TV
in staat
Zijn wij
kleuren-tv te
nemen
om
de stad en
dokter Moore
RADIO
ZES BRITSE PROMS
RECHTSTREEKS
en
Napraten over
Onze wereld
Boemelen in
Amsterdam
DINSDAG 1 AUGUSTUS 1967
JjET weinige nieuwe tussen veel
ouds op het scherm kwam gister-
avond van de AVROdie een uit
stekende eigen reportage uit Detroit
vertoonde. Sfeerbepalende beelden
gaven ons nog eens de verschrikkin
gen van de korte felle strijd in de
arme stadswijken te zien. maar be
langrijker waren de gesprekken.
Opmerkelijk, te horen hoe vrou
wen de schuld geven aan „de zwarte
moslims" die zich willen wreken om
dat Cassius Clay in de gevangenis
moest. Verrassend ook de uitspraken
van de blanke geestelijke, die hier
werkt en „het al maanden had zien
aankomen omdat armoede en de ver
vuiling van de straten de bewoners
stilaan tot woede opzweepte".
V.'ij kregen indrukken van de ac
tiviteiten van sluipschutters en van
d-> eigenlijk te laat gekomen hulp
actie: het uitdelen van voedsel en ge
dragen kleding door nonnen.
Ook had de AVRO een zeer sug
gest i ave reportage van de voorbe
reidingen van Tegelens Passiesve-
len, die in volle gang zijn. We kre
gen echter veel meer van repetitie
en opvoering te zien dan van de be
levenis die deze spelen voor de
bevolking heeft: dit werd alleen
meegedeeld.
Van weinig belang was de ver
toning van de Italiaanse show Cant-
europa 1966 in Nederland: al ge
schiedenis geworden met heel die
reeks zingende artiesten, waarbij de
wilde Rita Pavone voor een dol slot
zorgde.
Nog veel ouder was de film ..Een,
avond in de opera", een van die be
jaarde gooi- en smijtsuccessën, door
de KRO op Nederland 2 gebracht.
Maar voor de liefhebbers was er
schitterend optreden van de ver
maarde Marx Brothers, waarbij
Harpo zowel zijn grote muzikaliteit
als zijn gedurfd stuntwerk royaal
demonstreerde.
Au tijd voor goed overleg
Aansehafgeld is niet genoeg
(Van onze radio- en
tv-redactie)
HILVERSUM Nog twee
maanden, en het is zo ver. Op
2 oktober a.s. begint de Ne
derlandse omroep officieus
met kleurentelevisie-uitzen
dingen. Wie dat evenement
niet wil missen, ziet nu de tijd
aangebroken om zich af te
vragen: „Nemen we een kleu-
renontvanger of kijken we
eerst (als ware Nederlanders)
de kat uit de boom?"
Daarbij is het goed, rustig
te overleggen en zich te rea
liseren wat er alzo komt kij
ken bij de aankoop. Dan
blijkt, dat het aansehafgeld
alleen niet genoeg is om
straks een bont scherm in de
huiskamer te hebben.
't Is natuurlijk al een hele vraag op
zichzelf, of er zo kort na de va
kantie een sommetje van 3000
op tafel kan worden gelegd, want
daarmee moet U voor de aankoop
van een kleurentoestel wel reke
nen. Het ene merk mag een paar
tientjes voordeliger zijn dan het
andere, verder gaat het niet.
Is dat geld er, dan komt punt twee:
hoe is Uw antenne? Alleen een
goede, krachtige antenne volstaat
voor het opvangen van de kleuren.
Een handig eigen maakseltje of een
kamerantenne is niet voldoende.
Hierin kunnen dus kosten voor U
schuilen.
Van groter belang is, dat u bedenkt
dat een kleurentoestel een fiks obsta
kel wordt in uw huiskamer. Om te
beginnen is het ding driemaal 10
zwaar als een zwart-wittoestel en u
kunt het dus niet op een licht tafeltje
zetten. De gecompliceerde beeldbuis
maakt het ding zo „gewichtig". U
dient dus een heel stevige onder
grond te hebben, wilt u geen ongeluk
ken maken.
