Israël wil tempel
herbouwen
weer
4
TIJGER-BEKERS
Nieuw verschenen boeken
Misdadigers (4) ontsnapt
Een woord voor vandaag
Uw probleem
is het
onze.
Paus bezoekt
Athenagoras
en „Mariahuis"
Islam wenst sluiting
kerken in West-Atjeli
In Uppsala domineren
oosters-orthodoxen
Luthers stellingen zouden
nu weinig opzien baren
Scheuring in
Loosduinen
Gaat en predikt en zegt: Het Koninkrijk der hemelen is nabij
gekomen. (Mattheüs 10:7)
Jezus zond Zijn discipelen niet uit, zonder hen een boodschap
mee te geven. Hun boodschap is in niets van die van Hemzelf
onderscheiden. Het Koninkrijk der Hemelen, de lang ver
wachte grote toekomst, is in Jezus van Nazareth tegenwoor
dige tijd geworden.
Het is interessant om te zien hoe de discipelen dat gepreekt
hebben. Dat lezen we in Marcus: „En zij vertrokken en pre
dikten, dat zij zich zouden bekeren." (Marcus 6:12)
Dat lijkt heel wat anders, maar dat is het niet. Het Nieuwe
Testament laat ons overal zien, dat de komst van het Konink
rijk voor alles zuiverend, schiftend, richtend is. Als Johannes
de Doper over de komst van het Koninkrijk preekt, zegt hij:
de bijl ligt al aan de wortel van de bomen. Bekeert u, om te
delen in het heil van dat Koninkrijk.
In de theologie is eindeloos gediscussieerd over de vraag, of
het Koninkrijk nu al gekomen is of nog komen moet. Voor
beide gedachten zijn uitspraken uit de Bijbel aan te voeren.
Het is natuurlijk allebei waar. In Christus is het Koninkrijk
gekomen en tegelijk bidden wij in het Onze Vader om de
totale doorbraak van dat Koninkrijk.
Christus wil ook in ons hart Koning zijn. Daartoe hebben wij
een nieuw hart, een nieuw leven nodig.
Wij lezen vandaag 1 Samuël 15 116.
MAANDAG 17 JULI 19<
STEEN AL GEKOCHT
MOSKEE MOET WEG
(Van onze bijzondere medewerker)
I niet alles zouden doen voor di
bouw van de tempel.
voornaamste hindernis
ESSO PRESENTEERT
VAN ECHT BAVARIA PORSELEIN
JERUZALEM De Israëliërs hebben in de Verenigde Staten op een na heiligste
zestigduizend ton van de beste Bedfordsteen van Bedford (Indiana) plaats van de Islam. Deze werd in de
besteld voor de herbouw van de tempel in Jeruzalem. ópT, f Z Moh"m-
Vijfhonderd wagonladingen van deze steen, die gerekend wordt mcd naar de hemel zou zijn gevaren,
onder de mooiste steensoorten van de wereld, worden of zijn al ge- j eeVaslI.' daarom 7h"
reed gemaakt voor verzending. In Bedford worden ze volgens exacte ram esj-Sjerief", het Verheven Heilig-
tekeningen al geheel in hun vorm gehakt. Een zending is reeds naar °hm de Joden dit ook op zullen
Israël verzonden. De zendingen lopen via pier 26 in New York.
Volgens betrouwbare bronnen in
Sellersburg (Indiana) zijn de hoekste
nen van de derde tempel van Jeruza
lem reeds in Israël.
In het diepste geheim is men in 1960
met de voorbereidingen voor de her
bouw van de tempel begonnen. Aan
genomen wordt, dat het voornamelijk
Amerikaanse Joden zijn. die het hele
project financieren.
Volgens gewoonlijk goed ingelichte
kringen zijn de twee vrijstaande zui-
Brieven die niet zijn voorzien
van naam en adres kannen niet
tn behandeling «-orden genomen.
Geheimhouding is verzekerd. Vra
gen die niet onderling met elkaar
In verband staan moeten In af
zonderlijke brieven worden ge
steld. Per brief dient een galden
aan postzegels te worden ingeslo-
Vraag: Wij krijgen buitenlanders
te logeren, die o.a. graag een film
willen maken over vogels, enz. Wel
ke plaatsen zijn hiervoor bijzonder
geschikt? En wat kan ik van de
waterwerken in het IJsselmeer laten
zien?
