Adamo: aparte carriere met bestendig succes PIPO DE CLOWN OP TWEE ZENDERS de stad en dokter Moore en VKIJDAG 25 AUGUSTUS 1W7 Experiment Jaap van Meekren gaf gisteravond in AVRO's actualiteitenrubriek het Tweede Kamerlid de heer Vonhoff gele genheid de vragen over het experiment met de zogenaamde fopmedicijnen, wel ke hij aan de minister van volksgezond heid heeft gesteld, nader toe te lichten. In de studio was ook de specialist dr. Kater, die zei dat het hier was gegaan een twistpunt in de geneeskunde over de positieve werking van een be paald medicijn. Het specialistenteam dat met de fopmedicijnen werkte, heeft zeker geen risico's genomen. Dat het experiment op zichzelf enig risico in hield, gaf hij echter de heer Vonhoff toe. De AVRO wilde van de kwestie geen sensatie maken en liet het bij deze toelichtingen. Dronten Daarna ging een reportageteam kij ken in Dronten, waar de heer Paasman (VVD) uit de commissie voor advies voor oostelijk Flevoland is gestapt, om dat deze commissie naar zijn smaak te weinig bevoegdheden heeft en niet mag meepraten in de grote plannen voor de toekomstige ontwikkeling van de polder. De landdrost beslist maar in zijn et 'je over de planologie en de grote tui ken, zei hij. Heel rustig antwoordde landdrost dat deze zaki i (nog) geen gemeentelijke aard hebben, maar rege ringsbeleid zijn: „N.iet ik heb hierover verantwoording af te leggen aa commissie van advies, maar de nister van verkeer en waterstaat aan het parlement." De klacht van de heer Paasman, dat de adviezen van de commissie niet dend zijn voor de landdrost, weerlegde hij met de opmerking: „Theoretisch is dit juist, maar in de praktijk is er nog geen enkel qdvies. niét opgevolgd." Van Dronten naar de Bijlmermeer, waar we de graafmachines in actie za- jen, waar palen worden geslagen en zen telefooncentrale gebou,wd en waw fantastische plannèn voor een ideaal stad ter inzage liggen. Werkloosheid Ten slot te vertelde Joh an van Min nen uit Bonn zorgvolle dingen oui Familieleven als aureool (Van radio- en tv-redactie) HILVERSUM In de inter nationale showwereld neemt Salvatore Adamo «een speciale plaats in. Hij houdt er. een apar te carrière op na: zijn succes is van een degelijke bestendigheid en daarom kan hij het zich per mitteren in diverse landen na grote roem rustig een jaartje te worden vergeten. Verschijnt hij weer, dan laait het enthousias me vanzelf voldoende op. Zijn ontwapenende persoonlijk heid, zijn gebrek aan dikdoenerij en het lieflijke aureool van hartelijk fa milieleven vormen zijn onverwoest baar sympathieke achtergrond. Boze tongen beweren, dat zijn naïveteit en zijn zorg voor moeder, broers en zusjes alleen heerlijk zijn als publici teitsstunt, maar waarom daaraan te geloven als het zo prettig is, dit alles als werkelijkheid aan te nemen? Het valt niet te ontkennen, dat Wil lem Duys in zijn „Vuist" van winter 1964 Adamo een stuk beroemdheid heeft toegespeeld. Tot dan toe was hij de moeizaam omhoogklimmende Siciliaanse Belg, die men nauwelijks kende. Willem kondigde hem aan als Duitse werkloosheid en 's lands econo mie. Meteen verhamen wij, dat 5.000 van de ruim twaalf miljoen kijkers zich een kleurenontvanger hebben aan geschaft om vanavond de start van de kleuren-tv te zien. De rest zal het pro gramma rustig in zwart-wit bekijken. Over de rest van het AVRO-program- ma kunnen wij alleen zeggen dat Jossi Halland heel bekwaam jiddische lied jes kan voordragen. (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Met ingang van 1 oktober a.s. zal ook de televisiezend tijd worden herzien. Belangrijk is daarbij, dat de NTS niet meer de zondagavond