SS
Geef de kinderen elke
dag een uurtje tv
TV-SPEL OVER
WARENHUISROOF
IPuzzelhoek
m
es
de stad en
dokter Moore
Vurige wens van vele ouders
DONDERDAG 20 JIT1.1 106?
99
CONTRAST
Gisteravond hadden we niet te kla
gen over goed contrast op de beeld
buis, al kwam het allemaal neer op
doodslag-en andere misdaden. Je kon
er in feite uit leren hoe het volks
vermaak op elk niveau, in ernst en
amusement altijd dezelfde zaken
heeft geraakt, tweeduizend jaar ge
leden en nu: het aantonen van men
selijke hartstochten in conflictsitua
ties.
Nu is het afwijsbaar, een opge
smukt en onwaarschijnlijk, zuiver op
spanning gericht verhaal van de
modeschrijver Durbridge, met tal
van technische foefjes handig op
film vastgelegd, te vergelijken met
een half-mystieke, symbolisch-filo
sofische tragedie uit het begin van
onze jaarteling, maar het valt niet
temin op dat altijd liefde, jaloezie,
zucht naar macht en het vernietigen
van degene die daarbij in de weg
staat, tot de oogmerken van de op
het kwade pad geraakte mens be
hoort.
Voor ons, mensen van de 20ste
eeuw. is zo'n Durbridge-fibn licht
amusement en zo'n klassieke trage
die als Thyestes een brok cultuur.
Zal men over twintig eeuwen Dur
bridge als een klassiek drama bestu
deren? Het valt nauwelijks aan te
nemen dat er dan ook maar iets van
is overgebleven. En daarmee is het
contrast tussen beide uitzendingen
voldoende aangetoond.
De opname van Thyestes kwam
zeer suggestief door: close-ups bij
dc gedragen monologen gaven de
uitbeelding nog extra kracht. Maar
99
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM „Als ze een
kopje boven de Minimolen uit
groeien, heb je de ellende. Dan
mogen ze twee minuten tele
visiekijken en 't is op. Dan wil
len ze meer, vooral in de zomer.
Maar dan komt er een juffrouw
zingen of er komt een film
waarvan ze niets begrijpen en
dan geeft dat tranen en narig
heid kan er nu niet elke dag
iets voor de kinderen op de tv
zijn?"
Dat is de klacht van één
van vele moeders. Nu ja, dat
uurtje op woensdag- en op za
terdagmiddag, 't is de moeite
waard. Maar die andere da
gen kinderen zijn geboeid
door het lichte scherm en hoe
gaat dat? Eindelijk is het
's avonds zover en meteen is
het weer voorbij.
In theorie heeft zo'n klagende moe
der ongelijk. Je betoogt dan: de
avondtelevisie is niet bedoeld voor
kleuters, maar voor volwassenen en
het is al heel mooi, dat de kleintjes
vreemd: hierbij voelden we toch
weer behoefte aan kleuren om de
figuren tegen het decorloos grijs
sterker tot leven te brengen.
j£Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM De toneel
schrijver Eberhard Fechner
heeft in de gevangenis een ge-
Kruiswoord-puzzel
F Horizontaal: 2. eiland van Grieken-
li' land, 7u reukhoutboom, 8. hoekbalkon,
pf 9. devies, 10. kikkerkuit, 12. sociëteit
(afk), 13. Jongensnaam, 15. doornachti-
K ge plant, 17. stap, 19. dam langs een
j? water, 20. voorzetsel, 21. jon-
gensnaam, 24. een weinig scheel. 26.
F deel van het oor, 27. plaats in Gel-
F derl., 29.. voorzetsel ,30. myth, figuur,
32. dorp in N.Brab., 33. dorp in Gel-
S derland, 34. stuk bouwland.
Verticaal: 1. gekleurd weefsel (Ind),
2. heks, 3. riviertje op de grens van
V Drente en Over., 4. bijwoord, 5. vo-
F gel, 6. verheffing van de ziel tot God,
10. pookijzer, 11. hijswerktuig, 13.
p. Spaans, rijpaardje, 14. als 3. vert.,' 16.
F zot, 18. rivier (Spaans), 22. pluim van
F een vogel, 23. rivier in Rusland, 24.
benedendeel v.d. rug, 25. ijverig, 28.
lidwoord, 30. meisjesnaam, 31. ach-
F ting.
