Russen stonden alleen in
hun politiek verzet
Toradjakerk ondervindt
concurrentie van missie
L0NDEN f55 90
NCRV en KRO: samen
Lutherherdenking
en schoolradio
Uw probleem
is het
onze..
Missouri - lutheranen
blijven nog buiten
Wereldraad
Jaarverslag Geref. Zendingsbond
DINSDAG 29 AUGUSTUS 1967
voor
vandaag
Wat noemt gij Mij Here, Here, maar doet niet wat Ik zeg? Het
verweer hebben we al klaar: Ach, het is zo moeilijk, of: het
kan soms tactischer zijn je er niet zo nauw aan te houden.
Akkoord, het is moeilijk. Niemand minder dan Paulus spreekt
zelfs ervan, dat het strijd kost. Als hij aan het eind van zijn
leven zijn jaren overziet, constateert hij: Ik heb de goede strijd
gestreden De strijd is dus ook goed. Het gaat immers om de
zaak des Heren?
Mijn Naam wel in uw mond nemen, maar verder niets! We
gaan er allen mank aan en we brengen onszelf ontzaglijke
schade toe. Wij zijn zegt Jezus als mensen, die hun huis
op zand bouwen. Er komt een stroom en het huis wordt één
grote bouwval (Lucas 649). Het is allemaal zinloos geweest.
Het kan de grote tragiek worden van mensen, die aan het eind
van hun leven moeten erkennen: Ja, Here, ik héb'U altijd wel
genoemd, doch meer heb ïk nooit gedaan.
We lezen vanavond 1 Samuel 17 vers 45 tot 59.
tweemaal per dag I Ou«UU
Hoek van Holland vertrek 12.00 en 23.40 uur
Londen aankomst 20.20 en 9.14 uur
Hoek van Holland-Harwich
HILVERSUM NCRV en KRO
sluiten zich op radiogcbled steeds
nauwer aaneen. Niet alleen hebben
sij hun zenddagen onderling ver
deeld en laten zij daarbij diverse ge
richte programma's (voor vrouwen,
zieken, bejaarden, plus godsdienstige
en actualiteltenuitzendingen) op ge
lijke uren lopen zodat continuïteit in
het totaalpatroon ontstaat, maar zij
hebben nu elkaar ook gevonden in
eeige belangrijke co-produkties: de
komende Lutherherdenking en enige
schoolradioseries.
Het feit dat de Lutherherdenking
(tevens die van de Reformatie) di
verse oecumenische manifestaties in
den lande oproept, heeft mede de
weg geëffend tot samenwerking van
de omroepen op verschillnde punten.
Zo zullen NCRV en KRO gezamen
lijk een reportage geven van de op
31 oktober a.s. in de Rotterdamse
Pauluskerk te houden herinne-
ringsdienst, welke wordt voorbereid
door de Rotterdamse Raad van Ker-
In een serie van vier programma's
over „De Reformatie toen en nu" zul
len behalve deze twee omroepen ook
VPRO, IKOR en CVK op het appèl
zijn. „Gezamenlijk erfgoed - verdeel
de boedel" is het motto van deze
Brieven die niet zyn voor
zien van naam en adres kunnen
niet in behandeling worden ge
nomen. Geheimhouding is ver
zekerd. Vragen die niet onder
ling met elkaar in verband
staan moeten in afzonderlijke
brieven worden gesteld. Per
brief dient een gulden aan post
zegels te worden ingesloten.
Vraag: Mijn vakantie viel van 17
tot 31 juli. Op 24 juni heb ik de 6
pet. vakantietoeslag ontvangen.
Voorgaande jaren was deze toeslag
ongeveer een dag voor de vakantie
uitbetaald. De wijziging in uitbeta
ling brengt mij een behoorlijk na
deel, want op 1 juli zou ook ons
vierde kind in de belastingaftrek
vallen. Bovendien is de verlaging
van de loonbelasting nu niet toege
past. Is hieraan iets te veranderen?
Antwoord: Aan het tarief voor de
loonbelasting is niets meer te wijzi
gen. Het ogenblik waarop men de
toeslag geniet, is beslissend. Wel
had u met uw werkgever van tevo
ren kunnen overeenkomen dat u
geen recht op vakantietoeslag zou
hebben voor 1 juli, maar achteraf is
er niets meer te wijzigen.
