Moderne te theologie kreeg tegenwicht weinig Chefarine „4" doet wonderen bij pijn of griep! Eeti woord voor vandaag Nederland gelooft niet in genezing KERKEDAG EEN INTELLECTUEEL FEEST. MAAR Theologie studeren een vreemde folder Tt hi es wel voor 1971 wijzigen Kleermakers in Rome hadden het druk Korter werken bij de sociale werkplaatsen R.K. Kerl krijgt diakenen WOENSDAG 28JÜNI £2, Hij leidt mij in de rechte sporen om zijns naams wil (Psalm 23 3). De naam van de Here is zijn openbaring. Het is de Here zelf, zoals wij Hem mogen kennende Here in zijn macht en zijn trouw. Er is niets in ons. dat Hem beweegt, om ons tot Hem te doen komen en bij Hem te doen blijven, óók niet onze ellende buiten God of onze behoefte aan God. Elk recht, iedere aanspraak missen wij. Daarom lezen we zo vaak, dat de mensen in de Bijbel in hun gebed pleiten op Gods naam. Dat is reden tot diepe ver ontmoediging. Wij hebben niets, waarmee wij bij God zouden kunnen komen. Maar aan de andere kant geeft dat vaster grond om te hopen, steviger grondslag om te bidden, dan wij ooit zouden hebben, als onze zaligheid zou afhangen van iets in onswat dan ook. Hij erbarmt zich over ons om Zijns naams wil. Hij is geen mens, dat Hij liegen zou. Als wie zich aan hem toevertrouwt, niet beschermd zou worden, zou dat zijn naam te na komen. Hij zou ontrouw zijn aan zijn openbaring, aan zichzelf en zou dan niet tot zijn eer komen. Daarom zegt Salomo: De naam des Heren is een sterke to ren; de rechtvaardige ijlt daarheen en is onaantastbaar. Wij lezen vandaag 1 Samuël 4 1-11, zingsmogelijkheden van kanker gevon den, dat enerzijds de moed ontbreekt de burger realistisch voor te lichten, en an derzijds de steun zich voornamelijk richt op het wetenschappelijk onderzoek. In Zweden is de voorlichting gericht op het zelfontdekken van vroege verschijn selen en gaat men uit van de reële mo gelijkheden van genezing. Dat resulteert duidelijke positieve reactie (Door Jan J. van Capelleveen) Hadden de 25.000 mensen die de kerkedag te Hannover bij- woonden, alle referaten kunnen horen, dan hadden ze in totaal 94 zitten luisteren. Deze kerkedag bood weer hetzelfde beeld als ging de klinische kankerbestrijding ook Aldus gisteren dr. p. Thomas bij de kerkedagen uit het verleden, l" VradiSloBiemMnVade Sdre Geleerde professoren gaven hun meningen over ingewikkelde universiteit. kerkelijke en politieke problemen en de duizenden luisterden adem- Dr. Thomas zei dat moedeloosheid de,, r-vi i Jlfl slechtste raadgever is b« de behandeling! loos, oi ze het begrepen oi niet. Veel moet wel over de hooiden van kankerbestrijding eenvoudigo oudere dametjes wordt ook belemmerd door een tekort kritische jongeren zijn lieenge- aan mankracht en financiën. Behalve de research moet ook de be handeling van kankerpatiënten worden gefinancierd uit het budget van het mi nisterie van onderwijs en wetenschap pen. Maar een academisch ziekenhuis is niet alleen een plaats van wetenschaps beoefening. Steun van het ministerie van sociale zaken en volksgezondheid zou al leszins op zijn plaats zijn. an. Beroepi n gstverk NED. HERV. KERK Beroepen te Rilland-Bath (vac. G. Blok toez.): W. Dekker te Maasbracht: te Zaltbommel (vac. Th. Rinkema toez.): H. Berton te Grijpskerk en Visvliet: te Noordhorn en Niezijl (toez): kand C. Vroegindeweij te Bergambacht; te Brede- voort (toez.»: kand. J. Th. Drop te Eind hoven: te Anjum «Fr toez.): kand. H. Ommering te Schiedam. Bedankt voor Valburg-Homoet: C. Mul der te Hien en Dodewaard. GEREF. KERKEN Beroepen te Woerden (vac. L. J Wolt huis): A. Treurniet te Baflo: te Ridder kerk (vac. A. C. Mooij): J. M. Vlaming te Groningen-zuid; te Marken: F. Boon stra te Noordlbergum (Fr.), (verb. ber.). GEREF. KERKEN (vrijgem.) Beroepen te Loosdrecht: kand. W. J, v. d. Linde te Zwolle. EVANG. LUTH. KERK Beroepen te Beverwijk-Velsen: prop. mej. M. N. M. Riemers te Amsterdam- VRIJE EVANG. GEM. Aangenomen naar Franeker: kand. H. Onderstal te Utrecht. