TWINTIG JAAR MET OP PAD Goede documentaire, samenvattend essay geen Engel Angel ZATERDAG 15 JULI 1967 (Van onze kerkredactie) ER zullen weinig Nederlandse militairen zijn, die niet op de een of andere manier te maken hebben gehad met de activiteiten van het PIT, het Protestants Interkerkelijk Thuisfront. Of ze het zich bewust zijn is een tweede, maar heel wat boeken, kerstpaketten en „Reveilles" die ze kregen zijn voor een groot deel betaald uit de portemonnee van het PIT. Gisteren is het jubileum zijn troepen naar het voor* gevierd van deze twintig- malig Nederlands-Indië jarige organisatie (zie pa- zond. In het vaderland deed gina 2). De naam „thuis- men veel voor de jongens front" herinnert aan de op- overzee, maar gecoördi- richtingstijd, toen Nederland neerd waren die activiteiten niet. Handen ineen Daarom schreef de legerpredi- kant da. J. \Y Jager in het blad voor de militairen „Reveille" van 31 januari 1947: „Ons thuisfront moet zoo spoedig mogelijk tot vol le ontplooiing komen. En dat zal alleen gebeuren, indien al de ker ken op dit terrein, waar samen werking mogelijk is, de handen 'neenslaan. Wil het werk vlot en effectief gebeuren, dan dient er een einde te komen aan de verlammende verbrokkeling van het Prot. Christelijk thuisfront. De tijd. dat wij knus en gezellig op ons eigen houtje konden liefhebbe ren, ligt achter ons. Wij staan tegenover een ontkerstende we reld, waarin de Christelijke kerk haar laatste kansen ontvangt." Enkele maanden later werd het °rotestants Interkerkelijk Thuisfront opgericht Dat orga niseerde landelijke activiteiten en kreeg daardoor grote bekend heid. Op grote schaal werden geld en goederen, zoals boeken en andere lectuur, ingezameld Aan de protestantse kerken werd verzocht een kerkrollecte te hou den. Zijn bekendheid heeft PIT niet In de laatste plaats te danken aan „Met PIT op pad", de radio praatjes van de heer O. de Moor, algemeen secretaris. Zijn overlij den in 1964 maakte hier een ein de aan, maar deze NCRV-rubriek wordt nog door velen gemist. Nu, jaren na de beëindiging van de politionele acties in Indië heeft PIT zich meer kunnen toe leggen op de geestelijke verzor ging in protestants christelijke zin van de in Nederland en overi ge NAVO-landen, in Suriname en op de Nederlandse Antillen dienende Nederlandse militairen Stichting De huidige status van het PIT is een stichting, waarin samen werken de geestelijke verzorging in de krijgsmacht, de Konink lijke Nederlandse Militairen Bond Pro Rege, de Christelijke Militaire Bond voor Oost en Wesl en verder de- christelijke officie ren- en onderofficierenver enigingen, Het werk van PIT is te on derscheiden in steun van het clubhuizenwerk en steun aan de arbeid van de vloot-, leger- en luchtmachtpredikanten. Pro Rege exploiteert 60 clubhui zen. waarvan zes in Duitsland, terwijl de Christelijke Militaire Bond voor Oost en West er vijf beheert in Suriname en de Neder landse Antillen. Tweederde deel van de inkomsten van PIT gaan naar Pro Rege voor een deel van de financiering van de clubhui zen. Van „tehuizen" wordt tegen woordig niet meer gesproken. De protestants militaire tehuizen 'ijn clubhuizen geworden, dus ■imc's in plaats van pmt's. Ook steunt het PIT financier' 1e arbeid van de meer dan 130 krijgsmachtpredikanten. Deze kunnen bijvoorbeeld mooi gebon den bijbels voor een paar gulden aan de militairen verkopen. Dat geldt ook voor duizenden boeken en