Wel kan u over het gehele jaar
een aanslag in de inkomstenbe-
lastig vragen, wanneer u in totaal
meer loonbelasting heeft betaald
dan u over uw inkomsten aan in
komstenbelasting zou hebben be
taald. U krijgt dan het verschil te
rug indien dit een zeker minimum te
boven gaat. Dit kan voor u ook nog
van belang zijn omdat u dan over
b?t gehele jaar kinderaftrek krijgt
voor uw vierde kind.
Daartegenover staat dat u dan
ook mogelijke neveninkomsten (ren
te e.d.) moet aangeven en dat voor
inkomstenbelasting niet zoals
voor loonbelasting wel een bijzon
der en in de regel lager tarief geldt
voor bijzondere beloningen, zoals de
vakantietoeslag.
Het loont echter wellicht de moei
te hiernaar in het begin van 1968 te
informeren op de belastinginspectie.
U moet dan wel een aangiftebiljet
(vereenvoudigd) invullen, doch het
kan u alleen een teruggave opleve
ren. Zou de inkomstenbelasting ho
ger zijn, dan behoeft u niet bij te
betalen.
serie, waarin wordt uitgegaan van de
gedachte dat de Reformatie niet één
gebeurtenis was, maar een ontwikke
ling van meer dan een halve eeuw,
die eerst een gezamenlijk erfgoed
was, toen een verdeelde boedel, ter
wijl men nu weer probeert, alles te
rug te brengen tot een geheel waarin
men elkaar na harde scheiding terug
vindt.
De vier radio-uitzendingen zijn
gepland voor 26, 29 en 31 oktober en
5 november a.s.
Belangrijk nieuws is voorts, dat
NCRV en KRO samen schoolradiopro-
Sramma's gaan verzorgen. In een
oor de KRO aan zijn aangesloten
scholen gezonden blad lezen wij, dat
de KRO deze samenwerking met de
NCRV op prijs stelt gezien de vele
raakpunten in levensbeschouwing
van r.k. en protestanten wat betreft
de wens tot gerichtheid in het onder
wijs.
Een voordeel van praktische aard
is, dat beide omroepen nu mede in
eikaars schoolradio-zendtijden te
recht kunnen, zodat zij veel meer
lessen dan voorheen kunnen aanbie-
Aan gezamenlijke produkties staan
op het programma een uitzending
„Redden wat te redden valt", geschre
ven door Will Barnard voor bevrij
dingsdag, twee uitzendingen „Over
oorlog en vrede", handelend over
resp. Afred Nobel en het Roode
Kruis, drie klankbeelden over
rechtspraak en twee klankbeelden,
eveneens geschreven door Will Bar
nard over „450 jaar kerkhervorming"
(uitzendingen op 20 en 26 oktober
a.s.). Al deze programma's zijn
bestemd voor oudere leerlingen, even
als een serie poëzie-uitzendingen
voor het voortgezet onderwijs, waar
in telkens een dichter en een gedicht
aan de leerlingen worden „voor
gesteld".
Opmerkelijk is voorts, dat de KRO
in dit blad ook een aantal NCRV
schoolradioprogramma's (100 jaar Ca
nada, Paddestoelen, Licht en China)
ter beluistering door r.k. scholen aan
beveelt en meedeelt, dat het benodig
de lesmateriaal hiervoor ook bij de
KRO kan worden besteld.
Uit protest tegen de pro-Ara
bische en anti-Israëlische hou
ding van een aantal tot het
communistische blok behorende
landen hebben Joodse oud-strij
ders destijds verkregen onder
scheidingen uit die landen inge
leverd. De decoraties waren
verkregen door moedig gedrag.
De Finse ambassade in Tel Aviv
zal de onderscheidingen, in to
taal ongeveer 2500, terugsturen.
Deze ambassade behartigt de
belangen van die landen in
Wereldraad over Nabije Oosten en Vietnam
(Van onze kerkredactie)
HERAKLION, Kreta «Het was een trieste avond," zei een
van de afgevaardigden me, nadat het Centraal Comité van de
Wereldraad van Kerken gesproken had over de situatie in het
Nabije Oosten. Voor het eerst sinds jaren was er met de Russen
geen compromis mogelijk. Ze wilden maar één ding. De veroor
deling van Israël. Het leek alsof de eerste jaren na de assemblee
van New Delhi herleefden. Maar toen trokken alle afgevaardigden
van achter het ijzeren gordijn één lijn. Nu stonden de Russen
vrijwel geheel alleen.