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Thesinge (Gr. accl kand. J. L. C. Boertjens te Dieren; te Kornhorn: kand. J. Manni te Amsterdam GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Westkapelle; te Waarde: te Beekbergen; te Scheveningen; te Terwol- de: te Nijkerk: kand. C. de Ridder te Elspeet. Beroepen te Ridderkerk; te Rilland; te Kortgene; te Herkingen (Advtrtentle) Vier middelen in één tablet helpen snel en... doen wonderen! De vier middelen, verenigd in Chefarine „4" - elk afzonderlijk al beroemd - wer ken tezamen nóg beter en helpen vaak ook dan wanneer andere middelen falen. De combinatie is ideaal om pijn of griep snel en doeltreffend te bestrijden. Velen zullen toch dankbaar met, deden vermoeden dat velen die theolo- nieuwe gedachten naar huis zijn ge gaan. Maar vele anderen waren min- der voldaan. Vooral de jongeren - en i OCTD i GT dat waren er zeer velen voelden AB^lKAljl zich wat vergeten. 1 In het programma was één avond ingelast met beat, spirituals en pro testsongs om hen in de gelegenheid te stellen ook eens te kunnen „uitbla zen". maar vergeleken bij de kerkeda gen van Keulen en Dortmund was er voor de jongeren veel te weinig. Ds. Poort in De Waarheidsvriend 99 99 (Van onze kerkredactie) MAASSLUIS In het weekblad van de Gereformeerde Bond „De Waarheidsvriend" levert ds. J. J. Poort te Kamerik kritiek op de folder „Theologie studeren: een uitdaging in deze tijd", die in grote getale is verspreid om theo logische studenten te winnen. In de eerste plaats noemt ds. Poort het wonderlijk, dat de kerk oproept tot „theologie studeren" en niet tot predi kant worden. Waarom zal men jongelui warm maken om theologie te studeren, als er geen roeping is tot het ambt? Waarom zal men ze een weg wijzen, die aan het eind dood loopt? te zwarte letters zegt de folder over een breedte van twee kolom: „Theolo gie vraagt de beste koppen en de sterkste karakters." „Ik wrijf mij de ogen uit als ik dat lees. Ik vraag mij af, wat de apostel (en theoloog!) Paulus van zo'n opmer king zou vinden, de man die zichzelf beschreef als een „ellendig mens." En Petrus. En David... Ik dacht, dat theolo gie en ambt mogelijk waren, nooit of te nimmer op grond van iets in ons, maar op grond van de genade buiten ons." Na er op gewezen te hebben, dat de elf predikanten, die er een bijdrage aan leverden niet één van de gerefor meerde gezindte is, schrijft ds. Poort: „Zou ik de enige zijn, die het vreemd vindt, dat in de ongeveer zevenduizend woorden, die in deze folder aan de theo- Volgens ds. Poort had men bij hetjlogie worden gewijd, de naam van Je- predikantentekort beter gedaan met sus Christus niet écn keer voorkomt: een oproep tot voorbede, opdat jonge- Is deze folder en de geest, die er uit ren geroepen zouden worden tot het spreekt, niet ver verwijderd van ambt van predikant. Of dat men had apostel Paulus. die de Korinthiërs uiteengezet (aan de hand van het hevea- I schreef: Want ik heb niet voorgenomen tigingsformulier). wat het predi- j iets te weten onder u dan Jezus kantsahap behelst. En dan kan men j Christus en Die gekruisigd' overgaan tot uiteenzettingen aangaande de theologische studie. Maar over de primaire zaak van de roeping wordt ge zwegen. Dat bleek ook wel heel duidelijk op een van de drie grote persconferenties. Een redacteur van een scholierenblad zei: „Waarom waren er geen speciale referaten over problemen die ons jon geren bezig houden?" Toen dr. Hühne, de leider van de persconferentie zei. dat er toch een beatfeest was geweest, haalde de teen ager de schouders op en zei: „Maar daar konden we toch niet discus siëren". Hij had in zekere zin gelijk. Er was in het programma geen enkel onder werp dat typisch op de jeugd was afgestemd. En ook de grote jeugdavon- den van weleer, waarop soms op