andere lectuur. In Suriname en de Nederlandse Antillen wor den kerstpakketten uitgereikt. Gretig aftrek Gratis worden de bladen Re veille en de Roerganger uitge beeld. „Reveille" is een blad vooi de militairen, dat om de veertien dagen verschijnt. Het bestaat dit iaar ook twintig jaar. De 40.000 exemplaren vinden onder de jon gens gretig aftrek. Het sluit aan bij actuele zaken 'oals de olympische spelen, of er wordt over sportlui in geschre ven, die in dienst gaan. In het bij belgedeelte wordt afgedrukt wat de krijgsmachtpredikant zal be handelen. De Duzzels worden het meest gelezen. „Dan kunnen wi weer eens denktn." De Roerganger komt maande lijks uit en is bestemd voor de geestelijke verzorging van de Ko ninklijke Marine. Cultureel Het PIT heeft ook een culture le commissie. Het is even een vreemd idee om er in deze zo merse dagen over te lezen, maar nu is deze al bezig met de plan nen voor de kerstviering van de Nederlandse troepen in Duitsland. De Arnhemse voor drachtskunstenaar Willem Berk- hemer zal voordragen uit het Ou de en Nieuwe Testament van de Statenvertaling. Zijn dochter Mir te zal hem daarbij op de harp begeleiden. Het culturele werk maakt een grote groei door, vooral omdat er zoveel vraag is naar dit soort „verheffing". In '64 waren er bij voorbeeld 115 geestelijk culturele manifestaties. 160 in 1965, 194 in 1966 en dit jaar worden het er over de 200. Veel geld Het is te begrijpen, dat voor het werk van de PIT veel geld nodig is. Dat wordt verkregen in de vorm van subsidie van de mi nister van defensie, de opbrengst van de jaarlijkse collecte, de op brengst van de kerkcollecten en kiften van particulieren. Jaarlijks worden in 911 kerken collecten gehouden. Maar de meeste bekendheid in ons land geniet het PIT door de openbare collecte, die iedere keer een sterke stij ging vertoont. Verleden jaar was de opbrengst ruim 560.000. lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllltllllllllllllllllllltllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllltllllllllllllllllH BIOGRAFIE OVER JACOB ISRAËL DE HAAN: II J Jo Jaap Meijer, leraar te Haarlem, is een ortho- I doxe Jood die belang stelt in het specifiek- Joodse dichterschap, vooral binnen het Neder landse taalgebied. Al vroeg heeft Meijer fi guur en werk van Isaac da Costa bestudeerd. In oktober 1941, onder moeilijke en riskante om standigheden, promoveerde hij bij prof. Romein op Da Costa. De dissertatie werd in 1946 te Amsterdam uitge- gegeven onder de titel Isaiic da Costa's neg naar hel christendom. In 1954 verscheen te Paramaribo een aan vullend werk over da Costa, getiteld Martelgang of cir kelgang? Isaac da Costa als Joods romanticus, een van de eerste essays die ik op deze pagina heb mogen hespre ken Na Da Costa is het Jacob Israël de Haan (1881-1924) geweest, die als Nederlands- Joods dichter dr. Meijer heeft geboeid. In 1961 kreeg Meijer een ministeriële op dracht tot het persklaar ma ken van gedrukte en onge drukte documenten en dc volledige briefwisseling in chronologische volgorde van Jacob Israël de Haan. Na voltooiing van deze arbeid volgde in 1963 een tweede rege ringsopdracht. ditmaal tot het schrijven van een biografie. Deze levensbeschrijving is thans verschenen onder de titel De zoon van een gazzen. Het leven van Jacob Israël de Haan 881 - 1924, en wel bij Polak Van Gennep te Amsterdam 1967; het verzorgd uitgegeven werk telt. be halve de foto-bijlagen, 404 blad zijden en kost ƒ30.