JELLE
DE BOER:
HET IS JALOEZIE
Theologie van
Berkouwer
heilzaam voor oecumene
Kardinalen
bestuderen
Katechismus
Toneel in het
komend seizoen
Een woord voor vandaag
Protestanten vragen
geen staatserkenning
Nationaal filmfestijn
van Filmcentrum
Slachtoffer van
zijn overtuiging
Uw probleem
is het
onze..
DINSDAG 1 AUGUSTUS 1967
Soms wordt liet oog plotseling gevangen door een tekst, die
we goed kennen, maar waarin we iets nieuws ontdekken. Zo'n
tekst is Jesaja 40:2. Daarin staat dat Gods volk „uit de hand
des Heren dubbel ontvangen heeft voor al zijn zonden".
Let eens op dat woordje „dubbel". Is God tot de conclusie
gekomen dat de straf te zwaar is geweest? Had de straf
eigenlijk gehalveerd moeten worden?
Er gaat aan deze uitspraak een zin vooraf. God zegt door
Jesaja dat de ongerechtigheid van Zijn volk geboet is. Hoe
werd die ongerechtigheid geboet? Doordat Israël zijn straf
heeft gedragen. Maar kan een straf werkelijk de zonde weg
nemen?
In de bijbel wordt de zonde niet geboet, uitgewist door de
straf. Daarom lezen we dat Christus onze zonden op Zich
genomen heeft. Het bloed van Jezus Christus reinigt van alle
zonden, zegt Johannes. Hij neemt, de verantwoordelijkheid op
Zich, Hij draagt de gevolgen, Hij vernieuwt, herschept het
leven.
God heeft Zijn volk Israël gestraft. Maar nu komt Jezus
Christus en Hij neemt alle zonden op Zich en draagt de ge
volgen. En ineens zien we hoe de liefde overwint. De straffende
God erkent dat er dubbel gestraft is. God Zelf kan het lijden
van Zijn volk niet langer aanzien. De straffende hand wordt
een zegenende, een helpende hand. Het woord Weewordt
„Troost", ja dubbele troost. Er is vergeving ook voor de on
rechtvaardige, er is hoop voor de uitzichtloze.
We lezen vandaag: Romeinen 7 112.
N A.Schi.man (Pro BUSKES IN WOORD EN DIENST:
Rege) overleden
AMSTELVEEN In de ouderdom
van 71 jaar is te Amstelveen overleden
de heer N. A. Schuman, oud-conrector
van het Christelijk Lyceum te Am
sterdam. De overledene die in 1895 te
Middelburg. Na 1918 studeer
de nij mo geschiedenis.
De heer Schuman werd leraar aan
de toenmalige christelijke HES, thans
lyceum, waaraan hij al zijn dienstjaren
verbonden is geweest. De overledene
behoorde in 1918 met wijlen ds. T. J.
Hagen tot de oprichters van de na
tionale vereniging Pro Rege, waarvan
hij lange tijd secretaris van het hoofd
bestuur is geweest. Hij diende de geref.
kerk van Amstelveen als ouderling.
Aanstaande vrijdag is te Amstel
veen de begrafenis.
Reizigers, die uit China komen, heb
ben gisteren gezegd dat veel Chinezen
uitwijken naar Kanton, uit angst voor
het uitbreken van een burgeroorlog tus
sen voor- en tegenstanders van Mao in
het gebied van Woehan in midden-
China.
(Van onze kerkredactie)
AMSTERDAM Dr. J. J. Buskes is het niet eens met de kri
tiek die prof. dr. H. Berkhof indertijd eens heeft geuit op de theo
logie van prof. dr. G. C. Berkhouwer. Hij schrijft dit in-het jongste
nummer van het blad Woord en Dienst. Volgens dr. Buskes heeft de
gereformeerde theologie dank zij Berkhouwer aansluiting gevonden
aan het theologisch denken overal in de wereld.
Geen pil (5)
Door het gebruik van de anti-baby
pil haalt men een bijzondere vloek
van God over zich. Een voorbeeld uit
de Bijbel: Jericho mocht van God niet
herbouwd worden, volgens Jozua 6:26
zou de vloek over die man komen.