caba- rateske wijze een bepaald onderwerp aan de orde werd gesteld, ontbraken. Het gevolg was dat de jongeren zich met heel hun elan wierpen in de discussies van de ouderen over moder ne theologie en over politieke proble men. Opnieuw bleek dat de nieuwe jongerengeneratie graag een open kri tiek spuit. VREDESKORPS Vaak bleek dat de jongeren zich dia metraal opstelden tegenover de oude ren. Soms vonden de deelnemers aan de discussies elkaar, bijvoorbeeld toen er werd aangedrongen op een „Ersatz- dienst" voor de 36.000 Duitse dienst weigeraars, een soort „vredeskorps' om zinvol maatschappelijk werk te doen in binnen- en buitenland. Soms ook bleven de meningen verdeeld. Maar ook vele ouderen hebben wat gemist, al was dat niet helemaal de schuld van de leiding van deze kerke dag. Het feit dat de belijdenisbewe ging ..Geen ander evangelie" heeft op geroepen om niet aan deze kerkedag deel te nemen, heeft haar theologisch beïnvloed. De moderne theologie kwam ruimschoots aan haar trekken, maar er ontbrak een tegenwicht. We hebben sterk de indruk dat de oproep van de belijdenisbeweging on der de predikanten en theologen veel meer invloed gehad heeft dan onder de eenvoudige gemeenteleden, wier ge loof zij willen verdedigen. De overgrote belangstelling voc werkgroep „Bijbel en gemeente de overvolle zaal waar/oor dr. Hel- muth Thielicke sprak iedere avond bijna 6000 mensen die al een zwaar programma achter de rug hadden In de tweede plaats noemt ds. Poort het motief tot de theologische studie in deze folder een vreemde zaak: „het overbruggen van de kloof tussen we reld en kerk." want ..één van de eisen T/ruuweii/ic «uuci.ic. is. dat de studenten in beide werelden collega-studenten met de hand be- geworteld zijn." schilderd. Daardoor ontstaan merk- I Ds. Poort schrijft: „Ik meende, dat waardige patronen en af en toe het enige doel moest zijn door Gods icordt er ook nog wel eens een stuk kracht als instrument gebruikt te wor- been met verf besmeurd. Of het den tot bekéring van de wereld. Ik In de Duitse universiteitsstad Göt- tingen is een nieuwe rage ontstaan. die wel gauw naar andere plaatsen zal overwaaien. De jurkjes van de vrouwelijke studenten worden door Houthandels Pont en Bontekoning geworteld en opgebouwd In Jezus Christus alleen, zoals Paulus ons voor houdt." Beste koppen In de derde plaats verwondert hij er zich over te lezen, welke mensen voor de theologische studie (en dus het ambt) geschikt worden geacht. Met gro- AMSTERDAM De bonthandels William Pont te Zaandam en Bonte koning Aukes te Amsterdam, de twee grootste Nederlandse importeurs en groothandelren van gezaagd naald hout, gaan fuseren. De beide bedrijven werken al jaren samen op gebieden die in dezelfde be langensfeer liggen, maar deze samen werking heeft nu een totaal karakter gekregen. Binnenkort zullen nadere me dedelingen worden gedaan over de voor gestelde aandelenruil Het concern William Pont. dat ruim 1400 werknemers telt, is 123 jaar oud. heeft 22 dochterbedrijven en drie houtboten. Bontekoning. 150 man per soneel en 257 jaar oud. heeft vier dochterbedrijven en twee schepen. andels- JV" DEN HAAG Bij het regeringsbe leid inzake grondwet en kieswet zullen vijf grondwettelijke vraagstukken prio riteit krijgen. Het betreft de wenselijk heid en mogelijkheid van herschrijving van de grondwet, de grondwettelijke regeling van het kiesrecht (met name de problematiek van de evenredige verte genwoordiging), de grondrechten, de verhouding tussen regering en Sta- ten-Generaal en de positie van de bur- Yf oor fl I fin 111 I IIP UI Premier De Jong. minister Beernink van binnenlandse zaken en minister Po- lak (justitie) hebben Inaonesie s leger mer meegedeeld ii O verschenen nota ove lak (justitie) hebben dit de Tweede Ka- in een gisteravond verschenen nota over het beleid inzake! grondwet en kieswet. DJAKARTA De waarnemende In donesische president, generaal