MENISTEN: OECUMENE
IN MINIATUUR
Een woord voor vandaag
Felle aanval op de
eenwording kerken
Uw probleem
is het
onze...
Turken hopen nu op
toerisme naar Efeze
Luchtmacht:
na dienst
in burger
Te grote vleesproduktie
maar geen prijsdaling
USUI*
NEDERLAND STAAT LINKSBUITEN
g
Met een A J.N. Spaarbiljet 196772
in
van f.100,- naar f.133,-
Algemene Bank Nederland
DONDERDAG 27 JDLI 196
Door het geloof tg Abraham, toen hij geroepen werd, in ge
hoorzaamheid getrokken naar een plaats, die hij ter erfenis
zou ontvangen, en hij vertrok, zonder te weten waar hij
komen zou Hebreeën 11 .8).
Nooit zou Abraham uit zichzelf Ur, zijn familie en vrienden
kring hebben verlaten voor een onbekend oord. Het enige was,
dat God hem geroepen hadhij, die waarschijnlijk tevoren
een maanbidder was. En Abraham geloofde en gehoorzaamde
zonder meer de stem van die voor hem toen nog onbekende
God. Waar hij terecht zou komen, wist hij niet. Hij volgde
onvoorwaardelijk.
Nog zegt God tot mensen in de prediking „Ga uit uw land en
uit uw maagschap". Predikanten zijn gezanten van Christus,
om met Paulus te spreken alsof God door onze mond u ver
maande; in naam van Christus vragen wij u: laat u met God
verzoenen". God staat aan de deur van ons hart en wil, dat
wij open doen.
Willen wij dat? Blindelings volgen? Ons helemaal overgeven?
Wij willen eerst wat in onze handen hebben. Wij willen eerst
wat zien. eer we ons toevertrouwen aan God en zijn Woord.
Maar de kracht van Abrahams geloof was juist dat volgen,
zonder te weten waarom en waarheen. Niemand doet dat uit
zichzelf. God werkte dat geloof in Abraham.
Wij lezen vandaag Romeinen 4 13-25.
Kritiek van vroegere primaat van Engeland
LONDEN Lord Fisher van
Lambeth, de vorige aartsbis
schop van Canterbury, heeft
in een brochure, die in Enge
land te koop is, een geduchte
aanval gedaan op het plan van
eenwording tussen de Angli
caanse Kerk en de Methodis
ten Kerk.
Al aan het begin van dit jaar liet
hij van zich horen toen hij zich tegen
de voorgestelde bevestigings- (of ver-
zoenings) dienst tussen beide kerken
verzette.
Schrift
Nu aijn zijn bezwaren op schrift
gesteld en omdat het de vroegere pri
maat van de Kerk van Engeland (de
Anglicaanse Kerk) betreft zullen zijn
woorden wel gewicht in de schaal
leggen voor de leden van beide ker
ken.
Het is hem onmogelijk deel te ne
men aan de bevestigingsdienst van
de twee kerken, die reeds in een ver
gevorderd stadium van samengaan
zijn gekomen. Hij struikelt over for
mele kwesties van de ambten van de
Uneven die niet zijn voorzien
van naam en adres kannen niet
in behandeling worden genomen.
Geheimhouding Is verzekerd. Vra
gen die niet onderling met elkaar
in verband staan moeten In af
zonderlijke brieven worden ge
steld. Per brief dient een galden
san postzegels te worden Ingeslo-
Vraag: Iemand was vijf jaar lang
Invalide en overleed een halfjaar ge
leden. Als kleine zelfstandige meen
de hij niet in aanmerking te komen
voor een uitkering krachtens de inte-
rimwet invaliditeitstrekkers. Achter
af bleek, dat hij daarop wel recht
had gehad omdat er vroeger zegels
waren geplakt. Kan zijn weduwe nu
nog recht doen gelden op de gederf
de uitkering?
