Spectaculair dansevenement in De Doelen n ff. J. Khymens WOENSDAG 21 jl-M 1967 )ie Israeliten in der Wüste i deel van het radioprogramma navond (19.55-21.35 uur) zal door N.C R.V. worden gebruikt voor de Attending van het oratorium „Die Is- fsëliten in der Wüstte" van Carl Phi- s Emanuel Bach. lodebel Dit werk is ontstaan in de periode it Carl Philip Emanuel Musikdirek- uitip«! I?r was te Hambur6- Deze funktie had *j in 1767 overgenomen van zijn peet- IPOlyfcm Georg Philip Telemann. udend! Het eerste deel van dit werk ver- ik is laaaalt 'hoe de Israëlieten in de woestijn I in dorst versmachten en in opstand oopsil )men ^egen Mozes en Aaron. Matenfin het tweede deel wordt verteld 7fcn de dank voor de verkregen uitred- ng, die uitloopt op een Messias ver- ichting, waarvan in het slotkoraal un komm' der Heiden Heiland" irdt gezongen. [Dit zelden ten gehore gebrachte irk wordt uitgevoerd door Rita van irmelen en Elize de Broekert, so- aan; Reinier Schweppe, tenor; Otto ttens, bas; Henk Seldenthuis, orsei; >t koor van de chr. kweekschool „Re- iboth" te Utrecht en het Utrechts mfonie-orkest. ïkzakke capuclteschermt ff nddichttegen anderagonnebrand i maner 116-16 aurence Olivier ernstig ziek LONDEN Sir Laurence Olivier 5 ernstig ziek, maar er is een goede ins op genezing. Dit heeft zijn echtge- ^te lady Olivier de actrice Joan Ipwright gisteren meegedeeld op i persconferentie. persconferentie was bijeengeroe- om een beroep op het publiek te ien om bestelde plaatsen voor het Na- |>nal Theatre niet af te zeggen tijdens 1 afwezigheid van de regisseur en fpornaamste acteur. JJoan Plowright zei op de persconfe rentie dat Olivier als hij wist dat de toch naar het theater zouden tenminste in bed zou blijven. De KRO nodigt u uit om van- ivond op Nederland 2 een ander- k ialf uur durende wandeling te ma- door München, waarbij de »r Wolf Seidl het muzikale ver- i en heden van deze stad zal München Portrdt einer Mu- iikstadt" heet deze film oorspronke- jjk en Seidl heeft daarin willen eergevenwaarom München eigen- jk muz.iekstad wordt genoemd, lekende mensen werken aan deze itzending mee, zoals de dirigenten [oseph Keilberth, Rafael Kubelik chahrd Strauss. De optredende jrtiesten zijn o.m. Ingeborg Hall- Evelyn Lear, Carl Orff en arl Richter. Op de foto zien we de zangeres tvelyn Lear, die verleden jaar een e anoriecita? in ons jan(j gaf atoen vj in wee ,JRallet van de 20ste eeuwmet Romeo en Julia van Béjart zelf tot zijn beste invallen reken- storm van verontwaardiging uit en twee jongemannen te paard door de de, slechts een beleefdheidsapplaus. de familie van de operettecompo- Ook in de lente, In het voorjaar nist deed Béjart een proces aan, 136 jaar waar hij in werd veroordeeld tot de en Felix Mendelssohn-Bartholdy. later dan die twee mannen te paard symbolische boete van één frank! De eerste had in Parijs de Prix de door de Campagna reden, spoedden zou twee jaar Nederlandse critici zich naar Brus- MAURICE HUISMAN sel, waar Maurice Béjart, de grote vernieuwer van het ballet, zou spre- De man, die deze ontplooiing van van een rijke bankier, be- ken over het dansdrama dat hij op de choreograaf Béjart mogelijk reisde Italië om van de schoonheid de muziek van Berlioz bij „Romeo maakte, moet hier zeker worden ge en Julia" schreef, en dat op een noemd. Het is Maurice Huisman, in toernee door heel de wereld ook in 1959 benoemd tot directeur van de nog vol de grote Doelenzaal te Rotterdam Koninklijke Muntschouwburg te van de Shakespeare-voorstellingen, zal worden uitgevoerd in het kader Brussel, een heftige strijder voor die een Engels toneelgezelschap in van het Holland Festival van 23 tot vernieuwing van alles, wat op het het Odéon Théatre te Parijs had en met 25 juni. toneel gebeurt. gegeven met Harriet Smithson En nu komt