CHRISTENEN EN VIETNAM Huidige politiek VS tergt alleen Halt toeroepen aan communisme BEELDHOUWKUNST, niet om te zien Prijzen omhoog door EEG-akkoord Engeland wenst geen associatie met Euromarkt 5 VRIJDAG 2 JUNI 1967 Meer dan ooit is de kwestie Vietnam een zaak waar velen het moeilijk mee hebben. Welke houding dient een christen aan te nemen De Amerikaanse politiek onderschrijven, of veroordelen Voor- en tegenstanders ontmoeten elkaar, ook in deze krant, door hun ingezonden brieven. Om de meningen wat genuanceerder recht te doen geven we op deze pagina vertegenwoordigers van beide visies het woord. Het zijn prof. dr. J. Verkuyl, hoogleraar aan de VU in Amsterdam, en mr. dr. C. J. Verplanke, bur gemeester van 's-Gravendeel. We stelden twee vragen a. Hoe moet een christen staan tegenover het Amerikaanse optreden in Vietnam? b. Keurt u demonstraties tegen dit optreden goed Zo ja, waarom Zo neen, waarom niet PROF. PR. VERKUYL: A MSTERlDAM Als christenen staan we allen in dienst der verzoening. Christe nen behoren zich in te zetten voor het stich ten van vrede onder mensen; zij behoren niet alleen te ijveren voor de rechte verhouding tussen mens en God. maar ook in het wijdere verband van de verhouding tussen volkeren; zeker waar groot leed is* wil de Heer dat wij ermee bezig zijn. Dit houdt in dat we niet doof mogen blijven voor de noodkreten die uit Vietnam tot ons doordringen. Noodkreten in de eerste plaats uit het noorden en zuiden van het land zelf: van miljoenen eenvoudige Vietnamezen, die het slachtoffer zijn van een afschuwelijke oor log en over wier hoofden heen dit afschuwelijke spel wordt ge speeld. Noodkreten in de tweede plaats van jonge Boeddhisten en jonge christenen, van wie er steeds meer in gaan zien hoe zinloos en gevaar lijk het is zich als propagandamate riaal te laten gebruiken. Hun oproep aan het westen is om aan de vrede mee te werken en niet langer stil zwijgend toe te zien. Noodkreten in de derde plaats af komstig uit de Verenigde Staten, waar miljoenen ten diepste veront rust zijn over wat er in Vietnam gebeurt. Die onrust heeft in Ameri ka vele vertolkters, maar de zui verste vertolker is wel Martin Lu ther King. Die miljoenen gruwen er van dat een zogenaamde dam tegen het communisme gebouwd wordt op een zieltogend volk, dat er langzaam maar zeker, onder begraven wordt. Zij zijn van mening dat dezfe oorlog de ziel van het Amerikaanse volk vergiftigt. Eerherstel Prof. dr. J. Verkuyl Mr. dr. C. J. Verplanke MR. DR. VERPLANKE: V^RAVENDEEL Hoe volgens mij een christen zich moet opstellen tegenover het Amerikaanse optreden in Vietnam? Ik heb een beetje bezwaar tegen de formulering van deze vraag, omdat hiermee wordt gesuggereerd als zou een christen zich speciaal tegenover het Amerikaanse optreden moeten opstellen, alsof deze zaak niet stilzwijgend de communistische bedreiging van Vietnam erin betrekt. Maar goed dat is geen reden voor mjj om er niet op in te gaan. Ik zou die vraag in tweeën willen splitsen, en onderscheid willen maken tussen het FEIT van optreden en de WIJZE van optreden. Noodkreten in de vierde plaats af komstig van de hoogste diplomaat in de wereldsamenleving, Oe Thant, die als Aziaat meer dan iemand anders de situatie kan bezien vanuit de worsteling om een inter-Aziatische orde. Hij is van mening dat die orde ook met China (de halve bevolking van het werelddeel, eten kwart van de wereldbevolking) en Noord-Viet- nam tot stand kan en moet komen, waartoe de gruwelijke oorlog snel moet worden beëindigd. Indien de kwestie anders wordt aangepakt komt er nimmer een op lossing. Noord- en Zuid-Vietnam zou den op den duur tot eten soort federa tieve relatie moeten komen. Het is namelijk ook mogelijk en relatieve vrede te stichten tussen de Vietcong en de andere groepen in Vietnam. De huidige westerse politiek in Azië tergt alleen maar en betekent voortdurend brandstof gooien op het al laaiende vuur van vijandig fana tisme. Het gaat ook heel duidelijk om de relatie tussen de Chinese Volksrepubliek en de andere landen In de negentiende eteuw reeds is het Chinese volksbewustzijn ten diepste gewond geraakt door imperia lisme. Door de huidige oorlog kan het alleen maar aan een voortzetting hiervan denken. Vandaar dat we vooral in dit verband te maken heb ben met een van de metest onheilspel lende ontwikkelingen in de westerse politiek. Over het Oosten kan niet op de korte baan worden gedacht, zoals president Johnson en de zijnen doen. Bij het overdenken van de situatie dringt zich herhaaldelijk de figuur van wijlen president Kennedy op, dite ongetwijfeld als op de lange baan-denker tot een standpunt zou zijn gekomen dat mannen als Martin Luther King en Oe Thant voor ogen Plan Oe Thant Zowel Oe Thant als Martin Luther King hebben een plan gelanceerd om de vrede