X>W*\ Centra worden van grote steden zendingsgebieden Toegang „heilige" plaatsen vrij Een noord voor vandaag Kerken verloren een kwcirt van hun leven Kathedralen trekken de kerkgangers niet Uw probleem is het onze.... Literaire Spaanse training voor protestanten Werkloosheid onder de jeugd neemt toe Israël bewijst ivat een weerbaar volk waard is i I gas Noodlottig secularismu bedreigt kerken DONDERDAG 15JUNI rCVE I Er is misschien wel niemand onder ons, die niet op de een of andere wijze vrees voelt. De een is bezeten van angst zijn ge zondheid te verliezen. De tweede is bang in de omgang met mensen. We zijn bank voor ontslag, bang voor de oude dag, bang ongetrouwd te zullen blijven, bang voor ongelukken, bang voor oorlog, bang voor de dood. Die vrees is niet goed voor onze gezondheid. Ze is als het zand in de machine van ons lichaam. We weten dat wel, maar, zeg gen we dan, wat doe je er aan? Ik ben nu eenmaal zo. Het is mijn karakter. Je kunt er toch niets aan doen, dat je bang bent? Toch is dat niet waar. Christus zegt ons, dat dit soort vrees zonde is. Wij mogen niet angstig zijn. We mogen niet tobben. Jezus zegt: Wie van u kan door bezorgd te zijn één el aan zijn lengte toevoegen? Maak u dan niet bezorgd, zeggende: Wat zullen wij etenof wat zullen wij drinken, of waarmee zullen wij ons kleden? Want uw hemelse vader weet, dat gij dit alles behoeft. Maar zoekt eerst Zijn Koninkrijk en Zijn gerechtig heid en dit alles zal u bovendien geschonken worden. Maakt u dan niet bezorgd tegen de dag van morgen, want de dag van morgen zal zijn eigen zorgen hebben; elke dag heeft genoeg aan zijn eigen kwaad. (Mattheüs 6). Wij lezen vandaag Jakobus 3 1-18. Ds. Van Vliet komt terug uit Algerije i onzer medewerkers) met ds. P. van Vliet besloten hem be gin juli uit Algerije naar ons land te rug te trekken. Sinds 1961 werkte ds. Van Vliet (mis sionair predikant van de gereformeer de kerk van Rotterdam, en zoals dat heet „afgestaand" aan de Morgenland zending) in Algiers. Hij was daar voor de helft van ziin tijd predikant in een van de vier wijken van de Franse her vormde gemeente en verder deed hij zendingswerk in de Kasbah. Tengevolge van de politieke ontwik kelingen is de Franse gemeente echter zo in aantal teruggelopen, dat één Franse predikant genoeg is om de hele gemeente te bearbeiden. Het werk in de Kasbah vindt alleen in de avondu ren plaats en kan door een emeritus predikant worden overgenomen. Ds. Van Vliet zal een eventueel be roep gaarne in overweging, nemen. Zijn adres is 2 Rue no 5 (Lotissement (Van onze kerkredactie) ROTTERDAM Gereformeerde kerken in de centra van onze ;rote steden staan er niet rooskleurig voor. In tien jaar tijds verlo ren de gereformeerde kerken van Amsterdam-Centrum. Rotterdam- Dar Naamah Êl Biar (Alger). Algerije. Centrum. Rotterdam-Delfshaven en 's-Gravenliage-West samen ruim Na 1 juli i» a zendingscentrum. Wilhel- jzpn,| ,pden D.„ per, kwart van wat ze hadden. Dit blijkt uit een zojuist verschenen rapport Oriëntering met betrekking tot de ontwikkeling van enkele gereformeerde kerken in de grote ste den". Het rapport is niet bijzonder optimistisch. De verwachting wordt uitgesproken dat ook in de komende jaren dit ledenverlies zal doorgaan. minalaan 3. Baarn. -*• Ter gelegenheid van de 13e Duitse Kerkedag. die van 21 tot 25 iuni wordt gehouden, geeft de Duitse PTT een spe ciale postzegel uit. Men ziet vredesduif op, afgebeeld op het kruis van de Kerkedag en het thema van de ontmoeting „Der Frieden ist unter uns". Het zegel (van 30 Pfennig) wordt op 21 juni voor het eerst uitgegeven. Het rapport brengt geen nieuwe statistische gegevens. Bekende cij fers werden bijeen gebracht om nu eens een doorsnede te krijgen van wat er in de kernen van de grote steden kerkelijk aan de hand is. Maar het rapport onderstreept wel de brief die de