TV RADIO Caterine Valente wordt begrip voor showwereld de stad en dokter Moore en NIEUWS VAN TV-KENNISSEN Pa Cartwright komt zingen Ze kiest zelf artiesten uit Wereldberoemd spel van Tolstoi op tv Kleurenstart op Eurovisie DONDERDAG 3 AUGUSTUS 1967 HILVERSUM Als we zeggen, dat de Amerikaanse acteur Lorne Greene zondagavond bij de NTS op Ned. 2 is te zien en te horen in een eigen liedjesshow, is dat niet zo schokkend. Maar wie even nadenkt zal weten, dat Greene de grote Pa Cartwright is uit Bonanza. En dan is het misschien wel fijn om hem eens anders te ontmoeten. Lorne Greene heeft uitsluitend door Bonanza wereldnaam gekregen. Hij was voordien een onbetekenende acteur die geen voet aan de grond kreeg. Maar zijn uiterlijk voldeed zo best voor de overheersende vaderfi guur in de brave wild-west-story van de Ponderosa, dat hij daarvoor werd uitgekozen en dank zij de tele visie-export kent men hem nu in alle continenten. Terend op deze roem is Greene gaan zingen en cowboyplaten maken. Ook dat ging er bij de Amerikanen in als koek. Tenslotte zat daar weer een tv-show aan vast die men opper best kon exporteren... en zo staat Pa dan zondagavond zonder zonen ook bij ons op het scherm. In „Lorne Greene's Wild West" zingt hij uiteraard cowboyliedjes en verder praat hij de sterk geroman tiseerde avonturen daarvan aan el kaar. Op Ned. 2, van 8.05 tot 8.50 uur. POLEMOLOGIE HILVERSUM In de eerste of tweede - week van september begint prof. mr. B. V. A. Röling, hoofd van het Polemologisch Instituut van de Groningse Universiteit, voor Teleac een reeks van 20 colleges over pole mologie, de wetenschap van oorlog en vrede. De cursus komt wekelijks op het scherm en wel op zaterdagmiddag, met een herhaling op zondagmiddag. Deze wetenschap, aldus laat Teleac ons weten, is nog zeer jong en mede daardoor zijn haar uitkomsten nog weinig verbreid. Doel van de colleges is, de werkwijze van de polemoog en de resultaten van zijn arbeid toe te lichten. Een reeds eerder verschenen boek van prof. Röling, maar nu bijge werkt tot op heden, dient als handlei ding bij de cursus, waarop men via Teleac kan intekenen. HILVERSUM Caterine Va- lente bezet in de emotionele showwereld een totaal aparte plaats. Zij wordt een begrip: wie bij haar mag optreden maakt een deur open naar een internatio nale carrière. Vraag het Conny van den Bos en zij zal het hoop vol toegeven. Vraag het vele buitenlandse artiesten en zij zul len de verzuchting slaken: „Ja, wie door Caterine wordt uitver koren Het merkwaardigste daarbij is, dat de Caterineshows niet alleen goede gevolgen" kunnen hebben voor tv-belangstelling, maar ook voor radio-optreden en vooral het - vurig begeerde platén- maken. Want waardoor wordt een vedette een ster? Niet alleen en niet in de eerste plaats door televisie-optreden, want dan kan men niet al te veel ach ter elkaar doen: de kijker mocht eens uitgekeken raken! Wel door de platen- business: hoe meer platen, hoe meer roem. Duidelijk is daarom, dat de televisiemakers op hun beurt bepaald niet' schromen evenementen uit de platenwereld op het scherm te bren gen, noch schuwen, er platenrubrie- ken op na te houden. Bij de radio geldt dit nog veel sterker: die moet het immers van het geluid hebben! Gast De artiest, die veel platen maakt, is een welkome gast voor microfoon en camera. Het publiek kent hem of haar van de populaire plaat en wil de ster graag persoonlijk horen en nog liever zien. Stevig hand in hand met de platen- dictators staan alzo radio en tele visie. Caterine Valente, die bepaald niet te klagen heeft over gebrek aan belangstelling in de platenbranche Vanavond op Ned. 1: Het levende lijk (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Vanavond be gint de NCRV met de