„Ga een tijdje naar de revolutionairen" Nieuw verschenen boeken De kerk in het jaar 2000.. Een woord voor vandaag Uw probleem is het onze. Rechter gebiedt kerk naam te wijzigen Negerleider tot doopsgezinden Matthijs Vermeulen overleden Fatiina maakt school Oempoemoelo-resolutie moest geheim blijven Brand op Forrestal alles goed/ en( wer MAANDAG 31 JULI 19f Daarom schaamt God Zich voor hen niet, hun God te heten (Hebreeën 11:16). God schaamt zich niet. Hij wil de God zijn van Abraham, Izak en Jakob. Hij wil vandaag de God zijn van (vult u de namen maar in). Hij gaat een verbond aan met bondsbrekers, belooft trouw aan ontrouwen. Hij roept Abraham uit het afgodische XJr en wil te maken hebben met mensen als Sara, Izak en Jakob. Zij mogen zijn bondgenoot zijn. Er zou alle reden voor God zijn, om zich voor hen te schamen, dat Hij hun God heette. Wat wordt er vandaag de dag niet allemaal over God gezegd, juist omdat men naar zijn volge lingen kijkt. Toch schaamt God zich niet de God te zijn van mensen, die er in hun omgang met God en met hun mede mensen telkens weer met de pet naar gooien en Gods geboden in de wind slaan. God schaamt zich nooit voor ons. En hoe vaak schamen wij ons voor God Wij lezen vandaag Romeinen 6 12-23. Chief Loethoeli begraven GROUTVILLE De Zuidafrikaanse negerleider en Nobelprijswinnaar Chief Albert Loethoeli, die op 21 juli by een treinongeluk om het leven kwam, is gisteren in het neger reservaat Grout- ville ter aarde besteld. Onder de ruim 5.000 aanwezigen wa ren ook blanken, die toestemming had den gekregen het normaal voor hen gesloten reservaat te betreden. Bij de plechtigheden waren ook diplomatieke vertegenwoordigers van de VS, Enge land, Zweden, Denemarken en Noor wegen aanwezig. De Noorse vice-con sul te Durban trad op als vertegen woordiger van het comité voor de Nobel vredesprijs. Jubileumsamenkomst Eur. Evang. Zending ZEIST Dit jaar is het vijftien jaar geleden dat de Europese Evange lische Zending in Nederland werd op gericht. Dit zal zaterdag 23 september op een feestelijke ontmoeting in Boschlust (Zeist) worden herdacht. Sprekers zijn ds. W. Glashouwer (Driebergen), Chris Vonck uit België. Antonio Martinez uit Spanje en Jim Taylor uit Zwitserland. Brieven dl* niet sljn voorsten van naam en ad re* kannen niet In behandeling worden genomen. Geheimhouding Is verzekerd Vra gen die niet onderling mei elkaar In verband staan moeten tn af zonderlijke brieven worden ge steld. Per brief dient een galden aan postiegels te worden tngesln- Vraag: Iemands kinderen wonen ln Duitsland. Na het overlijden van de moeder Is het erfdeel niet ver deeld. Mag de vader nu alles aan zijn huishoudster nalaten? Antwoord: Ook als de kinderen in Duitsland wonen, hebben zij recht op een wettelijk erfdeel. Aangezien de moeder kennelijk geen testament heeft nagelaten, hebben de kinderen recht op hun gehele aandeel in het versterf hunner moeder. Te zijner tijd zullen zij ook van hun vader erven. De vader kan echter hun erfdeel bij testament verkleinen. Heeft de hulshoudster te weinig salaris ont vangen, dan kan de vader hierover met de notaris in overleg treden, of alsnog de huishoudster het verschul digde betalen. Vraag: Door gebrekkig onderhoud van het huis heeft mijn inboedel «chade geleden. Kan Ik dit verhalen op de nalatige huiseigenaar? Antwoord: Indien de huiseigenaar werkelijk nalatig was, is hij aanspra kelijk. In gevel van onoverbrugbaar meningsverschil kan men zich tot de rechter wenden. Vraag: Als een kind tegen de zin van de ouders rooms-katholiek wordt, onttrekt het zich dan niet zelf aan het kindscha-? Hoe zit dat met boedelscheiding of erfenis? Antwoord: De band tussen kind en ouders blijft bestaan. Er komt generlei verandering ten aanzien van erfrecht en boedelscheiding. Vraag: Mag ik de maat weten van recht van weg? AntwoordBepaalde afmetingen •taan in het Burgerlijk Wetboek niet aangegeven. De erfdienstbaar heid van weg is volgens dit wetboek het recht om er met een wagen, rijtuig, enz. over te rijden. Als de breedte niet in de titel bepaald is, wordt die breedte geregeld overeen komstig de bijzondere verordenin gen of plaatselijke gebruiken. Men moet op grond van deze bepa lingen aannemen, dat de weg in elk geval zo breed moet zijn, dat deze te berijden is door die voortuigen, waarvoor het recht van weg ver leend is. Zijn deze voertuigen niet genoemd, dan moet het dus in elk geval een weg zijn, waarover alle soorten voertuigen passeren kunnen. Vraag: Waar zijn na de afbraak der pergola van Huize de Paauw te Wassenaar het mooie marmeren theehuis met banken en borstbeel den van het Oranjehuis, de prachti ge beelden bij de ingang der pergo la. enz. gebleven? Antwoord: Aan uitvoerige inlich tingen van de heer L. G. Oosterling te Wassenaar ontlenen wij het in het kort: Toen in 1910 Prinses Marie overleed, haalden haar kinderen al les wat van hun gading was. weg. Of daarbij ook beelden van de Oran jes waren, is onbekend. Zij gaven opdracht het overige te verkopen. Koningin Wilhelmina kocht eerst de voorwerpen, die voor het Oranjehuis van belang wa ren. Toen het huis in eigendom kwam aan mevrouw de weduwe Kessler, waren er nog verschillende zaken, die toebehoord hadden aan Prins Frederik, zoals enige beelden in het park. In de eerste Wereldoorlog is een deel van de Paauw gevorderd voor legering van militairen. In die tijd zijn enige beelden gestolen. Na de oorlog is het huis verkocht aan een maatschappij van onroeren de goederen. Deze wilde het huis laten afbreken en het terrein verka velen. Voordien waren al enige ka vels verkocht Het eerste stuk met monumentaal ingangshek en de ou de oprijlaan is verkocht aan de ar cheoloog mr. dr. J. C. Overvoorde, die er het landhuis Paauwhof liet bouwen. Nu nog staan er enige beel den en een stenen tafel. De heer Daniël T. Ruys kocht het tweede stuk en bouwde er een land huis, mevrouw Van Schaick-Dobbel- man een derde stuk met het oude portiershuisje. Op een ander groot stuk verrezen vele villa s. In 1924 redde de gemeente het huis de Paauw door dit te kopen. Zij kreeg van de eigenaar enige beelden ca deau. maar een dier beelden is op eis van een raadsfractie verwijderd omdat het onzedelijk zou zijn. Later heeft men het onder 'iet struikge was teruggevonden. Andere beelden van wit beschilderd gegoten zink zonder kunstwaarde en soms erg beschadigd, ziln verwijderd en lig gen vermoedelijk ergens in een kel der. (Van onze kerkredactie) RALEIGH (VS) Een rech ter in de Amerikaanse staat Noord-Carolina heeft een uit spraak gedaan, die van grote betekenis kan zijn voor het ver loop van kerkscheuringen in de Verenigde Staten. Aan de nieuw gestichte Bible Moravian Church is het recht ontzegt zich „Moravian" te noemen. (Van onze kunstredactie ROTTERDAM In alle stil te is ter aarde besteld de vorige week overleden componist, be kend muziekcriticus en essayist Matthijs Vermeulen. Hij werd 79 jaar. Vermeulen was een zeer actieve en fel bewogen persoon lijkheid. en met zijn critische ar beid heeft hij onmiskenbaar een stempel op het Nederlandse mu ziekleven gedrukt. De laatste jaren heeft hij zich echter te ruggetrokken in de stilte van zijn huis te Laren. Zijn suggestieve kritieken ver schenen voor het grootste deel in de Groene Amsterdammer en hadden een zeer persoonlijke toon. Zij waren van grondig afwijzend en vernieti gend tot zeer hoog lovend. Wat zyn composities aangaat, deze vonden geen grote waardering. Van 1920 tot na de tweede wereldoorlog werkte hij in Parijs. Dat vond zijn oorzaak in het feit dat Willem Men gelberg weigerde zijn tweede sym phonic uit te voeren, een miskenning die iiij moeilijk kon verwerken. In 1954 werd deze symphonie echter bekroond op het Koningin