Antwoord: Raadpleeg de Vereni
ging tot behoud van natuurmonu
menten, Herengracht 540, Amster
dam; lidmaatschap is sterk aan te
raden. Men denke aan het Naarder-
meer, en op Texel het lage land, de
schorren achter de polder Eendracht
en de Zandkuil. Heeft u meer be
langstelling voor de Muy en de Sluf
ter op Texel, dan kan u inlichtingen
inwinnen bij de VW in Den Burg.
Ook de dijken van de Zuidoostpol
der lenen zich hiervoor bijzonder
goed.
Van de waterwerken kunnen we
noemen de Wieringermeer en de
Afsluitdijk (WV Den Oever) en de
Noordoostpolder (WV Emmeloord).
Vergeet ook niet een bezoek aan
Schokland, waar een interessant
museum is.
Vraag: Kan u mij adressen geven
van enkele grote Deense dag- en
weekbladen?
Antwoord: Enkele dagbladen: Ber-
lingske Tidenden, Pilestraede 34, Ko
penhagen K; Plitiken Rad-
huspladsen 37, Kopenhagen V; Jyl-
landsposten, Grondalsvej pr. Viby J;
Weekbladen: Hjammet, Gutenberg -
hus, Vognmagergade 11, Kopenha
gen K; Illustreret Familie Journal,
Vigerslevallé 18, Valby; Billed-Bla-
det, Gronnegade 10, Kopenhagen
K.
Vraag: Wij bewonen een boven
huis (woonkamer, slaapkamer, keu
ken en zolder) huur 75 per maand.
Wij hebben geen kinderen. Nu zijn
we voor 82,96 in de personele be
lasting aangeslagen. Dit bedrag lijkt
ons erg hoog. Hoe hoog is de perso
nele belasting voor een flat met
150 huur?
Antwoord: Personele belasting
wordt berekend over de huurwaarde
èn over de waarde van het meubi
lair. Gevallen met gelijke huurwaar
de kunnen dus onderling verschil
len. Tevens is de huurwaarde niet
meer gelijk aan de betaalde huur,
omdat tussen de betaalde huren on
derling grote verschillen zijn
ontstaan tengevolge van de wetge
ving tot beperking van de huur.
Wanneer voor een flat ƒ150 huur
wordt betaald, zegt dit nog niet veel
ten aanzien van de huurwaarde
voor de personele belasting. U kan
het beste eens aan de belasting
inspectie vragen wat de huurwaar
de is voor die bepaalde flat en wat
u daar zou moeten gaan betalen,
mede gezien de waarde van uw meu
bilair.
ROME Dc paus heeft zaterdag offi
cieel bekend gemaakt, dat hij 25 juli
naar Istanboel zal vliegen, om een be
zoek van twee dagen aan Turkije te
brengen.
.Gewichtige en Ingewikkelde motie-
i" hadden hem tot deze reis bewo
gen.
Jeruzalemfeest
JERUZALEM Er zal een nieuwe jood
se feestdag worden ingesteld als Israël
de bezitter van heel Jeruzalem zal blij-
De joodse datum 28 ijar. die dit Jaar viel
op 7 juni zal daarvoor worden aange
wezen.
Vragen in parlement
DJAKARTA De geestelijk
heid in West-Atjeh wil, dat de
christelijke kerken in dit gebied,
met name in de omgeving van
Meulaboh, worden gesloten. De
raad van geestelijken heeft een
verzoek daartoe bij de autoritei
ten ingediend. Volgens de raad
zou de huidige ontwikkeling niet
in overeenstemming zijn met de
sociaal-politieke omstandigheden
van Atjeh.
rangkir heeft gesteld aan de Indone
sische minister voor godsdienstzaken
Sjafoeddin Zoehri.
Simorangkir, die ook namens
rooms-katoholieke parlementsleden
sprak, las ook een gezamenlijke verkla
ring voor van vertegenwoordigers van
politieke partijen en andere massaorga
nisaties in West-Atjeh, waarin solidari
teit werd geuit met de opvattingen van
de islamitische geestelijken.