Antwoord: Neen. Een aanvraag
om rente is niet-ontvankelijk, in
dien degene ten behoeve van wie
rente wordt aangevraagd, is overle
den voor de indiening van de aan
vraag: A is 67 jaar, weduwnaar,
gepensioneerd rijksambtenaar en
heeft enkele duizenden guldens op
brengst van vermogen. Hij heeft
meerderjarige kinderen. B HEEFT
meerderjarige kinderen. B heeft we
duwepensioen, een klein ambtenaars
pensioen en nog wat inkomen van
spaargeld. Ook zij heeft meerderja
rige kinderen.
Wanneer A met B trouwt, vervol
gens overlijdt en B dan nog in leven
is. ontvangt zij dan opnieuw het wet
telijke weduwepensioen met het
ambtenaars weduwepensioen, of
heeft zij dan recht op het pensioen
wegens haar huwelijk met A? Wan
neer A of B na het huwelijk sterft,
hoe gaat het dan met de nala
tenschap als zij in of buiten ge
meenschap van goederen huwen?
Antwoord: Wanneer een weduwe
met rijkspensioen weer trouwt, ver
liest zij haar AWW, doch krijgt in
plaats daarvan een extra uitkering
gelijk aan een jaar AWW, doch niet
meer dan zij tot haar 65 ste jaar zou
hebben genoten. Haar rijkspensioen
behoudt zij met een reductie als
haar tweede man rijkspensioen ge
niet Als A ria het huwelilk over
lijdt, heeft B geen recht op het amb-
tenarenpensioen van A omdat A
reeds pensioen genoot toen hij trouw
de.
Als het huwelijk in gemeenschap
van goederen wordt gesloten, wordt
bij overlijden van een der echtgeno
ten de verdeling van de nala
tenschap dermate ingewikkeld, dat
men beter voor het huwelijk met
een notaris overleg kan plegen. Deze
kan raad geven en de voor beide
echtgenoten en voor hun kinderen
beste regeling treffen.
Na pelgrimage paus
EFEZE/ROME Paus Pau
lus is gisteravond in Rome
teruggekeerd van zijn twee
daags bezoek aan Turkije. Was
de eerste dag bestemd voor be
sprekingen met Turkse politici
en geestelijke leiders (kort voor
zijn vertrek uit Istanboel bracht
de paus nog een bezoek aan de
Armeense patriarch Snork),
gisteren maakte hij een per
soonlijke pelgrimage naar
Smirna en Efeze.
(Van een onzer redacteuren)
DEN HAAG De Koninklijke
Luchtmacht gaat een proef nemen met
het „lopen in burger na de dienst".
In augustus en september zullen de
dienstplichtigen van de Luchtmacht
Electronische en Technische School
(LETS) van de vliegbasis Deelen na
afloop van de dagelijkse dienst hun
burgerpak mogen aantrekken, en dus
in burger de vliegbasis verlaten.
Als de proef slaagt zal deze maat
regel vermoedelijk voor alle dienst
plichtigen van de luchtmacht gaan gel
den. Daarnaast wordt een week lang
nog een proef genomen. Voor dienst
plichtigen van de LETS is de dienst
dagelijks om ongeveer half vier ge
ëindigd. Dat komt omdat zijn dienst
reeds 's morgens om half zeven begint.
Om de militair een langere avond te
geven is nu (voor een week) de ver
plichting deel te nemen aan de avond
maaltijd vervallen. Uit een in te stel
len enquête wil de luchtmachtlelding
wel weten of deze laatste maatregel
bij de militairen in de smaak valt.
Wat blijft gehandhaafd is de ver
plichting 's avonds om half elf „ge
kleed voor bed of naakt erin" te zijn.
AMSTERDAM Dit jaar zullen er
geen kinderboeken bekroond worden.
De jury voor het kinderboek van het
jaar wilde de motivering voor dit
besluit nu nog niet meedelen.
