TV RADIO Plezierige finale Arnhemse filmweek igl st Holland Festival MontcverdVs Orfeo schoot doel voorbij St In de Mveep van de kreeft Beumer en Co als hoorspel JUNI U MAANDAG 19 JUNI 1967 en Voorproefje hechte samenwerking tussen de ^actualiteitenrubrieken, zoals die tijdens de oorlog in het Nabije ten manifesteerde, mag dan weer jkdwenen zijn, het deed toch wel fsierig aan in AVRO's Televizier zaterda-gavond te horen vermel- dat de KRO woensdagavond a.s. k belangwekkende dokumentaire zal eenden over de vervaardiging van kthetisch voedsel. AVRO zelf gaf al een voorproefje, Vruit duidelijk werd dat voor de j steeds snel groeiende wereldbe- jking het voedselprobleem in de (komst niet meer behoeft te bestaan. 5 reeds in staat diverse bestand- van eiwit kunstmatig te ver- \—""dtkrdiaeii' De 27'Wet één dezer bestanddelen (lysine) - zo deelde mr. P. J. P. R. ter Veer van del. staatsmijnen mee, binnenkort wordenL voedingsproject in Iran van start pn. De lysine zal aan het dagelijks ijkman).. ARNHEM Even plezierig als; Een verhaal vol humor op de inzet van de Arnhemse film-1 meesterlijke wijze verfilmd, vol week met „You're a big boy now" van Coppola was, werd ook het be sluit een prettige belevenis met de kostelijke comedie „Daar komen de Russen, daar komen ze aan!" Een film van Norman Jewison, gebaseerd op een roman van Benchley „The Off-Islanders". dieet van een groot aantal schoolkin deren worden toegevoegd, waardoor de voedingswaarde aanmerkelijk gro ter wordt en naar men verwacht) het schoolverzuim minder en het leerre sultaat beter. Welk een grote omwenteling de fa brieksmatige vervaardiging van vol ledig eiwit het einddoel) in de we reldvoedselsituatie kan teweegbren gen blijkt wel uit het feit dat men uit eiwit vlees kan vervaardigen, dat van echt vlees niet te onderscheiden is. Meer hierover zullen we wellicht woensdagavond (tweede net. 9.35 uur) leuke echt menselijke trekjes die onmiddellijk aanspreken. Walt Whittaker. die in zijn zomer huisje op het eiland Cloucester va kantie houdt wordt minder prettig ver rast door de komst van een stel Rus sen die voor de kust met hun onderzee boot zijn vastgelopen en nu op zoek gaan naar een boot die hen kan lossle- pen. Maar al gauw wordt de komst van die paar Russen door gerucht op gerucht tot een verraderlijke overval. Het vliegveld zou al bezet zijn door parachutisten. Marineschepen zouden voor de kust liggen etc. en het is koste lijk om te zien hoe de eilandbewoners in paniek geraken. Het wordt prompt gevaarlijk voor het handjevol Russen en zij moeten met list en bedreigingen met vuurwapenen hun aftocht dekken. Natuurlijk is er de held die het „ver zet" organiseert en gevaarlijk met een oud zwaard jongleert (Paul Ford). Een prachtige typering is de duikbootkapi tein, laconiek en vol humor (Theordore Bikel. De kostelijke wending in het verhaal is het kind dat plotseling in alle ver warring van de kerktoren dreigt te val len doch met zijn broekje aan een dak goot blijft hangen. Plotseling zijn alle angsten vergeten en werken Russen en Amerikanen samen om het kind te red den. Een mooi symbool voor wie he zien wil, zo ook de liefde van di Russische matroos voor het Ameri kaanse meisje. „Er is geen haat tussen Amerikanen en Russen" zegt meisje en de matroos gaat ook geloven dat het maar praatjes