-. Uit de docu- pelijke behandelingswijze über haupt. De totaalvisie is niet een zaak van wetenschappelijkheid, maar van creatieve Intuïtie. mentatie achter in het boek blijkt, dat er plannen bestaan alsnog een belangrijk deel van de gedetailleerde De Haan-documen- tatie in een apart boekwerk sa men te vatten. 4 a\incur Na een hoofdstuk Achtergron den. o.m. handelend over Joodse gemeenten in het Nederland van de laatste decenniën der negen tiende eeuw. volgen de capita Jeugd. Dichter Jurist Wijsgeei Zion zonder Zionisme en Einde Vader Izak de Haan. een koppi ze. eigenzinnige, maar niet onbe kwame man. die geleefd heeft van 1839 tot 1924. krijgt in dit boek uitvoerige aandacht, een aandacht die tot in de titel tot uitdrukking komt. Hij was gaz- voorzanger, want zo werd de orovinciale leraar der Joodse ge meente in eerste instantie ge noemd. Dat het milieu waarin men t> •pgegroeid van grote invloed blijft en tot op zekere hoogte be- oaalt wie men is en wordt, blijkt •en aanzien van Jacob Israël de Haan wel heel duidelijk. De be kende roman Het huisje aan dë sloot van Carry van Bruggen, de 'lister van de dichter, geeft van Jat milieu een geromantiseerde -«ehrijving. In Meijers boek spreken de do cumenten een duidelijke taal, en het blijven in hoofdzaak de docu menten die de opbouw van het van Meijers Meijer vond dat element in Da staat de „hoogst-persoonlijke tra belangstelling Costa's poëzie en hij herkent het giek" van De Haan, diens „geheel voor Da Costa. ook in de zo geheel anders geaar- apart Jodendom, dat maar zee) He dichtkunst van De Haan. ten dele met (dit) Zionisme sa- menviel" (bl. 170). „Exceptionelp eenheid v»° bouwstoffen hadden nu eenmaal ken is overigens, naar ik a) vaker een man gevormd, die niet me' heb opgemerkt. een speci- normale maatstaven te meter fiek-Joodse gave. De Jood is wat 'vas" ^21). zijn aanleg betreft veel minder Het niet-riormale in De Haan ■*espleten dan dc westerling, met blijft immers niet beperkt tol diens achtergrond van de renais- zijn homosexualiteit Ik voel in sance-cultuur. De Jood wordt summiere even gemakkelijk, om maar iets ^spraken van Meijer een diep te noemen, violist als bankier intuïtief aanvoelen van het beslis- Hij heeft een gevoelig verstand sende in De Haans figuur, name en een rationaliserend gevoel. lijk diens genialiteit. „Beide dich terlijke feno menen treffen ons door een wijsgerige een heid van dich ten en denken, die een nood zakelijke voor waarde moet worden geacht voor het pro feteren over komende ty- den" (bl. 173) Het specifiek- loodse dich- erschap im mers noodzakelijk een profetisch aspect verto nen. Dit as pect houdt verband verschil Zoals Dostojefski een geniaal terlijk en die gedragingen gaan natuurlijk terug op een uiterst ingewikkeld complex van facto ren van erfelijkheid, milieu en individualiteit Niemand heeft zijn uiterlijk oorkomen zelf uitgezocht en loch krijgt men bij het observe- -en van mensen telkens weer de nnberedeneerde indruk, dat hun «iterlijk hun eigen keus is ge weest. Omdat men nu eenmaal is. die men ook uiterlijk is. mooi of ••aar. Maar ik dwaal af Meijers ïoek •s wetenschappelijk verantwoord, hij heeft het geschreven sine Ira samenvattende et studio en vrij van de opheme- 'arii. die b.v. het hoek van Henri van Booven over Couperus zo on- '•«ehaar maakt. Maar toch mis ik. misschien binnen het kader van de opzet Yfas ten