Overlegt u met uw leverancier,
want een kostbaar toestel dat op de
grond valt, kost u goud.
Mogelijk dus zult u een nieuwe
kast of een sterke lage tafel nodig
hebben. Maar u moet met nog meer
rekenen. Het kleurentoestel heeft
veel grotere afmetingen dan het hui
dige apparaat, het is ongeveer 54 cm
hoog, 72 cm breed en 60 cm dik. U
hebt dan een beeldbuisoppervlakte
van 65 cm. Bij de diverse merken
mag dat hier en daar een centimeter
schelen, u moet toch met deze maten
rekening houden.
De plaats
De populaire toneelspeler John Lan-
ting is gisteren in Rotterdam met
mejuffrouw J. van der Heiden in
het huwelijk getreden. Geen poespas
met dure toiletten en zo. moeten ze
hebben gedacht. Trouwens met al
die warmte Ze zijn er niet minder
charmant om.
HILVERSUM Omdat in het
Gooise alles met vakantie is ofwel
zich het hoofd breekt over de nieuwe
zendtijdindelingen, wachten wij hier
nog vergeefs op cijfers betreffende
de kijkdichtheid bij de eerste „we
reldtelevisie-uitzending „Onze we
reld" op 25 juni j.l.
In Duitsland zijn die cijfers juist
bekend geworden. Er was en onge
kende belangstelling: ruim 82 pet van
de kijkers zat aan het toestel. Helaas
viel de waardering tegen. Men kan
cijfers geven tussen -1 en +10 en het
gemiddelde kwam niet uit boven +4.
Intussen is de Britse omroep heel
boos geworden over het feit dat de
Sovjet Unie en haar satellietlanden
zich op het laatste ogenblik vanwege
de toestand in het midden-oosten heb
ben teruggetrokken. BBC's direc
teur-generaal. die juist van plan was,
zijn vakantie in Rusland door te bren
gen, heeft die reis geannuleerd. Bij
wijze van straf voor de Russische
omroep, die hem gaarne had ontvan
gen.
(Van onze radio- en
tv-redactie)
HILVERSUM In Londens
Royal Albert Hall staan de po
pulaire Henry Wood Promena
deconcerten weer in de belang
stelling. Zoals u weet, heeft de
Britse omroep BBC tegenwoor
dig een groot aandeel in de or
ganisatie. Dit maakt het ge
makkelijk ook het buitenland
van deze muzikale evenemen
ten die alle in Engeland wor
den uitgezonden, te laten pro
fiteren.
De Ned. Radio Unie zal zes uitvoe
ringen geheel of gedeeltelijk
rechtstreeks uitzenden en wel' op de
maandagen 14. 21 en 28 augustus,
alsmede 11 september, op dinsdag 5
en op vrijdag 8 september. Ze begin
nen alle om 7.30 uur. U kunt dat dus
alvast noteren.
Op 14 augustus hoort u het BBC
Symfonieorkest onder leiding van Ma
rio Rossi met werken van Vivaldi,
Beethoven en Mozart, op 21 augustus
de Royal Philharmonic, geleid door
Charles Groves, Haydn, Monteverdi
en Beethoven, een week later weer
het BBC Symfonieorkest, nu onder
Pierre Boulez en met medewerking
van vele solisten: moderne composi
ties en Mozart.
In september hoort u eenmaal dit
orkest, eenmaal het Londens Symfo-
hieorkest en, op de 8e, het Amster
dams Concertgebouworkest onder lei
ding van Bernard Haitink in de 9e
symfonie van Bruckner, waarmee
ook op de Amerikaanse tournee zulke
grote successen werden geboekt.
De grote man van de Proms, diri
gent Sir Malcolm Sargent, treedt niet
op in deze zes NRU-uitzendingen,
maar hij is dikwijls in actie tijdens
de Proms. Om uitvoeringen onder
zijn leiding te horen kunt u zelf
afstemmen op Engeland ofwel luiste
ren via de Draadomroep, die zijn
abonnees weer op een ruim aantal
concerten aansluit.
