Gelaatskleur bepaalt
kwaliteit van tinten
de stad en
dokter Moore
Puzzelboek
PERIKELEN VAN BONT BEELD
„Het raam", tijdloos
generatieconflict
DONDERDAG 7 SEPTEMBER 1967
Joan Haanappel
naar de TROS
AMSTERDAM
De 26-jarige
«chaats(kunst)rijd-
ster Joan Haan
appel gaat deze
winter voor de
TROS-televisie als
verslaggeefster en
presentatrice mee
werken aan de
nieuwsrubriek
„Kompas". Boven
dien zal Joan, die
ook enkele jaren
optrad in de Wie
ner Eisrevue, een programma pre
senteren over boeken, grammofoon
platen, film en toneel.
Tv-gesprekken over
Afrika's kerken
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM De onafhankelijk
heid stelt jonge Afrikaanse kerken
voor allerlei problemen. Deze komen
ter sprake in een uit twee delen
bestaande reeks interviews met Afri
kaanse kerkleiders.
CVK en IKOR zullen deze gesprek
ken uitzenden op de donderdagavon
den 21 en 28 september a.s., telkens
tussen 10.30 en 11 uur op Ned. 2.
Vijf Nederlanders
in zangconcours
DEN BOSCH Na drie dagen
voorselectie heeft de jury van het
Internationaal Concours voor Voca
listen 29 van de 92 candidaten tot de
demi-finale toegelaten.
Nederland is daarin vertegenwoor
digd met de alten Marianne Klep en
Nel Wisse uit Den Haag, de tenor
Bert van Delden uit Enschede en de
baritons Ruud van der Meer uit Bode
graven en Chris Verhoof uit Den
Haag.
Kruiswoord-puzzel
zonder zwart
2 3 5 6 7 8 Is
Horizontaal: 1. plaats in Zeeland -
bijb. figuur; 2. jongensnaam
voedsel - gindse; 3. stok met voettre
de - einde; 4. vreemde munt - rund -
water in Limburg; 5. arbeidseenheid
- hoofddeksel plaats in N.Brab.; 6.
ontgonnen land - biljartstok - scheik.
element (afk.); 7. jongensnaam - voor
zetsel - kledingstuk; 8. telwoord
(Eng.) - boom - ontkenning; 9. zware
zoete wijn - oude lengtemaat - plaats
in Gelder!.
Verticaal: 1. sluiswachter (ZN) -
niet vast; 2. tegenstelling van vroeger
- dorp in Gelderl.; 3. plaats in
N.Brab. -. scheik. element (afk.) - ei
kenschors; 4. niet dicht opeen staan
de - plaats in Groningen; 5. gebloemd
katoen - maanstand - achting; 6. ver
tegenwoordiger - zwemvogel; 7.
boom - water in Friesl. - lijk vaas; 8.
op een andere wijze - uitroep; 9.
natuurlijk waterbekken - zilt vocht.
OPLOSSING VORIGE PUZZEL
Horizontaal: 1. geschelpt. 10. sol, 11.
Nero, 12. A.M., 14. mis, 16. Leo, 17.
las. 19. ook. 21. tr, 22. trio, 24. pak, 26.
elke. 28. pil. 31, Oene. 33. mis. 35. ra.
37. ring, 39. k.o., 40. aan. 42. Goor. 44.
krop, 45. smet.
Verticaal: 2, es. 3. som, 4. Clio, 5.
en. 6. lel, 7. pret, 8. toorn, 9. halt, 13.
mare, 15. sop, 18. silo, 20. kap, 23.
oker, 25. kim, 27. enig, 29. lik, 30.
prak. 32. Enos. 34, som. 36. aar. 38.
gom, 41. no, 43. re.
(Van onze radio- en t.v.-redactie)
HILVERSUM „Het zal niet mogelijk zijn, elke buitenlandse
kleurenfilm of -band ook bij ons bont op het scherm te brengen",
vertelde ons een technische functionaris van de NTS, „wij zullen
daarmee zelfs heel voorzichtig moeten zijn.
Vooral films, gemaakt voor projectie op doek, kunnen dik-j
wijls niet worden gebruikt voor televisie-uitzending, omdat er dan1
een hinderlijke tintenvervorming kan optreden. Wij moeten uitgaan
van de kwaliteit waarin de gelaatskleur overkomt en dat zal ook
bij directe reportages heel wat perikelen opleveren."
