Gesprek jongeren - synode over kerk van morgen 4 Synode aanvaardt rapport over verzoening Russen na§ Kairo Een woord voor vandaag Het gaat cle kerk niet om detailkwesties Als kerkelijke brief naar de gemeente Belas tingverlagini is niet geldig Kamerkoor en Orkest brengen werk van Bach en Monteverdi stijlvol Leer ons de bijbel lezen kerkI kerk kerkl Een dokter zonder rechterhand „De HERE is mijn herder" (Psalm 23 1). Het was gebruikelijk, zowel bij Israël, als bij de omliggende volken, om koningen en andere leidslieden „herder" te noemen. Het is belangrijk daarop te letten. Dat de Here iemands herder is, betekent dat hij rekenen mag op Zijn bescherming en verzorging. Maar als iemand de Here zijn herder noemt, zegt hij daarmee óókdat hij de Here wil dienen en volgen, zoals een onderdaan zijn koning gehoorzaamt. Schaap zijn schept verplichtingen. Erkent, dat de Here God is; Hij heeft ons gemaakt en Hem behoren wij toe, Zijn volk, de schapen die Hij weidt. (Psalm 100:3) Maar wie de Koning wil zien in Zijn schoonheid, moet eerst geloven in de Dienstknecht, die aan de mensen gelijk geworden is, Zich vernederd heeft en gehoorzaam is tot de dood, ja de dood des kruises. Niemand weet, dat de genade overvloedig is ten leven, dan wie zelf ervaren heeft dat de zonde machtig is tot de dood. Alleen in de rechtvaardige Knecht, die tot zonde gemaakt werd, worden wij rechtvaardigheid Gods. Niemand kan zeggen „De HERE is mijn herder", dan wie zijn eigen afdwaling, hulpeloosheid, hopeloosheid belijdt. Om in Christus de Herder te erkennen, moeten wij Hem eerst belijden als het Lam, dat ter slachting geleid werd. Om onze zonden. Wij lezen vandaag 1 Samuël 1 9-18. WE 1 WOENSDAG 21 JCT= Prof. Schillebeeckx over synode: UTRECHT „Het streven van de bisschoppelijke synode in ok tober te Rome zal ernstig het stre ven moeten voortzetten aan de bisschoppelijke colegialiteit reële gestalte te geven", zo zei prof. E, Schillebeeck op een persconferen tie over de bisschopssynode. Belangrijk noemde hij, dat de sy node te Rome de „hedendaagse ge- loofsproblematiek" als eerste punt be handelt. Hij citeerde in dit verband Harvey Cox: „de echte oecumenische crisis is op het ogenblik niet die tus sen katholieken en protestanten, maar tussen traditionele en progressieve Vormen van kerkelijk leven. Waarderen Als de kerkelijke leiders dit niet inzien, zullen we binnen enkele decennia een scheuring te zien krij gen die te vergelijken zal zijn met die van de zestiende eeuw hier moeten de leiders van de ge vestigde traditionele vormen de waarden leren waarderen van de vernieuwers en contact met hen onderhouden, over de onbekende dreigende afgronden heen". Prof. Schillebeeckx meende, dat de Rooms-Katholieke Kerk enerzijds een grote openheid moet laten voor theo logische veelvormigheid, zelfs voor een zekere veelvormigheid in de geloofs- interpretatie. Maar anderzijds moet zij het funda mentele geloofscredo als „canon fidei" of geloofsnorm noodzakelijk stellen, ondanks onzekerheid in de nadere pre cisering van deze fundamentele ge loofsbelijdenis van alle christelijke kerken. Onzeker Een kerk kan inderdaad op een ge geven ogenblik van haar bestaan nog onzeker zijn of bepaalde gedetailleer de interpretaties al dan niet nog chris telijk kunnen worden genoemd, maar zij kan niet in onzekerheid leven be treffende haar fundamentele geloof in Jezus, de Christus. Het gaat in de kerk ten aanzien van Gods blijde boodschap aan de wereld op het ogenblik niet rechtstreeks om detailkwesties, maar om de ongerepte essentie van deze christelijke bood schap, die in haar authentieke oor- spronkelijkhid de mensen van de -twintigste eeuw