gereformeerde kerk van Amsterdam-Centrum onlangs aan de classis zond: „De situatie be gint zo te worden dat de kerkelijke arbeid is dit grote deel van de stad Amsterdam dreigt gevaar te lopen." Maar dat gevaar dreigt niet alleen in Amsterdam. Verhoudingsgewijs leed Rotterdam-Delfshaven het grootste verlies. Niet minder dan 33 procent van de leden verdwenen, te gen 25,8 procent in Amsterdam-Cen trum in de afgelopen tien jaar. PASTORAAL Het ledenverlies betekent voor de predikanten niet dat zij het gemak kelijker krijgen in hun pastorale ver antwoordelijkheid. Hoewel zij verant woordelijk zijn voor minder mensen, wonen hun leden op meer adressen, omdat vooral de stadskernen alleen- I De vrije toegang tot de heilige plaatsen in Jeruzalem is verze kerd tijdens een bespreking van de autoriteiten en de leiders van de christelijke kerken. De auto riteiten zijn generaal Herzog. Israëlisch gouverneur van het door Israël veroverde oude cen trum van de stad en Teddy Koller, Israëlisch burgemeester. Brieven die olel zijn voorzien van naam en adres kunnen niel In behandeling worden genomen Geheimhouding Is verzekerd Vra gen die niet onderling met elkaai In verband staan moeten In af zonderlijke brieven worden ge steld. Per brief dient een guldeD aan postzegels te worden ingeslo- Vraag: Als er aan mijn anthuri- um een bloemknop opengaat, zit daar meteen luis in. De plant heeft 8 knoppen waarvan er 4 open zijn. Hoe kan het dat de, luis in de dich te knoppen komt? Antwoord: De bloem ontstaat in de bloemsche-'e van het blad Daar door is het zeer goed mogelijk dat er al luizen zitten in de nog geslo ten bloem. Veelal is er een ei in gelegd en daaruit ontwikkelt zich dan de luis. Bwspuiten met een zeepspiritusop- lossing: 2 ons gele of groene (geen harde) zeep. oplossen in warm wa ter en daaraan water toevoegen, zo dat u op totaal 10 liter komt. Direct voor het gebruik voegt u per liter 10 cc spiritus toe Spuiten om de 8 10 dagen herhalen. Vraag: Iemand trachtte mij wijs te maken dat een straatmaker voor 1940 per week ƒ180 verdiende Antwoord: Een straatmaker ver diende in Utrecht in de jaren 1936/41 ongeveer ƒ29 bruto per week; dit zal in andere, grote steden weinig anders geweest zijn Vraag: Mag er tegenwoordig nog worden begraven in een grafkelder onder een kerkgebouw, waarin gere geld diensten worden gehouden1 Antwoord: Dat is gezien de wel op de lijkbezorging niet meer moge lijk. Vraag: Hoeveel landen zijn er op aarde? Antwoord: Er zijn 185 zelfstandi ge staten, maar er zijn voortdurend veranderingen. Hierin zijn de apar te staten van de Verenigde Staten Sowjetunie, enz. niet begrepen. Vraag: Worden er hoekjes uitgegr ven over munten? Antwoord: Een hand ie boekje „Nederlandse munten", door dr H fcnno van Gelder. Aulareeks 213. «itgave Het Spectrum. (Van een onzer medewerkers) MADRID Op een eerste con gres van Spaanse protestantse schrijvers en journalisten is be sloten om de mogelijkheid te on derzoeken een korte opleiding in het leven te roepen. Tevens wer den al plannen gemaakt voor de oprichting in de verre toekomst een protestantse school voor de journalistiek. Zelfs rooms-katholieke uitgevers bren gen tegenwoordig boeken van pro testanten op de markt Er is ook een groeier de belangstelling voor boeken over de bijbel en de Reformatie. Begin juni werd in Madrid een „Fe- ria del Libro" (Festival van boeken) gehouden. De bijbel was tijdens deze week het meest verkochte boek. Op de tweede plaats stonden boeken over zodsdienstige onderwerpen, waarbij vooral boeken over het Tweede Vati caans Concilie en over de vernieu- weingsbeweging binnen het rooms - katholicisme het grifst verkocht wer- den. DEN HAAG In Nederland waren I er eind mei 4.144 werkloze mannen bc neden de negentien jaar. Dat kwam I neer op een landelijk gemiddelde 1 jeugdwerkloosheid van 6,5 procent. In