J; OPLOSSING VORIGE PUZZEL
F Horizontaal: 1. Waspik - kap. 2.
F. idee - do - ora. 3. Leda - Eerde. 4.
5 glas - Agnes. 5. kan - para - ga. 6.
lade - laken. 7. are - retina. 8. armee
F - inkt. 9. sein - ns - are.
Verticaal: 1. wilg - Klaas. 2. ade-
f laar - re. 3. Sedan - demi. 4. p.e. -
F Asperen. 5. ideaal - een. 6. koe -
F gratis. 7. kornak - Ina. 8. ar - degen
- kr. 9. pa - es - An - Ate.
sprek gevoerd met twee jonge
inbrekers, die hun straf uitzit
ten omdat zij twee jaar geleden
een brutale, goed-voorbereide
inbraak in een warenhuis heb
ben gepleegd. Wat hij toen
hoorde, heeft hij mede ver
werkt in het televisiespel „Zelf
bediening", waarin deze op
zienbarende zaak wordt nage
speeld.
Het gebeurdé in 1965 in* Berlijn.
Fechner heeft de feiten in grote lij
nen gevolgd, namen en situaties ver
anderd en er een beetje romantiek
aan toegevoegd. In een januarinacht
dringen drie jeugdige knapen het wa
renhuis (in het spel Zelfbediening ge
heten) binnen en proberen tevergeefs
de kluis open te breken. De volgende
dag lezen zij in de krant, dat zij in
die kluis een half miljoen mark had
den kunnen vinden.
Dit verdriet de jongens zo, dat zij
besluiten hun poging te herhalen.
Maandenlang organiseren zij alles en
zij kiezen een gunstig tijdstip: de
nacht voor Hemelvaartsdag, zodat zij,
als het nodig is, 36 uur ongestoord
kunnen werken.
Aangezien koningin Elisabeth van
Engeland die dag juist een bezoek
aan Berlijn zal brengen, menen zij,
dat de politie wel andere dingen
heeft te doen dan op gesloten waren
huizen te letten.
Slaan ze him slag inderdaad en ma
ken ze bijna een half miljoen buit?
Worden ze gegrepen en komt het
geld tevoorschijn? Dat zijn vragen
die het spel beantwoordt. U kunt het
vanavond in anderhalf uur tijd bij de
VARA zien en beleven.
Ook kunt u in die tijd bij de NCRV
op Ned. 2 weer zo'n aardig program
ma „Weet je nog wel?" volgen. Dick
van Bommel laat oude opnamen zien
van tv-successen, door de NCRV ge
boekt en hij ontmoet enkele perso
nen, die daarbij waren betrokken.
O.m. komt de eerste aflevering van
Swiebertje ter sprake, alsmede een
herinnering van ongeveer tien jaar
geleden, toen Pi Scheffer en zijn or
kest „Muziek voor U" verzorgden.
naar bed kunnen gaan met een dage
lijks „welterusten".
Maar de praktijk ligt anders. Er
zijn pedagogen die zeggen: je mag
een kind nooit straffen met de tele
visie. Niet zeggen: pas op hoor, als je
vervelend bent vanavond géén Mini-
molen! Dan rem je het kind in zijn
artistieke en culturele ontwikkeling!
Ach... kom er maar eens om! Tallo
ze ouders onderkennen in de Minimo
len geen kiem van culturele ontwik
keling, en dus wordt er gew.oon
gestraft met „vanavond niet kijken".
Want dat is een straf, en een gevoeli
ge, want verreweg de meeste kinde
ren zijn dol op de tv. Zomaar, omdat
het een feestje is.
En dan duurt dat feestje te kort.
Als ze even zijn afgeleid is het al
bijna voorbij. Ze kunnen er de tijd
niet voor nemen. Dan begint het gebe
del van „nog eventjes"... en dan is er
niets geschikts te zien.
Nu is het natuurlijk belachelijk,
terwille van kinderen die om 7 uur
in bed moeten liggen, het avond-
amusement van volwassenen af te
brokkelen. De pijn zit voornamelijk
in de gezinnen, waar kinderen de
kleuterleeftijd voorbijschieten en de
bedtijd eigenlijk wel naar half acht
verschoven zou mogen worden.