Elisabeth concours te Brussel. Hij schreef zes symphonieën, die geen van alle in ons land bekendheid verwierven. Een van zijn beste wer ken wordt genoemd het lied „La Veille", dat hij in 1917 componeerde en dat geïnspireerd was op de eerste wereldoorlog. De eerste uitvoering daarvan was op 3 januari 1919 in Den Haag door Evert Cornelis en Berthe Seroen. Zijn symphonische werken kwa men maar zelden aan bod. Na 36 jaar hoorde hij voor het eerst zijn tweede symphonie, onder leiding van Eduard van Beinum. Na 18 jaar zijn derde, na 8 jaar zijn vierde, onder leiding van Eduard Flipse. Na vijf jaar hoorde hij zijn vijfde en zijn laatste, zesde, symphonie hoorde hij een jaar later onder leiding van Paul Hup- perts. Toch werden de uitvoeringen niet herhaald. Het betekende voor de uitvoerenden altijd een grote in spanning om zijn muzikale escapa des en grote verbeeldingskracht te volgen. Bij dit alles blijft de vraag of hij zijn tijd voor was. of dat zijn tijd nog zal komen. Zal zijn werk ooit nog een postume verering oogsten. Niemand zal dit met zekerheid kun nen zeggen. Hij was een man met een zeer oorspronkelijke geest, die in alles moeilijk was te volgen. De Moravian Church is in de Vere nigde Staten de kerk van de hernhut ters. Onlangs scheidde zich een plaatselijke gemeente in Noord-Caro lina onder leiding van haar dominee D. R. Jones af. Jones, die nauwe con tacten onderhoudt met dr. Carl Mcln- tire, de voorzitter van de ICCC, had bezwaren tegen het feit, dat de kerk lid was van de nationale raad van kerken. Ook vreesde hij een opko mend modernisme. In het proces getuigde de predi kant, dat hij genoeg had gedaan om verwarring met de kerk, waarvan hij zich had afgescheiden, te voorkomen. Dr. Mclntire was als getuige opge roepen en wees op de talloze gevallen van kerkscheuring, waarbij de af gescheiden groep de naam van de oude groep met een toevoeging behou den heeft. Zo stichtte de ICCC-leider zelf na zijn afscheiding van de Presby terian shurch de Bible Presbyterian Church. (Van onze kerkredactie) PALERMO Nauwelijks was de paus tertig Van Fatima. waar hij mee herdacht, hoe Maria vijftig jaar gele den zou zijn verschenen aan drie boe renkinderen, of vier jongens op Sici lië zeiden de Moeder Gods van Smar ten te hebben gezien. De verschijning zou op vrijdagmid dag 26 mei hebben plaatsgehad een vensteropening van een ruïne na bij het bergdorp Cefala, niet ver var Palermo. Volgens een in Palermo verschij nend dagblad heeft de verschijning zich inmiddels herhaald. De verslag gever zou het zelf hebben waargeno men. Van de viifhonderd aanwezigen beweerden overigens slechts dertig iets te hebben gezien. Hervormde bond van kerken in Latü ns-Amerika MEXICO CITY Afgevaardigden uit negen Latijnsamerikaanse landen hebben op een conferentie in de Mexicaanse hoofdstad een „Vereni ging van presbyteriaanse en hervorm de kerken in Latijns Amerika" ge sticht. Hiermee verdwijnt het Comité voor de samenwerking van de presby teriaanse kerken in Latijns Amerika, dat in 1955 was ontstaan. Dat comité had primair als doel de coördinatie tussen de jonge kerken 2n de zenden de kerken in de Verenigde Staten. De nieuwe vereniging zal vooral een Instrument van de kerken zelf zijn. De sociale, economische en politieke vraagstukken zullen vooral haar aan dacht vragen. (Van onze kerkredactie) AMSTERDAM Zo ru6tig en kalm als de slotboodschap was van het Doopsgezind Wereldcongres, zo fel was de rede van dr. Vin cent Harding, de medewerker van dr. Martin Luther King, die zowel zaterdagmiddag als zondagochtend in de Amsterdamse RAI sprak. De boodschap ging niet voorbij aan de problemen van onze wereld, maar komt toch weinig verder dan een algemeen beroep op alle regeringen en machten om te trachten door vreedzame middelen alle mensen vrijheid en gerechtigheid te verschaffen. Harding richtte zich niet tot de