„Wat men bij zwartwit-opnamen
niet opmerkt, is bijv. de invloed die
het interieur heeft op de lichtvalling.
Een groene of rode kamerwand geeft
het licht een groene of rode weer
kaatsing en dat valt het meest op in
het gezicht. Dat is ontzettend irrite
rend voor de kijker. Het kan zijn dat
alle gezichten dan een te rode ofwel
een groen- of blauwachtige tint krij
gen en daarmee is het hele beeld als
onecht gekwalificeerd."
Kleurvervorming bii kleding, stoffe
ring of bloemen treft het oog veel
minder: men heeft immers niet de
juiste tinten voor ogen en wat hin
dert het, of een japon iets donkerder
of lichter lijkt?
Proeven
De NTS heeft al vele proeven geno
men met geïmporteerde kleurenfilms
en gebleken is, dat deze bij tv-verto-
ning vaak opmerkelijke zwemen
groen en blauw vertonen, zodat de
mensen er spookachtig gaan uitzien.
Zulke films zullen in zwart-wit wor
den uitgezonden, ook al is er nog
zoveel ruimte voor kleurentelevisie.
„Kan men niets doen om dat te
verbeteren?"
„Ja. er is een beperkte correctie
via de apparatuur mogelijk, maar
aan apert-foute copieën kunnen wij
niets doen. Daarin schuilt namelijk
ook vaak de fout; de copieën van een
goede kleurenfilm kunnen onvoorzich
tig worden gemaakt. Kleuren zijn
overgevoelig en zo kan een copie
sterk afwijken van het origineel."
Eigen iverk
Veel beter dan met bioscoopfilms
valt te werken met films en banden,
die speciaal voor televisie zijn ge
maakt. Maar ook deze kunnen sterk
verschillen in kwaliteit en opvatting.
De ene produktie heeft harde, felle
kleuren (vooral in sensatieverhalen),
de andere zachte, vloeiende tinten.
Mini-omroepen
op late avond
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Pas dezer dagen
zal worden beslist, op welke dag en
uur de vijf nieuwe zendgemachtig
den, in de wandeling „mini-omroe
pen" genoemd, op het scherm zullen
komen.
Carel Enkelaar. programmaleider
van de NTS, had hen voorgesteld op
maandagavond na de omroepprogram
ma's te verschijnen. Eén van de nieu
welingen vond dat geen geschikte
avond.
Nu onderhandelt men over de late
dinsdagavond en dat wordt het
waarschijnlijk wel. De vijf „mini's"
krijgen afwisselend op Ned. 1 en 2
zendtijd.
INTERLAND IN
SAMENVATTING
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM De NTS zal op
woensdag 13 september a.s. niet meer
dan een samenvatting geven van
de voetbalwedstrijd Nederland
Oost-Duitsland, die d. g in het kader
van het toernooi om de Europa cup
voor landenteams in het Olympisch
Stadion te Amsterdam te spelen.
De reportage komt. bij commentaar
van Herman Kuiphof, tussen 22.25 en
22.55 uur op Ned. 1. Zoals U mogelijk
weet geldt het hier de tweede ontmoe
ting tussen beide elftallen: de eerste
wedstrijd won Oost-Duitsland met
4—3.
Het bonte scherm zal dus op dat vlak
ook afwisseling vertonen.
Bij het eigen kleurenwerk van
NTS en omroepen zal men nog veel
ervaring moeten opdoen, ook al is er
reeds ruim geëxperimenteerd. Geble
ken is, dat de beste resultaten wor
den verkregen door opnamen op 16
mm band, beter dan op 35 mm, waar
mee de Amerikanen veel plegen te
werken. Daarbij komen de kleuren in
het PAL-systeem minder goed over.
tussen de diverse kleurovergangen
door. want ook dit is een euvel dat
zich gemakkelijk voordoet. Wij heb
ben dat zelf kunnen constateren bij
kleurenprogramma's, waaraan toch
de op het ogenblik nog „beste stuur
lui" hun krachten geven.
Sir Malcolm niet
in „Last night"
(Va
e radio- en tv-redactie)
door
A ff at ha Y nun ff
Veel lich t
Men zal veel meer licht nodig heb
ben bij de opnamen en zich sterk
moeten concentreren op de kleuren
in de directe omgeving.