„We hebben toch twee netten?" zeg
gen de ouders dan, „kan er op het
ene nu niet eens iets onschuldigs zijn
zo'n half uurtje, zoiets als Comedy
Capers of een eenvoudige dieren
film?"
Er zou iets voor te zeggen zijn,
maar natuurlijk kan dat geen regel
worden. Een veel betere oplossing
zou zijn, eindelijk eens hel kinderpro
gramma stiefkind-af te maken in de
vaderlandse tv.
Geen enkel televisieland doet zo
weinig aan kinderprogramma's als
Nederland. Met een uurtje .voor de
kleintjes die nog geen huiswerk heb
ben, zo in de namiddag, zou alles zijn
opgelost. Dan konden ze kijken... en
dan was de Minimolen om kwart
voor 7 het voldoende besluit.
Vóór het eten aan de tv en na het
eten nóg een ogenblikje, dat zou een
complete bediening van de tv-min-
nende kleuter zijn. Men vergete niet,
dat de vijf- of zesjarige op tv-gebied
lang geen baby meer is. Voor hem (of
haar) hoeft het niet meer zo zoet en
lief te zijn. er mag best een markante
uitzending tussendoor komen.
wél een behoorlijke portie. Waarom
dan bij ons niet?
Vanouds heeft het er hier in geze
ten, dat de kindertelevisie met een
handomdraai werd afgedaan. Natuur
lijk zijn er uit Amerika en uit Enge
land en meer tv-landen ruim voldoen
de kinderprogramma's in te voeren.
Men zegt dan: „Ja, maar dan kun
nen ze de teksten niet verstaan en
een kleuter kan geen onderschriften
lezen. Het wordt veel te duur, als
alles moet worden nagesynchro
niseerd. En voor eigen produkties
hebben we geen mensen, geen studi
o's, geen schrijvers... hetgeen alle
maal terug te brengen is tot: geen
geld. Als het betaald kon worden,
was het er wél!
Vreemd
Zo wijs
avontuurlijke produkt^n, die al-
lesbêhalve des kleuters zijn. Maar er
zijn altijd wel een paar kinderen, die
onverstandig lang worden opgehou
den en maar zitten mee te kijken. Er
de helft niet van snappen, maar... ook
grotere broers en zusjes hebben, die
het ze wel vertellen.
In geen geval zouden we een lans
willen breken voor het kinderen la
ten kijken naar volwassenen-televi
sie. maar wel zouden we wat meer
begrip wensen voor de misdeeldheid
van het jonge kind, waar het tv be
treft.
De omroepen zien het zelf wel zo
half en half in; ze schermen dan vlug
met „geen geld en geen zendtijd".
Maar in andere landen vat men deze
zaken anders op; daar krijgt het kind
Eurovisiedienst
uit Amsterdam
(Van o
s radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Op de ochtend
van zondag 30 juli a.s. zal het IKOR
tussen 10 en 11 uur een Eurovisie-uit
zending maken van de in Amsterdam
te houden dienst waarin het 8e
Doopsgezinde Wereldcongres wordt
besloten.
Duizenden Mennonieten uit alle
continenten zijn in de week van 23
tot 30 juli gast in het Amsterdamse
Congrescentrum. De sluiting van deze
wereldbijeenkomst gebeurt in een
kerkdienst, te leiden door ds H. Bre
mer, met medewerking van aanwezi
gen uit vele landen.
Een kopersextet zorgt voor muzika
le begeleiding, Wim Mesdag bespeelt
het orgel en er is koorzang. Dr Vin
cent Harding reageert op de preek
van ds Bremer.
De uitzending gaat ook over de ra
dio: Hilversum I.
Het is vreemd gesteld met onze
Nederlandse tv-opvattingen. Geen
geld voor dit, geen geld voor dat.
Wél geld voor kleurentelevisie, waar
aan we in feite nog niet toe zijn.
Komt er zendtijd bij, dan worden
de avondprogramma's langer. Op zich
zelf een loffelijk streven, maar nog
altijd ten koste van het kind. Terecht
wordt gezegd, dat ouders het kij-
ken-door-kinderen in de hand moe
ten houden. Dat het niet aangaat,
kleintjes laat op te laten blijven van
wege het kijkkastje.
