapport van Kurt Ger steins waarnemingen. RAALTE De 57-jarige heer J. G. Bouwman uit Heeten is gisteren, lig gend naast zijn bromfiets, dood aan getroffen in Raalte. Volgens een ge tuige heeft een vrachtauto hem aan gereden. De politie zoekt naar deze wagen. iVCRV—DEO (3) Onder de NRCV-leden zijn zeer veel j liefhebbers van het eenvoudige christe lijke lied. Twee jaar geleden nog kon- I den zij op donderdagavond een kwar tiertje van deze liederen genieten. Dit is verleden tijd. Wat doet de NCRV I voor de liefhebbers van de zgn. Joh. l de Heer-liederen, de liedjes van o.a. de Zingende Zusjes, van de nlet-ritmisch gezongen psalmen enz.? De liefhebbers j van de lichte muziek komen ook bij de I NCRV meer dan ruim aan hun trek. Voorburg I. P. van Arkel \CRV-DEO (4) Er is weer een groep van verontrus- I ten bijgekomen, thans ..ethervrienden". Zeer begrijpelijk, gezien het program mabeleid van dc NCRV. Toch is het m.i. een bezwaar dat er in het stichtingsbe stuur van DEO bepaalde groeperingen zitten, die ..een ander evangelie" bren gen. Een tweede bezwaar is. dat vla de evt. toekomstige omroep DEO alle be zwaren bij de geref. gezindte om zich een tv-toestel aan te schaffen zullen wegvallen. Men koopt het toestel dan immers „uitsluitend" voor de program ma's van DEO? Overigens volgens de doelstelling wil men een ..krachtig Bij bels getuigenis laten horen" en dus niet ..laten zien" Waarom dan het kijkkastje erbij gesleept? Stolwijk C. Burggraaf (De belde vorige geplaatste ingezon den brieven over dit onderwerp gingen met enige onvolkomendheden gepaard. Van het eerste stukje was de beginregel weggevallen, luidende ..Hoewel ik mij zelf niet kan zien als een". Bij het twee de „ingezonden" was de ondertekening

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 5