zijn.... allicht! Alan Arkin, die als Rozanov (de voerder van de gelande Russen) i zaal aanwezig was bij de Nederlandse première, kreeg een overweldigend ap plaus van een enthousiast publiek, dat duidelijk genoten had van deze uitste kende comedie. MSTERDAM De voorstel- Noordwif- ling van Maderna's Orfeo-be- kY?nerking ter herdenking van Mon- eralgemr er£^'s geboortedag laat bij 1 toehoorder gemengde indruk- ■rs van achter. Op de voorgrond staat halve cct overtuiging, dat men bij deze .enegouT^iian(j Festival-presentatie van als geval Nederlandse Operastichting isten nog moeiten gespaard 1 de cracfeft om een spektakel-stuk te v. d, Etheppen. De kosten zullen inder- Eloombuitgd niet gering zijn en men be an en blM* geen theater-expert te zijn log bepep te kunnen bevroeden, dat de vaak vjoeiten groot en talrijk geweest !a loeten zijn. iLAGEbe geschiedenis, ook de theater-ge- hiedenis heeft geleerd, dat als men !t te goed wil doen men al te spoedig oreman-tt doel voorbijschiet. Ook in dit ge- lerman-fL Vooral in de eerste twee bedrijven T Mo» het meer een dan een mgspel. waarin men met platvloerse, uiale middelen heeft getracht effec- te bereiken. Zonde en jammer muziek van Monteverdi, omdat or het opdringerige en overheersen- aandeel van het Nationale Ballet de ^3j p izick hardhandig op de achtergrond Leeuw ,r<" ;aG. VDoor de eis, dat Orfeo in een rond MeiW (Pater gespeeld moest worden werd keuze bepaald bij Carré in Amster- m. Het publiek zit in een halve cir- rond het gebeuren, waardoor de nwezigen op de parterreplaatsen meters, soms zelfs centimeters de plaats van actie verwijderd Dit zou eens temeer een reden weest moeten zijn om het natuur-ta- reel niet te laten ontaarden in eer ille boel waarin zo nodig met appels broden gegooid en gesmeten moet OD gevers.) school- aterdag- >.t verle- hadden organi- idriaan- hrijving e tekort wij het it erdag- 'Iet een ekomen. irlingen, uedstrij- dag vrii t Ohr. lkampioe et lande! i. dat rdt geh< liep het n de Pr moeide te ulo-le gemidde ld te St. Bo: 3onaventi lorbecke- B: Ora 0—20. 8—3; Re 1-ulo 14- y-hbs—Pi i 7—5. .—Prof- Van Lyc. 12 Dit soort choreografie van Ani Ra- dosevic is volkomen in strijd met de verfijning en de aristocratie va muziek. Weinig waardering ook kan ik opbrengen voor de kruipende figu- de onderwereld. Men heeft het realistische karakter ook listisch willen uitbeelden en dat is de grootste fout die men bij Orfeo gemaakt heeft. Niets in de regie var Raymond Rouleau en in de choreo grafie heeft symbolische aspecten, men heeft het totaal „echt" willen doen zijn. De plaats waar dit falen een aanvang neemt is zelfs aan wijsbaar, nl. als de jongetjes van het „orkest" beginnen met hun viooltjes op de grond te gooien. Dat daarna van de „violisten" verder strijkt met de slof van zijn stok naar boven had natuurlijk nooit mogen voorko- Waardevol Men kan dit alles eens temeer be- euren, omdat juist in de verstilde mo- enten eindelijk Monteverdi's muziek het woord komt. En die muziek is in openbaring. Het is ongelooflijk dat deze muziek 360 jaar geleden werd geschreven. Monteverdi werd in zijn tijd revolutionair genoemd en inderdaad verbazingwekkend waartoe hij in staat is gebleken. Het oorspronkelijke klankbeeld mag dan niet meer te achterhalen zijn, ook opdracht van de Ned. Ope rastichting uitgegeven bewerking