Noord-Brabant waren de meeste jeug dige werklozen: 988. Daarna kwam Gel derland: 608. Zuid-Holland telde 299 werkloze jongemannen en in Zeeland j was het aantal jeugdige werklozen het laagste: 78. Minister Roolvink antwoordt op vra gen van de Tweede-Kamerleden Kleisterlee en Maenen (kath.v.) dat jaarlijks de toestroming van jeugdigen tot de arbeidsmarkt in juli haar hoog tepunt bereikt. Bij de huidige situatie op de ar beidsmarkt is het mogelijk dat deze jeugdwerkloosheid in augustus-septem- ber haar grootste omvang zal bereiken. Ambtenaren plegen nu druk over leg om de jeugdwerkloosheid bestrijden. Gedacht wordt aan het instellen van opleidingsfondsen, plaatsing bij de bedrijven, scholen of centra voor vakopleiding van vol wassenen en overplaatsing van de jeugdige werklozen. Een grote moeilijkheid is dat de staat alleen journalisten erkent die opgeleid zijn aan de staa'sschool voor de journalistiek en aan de rooms - katholieke school voor de journa listiek. Het is echter voorlopig nog niet de bedoeling orr. eigen journalisten te gaan opleiden, maar wel om begaafde protestanten in de gelegenheid te stel- 'en hun gaven verder te ontwikkelen. De groep van Spaanse schrijvers en journalisten kozen dr. Manuel Gu- tiérrez als voorzitter en José Grau als secretaris. Alle protestantse kerken wa ren tijdens het congres vertegenwoor digd. In Barcelona vergaderde ook de com missie voor Spaanse Evangelische Lec tuur van de raad van ken. De vier kerken van de raad. oei acht Spaanse boekwinkels en de zeven M. Graafstal gisteren in de rede ;-ent in "wezen gezonde mentaliteit protestantse uitgevers in Spanje waren waarmee hij als voorzitter het van ons volk. dat 'net spontaan, niet Congres oranjeverenigingen (Van een onzer redacteuren) die onze Nederlandse samenleving van! binnen uit bedreigen. Een gezond li- SOEST Wat een geestelijk |chaam vormt afweerstoffen tegen deze! weerbaar volk waard is heeft Is-1 gevaren. Orde in Vrijheid is zo'n van prot-slantse ker- „etoond betooede ds C onderen gevormde uit het midden van de raad. de| rael ons getoond. oetoogae as. v. opgenomen ahveexstof. Het te- wonenden een groot percentage uit maken van de „kerkelijke bevol king." De predikant heeft jaarlijks dus meer adressen te bezoeken, adressen van mensen die vaak moeilijk te be reiken zijn. Hij heeft een grotere e- vangelisatorische taak. omdat het aantal onkerkelijken in zijn wijk toe neemt. Er komen meer gemengde hu welijken voor. De binding aan de kerk neemt af. En een opmerkelijk verschijnsel is vooral dat juist de grote stadsgemeenten niet alleen ver grijzen, maar ook sterk vervrouwelij ken. Verschraling zet door Het nieuwe rapport over het gereformeerd kerkelijk leven in de centra van de stadwijken komt tot de conclusie dat sinds het zogenaamde „Verschralings rapport" verscheen, de situatie er niet beter op is geworden. Niet slechts het kerkbezoek in de grote steden, maar ook op het platteland en in de kleinere steden is gedaald. In vergelijking met het rapport „Stand geeste lijk leven", de officiële naam voor wat al spoedig het „Ver schralingsrapport" genoemd werd, bedraagt de daling zeker 15 procent. In dat rapport van 1959 werd gezegd dat op het platteland 82 procent van de belijdende leden aan het Avondmaal deel namen. In Amsterdam bedroeg het per centage toen bijna 60 procent. Dit rapport heeft de indruk dat het platteland al lang geen 82 procent meer haalt en het per centage van Amsterdam is zelfs belangrijk gedaald. Uit dit rapport blijkt ook dat de Margriet-enquête van onlangs waarschijnlijk nog te optimis tisch is geweest, toen zij sprak over de kerkgang van de gere formeerden. Maar om werkelijk zeker te zijn zal een geheel nieuw onderzoek moeten worden ingesteld. Minder studenten voor TH-Twente (Van onze onderwijsredactie) ENSCHEDE Dit jaar hebben zich minder