dan Maurice Béjart MAURICE BEJAH1 met zijn „Ballet van de twintigste eeuw" naar Rotterdam, om daar Wie is deze Maurice Béjart, de vrijdag, zaterdag en zondag 's a- Rome gewonnen in de Villa Medicis verblijven om te componeren, de andere, van natuur en cultuur te genieten. Itomi Asakawa en Jorge Donn De 28-jarige Berlioz hij wanhopig verliefd was geraakt in de rollen van Ophelia en Julia. Zijn zes jaar jongere Duitse man, die meer op een stoere bokser vonds in de Grote Doelenzaal zijn kunstbroeder kende zijn klassieken, lijkt dan op een lenige danser, die „Romeo en Julia" te brengen met zodat het daar op de ruggen van de vurige donkere ogen in zijn hoofd maar liefst zo'n kleine vijftig danse- interessant gesprek heeft en met grote beslistheid zegt, ressen en dansers en een uitgebrei- wat hij te zeggen heeft? de staf van technisch personeel. Hij werd op de eerste januari Een orkest is er niet bij, want de 1927 te Marseille geboren, waar zijn muziek wordt van een band dat nog nooit iemand er aan had vader Gaston Berger later één gespeeld; alleen een sopraan. Ma- gedacht, een scherzo te componeren van de kopstukken van de moderne ryse Patris, zingt in levenden lijve. ..De fee Mab" filosofie in Frankrijk een fabriek- .Romeo je Van kunstmest had. Daar De Doelen gebouwd is als concertzaal, moeten er voorzienin- paarden Berlioz liet zich ontvallen, dat het toch eigenlijk verwonderlijk was, Als schoolkind al wou de jongen regisseur worden, en toen hij als sen worden getroffen om het po- op het prachtige uit het vierde bedrijf en Julia" van Shakespeare, welke fee in het brein van de mensen aU acui WUIUC11) C11 WC1I 1UJ oia lerlei voorstellingen wakker roept. opgeschoten knaap op doktersadvies dlum voor de dans geschikt te veel beweging moest nemen, volgde £en- Er komen achter en opzij Mendelssohn vond dat ook w. gen curSyS klassieke dans. Hij het P°dlum dat wordt uitge- vreemd, en opeens kreeg Berlioz de kreeg er zin in werd er door beze- bouwd in de zaal zodat het 20 bij angst, dat de jongeman, die op zijn ten gn wjst d^t dit zijn leven ZQU 20 meter groot is gordijnen tot 17de jaar de schitterende Ouverture wo^den Maar a, spoedi bevredig- a'n de geluidsreflectoren d.wz. 18 van de muziek bij Shakespeares de hem nie( mMr de kIassieke dans meter hoog. Op dat podium komt „Midzomernachtsdroom had ge schreven, het gedicht over de fee ook op muziek zou zetten. En hij wou het zo graag zelf doen! HET LIED VAN MAB ..met haar lege, alleen maar uiter lijke gedoe". Hij ontdekte dat de dans een ri tus is, dat de vernieuwing van de dans een sociale kwestie is, een geesteshouding, een innerlijke be hoefte, waarbij het om de onver breekbare eenheid gaat die „mens" gin Mab te componeren, wel heet. rond kleed van 15 meter doorsnee met verschillend gekleur de banen. Er moeten kleed- en oe fenruimten worden ingericht etc TANIA BARI KOMT NIET Het is in het bijzonder de toen hij de muziek schreef bij „Ro- Van die gezichtshoek uit ontke- Rotterdamse dansliefhebbers jam- meo en Julia" en dit werk opdroeg tende Béjart een ware revolutie in mer, dat Tania Bari, die als Barry aan Nicolo Paganini, de beroemde de wereld van het ballet. Eerst in Treure haar opleiding bij Netty van violist, die hem het jaar daarvoor de „Symphonie pour un homme der Valk kreeg en later naar Parijs met een brief vol bewondering en seul", de strijd van de mens van ging, waar zij met Béjart kennis 20.000 franken uit de ellende had vandaag met de sociale omstandig- maakte, wegens ziekte de vrouwe- geholpen. heden, dan o.m. in de „Sonate a lijke hoofdrol niet zal kunnen Het was geen opera, zoals Bellini trois", een herschepping van de ge- dansen. Het is te hopen, dat uit had gecomponeerd en Gounod later folterde en verstikkende wereld heel Nederland de liefhebbers van