Hervormde synode achtei
ontwerp raad van kerkei
1
KERK
KERK
KERK
Joden verontrust over
de Duitse
politiek
Renni<
Pastoraal concilie
kans om
grote
mee te zoeken
Eenheid in getuigenis en dienst
mensen
Kerkedag trok gisteren 25.000
Er moet echt leiding
zijn
Synode heeft toeh
nog een wens
Een woord voor vandaag
t j.Hij doet mij nederliggen in grazige weiden; Hij voert mij aan
rustige wateren". (Psalm 23:2)
De term grazige weiden" leidt tot misverstand. Dan denken
wij aan grasaan de mooie groene weiden van ons drassig
polderland. Die moeten we ons in de bergachtige streken van
Palestina natuurlijk niet voorstellen. Het is er allemaal einde
loos woesteentonig, stoffig, heet.
Maar een goede herder wist ze te vinden (lang niet op elke
helling, lang niet in elk dal): spontaan ontstane weiden, niet
alleen van gras, maar van allerlei groene planten, omdat daar
water was. De hele dag had hij maar één ding voor ogen:
's middags, als de hitte het ergst was, moest hij de kudde, de
traag, al te traag voortsjokkende kudde, op de rustplaats heb
ben, waar ze konden liggen in de schaduw, eten van het jonge
groen, drinken van het frisse water.
Zo zorgt onze hemelse Herder voor rust en verkwikking voor
Zijn moede schapen. Wat is die rust? Onze vakantie? Die heeft
er zeker mee te maken. Maar het is vooral de rust, die Gods
nabijheid ons geeft.
Hoe komen wij aan die rust? Want God is voor ons zo ver.
Moeten we ons daarvoor terugtrekken uit de drukte in een stil
kerkgebouw of ergens zo maar een plekje in het bos opzoeken
en daar gan mediteren in de hoop, dat wij God zo ontmoeten?
Het kan allemaal, maar er zit een gevaarlijke kant aan: dat
men zich verlustigt met een godsbeeld, dat men zichzelf met
zijn gevoelens heeft opgebouwd.
Er is een betere weg. Nabij u is het Woord, zegt Paulus. De
wei voor Gods schapen is de Bijbel, Daar kun je grazen in een
overvloed van troost, beloften, adviezen. Daar is Christus, die
gezegd heeft: „Wie gedronken heeft van het water, dat Ik hem
zal geven, zal geen dorst krijgen in eeuwigheid."
Wij lezen vandaag 1 Samuël 2 1-1L
VRIJDAG 23 JüM i
tyE LE
Conferentie en
plaat van
Getuigenis en
Eenheid
AMSTERDAM Zaterdag zal de be
weging Getuigenis en Eenheid, waar
van ds. A. A. Leenhouts de leiding
heeft, in het Congrescentrum in
Amsterdam haar landelijke conferen
tie houden, die om half elf aanvangt.
Deze beweging, die ook in landen als
Engeland, Duitsland en Zwitserland
bestaat, wil de eenheid bevorderen
door iedere vrijdag van de maand
aan het avondmaal aan te zitten, ten
einde zo de Joden te overtuigen en
te bekeren.
Het thema van de conferentie is ..De
slag om Jeruzalem". Gelijknamig is
de langspeelplaat, een uitgave van
Canto di Vangelo. (2e Middellandstr.
30. Rotterdam) waarop ds. Leenhouts
spreekt.
De plaat zal ook begin september uit
komen in het Engels, Frans. Fins en
Zweeds. In het Duits is hij al ge
reed.
Ds. W. A. Zwaan (64)
overleden
DEN BRIEL Gistermorgen is over
leden ds. W. A. Zwaan, gereformeerd
predikant de Den Briel. Hij was bijna
65 jaar. Ds. Zwaan heeft zeven weken
in het Eudokia ziekenhuis gelegen.
Den Briel, waar hij bijna veertig
jaar heeft gestaan was zijn eerste en
enige gemeente. Ook Tinte valt onder
de gereformeerde kerk van Den Briel.
Ds. Zwaan was van plan 10 septem
ber met emeritaat te gaan.