uitzending van Tolstoi's meest populaire en wereldberoemde toneelstuk „Het levende lijk", in Russische op voering. U kunt er anderhalf uur naar kijken op Ned. 1 en het tweede deel komt maandag 7 augustus op het scherm. In dit stuk heeft Tolstoi opnieuw getracht zijn zeer eigen opvattingen over geloof en leven-in-christelijke- naastenliefde, tot uiting te brengen. Hij had zich, in vele jaren worste len, waarvan zijn groot gezin meer malen dupe werd doordat hij plotse ling in geestvervoering dan wel in diepe armoede ging leven, waarbij hij soms vrouw en kinderen als be letselen opzij schoof, een filosofische eigen religie geschapen. Zo kon hij ook in dit stuk tot de conclusie komen, dat zelfmoord tot de hoogste waarden van naastenlief de kan worden gerekend, indien men uit volledige opofferingsgezindheid tot de daad komt. Zo te zien een aanvechtbare stelling en een verwer pelijke leer, maar men houde in het oog, dat Tolstoi in volstrekte overtui ging hiertoe is gekomen. Populair Hoewel zijn opzienbarende ge loofsbelijdenis, die hem dikwijls in grote conflicten met familie en vrien den bracht, het duidelijkst is vastge legd in zijn toneelstuk „Machten der duisternis", is toch „Het levende lijk" zijn meest populaire werk geble ven naast zijn onsterfelijke romans. Direct nadat zijn vrouw het stuk, zij het onder tranen omdat hij er weer zo duidelijk gezinsleden met hun fouten in had getekend, vrijgaf uit zijn lite raire nalatenschap, werd het op reper toire genomen in Rusland en het be leefde 50 voorstellingen achter el kaar. voor die tijd een ongehoorde Nog altijd wordt „Het levende lijk" gespeeld en dat is des te verbazing wekkender, omdat het zo'n lang stuk is. Oorspronkelijk schreef Tolstoi het in 15 taferelen, later bracht hij het tot 12 terug, maar die eisen nog onge veer 3 uren speeltijd. In het begin van onze schouwburg was dat min der bezwaarlijk: men ging toen gehe le avonden naar de schouwburg, dik wijls van half zeven af, want tussen de bedrijven werden lange pauzes in- Klassiek drama U maakt in dit spel kennis met Protasow, een zwakke, fijngevoelige man, die zich niet thuisvoelt in de voorname kringen waarin zijn huwe lijk hem heeft gebracht. Hij heeft zijn vrouw zeer lief en wil haar daar om een beter leven bezorgen aan de zijde van een trouwe aanbidder, een edel en rechtschapen man. Hij geeft voor, zelfmoord te plegen, maar ver dwijnt, en sluit zich aan bij een troep drinkebroers en zigeuners. Zijn vrouw trouwt de ander, maar dan komt per ongeluk het bedrog uit en wordt het paar volkomen onschuldig van bigamie beticht. Als zij dupe dreigen te worden van een schijnheilig soort rechtspraak, brengt Protasow inderdaad het door Tolstoi als hoogste daad van naasten liefde aangemerkte offer door de dood de kiezen. Van groot belang is ook in dit klassieke drama de voortreffelijke mi lieutekening waarin Tolstoi uitmunt te en de karakteruitbeelding, welke de Russische acteurs heel bekwaam hebben weergegeven. merkwaardig hoe hier commercie en het winstloos-aanbieden van amuse ment via radio en tv nauw samengaan heeft zich een eigen wereld op het podium, voor microfoon en camera geschepen. En wie in haar kielzog vaart, ook al is het maar eventjes, over die schijnt de zon van de be langstelling. Geen wonder dus, dat Liesbeth List een verbazingwekkende daad stelde, toen zij durfde bedanken voor optre den naast de beroemde Caterine, om dat het programma haar niet lag! Conny van den Bos, die haar mocht opvolgen, dacht er anders over: Zij zag een kans op internationale be kendheid (die ze toch al een beetje heeft) en ze greep die. Zij zingt in de eerste vier shows, die de AVRO samen met ZDF heeft gemaakt voor het komende seizoen. Intussen heeft Caterine de