regeringen, maar tot de congresgangers en riep hen op eens een tijdje te gaan leven onder de revolutionairen van onze tijd om te luisteren naar wat deze mensen beweegt. Evenmin kunnen we ons beroepen op recht en orde, als ons recht en onze orde een situatie handhaven, waarin de ene mens de andere wreed berooft. Harding riep de aanwezigen op binnen de komende anderhalf jaar een nieuwe conferentie te beleggen, die juist aan deze vragen gewijd zal zijn. Maar dan moet zo'n conferentie niet gehouden worden in het westen, maar op een plaats „waar we te rade kunnen gaan bij de echte revolutio nairen." Die conferentie moet zich vooral afvragen wat de Doopsgezinden als aanhangers van geweldloosheid of christelijk pacifisme kunnen beteke nen in situaties waarin mensen in alle oprechtheid vinden dat ze door onderdrukking gedwongen zijn zich met geweld te verzetten. De doopsgezinden, die in sterke mate nog steeds het „vreedzaam ver zet" in hun vaandels voeren, werden door dr. Harding geconfronteerd met de mensen die zich teleurgesteld voelen, omdat hun vreedzaam verzet hen geen stap verder heeft gebracht op de weg naar de verwezenlijking van hun idealen en verlangens. Citaten Hij begon zijn rede, de derde die hy had gemaakt want hij had er reeds twee verscheurd, met citaten uit moderne revolutionaire docu menten. Hij citeerde de Zuidafrikaan Nelson Mandela, de Vietcong en re volutionairen in Peru en Mozam bique, maar ook de leiders van de Black Power in Amerika. Fel ratte hij hun mening samen met de woorden: „Zij beschoutven de goede christenen van het westen als mede hun voornaamste vijanden. Wij vormen een deel van het probleem, niet de oplossing. Wij leven van de opbrengsten van hun land. Zij betalen voor ons comfort. Onze aanvaarding van alle winsten die het wes ters kapitalisme in hun landen maakt, be tekent voor hen een negatie van al onze gebeden en onze conferentieverklaringen, die nat zijn van uit medelijden vergoten Geweld „Wat kunnen we voor deze men sen doen", vroeg Harding zich af. „Wat kunnen wij hen zeggen? Los sen we iets op door Romeinen 13 aan te halen?" Harding meende dat wy niet aan deze vragen kunnen ont komen door te zeggen dat Doopsge zinden niet in geweld geloven, als „we zelf deelnemen aan het geweld van de status quo." W ereldgemeenschap van Westminster opgericht (Van onze kerkredactie) GALT (Ontario) Prof. W. Stan ford Reld heeft de oprichting aange kondigd van de „Wereldgemeenschap van Westminster". Deze organisatie slaat open voor presbyterianen over de hele wereld, „die hun erfenis wil len voeden en sterken." In een tijd, waarin tegenstand te gen de gereformeerde beginselen groeit, aldus de aankondiging, wil de wereldgemeenschap „nauwe relaties kweken tussen presbyterianen en an dere gereformeerde christenen in de wereld". Soortgelijke organisaties van con servatieve presbyterianen zijn op landelijk niveau verleden jaar opge richt in Nieuw-Zeeland en Noord-A- merika. De Nieuwzeelandse predi kant Arthur G. Gunn nam op het wereldcongres voor evangelisatie in Berlijn het initiatief tot de oprichting van een wereldgemeenschap. Hoewel de animo blijkens een klei ne enquête onder presbyteriaanse en gereformeerde congresgangers niet groot was, werd toch een werkcomité gevormd. Naast de Hervormde Wereldbond en de Gereformeerde Oecumenische Synode, waarbij kerken zijn aangeslo ten, wordt dit blijkbaar een „le- ken"-organisatie. Zonde „Wiens zonde is het grootst", vroeg dr. Harding zich in het slot van zijn rede af. „de zonde van de wanhopi ge mens die de verkeerde wapens gebruikt om te strijden voor de ge rechtigheid, of de zonde van de zelf genoegzame mens die beschikt over de goede wapens en helemaal niet vecht, behalve voor zichzelf? Ook gisteren kwam dr. Harding weer aan het woord in de massale slotdienst. die werd bijgewoond door bijna 5000 doopsgezinden. In