var Bruno Maderna zijn passages van een ongekende expressie en klank-rijk dom. Bezwaren zijn er overigens wel tegen deze bewerking. Maderna, de be zielende en stimulerende kracht bij de- uitvoeringen is als dirigent groot vakman. Elegance en muzikaal filigrain-werk zijn echter niet zijn sterkst ontwikkelde kwaliteiten, niet zijn directie, niet in zijn bewerkin gen. Monteverdi gebruikte een orkest vijf en veertig man, Maderna der tig meer. Daarnaast bedient hij zich van hel volledige operakoor en aan doorzichtig heid is deze voorstelling dan ook niet rijk. Na een door de solisten subtiel gezongen kwartet bijv. laat Maderna het mannenkoor plotseling krachtig stoer zingen, als in een Russisch volkslied. Juist omdat koor en orkest geen podium tot hun beschikking heb- derhalve ook in de zaal eer plaats gevonden hebben komt het ge luid zonder enige reserve op het pu bliek af. Solisten Zonder ballet, zonder grauw decor, zonder koor en orkest op volle kracht, zijn het de solisten die Orfeo toch tot een belangrijk muzikaal gebeuren ken. Wat een prachtige partij heeft Monteverdi voor Orfeo geschreven! Barry MacDaniel heeft deze titelrol stralend, intens en expressief gepresen teerd, een voortreffelijke keuze. Deze partij zal in vier van de negen voorstellingen worden gezongen door Marco Bakker. De ster van de voorstelling was Ora- lia Dominguez. Haar aankondiging van de dood van Eurydice was een aangrij pend hoogtepunt, zowel door de drama tische kracht als door zeldzaam ontroe rende schoonheid van haar vocaliteit. Halina Lukomska als Eurydice had ve le voortreffelijke momenten, al maakte zij somtijds de indruk van enige force ring. Aronne Ceroni in zijn drievoudi ge rol herstelde zich na een zwak be gin reeds spoedig, als Apollo was hij zeer boeiend. Bert Bijnen en Pieter van den Berg, o.a. als herders, wisten zeer wel te voldoen. Naast de buiten landse dames-solisten vielen Wilma Driessen en Sophia van Santé bepaald niet mee, zij waren op beduidende wij ze een klasse minder. Los van het boverstaande kan ge zegd worden, dat Bruno Maderna de voorstelling voortreffelijk heeft geleid. Hij heeft het Utrechts Symfonie Or kest veel geleerd waarvoor men hem dankbaar kan zijn en het Operakoor geleerd zuiver en als een eenheid te zingen. Ik schreef het reeds in de vang, de presentatie van Orfeo laat vele en gemengde indrukken achter. ADR. HAGER Sadisme Die opfrisser was dubbel nodig voor ie zich in de middag had moeten „amuseren" met de thriller „Trans-Eu- rop- Express", een film van Alain Rob- be-Grillet. Het bijzondere van dit werk is, dat de kijker wordt gesugge reerd dat het verhaal zomaar ever geïmproviseerd wordt, want er stappen op de Gare du Nord te Parijs drie mensen in de T.E.E.-trein, te weten een filmproducent, een regisseur en een script-girl. De T.E.E.-trein schijnt hen te inspireren en de regisseur begint te fantaseren, en wat hij fantaseert krijgt men te zien. Maar zijn fantasie wordt steeds onder de loupe genomen door de twee anderen en zij brengen steeds veranderingen in zijn verhaal. Men krijgt dus aardige beschouwin gen, die natuurlijk de diepgang wel uitsluiten, maar aan de andere kant de toeschouwer in het spel betrekt. are van deze film is dat er vele afschuwelijke sadistische scènes voorkomen, want de man die in dit verhaal voor smokkelaar moet