Maar wat houd je in de hand, als
er niets is? Als een kind beneden 10
a 12 jaar het in feite moet doen met
twee uurtjes per week en drie minu
ten per avond, terwijl het hele gezin
is ingesteld op al dat gekijk 's a-
voftds?
Daar zit Iets scheef. Kan je tegen
een kind zeggen: „voor jou is het
's middags televisie, voor de groten
's avonds", dan heb je houvast. An
ders niet of nauwelijks, vooral omdat
er steeds meer kinderspeelgoed wordt
aangepast bij... de volwassenen-televi
sie. Geen knaap van 15 wenst zich
een Batnian-autootje, wél een kleu
ter... en die zou in feite niet mogen
weten, dat Batman bestaat.
Om even terug te komen op die
ondertiteling: gebleken is. dat dit ook
wel een tikkeltje meevalt. Welke
kleuter die nog niet kon lezen, minde
Flipper niet uit de grond van zijn
hart? En toch was Flipper niet
na-gesynchroniseerd. Het verhaal
sprak voor zichzelf, uitleg van groten
of de kinderfantasie vulde de rest
aan. Bij een goed-beeldende strip be
hoeft men niet al te bang te zijn voor
niet-begrijpen. En dan nog beter een
verteller bij een film dan helemaal
niets.."
Wij geloven dat het hard nodig is,
dat er eens iets meer aan kindertele
visie wordt gedaan. Zo m dat uurtje
tussen half vijf en half zes. als moe
der in de keuken moet zijn en de
grote kinderen huiswerk maken. Dat
zou de gewenste voldoening geven.
Dan kan men eindelijk eens uit de
weg met het kleine kind en zou me
nig huiselijk probleem opgeruimd
zijn.
Wat elders kan, moet bij ons ook
kunnen!
(Van onze radio- en tv-redactle)
HILVERSUM Patricia Paav is
er het meisje niet naar, zich te laten
verslaan door een nederlaag in Knok-
ke: zij beschouwt die festivalweek
als een plezierig avontuur, waarbij
zij haar best deed. De uits'ag heeft
haar noch haar platenfirma af
geschrikt en ook de TROS heeft zijn
belangstelling niet laten varen.
In elk geval maakte Patricia al
weer twee platen, één met twee En
gelse liedjes, één met twee Neder
landse: „Als dat zou kunnen" en „Je
bent niet hip".
rfoor
Agatha Young
HILVERSUM I
NCRV 19.00 Nieuws
praatje. 19.10 Radiokrant. 19.30
Vocaal ensemble met orgel.
20.00 Stereo: Gevarieerd mu
ziekprogramma. 20.30 Zomera-
vondmozaiek; gevarieerd pro
gramma. 22.15 Internationale
oriëntatie in kerk, zending en
oekumene. 22.30 Nieuws en her
haling SOS-berichten. 22.10
Boekbespreking. 22.45 Haar
lemse orgelmaand 1967: Kerkor
gelconcert. 23.15 Klassieke pia
nomuziek met commentaar.
23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II 298 m.: A-
VRO 18.00 Nieuws. 18.15 Actua
liteiten. 18.30 Licht orkest.
18.55 De gesproken brief. 19.00
Stereo: Altviool en plano.
IKOR: 19.30 Protestantse korte
vesperdienst. 19.55 Kerk verat
en dichtbij. AVRO: 20.00
Nieuw». 20.05 Kunstkroniek.
.20.30 Stereo: Omroeporkest en
zangsollste. 22.20 Nabeschou
wing over de Ronde van
Frankrijk. 22.30 Nieuws. 22.40
Actualiteiten. 22.55-24.00 Nieu
we grammofoonplaten.
-J.50 journaal.
- I STER: 18.55 Reclame. NTS:
STER: 20.16 Reclame.
20.20 Achter het nieuws. zu.«
Voordracht. 20.50 Zelfbedie
ning. TV-spel. (Produktle
NEDERLAND II: NTS: 30.00
Nieuws ln 't kort. STER: 20.01
Reclame. NCRV: 20.05 Geen be
ter leven dan buitenleven,
TV-fllm. 20.30 Programma-
Journaal. CVK/IKOR
22.30-23.00 Gesprek tussen Da-
- n dr. Ramsey.
NALEN: 2 en 10.
verkeersdeelnemer». 20.30
ïurovlsle: Tour de France.
