Nederlands programma valt slecht in Praag Alvin Ailey wil dans-synthese VRAGEN ZIJN TE KINDERLIJK Amerikaanse negercultuur als basis Puzzelhoek ,Ubu roi" met marionetten mislukking door B. J. K ley mens DINSDAG 27 JUNI 1967 Commentaar MELIG Het tv-programma van gisteravond toas kenmerkend voor de zomeravond, van Kenmerk tot de Koopermolen was het op z'n zachtst gezegd: „melig". Waarom gaan de omroepen niet over tot sluiting van de tv gedurende de zomermaanden. Men spaart dan geld en bespaart de kijkers veel benulligheid. Slechts de film i Japan bij de NCRV is het vermelden waard. Kenmerk meende ook aandacht de Kirchentag te moeten wijden, n deed dit op een hoogst merkwaardige wijze. Men liet twee jonge Duitsers hun privéstandpunten uiteen zetten. In hoeverre deze iets te maken had den met de Kirchentag werd niet dui delijk. Wel dat een bepaalde (voor lopig nog ongrijpbare) politieke groe pering bezig is met cellenbouw in de Kirchentag. De Nederlandse interviewer liet het over zijn kant gaan toen de Duitse jongedame opmerkte dat in Holland het volk het eens is met de provo Waarom deze interviewer het meisje niet uit de droom hielp werd niet dui delijk. Het was een stukje voorlichting die minstens eenzijdig, genoemd moet worden. Jouwe en Kaisiepo „aanstichters" DJAKARTA Twee leiders van de anti-Indonesische papoeabeweging, Nicolaas Jouwe en Marcus Kaisiepo, zijn de aanstichters geweest van de opstand van februari in het West- iriaanse gebied Manokwari. Dit staat in een rapport van de Westiriaanse militaire commandant, brigade-generaal Bintoro, over de vei ligheid en economische toestand in dat gebied. Volgens de Oosteuropese landen ademt de documentaire teveel de sfeer van „die mensen hebben het og niet zo sleciht". Velen hebben zich geër gerd over de kinderlijke vragen, die in het programma worden gesteld. t is terecht, Het heeft geen zin om te vragen of men liever in het Westen wil wonen of in eigen land, wanneer men geen vergelijking kan trekken. De Nederlandse inzending wordt een „schouderklopprogramma" genoemd. (Van een onzer verslaggevers) PRAAG Het oordeel over de documentaires van Milo An- stadt over de Oosteuropese landen is op het Praagse televisie festival verdeeld uitgevallen. Het Oosteuropese publiek heeft de Nederlandse inzending met een schamper lachen ontvangen. Maar de vertegenwoordigers van de Scandinavische landen waren vol bewondering. Finland doet al pogingen om de docu mentaire te kopen. Waardering Aan de andere kant is er evenwel waardering over de wijze waarop de regisseur de problemen heeft bena derd. Ook wordt erkend, dat elke infor matie over de Oosteuropese landen, waarover zo weinig bekend is, steun verdient. In de afdeling documentaires moet verder de objectieve bijdrage van de Hongaarse televisie over de moord op Kennedy worden genoemd. Er wordt volmaakt zakelijke, bijna koele ontleding gegeven van het drama in Dallas. De Japanners brengen dit jaar een film over een meisje, dat, wonand op een afgelegen eiland, alles in het werk stelt om door middel van schriftelijke cursussen verder te komen in de we reld. Tenslotte blijft ze in haar eigen omgeving. Ze trouwt en krijgt kinde ren. Een menselijk probleem op een klein eilandje. Duitslanden Hoe een inzending er volkomen naast kan zijn door een onnatuurlijke lieflijkheid bewijst de Duitse televisie DEN HAAG Er zijn niet veel mensen die in hetgeen zij voor hun publiek brengen zozeer een weerspiegeling leggen van hun levensprogramma als Alvin