Zo schijnt de resolutie werkelijk
vertaald te kunnen worden, maar zo
bleek het helemaal niet te zijn. Toen
de Russen dat namelijk in precies
diezelfde woorden wilden uitspreken,
leden zij de zwaarste nederlaag die
zij in jaren hebben geleden, en die
alleen te vergelijken is met hun ne
derlaag in de assemblee van de Ver
enigde Naties toen daar het zelfde
onderwerp ter sprake kwam.
VLUCHTELINGEN
De Amerikaanse collega verander
de zijn eerste zin met een vermoeid
gebaar. Het werd: „Het Centraal Co
mité veroordeelde Israël niet...."
Maar ook die zin raakte de kern van
deze resolutie niet. Waar het de
kerkelijke leiders om ging in hun
taal vol compromis-zinnen was, dat
er geen verzoening tot stand kan ko
men in het Nabije Oosten als er niet
een definitieve oplossing wordt ge
vonden voor het probleem van de
Arabische vluchtelingen.
De Wereldraad wil dat zij meer
tijd krijgen om een verzoek te kun
nen indienen om terug te keren naar
hun vroegere woongebieden en dat
de invulformulieren zelf geen politie
ke implicaties hebben.
Eer de resolutie werd opgesteld
was er eerst een uitvoerig gesprek
geweest met de Arabische christe
nen. Zij konden zich geheel met deze
resolutie verenigen. Dat op zichzelf
was al een winstpunt, want zij beho
ren niet tot de gemakkelijksten als
Israël ter sprake komt. Vele afgevaar
digden meenden dan ook dat de reso
lutie zonder al te veel debat aangeno
men zou worden.
AMENDEMENTEN
Tot stomme verbazing van ieder
een probeerden de Russen toen in
eens om deze kerkelijke vergadering
in een tweede VN-assemblee om te
zetten. Ze dienden wel vijf amende-
meten in, waarvan er één bijzonder
doorzichtig was. Zij wilden zich niet
uitspreken tegen een nieuwe bewape
ningswedloop, maar wilden zeggen
dat deze er niet mag komen „nadat
de door Israël bezett gebieden zijn
bevrijd."
Vijf amendementen dienden de
Russen in, vijf werden er verworpen.
Ze kregen alleen steun van de Hon
gaarse bisschoppen Zoltan Kaldy (lu
theraan) en Tibor Bartha (hervormd).
Zelfs mannen als prof. dr. Joseph
Hromadka van de Praagse Vredescon
ferentie lieten hen in de steek.
Wat dreef de Russen tot deze hou
ding? Sommigen zeiden dat er dit
maal een communistische spion in
hun midden was en zij daarom wel
moesten, anderen dat zij pertinent
opdracht hadden gekregen van hun
regering om de Russische politiek te
steunen. Niemand zal het wel ooit
weten. Zelfs hun beste vrienden ga
ven zij geen antwoord op die vraag.
Geen resolutie
over Griekse
dictatuur
Enkele kernproblemen uit de we
reldpolitiek komen altijd aan de or
de. De Wereldraad wil vanuit een
christelijke visie ook over die onder
werpen een „profetisch getuigenis" la
ten horen. De journalisten spreken er
wat allerdaagser over. Die zeggen:
De „politiek" komt aan de orde van
avond. En dan zitten ze er allemaal,
de man van Associated Press, van de
New York Times, van Time en
Newsweek, journalisten die men an
ders nauwelijks ziet.
De uitdrukking „profetische getui
genis" geeft het ideaal weer, en „poli
tiek spreken" vaak de werkelijkheid.
De praktijk heeft geleerd dat het niet
gemakkelijk is om tot een werkelijk
actueel getuigenis te komen. In de
debatten blijkt steeds opnieuw hoe
moeilijk christenen zich los kunnen
maken van hun eigen politieke
omstandigheden en nationale inzich
ten.
Toch werd er gepoogd om over het
Nabije Oosten werkelijk christelijk
te spreken. Het ging niet in dc eerste
plaats om een politieke uitspraak,
maar om de aandacht van de wereld
te richten op mensen die door de
politieke situatie in de knel gekomen
zijn, vooral op de Arabische refugés.
