Pleidooi voor een Duitse hotelkerk TELEURSTELLING OVER CELIBAATS - ENCYCLIEK Een woord voor vandaag Kerkedag over kerkhervorming Hoogleraar contra „kwade herder" Scheuring in bakermat Vrijmaking van de Laatste appel van Cardona baatte niet Daar is het eten! „Ik erger me vooral aan de procedure" Uw probleem is het onze.... We zagen gisterendat dat „rechte sporen" niet „rechttoe- rechtaan sporen" betekent, maar juiste, bruikbare sporen. Ze zijn hoe moeilijk misschien ook begaanbaar en voeren naar het juiste doel. Maar toch zit er in deze uitdrukking nog een dimensie, die wij in de Nieuwe Vertaling niet meer her kennen, maar in de Statenvertaling nog kunnen terugvinden. Er staat in het Hebreeuws „sporen der gerechtigheid". Het bijbelse begrip gerechtigheidheeft de betekenis van „aan de norm beantwoorden, goed zijn, bruikbaar zijn." Zo is de vertaling „rechte sporen" wel te verdedigen. Maar ik geloof toch niet, dat dat woord „gerechtigheid" enkel op die sporen betrekking heeft. Er zit toch ook in, dat men op deze sporen Gods gerechtigheid ervaart. God handhaaft zijn nor men. Op God kun je aan. Hij verloochent Zichzelf niet. Hij blijft ondanks alles trouw aan de verplichtingen, die Hij in het verbond op Zich genomen heeft. Zijn genade bracht hen op de rechte sporen. Zijn wijsheid toont hun de gevaarlij ke plekken. Zijn liefde komt hun zwakheid tegemoet. Zijn trouw houdt hen (ondanks hun ontrouw) vast. Dat is Gods gerechtigheid. Maar behalve dit heilbrengende zit er ook een straffend, wre kend element in Gods gerechtigheid. God handhaaft Zijn recht, Zijn eisen en dreigingen. Dat Zijn gerechtigheid zich in het evangelie heilbrengend openbaart, kan alleen doordat Christus ten volle aan Gods straffende gerechtigheid voldaan heeft. Wij lezen vandaag 1 Samuel 3 10-21. (door Jan. J. van Capelleveen) HANNOVER De werkgroep die in Keulen het meest opzien baarde en zelfs de stoot gaf tot de belijdenisbeweging „geen ander evangelie", trok op deze dertiende kerkedag de minste belangstel ling. Het is me niet helemaal duidelijk geworden, waarom nu de belangstelling ontbrak voor kerkelijke structurele hervormingen. Was men in Keulen te zeer geschrokken door het referaat van Do- rothee Sölle? Heeft het conflict tussen moderne bijbelwetenschap en de eenvoudige vroomheid van de gemeente zozeer de aandacht dat allen wel stromen moesten naar de werkgroepen „bijbel en ge meente" en „politiek?" Of beginnen de gemeenteleden het gevoel te krijgen dat zij er toch niet in slagen om de kerkelijke organen wezenlijk te vernieuwen? Het gesprek over deze problemen begon anders ernstig genoeg in Ber lijn. Daar stootte men in de gesprek ken telkens weer op kerkelijke struc turen zodat besloten werd in Dordt- mund voor het eerst een gehele werkgroep aan dit onderwerp te wij den. Toen kwamen vragen aan de orde als: moeten we de kerkelijke belastin gen handhaven of afschaffen? Daar werd tevens sterk aangedrongen op .55 (Van onze kerkredactie) KAMPEN Weer is het in een gereformeerde kerk (vrijgemaakt) tot een scheuring gekomen. Thans hebben in Kampen twee ouder lingen de gemeente „weggeroepen van achter de ontrouwe ambts dienst van de meerderheid van de kerkeraad" en opgeroepen zich voortaan onder hun opzicht te stellen. Zondag hebben zjj voor het eerst eigen kerkdiensten belegd. Voor een kleine driehonderd mensen preekte daar prof. J. Kamphuis. Ook hier is de discussie rond de „Open Brief" de directe aanleiding tot de scheuring. Nadat de zittende genera le synode van Amersfoort-West