zou doen, maar een symfonie met van Sartres „Huis-Clos", in Stra- het ballet naar De Doelen zullen koren, koorrecitatief en soli van winsky's „Le sacre du printemps", stromen, zodat Roterdam niet ach- een alt en van een tenor. In acht dat in 1959 een enorm succes werd. ter komt te staan bij Tokio, waar maanden was de partituur klaar, in „Die lustige Witwe" van Franz de vorige week in een grote hal zes De eerste uitvoering op 24 novem- Léhar en in Van Beethovens „Ne- voorstellingen werden gegeven, die ber 1839 werd door publiek en pers gende Symfonie" 90.000 mensen trokken, en bij Ber- Naast uitbundige lof lokten de lijn, waar donderdagavond 4.000 met gemengde gevoelens ontvangen. Zo kreeg het liefdesduet, dat Beril- beide laatste creaties tevens toeschouwe: VANAVOND TE ZIEN Nederland 1 NTS 7.00 uur Vakantie in Lipizza met een slechte gast. 8.30 uur Biografische film over Edison. 10.15 uur Derde aflevering van Holland Festival Magazine. Nederland 2 KRO 8.05 uur Portret van de muziekstad Münohen. VANAVOND TE HOREN Hilversum 1 NCRV 7.30 uur Leger des Heils met zang en muziek. 7.55 uur Die Israëlieten in der Wüste. 9.35 uur Rondwaren door een flatgebouw. Wonen zonder midden. 10.55 uur Huizen in een auto. Wonen zonder midden. 11.15 uur Muziek voor de zomeravond. Hilversum II VARA 7.00 uur Johan Jong bespeelt het radio-concertorgel. 7.20 uur Aktualiteiten op kunstgebied. 8.45 uur Prijsbellen naar de studio. Spreekt u maar. 10.40 uur Dingen van de dag. 10.55 uur Berlijns Filharmoniscch Orkest. Commentaar Gevarieerd Een onderhoudend en gevarieerd programma werd gisteravond ver zorgd door de NCRV. Attentie stond uiteraard in het teken van de proble matiek in het Nabije Oosten, even on derbroken door een ernstig bericht over de bosstand bij de Harskamp. Water is in ons land een kwalijke Zo'n rubriek als „Internationaal rendez-vous" is altijd de moeite waard, al bleef men ditmaal wat te lang in Parijs. Het Urker mannenkoor en Bontsje Schweig zorgden voor een ernstige toon in dit bont geheel, dat door zijn variatie boeiend bleef De zestienjarige J. J. A. Evers uit Haarlem is gisteren in zijn woon plaats bij een verkeersongeluk om gekomen. Hij nam met zijn bromfiets bocht te ruim en botste tegen een personenauto. Puzzelhoek Vul horizontaal in: 1. medeklinker, 2. voegwoord, 3. kanton xn Zwitser land, 4. roofvogel, 5. afzonderlijk, 6. schikgodinnen (Germ. Myth.). Bij juiste oplossing vormen de beginletters de naam van een plaats in Noord Bra- Instrumentaal s 'tal. 12.27 Meaeaennn' land- en tuinbouw. 12 praatje. 12.45 Religieuze lunc bijdrage. 13 OO Klassieke grai mofoonmuzlek. 13.45 Voor Muzikale herinneringen Bijhelnverdenkina. !fi"> Stereo: Radio Filharmonisch riek. 13-00 Nieuws. 13.10 Actua liteiten. 13.30 Koorzang en kerkmuziek. 14.30 250 Jaar Vrijmetselarij, lezing. 14.45 Ste reo: Fagot en piano. 15.00 16.02 Muziek uit Suriname, de ringende landen 16 30 Lichte FM-kanalen. r Lst fs'ch e 16.02 Actualiteiten 7.02 Actuallteltei AN 18 - 20 UUR The shep- ?ha cha: Kiss cna cna; Mona Lisa; CIdsv cha cha: The squelch: Cha! R1.1I' SI een walk; Ich küsse cha: Mason ïhelk of Ara- Midnight: Sweetie Pie: La lhre Hand •67 (afl. 3). 22.40-22.45 Jour- NTS: 20.00 jeboorde voedselbron- S'RS: 22.15-22.30 Joun BELGie 18.00 Nieuws. 18.15 Actua ten. 18.20 Uitzending van de P.v.d.A. 18.30 Stereo: Dansor- kest. 19.00 Licht orgelspel. 19.20 Artistieke Staalkaart. 20.00 Nieuws. 2.05 Gevarieerd platenprogramma. 20.45 Wedstrijdprogramma. 21.15 Ge varieerd platenprogramma. 22.00 Gesprek: Uitkomst Nieuws, 22.40 Actualiteiten. 22.55 Stereo: Berlijns Filharmo nisch orkest (gr). 23.20 Radio Jazz Magazine. 