Hij was bestuurslid van de Stichting
christelijk recreatie en conferentiecen
trum „De Meeuw" te Den Briel, waar
voor hij zich zeer heeft ingezet.
HAN-NOY BR De indruk die de eerste 24 uur van de Duitse
kerkedag nalaat, is dat deze toch minder massaal is dan de vijf
vorige die ik bijwoonde. Maar dat kan een vergissing zijn, want
gisteren waren er toch weinig minder dan 25.000 mensen op het
uitgestrekte terrein.
Wie verwacht had dat het wegblijven van de mensen van de
belijdenisbeweging invloed zou hebben op de verdeling over de
vier subthema's kwam bedrogen uit. De zaal met 7.000 zitplaatsen,
die de groep ..Bijbel en gemeente" huisvestte was reeds lang voor 0pe begri^n'
de aanvangstijd vol. De deuren moesten zelfs gesloten worden. Dal Duitsland haten. Steeds
was dus als vanouds. ontdekt te hebben dat juist deze
mensen Duitsland vroeger heel org kri-
Maar de werkgroep „politiek"!het menselijke gemoed. Het gaat om jtiekloos hebben liefgehad,
kon zich toch met 6.200 mensen vrede op aarde". Scherp keerde Zij waarschuwde haar gehoor sterk
«n goede tweede noemen. ,1 hndj,]lijd „£loef^Jn "G«opkomend n~-n.tion.Hsme
de leiding van de kerkedag dan dat zo verordineerd heeft. Vrede, zei
een grotere zaal uitgezocht voorjVnj- Is altijd een opdracht. Daarom
tussen Joden en Duitse christenen. Zij
hield de vluchtelingenboden in
Duitsland voor (die alsmaar spreken
over hun „Heimatliebe"), dat zij in we
zen veel meer verloren heeft. Deze
vrouw is een Jodin die in de omgeving
van Danzig geboren is. U. zei ze, hebt
uw bezit verloren door een oorlog die
u zelf begonnen bent. ik verloor mijn
land door de volkomen onnodige spot
en haat van mijn eigen landgenoten.
Zij probeerde de naoorlogse Duitse
riep ook
(Van onze kerkredactie)
DRIEBERGEN De generale synode van de Nederlandse
Hervormde Kerk heeft zich gisteren akkoord verklaard met de
principiële uitgangspunten en het ontworpen statuut voor een
ieuwe Raad van Kerken in Nederland, zoals deze zijn neerge
legd in een nota van een interkerkelijke werkcoinmissie onder
leiding van ds. F. H. Landsman.
Vergeleken met de bestaande Oecumenische Raad van Ker
ken in ons land is het meest opvallend, dat in de opzet van de
nieuwe raad het streven naar eenheid als zodanig niet meer voor
opgesteld wordt. Het gaat allereerst om het realiseren van prak
tische eenheid in getuigenis en dienst.
Samenwerking
kerken verbreed
Hierdoor zal het mogelijk zijn,
dat meer kerken lid worden. De
Oecumenische Raad bestaat
hoofdzakelijk uit de Nederlandse
Hervormde Kerk. de Evangelisch-
Lutherse Kerk, de Doopsgezinde
Broederschap, de Remonstrantse
Broederschap en de Oud-Katho
lieke Kerk.
Verwacht wordt, dat nu ook de
Gereformeerde Kerken en de Unie
van Baptisten-gemeenten zullen
toetreden en misschien ook de
Christelijke Gereformeerde Ker
ken.
De mogelijkheid is zelfs groot, dat
ook de Rooms-Katholieke Kerk in deze1
Raad van Kerken gaat deelnemen.
Prof. dr. H. Fiolet is reeds namens
kardinaal Alfrink in het vooroverleg
in de werkcommissie betrokken.
Op 21 oktober 1966 werd onder
auspiciën van de Oecumenische Raad
een vergadering gehouden van de
moderamina van de lidkerken plus de
Gereformeerde Kerken en de Baptis
tengemeenten over een nieuwe oecu
menische vormgeving in ons land.
is een vooruitgrijpen op een organi
satorische eenheid, die er nog niet is.
Voorkomen moet worden, dat de
raad als zodanig activiteiten kan on
dernemen. waar alleen een meerder
heid van de participerende kerken
achter staat.