opna men voor die vier shows allang ach ter de rug en zij is nu bezig in Italië, bij de RAI, die geen vier, maar zeven shows van haar krijgt. Ook daar met eigen artiesten op de achtergrond.... HILVERSUM Er bestaat bijzon der veel belangstelling voor het offi ciële openingsprogramma van de Duitse kleurentelevisie via net 1. Dat gaat de lucht in op zaterdag 26 au gustus a.s. en meteen door over het Eurovisienet. Ook Nederland zal mee kijken. Op de 25ste begint ZDF met een kleurenuitzending, waarvan „Het gul den schot" hoofdmoot zal zijn. Niette min krijgen de gezamenlijke deelstaatomroepen de eer, de avond daarna voor het eerst officieel in de ether te zijn met hun kleuren. Het wordt een „Gala-avond van de plaat", waaraan vele prominenten meewerken. De uitzending begint om 8.15 uur en duurt twee uren. Op het programma staan de namen van Mahalia Jackson, Hildegarde Knef. Juliette Gréco, Udo Jürgens, Freddy Quinn, Esther Ofarim e.a. Er is muziek en ballet. Twaalf Eurovisielanden hebben al ingeschreven voor overneming, er worden nog meer verwacht Uiter aard zullen de beelden in deze lan den in zwart-wit worden uitgezon- Kruiswoord-puzzel zonder zwart Krtiiswoord-puzzel Horizontaal: 1. plaats in Italië - visje. 2. stok - niet dicht opeen staan de - zangstem. 3. op een andere wijze - rivier (spaans). 4. na dato (afk) - kist van latwerk - Europeaan. 5. on- bep. voornaamw. - meisjesnaam - zwemvogel. 6. deel van een beneden huis - deel van een schoen. 7. tel woord - meisjesnaam - lidwoord. 8. steeds -plaats in Zeeland. 9. akelig - stad in Duitsland. Verticaal: 1. plaats in Italië - bijb. figuur. 2. rond gebouw - familielid. 3. plechtige gelofte - karaat (afk) - schaapkameel. 4. inwendig li chaamsdeel - gifslangetje. 5. voor zetsel - vaarwel - eer. 6. gem. in Over - stad in Frankrijk. 7. verstote- ling - schor. 8. vette vloeistof - drijf- til. 9. ooievaar (gew) - kloof. OPLOSSOMG VORIGE PUZZEL Horizontaal: 1. hoed - Aaron. 2. ergens -Ede. 3. raak - tegel. 4. maan - in - Ees. 5. alleman - do. 6. naald - peen. 7. kasteel - Lt. 8. Ulm - er - lila. 9. stal - as - Ans. Verticaal: 1. Herman - kus. 2. oraal - aalt. 3. egaal - as - ma. 4. dek - nel - tel. 5. anti - mid - era. 6. Assen - a.p. - els. 7. Regen - Elia. 8. ode - edelen. 9. Nelson - tas. NTS: 1 Mlnlmolen. 18.50 Journaal. STER: 18.55 Reclame. NTS: 19.00 De Verrekijker - Interna tionaal jeugdjournaal. 19.10 Mense^i ln de sporf. Dokumen- talr-informatlef programma. 19.56 Reclame. NTS: 20.00 Jour naal. STER: 20.16 Reclame. NCRV: 20.20 Attentie. 20.45 Maandelijks grammofoon pla- NTS: 22.55-23.00 Journaal. Nederland II. NTS: 20.00 Nieuws In 't kort. STER: 20.01 Reclame. VPRO: 20 05 Program chemicus Gregory Plncus. ^20.35 impressies. 21.00 Operatie Bar- barossa. ^documentaire Je denkt. ultz. leeUpel. 21.50 Uit: waarin, wij l t BelgiC. 22 30 Nws. radio [vanavond i ensemble met orgelbegelei ding. 20.00 Stereo: Dichte or kestmuziek. 2030 ^Zomer- onale oriëntatie in kerk. zen ding en oekumene. 22.30 Nieuws en herhaling SOS-be- rlchten. 22.40 Boekbespreking. 22.45 Kerkorgelconcert. 23.20 Pi anorecital. ingsollsten. IKOR: Kunstkroniek. 20.: harmonisch orkest lek. 7.30 Nieuws. dienst. 11.00 Ster grammofoonmuziek. 12.00 Ste Pianomuziek Mededelingen voor Nieuws. 12.40 Actualiteiten "of letmuzlek (gr.). 13.45 Örgelcon- dichten. 14.25 Promenade-or- So: u&GS 8.55 Op het woord af. I jltaf1 (gr.).' 10*00 SLtchtê 11.02 Liedjesprogi lO: 11.30 Kerkorgel berichten. 12.00 eSMededell" landbouv tuallteiten. 13.30 Cultureel Stereo? DanfUrSt>erU t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Arbeldsvltamirx 10. AVRO: 15.00 Nieuws, lcht muziekprogramma. Nieuws. 16.02 Oude gra foonplaten. 