studenten voor de TH in Drie- nerloo aangemeld dan werd verwacht. Daarom zal er voor de plaatsing geen loting zijn. Vorig jaar waren er 380 aanmeldin gen voor 220 plaatsen. Nu willen 331 jongelui in aanmerking komen voor de nu 280 beschikbare plaatsen. Daar het afvalpercentage ongeveer vijftien be draagt zal iedere geslaagde wellicht kunnen worden geplaatst. Ook de hogescholen in Eindhoven en Delft kregen minder aanmeldingen. Wat Drienerloo betreft wijt men de teruggang aan de zwaarte van de stu die. medege-congres van de Bond van christe- onmiddellijk GU te Amsterdam luidt noodklok Naar mijn mening, vervolgde hij. is daarom voor de nationale stichting Or de in Vrijheid, tot de oprichting waar van onze bond het initiatief heeft geno men, een nationale oproep tot het geestelijk weerbaar maken van ons volk als grootste taak weggelegd. „Daarbij zou voor bepaalde jongelui, in plaats dat zij boemelend rondhan gen en provoceren, een zekere pre-mili- taire of para-militaire training, zoals Israël die kent. een geestelijke en licha melijke sanering betekenen, die niet alleen henzelf tot heil is, maar die te vens een bijdrage levert aan een leestelijk en zo nodig militair AMSTERDAM Het college van ratoren van de universiteit Amsterdam heeft per telegram de nister van onderwijs en wetenschap oen met klem verzocht voor 24 juni gunstig te beschikken op een verzoek om plaatsruimte voor de a-faculteiten, die met ruimtegebrek kampen. Wanneer dit verzoek wordt afgewe-j weerbaar volk.' betekent dit een ramp yoor de Het type jongemannen en meisjes, de Sinai met succes voor het Naast het opwekken tot geestelijke weerbaarheid zag ds. Graafstal een tweede concrete taak op het vlak van de verhouding volk-politie. Helaas, nog velen zijn er niet i doordrongen dat gezag onmisbaar voor het voortbestaan van een ingewik kelde samenleving. Ook begrijpen ve len, vooral jongeren, niet, dat orde handhaving een uitermate moeilijke taak is. De politie staat voor een duide lijke opdracht en zij moet die zowel effectief als democratisch uitvoeren". „Er zou een betere relatie volk-poli tie kunnen ontstaan, onder meer door het beleggen van ongedwongen ontmoe tingsbijeenkomsten tussen politie en publiek" universiteit van Amsterdam, zei de tor magnificus, prof mr. J. van aer Hoeven, gisteren. Volgens de rector zijn er namelijk aanwijzingen dat het departement af wijzend zal beschikken op het verzoek Het gebeurt nog al eens dat ker ken de hulp inroepen van de bespe- een blaasinstrument, voortbestaan van hun volk opereerde, heeft een jarenlange conditietraining gehad bij zwaar werk in de open lucht, zeker niet in de sfeer van mari- huana-holen of Lieverdjes-happe nings" Gezond Doelstelling Zich bepalend tot de bond zei ds. Graafstal, dat een van de voornaamste doelstellingen is de christen-oranjege-* zinden slagvaardig samen te binden, de waarde van een monarchie in ons volk te verdedigen en te staan voor het Oranjehuis. Na het afwerken van het huishoude lijk gedeelte sprak mr. C. Bos uit Haarlem over: Oranje nu! Vervolgens In 'net begin van zijn rede herinner- gemeente een bepaalde melodie in te^de ds. Graafstal aan de incidenten van I was er een ontvangst door het college studeren. In de gereformeerde kerk voorheen, die aanleiding zijn geweest van burgemeester en wethouders van van Musselkanaal heeft men daarvoor'tot een actie van gezagsherstel, die op Soest, een kranslegging bij het gedenk- nu eens geen hoornist of trompetist de vorige bondsdag werd aanvaard. teken der gevallenen en een rondrit in genomen, maar een saxofonist. „Wij hebben gewezen op de gevaren, I de omgeving. Bcroemngstrerk Donck te Slikkerveer): G. J. v. d. Bogerd te Gouda. Bedankt voor Dinxperlo '2e p.p. -! toez.): L. A. E.vgenraam te Hallum: voor St. Philipsland: drs. I. Boot te Wijn gaarden: voor Purmerend (vac. A. F. L. Dijk - toez V. M. B. Blom te Hensbroek, i.