nog steeds aanspreekt". Ik geef op als i nieuwe abonnee: betaalt: per kwartaal per maand Als beloning voor mijn aktiviteit ontvang ik een "Gouda Bouquet". De nieuwe abonnee krijgt onze krant veertien dagen gratis. Mijn naam - straat: inzenden aan Bureau van dit blad bokje zwart maken naar keuze 0 De Oostduitse premier Willi Stoph heeft vandaag gezegd dat de per soonlijke brief van de Westduitse kanselier Kiesinger na de algemene verkiezingen van 2 juli zal worden behandeld. (Van onze kerkredactie) DRIEBERGEN De synode van de Nederlandse Hervormde Kerk heeft gisteren met algemene steramen een rapport aanvaard over de prediking van de verzoening. Onder de titel „De tussen muur weggebroken" zal het rapport als herderlijke brief naar de gemeenten worden gezonden. Het rapport is samengesteld door prof. dr. A. F. N. Lekkerkerker samen met prof. dr. A. S. van der Woude en prof. dr. H. Jonker. Eerst iets over de voorgeschiedenis De diskussie rond bepaalde uitspraken van prof. dr. P. Smits was aanleiding tot het instellen van een commissie, die zich op de vragen rond de verzoe ning moest beraden. Deze kwam vorig jaar gereed met een rapport, waar naast ds. G. Boer een minderheidsrap port indiende. De synode besloot in november na lange discussie, om beide rapporten ter bestudering van de classicale vergade ringen aan te bieden, aangevuld met enkele nota's van hoogleraren. In een woord ter inleiding zouden de de kernpunten van de discussie ter syno de worden aangegeven. In haar januarizitting kwam de syno de op dit besluit terug op verzoek van de commissie, omdat de nota's voor pu- blikatie in deze vorm niet geschikt ble ken. Aan de hoogleraars Lekkerkerker, Van der Woude en Jonker werd ge vraagd een nieuw rapport samen te stellen. Prof. Lekkerkerker vertelde de syno de, dat zij het oude rapport, waaraan vier jaar gewerkt was, niet zonder meer terzijde wilden leggen. Het is het middenstuk van het nieuwe rapport (14 van de 34 bladzijden). Maar het heeft enkele grondige wijzigingen on dergaan. Praktisch elke alinea is veran derd. Aan dit hoofdstuk gaan twee nieuwe hoofdstukken vooraf, die de gedachten op gang moeten brengen. Zij zetten de huidige discussie in dogmenhistorisch perspectief. De verzoening vormt niet nu pas een kwestie. Anselmus, Abae- lard, Socinus en vele anderen uit vroe gere eeuwen komen aan de orde. Brengt deze inleiding de menser niet in verwarring en verlegenheid? vroegen sommige synodeleden. Dat is juist de bedoeling, zo bleek uit de tolking van prof. Jonker. Voor de the- tische uiteenzetting moet eerst de grond maar eens omgewoeld. De eigenlijke vraag, waar het ii „zaak-Smits" om ging: is schuld over draagbaar? kan een ander mijn schuld hoofdstuk aan de orde. Het antwoord Is geheel gebracht onder de noemer van de plaatsbekleding. Het vijfde hoofdstuk is een soort toe passing, waarin de titel van het geschrift, ontleend aan Efeze 2:14, dui delijk wordt. Twee lijnen Het rapport benadrukt, dat er in de wegnemen? komt in een speciaal verzoening twee aspecten zijn, die bei de tot hun recht moeten kernen. De hoofdlijn is het genadig zich toekeren van God tot de mens. Hijzelf doet weg alles wat tussen Hem en de mens in staat. Verzoening is uitwissing van zon de en vergeving van schuld. Maar er Is ook de andere lijn, waarin de mens van zijn kant zich gehoorzaam keert tot God en zich met Hem verzoent Het accentueert ook het onlosmake- Sjaloom actie Niet goed! Geld terug Politie mag wel „tipgeld" geven DEN HAAG Minister Beernink (Binnenlandse zaken) heeft er geen bezwaar tegen dat voor het verkrijgen van inlichtingen „tipgeld" wordt gege ven. Hij zegt dit in antwoord op