16.30 Licht p Natuurlijk is het niet Caterine zelf, die haar artiesten uitkiest, maar zij deelt wel degelijk in het overleg van haar managers, daarvoor is zij te zeer zakenvrouw. Sandies Puppet Sandie Shaw heeft er voor moeten werken, al dan niet op blote voeten, maar zij is er gekomen. Haar over winning op het jongste Eurovisie Songfestival was haar grote inzet, want haar ster ging tanen. Met „Pup pet on a string" heeft zij alles goedge maakt en nu kan zij optreden waar Zij heeft dat mede te danken aan het als een bom inslaande liedje, dat in vele vertalingen op de markt is gebracht en het best doet. Geen plaat gaat echter zo vlot als die, waarop zij, het winnende liedje zelf zingt. Bij honderdduizenden vliegen ze de deur uit en Sandie is er voorlopig boven op. Ze heeft een agenda vol internati onale tv-afspraken, want het is pas goed, als „iedereen" haar heeft ge- Barbra Even naar Barbra Streisand: Ame- rika's hoogst betaalde ster. Barbra heeft niet genoeg aan het ene suc cesvolle tv-optreden na het andere, zij is filmactrice geworden. Ze heeft contracten getekend voor een behoor lijke reeks amusementfilms in de geest van „Hello Dolly" en „Funny Girl", speelt daarin charmante hoofd rollen en.... zingt natuurlijk. Andere onbestreden topfiguur: de Parijse Mireille Mathieu, opvolgster van de nog steeds betreurde Edith Piaf. Zij heeft een uitnodiging gekre gen om bij de opening van de Olym pische Winterspelen 1968 in Grenoble de hymne te zingen. Ze zal het doen: ernstig en naïef en hoogst eenvoudig gekleed, precies zoals men haar kent en vereert. De Ofarims, Esther en Abraham (die in sommige landen huiselijk Abi wordt genoemd) doen ook weer van zich spreken. Hun in Münehen ge maakte tv-show „Die Ofarims" gehe ten, kreeg op het tv-festival in Rome de eerste prijs. Eva zingt Als wij vertellen, dat de Duitse Eva Plug haar eerste langspeelplaat vol lichtvoetige liedjes heeft ge maakt, zal men daar niet van opkij ken, want men kent haar niet. Toch wel: zij is de strenge, niettemin ver liefde „luitenant Tamara" van Ruim teschip Orion die in de laatste afleve ring van dit steriele spel plotseling blijk gaf, te kunnen kussen. In werkelijkheid is Eva een char mant meisje, met niet zo'n geweldige stem, maar de platenkoningen zagen iets in haar, omdat zij de kijkers zo hèeft geïntrigeerd met haar ro- bot-achtige koelheid in de tv-serie „uit het jaar 3000". Zo zie je maar.... en Eva's plaat heet „Twee meter naast mij". Zou dat slaan op de knap pe commandant die zij zo goed op een afstand kon houden? Nu we toch bij Duitse tv-feuille- tons zijn aangeland: Gustav Knuth, die wij kennen als de gemoedelijke, dikke dierenarts uit „Lekkere dier tjes", heeft zich in zijn vaderland enorme roem veroverd met deze rol. Na de reeks speelde hij de hoofdrol in een andere: „De Forellehof" en nog heeft het kij'kpubliek niet genoeg van hem. Op 27 september start het tv-station Baden-Baden (Beierse Om roep) een nieuw vervolgverhaal in voorlopig 8 afleveringen met Gustav in de hoofdrol: „Grote man, wat nu?" Elke aflevering duurt een uur en is be doeld als onderdeel van het avondpro gramma. Prins Rainier ZDF heeft reden, zich in de handen te wrijven, want niemand minder dan prins Rainier van Monaco heeft zich bereid verklaard in het sportpro gramma van 29 augustus over voet bal te 'komen spreken. In het begin van dit jaar organiseerde de prins in eigen land al eens een symposium, waarin hij wijzigingen in de regels van het voetbalspel voorstelde. Bij ZDF zal hij daarvoor opnieuw een lans breken. Nog een andere hooggeplaatste persoon komt op de tv: lord Mount- batten, de laatste onderkoning van India, zal zichzelf spelen in een film die de Indiase televisie vertoont ter 'an de twintigste verjaar- lands onafhankelijkheid. f/oor