Minister Zoehri heeft geweigerd
rechtstreeks te antwoorden. Hij beloof
de dit te zijner tijd te zullen doen en
merkte op, dat de huidige situatie
vraagt om het best mogelijke klimaat
tussen alle „exponenten van de nieuwe
orde". Hij voegde hieraan toe, dat
godsdienstige kwesties zeer gevoelig
zijn.
Eerder hadden twee parlementsleden
uit Atjeh gezegd, dat de geschillen wer
den overdreven.
Kerkbouw
Simorangkir citeerde ook een verzoek
van de islamitische geestelijken, om de
bouw van een methodistische kerk in
Meulaboh te beëindigen en het gebouw
in een andere plaats neer te zetten, die
„meer in overeenstemming is met de
psyohologische situatie".
Volgens welingelichte kringen in Dja
karta hadden de plaatselijke autoritei
ten de plaats voor het omstreden ge
bouw en zelfs bouwmateriaal te
beschikking gesteld.
Morgen op route
Utrecht-Den Haag
vertraging
op de autosnelweg Utrecht—Den Haag/
Rotterdam, wordt morgen gewerkt.
Het vrachtautoverkeer zal niet wor
den omgeleid. Personenauto's zullen
worden omgeleid als de files te lang
worden.
Deze auto's zullen dan, rijdende van
Den Haag of Rotterdam naar Utrecht,
via Moordrecht, Gouda. Oudewater en
Montfoort bij Vleuten—De Meern weer
op de snelweg komen.
Het verkeer rijdende van Utrecht naar
Den Haag/Rotterdam wordt eventueel
via Waddinxveen-Boskoop en Bent
huizen geleid.
len voor de nieuwe tempel al gegoten
in brons. Als het voorbeeld van de
tempel van Salamo wordt gevolgd,
zullen deze holle tweelingzuilen Ja-
chin en Boaz genoemd worden.
De betekenis van deze twee namen
(respectievelijk „Hij stelt vast" en
„In Hem is sterkte") symboliseert de
continuïteit en de macht van het
vorstenhuis van David, dat gegrond
was op het grote verbond van God
met David.
KANS
De veroveringen van de oude stad
van Jeruzalem geeft Israël nu een
kans, om de tempel op zijn oude
plaats te herbouwen en na zoveel eeu
wen het gewijde middelpunt van het
Joodse nationale leven te herstellen.
De eerste tempel werd gebouwd
door koning Salomo (967-960) en ver
woest door Nebukadnezar in 586 voor
Christus. De tweede tempel, door
gaans de tempel van Zerubbabel ge
noemd. werd in het jaar 515 opge
richt op de plaats van de eerste,
maar was minder, zowel van omvang
als in pracht.
De „tempel van Herodes", begon
nen in 19 voor Christus, was in wer
kelijkheid een verbouwing en uitbrei
ding van de tempel van Zerubbabel.
Zijn verheven pracht vond haar hoog
tepunt in 64 na Christus. Maar zes
jaar later werd de tempel door Ro
meinse legioenen verwoest. De heili
ge voorwerpen werden meegenomen
naar Rome.
De emotionele betekenis van de
tempel als een symbool van de natio
nale eenheid bleek duidelijk uit de
menigten Joden, die na de verovering
van de oude stad naar de Klaagmuur
trokken en daar het enige over
blijfsel van de tempel van Herodes
kusten.
Toen generaal Mosje Dajan voor de
muur stond, zei hij: „Wij zijn terug
bij de heiligste van onze heilige
plaatsen, om er nooit meer vandaan
te gaan".
Tijdp/is de eerste dagen, dat de
klaagmuur bereikbaar was, kwamen
er al 200.000 Joden, niet als nieuws
gierige* toeristen, maar als toegewij
de pelgrims.
BIDDEN
In een brief, geschreven uit Haifa
en gepubliceerd in The Economist,
zei een Joodse: „Ik kan niet verwach
ten, dat een niet-Jood onze gevoelens
kan begrijpen, want 'wij duizelen zelf
van de schok, dat hier een profetie in
vervulling is gegaan. De grote meer
derheid van de Joden hier noemt
zichzelf „ongodsdienstig", maar de
Muur is een symbool, dat ons vere
nigt en trekt als een magneet. Velen
hebben bij de Klaagmuur voor het
eerst van hun leven gebeden.