De mogelijkheid moet blijven be
staan, dat een kerk die deelneemt aan
de raad. niet behoeft deel te nemen
aan een bepaald onderdeel van het
werk dat onder de nieuwe raad res
sorteert, waarvoor zij (nog) geen ver
antwoordelijkheid kan dragen.
SECTIES
In de nieuwe raad zullen secties
worden gevormd, waarin reeds be-1 een gastlidmaatschap aanvragen.
staande samenwerkingsverbanden bij is bij voorbeeld gedacht aaj
kunnen worden ondergebracht. Er Leger des Heils.
moeten in elk geval secties worden
gevormd voor het contact met de^We-t PREAMBULE
Neem Rennies mee op
DIGESTIF
helpen direct tegen
brandend maagzuur
reldraad van Kerken en met de Euro-
Deze vergadering stelde een werk-pese Kerkenconferentie. Kerken die
geen lid zijn van deze organisaties, be
hoeven aan deze secties niet deel te
nemen.
Verder wordt gedacht aan secties
voor geloof en kerkorde, sociale
vraagstukken, politieke vraagstukken,
diakonaat en maatschappelijk werk,
beraad over vredesvraagstukken, radio
en TV, internationale hulpverlening,
samenwerking van kerken op plaat
selijk en regionaal gebied, zending en
apostolaat.
De deelnemende kerken, hoe klein
of groot ook, vaardigen elk twee leden
van hun „leidinggevende lichamen" af,
om zitting te nemen in de raad. Gees
telijke gemeenschappen die zich met
de kerken verwant weten, kunnen
zo open en leergierig is. weer terecht
komt in een klimaat van een van res
sentimenten vervuld radicalisme, dan
betekent dat niet slechts een aanslag
op Duitsland, maar op de gehele
wereld", zei ze.
HOOP
de werkgroep ..joden en ehriste- 5cht"«jhttê hij^NëdwUlri.^Friinkriïk
nen" waar drieduizend mensen en Praag veel verder dan Duitsland
bijeen kwamen.
Zowel het Oude als het Nieuwe
Zowel gisteren als vanmorgen spron- Testament leert ons, zei rabbi Geis,
gen vooral de Joodse sprekers er uit. j clat wij de wereld niet mogen vc-rza- n ,A.A„
Zij staken hun onrust over de huidi- ken. de politiek niet mogen verraden, »i »p nw Tk «nmf ni»f
ge politieke ontwikkeling in maar dat we midden in de geschiede- Jg'
Duitsland niet onder stoelen of ban- ni* moeten gaan staan, ook als het een erA°g V"™6;
ken Zo ze- teleurstellende g^chiedenis is. God wil C. M h?°P^
deze wereld hebben. Ze 'ploo,de dat de kerkedag oe boog
Rabbi R. R. Geis uit Düsseldorf: „Van gespannen heeft voor de brug over de
dit plotseling opzwellend patriottisme Volgens hem zijn op het ogenblik de vloed van schuld en verdriet er. ze
(bij de Duitse Joden voor de Eerste i Srootste vijanden van deze geloofswer- citeerde rabbi Tarphon: „U bent niet
Wereldoorlog) verstonden de mensen j1(61 Ükheden te vinden ..onder de verte- verplicht uw werk af te maken, maar
in dit land niets, omdat zij de Joden genwoordigers van de confessie-, of ze u mag u er niet aan onttrekken."
niet als Duitsers wilden aanvaarden.nu d* christelijke hoge ..c" in het wa- De weg naar de toekomst is van on-
hoewel zij met duizendtallen in de I P^nscnild van hun partij voeren ">f ver- ze kant open, verzekerde de jonge Ber-
Eerste Wereldoorlog hun leven voortegenwoordigerszijn van het opperrab- lljnse Jood, Jacov-Peter Rau, zijn ge-
Duitsland gaven... en nog. zij hei in O""»81 Israel". hoor. Maar die weg zal niet meer naar
alle stilte, hebben zij dit land lief. Eva ?nn sprak vooral over jeen Duits-Joodse symbiose voeren, zo
zeker niet minder dan vele schreeu- de mogel'i he er >an een verzoening die er al ooit geweest is.
wende vertegenwoordigers van dc
vluchtelingenorganisaties en onge-1
twijfeld echter dan de nationalisten i
in de grote partijen, die er ai waren I
nog voor de opkomst van de NPD."