23 55-24.00 Weer opname van uitgewiste aap HILVERSUM De KRO-televisie maakt een nieuwe opname van John Lantings voorstelling van „De aap" van Franz Kafka. John Lanting moet weer voor de KRO-camera's optreden, omdat KRO werkers per vergissing de eerste opna me hebben uitgewist. Vorige week zou „De aap" weer worden uitgezonden, maar op het laatste ogenblik bleek, dat de opname er niet meer was. OPLOSSING VORIGE PUZZEL Horizontaal. 1. mastiek - ka. 2. emoe - Niers. 3. leng -gl - rot 4. orde - eek - me. 5. doel - nee -er. 6. integer - sl. 7. ego neep - sa. 8. Delden - den. 9. enkel - dons. Vertikaal. 1. melodie - de. 2. Ameron gen. 3. sonde - tolk. 4. Tegelen - de. 5. Ingen - geel. 6. ei - Lee - eend 7 kerk - Erp - do. 8. krom - Essen. 9. aster - OPGAVE Vakantieadres Dringend verzoek, uw vakantie-adres via de uit de krant geknipte bon die wij regelmatig op de advertentiepagina plaatsen, minstens een week van tevoren op te geven. Indien deze schriftelijke op gave niet tijdig in ons bezit is, kan de toezending ernstig worden vertraagd. DIRECTIE. In de greep van «Ie kreeft door 32 Jek, het is een onmogelijkheid! Wie verdenk je nu eigenlijk. Ubbink of Dammerman? Ubbink heeft vergift, althans vergiftigde pijlen, in huis. Dammerman, die mis schien wel wordt gechanteerd door Ubbink, wil wethouder worden ten koste van Hooftman. Was het niet logischer geweest als Dammerman Ubbink om zeep had geholpen? Om te beginnen neem ik als vaststaand aan, dat Dam merman door Ubbink gechanteerd wordt. Het woord „mis schien" is niet meer op zijn plaats. Maar verder zeg ik helemaal niet, dat Dammerman de moordenaar is. Ik zeg alleen maar, dat de feiten aantonen, dat we met twee niet bepaald frisse figuren te maken hebben, die tot voor kort een soort monsterverbond hadden gesloten. Het verband tussen die twee lijkt duidelijk, maar hoeft dat nog niet te zijn. Ik zeg je nog eens: in een zaak als deze moet je niet geloven, maar feiten verzamelen en trachten ze onbevoor oordeeld te rangschikken. Je hebt gelijk, gaf Frans toe. Maar wat doen we nu om verder te komen? Dat is duidelijk! zei Jek zelfverzekerd. We gaan onze journalistieke taak maar weer eens vervullen. We gaan Dammerman als directeur van de Algemene Handelsbank bijkantoor Rooldrecht bezoeken en hem om officieel com mentaar op Ceesjes primeur over het hotelplan vragen. Een half uur later betraden ze de hal van de Algemene Handelsbank. Onderweg had Jan, die zich nog ongeruster was gaan voelen over zijn particuliere positie in de affaire nu alles wat ze al hadden vastgesteld, Jek gevraagd of ze met hun ontdekkingen en conclusies maar niet gelijk naar het politiebureau zouden lopen. Maar Jek had hem uitgefoe- terd en hem voor gek verklaard. De vraag of hij er zoveel voor voelde om weer opgesloten te worden had Jan's weifel moedigheid doen verdwijnen. Hij zat nu eenmaal in de boot en hoe dat ding ook dreef, hij had geen keus en moest wel mee. In zijn hart was hij er echter blij om, dat Jek het initiatief had overgenomen en dat hij voorlopig niets meer te doen had dan te volgen. Eerlijk gezegd had hij spijt als haren op zijn hoofd, dat hij zich ooit met het„Rooldrech mysterie" had ingelaten, maar hij begreep wel, dat de enige kans om zichzelf van alle blaam te zuiveren lag in een hardnekkig pogen de moordenaar te ontmaskeren. Een beet je autoritair vroeg Jek het meisje achter het loket „inlich tingen" de heren Frens en Groot bij de heer Dammerman te willen aandienen. Maar zij hadden pech. Het meisje deelde de heren mede, dat de heer Dammerman afwezig was en dat zij met geen mogelijkheid kon zeggen wanneer zij haar baas terug zou zien. Dat kon het kind werkelijk niet zeggen, want toen Jan 's avonds in „De Eend" een employé van de Algemene Handelsbank, met wie hij half en half bevriend was, ontmoette kreeg hij een tip, waar hij vierkant van ondersteboven raakte en waarmee hij als een dwaas naar de telefooncel holde. Met