De resolutie die aan de afgevaardig
den werd voorgelegd zegt heel in het
algemeen dat „geen natie toegestaan
mag worden om land te behouden of
te annexeren dat met de wapens ver
overd is. Zij pleit uitdrukkelijk voor
internationale garanties, opdat zowel
Israël als de Arabische landen hun
politieke onafhankelijkheid en hun
eigen territoriale gebieden zullen
kunnen behouden.
De journalist van New York Times
had voor het debat zijn artikel al
„Het Centraal Comité van de Wereld
raad van Kerken veroordeelde
Van den Heuvel
leidt afdeling
communicatie
(Van onze kerkredactie)
HERAKLION, Kreta De
Nederlander, ds. Albert van den
Heuvel is door het Centraal Co
mité van de Wereldraad van
Kerken benoemd tot hoofd van
de nieuwe afdeling voor com
municatie. Hij volgt de Frans
man Philippe Maury op, die
onlangs plotseling overleed,
maar krijgt tevens een veel gro
tere verantwoordelijkheid.
In de nieuwe afdeling wordt niet
alleen de informatiedienst van de We
reldraad van Kerken ondergebracht,
maar ook de eigen uitgeverij en het
bureau voor de vertalingen.
Alle uitgaven zullen voortaan door
deze afdeling worden verzorgd. Tot
nu toe verzorgde iedere afdeling en
elk secretariaat zijn eigen uitgaven.
Van den Heuvel is reeds sedert
1958 verbonden aan de Wereldraad.
Voor die tijd was hij secretaris van
de Nederlandse Oecumenische Jeugd
raad. Sedert 1963 leidt hij het
jeugdsecretariaat van de Wereldraad.
Van den Heuvel is reeds chef-re
dacteur van het kwartaalblad Ecume
nical Review. Tevens is hij de redac
teur van het blad Risk.
VIETNAM
De volgende dag herhaalde deze
gang van zaken zich in verminderde
mate toen Vietnam aan de orde kwam.
Toen stelden de Russen voor om ze
ven van de tien alinea's te schrap
pen. Daardoor zou de kern van het
stuk en de uitspraak worden: De
Verenigde Staten kunnen beslist een
bijdrage leveren door opnieuw in het
openbaar uit te spreken genegen te
zijn haar troepen terug te trekken,'
omdat een afdoende uiteindelijke op
lossing alleen gevonden kön worden
als buitenlandse inmenging ophoudt."
Het debat concentreerde zich ge
heel op deze zin en de veranderingen
die er in aangebracht werden bewij
zen dat de meerderheid geneigd was
Amerika wat minder hard aan te pak
ken. Dc woorden „besliste" en „om
dat" werden geschrapt, zodat we nu
twee zinnen hebben die zeggen: ..De
Verenigde Staten kunnen een bijdra
ge leveren door opnieuw in het open
baar uit te spreken genegen te zijn
haar troepen terug te trekken. Een
afdoende oplossing kan alleen gevon
den worden als alle buitenlandse in
menging ophoudt."
Niet alleen slaagden de Russen er
dus niet in de Verenigde Staten als
de enige schuldige aan de Viet-
nam-misere dood te verven, maar de
toevoeging van het woordje „alle"
laat met nadruk uitkomen dat er vol
gens deze kerkelijke leiders andere
buitenlandse machten zijn die een
oplossing in de weg staan.
GRIEKENLAND
De grote teleurstelling van deze
vergadering werd dat er geen
uitspraak kwam over Griekenland.
Het Centraal Comité is eenvoudig be
zweken voor druk van het Griekse
episcopaat. Een Britse journalist zei
me: „Ze spreken alleen over gebie
den waar geen kerkelijke landmijnen
liggen."
Dat wil niet zeggen dat er hele
maal niets gebeurd is. Achter geslo
ten deuren heeft de Commissie van
de Kerken voor Buitenlandse Zaken
toegezegd om een brief te schrijven
aan de aartsbisschop van Athene,
waarin duidelijk de bezorgdheid van
de kerkelijke leiders wordt uitgespro
ken. Hem werd verzocht deze brief
aan de regering voor te leggen.
