Sekten-encyclopedie Istanboel ontdekt m Schets van een taaltheologie Van Liers Hooglied Engel Angel ZATERDAG 16 SEPTEMBER 1967 (Vin onn kirkredactie) DE vondst van de „Dode-Zeerollen" in 1947 en volgende jaren bracht een omwenteling teweeg in de kennis, die men had van de geestelijke wereld, waarin Christus leefde. Joodse geleerden hebben vorig jaar in Istanboel een geschrift ontdekt, dat een soort gelijke omwenteling kan beteke nen voor de kennis van de geschiedenis van het eerste christendom. NIEUWE OUDSTE GEGEVENS OVER KERKGESCHIEDENIS Mn theorieën over het uit eengaan van joden en chris tenen moeten worden her zien. In ieder geval geeft dit geschrift ineens een veel be ter inzicht in het joods- christelijk sektarisme, dat in Palestina bestaan moet heb ben tot de komst van de Islam. De eer van de vondst komt feitelijk toe aan de Britse geleerde prof. Samuel Stern. Bij zijn studie van oude islamitische sekten ont dekte hij, dat een Arabisch manuscript in een biblio theek in Istanboel daarover een schat van informatie moest bevatten. Tot zijn verbazing bleek hem toïTi, dat deze oude „sektenency clopedie" grotendeels belangrijke gegevens bevatte over joodse sek ten en de vroege periode van het christendom. Hij lichtte zijn colle ga Sjlomo Pines van de He breeuwse universiteit van Jeruza lem in, die een microfilmkopie van het manuscript liet maken en dat meenam naar Israël. Hot 600 bladzijden tellende ma nuscript werd in de tiende eeuw geschreven door Abd-al-Jabbar. Eerst geeft hij een exposé van de groei en de onderlinge strijd van de sekten en vervolgens een pole mische verhandeling, waarin hij de orthodoxe islam verdedigt. In dit geschrift (en daar gaat het nu om) nam Abd-al-Jabbar een uitvoerige tekst op van een joods-christelijke sekte. Prof. Pi- iT*28 meent, dat deze tekst oorspronkelijk in de vijfde of zesde eeuw in het Syrisch BESCHOUWINGEN VAN KLAAS HEEROMA (2) te excerperen, citeer ik de pas sages die ik onder het (op nieuw) lezen extra heb ge merkt. het hoofd van de evangelisten af gespeeld bij het schrijven en wij zigen van hun tekst? ontstaan? Gaat de tekst van het nu gevonden handschrift mis- |lp schien terug op een onbekend Maar het belangrijkste en daar heeft de Israëlische hoogle raar David Flusser reeds op gewe zen lijkt dit document voor de bestudering van de verhouding tussen joden en christenen. Velen verklaren de anti-synagogale pas sages in het Nieuwe Testament (soms uit wanbegrip „antisemi- tismen" genoemd) uit de spannin- gen tussen joden- en heiden christenen en uit het overwicht, dat de heidenchristenen door Pau- lus in de totstandkoming van bet Nieuwe Testament kregen. Beide passages van het lij densverhaal in deze joods-christe lijke tekst zijn echter veel an- ti-synagogaler, dan welke passa ge in het Nieuwe Testament. Spanningen Dit steunt de theorie van Flus ser, dat de anti-synagogale toon in het Nieuwe Testament meer voortkomt uit de spanningen tus- groezelig geworden door veelvuldig gebruik, sen jodenchristenen en de synago ge, ergo dat het Nieuwe Testa ment veel minder „heidenchriste- ,1on,, lijk" is, dan lang werd aangeno- geschreven is en na de opkomst het jodendom en moest Christus' leven van de kerk in Palestina discipelen plukten aren en aten men. van de islam in het Arabisch boodschap dan ook tot de joden en de redensn, waarom de die, te stuk wrijvende met hun Zo zou de vondst .van. dit getui- Eèn Jesaja-manuscripi met verbeteringen in de tekst werd vertaald. Inlijven beperkt blijven. christenen dit land moestén veria1- handen." Maar binnen het jodendom *e5r.. droegen zij hun leer aanvanke- Bijzonder merkwaardig is een \/gfe/-U PH lijk reër militant uit. Het was van de twee lijdensverhalen in V erbt.ni I len voor hen een zware klap. toen de -T.LnZ'. genis van een ontaardé vórm van jodenchristendom wel eens kun nen leiden tot een herwaardering van de verhouding tussen heiden- are «.ia lueu uc - christenen en jodenchristenen en rabbiinen^er onutreekT'heT'iaar ti-joods. Pilatus komt nauwelijks En de geleerden vragen zich hun beider relatie tot de synago- 100 in slaagden, de „mlnlm" (jo- h« verhaal voor en de Ro- at: hoe zijn deze verschillen De eerste sporen van joods-christelijk sektarisme vin «,enNl.'„U7eT"r»; te rol. De joden zouden alles. ÜSmJÜuvïnPaïlJhSZm. Velerf trokken zich terug in het en roet de kruisiging en de zendingsreis van Paulus uetoog- doorsteking met de lans, op hun den christenen uit Judea, dat de 0\ erjordaanse. geweten hebben, gelovigen uit de heidenen zich In het isolement gingen hun op- Bepaald fantastisch is echter aan de wetten van Motes vattingen steeds meer eigen we- d€ voorstelling van de schrijver, moesten onderwerpen. ZIJ meen- gen Velen beschouwden Jezus dat de Jod€n de verkeerde man den, dat de heidenen alleen talig niet als de Messias. Zij vereerden doodden Qm Jezus te redden zou konden worden als zij zich in het Hem als een Profeet onder de Judas Mn willekeurigs man heb- joodse volk lieten Inlijven. Daar- profeten, de beloofde profeet van aangewezen. Vruchteloos ont- om eisten ztj van hen de besnijde- Deuteronomium. De term „Zoon kende dez(?i dat hjj Christus was. nia. van Godinterpreteerden zij als H,j stier, na ,e hebben „itgeree- On een kerkvergadering in Je- •■Dlen"rvlm God'\zi,.7NJz°J<>e- ,Mijn waarom hebt op een Rernvergaaeriag in je re roeping zou eerst bij zijn doop rij.- mü verlaten'" ruzalem kwamen de apostelen tot doQr j0hannes gekomen zijn. Tden judas i*ater hoorde dat een gemeenschappelijke ge- sommizen ontkenden de maaede- j Juaas later noorae, aat dragslijn. Hierdoor werd de drei- °"tlten0en maa8M d» gekruisigd was was hij Zins die over de verkondieinz J geooorxe. zo onthutst owr de gevolgen van van het evangelie in de heidenwe- "T^riftïn "jn llSt' d8t Wj eeif deeWan dTp,™".™- jo""- tSSSSS christenen onderwierp zloli niet KOTOn aan de genomen besluiten. Zij LIEVEN is het volharden in een hachelijk dynamisch evenwicht tussen een reeks opbouw- en afbraak- verschijnselen." Deze uitspraak van de bioloog prof. Bernard Pullman is ook van toepassing op kerk en theologie. Natuurlijk is het op het gebied van de geest Tqq|QPloof moeilijker uit te maken wat afbraak en wat opbouw is, dan op het gebied van de materie. Zeker is dat in kerk en theologie vernieuwingen aan de gang zijn. Men kan die vernieuwingen niet over één kam scheren en de meningen of men hier met afbraak of met opbouw te maken heeft, zijn verdeeld. Het zijn niet uitsluitend de vaktheologen die stoten tot vernieuwing geven. Ik wees al eerder op de in druk versche nen radiolezingen van prof. Van Peursen, Hij is het weer, Beschouwingen over de bete kenis van het woordje „God" (uitgave Kok, Kampen). De fi losoof Van Peursen heeft naar alle kanten over de grenzen van zijn vak heengekeken, of, juister gezegd, zijn opvatting van de filosofie i« zodanig, dat deze universeel geïnteresseerd is en universeel wil functio neren. Prof. K. Heeroma noemt zichzelf taalman. Van de taal wetenschap kan niet, zoals van de wijsbegeerte, worden gezegd dat er een voor ieder duidelijk verband met de theo logie bestaat. Met een ontwa penende openhartigheid ver klaart