„Bij studio-opnamen of bij per
sonen thuis gaat dat wel, maar
buitenreportages maken de zaak
moeilijker: daar kan men niet met
decors aan de gang gaan en moet
men de zaken nemen zoals ze zijn.
Dan is het mogelijk, dat de kleur-
vorming te wensen overlaat."
U ziet, de mensen die zich straks
met kleurentelevisie gaan bezighou
den, staan voor de nodige problemen.
We zullen hen, vooral in de experi
mentele periode, niet te hard mogen
vallen, ook al komt er eens een rood j
dan wel groenachtig gezicht in het
beeld, of lopen er markerende lijnen 1
HILVERSUM Evenals in voor
gaande jaren zal de NCRV de traditio
nele „Last night of the Proms", afslui
ting van de serie Henry Wood Prome
nadeconcerten, gegeven in de Lon-
dense Royal Albert Hall, op televisie
(Ned. 1) uitzenden.
Helaas zal echter de ook bij de
jeugd zo geliefde dirigent Sir Mal
colm Sargent niet het middelpunt
van dit cutlturele spektakel zijn, om
dat hij ziek is.
De jonge, veelbelovende dirigent
Colin Davis, die een groot deel van
de Proms deze zomer heeft geleid,
neemt zijn plaats in. Hij zal zich
natuurlijk houden aan het voor
geschreven programma voor het slot-
concert dat het BBC-symfonieorkest
geeft: „Pomp and circumstances" van
Elgar, de door Henry Wood gearran
geerde „Sea Songs", ..Rule Brittan-
nia" van Arne en „Jerusalem" van
Barry.
Het zal interessant zijn te ervaren,
of de jeugd die altijd in massa aanwe
zig is om Sir Malcolm te huldigen, nu
met hetzelfde enthousiasme Colin Da-
vis zal begroeten en in hoeverre dus
dit uitbundigheidsvertoon een
persoonlijke hulde dan wel een bij de
traditie ingelijfde demonstratie is.
De uitzending komt om 9.30 uur op
het scherm.
Vanavond op het scherm
(Van o
e radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Het is volkomen
toevallig, dat het oorspronkelijke tele
visiespel van Jaap ter Haar, dat de
KRO vanavond op Ned. 1 uitzendt,
met „Het raam" dezelfde titel draagt
als het kleine drama dat de NCRV
verleden week vertoonde.
De stukken hebben niets met el
kaar te maken, of het moest zijn io
de filosofie van de levenskunst. Jaap
ter Haar stelt het conflict tussen de
generaties in dit spel als repeterend
door eeuwen en samenlevingen heen:
het is altijddurend of tijdloos, juist
zoals men het wil zien.
Dialoog
Hij maakt deze opvatting op boeien
de wijze duidelijk, door een voort
gaande dialoog, terwijl tijden, lan
den en situaties zich wijzigen. Een
opmerkelijke voorstelling van zaken,
zuiver televisionair ingesteld, want
op het toneel zou het onmogelijk zijn.
midden in een gesprek kleding, haar
dracht en decor op slag te verande
ren. Voor de camera's is dat slechts
kinderspel.
Als het scherm licht wordt, zit een
oude, bekommerde man (Frans van
der Lingen) aan het raam. Hij tobt
over zijn kinderen: zijn dochter Syl-
vie (Anne Oostveen) en zijn zoon Ro
bert (Wim van Rooy) en hij spreekt
zijn zorgen en gedachten uit tegen
zijn vriend de schilder (Frans Vorst
man).
Het raam speelt zijn rol doordat
het niet goed meer sluit. Het moet
worden gerepareerd omdat het zoveel
heeft opengestaan. Uit het gesprek
daarover ontwikkelt zich de dialoog,
die van de ene eeuw naar de andere
overspringt.
Franse revolutie
Het is 1793, de vader herinnert zich
hoe hij zijn vrouw verloor in het
bloedbad van de Franse revolutie.
Zijn dochter is een felle revolutionai
re. zijn zoon keert zich af van de
politiek en moet niets hebben van de
fanaticus die zijn zuster heeft uitver
koren en die met geweld een betere
toekomst voor de mensheid wil vero
veren.
Een seconde later hervindt men dit
drietal met dezelfde opvattingen in
nazi-Duitsiand: de vriend is dan
SA-man. Terwijl het krakeel door
gaat en de rivaliteit tussen ouderen
en jeugd oplaait, zijn we plotseling
met het hele gezelschap in een
Amsterdams provo-café of In heden
daags Moskou... dan ook weer terug
in de 18e eeuw.