vra gen van het Tweede-Kamerlid me vrouw Singer-Dekker (soc.) en het Eerste-Kamerlid Boetes (pac. soc.). De minister bevestigt dat de Haagse politie enige tijd geleden een jongeman 85 gulden heeft gegeven nadat hij haar inlichtingen had gegeven over een brand in een ambassadegebouw. Eerder had de jongeman tijdens een verhoor inzake een diefstal geheel vrij willig mededelingen gedaan over het gebruik van verdovende middelen. Deze mededelingen bleken later juist te zijn. Na de brand trad de politie opnieuw in contact met de jongeman. Voor dit gesprek had de politie tipgeld betaald. Minister Beernink acht deze handel wijze verantwoord; met name het Ka merlid Singer-Dekker meende dat dit ten scherpste moest worden afgekeurd. De minister onderstreept dat de Bin nenlandse Veiligheidsdienst niets met" deze affaire te maken heeft (gehad). Door staking geen vis naar Engeland LONDEN Door de staking van het spoorwegpersoneel in een nieuw vrachtcentrum in New East London, die zich al tot andere depots heeft uit gebreid, is er vrijwel geheel een eind gekomen aan de aanvoer van vis uit Nederland en Denemarken in Londen. Het gaat om vijftig tot honderd ton vis per dag, voornamelijk schol. De staking begon maandag, toen 130 man weigerden aan het werk te gaan in het nieuwe vrachtcentrum, dat onge veer vijftien miljoen gulden heeft ge kost. Een deel van het centrum, dat is ontworpen voor het overladen van ex portzendingen op speciale boottreinen, is verpacht aan transportondernemin gen voor het verzenden van goederen over de weg. De stakers weigerden te gaan werken, omdat naar hun oordeel alleen spoorwegpersoneel op terreinen van de spoorwegen dienst mag doen. Beroepen door de gen. synode tot pred. voor buitengew. werkzmh. pastorale zorg van de Hezenberg te Hattem: H. J. Teutscher te Goes; te Steenbergen (N.-B.): drs. C. van Evert, leraar cul- tuurgesch. v. d. christendom aan het atheneum te Lochem: te Heukelum: kand. C. Vroegindeweij te Bergambacht; te Zaik en Veecaten: kand. W. v. Gorsel te Montfoort. Bedankt voor Katwijk a. zee (8e p.p. - toez.): C. Treure te Nasselt: voor Poort vliet (Z.): J. Hovius te Dordrecht; voor Hoevelaken: S. de Jong te Houten (U.). GEREF. KERKEN Beroepen te De Glind - Achterveld (U.) voor pastorale arbeid Rudolphstichting: G. Aalbersberg te Vlaardingen; te Leeu- warden-Huizum (vac. B. Berends); J. M. Vlaming te Groningen en te Leeuwarden- Huizum (as. vac. J. Schelaas): G. M. W. Steen te Hardenberg; te Uithuizen en te Den Helder: F. J. v. d. Wal te Zwolle. GEREF. KERKEN (VRIJGEM.) Beroepen te Alblasserdam - Nieuw Lek- kerland: G. Blijdorp te Dokkum-Wierum. lijk verband van de verzoening op de „vertikale lijn" tussen God en mens met de verzoening op de „horizontale lijn" lussen volken en tussen mensen En omgekeerd. Zo worden de praktische gevolgen van de verzoening voor de ethiek, de sociale en politieke vragen aan de orde gesteld. Antwoord Sommige synodeleden vroegen zich af, of prof. Smits nu wézenlijk ant woord gekregen had. Prof. Lekkerker ker zei, dat pastoraal was ingegaan op de denkmoeilijkheden van de moderne mens. Maar men moet zich niet blind 6taren op de zaak-Smits. We zijn al weer jaren verder. De „muren" tussen Israël en de Arabieren, tussen Oost West. blank en zwart, de verzoening met Duitsland, met Indonesië, de ont wikkelingshulp worden thn as in het spreken over de verzoening betrokken. Men moet geen klaar geformuleerde „zo-is-het"-uit9praken in dit rapport verwachten. Synodepraeses dr. G. de Ru vertelde ons vorige week al, dat hier meer een visie geboden wordt, waarbij eigen kanttekeningen ge plaatst kunnen worden. Maar beslist bestreed prof. Jonker