Negentien eeuwen lang hebben or
thodoxe Joden drie maal per dag ge
beden: „Moge het uw wil ziin, He-
re onze God, God onzer vaderen, dat
de tempel spoedig wordt herbouwd
in onze dagen... daar zullen wij U
dienen met ontzag, gelijk in de dagen
vanouds, als in de aloude tijden".
Maimonides, de beroemde
Spaans-Joodse geleerde uit de twaalf
de eeuw. prentte elke volgende gene
ratie Joden als haar heilige plicht in,
de tempel te herbouwen, als zijn
plaats ooit weer in het bezit van het
Joodse volk zou zijn.
Thans is de oorspronkelijke plaats
van de tempel in Joodse handen en
het is welhaast onbegrijpelijk, als zij
lossen, het is niet aannemelijk, dat
zij de Arabische religieuze gevoelens
al te zeer zullen ontzien, nadat Jorda
nië permanent zijn belofte aan de VN
niet is nagekomen, om de Joden toe
gang tot hun heilige plaatsen te ge
ven. Negentien jaar hebben de Joden
de Klaagmuur, het Graf van Absa
lom en de Bron van Siloam niet kun
nen bezoeken.
Een oplossing kan zijn herbouw
van de Rotskoepel op een andere
plaats. Maar in ieder geval is Israël
vastbesloten, ongeacht de internatio
nale gevoelens, de tempel over korte- i
re of langere tijd te herbouwen en
wel op de oude plaats.
Hoe sterk in Israël het gevoel leeft,
dat Messiaanse tijden aangebroken
zijn, blijft uit een recente uitspraak
van de historicus Israël Eldad: „Nu
zijn we op het punt, waar David was,
toen hij Jeruzalem veroverde. Van
die tijd tot de bouw van de tempel j
van Salomo was maar een generatie. I
Zo zal het nu ook zijn".
2250 mensen verwacht
(Van onze kerkredactie)
GENÈVE Op de vierde assem
blee van de Wereldraad van Ker
ken, volgend jaar in Uppsala,
zullen de vertegenwoordigers van
de oosters-orthodoxe kerken tal
rijker zijn dan van welke andere
confessionele „familie" dan ook.
De meeste oosters-orthodoxe kerken
zijn pas na de vorige assemblee (in
1961 in New Delhi) lid geworden
de Wereldraad.
Men verwacht ongeveer 2250 mensen
op deze grote zeven jaarlijkse Wereld-
raadbijeerakomst, die van 4 tot 20 'juli
zal worden gehouden. Daarvan zijn bij-
00 officiële afgevaardigden van de
223 ledenkerken.
Meer dan 300 afgevaardigden komen
uit Europa. 180 uit Noord-Amerika,
meer dan 100 uit Azië. meer dan 80 uit
Afrika, ongeveer 40 uit Australasia en
ongeveer 20 uit Latijns-Amerika.
Twee gewonden bij
gasontploffing
WITTEM Te Wahlwiller, een kerk
dorp in de Zuidlimburgse gemeente
Wittem, heeft zich gistermorgen in een
woonhuis een ernstige gasontDloffing
voorgedaan, waarbij een vrouw en
haar 3-iarig zoontie, ernstige brandwon
den hebben ODgelopen. De woning werd
vrijwel volledig verwoest.
De ontploffing ontstond toen me-
■ouw A. Conard het elektrisch licht in
de kelder aan stak. Op datzelfde mo
ment schoot een steekvlam door het
keldertrapportaal en deed een enorme
explosie het huis op zijn grondvesten
dreunen. Een door de politie ingesteld
onderzoek heeft uitgewezen, dat een bu-
taangasfles, die in de kelder stond, lek
te.
Daarnaast verschijnen dan nog
adviseurs, 150 vertegenwoordigers van
de jongeren. 85 representanten van i
dere organisaties, 65 waarnemers en
speciale gasten. Onder de waarnem
zijn er 15 van de Rooms-Katholieke
Kerk en verder enkelen van evange-
lisch-gezinde groepen, die niet bij de
Wereldraad zijn aangesloten.
Dan is er nog gerekend op 750 verte
genwoordigers van pers, radio en tele-
Secties
Het thema van dc assemblee („Zie, Ik
maak alle dingen nieuw") zal fiujes
secties wórden bestudeerd: de eenheid
van de kerk in een kleiner wordende
wereld: de kerk in zending; de rol v.aA
de kerken in de sociale en economische
ontwikkeling; dc rol van de kerken in
internationale zaken; de eredienst in
een onkerkelijke tijd: naar een nieuwe
levensstijl.