op Ned. 2 voor haar rekening neemt. Verder komt Pipo, het kleuterpro gramma, elke avond om 5 minuten voor 7 op de beide netten, gevolgd door een nieuwsbulletin van 3 minu ten. Dit houdt in, dat het programma op Ned. 2 dus een uur vroeger be gint. Het NTS-journaal van 8 uur wordt dan ook via allebei de zenders op het scherm gebracht. De precieze zendtijdindeling voor de omroepen is nog niet klaar, aange zien ter elfder ure nog ruimte moest worden gemaakt voor de TROS als C-omroep en de vijf nieuwe kleine zendgemachtigden welke minister Klompé op 4 juli j.l. toestemming gaf op de buis te verschijnen. Wel is vastgesteld op welke uren een of an dere omroep op hel scherm komt. Doorprikken Per 1 januari zal het totale zendschema nog eer.s worden gewij zigd in verband met de voorgenomen uitbreiding en wijziging van de recla meblokken. Met het „doorprikken" van Pipo, nieuwsbulletin van 7 en journaaluit zending van 8 uur, hoopt de NTS te bereiken \dat er meer belangstelling gaat ontstaan voor Ned. 2. De omroe pen zullen daarmee rekening houden en'meer dan eerder ook belangrijke programma's op het tweede net plaatsen. Gedacht wordt voorts aan wisse ling van de tegenover elkaar verschij nende grote omroepen. Bezetten tot nu toe door de bank NCRV en VARA 's avonds net 1 en 2 terwijl AVRO en KRO eikaars partners wa-' ren";1 nu zulleh het Waarschijnlijk I NCRV-AVRO en KRO-VARA wor- 'den. Helemaal opgaan zal dat nooit, want naast de VPRO krijgt nu ook de TROS regelmatig een gehele zend- avond te verzorgen en de NTS houdt haar avondvullende programma's op dinsdag (Ned. 2) en woensdag (Ned. 1). De zondagavond (Ned. 2) wordt nu, eveneens door een omroepvereniging gevuld. Kleuterserie Verder zal de NTS de haar toeval lende ten minste 25 pet. van de totale zendtijd integreren in de omroeppro gramma's. Zij houdt daarvoor de (nu op Ned. 2 langere) journaaluitzendin gen, de kleuterserie, enige strips in de vooravond, haar sportrubrieken, de dinsdagse en woensdagse speel films, alsmede ev. discussieprogram ma's. Voorts komt zij incidenteel met sportverslagcn en reportages van gro te landelijke of internationale gebeur tenissen (Eurovisie). Op zondagmiddag keert na 1 okto ber tussen 3.30 en 5 uur het program ma Monitor terug en als nieuwtje komt ook op deze dag de kleuterserie nm 7 voor 7. De zendtijd tussen 7 en 7.30 uur blijft gereserveerd voor de kerkelijke zendgemachtigden. De reportagetijden voor kerk diensten op zondag blijven ongewij zigd. Er wordt naar gestreefd de slui tingstijden van zondag tot en met woensdag op 10.20 en 10.35 te houden (op beide zenders), op donderdag t/m zaterdag duren op Ned. 1 de program ma's tot 10.45 uur. Uitlopers daargela- de jonge zanger, die in België zoveel bijval genoot, dat wij hem toch ook eens moesten horen en zien. O ja? dacht het kijkpubliek. H artveroverend Maar toen kwam de hele familie Adamo voor de camera's en daarbij waren de hartveroverende „zusjes". Wie die uitzending zag, vergeet dat nooit meer. Prachtig „ongedwongen" zong Adamo zijn daarna wereldbe roemde „Vous permettez, monsieur" en hij liet zien, hoe de hele familie dat liedje kende en meezong. Een weergaloos succes! Onmiddellijk ging het lieve familie verhaal van de Adamo's rond: Vader Adamo zag in 1964 geen kans meer op Sicilië het brood voor zijn zeven kinderen tellend gezin te verdienen en hij emigreerde naar het toen zich van de oorlog herstellende België, waar hij eenvoudig mijnwerker werd. Hij was een prima vader: zijn doel was, al zijn kinderen een goede toekomst te verzekeren en elk mocht worden wat hij of zij wilde. Savato- re koos de zang. Hij had en heeft