nerveuze vingers draaide hij Jek's nummer en hakkelend vertelde hij zijn collega wat hij gehoord had. Vertel het me nog eens, maar dan wat kalmer! zei Jek, laconiek reagerend op de opwinding van zijn vriend. Jek, doe alsjeblieft niet zo akelig nuchter. Ik vertelde je net, dat Dammerman verdwenen is en dat volgens de vent, van wie ik dat hoorde, onder het personeel wordt ge fluisterd, dat in de kas van de Algemene Handelsbank het lieve sommetje van tachtigduizend gulden ontbreekt. En dat is alles eat ik u tot nu toe kan vertellen, heren. Inspecteur Van Boord klapte het boek met dagrapporten dicht en de Rooldrechtse journalisten verlieten het hoofdbu reau. Jek Groot maakte echter geen aanstalten zijn colle ga's te volgen. Hij zat in gedachten verzonken in een hoek je van Van Boord's kamer met z'n balpen te spelen. Meneer Groot wil nog meer weten? informeerde Van Boord op een wat geprikkelde toon. Alles wat ik over de verdwijning van Dammerman mag en kan vertellen heb ik, meen ik, zojuist medegedeeld. Jek klapte resoluut zijn notitieblok dicht en kwam vlak voor het bureau van de inspecteur staan. Het gaat niet om Dammerman, meneer Van Boord, zei hij. Het gaat om mijn vriend Frens. Ik zou graag van u willen weten wat de politie van hem denkt Hij maakt zich namelijk nogal wat zorgen over dat verdwenen raadsstuk. Van Boord keek de journalist onderzoekend aan. Geagi teerd tikte hij met een liniaaltje op het voor hem liggende rapportenboek. Toen stond hij eveneens op. Meneer Groot... ik heb het te druk om daarover met u te discussiëren, antwoordde hij scherp. Behalve met de verdwijning van Dammerman ben ik ook belast met het onderzoek inzake de sterfgevallen in het stadhuis. En ik kan u wel zeggen, dat de justitie reden heeft om in deze gescfniedenis aan misdaad te denken... In verband daarmee zou ik, als ik uw vriend Frens was, dat raadsstuk maar zo snel mogelijk hier bij mij inleveren. Dat smoesje over het verdwijnen ervan neem ik niet voor waarheid aan. Ik heb reden om aan te nemen dat het een zeer belangrijk bewijs stuk betreft dat door Frens wordt achtergehouden. (Wordt vervolgd) HET SCHfP LANDT EN VEBDtVÜNT EEN KAB SECONDEN LATEB WEBB IN DE BWMTE DB EASTLAND BL'JFTACHTER H>J WOBPT OMSINGELD DOOBVOUBNAU&- TEN. CAMEBA'S HUKKEN B, &ANDRECOBDER3 DB A At EN... Z'S WILLEN ONVRUCHTBARE GRONDEN VERANDEREN IN ROKE LANDERIJEN HUN PROGRAM IS EEN ENORME STEUN kater, lag in de lie kater en schaduw van een boom in de de cobra tuin van de fa milie Grassman uit Port Elizabeth (Zuid-Afrika), ter wijl de kinderen in de tuin zaten te spelen. Plotseling gleed een cobra van anderhalve meter tussen de kinderen in. Het meisje probeerde het reptiel te doden door op zijn staart te trap pen, maar de slang richtte zich op om haar aan te vallen. De kat, die het ge vaar zag, wierp zich op de cobra en beet hem in de nek. De kinderen holden naar huis, maar de slang wist zich van de kater los te rukken en ging hen achterna. De moedige kater viel het dier opnieuw aan en hield het in bedwang tot de vader van de kinderen uit het huis kwam en het dier met een stok dood sloeg. SUKKELTJE EN BRUUNKE 51. „Als jij nu uitkykt naar een wit logement, dan kijk ik uit naar een grote kastanjeboom!", stelt Stikkeltje voor De vriendjes kijken links en rechts „Tuut tuut!!" Ze springen vlug opzij voor een auto, die hen achter op rijdt; ze lopen in gedachten midden op de weg! „We moeten ons wat meer schuilhouden", zegt Stikkeltje. „Als dit de auto van de oplichter was geweest, had hij ons gezien en dan kregen we hem nooit!" „Da's waar!", knikt Bruunke. „O, kijk, daar op dat pleintje staat een gróte kastanje!", wyst Stikkeltje. „Met een wit logement er achter!!", ziet Bruunke. Ze gaan er naar toe. FERDNAND

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 7