0.40 Dr. Klldare. 21.05 Mijn
[eweten en Ik; musical herh.
2.45 Fllmfragm. 23.10 Nws.
Hilversum 1. 402 m. NCRV:
7.00 Nieuws. 7.10 Dagopening
7.15 Stereo: Lichte orkestmu
ziek. 7.30 Nieuws. 7.32 Radio-
krant. 7.50 Stereo: Licht Instru
mentaal sextet. 8.00 Nieuws.
8.10 Gewijde muziek (gr.). 8.30
Nieuws. 8.32 Vakantletips. 8.45
Lichte grammof oonmuzlek.
9.00 Stereo: Londens Festival
orkest (gr.). 9.35 Waterstanden.
9.40 Moderne grammofoonmu-
zlek. 10.30 Morgendienst. 11.00
Lichte grammofoonmuzlek.
12.00 Accordeonmuzick (gr.).
12.27 Mededelingen voor land
en tuinbouw. 12.30 Nieuws.
12.40 Aktualitelten of grammo
foonmuzlek. 12.50 Moder~
strijkkwartet (gr.). 9.40 Stereo:
Fluit, altviool en harp. 10.00
Lichte grammofoonmuzlek.
11.00 Nieuws. 11.02 Liedjespro
gramma. AVRO: 11.30 Kerkor
gelconcert (opn.). 11.55 Beursbe
richten. 12.00 Licht instrumen
taal ensemble. 12.27 Mededelln-
Iand-
i Voor de landbouw. 12.40
13.45 Jazzmu-
Frank-
iuzlek
ziek 14.05 Ror
rijk. 14.10 Muz.
over de zee. 14.30 oiereo:- me-
tropole-ork. 15.05 Ronde van
Frankrijk. 15.10 Stereo: Operct-
teklanken (gr.). 15.25 Stereo:
oudere luisteraars
18.00 Runde van Fra
17.30 Kerkorgelconcei t
7.00 Nieuws en ochtendgym
nastiek. 7.23 Lichte grammo
foonmuzlek. VPRO: 7.55 Deze
dag. VARA: 8.00 Nieuws. 8.10
Sportrevue. 13.00
13.30 Cultureel
IS:
FM-kanalen.
Nieuws. 9.02
Vrolijk
.0.02 Arbeidsvlta-
tenlandse pers.
de grammofoonplaten. 16.30
Licht platenprogramma. 17.00
Nieuws. 17.02 Actualiteiten.
17.05-18.00 Pop Party.
TELEVISIE
nom.l A
Nederland I: NTS: 16.30-17.15
Eurovisie: Tour de France.
België: plm. 16.30 plm.
17.15 Eurovisie: Tour de Fran-
OPGAVE Vakantieadres
Dringend verzoek, uw vakantle-adre»
via de ui» de krant
geknipte bon
die w!J regelmatig op de advertentiepagina
plaatsen,
minstens een week
van tevoren
op te geven Indien deze schriftelijke op.
gave niet tijdig in ons bezit Is. kan de
toezending ernstig worden vertraagd.
DIRECTIE.
Vrijdagavond tweemaal de fameuze Georgie Fame
op de beeldbuis, Georgie, die het ooit klaarspeelde met
zijn liedje „Yeh Yeh" de Beatles van de eerste plaats op
de Engelse hitparade te verdringen en daarmee even
voorpaginanieuws werd. Dat was in 1965, toen hij al een
héle carrière had opgebouwd, sinds hij als Clive Powell
fabrieksarbeider iuas in Leigh.
In zijn vrije tijd speelde hij piano bij een plaatselijke
band en hij zong wel eens een liedje. Plotseling, tijdens
een talentenjacht in zo'n befaamd Brits familiekamp,
werd hij ..ontdekt" en toen ging het heel vlug: in 1960
had hij, 17 jaar oud, al een eigen ensemble „The blue
Flames waarin hij zong en piano speelde. Drie jaar la
ter maakte hij zijn eerste platen en nu is hij arrivé.
Vrijdagavond is hij eerst te zien en te horen in „A
thing of beat" en later in de Zomercaroussel.
VANAVOND TE ZIEN
Ned. 1 NTS en l ARA
7.10 uur gewestelijk nieuws.