Blijkens 1 Kon.l6:34 heeft Hiël de stad
toch herbouwd, maar de vloek beperk
te zich niet tot het huis van Hiël. In 2
Kon.2:19 zien wij de mannen van Jeri
cho tot Elisa komen en zeggen, dat het
land onvruchtbaar was, en ook mens
en dier. een bijzondere vloek van God
(Numeri 5). Het is grote zonde zich
opzettelijk onvruchtbaar te maken.
Mocht deze zonde beleden en gelaten
■worden. Wie dat doet zal barmhartig
heid verkrijgen, net als de mannen
van Jericho. Zij beleden hun schuld,
erkenden de vloek en zie, de vloek
werd weggenomen. En dit alleen door
de enige Offerande van die biddende
cn dankende Hogepriester Jezus
Christus, die de vloek gedragen heeft
op het hout.
Rotterdam E. van Dis-Tichelaar
Geen pil (6)
Hoewel er niets nieuws onder de
zon is (denk aan verplicht celibaat en
ontmanning), zo is het „sterilisatie"
voorstel in India toch een nieuw symp-
itoon van de eindtijd. Nota bene toege
juicht door Nederlanders (zgn. „autori
teiten" op dit gebied) die dit sterilise
ren voor India even heilzaam achten
als abortus voor Japan! Met een hau
tain gebaar wordt Gods gebod „Gaat
heen en vermenigvuldigt u" (alsof het
nooit werd gegeven) opzij geschoven.
Zoals de in oud Egypte vereerde mest
kevers, zo sjouwen deze moderne pil
lendraaiers met hun „pil" en verwante
zaken. Ben het dan ook van harte
eens met inzender P. de Jongh, die
tegen „de pil" ageert. Grote gevaren
liggen op de loer, zoals kunstmatige
inseminatie bij mensen en wettelijk
voorgeschreven steriliseren van
krijgsgevangenen of overwonnenen of
„ongewenste" elementen door bepaal
de machtsgroepen, kortom: gelega
liseerde herhaling van Hitleriaanse
wandaden.
Overigens: er komt geen mens te
veel op aarde bij ontsluiting van alle
hulpbronnen en ook (tot bemoediging
van hopelijk nog velen) geen totale
verleiding van waarlijk uitverkorenen.
Rijswijk (Z.-H.) K. Chr. Hoekstein
vdm
Wel pil (.1)
Laten al die mensen, die zo gemak
kelijk met bijbelteksten schermen als
het tegen de „pil" gaat, nu eens duide
lijk zeggen op welke plaats(en) in de
Bijbel doelbewuste beperking van het
kindertal, op welke wijze dan ook, ver
boden wordt. Als men niet verder
komt dan eigen uitleg van bepaalde
teksten, waar evengoed een andere in
terpretatie mogelijk is. dan komen we
niet verder dan wat geharrewar over
en weer. Net zo lang tot over tien,
twintig of dertig jaar ook de „pil"
door praktisch alle christenen als heel
normaal en goed wordt aanvaard, zo
als in het verleden met zoveel andere
aanvankelijk „verboden" zaken het ge
val Is geweest.
Den Haag W. W. Smith
Brief aan Spaanse regering
(Van een onzer medewerkers)
MADRID De Spaanse pro
testantse kerken hebben de re
gering-Franco laten weten dat
zjj weigeren de eisen van de wet
op de godsdienstvrijheid op te
volgen. Zij zullen zich niet door
de regering laten inschrijven
als verenigingen.
De gezamenlijke brief werd
verstuurd door de Protestantse
Verdedigingscommissie waarin
alle protestantse kerken zijn
vertegenwoordigd.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Grijpskerk (met Vis
vliet en Pieterzijl - toez.): kand: R.
E. R. v. Buiren te Rotterdam: te
Zegveld: L. Blok te Ridderkerk: te
Tiel: G. J. F. Versteegh te Oud-
woude-Westergeest.
Aangenomen naar Giessen-Oude-
kerk: A. de Bruijn te Werkendam
(nadere beslissing); naar Ferwerd
(toez.): W. J. Burghgraaf te Stedum
(Gr.); naar Varsseveld (3e p.p.): J.
A. Scholten te Akkerwoude en Mur-
merwoude.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Rotterdam-IJssel-
monde (tweede maal) (vac. P. v. d.
Spek): D. Bouwknegt te Den Haag-
Moerwijk; te 's-Gravenmoer: kand.
P. Blokland te Goudriaan.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Bedankt voor Culemborg: M. Baan
te Zeist.