uit sprak, dat de ondertekening van de Open Brief onverenigbaar is met de handtekening onder de belijdenis, kwam het reeds in Oegstgeest, Over sell ie en Amsterdam-Centrum tot een scheuring, terwijl de kerkeraad van Valkenburg (ZH) zijn predikant schors- Het verschil met deze conflicten is, dat Kampen met zijn 3600 zielen op een (Bunschoten) na de grootste vrijgemaakte kerk van ons land is. waar bovendien door de Theologische Hogeschool het hart van het vrijge- maakt-kerkelijke leven in zekere zin klopt. Nergens wordt de kerkstrijd, die deze kerken op het ogenblik mee maken, dan ook feller gestreden, dan daar. De Open Brief was mede onderte kend door de oudste van de vier Kam per predikanten, ds. J. O. Mulder. In december diende prof. J. Kamphuis als lid van de gemeente hierover bij de kerkeraad een klaagschrift in. Hij stel de daarin, dat ds. Mulder door deze ondertekening openbaar was geworden als een „kwade herder, een wolf in schapenvacht, een vreemde, wiens stem de schapen niet kennen." Hij vroeg de kerkeraad met ds. Mulder te handelen, gelijk het trouwe herders tegenover zulk een kwade herder betaamt. De kerkeraad weigerde aan dit ver zoek te voldoen, omdat zijns inziens elk uit de Schrift te leveren bewijs ont brak. De classis Kampen stelde in fe bruari de kerkeraad in het gelijk. Toen prof. Kamphuis zich daarop echter tot de particuliere synode van Overijssel vjendde, sprak deze (in maart) uit. dat de kerkeraad ongeacht het klaagschrift reeds krachtens eigen ambtelijke roe ping met ds. Mulder had moeten „han- Beschermen Daarop sprak de kerkeraad op 7 juni uit, dat hij „zolang het tegendeel hem niet uit de Schriften bewezen is. ds. J. O. Mulder, die in de gemeente getrouw zijn werk heeft gedaan, als een ge trouw dienstknecht van Christus zal ter zijde blijven staan en hem tegen onbewezen beschuldigingen zal bescher- Leninprijs voor Martin Niemöller DUSSELDORF Dr. Martin Niemöller heeft uit handen van prof. Skobelzyn van de Russische academie van wetenschappen de Leninprijs voo de vrede ontvangen. Daarbij was ooi de Russische ambassadeur in Bonn Tsa rapkin aanwezig. Niemöller zei, dat hij de prijs (25.000 roebel) onder een aantal vredesbonden uit oost en west zal ver- Spanje set door MADRID De Cortes, het Spaanse parlement, heeft gisteren het omstre den wetsontwerp inzake de godsdienst vrijheid aangenomen met 500 tegen ne gen stemmen. De laatste poging van ds. Jose Cardo na. de secretaris van het Comité tot verdediging van het protestantisme, om invoering van de nieuwe wet tegen te houden, is daarmee mislukt. De Spaanse regering had de oorspron kelijke versie van de wet op de vrij heid van godsdienst later gewijzigd Dit was aanleiding voor de ouderlin gen W. C. van Dijk en D. J. Gritter, vorige week een brief aan de gemeente leden te zenden, waarin zij meedeelden, dat de band verbroken was. Door de uitspraak van 7 juni heeft de kerke raad in feite officieel doortocht ver leend aan de overtuiging, die in de Open Brief wordt uitgedragen, zo telde ouderling Van Dijk ons. Terwijl de kerkeraad aan de ene kant alle ruimte in de gemeente geeft aan de leringen van de Open Brief, die tegen Schrift en belijdenis ingaan, treedt hij anderzijds met hardheid op tegen hen. die de kerkeraad vermanen vanwege zijn gebreken zegt hij. Ook zou er sprake zijn van discriminatie bij de vaststelling van tweetallen voor ver kiezing van ambtsdragers. Door de uitspraak van de PS te ver werpen, zonder te verklaren ertegen ii beroep te gaan, ontnam de