onrechte. Russisch epilepticus was, De Haan een geniale Joodse ho mofiel. Het genie is iets aparts en **m'nvattend de historische roeping van het volk van Israël. Het verschil tussen Da Costa de geniaal-begaafde lijkt dik- moet en De Heen wordt niet neder uit- nldt .n"rmaal' 'k bEd?" hi" normaal in conventioneel-maat- gewerkt. Meijer houdt etch zo- .rhaopetiike zin. Doordat De veel mogelijk aan zijn documen- Haan homosexueel was aange- ten en zijn boek is voor n na 'eSd- kregen zijn publieke gedra- een documentaire, al ontbreekt «ringen een extra accent met het natuurlijk niet aan aanwijzin- JACOB ISRAËL DE HAAN gen wat betreft de vraag hoe Mei- KLEIi\' ier De Haan waardeert Uit verspreide uitspraken in Hij was bovendien klein van het boek kan men opmaken: 1. stuk. droeg een rode baard, had dat Meijer De Haans bijzonder waterige ogen, liep als een kik- afsluitend over de fi- «mur De Haan. een beschouwing die alle dnrumentatie achter zich laat en die deze merkwaardige figuur in zijn totaliteit probeert te vatten. Als men het boek uit heeft ziet men die figuur bijna, maar dit ongevere. zoals bij radio en televisie wanneer geluid en beeld niet helemaal goed overkomen blijft ons een beetje treiterig hin deren en neb vol een Dit Is niet de schuld van hei In elke loudsp dichter v maat leeft iets voort van het dichterschap erkent en bewon- ker en gaf de mensen op een heel noeste en bekwame werk van dr. oud-testamentisch profetisme. dert, 2. dat voor Meijer centraal vreemde manier de hand. Dit ui- Meijer, maar van dp wetenschap- Heeft de geschiedenis sinds 1948 De Haan ongelijk gegeven en het zionisme gelijk? De positie van de staat Israël verschilt prin cipieel met die van het oude iqrasi t«'«sen de volken. Zijn oor- 'ogpn ritn niet meer de oorlogen Hes HEREN, zoals die ons in het Oudp Testament worden beschre ven. Toch Is deze staat, en zijn •«■cRtatle* tot op de jongste ge- '•"nrtenissen toe, een teken des Mjds. Israël gaat niet onder tot dat het zijn historische roeping beeft vervuld Dat betekent niet dat Jakob altijd gelijk heeft te genover Ezau, Integendeel. Maar deze kleine, jonge staat kon wel »ens een sleutelpositie gaan inne men In de wereldpolitiek. Wat dit alles religieus bete kent, is nog niet te zien. Een zieke asceet. Paulus. dicteert tn ongeveer 58 n. Chr. aan Tertius zijn brief aan de gemeente le Ro me Daarin zegt hij uitdrukkelijk dat God Israël niet verworpen heeft en deelt hij een geheim me de. zonder dit helemaal duidelijk ■iH te leggen. De eindconclusie is: „Al dus heeft God allen in gehoorzaamheid gekerkerd om allen in te sluiten in zijn ontferming" (Rom. 11 32). Dit woord zal worden be waard tot eens zal blijken wat het ten diepste betekent. DR. C. RIJNSDORP boek en het beeld van de dichter bepalen. De Haan werkt zich op tot onderwijzer, auteur, privaat docent. dagbladcorrespondent Als zionist naar Palestina ge gaan, wordt hij daar door de ver tegenwoordigers van die bewe ging zo koel en laatdunkend ont vangen, dat hij verandert in een verbitterd bestrijder. Dit leidt in 1924 tot zijn llkwidatie, de ..eer ste nationaal-Joodse politieke moord" (bL 318). GEVEGEVHE ID Meijer heeft als Nederlandse Jood en taalkundige natuurlijk sympathie met De Haan en deze genegenheid, of misschien beter affinitlet, ligt in het verlengde t>AT Htf CHRISTMH Htf DACHT OHQtVfR 7"" 30 </AAM 4 OP £Bt/ PON0

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 10