Ds. H. Visser Mzn, lid van de
christel. geref. kerk te Klundert mag
preekverzoeken in overweging ne
men.
(Van onze kerkredactie)
ROME De Romeinse curie
houdt op het ogenblik de verta
lingen tegen van de Nieuwe
(rooms-katholieke) Katechismus,
meldt de correspondent van de
Volkskrant uit Rome. Dat geldt
niet alleen voor de Duitse verta
ling, maar ook voor de vertaling
in het Engels die in september zou
verschijnen en voor de Franse,
Spaanse en Italiaanse vertalin
gen. De curie wil bepaalde stuk
ken herschreven hebben.
•Reeds hebben leden van de Ro
meinse curie pogingen in het werk
gesteld om de Nederlandse kerkelijke
functionarissen er toe te bewegen
zeer ingrijpende veranderingen in de
ze catechismus aan te brengen. Ruim
een maand geleden werd ergens in
Noord-Italië een geheime bespreking
gehouden tussen drie Nederlands
sprekende vertegenwoordigers van de
curie en Nederlandse theologen.
Aan dit gesprek namen vanuit Ne
derland deel prof. dr. E. Schille-
beeckx, pater P. Schoonenberg en pa
ter W. Bless. Zij kregen te horen dat
de curie in de Nederlandse utgave
tien a dertien grove en 48 kleinere
dwalingen heeft ontdekt. De Neder
landse theologen hebben deze beschul
diging weerlegd.
Tijdens dit gesprek bleken de Ne
derlanders niet bereid om in te, gaan
op het verlangen van de curie. Vol
gens de Volkskrant moet deze poging
om in alle stilte tot een '„gezuiverde"
tekst te komen dan ook als mislukt
beschouwd worden.
In Rome is nu het verder onder-
Minister Veringa neemt behalve zoek toevertrouwd aan een speciale
onderwijs en wetenschappen ook I commissie van kardinalen. Het is nog
buitenlandse zaken, ontwikkelings- j niet bekend welke kardinalen zitting
hulp en landbouw voor zijn rekening, i hebben gekregen in deze commissie.
DEN HAAG Van het kabinet-
De Jong zijn op het ogenblik tien
van de veertien ministers met va
kantie. De lopende zaken worden
behartigd door de ministers Witte-
veen. Bakker. Beernink en Veringa.
Minister Roolvink is weliswaar in
het land, maar hij heeft het erg druk
met zijn verhuizing in Hilversum.
Volgende week zullen elf van de
veertien ministers met vakantie zijn.
Dan zal minister Bakker als waar
nemend minister-president optreden.
Hij beheert dan zeven departemen
ten, te weten zijn eigen verkeer en
waterstaat, voorts algemene zaken,
financiën, volkhuisvesting, defensie,
sociale zaken en economische zaken.
Minister Beernink beheert behalve
binnenlandse zaken ook justitie en
cultuur, recreatie en maatschappelijk
werk.
De brief werd ondertekend door
bisschop R. Taibo van de Episco
paalse Kerk, Emilio Aparicio namens
de Vergaderingen van Gelovigen,
José Martinez namens de Federatie
van Vrije Kerken, Benito Corvillon
namens de Spaanse Evangelische
Kerk. José Palma namens de
pinkstergemeenten, Juan Luis Rodri-
go namens de Unie van Baptisten
Gemeenten en door de voorzitter en
de secretaris van de commissie, Fran
cisco Gracia en José Gregory Cardo-
De brief werd gericht aan de mi
nister van justitie, Oriol. De kerken,
weigeren staatserkenning aan te vra
gen omdat de Spaanse wetten die
onlangs zijn aangenomen geen aan
dacht schenken aan, of geen begrip
kunnen opbrengen voor de grond
beginselen van T
testantsè kerken."
Omdat we aan onze overtuiging wil
len vasthouden, moeten wij u tot on
ze spijt berichten dat wij geen wette
lijke erkenning kunnen aanvragen,
vervolgt de brief.
Volgens de protestantse kerken is
de nieuwe wet op de godsdienstvrij
heid niet in overeenstemming met de
uitspraken van de Verenigde Naties
en het Vaticaans Concilie. Op dit
punt baseert de commissie ziin in
zicht op artikelen in rooms-katholie
ke bladen als Cuadernos Para, El Dia
logo en El Ciervo.