de indruk van ds. L. Roetman, dat het rapport „de kool en de geit poogde te sparen". De commissie heeft wel ge luisterd: naar de Bijbel, de belijdenis en de hedendaagse discussie. DEN HAAG Wie gehoor zaam wil zijn aan de tvet van het menselijk bestaan, kan de wet I van de belastingverlaging niet als geldig erkennen. Die is niet goed. We sturen dus ons geld terug. Dat doen ive per postwissel aan het adres van de minister van finan ciën. Kneuterdijk, 's Gravenhage." Aldus de Sjaloomgroep te Odijk, die een actie leidt om strijd tegen de honger in de wereld te voeren. Zater dagmiddag 1 ,juli om twee uur be gint een mars bij het Vredespaleis naar het ministerie van financiën. De deelnemers hebben een envelop bij zich met daarop geschreven „Niet goed! Geld terug". Postwissel In de envelop zit een tientje. Aan het einde van de maand als bekend is hoeveel de inkomsten als gevolg van de belastingverlaging is gestegen wordt dit tientje gecorrigeerd. Dan wordt het geld voortaan ook per postwissel overgemaakt. In een openbare brief aan de minister van financiën, waarvan een afschrift wordt verzonden aan het kabinet, het parlement en tevens Oe Thant, secretaris-generaal van de Verenigde Naties, wordt de actie gemotiveerd. In een rondschrijven aan enkele dui zenden sympathisanten wordt ge zegd: ,,Een procent van ons natio nale inkomen zou momenteel 800 mil joen gulden betekenen. Op de begro- ting 1967 is echter slechts 450 mil joen voor ontwikkelingshulp uitge trokken, omdat er, volgens regering en parlement, zoveel andere dringen de zaken zijn. Grenspaaltjes Maar er komt op 1 juli wel een be lastingverlaging van 550 miljoen gul den. De beslissing is geheel volgens de Nederlandse grondwet en overeen komstig de democratiscne spelregels, Nationalistisch gesproken is zo in orde. Mondiaal gesproï de grootste wanorde. Onze consumptiewet is geheel met de wereldgrondwet-ir die de universele verklarinj rechten van de mens is." Holland Festival SCHEVENINGEN De Cantate nr. 4 „Christ lag in Todes- banden" van Johann Seb. Bach heeft in de loop der jaren bij menig musicoloog de vraag opgeroepen of men dit werk inderdaad aan Bach zou kunnen toeschrijven. De gedachten zijn uitgegaan naar Kuhnau en ook wel naar Johann Christoph Bach. Om stijlkritische redenen meende men destijds in ieder geval zeker te weten, dat Bach niet de auteur kon zijn. Over de dichter van deze cantate-tekst heeft nimmer twijfel bestaan, de naam van Luther is hieraan na drukkelijk verbonden. TARIEBERGEN Het komende weekeinde wordt een belang- Er rijke fase in het Project Kerk 66-2000 (jongeren denken mee over de kerk van de toekomst) afgerond. In ruim duizend groepen zijn gesprekken gehouden over het wezen van de kerk en haar plaats in de wereld van vandaag en morgen. Alles is in rapporten samengevat. Thans zullen hervormde jongeren rende de komende dagen een aantal uit alle provincies, samen met een punten^ en suggesties door, die als Samen 166,2000 voorstel moeten worden gezien de gespreksdeelnemers van het ko mende weekeinde in Hydepark. Gods stem delegatie van de Hervormde Syno de, een aantal stellingen formule ren, waarin de kern van dit mee denken zal zijn vervat. De stelling gen worden dan agendapunt in de komende synodevergadering van de Hervormde Kerk. Hiermee is het project-Kerk 66-2000 niet „af". Er is nog maar zeggen. We willen de hcilsfeiten een begin gemaakt, zegt ds. Th. M Loran, die met de organisatie is be- Over het „Ieren" in de kerk: Leei ons de bijbel zo lezen, dat we eruii rat God ons vandaag wil Er is behoefte aan een eigentijds catechisatieboek of schema. Kunnen in leerdiensten niet veel beter des kundigen