een preek waarschuwde hij te gen het zoeken naar een vrede zon der kruis. Christus trekt er op uit, zei hij, Hij staat te midden van ver bitterde mensen die stenen gooien. Christus had de bedelaars lief lang voordat Karl Marx geboren was. Jezus beloofde vrijheid aan gebro ken bedelaars lang voordat Neder landse schepen de voorouders van Stokely Carmichael (de leider van de Black Power) afzetten aan de Ame rikaanse kust om daar slavenarbeid te doen. Na afloop van de dienst werd een collecte gehouden voor hulp aan zo wel Zuid- als Noord-Vietnam. Bijna twintigduizend gulden werd voor dit doel gegeven. Nonnen «egijzeld in Biafra LAGOS Biafraanse troepen hou den negen uit Ierland afkomstige non nen en drie priesters als gijzelaars gevangen in 't missie-ziekenhuis van Ikom bij de grens met Kameroen. Ze willen hiermee voorkomen dat de federale troepen dit plaatsje bombar deren. Ikom ligt namelijk op de weg waarlangs deze troepen oprukken naar het zuiden. In het afgescheiden deel van Nigeria wordt nog zwaar gevochten. De brandpunten van de strijd liggen op het eiland Bonny bij de belangrijke havenstad Port Har- court en bij de universiteitsstad Nsoekka. Duitsers in Zuid-Afrika boos (Van onze kerkredactie) KAAPSTAD Aanzienlijke onrust onder het Duitsevolks deel in Zuid-Afrika is ontstaan door de berichten over de theo logenconferentie van dé federa tie van lutherse kerken in zuidelijk Afrika (FELCSA) in Oempoemoelo (Natal). Zoals wij berichtten heeft deze conferentie zich onverwacht scherp tegen de apartheidspolitiek uitgespro ken. De resolutie van Oempoemoelo sloeg vooral daarom zo in, omdat de Duitse inwoners van Zuid-Afri ka zich tot dusver buiten de poli tiek hielden, of de regeringspolitiek steunden. Eerst nu is bekend geworden, dat de berichten over het conferentie- beraad het gevolg zijn van een in discretie van een persbureau. De deelnemers aan de conferentie had den uitdrukkelijk verlangd, dat het besprokene vertrouwelijk zou blij ven. Ook binnen de FELCSA heeft de resolutie van Oempoemoelo verwar ring veroorzaakt. Enkele aangeslo ten kerken hebben al verklaringen uitgegeven, waarin benadrukt wordt, dat het hier niet een officiële FELCSA conferentie betrof. Een Beroepingswerk NED. HERV. KERK Een deur slaat toe. door Annle Sanders. Uitgave De Vuurbaak. Groningen. Drs. J. A. de Boo is er in jaren, door Maria CortL Uitgave geslaagd de lang niet eenvoudige Kruseman, Den Haag. en eeuwenoude „kunst der blazoe- Deze eerste roman van Maria nen" op een voor jongeren aantrek- Corti, die uit het Italiaans werd kelijke manier uit te leggen. Vee] vertaald, speelt zich af in de vijf- wiil het soms liikt alsof ze zich 'nter«sante historische achtergron- tiende eeuw in Otranto. waar de wiji net soms njKt aisoi ze zien den komen in dit overzicht naar binnenvallende Turken als het wa- voren. re op de stadsmuren worden ver- Een fijn boekje voor speurders slagen, die ontdekt hebben dat tekens uit het verleden ook toekomstperspec tieven ln zich dragen. (120 blz., ca. '00 tek. en foto's, 6,90). wagenwijd voor haar zullen ope nen. Als kind is ze een lelijk eendje. Ze groeit op als onwettig kind en wees in een bekrompen dorpsge meenschap. De rijke boerenzoon Roel O ver berg gaat van haar houden. Vadei Overberg is er echter de man niet naar haar op zijn boerderij te ac cepteren. Dat het boek nu eens niet over een wereldwijze tiener handelt. Wat zich om en nabij het slag veld afspeelt, tracht Corti duide lijk maar ook meeslepend te vertel len. Ze is hierin zeker geslaagd, Sex en moraal, door Norman mede dank zij haar eigen fantasie. Vincent Peale. Uitgave Neder- Het werd een aanvaardbare roman landse Boekenclub, Den Haag. De Amerikaanse psycholoog en predikant dr. Norman Vincent Pea le heeft dit boek geschreve maakt het juist aantrekkelijk. Er is een uitweg te bieden uit het huidi- geen