Heeroma de theolo gische vakliteratuur niet te kennen. Natuurlijk heeft hij, zoals ieder ontwikkeld en mee levend kerklid, een theologie. Orthodox Deze is orthodox en in hoofdzaak traditioneel. Zijn in tensieve betrokkenheid bij de vernieuwing van de psalm- en gezangenbundel heeft hem door het in teamverband berij men, vertalen ,endichten een -eigensoortige theologische scholing bijgebracht. De bijbel is voor hem als dichter op een bijzondere wijze gaan leven. Zo is in hem in de loop van de jaren de idee van een taal theologie gerijpt. Het ligt hele maal in de lijn van onze tijd, dat men met zulk een idee zich niet in een kluis opsluit en daaruit na tien of twintig jaar te voorschijn komt met het omvangrijk manuscript van een wetenschappelijk stan daardwerk. Het was ook hier de NCRV-radio die hem de opdracht gaf in tien radiolezin gen een schets van zijn taal theologie te ontwerpen. Deze Schets van een taaltheologie vormt nu de kern van de opstellenbundel Nader tot een taaltheologie (uitgave Bert Bakker/Daamen N.V., Den Haag, 222 bldz., 25), waar van ik verleden week de overi ge inhoud heb aangekondigd. Helder De vorm van radiovoor dracht brengt gelijke omvang van de hoofdstukken en be knoptheid als voordelen mee. Heeroma schrijft een helder proza en hij gebruikt weinig vreemde woorden. Natuurlijk moet men even wennen aan zijn terminologie: taaltheolo gie, taalverbond, de taal rondspreken en de taal ver- derspreken; conventionele, lo gische en artistieke specialisa tie, Gods taalwording enz. Maar dit wordt onder het lezen vanzelf duidelijk. Liever dan de hachelijke poging te- ondernemen om de 62 bladzij den druks in enkele volzinnen noemen hen Nazareeërs en Ebio- aan ue geuumen ucsiuiicii. «jij u,._ stuurden zelfs contrazendelingen, h nietnrae" om het werk van Paulus te g g dwarsbomen. Paulus waarschuwt ne era' l«„,u tegen deze mensen.met najne in Het nu jevonden geschrift druk ontkend wordt. dat Christus Er zou wel eens een lijn kun nen lopen van dit verhaal naar de Koran, waarin ook met na- zijn brief aan de Galaten en de geeft voor het eerst materiaal uit KekrujsiKd jS- £r xjjn Je eerste hand. De schrijver wlJllnIt„ dst Moh,mmfd tweede aan de Corinthiër; Na de val van Jeruzalem dween geleidelijk het on- christenen, omdat zij van ,de_Wet derscheid tussen jodenchristenen *bn afgeweken en heidenchristenen. o[ liever: Zoon aanvaardden. Hij geeft ook het jodenchristendom loste zich een geheel onafhankelijk op in de heidenchristelijke j meenten van Palestina op enkele groepen na, die in de tweede eeuw tot sekten ontaardden. dusver onbekend verslag Afzetten Uit het weinige, dat tot dusver van dez«2 groepjes bekend was, is duidelijk dat zij zich sterk afzet ten tegen Paulus. Hij zou de leer van Christus vervalst hebben. Tal van hellenistische en Ro meinse gedachten zouden via hem het christendom zijn binnen gekomen. Zelf bleven zij zich strikt hou keert zich tegen de orthodoxe -„jLia„ 'i.u- mal- Phrici»» „mrlof zij van de Wet ?n n*r,J. mate door li,,,! »i= r«H« joods-christelijke gedachtenwe- Jezus als Gods lKl„vlMd Overigens vindt men ook bij de gnostieken wel de gedachte, dat iemand anders in Christus' plaats gekruisigd is. Basilides (begin tweede eeuw) noemt Simon van Cyrene. Ook zijn er in de oud heid wel meer pogingen gedaan, om Judas op soortgelijke wijze te rehabiliteren. Vanzelfsprekend kan het nu ontdekte geschrift geen concur rent zijn van de kanonleike evan geliën, ook al bracht de anders z" (Van een onzer verslaggevers) len, hartpatiënten. Deze mensen mag je nooit neerleggen; zij moe ten