wel een hese stem, maar hij kreeg zanglessen. Vader Adamo onderken de de artistieke begaafdheid van zijn zoon, die ook zijn eigen liedjes ging dichten en er voortreffelijke wijsjes voor componeerde. Een tijdlang leek het. alsof Salvato re misgeschoten had, want niemand zat te wachten op de rustige, wat verlegen zanger, die geen tienerspek takel noch afgebroken zalen kon teweegbrengen. Pas toen men begreep dat Salvatore, die zijn goedklinkende achternaam als beroepsnaam koos, helemaal geen tienerzanger was of wilde zijn, meer een aankomende Franse chansonnier was, kwam de belangstelling los. Eerste hans Salvatore wist heel goed, dat zijn zangstudie papa meer geld kostte dan verantwoord was tegenover zijn broers en zusjes. Maar hij beloofde: „Als ik er kom. zal ik voor allemaal zorgen". Een belofte, die hij inder daad heeft gehouden, want sinds ja ren. is de nu heel rijke Salvatore kostwinner voor het gezin, vooral na de dood van zijn vader. Zijn eerste kans kreeg hij 7 jaar geleden, toen hij 16 jaar was. Hij won een zangwedstrijd van Radio Luxemburg en werd beloond met het maken van een plaatje. „Ach, het was niet veel, als ik die plaat nu draai, lach ik er om. Maar toen betekende het voor mij het be gin. Gelukkig volgden er betere pla- Die platen maakten echter voor Salvatore optréderi .mogelijk. De Bel-' gische radio,':'later Sok de" televisie, nam hem in tienerprogramma's en... hij kreeg de jeugd mee. Ten onrechte werd hij een tijdlang beschouwd als tienerster. In feite wist de jeugd niet, wat met hem' aan te vangen. Hij bracht geen luisterende meisjes tot hysterie, wèl tot dromen. Hij had geen last van horden opgezweepte jongelui, die hem bij aankomst en vertrek bestormden, voor Adamo's optreden hoefde er geen politie in de zaal te zijn: de orde werd niet verstoord. Maar verder dan België en Luxem burg ging zijn populariteit niet. Zijn Franse platen werden in Nederland Maatschappij redding drenkelingen 200 jaar AMSTERDAM Gisteren was het tweehonderd jaar geleden dat in Amsterdam de „maatschappij tot be houdenis der drenkelingen" werd op gericht. De tegenwoordige „maatschappij tot redding van dren kelingen" is daarvan een rechtstreekse afstamming. Het jubileum is gisteren gevierd met een buitengewone Vergadering en een tentoonstelling van instrumen ten die vroeger werden gebruikt om te water geraakten weer tot leven te brengen. In de afgelopen tweehonderd jaar heeft de maatschappij zesduizend be kroningen voor reanimatie toege kend. Nog steeds bevordert zij nieu we wetenschappelijke onderzoekin gen. en Duitsland, laat staan Frankrijk, nauwelijks verkocht. Pas na het familietafereel in de Vuist brak het Nederlandse enthousi asme los. Adamo moest komen zin gen, Adamo was goed voor een stra lende toernee door het land. Dat ge beurde allemaal. Zijn platen vlogen Voorbij En opeens was het weer voorbij. Adamo verdween aan de horizon en het enthousiasme taande. Zeker bleef hij bekend in Nederland, zijn nieuwe platen worden wel verkocht, maar bij lange na niet meer zo vlot. Het met televisie verwende publiek moet de zanger eerst zelf zijn nieuwe re pertoire horen en zien zingen, Willen de platen er weer als koek ingaan. Adamo raakte hier in de vergeten Maar hij bouwde niettemin verder aan een grote carrière. Frankrijk, zijn grote doel. toonde zich eindelijk wat toeschietelijker. Het vergat zijn afkomst en liet hem binnen. Adamo kwam, zag en overwon. Tenslotte viel hem de grootste eer te beurt, hij mocht optre den in het Parijse theater Olympia. Dat is de gevreesde vuurproef voor alle artiesten: heb je succes in Olym pia, dan is voorgoed je naam ge