kerkeraad de gemeente iedere mogelijkheid, zich tegen de leervrijheid in de gemeente te verzetten. In feite werd hierdoor de band met de zusterkerken doorgesne den. aldus ouderling Van Dijk. Hij zei van harte „de door de kerke raad doorgesneden band" met de zuster kerken elders in den lande te willen herstellen en was verrast over het gro te meeleven van buiten Kampen. Bestaansrecht Ouderling Van Dijk verwachtte, dat nog meer ambtsdragers zich bij hem zouden voegen. Het was zondag al stampvol. Men zat op tafels, op trappen en op de grond, toen prof. Kamphuis In de „gewone" vrijgemaakte kerk, de Nieuwe Kerk aan de Broederweg, morgens en 's middags dubbele diensten worden gehouden, was het am per te merken, dat er minder kerkgan gers waren, 's Morgens preekte ds. C. H, Lindeboom en 's middags ds. J. O. Mulder. De laatste preekte (wrange noot) naar de orde van de catechismus over zondag 21. vraag 55 „de ge meenschap der heiligen". In een kanselboodschap werd gezegd, dat de ouderlingen Van Dijk en Gritter zich schuldig hadden gemaakt aa schorsingswaardige zonde van openbare scheurmaking. De gemeente werd ver maand, hen niet meer als ouderlingen te ontvangen. De kerkeraad. die na het vertrek van Van Dijk en Gritter nog zestig mai (vier predikanten, veertig ouderlingen en zestien diakenen) vergaderde gister avond, om zich nader te beraden. Prof. Kamphuis had de laatste maan den al gewoonte om, als ds, Mulder preekte. onder kerktijd „huisgodsdienst" te houden in zijn ning, waartoe hij ook niet-huisgenoten1 uitnodigde. Door de week hield hij voorts bijbellezingen voor een „gesprekskring." Er hebben zich in de bakermat van de Vrijmaking al jarenlang moeilijkhe den voorgedaan, die zich op allerlei wij zen uitten. Zo verschenen vorig jaar zelfs bij de gemeenteraadsverkiezingen twee vrijgemaakte partijen aan de stembus. Hoe fel het er aan toegaat, bleek eind vorig jaar, toen ds. Mulder eens verder preken onmogelijk gemaakt werd door een interrumperende kerkganger. Vorige maand liep het in een kerke- raadsvergadering zelfs zo hoog. dat een kerkèraadslid verwijderd moest wor den, omdat volgens het officiële kerke- raadsverslag zijn houding de praeses het leiden van de vergadering onmoge lijk maakte. Derde groep Overigens hield zondag nog een der de groep, die zich als de ware kerk van Kampen beschouwt, kerkdiensten. Deze gemeente heeft zich ruim twee jaar geleden al afgescheiden. Prof. Kamphuis vertelde ons gisteren, dat deze scheuring destijds plaats had „in de hitte van de strijd, tijdens een van de voorpostengevechten." De broe ders hadden zijns inziens gelijk, maar de zaak was nog te onbeduidend, om zich daarvoor af te scheiden. Deze groep heeft nooit de steun gehad van hoogleraars of predikanten van elders Daar kijk je naar uit, als je op bed ligt. Een gebeurtenis, elke drie keer. Het eten moet goed zijn. Zorgvuldig bereid, keurig geserveerd. Dat ge beurt achter de schermen, in de ziekenhuiskeuken. Zeven dagen per week is de keukenstaf in aktie om te zorgen voor patiënten en perso neel. Het werk gaat altijd door, maar ieder heeft op haar beurt twee dagen per week vrij. Huishoudkundigen die dit jaar af studeren kunnen nog geplaatst wor den. Vraag eens om gegevens aan de directrice, zr. W. Deurman. DIACONESSENHUIS BREDA Langendijk 75. telefoon (01600) 22133 door Dorothee Sölle uit te nodigen, die sprak over christen zijn buiten de kerk. De werkgroep wilde de kerke- daggangers confronteren met mensen die wel buiten de kerk zijn komen te staan, maar