Om nog scherper aan te tonen, hoe
de mens in wezen en in zijn reacties
op het grote gebeuren niet verandert,
laat de auteur overal eenzelfde „man
netje" verschijnen (Paul Deen), een
figuur die evenzo altijd heeft
bestaan en die immer zegt: „Waarom
al die leuzen? Het enige wat ik wil is
leven en eten, en wie er nu de baas
is, de kleine man legt toch altijd het
loodje".
ISevenscènes
Het spel beperkt zich echter niet
tot de lotgevallen en meningen van
het gezin en de twee vrienden al
leen, er komen allerlei illustrerende
nevenscènes in voor. O.a. zult U
Gijsbert Tersteeg zien als een van de
Franse edelen, die in de gevangenis
op de guillotine wachten en proberen
tot klaarheid te komen over leven
en smadelijke dood.
Toch duurt het hele stuk. geregis
seerd door Luc van Gent, niet langer
dan 40 minuten, maar het zal U voor
komen, alsof U bij het kijken diverse
levens meeleeft.
Een scène uit het boeiende oorspronkelijke televisie
spel van Jaap ter Haar ,Jiet raam", dat de KRO van
avond op Ned. 1 vertoont. Een spel van alle eeuwen"
ofwel „tijdloos" te noemen, waar het handelt over de
conflictsituatie tussen ouderen en jeugd. Hier ziet U
twee van de hoofdpersonenWim van Rooy als de zoon
Paul Deen als „het mannetje" dat alleen maar wil
leven en eten.
Het spel springt van de ene eeuw naar de anderede
kleding ev de haardracht wisselen mee, maar de ge
sprekken blijven ononderbroken doorgaan
VANAVOND TE ZIEN
Ned. 1 KRO
7.30 uur (NTS) Mensen in de sport: zeezeilen.
8.20 uur Eugene Malinin speelt met het Kunstmaan
orkest het 5e pianoconcert van Beethoven.
9.05 uur tv-spel „Het raam".
9.45 uur Brandpunt.
Ned. 2 AVRO
8.05 uur film over de Portugese kolonie Macao.
8.25 uur actualiteiten.
8.50 uur aflevering vary „The wild. wild West".
9.40 uur tweede deel van het tv-optreden Charles
Lloyd-kwartet.
VANAVOND TE HOREN
Hilversum I AVRO
8.05 uur kunstkroniek.
8.25 uur Radio Filharmonisch orkest concerteert
(stereo).
9.00 uur thriller-hoorspel „Wie moet er hangen?"
10.55 uur Theo Strengers in ,,'t Mag geen naam heb
ben".
Hilversum 11 NCRV
8.30 uur amusementsprogramma uit de Prot. Mil.
Club in Steenwijkerwold.
10.45 uur dr. Douglas Mews bespeelt het orgel in de
Amsterdamse Oude Kerk.
11.15 uur poëzie van Hans Andreus in „Vers in 't ge
hoor".
Deze krant behoort tot
HET KWARTET
In het Westen veruit grootste
prot.-chr. dagbladpers
45
Maar nu krijgen de steden om ons heen nieuwe jong»
mensen, meestal met een ervaring in de stad en met erg
afwijkende ideeën. Zij vragen nog betere ziekenhuizen en
laboratoria en een grotere differentiatie van de medische
praktijk, en zij krijgen die dingen ook. Zij hebben het zo
druk dat zij niet hoeven te wedijveren om patiënten en zij
denken er zelfs niet aan. Zij vormen in de stad medische
groepen, gezondheidscentra. Zij raadplegen elkaar. Zij hou
den niet alleen samen kantoor, maar zij kopen zelfs ala
groep hun uitrusting, een uitrusting die zij alleen niet zou
den hebben kunnen aanschaffen."
Stoner zweeg even om zijn gedachten te ordenen en David
zei: ,,In de stad in New York doen de patiënten
volgens mij te veel een beroep op de dokter."
„Ik geloof dat het zelfs ook hier gaat beginnen. Een paar
jaar geleden raadpleegden de mensen hier alleen een dokter,
als zij er zelf niet meer uitkwamen. Dat was de algemene
gang van zaken. De welvaart is de oorzaak van de verande
ring. De mensen kunnen het zich nu veroorloven en zij
consulteren de dokter vaker. Televisie en tijdschriftartikelen
hebben hen als het ware gezondheidsbewust gemaakt Zij
weten nu meer van hun ziekte af en zij vragen meer. Nee,
de revolutie in de plattelandsgeneeskunde heeft zich niet
beperkt tot de doktoren."