maakt. En Adamo had succes- Toen de grote avond was aangebro ken voor zi.in debuut, was hij snip verkouden. Achter de coulissen stond hij zichzelf te vermannen: „Het moet, Salvatore! Het is je grote kans... je moet zingen, hees of niet!' En het lukte. „Maar met optreden in Olympia ben je er zo maar niet", vertelt hij, „je moet elk seizoen opnieuw worden uitgenodigd. Dat is de grote span ning, dat is de krachttoer. Zing je niet in Olympia, dan tel je niet mee, ben je niet beroemd, val je ineens een heel stuk terug met je uitnodigin gen en je platen." Ja, de showbusiness is een keihar de kwestie... De durende successen in Frankrijk hebben intussen Adamo's roem tot ver over de grenzen uitge dragen. Hij heeft zijn doel bereikt: op 23-jarige leeftijd al is hij een gevierde Franse chansonnier. Inmiddels is hij ook zingende film acteur geworden. In het beeldscho ne Franse dorp Aix-en-Provence maakt hij opnamen voor „Les Ar- nauds". waarin hij de rol speelt van een arme student die het toch al zo moeilijk heeft en dan nog met de justitie in aanraking komt. Leuk werk „Nee, contracten voor nieuwe films heb ik nog niet. Eerst eens kijken, j wat dit wordt, 't Is wel leuk werk, maar de lange repetities zijn verve lend. Er'.is een scèng, waarin een hele klas met proppen moet 'schieten en herrie maken. Die is opgenomen in de kunstnijverheidsschool hier. Nou, de repetities werden hoe langer hoe doller met de echte leerlingen als figuranten en Christine Delaroche en ik als acteurs en hoofdpersonen. We deden wat graag mee..." Natuurlijk heeft de publiciteit al een romance gevlochten rondom Ada mo en Christine. Dat vindt hij verve- Waarom kan je nu nooit eens een meisje lief vinden zonder dat er iets achter wordt gezocht? Ik ontmoet zo veel aardige meisjes." Dat is dan dat. Adamo heeft wel een heel ander leven gekregen, maar de dood van zijn vader heeft hem erg geschokt: „Als zo'n trouwe vriend wegvalt, denk je: waarvoor doe ik alles nog? Nou ja, natuurlijk voor mijn moeder en de broers en zusjes. Maar ik wil toch ook met mijn liedjes de mensen wat plezier en blijheid in huh leven Voor de 50-minuten-show die de VARA vanavond (7 uur) van hem uitzendt, is Adamo wat zorgelijk „even overgekomen". „Tussen 7 en 11 uur moet alles opgenomen zijn", de creteerde hij, „want dan moet ik di rect terug naar Aix... de repetities voor mijn film beginnen al vroeg op Zo gebeurde het. Adamo kwam over, zong en verdween weer. De op namen werden gemaakt in de Rotter damse Doelen. „Wat is het hier prach tig", zei Salvatore verrukt. Agatha Young t is een scène uit de Franse speelfilm „Les Ar- nauds", waarin de chansonnier Salvatore Adamo de arme student speelt. U ziet hem hier in de schoolklas, naast zijn tegenspeelster Christine Delaroche, op wie hij zeer gesteld is. De klassegenoten figureren alleen ar. zij zijn leerlingen van de kunstnijverheidschool het mooie dorp Aix-en-Provence, waar de opnamen worden gemaakt. Adamo, die op 1 november a.s. 24 jaar wordt, is hier mee bezig aan zijn eerste film. Of er meer zullen vol gen weet hij nog niet: hij beschouwt dit werk als een experiment. Liever staat hij op het podium te zingen en hoe hij dat onlangs deed in De Doelen in Rotterdam, kunt u vanavond bij de VARA zien en horen. VANAVOND TE ZIEN Ned. 1 NTS en VARA 7.00 uur optreden van Adamo in Rotterdam. 7.50 uur wielrennen. 9.35 uur Britse eenakter „Liefde in drievoud". 10.10 uur Protest en jeugd (herhaling). 10.35 uur wielrennen. Ned. 2 NCRV 8.05 uur spelletje „Eén horizontaal". 8.20 uur aflevering serie „Van nul uur een". 