Ailey, die zijn Alvin Ailey American Dan ce Theatre maandagavond in de Koninklijke Schouwburg het Hol land Festival binnen voerde. Alvin Ailey is een in Texas geboren neger. Hij studeerde Spaans. Hij kreeg een basis-dansopleiding van Lester Hor ton. Later kwam hij via Martha Gra ham, Anna Sokolov en andere Ameri kaanse modernen in aanraking met de nieuwere balletrichting en danstech- Heel dat merkwaardige gamma van pogen, zoeken en streven is gekristal liseerd in zijn stijl, die een synthese van verschillende dansvormen. Maar Ailey ziet een dans-expressie van culturele erfgoed van de Amerikaanse neger als zijn basis. En bovendien komt in zijn werk een hoge mate van muzika liteit tot uiting. Dat dit alles, niet altijd even gaaf over het voetlicht kwam. dat er veel de indruk van „onaf" maakt, heeft waarschijnlijk twee oorzaken. Allereerst is hetgeen Ailey van zijn dansers eist moeilijk. Daarvoor is veel vakkennis en een niet onaanzienlijke hoeveelheid virtuositeit nodig, echt niet alleen iri de neger-dansstijlen. Verder maakt hetgeen op het toneel gebeurt de indruk, dat een wat gedege- ner voorbereiding, wat geconcentreer der repetities en vooral de steun van een strenge balletmeester die secuur op allerlei kleinigheden let, Ailey's ensem ble ten zeerste tegemoet zal komen. Dat wil niet zeggen, dat er in Ailey's ensemble niet hard wordt gewerkt. Maar dat werken zou wellicht gedisci- plineerder kunnen gebeuren. Het kan zijn, dat dit er de oorzaak van was, dat het „specifiek neger" door het publiek het best werd ontvangen. Daarin kon den de dansers zich immers „lekker laten gaan" in dansbewegingen die al vanzelf in aanleg in hun bloéd aanwe zig zijn. Dat gold vooral voor „Prodigual Prin ce," van de choreograaf Geoffrey Hol der dat een sterk Caraïbisch element bevat. Historie van Haïti doo" hebben voor dit ballet de inspira tiebron geleverd. Het was dan ook be grijpelijk dat juist Miguel Godreau geen neger, maar Indiaan de hoofd rol danste, de rol van de legendarische Haïtiaanse schilder Hector Hippolite. Er is nog een niet-neger in Ailey's groep: Consuelo Houston, die net als Miguel Godreau van Latijns-Ameri kaanse origine Alvin Ailey American Dance Theatre komt donderdag in de Stadsgehoorzaal in Leiden en donderdag 6 juli Rotterdamse Schouwburg. met een film over Bali. De naam is dan ook „Ode aan de tuin der Goden". We hebben hier met WV-aohtig pro pagandamateriaal te doen. Want de ar moede en honger op dit eiland worden niet genoemd. een festival als in Praag is er altijd een onderlinge strijd tussen de twee Duitslanden. In het verleden ke ken de Westduitsers met een superiori teitsgevoel neer op de mensen uit de Dit jaar is het anders. De Oost- KRUISWOORDPUZZEL Horizontaal: 1. heden, 5. hoofddeksel, 7. venster, 8. zoon van Jacob, 10. meisjesnaam, 11. de geboden som, 12. rivier in Italië, 13. na dato (afk.), 14. zelfkant, 15. deel van het gelaat, 16. woedend, 17. verdriet, 18. Europeaan, 20. telwoord, 21. lichaamsdeel, 22. part, 24. godsdienst (afk.), 25. insekt, 26. lid woord (Fr.), 27. wortel, 28. verstandig (barg). 29. vrucht, 30. schop. Vertikaal: 1. vervoer, 2. lichaamsdeel, 3. voedsel om te lokken, 4'. maanstand, 5. smalle weg, 6. voegwoord, 8. soort van hond. 9. huisdier, 11. schel, 12. aard worm, 14. zandheuvel, 15. lichaamsdeel, 16. schraal. 17. stadje in België. 19 te vens, 20. turfland, 22. beest, 23. ham (Z.-N.), 25. bijwoord, 26. meisjesnaam, 27. per expresse (afk.), 28. gewicht (afk.). OPLOSSING VORIGE PUZZEL Horizontaal: 1. marmer - per. 2. aleer - oele. 3. sterkte - de. 4. top - eerder. 