„Ik leic hier uit af dat de veranderingen zich niet beper
ken tot het platteland van Vermont."
„Volstrekt niet. Voor zover ik weet is dat overal zo."
„En wat het ziekenhuis betreft..."
Stoner draalde zijn stoel direct naar het bureau en tastte
naar zijn bril.
Hij zette hem met een zwaai op, bijna met een gebiedend
gebaar en hij keek scherp, recht en koud naar David. „Het
ziekenhuis heeft zijn tijd gehad," zei hij.
„Ik neem aan dat u bedoelt in zijn huidige staat- Dokter
Moore vertelde me van zijn financiële moeilijkheden en de
noodzaak om te moderniseren..."
„Ik bedoel onder de huidige omstandigheden. Haddon
heeft geen ziekenhuis nodig. Er is geen rechtvaardiging er
hier een ziekenhuis op na te houden, tetwijl er een zo
dichtbij in Warwick aanwezig is. Hoe sneller dit ziekenhuis
in Haddon gesloten wordt, des te beter het is voor de stad."
David werd door deze woorden geprikkeld. Instinctief en
ongemotiveerd nam hij een verbazingwekkende tegenzin bij
zich waar. Stoner zei: „Bent u al in het ziekenhuis geweest?"
David bepaalde zich tot het nee-schudden.
„Ons gesprek zal vruchtbaarder zijn als u er geweest bsnt.
Ik wil u namelijk duidelijk maken dat de stad beter af is
zonder ziekenhuis dan met een ziekenhuis dat steeds meer
veroudert en tweede-rangs is. Het houdt de medische voor
uitgang tegen."
David was nog niet helemaal zeker toen hij zei: „Als het
nu geen particulier ziekenhuis was als het eens door de
stad werd overgenomen... Ik weet niet hoe dergelijke dingen
meestal verlopen..."
„Er zou een beroep op de gemeenteraad gedaan kunnen
worden, als Moore er tenslotte van overtuigd is dat hij het
niet bol kan werken- Maar ik zal tegen zo'n beroep zijn.
Haddon heeft geen ziekenhuis meer nodig."
Armstrong wilde heel wat te berde brengen, haalde diep
adem, zag de nutteloosheid ervan op dit ogenblik in, zweeg
en zag de zwakste van zijn gedachten onder de ogen. Hij
wist dat het einde van het ziekenhuis Moore's hart zou
breken.
„De stad is heel wat aan Moore verschuldigd. Ik bewonder
hem. Ik waardeer hem zelfs persoonlijk, maar hij wordt oud.
Ladd is oud. Perkins is niet jong meer, vooral niet voor een
chirurg. Maar ik weet dat u tot een bepaalde relatie staat
met dit ziekenhuis en de problemen ervan."
David die in gedachten niet zo ver was gegaan, maakte
een vlugge geestelijke sprong en knikte. „Een chirurg heeft
een ziekenhuis nodig om in te werken. Als u..."
„U denkt hier niet langer te blijven dan een jaar naar Jk
verneem. Het ziekenhuis haalt dat met gemak, hoewel begrij
pelijk niet veel langer. Ik denk dus niet dat u er last van zal
hebben. Maar u hoort iets van de achtergrond te weten die
ik u geschilderd heb voordat u zich erin mengt."
Stoner bracht zijn handen op de stoelleuning en
Armstrong herkende dit klassieke gebaar als teken dat het
onderhoud geëindigd was. Hij stond op-
„Ik ben bang dat ik te veel van uw tijd gevergd heb."
„Volstrekt niet Dit zijn zaken van het grootste belang
voor de gemeenschap. Ik heb zoveel tijd besteed aan het
schilderen van de medische achtergrond in Haddon dat ik
niet hoef te zeggen, dat ik vurig hoop dat u er de consequen
ties uit kunt trekken. Kom weer eens aan wanneer u
maar wilt."
David greep de lange vingers van de wat vochtige hand
die naar hem werd uitgestoken en zelfbewust vertrok hij.