toch niet het stigma van een ongelovige willen dragen. In plaats van een gesprek met deze mensen, resulteerde de rede in een conflict tussen de kerkedaggangers onderling. Vooral de conservatieve en piëtistische Duitsers voelden zich ge schokt. Uit die onrust is toen de „in hoeverre moet men het in de kerk belijdenisbeweging geboren die dit met elkaar eens zijn?" Hij bleek geen jaar opriep om niet aan de kerkedag partij voor de jurist, vooral niet deel te nemen. Bijna vijftigduizend mensen vulden het stadion van Nedersaksen, i zondagmiddag de Kerkedag van Hannover zijn afsluiting vond. Het was er drukkend warm. Volkskerk Wie gehoopt had dat de kerkedag van Hannover het gesprek tussen de gelovigen binnen en buiten de kerk zou voortzetten, kwam bedrogen uit. Deze werkgroep is dit maal geheel blijven steken in de binnenkerkelijke politiek, de centrale vragen hebben in het Duitsland van dit moment echter betrekking op de verhouding wetenschap en geloof. Daarom sloeg een met spanning verwaohte rede van de avant garde genoemde prof. dr. Wolf Dieter Marsch ook nauwelijks aan op de eerste donderdag. Dat kwam omdat deze theoloog zich met alle nadruk uitsprak voor de volkskerk. En ook zijn co-referent, die waarschuwde te gen de invoering van de volwassenen- doop, en dus ook eigenlijk zich uit sprak naar het gevoel van velen voor de status quo, slaagde er niet in werkelijke algemene discussie uit te lokken over de vragen die de mensen nu bezighouden. Dit lukte al evenmin op de tweede dag, vrijdag. Toen lag de nadruk vooral op allerlei kerkelijke vernieu wingspogingen in bepaalde gemeen ten. Maar vaak waren zij uit zulk een typisch plaatselijke situatie ontstaan, dat zij onbruikbaar waren om als wegwijzers te dienen voor anderen. Grote aandacht kreeg bijvoorbeeld de kerkelijke strijd tegen het groeiende lawaai van straalvliegtuigen in meenten die bij een zich uitbreidend vliegveld liggen. Dat was nauwelijks een voorbeeld van vernieuwing voor een gemeente in een rustige berg streek. Er waren betere voorbeelden, maar allen toch te zeer plaatselijk bepaald. Democratie De zaterdag echter bracht nieuws al was het dan voor Neder landse hervormden een wel heel erg terugdraaien van de klok. De jurist Konrad Müller zocht een weg om de synoden, die nu trapsgewijze gekozen werden, werkelijk weer de kerkgan gers te laten vertegenwoordigen. Zijn oplossing werd aan het begin van deze eeuw in Nederland gepropageerd door prof. dr. Hugo Vischer. De kerk moet een ..hotelkerk" worden van groepen en die groepen moeten afge vaardigden naar de synode kunnen sturen. Optimisme omdat hij juist als tegenwicht tegen de huidige scherpe tegenstellingen in de kerk de gedachte probeerde te verdedigen dat het allemaal nog wel meevalt, dat er veel tekenen zijn die aantonen dat er veel gemeen is. Hij riep op tot moed, inzicht en geduld ten opzichte van elkaar om zo een oplossing te vinden voor de bestaande tegenstellingen. Ook bij hem werd een bepaald optimisme openbaar toen hij zei dat de eenheid in de kerk van vandaag sterk genoeg is om samen god te eren, samen het evangelie te dienen, en samen diako- naai aan het werk te gaan. Dat zov vanzelf steeds weer nieuwe kerkelijke vormen doen ontstaan. Beide sprekers spraken volkomen langs elkaar heen. De een verlaagde de kerk tot een werelds instituut, de andere bezag naar mijn mening de situatie veel te optimistisch. De lei ding van de kerkedag heeft kennelijk zijn best gedaan om een tweede incident-Sölle te voorkomen, maar tegelijkertijd