De rapporten van deze secties zullen de
assemblee helpen, om de richting te
wijzen, waarin de oecumenische bewe-
gingn zich de volgende jaren zal moe
ten bewegen.
Deze assemblee zal meer op de we
reld georiënteerd zijn dan de vorige
drie. Zo zullen de rapporten van de
conferentie voor Kerk en Samenleving
(Genève 1966) ter sprake komen. Tege
lijk zal het gaan om de kerkelijke een
heid.
In New Delhi werd de noodzaak van
plaatselijke eenheid geaccentueerd. De
kerken beloofden elkaar toen, om te
zoeken naar „de dingen, die wij in iede
re plaats nu al samen kunnen doen".
Voortbouwend op de hierdoor verkre
gen ervaring wil men in Uppsala nieu
we oecumenische deuren openen door
het karakter van de begeerde eenheid
te verduidelijken.
Beroenin psnverk
De paus zei voornemens te zijn patri
arch Athenagoras te ontmoeten, oir
met hem te bespreken, wat zij gezamen
lijk kunnen doen voor de bescherming
van de „heilige plaatsen" in Jeruza
lem, die thans onder Israëlisch gezag
staan.
Verder wil hij, om Athenagoras te
eren, hem persoonlijk op de hoogte stel
len van het feit, dat hij 1967 procla
meert tot het „jaar des geloofs" (omdat
het negentien eeuwen geleden zou zijn.
dat Petrus en Paulus de marteldood
zijn gestorven).
Tenslotte wil de paus ook nog met de
patriarch de beste methoden bespreken
om vorderingen te maken met het
herstel van de eenheid tussen
rooms-katholicisme en de oosterse
thodoxie.
Paus Paulus gaat verder een bezoek
brengen aan het oude Ephcse. Daar
staat namelijk het „Huis van de Madon-
een bouwsel waar Maria haar
laatste levensjaar zou hebben doorge-
ROOMS-KATHOLIEK THEOLOOG:
(Van onze kerkredactie)
SCHWABISCH HALL (Württemberg) De 95 stellingen van Maarten
Luther, die 450 jaar geleden het startsein werden voor de Reformatie, zouden
tegenwoordig weinig opzien meer baren.
Aldus prof. dr. P. W. Scheele, een rooms-katholieke theoloog tijdens een
forumdiscussie ter gelegenheid van de herdenking van de Reformatie.
Luthers stellingen zijn voor de Rooms-Katholieke Kerk „geen noemens
waardige steen des aanstoots" meer. Onze eigen theologen schoppen tegen
woordig veel harder tegen de schenen, aldus prof. Scheele.
Niet zo n chaos
rond eros
Chaos rond Eros? Zeven radio
lezingen over ontwikkelingen
rond.om de sexuele moraal. Uitga
ve Nationaal protestants cen
trum voor de geestelijke volksge
zondheid. Den Haag.
In dit boekje is het behandelde
op het nogal spectaculaire congres
van dezelfde naam in wat
gestroomlijnder vorm weergege
ven. Het aardigste erin is de
uitslag van een kleine enquête, die
tijdens de Haagse bijeenkomst is
ingesteld en waarvan de organisa
tor. J. Matse, nu de uitslag toe
licht
Er blijkt uit dat tweederden van
de ondervraagden (178 personen)
geslachtsgemeenschap van verloof
den onjuist acht (16 procent zeer
verkeerd en 64 procent beter van
niet).
Niet zoveel bezwaar heeft 11 pro
cent. geen enkel bezwaar acht pro
cent en geen mening een procent
Met de „chaos" valt het dus nogal
mee, zegt de opsteller, al mag in
derdaad wel van enige onzeker
heid worden gesproken (95 blz.,
1.-).
ouw, overeenkomst en
ctoor Francine Dumas.
Het Wereldvenster,
Man-i
verschil.
Uitgave
Baarn.
Opnieuw een boek over de ver
houding tussen de sexen. Het bij
zondere is, dat het de officiële „ze
gen" van de Wereldraad van Ker
ken heeft meegekregen. Het is sys
tematisch opgezet en met name
daar instructief waar de psycholo
gische, sociologische en culturele
inzichten over de man - vrouwver
houding onder de loep worden ge
nomen-
Enkele kenmerkende uitspraken.