Na het debat over Vietnam stond
bisschop Tibor Bartha uit Debrecen,
Hongarije op, en las een verklaring
voor mede namens de Russen e—
dat de Wereldraad in zijn politieke
spreken op de verkeerde weg is, dat
de uitspraken te glad gepolijste com
promis-verklaringen zijn in plaats
van werkelijke profetische woorden.
De gedelegeerden uit de andere lan
den waren het echt wel met hem
eens. Maar zijn identificatie van ei
gen politieke visie met „profetisch
getuigenis" bewees, zeiden ze, dat hij
ook niet wist hoe het dan wel moet.
hoe moeilijk het is voor christenen
om hun nationale bindingen te verge
ten en alleen en direct uit God's
Woord te spreken over actuele pro
blemen. Sommige christenen zijn ge
neigd te zeggen dat dan maar hele
maal niet over dergelijke problemen
gesproken moet worden. Maar in de
Wereldraad antwoord men: „Dat zou
wel de allergemakkelijkste uitvlucht
zijn. We willen samen blijven zoeken
naar Gods wil, ook al weten dat ons
spreken onvolmaakt is."
Twee Russische werelden tegen
over elkaar. Aartsbisschop Jo
hannes (linhs) van Los Angeles
vertegenwoordigt de Orthodoxe
Kerk van de wit-Russen, metro
poliet Nikodim (reohts) het
patriarchaat van Moskou. Ge
woonlijk konden ze het goed
samen vinden, behalve als het
ging om politieke problemen,
dan waren ze eikaars tegen-
(Van onze kerkredactie)
NEW YORK De Lutherse
Kerk (Missouri-synode)met
haar 2,8 miljoen leden een van
de grootste kerken in de Ver
enigde Staten, is nog niet bereid,
zich bij de Wereldraad van Ker
ken aan te sluiten.
De synode, die onlangs in New
York bijeenkwam, besloot de kwestie
van het lidmaatschap van de Wereld
raad, evenals dat van het lid
maatschap van de Lutherse Wereldfe
deratie, uit te stellen tot de volgende
synode, die in 1969 in Denver zal
worden gehouden.
Lang stond deze conservatieve lu
therse kerk, die doohterkerken over
de gehele wereld heeft (ook in Euro
pa, zoals in België, Frankrijk en Fin
land) in een algeheel isolement. De
laatste jaren is dat aan het verande
ren. Zo participeert-de Missouri-syno
de in de vorig jaar opgerichte Lu
therse raad in de Verenigde Staten
samen met de twee andere grote lu
therse kerken in Amerika, de Lu
therse Kerk in Amerika (3,3 miljoen)
en de Amerikaanse Lutherse Kerk
(2,7 miljoen).
De synode keurde de contacten
goed, die deze raad onderhoudt met
hervormden, orthodoxen en
rooms-katholieken.
Ten aanzien van de Wereldraad
werd besloten, dat de synodale com
missie voor theologie en kerkelijke
betrekkingen richtlijnen voor studie
opstelt en enquêtes in de gemeenten
en onder de predikanten organiseert.
Erkennen
De synode sprak uit, de ge
meenschap van alle christenen in het
lichaam van Christus te erkennen en
de oecumenische beweging geenszins
te kleineren, „maar het doel van de
Wereldraad is in onze kringen nog
niet helemaal duidelijk". De synode
vond wel, dat de positiebepaling ten
aanzien van de Wereldraad zo snel
mogelijk dient te geschieden.
Soortgelijke uitspraken deed de sy
node ten aanzien van de Lutherse
Wereldfederatie (LWF). De Missou
ri-synode zendt al geruime tijd waar
nemers naar de vergaderingen van
de LWF. Op de laatste assemblee
van de LWF (in 1963 in Helsinki)
werden de statuten op belangrijke
punten gewijzigd, om tegemoet te ko
men aan de principiële bezwaren van
de Missouri-lutheranen.
De synode sprak zich uit voor volle
dige openhartigheid bij de verdere
discussie over de Wereldraad en de
LWF, „zodat de uiteindelijke beslis
sing, hoe ze ook uitvalt, genomen
kan worden in wederzijds respect en
vertrouwen".