Van tevoren ook moet u bepalen,
welke plaats het toestel in de huiska
mer zal krijgen. Het is lang niet ze
ker, dat u het zetten kunt waar nu
het zwart-wit-apparaat staat.
Ten eerste: het beeldbuisdeel, dat
als gewoonlijk achter de kast
uitsteekt, is ongeveer 20 cm lang (wel
berekend in de totale dikte van het
apparaat) en wordt driemaal zo
warm als de „gewone" buis. Dat stuk
mag dus niet te dicht bij behang,
hout of paperassen komen, dan zou u
schroeiingen kunnen veroorzaken.
Ook moet u bij een beeldbuis van
65 cm wat verder af zitten dan bij
een kleinere.
U ziet: het kleurentoestel wordt
een ware ruimteverslinder. Telt u de
ze zaken niet te licht, overlegt u in
het gezin maar ook met uw leveran
cier, zodat zich geen nare gevolgen
van uw aankoop voordoen.
Ten tweede mag een kleurenbeeld
buis absoluut geen lichtflitsen van
lampen of ramen opvangen, dit
luistert nog sterker dan bij de gewo
ne buis. U krijgt dan direct storende
kleurvervormingen en dat rooft uw
kijkgenot, temeer omdat u dan gaat
draaien aan knoppen en u de toch al
moeilijk goed te stellen kleuren daar
mee verknoeit.
Bij kleurentelevisie moet u verder
minder licht in de kamer hebben dan
bij zwart-wit. In de loop der jaren
hebt u vast een bepaalde tv-verlich-
ting in uw kamer uitgekiend en daar
mee bent u tevreden.
Een bont scherm eist echter andere
verlichting. Een lampje laten bran
den boven het toestel mag beslist
niet meer: ook niet ernaast of er on
der. U moet buiten de directe omge
ving van de ontvanger zacht licht
veroorzaken, dat dan weer niet mag
reflecteren in de buis. Vrij moeilijk
Kruiswoord-puzzel
zonder zwart
Horizontaal: 1. hoofddeksel - bijb.
figuur: 2. op enige plaats - plaacs in
Gelderland: 3. getroffen - platte ge
bakken steen: 4. hemellichaam - voor
zetsel - buurtschap onder de Dr. gem.
Borger: 5. iedereen - muzieknoot; 6.
wijzer van een kompas - wortel; 7.
slot - luitenant (afk.); 8. stad in
Duitsland - bijwoord - kleur; 9.
plaats voor dieren - spil v.e. wiel -
meisjesnaam.
Verticaal: 1. jongensnaam - zoen;
2. mondeling - koemestvocht; 3. ge
lijk - spil van een wiel - familielid;
4. scheepsvloer - troefkaart - ach
ting; 5. tegen - deel van het jaar
(afk.) - tijdrekening; 6. de twaalf
machtige goden der Germanen - wa
terstand (afk.) - priem; 7. zijtak Do-
nau - profeet; 8. lied - lieden van
adel; 9. bekend Engels admiraal -
OPLOSSING VORIGE PUZZEL
Horizontaal: 4. tomaten, 5. stakker;
6. trommel; 7. vaandel.
Verticaal: 1. Rotterdam; 2. manke
ment; 3. regeleren.
in „gesettelde" huiskamers dit toe te
passen.
Het grote licht laten branden opdat
andere huisgenoten die niet kijken,
kunnen lezen, knutselen of handwer
ken, is niet gewenst: het tast de kleu
renpracht aan. Ook hiermee moet u
dus rekening houden wat betreft uw
gezinsleden en hun gewoonten.
Het kijken
Hiermee wordt meteen de functie
van uw woonkamer ten opzichte van
het bonte beeld bepaald: meer dan
ooit is deze ondergeschikt aan de tele
visie. Bovendien trekken kleuren ster
ker de blik: het wordt nu helemaal
onmogelijk om 's winters, zoals jam
mer genoeg nogal eens gebeurt, grote
re kinderen in een hoek van de ka
mer huiswerk te laten maken tijdens
een bonte uitzending.