Wordt vervolgd
HIEPNEEMO'A
PISTOOL EN HOUD Oe
IK BEN
ZO TEeUG
Be/ex stuwt2KHA*er
Ratten
dragen °p «7 °?s-
heelkundig labo-
coniaei- ratorium in de
Nieuwzeelandse
lenzen stad Dunedin
zijn bij ratten kleine contactlenzen
Met behulp van speciale camera's
verbonden met microscopen, hoopt
men zo betere opnamen te kunnen
maken van het netvlies van de dieren.
ts.00 Nieu
ten. 18 co Uitzending
PvdA. 18.30 Lichte Inst
le ensembles. 18.55 C
IKOR: 19.30 Theo-
STER; 19.56 Reclame. NTS:
Journaal. STER; 20.16 Re-
ie. KRO:
logiseren In een athelstiscn
tijdperk. 19.55 Kerk verat en
dichtbij AVRO: 20.00 Nieuws
20.05 Kunstkroniek. 20.25. Stere-
o: Radlophtlharmonisch or-
kesL 21.00 Wie moet er han
gen T, hoorspel. 22.30 Nieuws.
grammof oonmuzlek. 23 55-24.00
Nieuws.
Hilversum II. 298 m. NCR.V;
- ïl:?0 RacUokrant" lS^GewrtJde
muziek (gr.) 20.00 Stereo: Licht
grammofoonmuzick. 20.30 A-
vondpermlsslc: gevarieerd pro
gramma voor protestantse mili
tairen. 22.15 Avondsluiting.
22.30 Nieuws. 22.40 Boekbespre
king 22.45 Kerkorgelconcert
Nederland U. NTS: 20.00
Nieuws in 't kort. STER: 20.01
Reclame AVRO: 20.05 Macao.
.50 The
west. TV-fllm. 22.40 Het Char
les Lloyd kwartet. STER: 22.10
Reclame. NTS: 22.15-22.30 Jour
naal. KRO/RKK: 22.30-23.00
Turcana filmre
Nederlands progr kanalen 2
in 10. 19.30 Velvet, tv-feulll. v.
I Jeugd. 20.00 Nws. 20.25 Dr.
RADIO
Hilversum I. 4#2 m. VARA:
7.00 Nieuws en ochtendgym
nastiek. 7.23 Lichte grammo
foonmuzick. (7.30—7.35 Van de
voorpagina. persoverzicht).
VPRO: 7.55 Deze dag. VARA:
8.10 Lichte gram
Waterstanden.
de vrouw. AVRO: 11.30 Lez
(,X slot). Volksmuziek
Spanje en Portugal, lez
idelingen t.b.v. land-
>uw. 12.30 Voor de
12.40 Sportrevue.
iws. 13.10 Actualitei-
Stereo: Radio ka-
en solist. 14.10 Voor-
25 Het kasteel In mu-
Muziekfestlval van Praag: A.
Phtlharmonisch orkest van Le
ningrad. B. Pianorecital. 17.00
Voor de kinderen. 17.10 Stereo:
Muzikale aanwinsten. 17.45 Ac-
tualltelten.
'acantietlps. 8.45
Voor de zieken. 12.00 Lichte
grammofoonmuziek. 12.28 Me
dedelingen t.bv. land- en tuln-
allteiten. 12.5'
zangsollsten.
Lichte muziek voor de Jeugd.
18.30 Wil je weg wezen..: licht
programma.
FM-kanalen. AVRO:
Nieuws. 0.02 Actualiteit
Vrolijk ochtendprogramma.
platenprogram
16.30 Licht platenprogram
SUKKELTJE
EN
BRUUNKE
47. „Lastig, dat er nooii
?ens iemand even stil
itaat!" moppert Stikkel-
tje. Hij kan het nog niet
goed! Doe je best.
Stikkeltje", moedigt
Bruunke aan.
Bruunke zegt tegen de
voorbijgangers: „Morgen liggen de foto's klaar in
de etalage van meneer Klap Kamera; ze kosten
een kwartje per stuk. Wie gekiekt is. kan daar
zijn foto kopen!" maar niemand besteedt enige
aandacht aan hem
„Wacht even!" bedenkt Bruunke. Nu ZINGT
hij de woorden in de hoorn en begeleidt zichzelf
klepperend, terwijl Stikkeltje steeds een nieuwe
foto maakt. Nü knikken de inwoners vriendelijk
en begrijpend. „We zullen morgen komen kijken,
of we er goed op staan!" beloven ze.