Geduldig s
De vraag naar een eventuele
aansluiting bij de nationale raad van
kerken in de VS kwam praktisch
niet aan de orde. De voorwaarden
voor nauwere contacten met de Ame
rikaanse Lutherse Kerk oordeelde de
synode aanwezig, maar een beslissing
over kanselruil en avondmaalsge-
meenschap werd ook naar de synode
van 1969 verdaagd. De gemeenten
werd gevraagd, geduldig te blijven
en niet op eigen houtje stappen te
Nieuw voor de Missouri-synode
was een uitspraak over sociale
vraagstukken, al*' de woningpolitiek.
Ten slotte hield de synode vast aan
de traditionele theologische positie
van deze kerk. In enkele resoluties
tverd gesproken over de Bijbel als
het onfeilbare Woord van G»d, de
lichamelijke opstanding van
Christus, schepping, zondeval en de
eerste hoofdstukken van Genesis.
(Van onze kerkredactie)
ZEIST De rooms-katholieke missie op Celebes probeert op
allerlei manier de invloed van de Toradjakerk tegen te gaan om
zelf meer invloed te krijgen. Zjj probeert de jeugd van de Toradja
kerk op haar scholen te krijgen; bouwt mooiere kerken om daar
mee mensen te lokken en verstrekt gratis medicijnen en vertelt
daarbij, dat in het ziekenhuis van de Toradjakerk alles betaald
moet worden.
Aldus het jaarverslag van de Gereformeerde Zendingsbond in
de Nederlandse Hervormde Kerk over 1966. Op heldere wijze geeft
dit verslag een overzicht van dat wat in Indonesië in samenwer
king met de Toradjakerk verricht werd, van de assistentie, die
aan de Hervormde Kerk van Oost-Afrika (in Kenia) verleend
werd en van de binnenlandse arbeid.
inzicht niet verbreden, omdat ze niet
lezen kunnen. Men zit vaak nog erg
vast aan heidense ideeën, maar voelt
deze nog niet als in strijd met dc
bijbelse boodschap. Polygamie verhin
dert sommigen christenen te worden,
stelt anderen onder kerkelijke tucht,
gebruikt.
De Hervormde Kerk van Oost-Afri
ka heeft nu ook zelf zendingswerk,
met eigen geld gesteund, ter hand
genomen (in Bungoma). De helft van
de kerkcollecten wordt voor dit doel
gegruikt.
Een christelijke kweekschool te
beginnen bleek onmogelijk. De rege
ring van Kenia wil het aantal
kweekscholen verlagen door kleine
te sluiten en de bestaande grote nog
te vergroten. Op deze wijze kan zij
de opvoeders van de komende genera
tie meer efficiënt controleren en nieu
we zienswijzen bijbrengen. Wel wer
den voorbereidingen getroffen, om
dit Jaar een middelbare school van
de kerk te openen.
Een nieuw literatuurbureau (be
kostigd door de actie „Brood voor
het hart") werd in gebruik genomen
en de verkoop van bijbels en christe
lijke lectuur steeg vorig jaar met 46
procent.
Predikantentekort
baart zorgen
Overigens werd de voortgang van
het werk der Toradjakerk en van de
zending niet ernstig belemmerd, al
dus het verslag. Op meer dan 450
plaatsen worden nu zondags samen
komsten gehouden. Niet alleen in de
Toradjalanden, maar ook over heel
Zuid-Celebes. In Makassar zijn ne
gen plaatsen van samenkomst.
,,De groei van de Toradjakerk tot
ongeveer 200.000 gedoopten, de wie
mogelijkheden het evangelie van Je
zus Christus uit te dragen en de gro
te openheid om er naar te luisteren
is een rijke zegen door God geschon
ken, waarvoor we de Heere wel dank
baar mogen zijn."
Een van de grootste moeilijkheden
Is wel, dat de vermeerdering van het
aantal predikanten, godsdienstleraren
en evangelisten met de geweldige uit
breiding van de Toradjakerk geen ge
lijke tred heeft gehouden. Er zijn
heel wat predikanten, die tien tot
twaalf gemeenten hebben te verzor
gen en daarbij grote afstanden moe
ten afleggen om de gemeenten te be-
Het werk van de Hervormde Kerk
van Oost-Afrika verliep volgens het
verslag in 1966 zond-ar schokkende
gebeurtenissen. Het aantal eigen pre
dikanten is nog drie. Het aantal evan
gelisten steeg van 17 tot 25. Op onge
veer dertig plaatsen wordt geregeld
's zondags gepreekt. Het kerkbezoek
van plaats tot plaats varieert van 15
tot 150.