Een ander punt is, dat het juiste
kleurenbeeld vrij moeilijk is af te
stemmen, maar alles went. Ook moet
u met een kleurenontvanger extra
voorzichtig zijn: reparatie is zeer
kostbaar en het is nog niet zo, dat
iedere technicus dat onder de knie
heeft.
Hiervoor moet een speciale cursus
worden gevolgd en het ontbreken
van voldoende deskundigen is een
probleem voor alle landen die kleu
ren geven of van plan zijn er dit
najaar toe over te gaan. Uiteraard
zullen de leveranciers zo vlug moge
lijk zorgen, dat zij over bekwame
reparateurs beschikken: aan hen zal
het niet liggen.
Het is nuttig, al deze zaken van
tevoren te overwegen als behorende
bij de aankoop van een kleuren
toestel. Zoals u weet, zal het eerste
jaar het kleurenbeeld worden be
perkt tot 6 a 8 uur per week en deze
uitzendingen zijn evengoed in
wit-zwart te ontvangen. Pas in okto
ber 1968 wordt het kleuren procédé
„officieel" toegepast.
Het is dus niet zo dat u. wanneer u
over twee maanden geen kleurenont
vanger hebt, direct achterloopt bij
het kijkgenot. U kunt de aanloopperi
ode gerust wat ruimer nemen indien
u dat beter uitkomt. Maar wilt u
alles van het begin af, meemaken,
hebt u daarop uw zinnen gezet, dan
wordt het nu tijd om er eens deugde
lijk over te denken en te praten.
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM De hartelijkheid,
waarmee Corry Brokken in een van
haar AVRO-televisieshows Johannes
Heesters heeft begroet mag haar van
kijkerszijde wat kritiek hebben be
zorgd, op andere wijze heeft het haar
goed gedaan.
De Duitse regisseur-producer
Heinz Liedendahl heeft haar nl. uitge
nodigd voor het eerste- programma
mee te doen in een show „Boemelen
in Amsterdam", waarbij Johannes
Heesters haar partner zal zijn en
waarin ook andere Duitse sterren zul
len optreden.
De show zal op 14 oktober a.s. wor
den uitgezonden.
Bin Crosby wil
met pensioen
(Van onze radio- en tv-redactie)
Bing Crosby, de Amerikaanse zan
ger die vele jaren geleden wereld
naam kreeg met zijn liedje „White
Christmas", wil ophouden met zin
gen. Hij is nu 63 jaar en heeft genoeg
van de show. Hij is schatrijk en
heeft geen zin meer om avond aan
avond op te treden.
Voor de Amerikaanse televisie is
dat een strop, want een programma
met Bing mag dan kostbaar zijn, het
betekent ook nooit-afnemende kijk
dichtheid. Maar de ster is bang dat
zijn glans zal gaan tanen met het
klimmen der jaren en scheidt daarom
uit „zolang het nog leuk is".
Jordaan - lief en
leed met Johnny
en Tante Leen
Twee prominenten van het oer-Nederlandse lied:
Tante Leen en Johnny Jordaan, die in de jaren 50 ge
weldige opgang maakten. Het Jordaan-lied beleefde
toen gouden tijden, al duurden ze niet zo lang als de
vertolkers van dit brok folklore wel hadden gehoopt.
De VARA, die vanavond in Hoogeveen deze jaren
doet herleven, nodigde het tweetal dat toen 't meest
furore maakte, «it om zich in het t.v.-programma dat
live wordt uitgezonden, te laten horen.
Het zal echter niet alleen om het Nederlandse liedje
gaan, ook andere „toppers van toen" worden in her
innering gebracht. Zo zult U bijv. Shirley kunnen
horen in Jo Stafford's internationale succes .Thank
you for callingen Bernard Drukker in „wereldmelo
dieën op het pijploze orgel".