spelen verbeeldt gelijk de psychopaat en pleegt zelfs een wurging. Het zijn hier weer sex en sadisme die de onmisbare elementen blijken te zijn om een film „aantrekkelijk" te maken. „Prinses" Deze ervaring met nog de herinnerin gen aan de film „Mijn Prinses" die de avond tevoren werd vertoond was daarom wel temeer schokkend. De ro man van de Finse auteur Gunnar Mattson is in ons land genoegzaam be kend, zodat we de sinopsis wel achter wege kunnen laten. We mogen daarom de aandacht vestigen op het werk van Ake Falck, die de ideeën waarop het verhaal gebaseerd is op boeiende wijze gestalte heeft gegeven. Was de persoonlijke ontmoeting met de hoofdrolspeelster Grynet Molvig niet bepaald een verrassing zoals we reeds meldden haar spel was dat zeker wel. Zij heeft van haar rol als Seya Mattsson een onvergetelijke creatie gemaakt en wie kan er aan de groeiende tederheid en liefde jonge Lars Passgard voorbijgaan, die het aandurft dit zieke, ten dode op geschreven meisje te trouwen en haar mede door zijn niet aflatende liefde toewijding geneest. Het is een loflied op de liefde gewor den dat telkens ontroert door zeer fijn- getekende situaties en zielsgesteldhe- den. Het geluk van deze twee jonge mensen ziet en voelt men groeien. Het is of de zon opgaat over een triest landschap en het door haar koestering en warmte omzet in een wonderlijk Van der Rijn prijzen uitgereikt (Van de filmredactie) ARNHEM Zaterdagmiddag heeft de directeur-generaal voor de kunsten van het ministerie van C.R.M., dr. Hulsker. in het Rembrandttheater de Van der Rijn-prijzen 1967 uitgereikt. Zij vielen ten deel aan Jan Boon voor zijn film „Incident" en aan Johan v. d. Keuken voor zijn ..Herman Slobbe". De films werden na de uitreiking jor een aandachtig publiek vertoond. Het is moeilijk geweest uit de 22 inzendingen een keus te maken. De ju ry merkte in dit verband op, dat het element der „aanmoediging" een be langrijke rol speelt. De Zilveren Roos voor cameraman Gerard v. d. Berg (Van de filmredactie) ARNHEM Zaterdagavond werd tijdens de slotvoorstelling van de film week in het Arnhemse Rembrandtthea ter door de directeur van het bondsbu- reau der Nederlandse Bioscoopbond, de heer J. G. J. Bosman, de onderschei ding van het bioscoopbedrijf „De zilve ren roos" in handen gesteld van de voorzitter van de jury dr. J. M. L. Peters. Hij zal deze trofee ter gelege- tijd overhandigen aan de camera- Gerard van den Berg, die, door verplichtingen elders, verhinderd was deze prijs persoonlijk in ontvangst te nemen. Gerard van den Berg maakte onder meer „Een ochtend van zes weken' van Van der Heyde en „Het gangster meisje" van Frans Weisz en nu nog is hij bezig met de nieuwe Nederlandse speelfilm die dit najaar zal uitkomen „To grab a ring". De prijs is in het algemeen bestemd voor diegene die zich voor de film ver dienstelijk heeft gemaakt. Dit geldt dus niet alleen acteurs, regisseurs maar ook de technische mensen in dit bedrijf. Een prijs dus waarmede elke kant uit kan. Dit kan men aflei den uit het feit dat de prijs is uitge reikt voor 't eerst aan Jan Nemec. daarna aan Fons Rademakers, voorts aan Bergman en Charles Chaplin. De jury heeft Gerard van den Berg unaniem voorgedragen als kandidaat voor de zilveren roos, wegens zijn ver dienstelijk werk. In de slotclausule van het rapport wordt gezegd, dat