Dr. Eva Reichmann: De Duitsers open
baren steeds weer twee karakteristie
ke kenmerken die mij met zorg ver
vullen: hun zucht naar perfectio
nisme en hun ongeduld."
En de jonge Jood Jacov-Peter Rau:
„Moord kan men niet vergeten
Maar we kunnen uit het verleden
leren dat nationale zelfverheffing en
de onwil om acht te slaan op onze
naasten in het verderf storten."
OUDE KUNST- EN
ANTIEKBEURS
IN HET MUSEUM
HET PRINSENHOF
- DELFT -
22 JUNI t/m 12 JULI
- 1967 -
Een beetje trots voegde hij er aan
toe: Joodse pogingen om onder te gaan
in de volkeren van de wereld waren,
zo is gebleken, volslagen ievergeefs.
De wereld verlangt overgave, ^naar ho
noreert die niet. Wij willen nu met
ieder samengaan die de historische op
dracht van de Bijbel wil uitvoeren
in de wereld wil jagen naar sociale
gerechtigheid en vrede.
commissie in. om na te gaan welke
vorm zou moeten worden gegeven
aan de gemeenschap der kerken in
Nederland, opdat een zo groot moge
lijk aantal kerken tot samenwerking
zou kunnen komen en deze samenwer
king zo effectief mogelijk zou kunnen
zijn.
In de nota, die deze commissie thans
aan de kerken heeft voorgelegd, wor
den allereerst een aantal uitgangspun
ten geformuleerd. Als het belangrijk
ste gezichtspunt in het beraad over Je
vormgeving van de gemeenschap der
kerken in Nederland wordt dat van
hun eenheid van getuigenis en dienst
genoemd.
EENHEID
Indien de kerken ten
hun getuigenis en dienst tot overleg
en samenwerking komen, zal dit op
den duur moeten en kunnen leiden
tot stappen in de richting van organi
sche verbondenheid en zelfs tot orga
nisatorische eenheid. Daarentegen
wordt het onwaar'schHnliik genoemd,
dat het tot meer eenheid van de kerken
zal komen, als dit streven naar een
heid als zodanig voorop gesteld wordt.
De nota wii net beginsel, dat alleen
die kerken die lid zijn van de We
reldraad. volwaardig lid kunnen zijn
(zoals dat nu bij de OR geldt) los
laten.
Het zal erom moeten gaan. een vorm
van overleg en samenwerking te vin
den, waarbij geen enkele kerk wordt
uitgesloten, die bereid is een andere
kerkgemeenschap niet a priori buiten
de gemeenschap der kerken te plaat
sen De deelnemende kerken moeten
in elkaar tekenen van de ware kerk
herkennen en erkennen, dat Christus
Zelf in en door deze kerken aan het
werk 15.
WERKTERREIN
Geconstateerd wordt, dat steeds
meer vormen van samenwerking -m
dienst zich buiten de Oecumenische
Raad om voltrekken. Toch bestaat in
veel van deze verbanden, die los van
elkaar werken, het verlangen naar
een meer kerkelijke vormgeving, die
het ook mogelijk kan maken dat -r
een inter-relatie ontstaat tussen de
verschillende takken van arbeid en
daarmede de mogelijkheid van een
diepere doordenking en meer eenheid
van beleid.
Er moet daarom een vorm worden
gezocht, waardoor de eenheid in ge
tuigenis en dienst zo breed en ge
schakeerd mogelijk is.
Ter synode vertelde ds. Landsman,
dat het interkerkelijk vredesberaad,
de oecumenische jeugdraad en ook
kringen van diakonaal en christelijk
maatschappelijk werk graag in de
nieuwe raad willen worden onderge
bracht.