Waarschijnlijk zal dit tegen dat de
kinderboekenweek begint (15 oktober
tot 4 november) worden bekendge
maakt. Zoals bekend is de prijs
gesplitst in twee categorieën: kinder
boeken tot tien jaar en tien jaar en
Publiek koopt minder
(Van onze sociaal-economische
redactie)
UTRECHT De vleespro
duktie in de EEG-landen zal
naar verwacht wordt het ko
mende jaar met circa 5 pet. stij
gen. De vraag naar vlees lijkt
echter eerder af dan toe te ne
men, zodat de prijzen onder
druk komen te staan.
Het bestuur van het produktschap
voor vee en vlees sprak gisteren als
zijn mening uit, dat deze ontwikke
ling voor Nederland geen ernstige ge
volgen behoeft te hebben. Belang
rijker dan de omvkng van de Neder
landse produktie noemde men de kwa
liteit en de prijs van het produkt.
Slaagt men er in door efficiente werk
methoden een goed produkt tegen la
ge prijs te brengen, dan zal ook de 5
pet grotere produktie in Nederland
zijn weg naar de Euromarkt wel vin
den.
Het produktschap verwachtte geen
bijzondere prijsdalingen voor vlees in
de nabije toekomst, tenzij de Neder
landse veestapel weer getroffen zou
I worden door mond- en klauwzeer en
sluiting van de grens voor export.
Wordt er in het eigen land minder
vlees geconsumeerd dan acht men
het mogelijk, dat de meer-produktie
haar weg naar het buitenland vindt
op grond van kwaliteit en lage prijs.
De vleesprijzen voor de consument in
het buitenland liggen over het alge
meen hoger dan in Nederland.
Ruime mogelijkheden
De voorzitter van het pro
duktschap. mr. F. G. van Dijk, wilde
de Nederlandse veehouders daarom
niet aanraden de varkensproduktie te
matigen. Hij achtte het heel wel mo
gelijk, dat na het vrijgeven van de
handel binnen de EEG op 1 juli j.l.
onze export in de toekomst ruime
mogelijkheden zal krijgen.
De teruggang in de conjunctuur, de
toenemende werkloosheid en de da
ling van de gezinsinkomens zag hij
voor onze totale vleesafeet niet zo
somber in.
zijn gebracht, bad hij voor de christe
lijke eenheid. In een boodschap tot
alle niet-katholieke christenen zei de
paus onder meer:
„Ook aan u, geliefde broeders in
Christus, willen wij gaarne onze ach
ting en onze broederlijke liefde betui
gen. Met volledige eerbiediging van
uw gebruiken en rechtmatige tradi
ties zouden wij van onze kant graag
de verzekering geven van onze wens,
dat het gesprek met het doel de waar
heid in liefde te vinden moge voort
gaan.
Mogen de opvolgers van de aposte
len door de hulp van de heilige kerk
vaders de dag naderbij brengen,
waar wij allen naar verlangen, de
dag dat wij allen verenigd zullen zijn
in de aanbidding van de eucharistie."
LUCRATIEF
De Turkse'pers, die de komst van
de paus nogal sceptisch begroette, is
enthousiast over zijn bezoek aan Efe
ze. Men hoopt, dat het het begin zal
vormen van een lucratieve toe
ristische ontwikkeling van dit gebied.
Ook in kringen van het Vaticaan
verwacht men, dat de pelgrimage van
de paus naar het omstreden Maria-
bedevaartsoord Efeze zal maken tot
een belangrijke plaats onder de pel
grimsplaatsen van het Nabije Oosten.
De „Osservatore Romano" schreef:
„Zelfs als Maria nooit in Efeze ge
weest is, dan is zij er toch in elk
geval met haar moederlijke bescher
ming."
Balans
harto in Indonesië bezig, belangrijke
groepen wier steun het behoeft, van
zich te vervreemden.