\ voor Eist (TT ,T. L W. Koppénhol te Haaften. GEREF. KERKEN Beroepen te Elburg: A. Groenewegen te Ulrum. GEREF. KERKEN (vrflgem.) Beroepen te Nagele (N.Ö.P.): kand. W. J. v. d. Linde te Zwolle. UNIE v. BAPT. GEM. Beroepen te Westerhaar: H. D. Dekker te Zutfen. Bedankt voor Amsterdam-west: Dam te Sneek. In Den Haag-West trouwden in 1965 meer dan de helft van de leden met lidmaten van een andere kerk, of met mensen die in het geheel niet tot een kerk behoorden. In Amster dam-Centrum, was 40,2 procent van de gesloten huwelijken gemengd, in Rotterdam-Delfshaven 35,3 procent. Dergelijke huwelijken hebben gro te invloed op het toekomstig aantal leden van de kerk. Gebleken is na melijk dat bij alle kerkelijke gezind ten het aantal kinderen uit gemeng de huwelijken dat tot de desbetref fende gezindte behoort minder is dan de helft van het overeenkomstig aantal uit homogene huwelijken. ATTESTATIE Alle grote stadskerken klagen er over dat zoveel mensen verhuizen zonder de kerk ervan in kennis te stellen. Een groot aantal belijdende en nog meer doopleden duiken een voudig onder. Opmerkelijk is dat het vertrekken zonder attestatie op doop- attest bij mannen veel meer voor komt dan bij vrouwen. Het kerkbezoek loopt terug. Dit geldt voor het gehele land, maar met name voor de grote steden. In Amsterdam-Centrum komt nog slechts 42,1 procent regelmatig in de kerk. Daar komt het ook vrijwel niet meer voor dat men tweemaal naar de kerk gaat. In Rotterdam gaan de gereformeerden het meest in september en januari naar de kerk, maar ook daar loopt de kerk gang terug. Toch betekent dit niet dat de tweede kerkdienst wel afgeschaft kan worden In sommige gevallen, bijvoorbeeld in Utrecht zijn de mid dagdiensten uitstekend bezet. Men gaat dan 's middags naar de kerk met het oog op de kinderen, op zon- dagsarbeid of omdat er een geliefde spreker op de kansel staat. Met na druk zegt dit rapport dan ook: ..Het is in het algemeen onjuist te stellen dat de tweede dienst in de gerefor meerde kerken zou kunnen worden gemist." KATHEDRALEN Ook het kerkgebouw beïnvloed de kerkgang. Juist de grote, kale kathe dralen zijn het minst in trek. Het rapport constateert dat in de eerste plaats de jongeren deze onderbezette kerkgebouwen mijden, met als ge volg dat het vergrijsde karakter van het kerkvolk sterker naar voren komt. Een voorzichtige conclusie van dit rapport is dat goed gesitueerde klei nere kerkgebouwen met een eigen tijds karakter meer kerkbezoek trek ken dan de grote „kathedralen", die omstreeks het begin van deze eeuw gebouwd werden. Maar dit rapport vindt op dat punt nog wel een nader onderzoek nodig. Wel wordt nog de voorzichtige con clusie getrokken dat veel niet meer in deze tijd passende kerkgebouwen een rem zijn geworden op de kerk gang, een drempel, die in het bijzon der door de randkerkelijken niet kan worden overschreden. PREDIKANTEN Het rapport bestrijdt de gedachte dal het verlies van leden kan leiden tot een verkleining van het aantal predikantsplaatsen. Wel wordt de vraag gesteld of de predikantsvoor- ziening in de grote steden, zowel wat betreft de normale wijkpredi- kanten als de specialisten, niet vanuit een breder vlak met een totale ver kenning van de urgentie moet wor den beoordeeld. Het lijkt, zegt het rapport, een on begrijpelijke zaak dat in de verschil lende grote steden het vervullen van predikantsplaatsen ten behoeve van de evangelisatiearbeid en de rand- kerkelijkheid om financiële redenen in discussie is. terwijl miljoenen wor den uitgegeven voor de uitbreiding van het evangelie buiten de grenzen. Het rapport pleit niet voor minder geld voor de zending, maar voor meer aandacht voor de nood in de grote steden. Op dit punt komt dit gereformeer de rapport tot de zelfde conclusie als het Wereldevangelisatiecongres