7.30 uur Chaplin-film.
8.20 uur Achter het nieuws.
8.50 uur Duits tv-spel „Zelfbediening".
10.20 uur De Amerikaanse Jeanne Lee zingt jazz.
Ned. 2 NCRV
8.05 uur feuilleton „Geen beter leven".
8.30 uur „Weet je nog wel", herinneringen aan oude
programma's.
9.20 uur buitenlandse documentaire over de ontdek
king van de zee, deel 1.
10.30 uur CVK/IKOR), vraaggg^rek van David, Frost
met de aartsbisschop van Canterbury
- (december 1966).
VANAVOND TE HOREN
Hilversun
7.30 uur
8.50 uur
10.45 uur
11.15 uur
Hilversun
7.30 uur
8.05 uur
8.30 uur
10.55 uur
I NCRV
Vocaal Ensemble zingt,
amusementsprogramma met veel muziek,
concert van de Haarlemse Orgelweek; Gott-
hard Amèr bespeelt het orgel van de St.
George van Renesse over Chopin-vertolking.
7 II AVRO
(IKOR) avondgebed,
kunstrubriek.
operaconcert door het Omroeporkest en de
sopraan Martina Arroyo (stereo),
nieuwe platen in Discotaria.
Dokter Perkins vulde de deuropening, want hij was net alt
Moore een flinke kerel. De mensen vonden hem zelfs nog
groter, omdat hij altijd zijn borst vooruitduwde en rechtop
liep, waardoor de indruk van een grote man verstefkt werd.
Hij keek kwaad, wat niet ongebruikelijk was, en Moore't
gezicht kreeg één minzame uitdrukking.
„Hallo, Howard, kom binnen. Ik sprak net met Ianthe over
dat gezwel onder Nats sleutelbeen dat jij zou verwijderen.
Ik zei dat het een vetknobbel was."
„Je weet heel goed dat het dat niet is, en als ik me niet
vergis weet Nat dat ook wel." Perkins liet zich op een stoel
neervallen, sloeg zijn benen over elkaar en sloeg zijn han
den kletsend op de houten leuningen. „Spreek me maar niet
tegen, als je een van de Nortons mocht tegenkomen. De
Nortons moeten zoveel mogelijk gerust gesteld worden."
„Ik kwam je vertellen dat het rot apparaat het halverwege
de morgen erbij liet zitten. Ik opereer al meer dan een
maand alleen terwijl jij al een maand een vervanger voor
die waardeloze ellendeling die ziek geworden is, probeert te
vinden en tot overmaat van ramp brandt mijn elektrische
apparaat door waardoor ik de bloedvaten stuk voor stuk met
de hand moet afbinden."
„We krijgen het apparaat wel weer gerepareerd, Howard,
en intussen kunnen wé er een lenen van de Warwick kli
niek. Dat hebben we al eerder gedaan.
„Lenen? We moeten een nieuwe hebben, Ed."
„Ik geloof dat je het niet helemaal begrijpt."
„Nee, dat kan ik niet. Herinner je je onze afspraak?
Vijftigduizend dollarj al het geld dat Adele erfde, al het
kapitaal waarpver wij beschikten, dat was allemaal nodig."
Moore zuchtte. „Nog wat?" vroeg hij sarcastisch.
„Zeker", antwoordde Howard Perkins. „De operatietafel ls
dump' 'uit de oorlog. Er zit een lek in de autoclave, er
ontsnapt stoom en Helen heeft zich gebrand. Geen assistent,
een geleende anaesthesist, omdat die oude vrouw met alle
geweld dood wou gaan op een operatiemorgen en je het haar
niet alleen wilde laten doen. Geen apparaat om de bloedva
ten mee dicht te schroeien, en een operatiezuster met een
verbrande hand. Je moet drastische stappen nemen, Ed, of
we gaan de soep in."
„Je weet dat ik plannen heb."
„Plannen. Je bent een dromer. Je..."
Buiten klonken haastige voetstappen, de deur ging open en
Edna Judson keek naar binnen.
„Neem me niet kwalijk, dokter Perkins. Het kleine meisje
van Jones bij wie de amandelen zijn weggehaald, is gaan
bloeden."
Perkins stond op. „Goed, Edna. Breng haar naar de opera
tiekamer."