VANAVOND TE ZIEN
r herhaling aflevering „Ja zuster, nee zuster",
r Achter het Nieuws,
r aflevering van Z-Cars.
r amusementsprogramma uit Hoogeveen: „De jaren
feuilleton „The Virginian" (Wild West).
documentaire van de BBC over de Japanse t
nomische en industriële ontwikkeling.
VANAVOND TE HOREN
Hilversum I KRO
8.00 uur werken van Oscar van Hemel ter gelegenheid
van zijn 75ste verjaardag; diverse orkesten op de
plaat.
8.40 uur Eric van Ingen leest een verhaal van Isaak Babel.
9.35 uur Omroepkoren en solisten in „Canti di prigionia"
van Dallapiccolo.
10.45 uur hoorspel „De interlandwedstrijd" (herhaling).
Hilversum II AVRO
7.00 uur Willem Duys' Muziekmozaïek.
8.05 uur liedjesprogramma.
8.35 uur amusementsprogramma met prijzen
9.50 uur jazzrubriek.
10.55 uur Radio Kamerorkest concerteert (stereo).
OPGAVE vakantie-adres
Dringend verzoek, uw vakantie-adres
via de uit de krant
geknipte bon
ninstens een week
DIRECTIE.
tlaor
A ff at hu Yuan tf
13
Zijn maat haalde een pakje sigaretten uit zijn borstzak,
schudde er een uit en stak hem op zijn gemak op. „Nou,
kennen ze vlugger een andere pil roepen."
Edna's spitse kap lag op haar bureau in de hal van het
Haddon Hospital alsof die tijdens haar afwezigheid het zie
kenhuis moest controleren. Edna had in de kamer voor
spoedgevallen helemaal geen kap op, want nadat zij een blik
op Jéb had geworpen wist zij dat er nergens anders tijd
meer,voor was. Zij stond naast de tafel en Helen stond aan
het hoofd. De beide vrouwen bogen zich over het verbrijzel
de, bewusteloze lichaam van Jeb Truelove. Helen hield een
zuurstofmasker boven zijn gescheurde gezicht en Edna strek
te haar rug, haalde de slangen van een stethoscoop uit haar
oren.
„Nog een zwakke hartslag. Ik denk dat we niets meer
kunnen doen tot de dokter uit Warwick hier is."
„Hoe lang denk je dat het duurt?"
Edna keek naar de grote klok aan de muur. „Ik belde toen
ik wist dat het vliegveld niet antwoordde. Twintig, vijfen
twintig minuten geleden, denk ik. Ik had op de klok moeten
letten. Hij kon in tien of vijftien minuten hier zijn, hè?"
Helen keek naar Jebs gehavende hoofd. „Ik wou dat ze
hem regelrecht naar Warwick gebracht hadden toen ze hem
in de vrachtauto hadden. Als hij eruit knijpt met alleen ons
hier, Edna, wat moeten we dan beginnen?"
„Ik weel; het niet. Ik probeer na te denken. We kunnen
geen hartmassage toepassen met die verbrijzelde borstkas. Er
zullen wel inwendige bloedingen zijn."
„Epinephrine in het hart?"
„Dat weet ik niet, Helen."
„Zou je het durven?"
,,Ja, ik zou het wel durven, als ik dacht dat het zou
helpen maar ik weet niet of..."
Edna stopte de slangen van de stethoscoop weer in haar
oren en betastte de verbrijzelde borstkas. Zij verplaatste
hem twee of drie keer, luisterde, terwijl Helen ingespannen
wachtte. Toen zag Helen dat Edna's lippen langzaam bewo
gen-alsof zij de hartslagen telde en zij keek naar de lippen.
Zij bewogen en stopten, en bewogen opnieuw. Zij stopten en
seconden gingen voorbij en ze bewogen nog niet. Edna nam
bijzonder traag de slangen uit haar oren.
„Het is gebeurd."