Het kon op die groepen rekenen,
toen Soekarno nog presidentiële be
voegdheden had en een nieuwe door
communisten geïnspireerde staats
greep niet denkbeeldig was.
Nu Soekarno al geruime tijd als
politieke factor is uitgeschakeld,
gaan veie Indonesiërs zich afvragen
wat er terecht is gekomen van aller
lei beloften.
Maakt men de balans op, dan komt
men tot de teleurstellende ontdek
king dat het tot dusver de voor
naamste zorg van de militaire lei
ding is geweest, haar positie te con
solideren.
Op de klacht van de vroegere vice-
president Mohammed Hatta, dat
Indonesië nog steeds geen democra
tisch regeringsstelsel heeft, liet Soe-
harto slechts weten dat het land een
eigen vorm van democratie zoekt.
Het heeft er echter veel van weg,
dat de generaal in de verkeerde
richting zoekt, eenzelfde nl. waarin
Soekarno zijn heil zocht; een vorm
van geleide democratie.
Het verzet tegen dit streven signa
leert men niet alleen bij belangrijke
politici als Hatta, maar ook bij hoge
officieren van de strijdkrachten. Van
dit ongenoegen kunnen de commu
nisten profiteren.
Dat de bewegingsvrijheid van Soe
karno onlangs nog meer werd be
perkt. betekent niet dat de mili
taire leiders bevreesd zijn voor een
„come-back" van de ontluisterde
president.
Deze stap werd eerder genomen om
de aan de gang zijnde zuivering In
de strijdkrachten, bedoeld om poli
tieke tegenstanders uit te schakelen,
aannemelijk te maken.
De tijd staat echter niet stil. Zij
werkt in het nadeel van tsoeharto,
als deze niet spoedig inziet, dat hij
niet kan slagen waar Soekarno faal
de.
predikanten en priesters. „Deze moe
ten bij een eenwording „samengaan".
Daar blijft het echter niet bij. want
lord Fisher adviseert iedereen niet
aan de bevestigingsdienst deel te ne-
Felle kritiek heeft hij op het rap
port van de commissie die de vereni
ging tussen beide kerken voorbereidt
en hij zegt ronduit, dat „het rapport
niet weet waar het het over heeft", en
dat „de bevestigingsdienst berust op
betaalde? Komt zij dan daardoor
misslagen."
Volgens hem is het niet mogelijk
op die manier het doel: de verzoe
ning te bereiken.
Ook deze jongens zijn doovsge-
zind. Zij behoren tot de „ami-
sche mennosonieten" in Ameri
ka, die in alles met hand en tand
vasthouden aan hun zeventien-
de-eeuwse levensstijl. Men hoeft
ze dan ook op het congres in
Amsterdam niet te zoeken.
(Van onze kerkredactie)
AMSTERDAM Walter Klaassen, Jacob DuerksenDavid Wiebe, Anni Dijck, Jacob Dueck,
David Koop, Cornelius Dijck, Walter Jantzen, Albert Meyer.
Waar zijn we? Op het doopsgezinde wereldcongres en we noemden in dit willekeurige rijtje
namen geen enkele Nederlander. Van heinde en ver zijn ze gekomen. Jacob Franz vertegenwoordigt
Paraguay en de aardige mevrouw Hedy Durksen komt uit Winnipeg. Maar, hoe uitgewaaierd ook
in de loop der eeuwen in woonplaats, opvatting en levensstijl, toch verraden ze hun gemeenschap
pelijke oorsprong en verwantschap. Alleen al door hun echt doopsgezindenamen.
Het grootste deel van de
doopsgezinden in de wereld zijn
de nakomelingen van de doper-
sen, wier beweging in de zes
tiende eeuw zoveel beroering
stichtte in de landen aan de
Rijn: Zwitserland, Frankrijk,
Duitsland en de Nederlanden.