Soehar- In de nota wordt voorts meegedeeld to. gaat maatregelen treffen voor een dat de herziening van de kieswet de strengere discipline in het leger. Soehar- j hoogste prioriteit krijgt binnen het to wil met deze stappen proberen het raam van de geldende grondwet. Er stijgende aantal gewapende overvallen I wordt naar gestreefd deze veranderin- door mannen in militair uniform te I gen te realiseren voor de verkiezingen bestrijden. Ivan 1971. Kleren van kardinalen zijn duur VATICAANSTAD De afge lopen dagen hebben de kerkeVjke kleermakers in Rome het druk gehad met het maken van pur peren gewaden voor de 27 nieuwe kardinalen. Zo'n uitrusting is bepaald niet goedkoop. Een van de beste ven die .Jlomeinse" ridders van de naald noemde een bedrag van op zijn minst vijfduizend gulden voor uitsluitend een mini garde robe van 23 stukszonder ring of borstkruis. Het duurste kledingstuk is de drie meter lange „cappa magna", een grote mantel van rode zij, die ruim zeshonderd gulden kost. Dank zij de vereenvoudiging van de kleding, door de paus voorge schreven, besparen de nieuwe kardinalen op zijn minst zestien honderd gulden. Zij hebben namelijk niet lan ger een tweede cappa magna van wol nodig. Dat scheelt hun 576. Ook mogen zij geen gentilhomme een soort kamerheer meer hebben, die zij anders moesten voorzien van een costuum, dat hun duizend gulden zou kosten. De kardinalen blijven in de regel hetzelfde borstkruis dragen, dat zij droegen als bisschoppen en aartsbisschoppen. Het kan echter gebeuren, dat familie hun een nieuw kruis schenkt. Wat de ringen betreft: kardinalen mogen een ring met een smaragd dragen, maar er zijn geen vaste regels. Paus Paulus heeft alle 2500 pre laten, die hebben deelgenomen aan het Vaticaans concilie twee jaar geleden een eenvoudige gouden ring zonder steen geschonken. Vele bis schoppen en kardinalen dragen sindsdien geen kostbare ringen meer. Een kardinaalsring met smaragd kan in prijs variëren van f 172, maar dan is het er een met een synthetische steen, tot tienduizenden guldens. Maar het gevolg was dat het gesprek over geloof en wetenschap op deze kerkedag een gesprek werd tus sen eenvoudige gelovigen uit de kerk banken en knappe theologen uit de katheders. En dat kon nimmer uit groeien tot een waarachtig gesprek. Het moest wel vaak resulteren in een langs elkaar heenpraten. Zo kwam bijvoorbeeld prof. dr. Gey- er na een heel filosofisch referaat tot de conclusie dat de „opstanding geen onderwerp is waar je luchthartig en zonder moeite over kunt spreken". Hij waarschuwde tegen definities en begrippen waarin het niet meer moge lijk is de opstanding echt reëel te erva ren. Maar met die woorden won hij niet bepaald het vertrouwen van een groot deel van het publiek dat hem verweet veel te abstract te hebben gesproken. De sterk door orthodoxen gekri tiseerde prof. Ernst Kasemann weiger de zich uit te laten over de vraag of Christus nu werkelijk lichamelijk uit het graf is opgestaan of niet, of er dus een leeg graf is of niet. Die vraag, zei hij. was helemaal niet belangrijk. Maar voor vele eenvoudige gelovi gen was die vraag juist wel bijzonder belangrijk. Zij wilden nu eindelijk wel eens haring of kuit hebben. WAAROM? Hoewel deze kerkedag zijn uiterste best gedaan heeft om niet opnieuw aanstoot te geven aan velen, zoals Do- rothee Sölle deed op de vorige, heeft hij maar weinig bijgedragen aan een werkelijk gesprek tueesn moderne loof. Eerder geloof ik dat de mensen theologie en eenvoudig gemeentege- uit de belijdenisbeweging verder zijn afgestoten. Dit klinkt allemaal erg kritisch. De vraag mag gesteld worden, waarom komen de duizenden dan toch maar. Komen ze werkelijk voor de refera ten? Of komen ze voor elkaar? Komen ze omdat ze zich eenzaam voelen in het gesecu'ariseerde Duitsland, waar de kerkdiensten zo vaak bijzonder slecht bezocht zijn? Ko men ze als een