altijd zitten. Het gaat er nu om dat er tijdens de dienst mensen beschikbaar ziji), die we ten wat er móet gebeuren. De predikant heeft al enkele gunstige reacties van gemeentele den gekregen op zijn plan. Op een binnenkort te houden ge- me-snteavond wil hij deze zaak stendiploma hebben, lid zijn van re8elen- een EHBO of het Rode Kruis. „Het heeft God beliefd menselijke taal te worden en dat maakt onze religie tot een taalreligie, ons geloof tot een taalgeloof, ons bestaan tot een taalbestaan" (bl. 71). „De taal gemeenschap kan allerlei trek ken krijgen van een zakelijke belangengemeenschap of een conventionele gedragsge meenschap, maar is in diepste wezen een taalverbond" (73). „Zoals men door te noemen het verbond van de naam ver nieuwt, vernieuwt men door te spreken het verbond van de taal Vormverstarring leidt tot verbondsverschraling. Juist het onveranderde forme le functioneren van de woor den kan tot gevolg hebben dat ze niet genoeg meer zeggen" (75). „De mens wil zijn conven ties en de taal wil haar sys teem voortdurend doorbreken. Het laatste woord in leven en in taal is niet aan de correct heid maar aan de waarheid" (79). „Door welke factoren van woordkeus en schikking een zin precies gaat leven, is niet te beschrijven, maar het oor weet het direct of een leeft of niet" (94). „Verhalen theoretiseren (na melijk) nooit, maar vertellen alleen maar. Bijbelverhalen moeten ook volkomen serieus worden genomen als verhalen, profetisch geïnspireerde, poëtisch geconcipieerde soms zeer bepaaldelijk als my thisch te qualificeren verha- len. Dit vast te stellen doet aan de openbaringswaarde van die verhalen niets af, inte gendeel, het meakt ons het bij- zondere karakter van Godsopenbaring alleen maar duidelijker. Als het God behaagd heeft in te gaan in de menselijke en een menselijk uitspreekbare naam te zijn: zijn wij dan dat wij be- paalde taalvormen, een haal, een mythe, een dogma, een gedicht, ongeschikt den achten voor zijn zelfopen baring? Aan Hem is het spre ken, aan ons is het luisteren en lezen en gelovig verstaan" (11213). Stimulans Er moest eigenlijk een uitge ver zijn die Heeroma de op dracht gaf zijn schets tot een volwassen handboek uit werken. Een auteur heeft zo'n stimulans nodig. Het embryo nale stadium van zijn taaltheo- logie is achter de rug; ze een welgeschapen baby gewor den. Het beste middel om het kind uit de kluiten te laten wassen is de prikkel en de vaste basis van een (aan tijd gebonden) opdracht. Heeroma zou er dan niet van buiten kunnen in zijn beschouwingen theorieën te betrekken zoals b.v. die van Ludwig Witt genstein, met name over de „taalspelen". Maar dat hoeft niemand hem te vertellen. Lijst Met de vrijwilligers wil hij Donemus startte de „Audio- rustige Londense Times verleden visuele serie'' zoals bekend jaar ean bericht over de ontdek- een reeks „live" opnamen van king van het manuscript met als composities van eigen bodem, koppen: „Verried Judas de ver- waarbij de grammofoonplaat te- keerde man?" „Nazareense tekst c,... vens met de partituur kan wor- doet Iwijfel rijzen aan de kruisi- devT'aan de joodse'"wetten. Zij ^n gevolgd voor het jaar 1967 ging.'' bezochten trouw d*2 svnagoge. met een uitvoering van het in- Voor hen was het christendom drukwekkende „Hooglied' ran Qntstnan een bijzondere stroming binnen Bertus van Lier. pjOMINEE J. B. van Mechelen, gereformeerd Behalve een kwestie van be- predikant in Heinenoord, wil een eind maken kwame krachten is dit ook een BP zaak van het beschikken over daarna een liist maken van wat aan het „gesol met kerkbezoekers, die