Nog geen reactie
Het is nog niet bekend hoe de
Spaanse regering zal antwoorden op
deze brief. De meeste regeringsbu
reaus in Spanje zijn in verband met
de vakantie gesloten.
Met enige spanning wachten de
Spaanse protestanten nu af wat er
gaat gebeuren als zij zonder vergun
ning een nieuwe kapel openen, een
blad gaan uitgeven, of een huwelijk
sluiten.
De brief werd reeds begin juli door
de commissie verzonden. Slechts een
aantal vooruitstrevende rooms-katho
lieke weekbladen hebben aan dit ver
zet aandacht geschonken in hun ko
lommen. De dagbladen hebben het
bericht niet opgenomen.
In zijn artikel zegt hij dat de theo
logie van Berkouwer niet slechts heil
zame kerkelijke, maar ook heilzame
oecumenische gevolgen heeft gehad.
Concreet noemt dr. Buskes dan:
1. Hij heeft het gesprek tussen her
vormden en gereformeerden mogelijk
gemaakt, doordat hij in fiete het fun
damentalisme gelikwideerd heeft en
de gereformeerden naar Barth heeft
leren luisteren.
2. Hij heeft ook het gesprek tussen
Rome en het protestantisme mogelijk
gemaakt. Ik herinner slechts aan de
grote waardering van zijn boek over
het Vaticaanse concilie in katholieke
kring en zijn bijdrage als waarnemer
op dat concilie.
VERANDERINGEN
Dr. Buskes geeft de veranderingen,
die zich sedert de jaren dertig bij
Berkouwer voltrokken hebben weer
in twee „fundamentele overtuiging
gen", die zijn denken in sterke mate
hebben bepaald. De eerste is:
Voor Berkouwer droeg het gezag
der Heilige Schrift bij de gerefor
meerden vrijwel uitsluitend een for
meel karakter: de bijbel is Gods
Woord, liever nog: de bijbel - Gods
Woord! Berkouwer is tot de ontdek
king gekomen, dat formeel en mate
rieel gezag niet van elkaar geschei
den mogen worden, dat de Heilige
Schrift haar gezag in de allereerste
plaats ontleent aan haar inhoud.
Dit betekent een breuk met het
fundamentalisme, dat sinds 1926 in
de Gereformeerde Kerken benau
wend oppermachig was. Voor Berkou
wer betekende zijn veranderd inzicht
niet een afzwakking, maar veeleer
een versterking van het Schriftgezag.
Het vraagstuk van de Schrift is
alleen voor hem moeilijker geworden
dan hij dacht, toen hij in 1938 zijn
boek over de Schriftkritiek schreef.
Dat raakt niet zijn persoonlijke band
aan de Schrift, maar wat Bavinck de
aard van het Schriftgezag noemde.
KRITIEK
De gereformeerden met hun for
meel Schriftgezag wilden niets weten
van de Schriftkritiek. Niet onbegrijpe
lijk,' als' nién denkt, welk een wille
keur onder de dekmantel van het
woofd Schriftkritiek in de lóóp der
jaren haar noodlottig spel heeft ge
speeld.
De gereformeerden meenden echter
met de Schriftkritiek ook afgerekend
te hebben met het historisch kritisch
onderzoek der Schrift.
In dit opzicht heeft zich bij Berkou
wer een principiële verandering vol
trokken. Men versta mij goed: hij
behoort tot de theologen, die, als het
om de resultaten van dat historisch
kritisch onderzoek gaat, niet onderste
boven vallen en misschien wat aan
de behoudende kant staan.
Dit neemt intussen niet weg. dat
hij het historisch kritisch onderzoek
aanvaardt en dat allerminst noodge
dwongen en met spijt. Met fundamen
talisten valt niet te praten, met Ber
kouwer wel.
OPENBARING
In zijn uitgebreide tweede punt
spreekt dr. Buskes over de verhou
ding van geloof en openbaring bij
prof. dr. Berkouwer, waaraan reeds
zijn dissertatie was gewijd. Hij ver
volgt:
Hij is steeds meer gaan zien, dat
ook in de dogmatische arbeid de cor
relatie tussen geloof en openbaring
gehandhaafd moet worden, om aan
objectivisme, intellectualisme, scho-
lasticisme en speculatiezucht te ontko
men.
Het existentieel betrokken zijn op
de openbaring, op de Heilige Schrift
naar haar inhoud, mag niet verloren
gaan. Daarom schrijft Berkouwer
geen dogmatiek, maar dogmatische
studiën.