om de kerkelijke hiëar- chie, die toch al kritisch staat tegen over de kerkedag, niet al te zeer voor het hoofd te stoten. Het gevolg was dat gesproken werd over kerkhervor mingen die vooral de jongeren weinig zeiden. De huidige synoden, die van de provinciale kerken als de generale synode spreekt de mensen even wei nig aan als het Europese parlement van Straatsburg, zei hij, eenvoudig omdat zij geen enkele band hebben met de gekozenen. Hij wilde een werkelijke democratie invoeren, of beter de democratie redden in de kerk op precies de tegenovergestelde wijze als D 66 in Nederland de parlementaire democratie wil redden. Mueller sprak zich uit voor directe verkiezingen in plaats van de huidige trapsgewijze. Hij wilde geen afvaardi ging van districten of gemeenten, maar een landelijke kandidaatstel ling door groeperingen Hij zag hier helemaal geen gevaar in dat de groepen zullen proberen de macht in handen te krijgen en eigen inzichten door te drijven. Heel opti mistisch zei hij: „kerkelijke groepen geven zich niet over aan machtsont plooiing en oppositie, maar smeden in een synode een gemeenschap, om uit de volhpid van de inzichten een gezamenlijke lijn te vinden." Een kandidaat van het ogenblik moet zich geheel alleen inzetten voor die dingen die hij ziet als noodzake lijk. Heeft hij echter een kerkelijke groepering achter zich dan is het mogelijk al van te voren de proble- met anderen door te spreken, bestuderen en een bepaalde lijn uit t stippelen, die kan op de synode naajl voren worden gebracht, meent prof' Müller. Voor de kiezers is de keuze ooi veel gemakkelijker geworden want zi weten precies wat zij aan een bepaal c de kandidaat hebben. In de huidig erenigir situatie kiest de meerderheid in eei^i. gemeente iemand die heel trouw is i de kerkgang, die geen uitgesprokens mening verkondigt, maar er op uit i >nds Ne _J. Brsesti Gymna Emi Ouderling Van Dijk zei ons, dat hij steeds had geprotesteerd tegen de hard heid, waarmee de kerkeraad deze groep zou hebben aangepakt. „Wij hebben reeds contacten met hen gelegd en zul len hun de hand van verzoening toeste ken." j. Overigens is deze derde (kleine) plan de Volgens de brief van Van Dijk Gritter is de kern van het conflict dit: „Hebben wij als vrijgemaakte kerken ook vandaag nog recht bestaan of moeten wc er naar stre ven. om wat men noemt het conflict van 1944 zo dat op landelijk niveau ic I eigen kerkdiensten op te geven, gen om zo op weg te gaan naar de (Van onze kerkredactie) O OTTERDAM Zoals was te verwachten is de teleurstelling van rooms-katholiek Nederland over de encycliek van paus Paulus, waarin het celibaat wordt gehandhaafd, groot. De kritiek van velen geldt echter niet alleen de inhoud van de pauselijke brief, maar ook de manier waarop deze tot stand is gekomen, namelijk zonder raadpleging van de wereldkerk. Ook het tijdstip van de bekendmaking, vlak voor de bisschop penconferentie die de paus over belangrijke zaken moet advi seren, is voor velen een doorn in het oog. Nieuwe kardinalen zijn bevestigd Hogeschool „Ik erger me vooral aan de procedure. Aan het tot stand komen van deze encycliek is geen open overleg met de wereldkerk voorafgegaan, terwijl dat toch wel gepraktiseerd wordt voor zaken als de liturgie". Deze uitspraak van dr. W. Goddijn, di recteur van het Pastoraal Instituut •an de Nederlandse Kerkprovincie en lingen aan de Theologische Hogeschool Izich door de scheuring in Kampen zul len toespitsen. Van de acht in Kampen woonachtige docenten hebben zich