Van de kerkleden is sfechts een
klein gedeelte volwaardig lid. Velen
zijn belangstellend, nog op doopcate-
chisatie of willen zich nog niet defini
tief binden. Het jongerenelement
overheerst.
GERING
De kennis van de kerkgangers ls
nog gering. Velen gaan pas kort ter
kerk. De ouderen kunnen vaak hun
UITBREIDING
Het jaarverslag stelt de vraag, of
de voortgaande uitbouw van het
werk overzee niet een nog grotere
uitbeiding van „het apparaat" van de
GZB in Nederland eist. Daarbij
wordt vooral gedacht aan de nood
zaak, om de zendingsopdracht van de
gemeente in het bijzonder ook onder
de jeugd gestalte te geven.
Genoamd worden in dit verband
de zendingsweekends met de jeugd
bonden, gevolgd door ontmoetingsda
gen voor jonge mensen, die in het
bijzonder in „dienst over grenzen"
geïnteresseerd zijn. Daarbij wijst het
verslag op de noodzaak, om naar mo
gelijkheden te zoeken, om nog meer
aandacht aan de scholen te kunnen
geven.
Het zal zaak zijn, de zendingsbij
eenkomsten meer dienstbaar te ma
ken aan de voorlichting over de voort
gang van Gods werk in de wereld
en omtrent de vraag, op welke wijze
de gemeente daarin Gods medearbei
der behoort en kan wezen.
Gesproken wordt van een verheu
gende groei van de inkomsten. Die
bedroegen vorig jaar ruim 1,1 mil
joen. Hiervan ging naar Indonesië, en
naar Kenia elk 4.5 ton. Met aftrek
van de lasten voor het thuisfront
bleef een tekort van ruim achtdui
zend gulden over.
Mevrouiv Ridderbos
naar Torre Pellice
(Van een onzer verslaggeefsters)
AMSTERDAM Als afgevaardig
de van de vrouwen van de Gerefor
meerde Kerken in Nederland zal me
vrouw W. M. Ridderbos-de Rooy de
vergadering van de Hervormde We-
reldböhd, die van 3 tot 7 september
in Torre Pellice in Italië zal worden
gehouden, bijwonen. Mevrouw Rid
derbos is presidente van de Bond
van Gereformeerde Vrouwenvereni
gingen.
De Hervormde Wereldbond, waar
de Gereformeerde Kerken in ons
land lid van zijn, !heeft een afdeling
vrouwenwerk. Presidente is mejuf
frouw dr. W. Timmermans uit
Utrecht.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Oud-Beijerland (buiten-
gew. wijkgem. in wording bij accl.):
W. E. den Hertog te 's Gravenhage-
Loosduinen; te Zwijndrecht (vac. J. C.
Stelwagen): J. A. Poelman te Terneu-
zen; te Dussen: F. J. Sinke te Ridder
kerk; te Nieuw-Beijerland: kand. M.
v. d. Linden te Utrecht.
Aangenomen naai- Noord-Oostpolder
(als pred. met bep. opdracht: arbeid
onder vrijzinnig hervormden vac.
A. P. Rasch): J. J, Brijker te Hoorn.
Bedankt voor Twello fvac. J. B. Cats
toez.)H. C. v. Itterzon te Rhoon.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Ridderkerk (vac. A. C.
Mooy): F. de Jonge te Emmercompas-
Bedankt voor Bovensmilde: H. G.
Verhaagen te Opperdoes; voor Hattem:
H. Tien te Ede.
Doctoraal examen theologie: aan de
VU te Amsterdam slaagde cum laude
ds. H. Eikelboom te Heinkenszand.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Meppel: kand. J.
Verhage te Amsterdam-west, die be
dankte voor Drogeham; naar Vlissin-
gen: kand. J. W. Maris te Haarlem, die
bedankte voor Heneelo (O.).
GEREF. GEMEENTEN
Aangenomen naar Uddel: L. Vogelaar
te Almelo.
CHRIST. GEREF. GEM.
Beroepen te Werkendam: M. J. Mid
delkoop te Zwolle.