Berkhof heeft, wat deze tweede
overtuiging van Berkouwer betreft,
bepaalde bezwaren. Hij onderschéidt
in Berkhouwers ontwikkeling drie
fasen: a) het formele Schriftgezag: b)
het materiële Schriftgezag en het cor
relatiemotief; c) het nog sterkpr gel
dende correlatiemotief en de existen
tiële strekking der Schrift. Hij stelt
de vraag, of er zo niet de mogelijk
heid van een conf'ict komt tussen het
„er staat geschreven" en de existen
tiële strekking der Schrift
Ik vraag me af, of Berkhof de
laatste fase terecht karakteriseert als
de existentiële strekking der Schrift,
hetgeen betekent, dat het overal in
de Schrift om onze existentie gaat.
Berkouwer zelf heeft gezegd, dat ik
hem op dit punt beter verstaan en
geïnterpreteerd heb dan Berkhof.
Het is niet waar, dat Berkouwer
alleen maar een keruqrpatisrhe
existentiële strekking der Schrift er
kent en daarom de feiten uitsluitend
vanuit het gezichtspunt van het
existentiële beschouwt.
REACTIE
Berkhof heeft terecht bezwaar te
gen' de tegenstelling tussen prediking
(keruwna) en mededeling (informa
tie). Wij mogen de openharing niet
uifs'pitpnd vanuit onze existentie be
naderen. Wij moeten onze existentie
o^k en in de ee-rio plaats vanuit de
openbaring benaderen.
De werkelijkheid der Godsopenba
ring gaat onze existentie^ verwer
king daarvan ver te boven. Maar dit
kan niet als bezwaar tegen Berkou
wer worden ingebracht.
Doet men dat wel, dan doet men
hem onrecht, doordat men te weinig
rekening houdt met het feit. dat zijn
methode van theologiseren ookpn
vooral een reactie is op de methode,
waarop men in gereformeerde kring
gewoon was geraakt te theologiseren.
Ik weet zeer wel. dat hier het zwak
ke punt van Rerkouwprc theologi
ligt. Sommigen beschuldigen hem
van in- en uitpraten Je weet nooit,
waar je met hem aan toe bent, zeg
gen ze, zoals men dat in mijn jonge
jaren van Bavinck zei.
Ik heb het zelf ook wel gedacht.
Maar ik zie het nu zo: theologiseren
doen we niet in het luchtledige. We
zijn altijd op weg. In alle theologie
zit. een stuk reactie. Onze theologie is
betrokken op een verleden en op een
toekomst'.
In wezen kent Berkouwer maar
één zorg: de rijkdom en de genuan
ceerdheid van de bijbel recht te doen
wedervaren. Daarom is hij in zijn
denken sterk antispeculatief en
bouwt hij in de dogmatiek geen ne-
gentiende-eeuwse torentjes meer
maar hij is geen existentialist.
Dogmatische arbeid is voor hem ge-
loof=bezinning op het spreken van
God in de Schrift, maar hij peinst er
niet over aan dat spreken van God
vanuit onze existentie grenzen te stel
len.
Hij noemt de Schrift in haar mede
delingskarakter het grote struikel
blok voor alle ervaringstheologie.
Daarom moet men bij hem niet spre
ken over de existentiële strekking
der Schrift, maar over de existentiële
betrokkenheid van geloof en theolo
gie op de openbaring.
JOURE Een persoon is giste
ren ernstig gewond geraakt bij een
verkeersongeluk op rijksweg 43 bij
Joure. Acht anderen werden licht
gewond. o
Ze zaten in een busje, ïdat een
vrachtwagen passeerde juis.v róen die
linksafsloeg. Het busje werd totaal
vernield. si
V
(Van de kunstredactie) nik, Joegoslavië; „Satans Choice"
van Donals Shebi'b, Canada /"-„School
HILVERSUM De Stichting voor delinquenten", van Jiri Hanibal,
Filmcentrum belegt ter gelegen- m
beid van zijn twintigjarig bestaan
op 8 en 9 september in de Singer nen met
Concertzaal te Laren een natio- hoorn,
naai filmfestijn. In samenwerking
met het Algemeen Cultureel Gen- S' "t
trum t.p T.arpn is hot mnoplnv op- pr.ctk„„ kik tki...!.1
Tsjecho-Slowakije, en een herhaling
ran „Herrenpartie".