Zwarte kousen
Wie maar even op het congres rond
kijkt, merkt direct, dat er grote
verschillen Zijn tussen de menisten in
ons land en hun geloofsgenoten in
Amerika. De Amerikaanse vrouwen
lopen voor een groot deel in heel
eenvoudige kleding, zonder enige
opsmuk rond. Sommigen dragen zwar
te kousen en bijna allemaal hebben
ze een transparant nylon mutsje op
het hoofd. Dat hoort zo, want zegt
Paulus al niet, dat de vrouw een
macht op het hoofd moet hebben?
Enkele mannen dragen lange baar
den. En dan te bedenken, dat het
echt niet de behoudendsten zijn, die
naar congressen als dit gaan.
De doopsgezinde wereldge
meenschap is niet groot. Als ze alle
maal in ons land zouden wonen, zou
hun kerk nog een stuk kleiner zijn,
dan de Gereformeerde Kerken- Maar
geen doopsgezinde zal geloven, dat ze
werkelijk allemaal tot één kerk zou
den willen behoren. De eensgezind
heid van de Nederlandse doopsgezin
den is een unicum. Zelfs in het klei
ne Paraguay vindt men zeven doops
gezinde kerken naast elkaar, in
Noord Amerika niet minder dan der
tig.
Zijn al die dopers nu onder één
gemeenschappelijke noemer te bren
gen? We zouden het met enige
schroom zo willen formulere.n: met
verwerping van het gezag (of dat nu
hel gezag is van een belijde
nisgeschrift of van een kerkelijke
hiërarchie) willen de dopers een een
voudig, bijbels christendom van de
daad tot openbaring brengen.
Die verwerping van het gezag en
de respectering van het persoonlijke,
individuele geloof hangen, zoals prof.
Oosterbaan maandag liet zien. theolo
gisch daarmee samen, dat men aan
het werk van de Heilige Geest een
grotere zelfstandigheid ten opzichte
van het werk van de Zoon of het
Woord toekent. De Geest is vrij, om
in iedere gelovige op zijn wijze te
werken.
Heiliging
Tegelijk was vanouds voor de
doopsgezinden de levensheiliging een
sleutelwoord. De gemeente moet met
terdaad het beeld van een nieuwe
gemeenschap vormen, die anders is
dan de „wereld".
Zo zocht men zijn kracht in wereld-
mijding. Men hield zich ver van het
staatkundig en openbaar-maatschap
pelijk leven en van de cultuur. De
„doperse" afwijzing van de wereld
werd spreekwoordelijk. De levenshei
liging leidde tot een teruggetrokken
leven in eenvoud en sobere arbeid en
tegelijk tot een strenge onderlinge
tucht.
Wat dat betreft vormen de Neder
landse doopsgezinden een buitenbeen
tje. Zij gaven hun afgeslotenheid te
genover de buitenwereld in dé idöp
der jaren op. Niemand kijkt er bij
ons vreemd van op, als een doopsge
zinde burgermeester of Kamerlid
Theologisch heeft zich hier ook een
grote verschuiving voorgedaan. Het
streven naar een ondogmatisch, prak
tisch christendom bracht onze doops
gezinden sinds de achttiende eeuw
steeds meer in vrijzinnige richting.
Als wij aan doopsgezinden denken,
plaatsen wij hen dan ook in onze
gedachten ergens in de buurt van de
remonstranten, terwijl zij in Amerika
juist tot de conservatieve, zo niet
ultra-conservatiefste christenen gere
kend worden.
Vervolging
Dat is uit de historie goed verklaar
baar Door de scherpe vervolgingen
werden de menisten in Zwitserland,
Duitsland en Frankrijk bijna geheel
uitgeroeid. Zij weken uit naar Ameri
ka, terwijl velen ook een gastvrij ont
haal vonden in het Rusland van Ka-
tharina de Grote.