Ayathu tuut ff In „Pick-up", het maandelijkse grammofoonplaten- programma van de NCRV, waarin Regine Clauwaert Dick Passchier artiesten en hun prestaties-op-de- plaat laten zien en horen, treden vanavond verschil lende „bekende namen" aan. Lex Goudsmit zal er zijn, Gonnie Baars en imitator Piet Ekel. Uit het buitenland komen zanger-pianist Udo Jürgens en, wellicht als belangrijkste gaste, de pianiste Sonia Anschütz, die u hier op de foto ziet. Sonia werd in Antwerpen geboren en is een „won derkind" geweest. Op driejarige leeftijd improviseerde ze zo opmerkelijk op de piano met haar kleine vinger tjes, dat ze direct les kreeg. Toen ze 8 jaar was trad ze als soliste in het openbaar op (dat mocht in België) en van 1948 af maakt zij grote toernees. Wat Sonia kan, zal zij vanavond laten horen tussen. 8.45 en 9.20 uur via Ned. 1. VANAVOND TE ZIEN Ned. 1 NCRV r (NTS) Mensen in de sport, r Attentie. r Pick-up, platenprogramma. r eerste deel van Tolstoi's toneelspel „Het levende lijk". r Jeroen aan het woord. Ned. 2 VPRO r Amerikaanse documentaire over Gregory Pincus, uitvinder van de pil. r Ann Burton zingt, r herhaling (verkort) van de documentaire „Ope ratie Barbarossa". r (kerkelijke zendgemachtigden) tweede deel film Franciscus van Assisl. VANAVOND TE HOREN Hilversum I NCRV 7.30 uur geestelijke liederen 8.30 uur amusementsprogramma. 10.45uur Gaston Litaize bespeelt het orgel in de St. Bavo. Hilversum II AVRO 7.30 uur gedichten over Jezus van Nazareth (IKOR). 8.05 uur kunstkroniek. 8.30 uur concert van Holland Festival: University of Michigan Glee Chib speelt. 9.15 uur reportage uit Artis. 9.40 uur Radio Filharmonisch orkest en de violist Herman Krebbers in o.a. vioolconcert in a van Dvorak (stereo). 10.55 uur nieuwe platen in Discotaria. OPGAVE vakantie-adres Dringend verzoek, uw vakantie-adres via de uit de krant geknipte bon die wU regelmatig op de advertentiepagina plaatsen 15 Dokter Moore schrok wakker. Er was het bekende gevoel aan het werk te moeten, maar zijn geest tastte en zocht voor hij besefte waar hij was. Toen het tot hem doordrong ontspande hij zich, hoewel zijn lichaam hier en daar pijn deed, het bed was kennelijk te hard. Plotseling herinnerde hij zich dat hij Adam Fairchild moest bellen. Hij keek op zijn horloge, nog een beetje verward. Het was tien voor vijf. Tijd genoeg. Met tegenzin duwde hij zich overeind, balan ceerde met de telefoon op zijn schoot en draaide het num- ^Dokter Fairchild was al weg. Moore keek weer op zijn horloge, hij kon het niet geloven. Op dit uur was hij meestal op het hoofdkantoor, een groot kantoor in een oud gebouw, met ramen die op de rivier uitkeken, van waaruit hij zijn meeste patiënten zag. Hij was al blij als hij een uurtje kon vinden om zijn eten klaar te maken voor zijn avondspreek uur om zeven uur begon. Terwijl hij zich probeerde te beheersen, zei hij in de telefoon tegen de scherpe stem dat hij het huisnummer van dokter Fairchild wilde hebben. De stem antwoordde dat zij dat tot haar spijt niet kon geven, maar als het een spoedgeval was, wilde zij wel zelf ddkter Fairchild bellen. Was het een spoedgeval? Dokter Moore moest toegeven dat het geen spoedgeval was, daarom vroeg hij hoe laat dokter Fairchild de volgende morgen aanwezig was. Dokter Fairchild zou 's morgens van half negen af opere ren. Hij zou niet op zijn kantoor zijn voor half drie en dan was het spreekuur al vol. Misschien was er later in de week een mogelijkheid, stellig aan het begin van de volgende week... Dokter Moore hoorde de bladzijden van een afspraak- boek omslaan. Hij zette te de telefoon terug in het hoekje en hij vloekte. Toen ging hij weer achterover liggen en hij verbaasde zich over zichzelf. Spoedig sliep hij weer. Hij bereikte