happy-ending, maar de moge- ge verval op moreel gebied, in het lijkheid blijft wel open. (243 blz„ bijzonder de seksuele ontredde- 9.50). ring. (246 Harakiri, door Peter Rindl. Uit gave Nederlands Boekhuis. Til burg. In de instructieve Fibulareeks, die verschijnt onder auspiciën van de Nederlandse Jeugdbond ter bestudering van de geschiedenis, is een deel opgenomen dat rijk geïllustreerd zicht biedt op het boeiende terrein van de heraldiek of wapenkunde. Hij stelt zich daar zeer positief beeld seeft van het moderne tegenover. Met andere woorden: JaPan> opgetekend door de persat- hij veroordeelt niet, maar signa- .van de 0°stan"jkse legatie leert en constateert om dan de we- ?,10- gen aan te geven waarlangs men Rindl kwam tot zijn beschrij- tot een veel meer bevredigende le- vin8 na vele j3ren temidden van venshouding kan komen dan die, bet Japanse volk te hebben ge- welke de zogenaamde „vrijheid" le.e?d- wat in "i" boek ook wel to' biedt. „Sex en moraal" zal onge- uiting komt. twijfeld verfrissend werken (277 Trefzeker weet hij de Japanse blz., 8,40). mens te raken en een heldere ana lyse te geven van de samenleving Alleen de levenden tellen de van vandaag. (225 blz. 10,50). mogelijk gevolg- is ook, dat de lu therse kerk in Natal zich niet meer bij deze federatie zal aansluiten. Tot de FELCSA, die vorig jaar ge sticht werd, behoren 35.000 blanke en meer dan 700.000 niet-blanke lu theranen van zuidelijk Afrika. De Duitse Evangelische Presse- dienst heeft vernomen, dat de confe rentie van meet af beheerst werd door een kleine groep Bantoestu denten. (Vervolg van pag. 1 Op het moment dat de blussing nog aan de gang was, voer de For restal de Golf van Tonkin uit op weg naar de Filippijnen, waar het schip in dok zal gaan. Later zal het naar de Verenigde Staten varen voor de grote reparatie. De schade aan het schip wordt voorlopig geschat op 72 miljoen gul den. De verliezen aan vliegtuigen belopen zeker 250 miljoen gulden. Kapitein Beling verklaarde nog dat de ramp niet aan de nalatigheid van de opvarenden te wijten is. PAS DINSDAG Het in 1955 gebouwde schip was pas dinsdag in de Golf van Tonkin aangekomen. Samen met de vlieg kampschepen Prinskany en Bon- homme Richard vormde het de aan- valskracht van de Amerikaanse Ze vende Vloot op Yankee Station, van waar de luchtaanvallen op Noord- Vietnam worden ondernomen. Het was de derde keer in korte tyd, dat brand woedde op Ameri kaanse oorlogsschepen: op de Oris- kany kwamen op 26 oktober 43 mensen om het leven en werden er 38 gewond. Op 4 november vielen aan boord van de Franklin Roose velt acht doden en vier gewonden. Ds. H. Visser In uw blad van 22 juli komt bericht voor dat ds. H. Visser weer lid is van de Chr. Geref. Dit bericht bevatte twee onjulsthec 1. de gemeenteavond werd niet geld door ds. N. Brandsma. maar door P. van Zonneveld; 2. het is een nen te leugen als beweerd wordt dat| uit de gemeente geen enkel bezwaar gekomen, want op de gemeenteavc is o.a. door mij reeds geproteste tegen het besluit van de kerkers welk protest later door mij schrift is bevestigd. Klundert G. Hollei SS-ers (3 en slot) De heer Knoester viel mij aan dat ik iets schreef over SS-ers. vindt dat over dat „satanisch gebrc maar helemaal niet geschreven m worden. Waarom? Als hij er zo tegen i over deze lieden geschreven v waarom protesteerde hij dan niet t het bewuste boek verscheen? Waai protesteerde hij niet toen er een voerige bespreking van in deze kra kwam? Waarom iemand aanvallen, i' alleen wees op de tekortkomingen i boek en boekbesprekingen? Overigens, heer Knoester, i ning erg kortzichtig want zij sluit a oorlogsdocumentatie uit. Onze vooro ders moesten niets hebben van de 1 quisitie. de Duinkerker kapers of rover Maarten van Rossum. Zij s> ven er liever geen boeken over, hoe dankbaar zouden wij nu zijn, er eens een boek over deze