demonstratie on wereld te tonen dat het geloof niet dood is? De 700 journalisten ontdekten op die vragen geen echt antwoord. Zij holden van de ene samenkomst naar de ande re, of sloten zich op in het perscen trum om te proberen al het materiaal dat iedere dag uitkwam door te wer ken. In vijf dagen tijds verbruikte de kerkedag twee ton papier en het meeste ging naar de journalisten. KEUZE Een journalist kan een kerkedag niet verslaan, hij kan er alleen maar iets over schriiven, een keuze doen uit de veelheid die worden geboden, en dan wordt ziin verslag erg enthousiast als hij zijn eigen vragen heeft horen uitspreken door anderen, of erg kri tisch als hij zijn eigen antwoorden mist Ongetwijfeld zijn vele duizenden dankbaar naar huis gegaan. Uit de volheid hebben zij de graantjes meege pikt die zij zochten. Zij hebben de broeders gezien en weer moed gevat. Zij hebben nieuwe dingen gehoord die hen aan het denken zetten. Zij hebben gediscussieerd en geleerd. Maar de kerkedag. als een experi- menteerveld voor de kerk, heeft altijd meer willen zijn. Hij heeft vooraan willen staan waar de fronten open baar worden. En voor wie het conflict tussen kerkedag en belijdenisbewe- ging. of tussen moderne theologie en gemeentevroomheid als een dergelijk front ziet, zal ongetwijfeld naar huis zijn gegaan in de wetenschap dat juist op dit punt een oplossing niet veel dichter nabij is gekomen. INTELLECTUEEL Maar het is de vraag of dit alleen verweten mag worden aar. de leiding van de kerkedag. Openlijk is de beslis sing van de belijdenisbeweging om niet mee te doen door velen tijdens de kerkedag betreurd. Een andere beslis sing had de discussies een geheel ande re dimensie kunnen geven. Ik schreef reeds dat deze kerkedag vooral een intellectuele kerkedag was. Dat was tegelijkertijd zijn grootste zwakheid. De nadruk lag bij vele spre kers sterk op het begrijpelijk maken van het evangelie. Prof. Ernst Kase mann bijvoorbeeld kwam daar rond voor uit. Dat is natuurlijk niet onjuist. Wat heeft een mens er aan als hij alle theologische woorden kan uitspreken, maar de zin voor zijn eigen leven in de wereld er niet van verstaat? Maar er is het gevaar dat het evangelie zo wordt aangepast dat het van inhoud verandert. Maar een nozem uit Hanno ver gaf op dit punt toch ook een be paald tegenwicht. Op de kerkedag werd vaak opgeroepen tot solidariteit met de mensen. Helmuth Thielicke zei zelfs dat er solidariteit met de nozems moet zijn. „De christenen moeten de nozems een nozem worden", zei hij. In de zaal zaten een honderd no zems, die door actieve jongeren, die de straten van Hannover waren opge gaan, erheen waren gesleept. Een van hen zei: „Wij hebben het liever dat u de nozems een christen wordt, zoals de jongeren die ons hierheen brach ten. Als u met ons spreekt, wees dan wat u bent en wordt niet ais een va de onzen." Paus sprak wel in geest van concilie NIJMEGEN „Men moet op zijn minst vaststellen, dat de paus encycliek geheel in de geest van het concilie heeft gesproken", concludeert De Gelderlander Pers. Als reactie op de scherpe kritiek zo wel op de procedure een encycliek zonder raadpleging van het wereld episcopaat als op de inhoud schrijft deze rooms-katholieke krant: „Ter- wille van de objectiviteit verdient het aanbeveling eraan te herinneren, dat het concilie zich wel degelijk over het priesterlijk celibaat heeft uitgespro ken. Weliswaar heeft de paus de monde linge discussie over dit onderwerp des tijds afgekapt, maar niettemin hebben de bisschoppen allen hun handtekening gezet onder het conciliaire decreet over het ambt en leven van de priesters." Artikel 16 handelt over het celibaat. HAARLEMMERMEER Een Duits echtpaar is gisteren omgekomen bij een botsing op het kruispunt Schiphol- weg-IJweg nabij Haarlemmermeer Het zijn J. Vendel (50) en zijn echtgeno te mevrouw Vendel-Riedesel (47) uit Witten. In de negerwijk van de Ameri kaanse stad Buffelo hebben gisteravond 300 jonge negers slag geleverd met de politie. Er vielen geen slachtoffers. 