5. i.e. - R.L. - reine. 6. es - aan - demi. 7. kt - stee - mug. 8. Demer - Leie. 9. Erato - An - sr. Vertikaal: 1 mastiek - de. 2. alt - oester. 3. reep - ras - ma. 4. merel - at - et. 5. erker - Nero. 6. rot - rede - la. 7. pee - Diemen. 8. Elden - muis. 9. ree - reiger. Franse actrice omgekomen MARSEILLE De jonge Franse filmactrice Frangoise Dorleac is gister avond bij een auto-ongeluk in de buurt van Nice om het leven gekomen. Haar wagen vloog na het ongeluk in brand. Nog zeer kort geleden trad zij op met haar zuster, Catherine Deneuve. in de film Les demoiselles de Rochefort. Helper Garrison neemt ontslag NEW ORLEANS William Gurbich, leider van de groep die op last van officier van justitie Jim Garrison een onderzoek instelt naar de moord op president Kennedy, heeft zijn ontslag aangeboden Gurbich zei „in hoge mate te twijfelen" aan het onderzoek. Garrison zei dat het steeds duidelijk wordt dat elementen van de federale re gering wanhopig pogen te voorkomen, dat de Amerikanen ontdekken wat er duitsers winnen het grandioos. De Oostduitse televisie behandelt de moei lijkheden van een mijnwerker Irr .-*t Westduitse Roergebied. Men ziet zijn moeilijkheden thuis, de moeilijkheden op het werk en met de mijndirectie. Hij ervaart veel als misstanden en ver zet zich er tegen. De verleiding was groot om dit gege ven met grote pathos te behandelen en kritiek te leveren op het Westduitse leven. Maar zelfs de mensen van de Westduitse televisie geven toe, dat er geen sprake is van een vertekend beeld. Zij erkennen hun nederlaag. AMSTERDAM Heel curieus is de opvoering van Alfred Jarrys boosaardig en grotesk sprookje ,Ubu Roi" door het Stockholms Theater van de Fantasie „Marionetteatern". Curieus maar niet meer dan dat. Michael Meschke, de leider van „Mario netteatern" heeft nl. alle genres door elkaar gegooid: marionettenspel, schim menspel, en gewoon theater en hij laat mensen als poppen verkleed optreden, terwijl hun tekst gesproken door een ander op een bandje staat. Daarnaast heeft hij ook nog echte marionetten op het toneel, maar nergens echte mensen. Nu kan men opmerken, dat Jarry in zijn jeugdkwaadaardigheid ook geen echte mensen in zijn „Ubu Roi" heeft gestopt, maar alleen maar caricaturen, maar dit is nog geen reden poppenspel en toneel door elkaar te halen. Had Meschke er een marionettenspel van gemaakt: prachtig; had hij er een echt toneelstuk van gemaakt: nog be ter. Nu echter viel hij tussen pop en mens in en miste grandioos de boot, hoewel hij wel voor enkele komische effecten zorgde, die in Nederlandse oren nog versterkt werden doordat er Zweeds gesproken werd, waarvan zo nu en dan zoiets als „jag begriper inte" als een begrijpelijk graantje werd opge pikt. Op de Zweden na begrijpt nie mand er iets van. De voorstelling was heel leuk om haar vijf minuten aan te zien. maar om er twee uur mee uit te zitten: nee. dat was te veel. De muziek van Krysztof Penderecki was in de gegeven omstandigheden al leraardigst. Het programma vermeld de, dat Penderecki nu werkt aan een opera „Ubu Roi" in opdracht van de Beierse Staatsopera, die er voorjaar 1969 mee hoopt uit te komen. Overigens mag men zich afvragen of dit alles niet te veel eer is voor Jarrys „Ubu Roi", dat toch niet meer is dan een jongensgeintje. Ev. Grolte Geen ongerustheid In de greep van de kreeft TfATMAN zorgt vanavond weer voor spannende avonturen. Nu heeft hij te maken met een akelig mens de katmeid die het Batman en Robin voortdurend lastig maakt. De katmeid wordt gespeeld door Julie Newmar. VANAVOND TE ZIEN Nederland 1 KRO 8.20 uur Voorlichting over de nieuwe wet zware ge neeskundige risico's. 9.05 uur Zesde aflevering van de wrekers: Super intellekt. 