het ziekenhuis de volgende morgen om half acht. De benedenverdieping had nog niet zijn dagelijkse activiteit gevonden. De reusachtige hal was nog in half duister gehuld en de voetstappen van Moore klonken hol op de marmeren vloer, alsof hij door een kathedraal liep. Achter in de hal bij een balie brandde een bureaulamp die licht bundels in de schaduw wierp en achter de balie zat een vrouw van middelbare leeftijd in een katoenen bloeme tjesjurk te lezen. Moore liep op haar toe en overdacht dat zij op een lekker ouderwets kopje thee leek en dat hij haar op een of andere manier uit zijn studietijd kende. Een bekende figuur die de leiding van de huishouding had en met wie de belangrijke doktoren fimiliare grapjes maakten. Deze oudere vrouwen schenen ervan te genieten een deel van het leven van een groot ziekenhuis te zijn. Gelukkige oude meisjes met betrekkingen als tegengif tegen de eenzaamheid. Zij legde haar boek neer, glimlachte, heette hem namens het ziekenhuis welkom en legde iets van haarzelf in haar woorden. „Goede morgen, dokter. Wat kunnen wij voor u doen?" Zij had dus in één oogopslag gezien dat hij dokter was. En ongetwijfeld dat hij een plattelandsdokter was die een be zoek bracht. Geamuseerd zei hij: „Ik wil dokter Adam Fairchild spreken, of een boodschap voor hem afgeven. Mijn naam is Edward Moore." „Ik weet dat hij er is." Zij trok de telefoon naar zich toe, draaide een nummer, gaf haar boodschap door en moest blijkbaar aan het toestel blijven. Intussen keek zij Moore aan, alsof zij door middel van haar ogen vriendelijk contact met hem wilde houden, terwijl zij belde. „Bent u al lang in dit ziekenhuis?" vroeg hij, hoewel hij wist dat zij niet graag antwoord zou geven. „Eenentwintig jaar, sinds het gebouwd werd. Ze hebben het als het ware om me heen opgetrokken. Hallo..." Nadat zij even gepraat had, zette zij het toestel weg. „Hij is op de operatieafdeling en kan niet aan de telefoon komen. Hij heeft een boodschap afgegeven dat hij bijzonder blij is dat u er bent en als u even wilt wachten, zal hij iemand naar beneden sturen." Zij keek met hernieuwde belangstel ling naar Moore. en hij beteugelde een ingeving om haar te vertellen dat Adam Fairchild en hij samen gestudeerd en stage hadden gelopen. „U kunt daar links wachten." Zij wees met een potlood, terwijl zij zich voorover boog. Hij bedankte haar en voor hij wegging wilde hij nog iets vriendelijks tegen haar zeggen als dank voor haar aardige ontvangst Hij zei: „Ik zou graag uw naam weten." Verrast keek zij op en direct weer omlaag. „Dora Mathewson." Zij begon verschillende dingen op de balie te verzetten om de indruk te geven dat zij aan het opruimen was. Door haar naam te zeggen had zij slechts een klein verlangen naar erkenning geopenbaard. Hij zag dat hij zich vergist had, dat zij zich hartstochtelijk met het ziekenhuis vereenzelvigde, terwijl zij heel goed wist een deel van het grote geheel te zijn. Kortaf zei ze en hij wist dat hij het verdiend had: „Ze noemen me hier alleen Dolly." Hij liet zijn ogen dwalen door de donkere hal. TOE NZEI hij nogmaals ernstig: „Dank u," waarna hij wegliep. Wordt vervolgd SUKKELTJE EN BRUUNKE „Dat had ik nooit jullie gedacht!" hijgt Jats. „Nu hebben jullie toch die hoed meegepikt Geef terug; ik wil zélf de beloning!" „Maar we hébben 'm niet; je hebt hem zelf op die hoge vensterbank gezet!" roept Stikkeltje veront waardigd. „Daar komt Dikkie Dribbel ook al aan; hij kijkt alle kanten uit!" zegt Bruunke. „Er komt een drukke tijd voor me al gehoord?" zegt hij. „Bedoelt U v vraagt Bruunke. „Nee, minstens even Dribbel. Wat zou dat nu weer zijn?! hebben jullie het an de toverhoed?" erg!" zucht Dikki»

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 9