Een jury zal de beste films bekro-
Gouden of Zilveren Eek-
Beide dagen beginnen om half tien.
Men kan zich voor inlichtingen
trum te Laren is het mogelijk
worden dit filmfestijn grootser en - 42222-
feestelijker te maken dan in ande
re jaren. Er zullen verschillende
films ten dienste van het soci
aal-cultureel vormingswerk hun
Nederlandse première beleven.
Het programma vermeldt op vrij
dag 8 september de films: ..Geen
thuis voor oma", van de Canadees
Graham Parker; „Herrenpartie" van
Wolfgang Staudte; „Rotterdam - Eu
ropoort" van Joris Ivens; „De vlieg"
van Aleksander Marks en Vladimir
.Tutrisa. Joego-Slavië; „De pand
jesbaas" van Sidney Lumet; „Fifi la
Plume" van Albert Lamorisse; „Ski-
doo" van Julian Biggs, Canada; „De
slakken" van René Laloux en „Cullo-
den" van Peter Watkins, Engeland.
Het programma van zaterdag 9 sep
tember vermeldt: „Morgen zijn ze
groot." van Paul Almond, Engeland;
„Het zandkasteel" van Bostjan Hlad-
!- Postbus 515, te Hilversum; tel. 02950
(Van de kunstredactie)
DEN HAAG De Haagsche Co
medie opent zaterdagavond 2 sep
tember het nieuwe toneelseizoen
met een opvoering in de Kon.
Schouwburg van Pirandello's „Zo
is het, is het zo?". Twee weken
later komt men met een tweetal
eenakters van Harold Pinter. Bo
vendien ligt het in het voornemen
een reprise te brengen van Arthur
Millers „Van de brug af gezien"
met Ko van Dijk in de hoofdrol.
Voorts komt Peter Zadek Sha
kespeare's „Hendrik V" regisseren
en zal het stuk van Tom Stoppard
„Rozencrantz en Guildenstern zijn
dood" worden opgevoerd.
Het Nieuw Rotterdams Toneel zal
laar het zich Iaat aanzien in het nieu-
ve seizoen ernstig gehandicapt wor-
AMSTERDAM Het blijft
maar een fel omstreden zaak of
de schilderijen van Jelle de
Boer uit Amsterdam, die thans
in de Zwitserse stad Luzern in
de Hofgalerie geëxposeerd wor
den werkelijk originelen zijn van
Van Gogh, (speciaal uit Nuenen
en Antwerpen), Lautrec. Klee
of Matisse. Jelle de Boer is een
fel bewogen man, die heftig
argumenteert en er langzamer
hand genoeg van heeft met
kunstexperts, journalisten of
handelaren te vechten voor de
echtheid van zijn collectie.
Hij noemde gisteren in zijn huis aan
de Rozengracht tijdens een persconfe
rentie de uitlatingen van de Zwitserse
kunsthandelsvereniging, dat zijn gehele
collectie van 161 schilderij en tekenin
gen vals zouden zijn „jalousie de mé
tier". Volgens hem steunen die uitla
tingen op geen enkel deugdelijk argu
ment.
Uitdaging
zijn collectie uit, te bewijzen dat hij
ongelijk heeft. „Iedereen," zo beweerde
hij, „mag een deskundig onderzoek in
stellen naar de authenticiteit van mijn
verzameling. Ik stel ze allemaal voor
onderzoek beschikbaar."
Voorlopig is de heer De Boer nog
niet van plan om gerechtelijke stappen
te ondernemen tegen de mensen, die
hem van vervalsing beschuldigen. Dit
is hem door de directeur van de Ga
lerie afgeraden.
De Amsterdamse kunstverzamelaar,
die zich sinds 25 jaar beëdigd expert
en makelaar noemt, heeft volgens zijn
zeggen de thans in Luzern tentoonge
stelde werken gedurende de afgelopen
32 jaar verzameld. In deze collectie zou
den zich volgens De Boer 137 echte Van
Gogh's bevinden, die hij dan voorname
lijk op de markten in Amsterdam,
Breda en Antwerpen heeft gevonden.
Hiervan zijn 45 werken afkomstig van
de zogenaamde „vlooienmarkt" op het
Waterlooplein te Amsterdam. De prij
zen die hij hiervoor betaalde variëren
van 2,50 tot 250 per stuk.