9.55 uur Brandpunt bezoekt Nieuwspoort. Nederland 2 NTS 8.05 uur Première. Nieuws over films. 8.35 uur Holland Festival magazine '67 (vierde af levering). 9.00 uur Tople godine, een film over het huidige leven in Zuidslavië. VANAVOND TE HOREN Hilversum I KRO 7.10 uur Echo van het dagelijks gebeuren. 8.00 uur Hein Jordans 25 jaar dirigent. Concert door het Brabants Orkest. 10.00 uur Kultureel dinsdagavondprogramma. 10.45 uur Dag land. De wereld in weinig woorden en veel muziek. Trio Los Aventuros. (Stereo) HANS W. LEDEBOERI werkelijk in Dallas gebeurde. TELEVISIE VAVWO.YH 19.45 Geestelijke tlederei Brabants Orkest. Philips Phil- harmonlsch koor en solisten. (20.30 - 20.45 Boekbespreking). 21.50 Stereo: Klassieke piano muziek (gr.) 22.00 Cultureel programma. 22.30 Nieuws. 22.40 Overweging. 22.45 Klankbeeld over Finland. 23.15 Stereo: Me- tropole orkest en solist. 23.45 Stereo: Licht instrumentaal 18.00 Nieuws. 18.15 Actualitei ten. 18.30 Licht orkest met par'e 19 00 Muziek Mozaiek. 20.00 Nieuws. 20.05 Liedjespro gramma. 21.50 Jazz spectrum- 22.30 Nieuws. 22.40 Actualitei- STER: 18.55 Reclame. KRO: 19.00 Spaanse filmimpressie. Jeugd. STER: 19.56 Reclame NTS: 20.00 Journaal. STER' 20.16 Reclame. KRO: 20.20 Zwa re geneeskundige risico's: do- (gr). 8.00 Nieuws. 810 Gewijde muziek (gr). 8.30 Nieuws. 8.32 Valcantictips. 8.45 Stereo: Lich te orkestmuziek (gr). 9.00 Voor Studiodienst. 11.00 L De WreV over films. 20.35 Holland festi val Magazine '67 (4). 21.00 Beslissende Jaren, speelfilm (Rijkskeuring 18 Jaar). STER: 22.10 Reclame NTS: 22.15 - en 10. 19.30 n.m. Tv-rally. 20.00 Nws. 20.25 Speel een woord, taalquiz. 20.55 Geen tram meer I 13.00 Hoogtepur Oude muziek (gr). 15.50 Bijbel- vertelling voor de Jeugd. 16.00 Voor de jeugd. 17.00 Lichte grammofoonmuziek. 1750 Over heidsvoorlichting. 13.00 Tijd vrij voor muziek ln vrije tijd: koorzang en koperorkest. 18.30 Spektrum: nieuws uit de pro testants christelijke organisa ties. 18.50 Stereo: Lichte orkest muziek 18.55 Verslag Wimble don 1967. (7.30-7.35 Van de voorpagi persoverzicht.) VPRO: 7.55 ze dag VARA: 8-00 Nieuws. mofoonmuziek. 12 platteland. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Stereo: Tango-rumba-orkest met zangsolisten. 13.00 Nieuws. 13.10 Actualiteiten en kalen der. 13.25 Cabaretprogramma. 13.50 Gesproken portret. 14.05 Stereo: Klassieke orkestmu- fsfon Nieuw s°l fiVYl° Licht e^xe- derlandsc muziek, (gr.). 16.30 Voor de zieken. 17.00 Van mid delbare scholleren. 17.30 VA- RA-dansorkest en solisten. tualiteitén. 9.05 Kaleidoscoop: 10.00 Nieuws. 10.02 Arbeldsvlta- Nteuws. 12 02 Operettefragmen ten. 13.00 Nieuws. 13.02 Actuali teiten. 13 05 Plaatjes en praat- Niéuws. 15 02 Lichte 16.00 Nieuws, tfdellng. 17.00 .ualltelten. 17_..J Blues. 17.35-18,00 Country and Hollands publiek. 16.02 Platenpro- AVRO's Jeugd- tuaflteiten. 