vol- VATICAANSTAD Paus Paulus VI gens informatie van ouderling Van veel ..roomser" gemaakt en de Cortes heeft gisteren officieel de 27 nieuwe Dijk vier bij de fr°'nP J'. kardinalen bevestigd, waarmee het to- voegd, te weten prof. dr. L. Doeke- taal aantal kardinalen op 118 is gekr:- (die er binnenkort zal preken), prof. men. Vijfendertig van de oude kardina- Kamphuis, prof. H. J. Schilder en lec- len waren bij de plechtigheid aanwezig, tor drs. J. P. Lettinga. De lectoren drs. D. J. Buwalda en De namen van de 27 kardinalen zijn dr. H. M. Mulder woonden daarente- al een maand geleden bekendgemaakt. gen de diensten van de andere groep w j j 1 van ae iNeaenanase iveiniJiuviiii.it: en ft verwschten v.lt, dit de sccrctaris van het pastoraai concilie. had dit nog eens dunnetjes overgedaan. Omdat alleen de oorspronkelijke versie door net Vaticaan goedgekeurd was. deed ds. Cardona vorige week een beroep op de paus. om in Spanje tussen beide te komen, opdat de hervormin gen. vastgelegd in de oorspronkelijke versie, alsnog zouden worden doorge- Volgend jaar zomervacantie zal in Finland een wereldconferentie worden gehouden van de wereldfederatie van christenstudenten. De organisatoren ver wachten. dat van de vijfhonderd deel nemers zestig procent afkomstig zal zijn 1 bij. De keuze van de paus heeft veel Vati- De hoogleraars J. van Bruggen en caanse waarnemers verbaasd, omdat zij C. Veenhof zijn met vakantie. Van de minder Italianen en meer vertegen- j laatste wordt het onwaarschijnlijk ge- woordigers van ontwikkelingslanden acht, dat hij zich bij de groep-Van hadden verwacht. Ook in Nederland is Dijk zal voegen, kritiek geuit, omdat de Italiaanse in- breng als vanouds te groot is. Voor het zendingswerk in Zuid-Afri- De nieuwe kardinalen hebben de ge-1 ka. waarin de kerk van Kampen een middelde leeftijd der kardinalen van 72 belangrijke rol vervult, verwacht men op 71 jaar gebracht 'voorshands nog geen moeilijkheden. ontlenen we aan De Volkskrant, die evenals De Tijd rooms-katholieke geestelijken naar hun mening heeft gevraagd. i gaat voort: „Nu het gaat over een /.aak waar het menselijk geluk van velen rechtstreeks mee gemoeid is, blijft het overleg achterwege. Tijdens het Vaticaans concilie mocht het celi baat niet aan de orde komen. De meningsvorming ging intussen door. En nu ineens deze tekst, die blijk baar alle discussie wil stopzetten. Is dat nu een post-conciliaire houding?" 'Titcerekend de groep gelovigen die zich het meest gebonden weet aan de kerk. wordt op deze wijze onderwor pen aan een procedure, die hen on machtig maakt. Ik houd mijn hart vast voor onze grootseminaries. On machtig zijn in zekere zin ook de bisschoppen. Toch zullen die van zich moeten laten horen. En de discussie gaat natuurlijk toch door, ook buiten Nederland." Drs. R. Bunnik, leraar aan het klein-se- minarie te Apeldoorn, vindt het een vervelende zaak. „Natuurlijk viel er geen verandering te verwachten in de traditionele toestand. Maar de tekst rammelt duidelijk, waar over de argumentatie gaat. En het ,s minstens onelegant het vraagstuk uit de vingers van het Vaticaans concilie te houden om het probleem daarna op eigen houtje op-te lossen. Voor de lichamelijke huwelijksbeleving werd tenminste een commissie be noemd om de zaak van alle kanten te bekijken. Bovendien zit op deze ma nier de bisschopssynode in septem ber ook klem. Willen de bisschoppen het vraagstuk, dat niet op de agenda staat, toch aansnijden, dan moeten ze zich nu rechtstreeks tegen de paus opstellen" Psychologisch