zijn persoonlijkheid een grote vruchtbare en stimulerende invloed met name op de ontwikkeling van de jongste Neder landse film heeft gehad. door B. J. Kleymens heel jammer dat de film ontsierd wordt door een aantal frag menten waarin de grenzen van het toe laatbare overschreden worden. Ook wordt de geboorte van het gelukbren gende kind te gedetailleerd en daarme de ook te lang op het doek gebracht. Overigens is het een knappe en waar deerbare film. H. Steggerda HILVERSUM Vanavond zendt de NCRV om 20.15 het eerste deel uit van het uit twee delen bestaande hoorspel naar het boek „Beumer Co" van J. K. van Eerbeek. Het is dit jaar dertig jaar geleden dat Van Eerbeek overleed. De NCRV iS van mening, dat de vergetelheid waarin deze belangrijke protestants- christelijke schrijver is geraakt, dient te worden doorbroken. Bij zijn leven had Van Eerbeek met zijn boeken rede lijk succes. Van Eerbeek was als schrij ver zijn tijd ver vooruit. Hij schreef op een manier, waaruit bleek dat hij zich volledig betrokken wist bij de tijd waarin hij leefde. Het boek, dat door Rob Geraerds als hoorspel werd bewerkt is een mid- denstandsverhaal over verhuizers, door de auteur een „roman voor mijn buur man" genoemd. Dit seizoen zal boven dien een radio-dramatische bewerking worden uitgezonden van het verhaal „De Gast" van Van Eerbeek. De Litera- ma-uitzending van 24 juli zal geheel aan Van Eerbeek worden gewijd. NEW YORK De Zweedse olietan ker Emma Fernstroem staat op 8 mijl ten zuidoosten van de Bermuda-, landen in brand. De negenendertig be manningsleden die in zee sprongen, werden later door de Noorse tanker Titus aan boord genomen. De brand ontstond in de machinekamer. Het schip was van Portland (VS) onderweg naar Aruba. LOENEN Door tot nu toe onbe kende oorzaak is gisteren de kapitale boerderij van de familie Westhof in Loenen (Veluwe) tot de grond toe af gebrand. Frans Halsema, een van de jonge Nederlandse cabe- retiers, die het goed „doen" op de televisie. Vanavond treedt hij op in het KRO-programma op Nederland 1. Met zijn vrouw zingt hij dan onder meer De laatste Tot de medewerkenden behoort nog het zangeresje Sylvia de Leur, die binnenkort het cabaret Lurelei gaat versterken. Zij zingt het grappige Griekse kinder liedje Stomparzari. VANAVOND TE ZIEN Nederland 1 NTS en KRO 7.30 uur De Flintstones. Huisvrouw Fred. 9.05 uur James Baldwin in Amsterdam. 9.50 uur Frans Halsema en anderen. Nederland 2 VPRO VANAVOND TE HOREN Hilversum I NCRV 7.30 uur Muziek uit Zuid-Amerika. 8.15 uur Beumer en Co. Hoorspel. 10.40 uur Prof. Verkuyl spreekt over oorlog en 11.00 uur Deens ontspanningsprogramma. Hilversum II NRU 8.05 uur Concert Radio Filharmonisch Orkest. 8.35 uur Muziek en religie van verre volken. 10.00 uur Competitie voor amateurkoren. OPGAVE VAKANTIEADRES via de uit de krant geknipte bon regelmatig op de advertent 30 Maar waarom is Hooftman juist in de raadszaal overle den? En hoe zit het dan met Bolink? Laat je hersens werken en je snapt het. De moordenaar want het staat nu vast, dat er een moordenaar is is er op een of andere manierin geslaagd de envelop methet raadsstuk voor Hooftman uit de bodekamer van het stad huis te stelen. Misschien lagen de enveloppen voor alle raadsleden gereed voor verzending en heeft hij tjdens een korte afwezigheid van Bolink en zijn