De raad is slechts dienaar en in
strument van de kerken. De kerken
doen daarin iets samen. De raad mag
nooit in hun plaats treden want dat
Alle uitgangspunten zijn
vat in de preambule, die aan het
werp-statuut voorafgaat. Deze 1
„De kerken, aangesloten bij det£oor
van Kerken in Nederland, witymst BI
getuigenis en dienst gestalte fc>SCH(-
aan de gemeenschap van kerk]
het geloof in de ene Heer Jezus f
tus, het Hoofd der kerk en deFVFyT,
der wereld." Jt: Na,
Vermelden we nog, dat de nota| vosje'
stelt, gewoon te spreken van dei
van Kerken en het woord „oeq
nisch" liever niet te gebruiken:
kele kerken hebben namelijk befwo®f~,
tegen het gebruik van het woord
verband. Het kan immers versdf3'
de betekenissen hebben. [The
GESPREK
Gisteren, op de eerste volle werkdag,
spraken prof. dr. Hans-Joachim Kraus
en rabbi dr. R. R. Geis. De eerste schil
derde de christelijke weg naar de vre
de. de tweede de Joodse. Voor het
eerst op een kerkedag stonden d? Jo
den en christenen niet tegenover el
kaar om over zichzelf te spreken,
maar naast elkaar om samen in
gesprek met de wereld te komen.
Dat was een groot winstpunt vergele
ken bij vorige kerkedagen. In Berlijn
ontmoetten zij elkaar voor het eerst
aarzelend op hetzelfde podium. Toen
kwam de zaal tot de conclusie dat de
Duitse regering opgeroepen moest wor
den om te proberen te komen tot diplo
matieke betrekkingen met Israël.
Dat was een van de weinige resolu
ties die ooit op een kerkedag is aange
nomen. Inderdaad heeft Bonn enkele
maanden later gehoor gegeven aan
ze oproep.
De sprekers van gisteren vonden el- j
kaar ook in vele opzichten. Prof.
Kraus zei dat de vrede voor de ehriste-1
nen een beloofde gave is. Vrede is
voor de Jood ook een gave Gods. zei
rabbi Geis. die niet met de wapenen
bevochten kan worden, maar in rustig
vertrouwen ontvangen moet worden.
een onzer redacteuren
DRIEBERGEN Van de leiding van de kerk in haar geheel
verwachten wij heel veel, zeggen de jongeren, die het komende
weekeinde samen met synodeleden van de Hervormde Kerk
over de kerk van morgen zullen praten. Zoals gemeld zullen
zij een aantal stellingen formuleren, die ter synode behandeld
zullen worden.
bouwen als er kerkgenootschappen
zijn? Oecumenisch bouwen svp. Of
moeten we meer en meer kerk gaan
houden in meer wereldse ruimten?
Voor kerkbouw moet er een beleid
komen.
66,2000
beurtenissen in de wereld, zeggen komt er maar
per week
zij verder. Wij verwachten
die aanvankelijk, dan nog is dat nodig
leiding duidelijke. praktische Gestimuleerd moet worden dat in
- - <ie{ ontvolkte platteland kerkvoog
dijen verlost worden van historisch
schone, maar praktisch ondoelmati
ge en zeer dure kerkgebouwen. Is
men bereid (ook zonder dat erom
gevraagd wordt) kerkgebouwen ter
beschikking te Stellen aan andere
kerkgenootschappen
OPDRACHT
Beiden waren het er ook over eens
dat de vrede van de Bijbel niet alleen
maar een zaak mag en kan zijn van
uitspraken vanuit de bijbel, zodal
men de problemen gaat onderken
nen. Wij verwachten lijnen voor
een nieuwe strategie in het gemeen
tebeleid. Wij verwachten een begrij
pelijke catechismus, een nieuwe ver
taling van de bijbel.
Wij verwachten ook een ant
woord op de vraag: is de structuur
van de kerk niet veel te groots,
waardoor deze doel in plaats van
middel dreigt te worden? Hoe dit te
voorkomen?
Over de kerk als gebouw: de
Belangrijke oecumenische vraag
ichten de jongeren: Hoe zijn
"hristenen samen bezig om Gods
wereld bewoonbaar te maken?
Wacht men hiermee tot alle theolo
gische geschillen opgelost zijn ol
gaat men in- op de uitdaging om
wezenlijk kerk te zijn? Is bijv. hel
lastoraai concilie van de R.K. kerk
niet een grote mogelijkheid om sa
men te ontdekken waar het om
gaat? Laat men toch eik contact
met leden van andere kerken aan
grijpen om samen te zoeken wat de
'aak van de kerk is.