zit de sfeer voor een eer Iijke discussie daarmee helemaal fout. Het is overigens een positie, waar de paus ziohzelf in gemanoeu vreerd heeft. Toch zal hem duidelijk gemaakt moeten worden dat dit na het Vaticaans concilie niet meer kan. Dat is dan een karwei voor onze bis schoppen, dat niemand hun hoeft te benijden. Ik verwacht dat ten gevol ge van deze encycliek de discussie niet zal ophouden, eerder nog veel feller zal worden. Het hele gezagspro bleem zal nu aan de orde komen". Overwonnen zaak ..De onverbrekelijke verbinding tussen celibaat en priesterschap is naar mijn overtuiging een in wezen overwon nen zaak" meent prof. P. van Leeu wen, hoogleraar te Nijmegen. Het is geen principieel punt meer, even min als bijvoorbeeld de geboortenre- geling. De vraag is alleen nog maar. op welke wijze de overgang naar een nieuwe vorm van priesterschap zal moeten verlopen. De houding van Ro me beantwoordt niet meer aan de opvattingen omtrent het verplichte priestercelibaat, zoals die in grote de len van de kerk leven". Mr. drs. L. Meyers, voorzitter van de kerkelijke rechtbank van het bisdom Den Bosch, spreekt over „achter haalde argumenten, overgoten met termen die dienen om de facade van een in Italië nog als ideaal gezien priesterbeeld overeind te houden". Hij doelt op „holle" woorden als „het celibaat is een flonkerend juweel" en „heilig celibaat". NED. HERV. KERK Beroepen te Groningen (vac. C. J. Lam- bour)Tj. Alkema te Emmen; te Surhui- zum: Chr. v. d. Leeden te Elim (Dr.); te IJsselstein <U. vac. E. R. Damsté toez.): L. Blok te Ridderkerk; te Eind hoven (geestel. verzorg, diaconessen- huis): H. Sondorp te Den Haag; te Poort vliet en te Westbroek (U.): kand. J. Maasland te Sliedrecht. Bedankt voor Almelo (wijkg, 2): P. Hetebrij te Den Dolder. GEREF. KERKEN Beroepen te Honselersdijk: A. Veld- huyzen te Donkerbroek (Fr.); te Bergum (Fr.): G. D. Hanemayer te Haarlemmer meer-oostzijde; te Oosterzee (Fr.): F. Dijkstra te Hijum (Fr.); te Marrum (Fr.): F. Boonstra te Noordbergum (Fr.). Bedankt voor Groningen-west 'als stu- dentenpred.): A. Corporaal te Zeist. Beroepbaarstelling: de classis Gorkum heeft préparatoir geëxamiheerd en be roepbaar verklaard: kand. P. Blokland te Goudriaan Emeritaat: ds. J. Koolstra te Krulnin- gen gaat met emeritaat. GEREF. KERKEN (vrügem.) Bedankt voor Ommen: dr J. Douma te Rijnsburg: voor Enschede-noord (miss. dienst op Nicuw-Guinea, 2e pred. pl.): kand. H. J. Begemann te Gouda: voor Voorburg: W. G. de Vries te Helpman. CHRIST. GEREF. GEMEENTEN Tweetal te Ouderkerk a. d. Amstel: C. den Hertog te Harderwijk en J. Weste rink te Kërkwerve <Z.>. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Leiden en te Boskoop: kand. N. W. Schreuder te Amersfoort. VRIJE EVANG. GEM. Aangenomen naar Bergum 'Fr.': kand. W. Kramer te Doorn, die bedankte voor Enschede Bedankt voor Groningen: J. G. Nieuwöhner te Apeldoorn: voor Utrecht noord- kand. H. Ónderstal te Utrecht. om de huidige orde te continueren Het gevolg is dan een middelmatig^i synode van mensen die bang zijn voo veranderingen. Een dergelijke groepsvorming in d :rtTre^, kerk, doet de werkelijke tegenstellin gen openbaar worden, en kan eei synode formeren die zich werkelijl ot}e inzet voor kerkordelijke veranderinr' gen die in onze tiid zo nodi? 7.iin Katwy Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet Geheimhouding is verzekerd. Vra- tn behandeling worden genomen, gen die niet onderling met elkaar in verband staan moeten ln af zonderlijke brieven worden