assistent kans gezien die van Hooftman te verdonkeremanen. Enfin, hoe dat is gebeurd is op zich zelf iet zo belangrijk. In elk geval heeft ,ie de envelop meegenomen, er thuis het raadsstuk uitge haald, de nietjes bijgeslepen en met vergif geprepareerd, de envlop gesloten en doodgewoon op de post gedaan. In de bodekamer hebben ze die ene envelop natuurlijk niet gemist. Ze hebben de gereedliggende stapel naar het postkantoor gebracht en zo kreeg, via de P.T.T., ieder het zijne; vieren dertig raadsleden een normaal raadsstuk en één raadslid, een exemplaar, dat hem de dood zou bezorgen. Ongelofelijk listig verzonnen... Maar nog een keer; waarom in de raadszaal en waar om moest ook Bolink er aan geloven? vroeg Jan, hoewel hij al begon te begrijpen hoe dat zat. Jek zakte achterover in zijn stoel. De vingers van beide handen legde hij tegen elkaar en hij bleef, terwijl hij naar het plafond staarde, enige ogenblikken zwijgen. Toen zei hij, met een ernst in zijn stem, die niet bij zijn vrolijke natuur paste; Om met je laatste vraag te beginnen: Bolink stierf per 'ongeluk, hoe gek het ook klinkt Jij en ik, die het bewuste raadsstuk om de haverklap in handen hebben gehad, had den net zo goed per ongeluk vergiftigd kunnen worden. De moordenaar speculeerde er op, dat Hooftman zich aan de nietjes zou verwonden. Hij heeft het papier misschien nog wel op een bijzondere manier gevouwen in de hoop, dat Hooftman direct nadat hij de envelop zou hebben openge maakt met een vinger in zo'n gemeen scherp nietje zou" blijven haken. Om die kans nog wat groter te maken heeft hij en niet het personeel van de bodekamer ernog.; een extra nietje bij gedaan. Toen eenmaal mijn aandacht op die nietjes was gevestigd realiseerde ik me plotseling, dat de raadsstukken altijd maar met één nietje gehecht worden. Wonder boven wonder ontsprong Hooftman thuis de dans, zoals wij aan de dodelijke werking van het vergif ontkomen zijn. Maar in de raadszaal, toen hij het stuk opnieuw uit de envelop haalde, sloeg de dood toe. Enfin, de rest begrijp je... En inderdaad. Jan Frens begreep het vervolg van deze macabere historie wel. Bode Bolink, die na de consternatie, die de dood van Hooftman veroorzaakt had, de achtergela ten stukken van de tafels in de raadszaal had weggehaald en in de bodekamer had gesorteerd om ze te zijner tijd aas de leden terug te geven, had zich eveneens aan de nietjes verwond. Hij was dus hoe verschrikkelijk! per onge luk vermoord. Ja jongen, laten we blij zijn, dat het met ons zo goed is afgelopen, zei Jek. Als ik je vertel, datik.vooriknaar Van Rees ging, hier op jouw bureau met m'n balpen de nietjes spelenderwijs heb platgedrukt. Het is, nu we weten wat er gebeurd is, toch wel iets om de kouwe bibbers over je lijf te volen lopen. We hebben er nu wel het bewijs van hoe de moordenaar er in geslaagd is Hooftman te doen sterven. Het is misschien nog lang geen juridisch bewjis, maar voor ons is het voldoende. De vragen zijn er intussen niet minder door geworden. En jouw positie in de affaire begint ook een beetje griezelig te worden... Jan had daar al aan zitten denken. De commissaris geloofde er geen fluit van, dat op die bewuste avond iemand het stadhuis was binnengeslopen en dat hij, Jan, hem achterna gegaan was. Integendeel, Akkerman geloofde vast en zeker, dat hij de insluiper