op bepaalde maatschappe lijke terreinen voorgaan? Zeer no dig wordt democratisering van de catechese via het gesprek geacht. Slmen moet worden gezocht naa; wat er staat; opdat men zelf leet kiezen en beslissen. De kerk zal als consequentie vai ïaar belijdenis veel concreter moe Feestelijk 166,2000 166,2000 last. De Inspraak van jongeren blijft Hoe? Daarover beraadt men zich nader. Om een indruk te geven van t de feiten van de samenleving, var ons leven, met elkaar in contact ge bracht zien. Alleen zo immers zul len we een antwoord kunnen probe ren te geven met de inzet van onz- hele persoonlijkheid. Er is een groot gebrek aan kenni; •n'of interesse bij predikanten ge constateerd voor wat betreft vrager !en spreken (Kernwapenrapport! Er zal een duidelijke relatie moetei komen tussen de catechese en hei leven in de gezinnen. Moet in d< delijdenisformule de Ned. Herv Kerk genoemd blijven; kan die naam niet beter verdwijnen? Stimu leer teach-in-diensten. Is catechesr ?en louter „hervormde" zaak oi moeten we „dit zoeken" ook in rela tie met andere christenen én zelfs met niet-christenen doen? Formulieren horen thuis in de ca- echese. Verlos er ons van in de iredienst. Het feestelijke karakter /an diensten met sacramentsbedie- ling moet meer tot uitdrukking ko- Doopdiensten zullen specifieke ge insdiensten moeten zijn. De functie an het doopformulier is in een 'oopgesprek met de ouders zinvol. >oopouders moeten weten waarom et gaat Doop niet alles zo maar. Het Avondmaal (liever spreekt nen van maaltijd des Heren) is een an de momenten waarin de gc- neenschap met Christus en met el- ;aar in de gemeente beleefd wordt. Vaarom dan niet gevierd door de ;ehélc gemeente, ook door degenen lie nog geen openbare belijdenis lebben gedaan? Geen begrafe- ïismaal (sombere gezichten). Is het ie gemeente wel algemeen duide- 'ijk waarom er de maaltijd des He- •en is? Waarom zo weinig vierin gen? Is een viering zonder ambtsdragers legitiem of niet? In de tijd van Bach' waren drie- soor ten cantates in gebruik, n.l. de koraal- cantate, de cantate samengesteld uit bijbelteksten en de vrije coupletvorm. De cantate nr. 4, een z.g. koraalcanta te, werd gisteravond in een matig be zette Oude Kerk te Scheveningen uitge voerd door het Nederlands Kamerkoor en het Ned. Kamerorkest o.l.v. Felix de Nobel. Het werk, dat stamt uit 1724, bezingt de overwinning van het Leven op de Dood. Elk van de zeven verzen eindigt met een juichend Halleluja en hier door wordt tevens het karakter var deze cantate bepaald. Felix de Nobel heeft in zijn interpretatie de functie van het Ned. Kamerorkest niet be perkt tot begeleidings-ensemble, koor en orkest waren twee afzonderlijke grootheden. Stijlvol In de verzen II en IV, waarin het orkest zwijgt, heeft het Ned. Kamer koor eerst ten volle haar kwaliteiten bewezen. In de overige delen trad het orkest op de voorgrond en overstemde, mede dank zij de akoestiek waarmee de dirigent wat weinig rekening hield, hét koor in enkele fragmenten. Willem Talsma speelde ter opening op stijlvolle wijze het koraalvoorspel „Christ lag in Todesbanden" op het helder klinkende koororgel. Muziek geschreven tussen renaissan- en barok hoorde men na een veel te lange pauze in het tweede program ma-gedeelte. Ook op dit concert nam Monteverdi een belangrijke plaats in. Na „II Combattimento di Tancredi e Clorinda" op het openingsconcert en de opera „Orfeo" in Carré in Amster dam. viel het in de gisteravond uitge voerde werken op dat deze bijna 400 jaar oude muziek actueel en springle vend is. In twee werken bezingt Monte verdi de vergankelijkheid van het aardse, n.l. O Ciechi, Ciechi (O, blin