17.05 _Rhytm and Western muzle HORGEN Klassieke gramm over de pil DEN HAAG Voor ongerustheid over een snellere veroudering bij ge bruik van de anticonceptieve pil is geen enkele reden. Dat is het voorlopige commentaar van de medische commissie van de Pro testantse stichting ter bevordering van verantwoorde gezinsvorming op een re cente publikatie van prof. dr. J. G. De medische commissie meent dat zelfs als de pil invloed op het veroude ringsproces heeft, deze individueel van zeer geringe betekenis zal zijn. Zulke invloeden worden in de regel dikwijls pas aantoonbaar bij zeer grote groepen vrouwen. Dat vraagt een uitgebreid on derzoek zoals dat nog niet heeft plaatsgehad. De recente publikatie moet daarom niet de gebruiksters individueel te den ken geven, maar veeleer de industrie en de wetenschap. Zij zullen moeten nagaan of de bewering grond heeft en daarna of een wijziging van de sa menstelling van de pil gewenst is. Deze samenstelling wordt toch al voortdurend gewijzigd, al naar gelang de bevindingen in de praktijk. Zo wordt voortdurend getracht dit anticon ceptivum te vervolmaken. SUKKELTJE EN BRUUNKE 56. „Ja laten wij ons ONHOORBAAR naar be neden zakken; kachels branden er nu tóch niet!'" knikt Stikkeltje. „En al- we eenmaal binnen zyn, dan zullen we wel zien ol we hem kunnen vastbin den of zo iets!" Stikkeltje laat zich voorzichtig 11.45 uur Hilversum II AVRO 6.30 uur Cosmopolitain Orkest. 6.55 uur Paris vous parle door Jan Brusse 8.35 uur Op zomertoer. 9.50 uur Jazz spektrum. Van New Orleans tot free Jazz. 10.55 uur Herinneringen aan het gitaarduo Ida Presti en Alexandre Lagoya. OPGAVE Vakantieadres Dringend verzoek, uw vakantie-adre« via de uit de krant geknipte bon die wij regelmatig op de advertentiepagina plaatsen, minstens een week van tevoren op te geven. Indien deze cchrlfteiyice op gave niet tijdig in ons bezit Is. kan de Langzaam keerde Jek Groot zich om. Zwijgend keek hij de wachtende mannen in de politieauto aan, nog steeds met een verdwaasde blik in zijn ogen. Niets meer te doen...? herhaalde hij de woorden van zijn vriend langzaam. Het kan zijn... Kom meneer Groot, zei de brigadier ongeduldig. Wa gaan. Jek schudde het hoofd. Ik ga niet mee brigadier, zei hij, zijn starende blik weer op de weg in de verte gericht. Zoals u wilt, zei Oskamp geprikkeld en startte de motor. Wacht, riep Jan Frens. Dan stap ik ook uit. Maar een gebaar van zijn vriend weerhield hem. Nee Jan, ga jij maar mee. Ik wil even alleen zijn, zei Jek Groot op vreemde toon. En door het achterraam van de wegrijdende politiewagen zag Jan Frens even later zijn vriend nog steeds roerloos op dezelfde plek staan. HOOFDSTUK 11 Mientje, het lieftallige dienstertje van het gerenommeerde Rooldrechtse koffiehuis „De Eend", tikte zich nadenkend met haar potlood tegen het voorhoofd. Jan Frens keek geamuseerd naar de frons boven haar neusje en bedacht voor de zoveelste maal wat een prachtig kind het toch was. Hij voelde zich een beetje opgelucht nu hij haar uitgebreid verteld had in wat voor vreemde zaak Jek en hij terecht waren gekomen en welk een precaire rol hij in het bijzon der er in was gaan spelen. Van het moment af. waarop commissaris Akkerman had gelast hem in verzekerde bewa ring te stellen, had hij in de put gezeten. Jek had naar zijn idee onvoldoende begrip voor zijn moeilijke positie. Die beschouwde de zaak nog steeds als een boeiend avontuur, dat, wat hem betrof, nog wel een paar weken mocht duren. Toen hij met hem over zijn persoonlijke zorgen in de moordaffaire gesproken had, had Jek hem verweten te onge duldig en te weinig ondernemend te zijn. Alsof niet juist hij de zaak aan 't rollen had gebracht. Hij verdacht Jek er een beetje van, dat die met z'n „speurwerk" een beetje aan het overdrijven was. Gisteravond bijvoorbeeld was hij stom verbaasd geweest over zijn gedrag. Was er nu wat agn de