Zij Keken elkaar aan. Na een poosje merkte Helen dat het
zuurstoftoestel nog steeds werkte en zij zette het af.
Dokter Moore die niet gewend was te vliegen, keek door
het raam naar de wegzakkende grond. Zodra het toestel in
de lucht was, dacht hij ingespannen na over zijn problemen
met het ziekenhuis. Hij was er zeker van dat hij de zaak aan
alle kanten had bekeken, maar hij durfde nog geen conclusies
te trekken. Hij wendde ernstige pogingen aan zich niet te
laten meeslepen door emoties of vooroordelen. Toen hij op
La Guardia aankwam, na wat hem een verrassend kort
tochtje leek, was hij een goed eind gevorderd. Hij wist nog
wel niet wat hij doen moest, maar toch was tot klaarheid
gekomen.
Hij stapte in de warme, vochtige lucht van New York, en
voelde zich volkomen onwerkelijk en vreemd. Zijn geest had
zich aan de snelle verplaatsing niet aangepast. Hij vond een
taxi en daar het al lang geleden was dat hij in New York
was geweest, besloot hij alles te vergeten en van de rit te
genieten. De taxi had nog geen vijfhonderd meter gereden,
of hij was al weer in diep gepeins verzonken.
Hij herinnerde zich dat het hotel waar hij naartoe ging
kalm, goedkoop en gezellig slordig was. Tot zijn verbazing
merkte hij dat dit alles niet langer opging. De hal, eens een
rustige plek met donkere lambrizeringen en diepe leren
fauteuils, was nu fel gekleurd, meedogenloos verlicht en
gemeubileerd met vreemdsoortige stoelen die overal voor
konden dienen, bëh&lve om op te zitten.
Terwijl hij voor de balie wachtte, bemerkte hij dat de
gevoelens van geestelijk onbehagen niet zozeer het resultaat
waren van deze benauwende omgeving, want eigenlijk
bestond er helemaal geen binding. Hij was hier als het ware
toevallig. Het deed er niet toe. Toch voelde hij zich, of hij
liever rechtsomkeert zou maken en terug gaan naar de plek
waar hij vandaan kwam, de plek die hij door en door kende.
Een stugge bediende wees hein een kamer aan zonder hem
goed aan te kijken, smeet een sleutel neer en gaf hem over
aan de piccolo met een gezicht of hij zijn handen van hem
aftrok. Terwijl hij schuchter achter de piccolo met zijn
koffer aanliep, vroeg dokter Moore zich af hoe het zou zijn,
praktijk uit te oefenen in een stad waar de meeste mensen
die je tegenkwam, je patiënten incluis, vreemden voor je
waren. Hij dacht hier nog over na toen ze al bij de rij
wachtende mensen voor de liften gingen staan, en hij besef
te nu pas dat zijn praktijk in een plaats als Haddon, waar
hij al zijn patiënten op buitenmedische terreinen kende,
voordelen had die hij nooit volkomen had gewaardeerd. Hij
zou zich zeker ernstig belemmerd voelen als hij een diagnose
moest stellen, zonder dat hij van de omstandigheden, econo
misch en geestelijk van zijn patiënten op de hoogte was, een
kennis die de arts in de stad uiteraard moest ontberen.
Wordt vervolgd
SUKKELTJE
EN
BRUUNKE
16. De vriendjes komen
langs het pakhuis van Jats
Allewats, de voddenrnan.
„Zou Jats het weten van
de toverhoed en de belo
ning? Even vragen!" zegt
Stikkeltje.
Jats is juist in een stapel
afgedankte kleren gedoken en slaakt een ge
dempte kreet vanuit, het smoezelige textiel
heb 'm, geloof ik!" juicht hij gesmoord.
Hij duikt op met een heel ouderwetse punt- hij aan het „schokje in het achterhoofd" dat je
hoed m zijn hand: „Het model komt me wel be- voelt vlakbij een toverhoed. „Mag ik 'm even
geeft Stikkeltje toe Dan denkt vasthouden, Jats?" vraagt hij.