tijdens een een bepaalde accommodatie en er nodig is om op een verant- kerkdienst onwel worden. „Nu is het zo dat diegene, apparatuur. „In elk warenhuis is woorde manier eerste hulp te j- u t j* v* 4 u- j u j j een ruimte voor h,et kunnen verlenen. Later zal de die het dichtst bij de patient zit, nem onder de van onwel geworden bezoekers, commissie van beheer worden ge- armen-pakt en de kerk uitsleept". Ds. Van Mechelen J®*?. vraagd materiaal aan te schaffen. r kerk. Het is ook nodig te kunnen Voor ds. Van Mechelen is het is ervan overtuigd dat dit met de beste bedoelingen baschikken over apparatuur. Ie- regelen van eerste hulp tijdens gebeurt, maar niet altijd even deskundig. mand die is flauwgevallen, moet kerkdiensten niet ergens op gelegd kunnen wor- Niet juist De componist verwierf met dit ar'T^rï'T: Dresden prijs Óiitete^ lïï, —iente.en m^ten «erden ,emeen«led,n. die van de Johan Wagenaarstichting. evangeliën en hun oudste tekst- Het goed voor zangstemmen (so- geschiedenis, praan, tenor, bas en gemengd Voorbeeld: in Mattheüs 12:1 koor) gecomponeerde en vaak bij- staat: „Te dien tijde ging Jezus zonder inventief geïnstrumenteer- op de sabbat door de korenvel- de werk werd op 18 december den en zijn discipelen kregen hon- van het vorig jaar opgenomen tij- ?er en begonnen aren te plukken dens een imposante herschepping en te eten." door het Concertgebouworkest on- In het gevonden handschrift der leiding van Bernard Haitink staat: en zijn discipelen kre- met medewerking van het Neder- sen honger en begonnen koren te lands Philharmonisch koor (een wrijven en te eten. combinatie van het Nederlands Men is geneigd te zeggen: een Operakoor met het beroemde Ne- verandering, die typerend derlands Kamerkoor onder ar tistieke leiding van Felix de No- Hij is van mening dat in een troffen om eerste hulp te kunnen kerk, waar iedere week enkele verlenen- In zijn kerkblad heef! Neeen van de tien men-en We' enr!d«ïo»kInaar1 hèl h<",d"drn m'""*n b'j«nkom,n. hij mtdawarkinj favfaapl van tijdens een kerkdienst onwel mijn vorige gemeente Oostburg hebben we dat jaren geleden al gedaan." Eenzelfde regeling zou er vol- gens ds. Van Mechelen ook moe ten komen voor jeugdgebouwen, i verpleeg- den, zijn volgens ds. Van Meche- dorpshuizen en dergelijke. Synthese De betekenis van Heeroma's werk ligt voor mij in de syn- these van dichterlijkheid en wetenschappelijkheid. De situ atie waarin wij leven schreeuwt om synthetische denkers. Analysten zijn noeg. Specialisten zijn er te veel. Wil onze cultuur niet aan schizofrenie ten onder gaan, dan is er een krachtig en oorspronkelijk, synthetisch denken nodig, een middelpunt zoekend denken. Op schaarse figuren die daartoe in staat zijn, dienen wij heel zuinig te wezen. Dr. C. RIJNSDORP voor ie wettecistische geest van deze uw,., .v.u..,6 I tekterlërs. Immers, aren P|"kken bel), de sopraan Elly Ameling, de °P sabbat was door de rabbijnen Amerikaanse tenor George Ma- absoluut verboden, maar koren ran en de bas Guus Hoekman. wrijven was toegestaan. Maar wat is nu het geval? Ter- De realistisch aandoende opna- wijl Marcus 2: 23 ook over „aren me is in alle opzichten van goede plukken" spreekt, luidt de paral kwaliteit, zodat deze plaat een lelie tekst bij Lucas (6: 1): „Het welkome aanvulling van het Ne- geschiedde op een sabbat, dat Hij derlandse repertoire betekent. door korenvelden ging en zijn <2£ Z꣣W t>AT Wt SireR onthouden wat we 2 ren dam WAT we nonev. PRATEN we DAAROM MEER ewiA De PREOtNAMT DAN OVIR ■2t/N PRe KEU

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 10