hand geweest of niet? Had hij Dammerman werkelijk aan getroffen op dat oude schip of was de kolder in zijn hoofd geslagen? Jan was geneigd aan te nemen, dat Jeks Lichte- lijke zucht naar sensatie hem parten had gespeeld. De anti-climax intussen, die hij daardoor te verwerken had gekregen, had hem geen goed gedaan. Hij was landerig naar huis gegaan en had bepaald geen zin gehad Jek later nog eens op te bellen om te vragen waarom hij' niet gelijk mee terug naar de stad had willen gaan. Op dit vroege uur waren er nog geen klanten in „Da Eend". Het kleine, intieme zaaltje, waarin Mientje op voor treffelijke wijze haar rol van gastvrouw speelde, lag er onder het plezierige licht van de ochtendzon fleurig bij. Wat Jan zo vroeg al naar „De Eend" had gedreven was voor hem zowel als voor Mientje wel duidelijk. De laatste weken had hij meer dan anders laten merken, dat zij in zijn hart een andere status was gaan innemen dan die van een aardig kennisje, dat zo af en toe eens met een vriende lijk woord moest worden beloond voor de manier, waarop ze haar werk deed. Mientje was een pienter meisje, dat in dat kleine zaaltje van „De Eend" al heel wat mensenkennis had opgedaan. En bij de haar zeer welgevallige ontdekking, dat Jan Frens verliefd op haar was, had ze dan ook al spoedig doorgehad, dat hem meer dwars zat dan zijn verle genheid om haar te vertellen wat een jonge vrouw van een man, die haar wel aanstaat, graag wil horen. Toen Jan achter zijn kopje koffie zat, had ze hem bezorgd gevraagd wat er toch was en van de afwezigheid van andere dorsti- gen had ze gebruik gemaakt om aan zijn tafeltje te gaan zitten. Je bent al dagen anders dan gewoonlijk. Jan. Weet je dat? had ze hem uit z'n tent gelokt. Onzin, meisje! had hij zich flauwtjes verweerd. Je let te veel op me. Maar tegen Mientjes verdere inquisitie had hij niet op gekund en vol aandacht luisterde ze naar het verhaal, dat hij haar in een opwelling begon te vertellen. Nu zat ze de vreemde historie te overdenken. Jan roerde gedachteloos in zijn koud geworden koffie. De grote staart klok in de hoek het pronkstuk van „De Eend" liet negen denderende slagen horen en dat dit kostbare uur werk van geen verlakkerij als cafétijd wiide weten werd, nog voor de laatste slag verstorven was, bewezen door de torenklok van de Oude Kerk. Negen uur, ik moet eens weg! schrok Jan op. 't Is me een geschiedenis zeg... zei Mientje, nog steeds diep in gedachten verzonken. Meneer Dammerman, mr. Ub- bink... mensen, tegen wie je hoog opziet en die er nu zulke smerige praktijken op na blijken te houden. Ook leuk voor Loesje Sierlijk om zo'n baas te hebben! En die Dammer man... Jek Groot is toch niet gek? Als hij nu zegt, dat hij die man heeft gezien, waarom twijfel je daar dan aan? Jullie zijn dit samen begonnen. Hij zal jou toch niet voor de gek houden? Nee, dat is zo. Maar ik begrijp er niet veel meer van. Wordt vervolgd Met mini meer kou De meisjes met mini-rok ken in Londen zijn niet erg ingenomen met de nieuwe fiberglas zitplaatsen in de ondergrondse, die by wijze van proef in enkele rijtuigen zijn ge plaatst. Vooral 's morgens is de koude aan hun blote benen niet te harden. Een woordvoerder van het open baar vervoer zei met de klachten van de meisjes bij het eindoordeel over de experimenten rekening te zullen houden. Tot nu toe zijn al leen gunstige reacties binnengeko- de schoorsteen Maar midden in de pikdonkere schoorsteen glijdt FERDNAND

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 11