Daar, in Pennsylvania zo goed als
in de streken van Dnjepr en Wolga,
vonden zij eindelijk rust en konden
zij zich een geheel eigen bestaan op
bouwen en de levensheiliging in
praktijk brengen. Een hard. pionie
rend, sober landbouwbestaan wel
iswaar. maar vrij, met praktisch on
gestoord zelfbestuur in hun dorpen.
De revolutie van 1917 maakte een
definitief eind aan de privileges van
de Russische mennonieten. Het meren
deel trok in barre ontberingen via
Siberië en China naar de geloofsge
noten in Amerika. (De achtergebleve
nen sloten zich aan bij de baptisten.)
Maar ook in Amerika kwam de le
vensstijl van de volgelingen van Men-
no in botsing met de moderne tijd.
Felle kerkelijke twisten waren daar
van het gevolg, waarbij men het do
perse vrijheidsprincipe wel eens uit
het oog verloor.
En niet alleen vele jongeren kwa
men in verzei tegen de overgeleverde
zeden, ook de staat ging geleidelijk
meer eisen, zodat sommigen, die ver
beten aan de oude gebruiken vasthou
den. de laatste jaren voor de zo
veelste maal de reisstaf hebben gehe
ven: nu naar Latijns-Amerika (met
name Paraguay en Mexico), waar zij
Nergens blijkt sterker, hoe de men
nonieten een oecumene in het klein
vormen, dan in Noord-Amerika. De
grootste groepen daar zijn de Menno
nite Church (77.000), de General
Conference Mennnoiete Church
(48.000) en de Mennonite Brethren
Church (25.000). Daarnaast zijn er
dan nog 27 kleinere kerkjes, die het
samen tot ruim 80,000 zielen brengen.
De Mennonite Church werd in 1632
gesticht door Nederlandse landverhui
zers onder leiding van Pieter Corneli
us Plackhoy. Later werd zij gevoed
door grote golven Duitse en vooral
Zwitserse immigranten en na 1873
ook Russische.
De sfeer in deze kerk doet in som
mige opzichten aan de Gereformeer
de Gemeenten denken. Kort haar, lip
penstift en alle verdere opsmuk zijn
voor de vrouwen verboden. Ook
schouwburg, bioscoop, televisie, het
gebruik van tabak en alcohol, de deel
name aan politieke activiteiten of een
vakbeweging zijn er taboe, al is er de
laatste jaren een kentering.
Doopsgezinden
in de wereld
(Van onze kerkredactie)
AMSTERDAM Ruim 520.000
volgelingen heeft Menno Simons
op het ogenblik. Zij hebben zich
als volgt over de wereld ver
spreid (in duizendtallen)
Verenigde Staten
Nederland
Canada
Duitsland
Paraguay
Mexico
Indonesië
Jamaica
Nigeria
Frankrijk
Zwitserland
Overige landen
173
Afgeschaft
De General Conference, ontstaan
door een scheuring in de vorige
eeuw. is vrijer. De kledingvoorschrif
ten zijn afgeschaft. Men zag van
meet af het nut van een meer we
tenschappelijke predikantsopleiding
in. Muziekinstrumenten in de kerk
dienst zijn geoorloofd. De ban wordt
alleen toegepast als er sprake is van
een duidelijk vergrijp tegen een bij
bels verbod. Gemengde huwelijken
zijn hier toegestaan.
Weer heel anders dan beide vorige
is de Mennonite Brethren Church. De
ze kerk ontstond in de vorige eeuw
in Rusland onder invloed van een
hernhutters-piëtistische opwekking
onder de mennonieten en heeft (met
behoud van de strenge menisten-
tucht) daardoor een „evangelical" re
vival-karakter.
De United Missionary Church
(10.198), weer een afscheiding van de
General Conference in de vorige
eeuw. onderscheidt zich doordat ze
in tegenstelling tot de menistentradi
tie zeer aktief is in het evangelisatie
werk. vooral door opwekkingssamen
komsten. Deze groep heeft invloed
ondergaan van holiness-groepen en
van het adventisme en streeft ook
naar geloof «genezing.