den, blinden) en Voi Ch' Ascoltate (Gij die hoort). Kon men in Bach reeds genieten van de voorbeeldige vocale kwaliteiten van het Ned. Kamerkoor, deze Monteverdi-vertolkingen oogstten oprechte bewondering. dat gaat natuurlijk niet. Elke sf£arg list heeft veel rechterhanden iborg; Dat zijn de verpleegsters die jerde meewerken aan het herstel v£00r patiënt. Een aantrekkelijk vak^°°j dern, afwisselend. Wel druljSCH Niets voor luie mensen. Alleel 8.30 schikt voor meisjes die van z| werk houden. Die stevig willeiPA^ deren, want het vak waait j^N aan. De financiële beloning is ei: N; mee in overeenstemming. yosj Op 1 september begint een ni opleiding in een gloednieuw geb 2 Inlichtingen vragen is een &'oeri moeite. Schrijf een briefje of naar de directrice. Zr. W. Deur?,,!! DIAC0N ESSEN HUIS BR Langendijk 75 telefoon (01600) Ijaard WEN (Vervolg vau pag. I) Eban voegde eraan tot dat dfdo' misschien de toekomst reddendo, dus de minister, die Oe Thant «14 kerde van de persoonlijke vriendtiet en het diepe respect van het ld (2.3 sche volk. Kosvsin ■30. (2.: Ook gisteren liet de Russisch». >ier Kosygin enkele malen vin (2 gaan. 's Ochtends hoorde hij at. volg daarvan het grootste deel v rede van Goldberg niet. De pr was ook niet aanwezig, toen in dtfnee dagzitting minister Eban antwdoige op de opmerkingen van Oe Thajlra£ beschuldigingen van Syrische zij Nadat de Bulgaarse premier,g schaars bezette banken zijn a^nic had geleverd in het veroordeleit|ao Israël, werd de zitting verdaagL^ vanmiddag vier uur. Er staan' ,e< veel sprekers op de lijst en hei 15 nog wel even duren, voordat ov[]5 Russische resolutie wordt gestes 4- Belangrijker is thans het dip],., tieke overleg achter de schermen' sygin sprak met de Italiaanse pr< Moro, de Franse minister Couvj Murville en vertegenwoordigerszale negen Arabische landen. Hij zei j lyk tegen het eind van de week: Moskou te zullen terugkeren. Topgesprek 1»! Op de vraag, of hij een gesprei president Johnson zou blijven v ren zei Kosygin slechts: „Er staal niets vast". Perfect Felix de Nobel en zijn ensemble zijn specialisten in oude muziek en men heeft Monteverdi dan ook in een tech nisch en muzikaal perfecte weergave gehoord, ook in de solistische fragmen ten. De vertolking van Psalm 109 in 't bijzonder riep wel de vraag op, waar om er eerst een 400e herdenking van Monteverdi's geboortedag moest ko men eer men deze componist her-ontdekte. Men kan slechts hopen, dat me na 1967 Monteverdi op de program ma's die plaats geeft waarop hij meer dan recht heeft. Het Ned. Kamerkoor Willem Talsma vormden een uitste kend klinkende instrumentale achter grond. Het concert, dat zaterdag a.s. in de Oude Kerk te Delft zal worden ge geven, werd op werkelijk indrukwek kende en stralende wijze besloten met Monteverdi's Gloria. I Adr. Hager Tevoren hadden Rusk en Grori 10 (ministère van buitenlandse zaken Amerika en Rusland) ruim een kjoer tier met elkaar gesproken. Overt b; resultaat is niets bekend. p er Op doorreis naar Kaïro voerd. n Russische president Podgorny op;27 eiland Brioni besprekingen met01 5 Joegoslavische president Tito. en, 0 De Algerijnse minister van {7. tenlandse zaken, Bouteflika. spraLe] Parijs een uur met generaal De Gat Tevoren was te Algiers bekenLeli maakt, dat Algerije de strfid tegenL. raël moet voortzetten. Algerije en Syrië hebben zicht niet akkoord verklaard met de i bische topconferentie, die zaterdajm Khartoem (Soedan) zou moeten ginnen. HET WEEK li\ EI ROF die jkfort München Zurich Genève Rome Madrid Mallorca licht bewolkt zw. bewolkt halt bewolkt onbewolkt half bewolkt half bewolkt

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 2