onderw pen werd ontdekt dat geschreven i door een ooggetuige of tijdgenoot f dat tot dusver niet bekend t den! De geschiedschrijving trekt zich (gjT lukkig!) niets aan van wat goed en kwaad vinden. Zij registred in de eerste plaats en als zij dit achtq wege laat, wordt zij waardeloos. Alphen a.d. Rijn W. Boshof (Discussie over dit onderwerp sloten) Vakantiegeld (2) De heer J. L. Zijderveld kritisi de bemoeienis van de bouwvakboni met de betaling van vakantiegeli aan niet-georganiseerden. Inderdai de honden willen en zullen een vin| in de pap houden, ook in 't belang de ongeorganiseerden. Heeft dhr. der veld er al eens over nagedacht, ho» veel zijn vakantiegeld zou bedragfh zonder de bemoeiingen van de gesm»E de bonden? Heeft hij enig idee van de moeite t de kosten die de bonden op zich r men om de vakantiezegels op dit 1 te houden? Blijkbaar niet! Hij schrir letterlijk: .,de ongeorganiseerde weir nemers willen alleen maar vakantii geld. Hoe ze dit geld in hun bef krijgen zal hun een zorg zijn", hij is tegen de manier, waarop de t den het doen. Misschien kan hij i bond oprichten van niet-georganisee den om zijn belangen te behartigen. j( Waalwijk A. W. de Joq Nieuwe Katechismu naar buitenland UTRECHT Niet alleen i vormde „Klare Wijn", ook de roomsi katholieke Nieuwe Katechismus trek^ grote belangstelling in het buitenf] land. li Nog voor het eind van dit ja» zullen in Amerika, Duitsland, Engej land en Frankrijk vertalingen van d Nieuwe Katechismus «erschijnes,1 Volgend jaar worden vertalingen ver# wacht in het Italiaans, Portugees c. Spaans. „Klare Wijn" gaat Duitsland en Engeland verschijnena D. S. Russell gaa Britse baptisten leiden LONDEN Dr. David Syme Rut sell, rector van een baptistencolleg in Manchester, zal volgend jaar di Fmest A. Payne opvolgen als secret» ris-generaal van de Unie van Bajr tisten van Groot-Britannië en land. Hij is lid van het uitvoerert comité van de Baptisten Wereldallian tie. Dr. Pavne heeft deze 300.000 vol; wassen leden tellende kerk geleii sinds 1951. Hij is nu 65 iaar. Hem i de zeldzame onderscheiding van he erelidmaatschap van de Unieraad aarv geboden. Ook in de Wereldraad van Kerke: neemt dr. Pavne als vice-voorzitte van het centraal comité en het uitvoe rend comité een belangrijke plaat in. De Unie van baptisten in Noorwe gen heeft de 47-jarige predikan Kaare A. Lauveng tot secretaris-gene raai gekozen. ASSEN Kerkdlens- dans, zondagsschool, kin- dan naast hun gemeei ten zullen er in 2000 deropera's en ook: teleden staan en sami niet meer zo zijn als nu. kerkdiensten zullen zij „zoutend zou' Dure en veel te grote Het is bijna ondenk zyn in de dienst ai kerkgebouwen, die maar baar, dat in het jaar mens en maatschappJ een uurtje per week in 2000 de dominees nog .in opdracht van Christui gebruik zijn, geven veel door hun gemeenten van in een levende (geloofs kerkvoogden grijze ha- salaris kunnen worden democratie, ren (onderhoud en ver- voorzien. Ik denk. dat de warming, vandaar deze dominees dan anders zul- .vergrijzing"). Zulk duur len heten en anders zul- n ondoelmatig „gelo- len zijn. 'en op zondag" moet plaats maken voor een levend en nuchter ge loof van maandag to. --- zaterdag u werk en nog veel alles: geloven. De dom» meer, hoofdberoep voor nee zal het in 2000 Daar zijn praktische hen zijn, waarin en meer voor hen doen gebouwen (of gebouw- waarnaast zij beschik- Aldus „Kerk en tjes) voor nodig, die ge- baar zullen zijn voor de reld". het orgaan van St bruikt kunnen worden gemeente (hoe die er ook vereniging van vrijzinm- voor films, discussie, uit zal zien). Zy zullen ne hervormden Zoals Paulus tenten maker was, zal in 2000 B*' onderwijs, maatschappe- lijk -i» Democratie Echte democratie ver onderstelt volwassen verantwoordelijke me sen. die zelf beslissen kiezen, werken

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 2