Amischen
Het zijn echter vooral de ..amische
mennonieten", die hoewel met elkaar
niet meer dan 40 000 man sterk, de
doopsgezinde image in Amerika ge
vormd hebben. Zij zijn het, waarnaar
i Deelneming aan het Premie Spaarplan betekent een i
I extra premie van f20.-. Dan is het rendement i
l ruim 9 H°lo-
Folders en inlichtingen bij al onze kantoren.
Altijd in het zwart gekleed, de man-
nen met lange baarden en breedge
rande hoeden, bewerken zij hun lanf
op precies dezelfde wijze als hui
vaderen dat in de zeventiende eeun
deden. Hun opvattingen over wereld-
mijding hebben de meesten van hen
gebracht tot een volstrekt verwerpen
van de techniek. Auto, Ijskast, tele
foon en zelfs electriciteit zal men bij
hen tevergeefs zoeken.
Het regourisme van de „amischen"
(genoemd naar een achttien-
de-eeuwse Zwitser Jakob Amann)
bracht hen in eindeloze kerkscheurin
gen over strijdvragen als of de doop
binnenshuis of in de open lucht be
diend moet worden, het gebruik van
de Engelse taal in plaats van het
menisten-Duits, de invoering van
kansels, jeugdverenigingen, zondags
scholen, tot zelfs het al dan niet ge
oorloofd zijn van het gebruik van
knopen in plaats van haken en ogen
aan de kleding of de invoering van
een nieuw soort huifkar. De conserva-
tiefsten verwerpen zelfs kerkgebou
wen en houden uitsluitend dienst in
privé-woningen.
Jammer, echte amischen zijn er
niet in Amsterdam. Hoe zouden
trouwens met de huifkar moeten ko-
Het zendingswerk der doopsgezin
den heeft kerken doen ontstaan met
name in India en Kongo en verder
o.a. in Indonesië. Jamaica, Nigeria.
Er is (was) ook een kerk in China.
Hulpwerk
Een speciale tentoonstelling in
RAI vraagt de aandacht voor
laatste typische trek van de doopsge
zinden: het doopsgezind hulpwerk.
Pretentieloos, zichzelf de „minsten
der broeders" noemend, hebben de
mennonieten er al van oudsher naar
«pstreefd. hun geloof tot uiting te
brengen door hulp aan mensen in
nood. ongeacht hun levensopvatting.
Deze hulpverlening strekt zich uit
over de hele wereld, van Algerije tot
India. Kongo en Vietnam Vorig jaar
werd daarvoor tien miljoen gulden
beschikbaar geste'd. Honderden do-
persen besteden een periode van hun
leven in dienst van het hulpwerk.
Men kan dit verklaren uit de herin
nering aan het lijden van de voorva
deren. Maar het komt vooral voort
u't het doopsgezinde geioofstvpe, dat
sterk bepaald is door de Bergrede en
de brief van Jacobus: geloof zonder
werken is een dood geloof.
Het geloof moet zich uiten i
daden van barmhartigheid en
naastenliefde. Dat is ook een
noemer, waaronder men heel
die bonte verscheidenheid van
dopersen kan bx-engen. Tot de
strengste amischen toe.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Terkaple-Terhorne-
Goingarijp: kand. R. E. R. v. Buiren te
Rotterdam.
Aangenomen naar Purmerend (va..
F. L. v. Dijk toez.): W. A. Z. Tieman
te Dieren, pred. voor bw. adviseur
herv. jeugd Gelderland: naar Striien
(wijkgem 2): J. A. Talma te Hoogvliet.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Beroepen te Vlissingen: kand. J. W.
Maris te Amsterdam.
VRIJE EVANG. GEM.
Aangenomen naar Gorkum: kand. G.
Siebert te IJsselstein.