Het is pijnlijk dat twee
hoofdstukken van Genesis plus een
paar zinnen van Paulus en Petrus
de minieme basis hebben gevormd
waarop de verhouding tussen de
geslachten twintig eeuwen zijn be
vroren.
Op theologische gronden mag
men man en vrouw als partners
die van rol wisselen beschouwen;
gelijkwaardig dus. Man en vrouw
zijn gelijk, biologisch ondanks het
moederschap, cultureel ondanks de
geschiedenis en in de ambten on
danks de gereserveerdheid van de
kerken.
In Adam en Eva's verbanning
uit het paradijs onderkent de
schrijfster een aanwijzing dat
echtscheiding mogelijk moet
zijn.
Gevaren door die gelijkheid van
man en vrouw ziet de schrijfster
wel degelijk; deze vergt een moei
lijke omschakeling. Met instem
ming citeert zc in dit verband Rim
baud's uitspraak „de liefde moet
opnieuw worden uitgevonden"
Voorwaarden daarvoor acht ze be
paald niet sexualiteit voor. zonder
of naast het huwelijk. Over ge
zinsvorming tenslotte merkt ze op
dat echtgenoten als beelddragers
Gods wel degelijk vanuit de bijbel
een suggestie tot verantwoord ou
derschap ontvangen.
Het werkje is helder en goed ge
argumenteerd geschreven. Voor de
kritische lezer(es) een welkome
aanvulling in de huidige, nogal ver
warde. discussie. (148 blz., 8,90).
Sexualiteit en moraal, rapport
aangeboden aan de Britse Raad
van Kerken. Uitgave Polak en
Van Gennep, Amsterdam.
Het bekende, voor sommigen mis
schien wel beruchte, Britse rap
port over liefde en huwelijk, dat
werd samengesteld na twee jaar
werken van een breed samengestel
de deskundige werkgroep, is nu
ook in het Nederlands verschenen.
Zoals prof. Smelik in het nawoord
zegt: de bedoeling van het boek is
te begrijpen, niet te veroordelen.
Het gaat om de ordening van de
sexuele omgang met de ander, nu
het gezag van de traditie niet
meer geldt. Een bijdrage tot bezin
ning.
De wijze van uitgeven is matig
te waarderen. Nog één stap verder
en een stencilwerkje kan ook al
van een uitgeverij komen. (112
blz., 4,50).
Woningen voor één, door C.
Strompels. Uitgave Bouwcentrum,
Rotterdam.
Meer dan twintig jaar na de oor
log is de huisvesting van de al
leenstaande nog steeds een punt
van zorg en het is de verdienste
van dit boekje, dat het een groot
aantal voorbeelden geeft van moge
lijkheden en van voor alleenstaan
den gebouwde woningen.
Daarnaast wordt de zo functio
neel mogelijke indeling van de wo
ning voor de alleenstaande bespro
ken. Ten slotte bevat het boekje
een aantal wenken voor inrichting
en indeling. (135 blz„ 6,90).
(Z.): G. J. Voortman te Dussen (N.B.
Bedankt voor Workum (vac. G. van
Zeben - toez.): C. B. Roos te De Kaag.
GEREF. KERKEN
BcroepeD te Raamsdonksveer-Drim-
melen (N.B.): kand. P. Blokland te
Goudriaan.
Aangenomen naar Den Haag-west
(vac. W. v. d. Linden): J. Heule te Be
verwijk.
(Van onze kerkredactie)
DEN HAAG Ook in de gerefor
meerde kerk (vrijgemaakt)
's-Gravenhage-Loosduinen heeft zich
nu een scheuring voltrokken. Twee
ouderlingen en een diaken hebben
de kerkleden schriftelijk „weggeroe
pen van achter de ontrouwe ambts-
dienst van de meerderheid van de
kerkeraad". Gisteren hebben zij i
het eerst eigen kerkdiensten gehou
den.