8.45 uur „Weet je nog wel", herinneringen aan oude NCRV-programma's. 9.50 uur Attentie. VANAVOND TE HOREN Hilversum II VPRO en VARA 7.00 uur jongerenprogramma Help. 9.00 uur melodieën van Carl Ziehrer. 9.30 uur hoorspel „Als het een roos mooht zijn" (her haling) 10.55 uur platenprogramma Prettig Weekend. De uitzendingen kunnen telkens worden onderbro ken voor reportages wielrennen. Ratten Een pas op- gerichte orga nisatie van ar men in Balti more (Ver. St.), gaat een cam- 0 Aciualttelten. H v;u.~: sociale onrust in Nieuwste Geschiedenis iegangers. 22-25 Huma- 8.00 Nieuws. 1 rpa onderbroken worden kampioenschappen Wielrer instrumentaal kwartet. DRAADOMROEP GXAMMOFOONPLATEN- Reclame. NTS: 21.]. toendertud. 21.41 uit de televisie lingclub: vakantietips; 9.35 waterstanden). 12.25 Marktbe- ners. 18.00 Licht gevarieerd muziekprogramma. (18.30-18.35 KRO Kanjer kompetitie). Hilversum II. 298 m. VARA: Marathon üi Enschede^ r^. Nederland I. NTS: 13.30 Tele- ac: Inleiding Russische les. 14 00 wereldkampioenschappen wielrennen op de baan te Amsterdam. 15.30. Nieuws in t kort. STER: 15.32 Reclame. NTS: 15.34 Weekjournaal -* titels voor slechthoren- STER: 15.57 Reclame. KRO: 16.00 Klokke vier, fami liemagazine. 16.50-17.30 Voor de kinderen. NTS: 17.30 We- reldkamplr :nschappen wielren nen op de baan te Amster- België: Nederlands prop. tan. 2 en 10. 14.30 Eurovisie: Vereldkampioenschappen wlel- •ennen te Amsterdam. 17.00 Eu ropese kajak kamp. te Duisburg. 17.30 Wcreldkamp. ■vielrennen te Amsterdam. Documentaire over blinde kinderen (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Zorg voor blin den is geen nieuw onderwerp voor de televisie, maar men kan zich daarmee niet genoeg bezighouden. De KRO biedt op vrijdag 1 septem ber a.s. een documentaire aan, ge maakt in de blindeninstituten van Grave en Nijmegen, door de cineast Ad Braamhorst. Er zal speciaal aandacht worden besteed aan de opvoeding van blin de kinderen. Uitzending op Ned. 2. 34 Hij maakte een geluid alsof 'hij het niet geloofde en keek haar scherp aan. Er was een tegenstrijdigheid hier die hij niet begreep hij wilde maar al te graag geloven dat zij zich beter voelde, maar was dit in overeenstemming met de werkelijkheid? Dat zou hij uit haar moeten krijgen. Hij onderzocht haar verder, was in beslag genomen. Hij legde zijn hand om de wreef van haar linkervoet, daarna over de rechter, de rechter voelde duidelijk koeler aan onder zijn hand. Boven de wreef voelde hij de dorsalis pedis kloppen, eerst van een voet, daarna de andere, hij vergeleek lang zaam en voorzichtig. Hij was er bijna zeker van dat het kloppen in de linker sterker was dan in de rechter. Hij zocht naar de achterslagader van het scheenbeen, en begon op nieuw. Het was of hij met zijn vingertoppen luisterde, en hij kreeg dezelfde indruk van een zwakkere pols in het rechter been. Ze zei: „Wat doe je toch, oom Ed?" Zij glimlachte versto len naar de dokter die er het zijne van dacht. Hij stond op, boog zich over haar en voelde met zijn vingertoppen boven de kneuzing van haar rechterbeen. Hij betastte de dijslaga- der die het bloed door het been vervoert. Hij drukte hard, wist dat hij haar pijn deed en toen zij gilde, hield hij direct op. maar hij had gevoeld dat de slagader vol en sterk klopte. Hij bracht haar kleding in orde en trok de gewatteerde deken weer over haar heen. Hij zette de stoel tegenover haar, ging weer zitten en keek haar rustig aan. Hij overleg de met zichzelf of hij- haar moest vertellen dat er een trombose in het rechterbeen was ontstaan die gedeeltelijk de bloedcirculatie onderbrak. Zo'n trombose kon ontstaan als de slagader gewond werd door een ongeluk, en de zwakkere pols onder de buil op