Veel diakonaal werk, dat (nog)
-riet in algemeen verband verricht
kan worden moet door de kerken
samen worden gedaan. Niet vanwe
ge „eendracht maakt macht", maar
omdat het gescheiden werken e n
blamage voor de kerk van Christus
is. Gewetensvraag: is de Ned. Her
vormde Kerk bereid zichzelf op te
heffen als daar de eenheid van de
kerk mee gediend werd?
Kleine gemeenschappen: cellen,
kringen, die ieder eigen verant
woordelijkheid hebben achten de
jongeren eigentijds. Verantwoorde-
lijkheden op pastoraal, diakonaal.
bezinnend en de eredienst voorberei
dend terrein. Contacten met christe
nen uit andere kerken en met
niet-christenen worden juist binnen
deze gemeentestructuren als noodza
kelijk gezien
166,2000
Tenslotte: algemeen is de klacht
over slechte communicatie in de
kerk. Veel synodale geschriften ko
men niet „in de gemeente". Dat
moet veranderen. Laat het kerkblad
ook beter functioneren.
ÉVEN
t: Ne
HAAi
■jeugd!
Ircuski:
fT -r
(Van onze kerkredactie)
DRIEBERGEN De hervorm
de synode vond het toch wel een
gemis, dat het ontwerp-statuut
voor de nieuwe Raad van Kerken
het streven naar eenwording niet
noemt. Geen enkele kerk kan daar
toch tegen zijn, hoe verschillend
het ook geïnterpreteerd zal wor
den?. zei prof. dr. P. J. Roscam
Abbing.
De synode besloot dit als „weris,
maar niet als voorwaarde" (zoals
de hoogleraar het formuleerde)
door te geven aan de werkcom-
m'ssie.
Sommige synodeleden zagen de Oecu
menische Raad met spijt verdwijnen.
Ds. J. C. H. Jörg (Apeldoorn) zei: „Wij
verlaten een weg. dip wij in vele iaren
hebben opgebouwd." Hij meende, dat
men partners van jaren in feite on
trouw werd. om bij de gereformeerde
broeders in het gevlij te komen. Heb
ben wij het de gereformeerden met
deze nieuwe opzet niet veèl te gemak
kelijk gemaakt?
Anderen, zoals ds. L Brink (Velsen)
constateerden echter nuchter dal de
OR in het slop geraakt was Er kwam
de laatste jaren niets meer uit. Wel
vroeg ds. Brink zich af. of de doorwer
king van het werk van de Wereldraad
geen schade zal lijden in dpze nipuwe
opzet.
De preambule ontmoette op sommige
punten kritiek Waarom de basisformu
le van de Wereldraad niet genomen"'
.Gestalte geven aan de gemeenschap
van kerken", is dat niet te introvert?
Israël
Vele synodalen misten Israël. In eer
vorig ontwerp-statuut werd in de pre
ambule namelijk gezegd, dat de ker
ken zich bewust zijn van hun bij/oude
re relatie tot Israël. Maar in liet oude
statuut wordt Israël ook niet genoemd,
zei ds. Landsman.
Dat het woord „oecumenisch" uit
de naam wegvalt, vond de een jam
mer. de ander juichte het toe. Zoals
ds. L. Alons (Utrecht): Laat deze
nieuwe raad maar eens bewijzen, of
ze dat mooie woord waard is.
Ds. P. J Mackaay (Oeg3tgeest)
waarschuwde ervoor, dat het geen ont-
moetingsraad alleen zal worden. „Er
moet leiding van uitgaan. De raad zal
in veel zaken voorop moeten 'open.
Of er geestelijke bezieling van zal uit
gaan, hangt van de"' kerken zelf af. al
dus ds. Landsman.
Prof. Roscam Abbing gewaagde
een historische dag. Dit is een
Eén kerk voor
alle drie
EMMELOORD In Emmeloord-Wesl
in de Noordoostpolder gaan de her
vormden, de gereformeerden en de
rooms-katholieken samen één grote
kerk bouwen.