van Berlijn, waar werd gezegd dat de grote steden de grootsfe zendingsvel- den van het ogenblik zijn. waar het minste zendingswerk wordt gedaan. Oiid-Rotterdm verloor 10.OOG gereformeerd ei LA Doi Leidei it naa :ine Cl 'estgr liden jebou' i teR: 1 kerkredactie) ROTTERDAM Het Bi Kerkopbouw heeft ook een port opgesteld over de gere meerde kerkelijke situatie classis Rotterdam. Gebleke dat het totaal aantal leden gereformeerde kerken in classis in de laatste tien jaar j 4945 terugliep. De grootste j liezen werden echter gele| door de oude stadswijken! hun ledentallen zagen teru pen met in totaal 10.500 lel Vergelijken we de statistieken! der de oude stadswijken, dan is het protesl lies in leden tussen 1957 en nu i mate groot. Hoewel in het rapport Rotterdam - DelfshavenC noemd wordt als de kerk metj percentueel grootste verlies, uit dit rapport dat die kerk wordt overtroffen door de kerkf Rotterdam - Zuid die ir tien tijds niet minder dan 38,3 van haar leden kwijt raakte. Opmerkelijk is dat ook de re wijken vrijwel allemaal verlf1 lijden. Hillegersberg - Terbrega een kerk die in vijf jaar tijdsl^-k" enige winst boekte, namelijk 3 It L Rotterdam - Zuidwijk "ep echtef rug van 1454 tot 1387, Rotterdq Schiebroek van 2031 tot 1825. Ro dam - Hillegersberg van 192lf 1894 en Rotterdam - Pendrechtr 1767 tot 1604 Rotterdam - Hej groeide van 327 tot 342 leden. I HA A [1 HAA Oper EVEN HAA ik T cht< De gereformeerde kerken ii nieuwe uitbreidingsgebieden den echter met sprongen. In e- ode van tien jaar groeide Hooi van 762 tot 2672, Spijkenisse va3,en(j tot 1879, Rotterdam - IJsseln met West - IJsselmonde van 15i 2758, Capelle a. d. IJssel van 4< 1283 leden en in Alexanderstad nen nu al 1756 gereformeerden. Een grote moeilijkheid is dad( classis Rotterdam niet same met de conglomeratie Rotter met de gemeentelijke grenzen Verschillende belangrijke dingsgebieden behoren tot ar classes, zoals Brielle, Barendrecl Schiedam, die samen een winst b ten in tien jaar van 8391 leden. Volgens het rapport is het luut noodzakelijk dat er urgentiee gramma's worden opgestpld en f 1 tionele werkgebieden worden aa)r (2 wezen Deze werkgebieden zulle de praktijk niet samenvallen kerkgrenzen. zodat samenwei tussen de kerken op regionaal veau wenselijk is. it geope (2.30 (2.30 :ifrr)- io (2 ar). na iedere; maaltijd 25 Want Doublemint kauwen bevo dert de spijsvertering, 't Is heerli en zo gezond. Doublemint reinftr uw tanden en verfrist mond adem. Koop vandaag nog pakje - plezier voor twee - merk zelf hoe goed Doublem! u doet. Kerken aan de Rijn vergaderden (Van onze kerkredactie) WOERTH (Elzas) - Dat de kerk niet in staat is tot nieuwe, ge loofwaardige uitspraken is een symptoom van een noodlottig se cularisme. Haar zeer levendige, actieve stilstand in het niemands land van de kompromissen tussen kerk en wereld karakteriseert de situatie van het ogenblik. Dit zei de Duitse hooeleraar Gerhard Ruhbach bij de opening van de jaar lijkse conferentie van kerken aan de Rijn. Vertegenwoordigers van kerken in Zwitserland. Oo^tenriik. Duitsland Frankriik en N^der'and woonden deze conferentie bij, die als thema had „Mo derne theologie en gemeente". 1 Gezien het feit. dat 61 procent de protestantse christenen niet i naar de Bijbel grijpt, moet de i vraag „Kennen wij- Jezus?" met beantwoord worden. De secularii in de moderne theologie geeft vol aan onrust en twijfel zonder niï gf! bruikbare impulsen te geven. Ruhbach. IOD Maar ook van een beweging „Kein anderes Evangelium" Duitsland verwachtte Ruhbach impulsen naar voren, eerder naar teren, ondanks de gerechtvaardigde tiek van deze beweging op thef -'sche uitwassen. Ruhbach drong er bij de leidin der kerken op aan. meer ernst te ken met dit probleem. Het is hun „wegen der hoop" te banen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 2