het been werd erdoor verklaard. Hij wist erg weinig van zulke dingen af, omdat dergelijke bloed klonters meestal door de chirurg verwijderd werden. Haar geestelijke toestand maakte hem zorgen, hij begreep het niet volkomen. Zij staarde hem vragend aan. Hij zei: „Er komt morgen met het vliegtuig een jonge dokter een kijkje bij ons nemen. Ik hoop dat hij hier een poosje wil werken. Ik wil hem naar je rechterbeen laten kijken." „O nee, alsjeblieft niet. Dat wil ik niet. Ik voel me veel beter. Werkelijk." „Ik wil dat hij je opzoekt." Hij zei het op een autoritair» toon, waarmee hij altijd succes had. „Ik wil niemand anders. Ik wil alleen jou." ,,Ik wil dat hij je opzoekt, May." „Maar waarom dan, oom Ed? Ik wil hem niet ontvangen, behalve als je zegt waarom." Hij zuchtte en bleef peinzend zitten. „Is liet iets ernstigers dan een buil?" „Dat is het juist, May. Ik weet het niet. Ik denk misschien aan een bloedklontering onder die buil in je rechterbeen, daar zou die pijn vandaan kunnen komen." „Maar dat is niets bijzonder, he. Dat gaat toch vanzelf weg?" „Daar ben ik niet helemaal zeker van, misschien moet het verwijderd worden. Ik weet hier niet zo veel van af en die jonge man wel." ..Oom Ed, je probeert me toch niet naar een ziekenhuis te sturen? Want dat wil ik niet. Ik wil niet geopereerd worden. Ik lig liever de rest van mijn leven op bed dan dat ik ooit weer naar een ziekenhuis ga." „Ik weet dat je opleiding daar je niet erg aanstond, maar dit is heel wat anders." „O nee, helemaal niet." „Kalm aan, May. Je hoeft je niet zo op te winden. Laten we wachten en zien wat dokter Armstrong ervan denkt." Hij gaf haar een hahd. „May, je beeft." „Ik wil niet naar een ziekenhuis, het kan me niet schelen wat hij zegt. I-k ga nog liever dood." „Nou, nou. Ik wil je niet van streek maken. Dat is niet nodig. Én als je naar een ziekenhuis moet, zal ik het pa» zeggen als je er zelf vrede mee hebt." Haar weerstand was gebroken en zij drukte zich in de kussens op, tranen kwamen onder haar wimpers vandaan en rolden over haar wangen. „Hier," zei hij, en trok een zak doek uit een doosje op tafel. Hij keek naar haar, terwijl zij haar tranen afveegde. „May, kind," zei hij teder, „waarom kom je niet bij mij logeren? Ik vind het niet prettig je hier alleen te weten." „Ik ben in orde, oom Ed." ..Dat geloof ik graag, maar bij mij thuis is het zo stil geworden sinds tante Matilda gestorven is. Ik zou het prettig vinden als je kwam." „Ik heb het al gezegd ik ben liever op mezelf." Wordt vervolgd pagne voeren onder het motto: „Zend een rat naar het congres'. Dit als wraak voor de recente afwijzing van een wetsontwerp in zake rattenbestrijding. De voorzitster van de organi satie zei: „We willen dat onze con gresleden nu eens een week de af schuwelijke toestand voelen die wij elke dag van ons leven doormaken"» ^JH°PPyl '|KWELPETE=N16£ IT P>QlClfl OVEELtVENPE' SUKKELTJE EN BRUUNKE 36. „Hier woon ik", zegt meneer Aria en opent een winkeldeur. „Nu zul len we maar eens probe ren. of ik jullie VLUG wat muziek maken bij kan brengen. Wie van jullie is het muzikaalste?" „Hij", zegt Bruunke vlug! „Luister goed; we beginnen met een piano. Ik speel vóór en als je net zo muzikaal bent als Muziekstadbewoner, speel jij het een eenvoudig, mooi wijsje. „Nu jij!" zegt hij. Stikkeltje doet zijn best; het wijsje is hij al vei geten en nu slaat hij maar zo hard mogelijk op i Hij speelt veel mogelijk toetsen. „Stop! Het lijkt wel een carillon, dat uit een toren valt!" roept meneer Aria ontzet. „We zullen het eens met een viool proberen!" FERDNAND

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 11