Hij -ichtte zich tot Moore en sprak gezellig alsof ze geen
woorden hadden gehad. „Herinner je je nog die goede oude
tijd toen wij die nabloedingen niet hadden? Ik veronderstel
dat de bacillen aan het veranderen zijn. Ik zal zelf de
narcose wel toedienen ik hoef je niet lastig te vallen. Ik
veronderstel dat je. genoeg te doen hebt voor je morgen naar
New Vork gaat'
Toen hij alletn was zat Moore enige tijd voor zich uit te
kijken zonder zich te verroeren, het hoofd gebogen, in diep
gepeins verzonken. Hij draaide zijn stoel naar zijn bureau en
vond na enige tijd wat papieren die aan elkaar gehecht
waren, waarop met de schrijfmachine kolommen cijfers aan
de rechterkant van het tyepwerk stonden. Het typewerk was
niet onberispelijk, want het meeste kantoorwerk van het
ziekenhuis werd door Helen Pierce gedaan, de operatie-
zuster, op haar vrije middagen. Het speet hem alleen voor
Helen. Hij bestudeerde deze papieren, draaide ze om en om.
Zo nu en dan fronste hij de wenkbrauwen, want rekenen
was niet zijn sterkste kant. Na een poosje aanvaardde hij
met tegenzin de conclusie dat zijn berekeningen veel te
optimistisch waren geweest toen hij de laatste banklening
aanvroeg. -
Hoewel Moore vaak op.de bank kwam. voelde hij zich er'
altijd vreemd. De magere, uitgestreken gezichten van de
kassiers, allemaal in glazen hokjes, beschouwde hij als van
vreemde wezens, hoewel hij de mannen bij hun voornaam
noemde. Hij stak zijn hand op als hij langs hen liep, zich
bewust van de tegenstelling tussen hun netjes opgeperst»
donkere pakken en zijn eigen lichte tweed.
De deur naar het ouderwetse goed gemeubileerde kantoor
van Timothy Stoner stond open en toen Stoner Moore'»
voetstappen hoorde draaide hij zijn bureaustoel om en stond
óp.
„Kom binnen. Ed."
Stoner, mager, bleek en lang. kwam enkele pasjes naar
voren en stak bestudeerd zijn hand uit In dit stadje waar de
belangrijke mannen elkaar vaak tegen kwamen was Tim
Stoner de enige die steeds vormelijk handen bleef schudden
en altijd was Moore, die dit vergat, er niet op vooiu d. De
hand die Stoner gaf was mager, lang, benig en vochtig.
Stoner wuifde naar een groen leren fauteuil. „Ga zitten, Ed.
Wat is er aan de hand?"
ffordt vervolgd
ig-pong bebbe°e°£«£
Zee punt van
het Mexicaan
se schiereiland Baja Californias
2000 lekke tafeltennisballen in zee
gegooid. Het doel is meer te weten
te komen over de herkomst van
het zand op de stranden, in bijzon
derheid het oliehoudend leisteen-
zand. Deze lekke ballen vertonen
namelijk dezelfde hydrodynamische
eigenschapen als fijn zand.
Het experiment dreigt echter te
mislukken omdat grote vissen een
deel van de ballen heben opgege
ten, waarschijnlijk in de veronder
stelling dat het schildpadeieren
SUKKELTJE
EN
BRUUNKE
6. „Dan moet ik het zélf
nog maar eens proberen!"
mompelt de Klusjesman.
Hij zoekt en zoekt de hele
dag, maar kan de fout niet
vinden Hij zucht; „Het
wordt donker, ik ga maar
naar huis. Ik zal er nog
eens over nadenken, wat
het kan zijn!"
Daar stappen ze heen. „Kijk: in de huizen ste
ken ze nu kaarsen aan. dat staat wel gezellig'"
wijst Bruunke. „Dat wel, maar je kunt er niet
mee stofzuigen of het wasmachientje laten draai
en", zegt Stikkeltje.
De kruidenier Pietersen staat voor zijn deur.
„Mogen wij by u nog eens bellen naar de tove
naar? We kregen straks geey gehoor!" zegt Stik
keltje. „Ga je gang", zegt hij Maar het is
weer tevergeefs! „We gaan allemaal maar vroeg
naar bed; morgen komt er weer een dag", zegt
Pietersen berustend.