Zwak
Het tere punt In deze hele zaak
treedt duidelijk aan de dag als men hem
vraagt op welke gronden h(j er zo van
overtuigd is. dat al deze kunstwerken
werkelijk echt zijn, want hjj heeft daar
geen andere bewijsgrond voor dan „zijn
jarenlange ervaring en zijn gevoel voor
het werk van de kunstenaars."
Dit geeft natuurlijk geen enkele ga
rantie voor expert of koper. Uit het
vraaggesprek met de heer De Boer
blijkt dan ook, dat hjj persoonlijk niet
in staat is ook maar een enkele garantie
te geven voor de waarde van zijn col
lectie. De waarde van drie a vier mil
joen gulden die hij ziin collectie toe
schrijft, is dus een fictie. „Laten de
anderen maar uitzoeken, dat het niet
zo is," klinkt weinig overtuigend.
De aanvechtbaarheid van al zijn be
weringen maakt van deze geruchtma
kende affaire een heel trieste zaak. Is
De Boer dom of houdt hij zich dom, is
hij een kunstenaar of maar een kunst
liefhebber, die een zomaar op de markt
gekocht Van Goghie voor echt houdt?
Is hij het slachtoffer van zijn eigen
overtuiging of speelt hij een geraffi
neerd spel om zijn verzameling aan de
man te brengen voor grof geld, daarbij
het element van „te goeder trouw" ver
getend?
De heer De Boer zegt: „De collectie
kont niet meer in mijn huis. De expo
sitie blijft tot december in Luzern en
gaat daarna naar Amerika.
Voor de negende keer is de lancering
van de Eldo-aandrijfraket Europa 1 af
gelast. Hij zou vandaag de ruimte in
worden geseh^'en vanaf de proefbasis
in Woomera in Australië, maar het
waaide te hard.
den door de plotselinge dood van de
onvergetelijke Richard Flink. Men
heeft het plan te brengen: „L'Alouel-
te" van Anouilh; „De eerste me
vrouw Fraser" van John Ervine; Mo-
licre's „Tartuffe"; „De soldaten" van
Rolf Hochhut en een keuze tussen
Peter Ustinovs „The Unknown Sol
dier and his Wife". Roger Hirsons:
„Komedie spelen" en Combrowicz'
„Het huwelijk".
In Amsterdam is het de Neder
landse Comedie, die eindelijk een
langgekoesterd plan kan uitvoeren:
het brengen van Brechts ..Mutter
Courage". Voorts het vierde stuk van
Franeoise Sagan „Het bezwijmende
paard", Molière's „De vrek". Charles
Dvers „The Staircase" en Tonesco's
„Honger en dorst". Bovendien wil
men „Tiil Uilenspiegel" van Hugo
Claus uitbrengen.
Toneeleroen Centrum gaat ook een
Molière brengen: „L'Etourdi" Daar
naast Combrowicz' „Yvonne". Alan
Ayckborns „Relatively Speaking" en
Peter Hacks bewerking van „Vrede"
van Aristonhanes. Guus Hermus zal
„Volnone" ven Ben Johnson regisse
ren en als Nederlandse foneelbijrira-
ge is er ..Nod" van Tscha Meyer.
Ensemble komt met „Pygmalion"
en „Androc'ps en de leeuw" van
Shaw. O-Neills „Maan voor m'sdeel-
den", Shakesneare's „Driekoningen
avond", welke komedie ook door The
ater gebracht zal worden.
Theater brengt verder: Pirandello's
„Vanavond improviseren wij". „Arme
Marat" van Aleksej Arboezov. Strind-
bergs „Dodendans". David Rud'nns
..Afore Night Come" en „De goede
mens van Sezvan" van Brecht in de
regie van Erik Vos.
Studio heeft het plan van Lewis J.
Carlino „Kooien" te brengen en
„L'Eté" van Robert Weingarten in de
regie van Ton Lutz. Voorts: „De ar-
chitect of de keizer van Assyrië" van
Fernando Arrabal en een keuze uit
„O" van Sandro Key Alberg en „Ame
rika Hoera" van Jean Claude van
Italië.
Hoc het nieuwe toneelseizoen met
al die plannen zal worden? N'eniand
die dat kan voorspellen, want gopde
plannen worden vaak in de grond
geboord door slechte toneelprestaties
en stukken waarvan men vaak wei
nig verwacht kunnen ineens voor een
verrassing zorgen.