Bijna zevenhonderd huizen staan t
zijn in aanbouw in deze nieuwe
wijk. die binnen afzienbare tijd zal
groeien tot ruim tweeduizend wonin
gen.
Er zal zo worden gebouwd, dat de
kerkzaal of -zalen in het gebouw
zonder bezwaar ook kunnen worden
gebruikt voor culturele en andere
evenementen.
De hervormden en gereformeerden
hebben reeds geruime tijd geleden
overeenstemming bereikt over hél
project. Om financiële redenen heb
ben nu ook de mnms-kathnlieken
toenadering gezocht, waarmee de pro
testanten akkoord zijn gegaan.
-Haag
Inerika;
listisch plan, want de OR is lochFening«
een zwak gevalletje gebleven, .ternati
we zijn ook idealistisch. Hij heri
de aan Kraemers werk in Gemeer Di
bouw: samen werken, dan zul jèiastiek
zien, wat daar ook aan organischfiing vc
heid uit voortkomt. L A. H
„EEG" fc 7
Ned. G
De hoogleraar had al een visloe^raat
een soort kerkelijke EEG-consfcf?lg.rati
dat de kerken bepaalde taken d(Leiden
ren aan de raad, die dan „suprar' met
lijke" bevoegdheden krijgt. „We.
zo ver nog lang niet. Maar een df" V*
lijke ontwikkeling zou de kerke/,
uvaardig zijn." yesse,
De synode komt in november Wk aai
bijeen, onder meer om over de «gelccm
in het ambt te spreken. lening»
j-Orkei
ladriga
Twee promotil
aan de VU ^kame
(Van onze onderwijsredactie)
AMSTERDAM Aan de VU
er vandaag twee promoties. Drs.
Streefkerk promoveerde bij pro
H. L. Langevoort tot doctor in dnaai
neeskunde op het proefschrift F'u e~'~
nal changes in the morphological
pearence and catchoiaminergic ne D01
system and In the adenohvpophy|»t
the rat Dr. Streefkerk geboren in:;,
studderde aan de t
leeropdracht hpeft 1
Drs A. Gravenstein promoveer<L„..„
ornf dr S D Fokkema tot docEfJf
sociale wetenschappen op|
proefschrift Verbale en nonvL,™
stoornissen bij afasie ten gevolgt. T
fereh^ovasculaire aandoeningen.
Dr. Gravestein werd te Oosterzpj.
boren. Hij studeerde psychologie,™.,,
de VU. was enige tijd klinisch
'oog aan het Deltazlekenhuis te Pd
gaal en is thans als wetenschap]
medewerker verbonden aan de
usklinfek.
lening»
I 1 Ned. 1
'naiHuirpip oratie n*
dr. Srhnlte NordhJ
Taag -
eningi
;ningi
irnati
s onderwi jsredactie) a
1 rest
AMSTERDAM Vandaag heejjaae -
H G Schulte Nordjiolt, benoemü
gewoon hoogleraar aan de VU zift
augurele oratie gehouden over
le antropologie en geschiedenis.
Dr. Schulte Norriholt. geboiel
Zwolle in 1911 studeerde 'ndologj
Utrecht. Van 1936 tot 1947
bestuursambtenaar in het v
Nederlands-Indië. Terug in ons haal
studeerde hij sem'etische lettere:
geschiedenis aan de VU Hij wa) z
-aar bij hef vhmn Prof Schulte teningi
holt werd in 1960 wetensrhapjsconce
ambtenaar aan de VU waarna hij
leeropdracht krees in de culturelfl V
tropologie van Afrika Hii nromoi
de vorig jaar op het DropfschriffADot>!
politieke systeem van de AntoniUvL
Tlm°r !3„t°S
a bov
NED. HERV. KERK ?esum
ïterda
Beroepen te Zuid-Beiierland: J. fenst v
Niekerken te Hattem: te Wadinriburg
(vac. J. R. Cuperus): J. H Cirkel feL dQ0
'N.H.): te Amsterdam 'vac.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Asperen: P. W, v d.
te Scherpenzeel: te Den Helder' B
Valk te Heerenveen
VRIJE EVANG. GEM.
Beroepen te Enschede: kand W
mer te Doorn.
GEREF. GEMEENTEN