ge steld. Per brief dient een gulden aan postzegels te worden lngeslo- ireekut Den E ameroi Den B Schev< rnatioi te" Al ork, e ■rmaai Vraag: De leerlingen van oi klas willen graag iets meer over maan weten. Wij zijn van plan ee maand lang de maanstand, voll maan, enz., te noteren. Hoe kunne we dit het beste doen? rationa Antwoord: Dit kan gemakken!801"" met het blote oog gebeuren, lief*ncei* van een punt waar men de horiz<ID®,ft kan waarnemen. Het zal direct opl,eling vallen dat de maan evenals de zo in het oosten opkomt en in hel l westen ondergaat. Dat komt door d llke,. omwenteling van de aarde. Het loont de moeite de n een uur lang gade te slaan met tussenpozen van een uur) en tl constateren dat zij zich in die tussen. e tijd iets meer dan een halve graad l tussen de sterren naar het oosten j0„"j; heeft verplaatst. Een volledige vond Sc gang, waarna de maan weer bij de Ur: zelfde ster is teruggekeerd, heet eei Sc, siderische maand en duurt ongevee >m; 27 dagen. Zie je op een avond kort ni zonsondergang de maan a gelvormig sikkeltje boven de hori luitin; zon staan dichtbij het punt, waar d< al. zon zo juist is ondergegaan, dan kar. men de volgende avond op hetzelfde t uur de maan als een iets vollere uidej sikkel en ongeveer 13 graden meetel. X oostelijk terugvinden. Na een week an L is de hoogstand tot de zon gegroeid evall tot 90 graden en de sikkel is toegeno- fan E men tot een halve cirkel (eerste kwartier). Nog een week later is naar het oosten bewogen dat zij on- enoir geveer bij zonsondergang opkomt De en haar gedaante is tot een volledige :ordt cirkel aangegroeid (volle maan). De volgende avonden komt zij oor steeds later op en tevens vermin- r dert haar lichtend oppervlak, zodat zij een week na volle maan 'juist half is (laatste kwartier). Daarna neemt zij steeds meer aliu'sai om tenslotte slechts kort voor16"611 zonsopgang als een scherp sikkeltje op te komen. Daarna ziet men haar in het geheel niet (nieuwe maan) uai totdat men haar weer vindt als een ron sikkeltje aan de westelijke hemel kort na zonsondergang en hetp Te verschijnsel herhaalt zich. Het samenvallen van de opkomstlnet der maan met zonsopgang en zonson dergang hebben we gemakshalve ge nomen in die tijd van het jaar. waar- in dag en nacht ongeveer even lanf zijn. Noteer elke avond hoe laat de maan voor het eerst te zien als de lucht bewolkt is, kijk dan in d' de agenda, wanneer de maan werke lijk opkomt. Leide Sche Vraag: Mijn kanarie, een vrouw tje, pikt zich nog kaal. Haar kopj» heeft helemaal geen veertjes. Ik maak drie keer per week het kooitje schoon en strooi schelpzand. Zij eet kanariezaad. wat snoepzaad en pikt aan een stukje appel. Ze eet goed, vrolijk en lijkt gezond. Ze heeft eerst samen met een mannetje een kooi ge'eefd. maar omdat ze erg vochten, hebben we ze van elkaar gpscheiden. Weet u een middell Antwoord: Het kale kopje wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de vogelmijt, die u het beste kan bestrijdèn door de vogel op de kale plekken in te smeren met gewone vaseline. Dit moet u tien dagen vol houden en dan eens afwachten hoe de verengroei zich zal herstellen. Zo nodig kan u de behandeling hierna nog eens 14 dagen herhalen. De vogelmijt zal dan zeker verdwij nen, de vogel zal zich niet meer kaal pikken en er weer goed uitzien. Het pikken kan echter ook gevolg zijn van verveling, of als het diertje zich tot bloedens toe pikt, van kanniba lisme. Daaraan is weinig te doen. De

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 2