1 (Van onze parlementsredactie) DEN HAAG De Tweede Kamer heeft gisteren de Wet Sociale W'erkvoor. zienlng aangenomen. Deze wet regelt de rechtspositie van de ruim 31.000 li chamelijk of geestelijk gehandicapten, die niet aan het normale arbeidsproces kunnen deelnemen en derhalve te werk worden gesteld in sociale werkplaatsen. De nieuwe wel vervangt de twee mi nisteriële beschikkingen, waaronder de sociale werkvoorziening tot dusver res sorteerde. Materieel verandert er wei nig. Minister Roolvink deelde mee, dat de maximale werk- en reistijd van de ge handicapten weliswaar op tien en een kwart uur zal worden gehandhaafd, maar dat vanaf 1 januari 1Ö68 zo moge lijk nog vanaf 1 juli, het half uur rust tijd bij de totale werk- en reistijd zal worden geteld, zodat in feite sprake van een verkorting tot negen driekwart uur. 95 procent Aan de beloning van 95 procent het wettelijk minimumloon meende de minister, ondanks bezwaren van de Ka mer, te moeten vasthouden. Volgens hem ligt het besteedbare inkomen van de werkers in de sociale werkplaatsen niet onder dat van hen die het 100 procent minimumloon in het particulie re bedrijfsleven ontvangen. De ar beidsprestatie in de werkplaatsen be draagt gemiddeld eenderde van die in het vrije bedrijf. (Van onze kerkredactie) 1 ROME Paus Paulus heeftfe sloten de diakenen in zijn weer een zinvolle plaats te ge\l Maar zij krijgen een totaal andj opdracht dan die Calvijn hun in de Reformatie. De paus n ^ie dit besluit in het bijzonder v jid0 de ontwikkelingsgebieden en vi Texa Latijns Amerika waar een eno juxoi tekort is aan priesters. a vr Rex: In de geschiedenis van de Roorns-I r) tholieke Kerk was reeds in middeleeuwen het diakon verschrompeld tot de laatste 1 s voor de priesterwijding. Een dia) Erian was om een wilde vergelijking op o gebruiken wat een vicaris is in Hervormde Kerk. be g Reeds het jongste concilie bleek de priestertekort in vele landen te len opvangen door het diakon ^aj weer tot een geheel eigen ambt Kns(: verheffen. Nu heeft dan eindel u paus Paulus dit oude ambt opnie Mtt ingevoerd. van In de Rooms-Katholieke Kerk kriinsda: de diaken echter niet als opdracht .3D— materiële verzorging van de gemei 3d— teleden en de dienst van de kerk ^o_ de wereld. Een diaken krijgt een I 3d— perkte geestelijke opdracht. Hij n een aantal sacramenten bedier, maar niet de mis opdragen. Hij n preken, en dopen, maar weer niet P biecht horen. 1 me <s Regionaal r Het vernieuwde ambt zal niet were: wijd worden ingesteld. Region episcopaten moeten het besluit ron men om dit ambt opnieuw in te vt11 ren en dan eerst nog goedkeurl vragen aan de paus. In wezen zuil *atl de diakenen een soort van 7»ul priesters worden. Het ambt staat in de Rooms-Katholi ke Kerk dan open voor zov/el gehu' de als ongehuwde mannen. Gehuw mannen moeten 35 jaar oud zijn c bevestigd te worden. Zij moet toestemming hebben van hun vro wen. Ongehuwde mannen kunnen reeds. 25-jarige leeftijd tot dit ambt gevti worden. Zij moeten dan echter celibaatsbelofte afleggen. Dit nieri pauselijke besluit, getiteld „Sacru diaconatus ordinem" werd gepubi ceerd precies vier dagen nadat paus in een herderlijk schrijven priestercelibaat had verdedigd. 3 pet. voorschot voor invaliden u cht DEN HAAG Aan trekkers van «h0 invaliditeitsuitkering van de interifl ft) wet invaliditeitsrentetrekkers zal m ingang van 1 juli a.s. een voorschot va jsti drie procent worden verleend. Dit i vor verband met de te verwachten verb r ii ging van de welvaartsvaste sociale ui jke keringen per 1 juli 1967. a Het loon van degenen die werkzaal zijn in de sociale werkvoorziening Z2 eveneens met ingang van volgend maand, met 1,5 procent worden vei hoogd. :;d;

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 2