was geweest en dat het hem om een of andere reden om het raadsstuk van Hooftman te doen was ge weest. Als dat raadsstuk nu op het politiebureau terecht kwam. zou hij rekening en verantwoording moeten afleggen voor iets, dat regelrecht met MOORD te maken had. Haa'ie zich zelf daar even in de nesten gewerkt...! Wat moest hij- daar eigenlijk toch doen? Jan Frens, diep onder de indruk, wist geen antwoord op die vraag. Maar gelukkig voor hem nam zijn vriend het initiatief. Je begrijpt wel Jan, dat als je ze op het politiebureau wil laten denken dat jij de moordenaar van Hooftman en Bolink bent, je niets beters kunt doen dan terstond met het raadsstuk naar Akkerman te gaan. Hij zou een nog groter stommeling zijn dan wij al denken, als hij je dan eer liet gaan. (Wordt vervolgd) De Japanse Kleuren-tv elektronische industrie Sony 111 miniatuur heeft de klein ste kleurente levisieontvanger ter wereld ge maakt. De oppervlakte van het beeldscherm is 20 bij 25 centime ter en het toestel weegt 8 kilogram. Het beeld is driemaal zo helder als van vergelijkbare kleine toestellen. De produktie start volgend voor jaar. Een prijs is nog niet vastge steld. RADIO Vt.WVOM» Zuid-Amerlka t ^Co.. hoorspel. 20 55 Ge- rd muz. progr. (opn). Avondoverdenking. 22.30 s en herh. SOS-bcrich- .40 Boekbespr 22J»0^Ste- ïentsprogr. uit Denemar- SSP' Humanist. 1 NRU: 19 50 Openbaar 1 19.15 Stereo: Nederlandse volksllej DRAADOMROEP A grid Haebli Joseph Haydn D gr.t. KV 504 TELEVISIE VAXAVOYO ■al. STER 18.55 HUMANISTISCH 19.00 Gezamenlij" enschappelljki gesprek. KRO Flintstones. tel 86). STER: 19.56 Reclame. NTS: 20.00 Journaal. STER: 20.16 Reclame. KRO: 20.20 Lek kere diertjes! TV-film (afl. 4). 21.05 Fllmportret van de Ame- :enltlm. De liberale geda< RADIO MORGEN lofoonmuziek <7.30 - 7.3 8.10 Lichte grammo rond NTS- 22 30-22.3: d'Or. 20.30 Der blaue Engel. Duitse speelfilm, fbetde keu ringen: 14 laan. STER: 22.13 Reclame. NTS 22 17 Jour- matisering (15) 11.00 Voor de zieken. 12.00 Ste reo: Musette-orkest cn zangso list, 12.18 Marktberichten voor schippers. 12.20 Voor de land bouwers. 12.27 Mededelingen voor land- en tuinbouw. 12.30 Schoolradio 14.50 Stereo: Ko perensemble. 15.00 Pizzicato muzikaal middag magaz. 17.0 Overheidsvoorlichting 17.1 Voor de jeugd. 18.00 Ltchtpia lek. 7.20 Lichte grammo- muziek VPRO. 7 55 Deze 5 Lichte gram- Morgènwlj- ■■■■kngHaa Voor de kleu dsvltaminen. <1 rs). 11.55 Beur Licht ins jemblc. 12 27 Mededellngei Ween> Fllharmor 4.40 Schoolradio. jeugd. 17.15 New 17.20 Lichte gr ïo.o: programma. <10.30 Geen "ieuws) 0 Nieuws. Gevarieerd^ platenpro- lunch <13.00 Nieuws). 14.00 (16.00 Nier SUKKELTJE EN BRUUNKE 48. „Hóór je dat?" zegt Stikkeltje opgewonden. „Dan is hij dus hier in Tuinstad! Ga mee!" Maar Bruunke zegt: „Maar we moeten nu eerst de klok- kecijfers vergulden; dat hebben we beloofd!" In de toren ligt een soorl steigertje; een plank, kijkt even: ..Ja, dat is veilig zo!' prijst hij. ijverig aan twee touwen. „Kijk: die haak ik hieraan vast. verguldpoeder en lak door elkaar mengend, dan hangt-ie stevig!" zegt Bruunke. Stikkeltje „Daar gaat-ie dan!" zegt Stikkeltje en begint ijverig te vergulden. Bruunke hangt uit de toren en houdt Stikkeltje bij zijn riem vast: „Dat is nóg veiliger, „zegt hij voorzichtig.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 9