Brieven die niet zyn voor
zien van naam en adres kunnen
niet m behandeling worden ge
nomen. Geheimhouding is ver
zekerd. Vragen die niet onder
ling met elkaar In yerband
staan moeten in afzonderlijke
brieven worden gesteld. Per
brief dient een gulden aan post
zegels te worden ingesloten.
Vraag: Als een gehuwde vroüw
arbeidsongeschikt wordt door ziekte,
komt zij dan in aanmerking voor-
'nvaliditeitsgeid of dergelijke?' Hoe
lang geniet zij eerst nog ziekengeld?
Aangenomen dat zij een man heeft,
die de kost verdient.
Antwoord: Een gehuwde vrouw
kan slechts uitkering van zjeWm<re!d
ontvangen, als zij in loondienst
werkzaam is en er dus premie be
taald wordt. Ziekengeld wordt maxi
maal een jaar' lang uitgekeerd: is
men daarna nog arbeidsongeschikt,
dan volgt 'na keuring door de Ge-
meenschapneliik Medische Dienst
(van de bedrijfsverenigingen) een
IVAO-uitkering waarvanOde hoogte
afhangt van het ?ernten} salaris en
de mate van invaliditeit r
De WAO-nitkerin? eivtdiet zodra
de verzekerde patiënt 'weer voor
meer dan 85 procent zi^j loon kan
verdienen of als hij 65 Jaar wordt
(dan krnsrt men geen \VAO meer,
maar AOW).
Vraag: Ik heb een bedrag geschon
ken aan een partij ter financiering
van de verkiezjnsscamp&gne. Ts dit
bedrag als gift aftrekbaar voor de
inkornstenbp'ariing?
Antwoord: Ja.
Vraag: In welke jaren veroverde
Dukla-Praag de landstitel? Wat is
de herkomst van de naanl?
Antwoord: Tn 1961, 1962, 1963, 1964
en 19«R De c'ub is gehoemd naar
een be-gpoc in de K^roathen.
Vraonr; Hop hr'-^n dpikiamen van
Pipo de Clown, Mammrdoe en Pe
tra? S'
Antwoord: Pipo is Cor Witsche,
Memma'oe Is ™arüke P?'-ker. maar
de ouders van Petra werrien niet dat
haar naam bekend wordt gemaakt.
Vraag: Een meisie is mei een
Griekse jongen getrouwd. Is zij nu
Griekse geworden? Haar\ n-"m woont
al twee jaar in Nederland I-Toe lang
duurt het voordat hij Nederlander
kan worden?
Antwoord: 7,ij behoeft door het
huwelijk het Nederland^-sr-bao n!et
te verh'emn 'vi i* 3ar Pn,>„ :.at
zij in Nedprlanrl .«"vo'cG'Trf en
rich op hel ?prprp-^'-n;s vergewist
of men ermp-'e reken'rg houdt, dat
zij Nederlandse wenst te bl'iven.
Een buitenlander moei .ten nr"ste
vijf iaren in Neder'and wonen voor
er sprake van kan zijn" dat hij de
Npr)0vianricp nationaliteit verwerft.
Vraag: Vpn p°n '■"-te-'eidinghe-
drijf kregen wij bericht dat ze een
buis willen laten leggen door ons
land en of wij daarvoor tcpri'm-
ming gilden geven. Over vergoe
ding wordt niet gprent Hel lend
wordt er niet beter van.
Antwoord: Inderdaad kan men u
daar het werk van a'gemeen
openbaar belang is in begmspi de
plicht op'e^een dit te gedogen. Als u
daarvan schade ondervindt, heeft u
recht op vergoeding.
Ts er geen overeenstemming te
kriigen. dan worden de plannen ter
inzage ge'egd en u wordt opgeroe
pen naar een zitting, ter gemeentese
cretarie of elders, voorgezeten door
een lid van Gedeputeerde Staten en
bijgewoond door een lid van 'het da
gelijks bestuur der gemeente.
Is daar geen overeenstemming mo
gelijk dan kan de minister u de
plicht opleggen om het werk te gedo
gen. bij met redenen omkleed
besluit, Gedeputeerde Staten ge
hoord. U kan weer vernietiging van
die beslissing wagen bij het Ge
rechtshof. maar ik vermoed dat er
wel overeenstemming tot stand
komt.