De moeilijkheden in Looöduinen
begonnen twee jaar geleden, toen de
predikant, ds. J. W. Verhey, er voor
uitkwam de bezwaren van ds. B. Tel-
der tegen de formulering van ant
woord 57 van de, catechismus te d(
le$„. Volgens ife BV, afgescheiden
keraaHaledén negeerde de meèl
held van de (kerkeraad de'besluiten,',
die de classis 's-Gravenhage in deze
zaak een en andermaal heeft geno
men en bleef hij achter de predikant
staan.
Bovendien sprak de kerkeraad in
mei jongstleden uit, de generale sy
node van Amersfoort-West niet meer
te kunnen erkennen, omdat ds.
Schoep was geweigerd als synodelid.
Hierdoor verbrak de kerkeraad vol
gens de bezwaarden in feite de band
met de zusterkerken.
In juni besloot de classis de afge-
vaardigden van Loosduinen niet te
ontvangen.
De gereformeerde kerk (vrijge- I
maakt) van Loosduinen telt 380 zie-.|
len. Ds. Verhey (55 jaar) was aan-
vankelijk vrij-evangelisch predikant.
In Den Haag scheidde hij zich af en
stichtte een gereformeerd-evangeli
sche gemeente in 1947. Een half jaar
later sloot hij zich aen bij de Gere
formeerde Kerken (vrijgemaakt).
HET WEER IN EEROPA
Kopenhagen h. bew.
"en h. bew.
erdam onbew.
iel onbew.
Genève
Wenen
l Vervolg van pag. 1)
ALARM
Het eerste alarm kwam van de
echtgenote van de directeur van ge
vangenis nummer 2, mevrouw Eiff.
die in een dienstwoning aan de
Pompstationsweg woont. Zy zag een
man door de tuin lopen, van wie ze
vermoede dat het een gevangene
was. Direct waarschuwde ze de ge
vangenisleiding. Deee hield appèl en
daarby bleek, dat vier mannen ont
braken.
Men vermoedt dat de mannen gis
teravond laat al buiten de stadsgren
zen van Den Haag waren gevlucht.
Voorzover bekend droegen de man
nen tijdens hun ontvluchting een
manchester broek, een khaki over
hemd en gymschoenen.
Uit een eerste onderzoek is niet ge
bleken, dat de gevangenen hulp
hebben gehad van buitenaf.
De vier mannen moeten hun ont
vluchting uitgevoerd hebben volgei
minutieus opgesteld plan.
In korte tijd was een groot aantal jongste van het viertal, de 19-ja
politiemannen op de been, evenals
speurhonden. Toen bleek, dat men
met mannen te maken had, die ook
gevaarlijk kunnen zijn, werden on
verwijld de grensposten ingelicht.
Ook werden onmiddellijk foto's, na
men en signalementen van de voort-
vluchtigen verspreid. In een buiten
gewoon politieblad waren vanmor
gen eveneens alle bijzonderheden
opgenomen.
Nadat alrm was gegeven, zijn her
haaldelijk meldingen binnengeko
men, dat de ontvluchte gevangenen
waren gezien. Ook een politieman
zag gisteravond vier mannen lopen
bij de Hubertus-manege. De agent
wist toen nog niet dat er gevangenen
waren ontvlucht. De politie conclu
deert hieruit dat de mannen niet in
de richting van de duinen zijn ge
gaan, maar richting stadscentrum.
De
staat bekend als een uitnemend
organisator. Tijdens het recreatie-
uur hebben de gevangenen voorts de
meeste bewegingsvrijheid. Ook is dan
de bewaking minder scherp. In de
afdeling Seloc zijn dan twee bewa
kers aanwezig, terwijl er op het bui
tenterrein Helemaal geen bewaking
ACADEMISCHE EXAMENS
ioclologic:
Vrij doet. ex. sociologie: K. E. Studer
Amsterdam: kand. Ned.: Mevr. J. W
Rutgers-Stoker. Amsterdam: mej R M V.
Voorhoeve. Den Haag, H. J. C. Schaap,
Haarlem. Kand. Psych.: S. E. Hulsmans.
Wartena. doet. rechten: r a. Zleck. Hilver
sum. mej. j. h. Wlersema. Bussum. A van
Drlel. Hulzen N.H.. W. j. Veraar Amstel
veen. mej. B. Veenendaa'. Bloeme'ndaal. H.
Buter. Wassenaar.R. Tcrwerd= imci-rH-n,
P. F. H. M. Dobbeiman.
Hlnlooer
terclar