te stimuleren, dat ik van ganser harte ondersteun. Het komt neer op eten staking van alle bombar dementen; een „staakt het vuren", af ie kondigen door de V.S. in de hoop en de verwachting dat er een sfeer voor onderhandelingen kan ontstaan: een acute stopzetting van de onrust barende militaire opbouw in Thai land en een beëindiging van de inter ventie in Laos. Tenslotte op het realistisch aan vaarden van de Vietcong als onder handelingspartner en op het fixeren van een datum waarop alle vreemdr troepen uit Vietnam moeten zijn ver d wtenen. Amerika moet terwille van di menselijkheid bereid zijn zijn ge zicht te verliezen. Het initiatief tot deze oorlog kwam immers uit Washington. Niet uit Hanoi, niet uit Peking. Pas later kwamen op grond daarvan Hanoi en Peking in bewe ging. Daarom moet het initiatief tot het stoppen van deze oorlog van de V.S. komen. Wij, die wonen in een land dat behoort tot het westelijke bondge nootschap zijn medeverantwoorde lijk voor wat er gebeurt en we heb ben als volk en regering de roeping alles te doen wat wij kunnen om de V.S. hiertoe te bewegen. Wite de Viet- nam-oorlog verontschuldigt, beschul digt zichzelf. Nu de vraag: Keurt u het de monstreren tegen het Amerikaanse optreden in Vietnam goed? Toen in Amsterdam sprake was van eerde re acties, te weten van het Comité Vietnam, tochten die zomaar werden gehouden zonder aangevraagd te zijn bij dte politie, heb ik daar schrif telijk en mondeling tegen gepro testeerd. Ik meen namelijk dat dit een uitdaging van de politie bete kent. waardoor botsingen onvermij delijk worden. De zaak Vietnam was hier beslist niet mee gediend. Federatie Maar déze betoging was aange vraagd. organisatorisch goed voorbe reid in samenwerking met de politie. Hij verliep .harmonieus en kan als voorbeeld worden gezien. Deze waar- dige stille tocht betekende mijns in ziens een volledig eerherstel voor de Amsterdamse politie. Mijn beweegredenen om mee te doen: Naar mijn mening moet men demonstreren, indien het parlement ttekort schiet. Als de a.r. fracties van respectievelijk de Tweede en Eerste Kamer in het parlement de hoofdlij nen tot uiting hadden gebracht van het Vietnam-rapport, dat in hun kring tot stand is gekomen, dan had ik als geestverwant met deze partij nimmer meegedaan aan deze de monstratie. Maar de fracties lieten verstek gaan, terwijl in dit rapport onder woorden werd gebracht wat op zijn minst bij velen leeft. Nu dit dus niet is gebeurd heb ik mij van harte ach ter de demonstratie gesteld. Wat het feit van het Amerikaanse optreden betreft, daar sta ik positief tegenover. Zonder meer. Om te be ginnen mag toch wel gesteld wor- den, dat de VS bepaald niet uit impe- DGmOnStTQtlG^ IN66n' rialistische of neo-kolonialistische overwegingen oorlog in Vietnam voe ren en dat dit land zelf misschien wel het liefste deze oorlog zou wil len beëindigen. Een kind, in de traditionele witte rouwkleding, huilt bittere tranen bij de kist van zijn gesneuvelde Israël Een vergelijking met Israël ligt voor de hand. Parlement en regering hebben over deze kwestie wèl woor den gesproken die gesproken motesten worden: het Nederlandse standpunt is duidelijk en klaar Maar dat is wat Vietnam betreft niet het geval. De Russn nemen thans in het con flict Israël-Arabische landen die dwarse houding aan. juist door de onverzoenlijke houding van Amerika in het Verre Oosten. Als ik dit allemaal zeg, ben ik dan anti-Amerikaans? Neen, want zoals de befaamde columnist Walter Lipp- man terecht heeft opgemterkt: Johnson voert oorlog in Vietnam zon der de morele steun van de christe lijke kerken en de vrijwel volledige Joodse gemeenschap in Amerika. De gehele nationale raad van Ame rikaan^ kerken heeft zich tegen hel Vietnam-beleid uitgesproken. Wij die aan de stille tocht deelnamen wa ren gelijkdenkenden met allen in Amerika die tegen zijn. Ik wil Ame rika graag als geallieerde, maar dan op een andere manier. Wij zijn nu deze mijl van de stille tocht gtegaan. Wij moeten nu de vol gende mijl gaan en invloed uitoefe nen op volk, politieke partijen, rege ring, samenleving en niet rusten voor deze beschamende oorlog beëin digd is. Met eerbied wil ik de woorden van dr. King herhalen, die pas in Chicago de volgende woor den sprak: „Ik spreek als een kind van God en als een broeder van hen, die lijden in Vietnam, die verbijsterd staat over wat daar gebeurt en die het niet langer kan en wil aanzien". Maar: Amerika wenst per se Viet nam niet voor de communistische wolven te gooien. Iederteen weet dat er een „dead-line" is aangenomen. Daarachter ligt de communistische invloedssfeer. Wat daarachter ge beurt, kan ons tot mededogen stem men, je kunt aan die situatie weinig veranderen, daar sta je machtteloos tegenover. Waardering Aan deze zijde van die „dead-line" laat Amerika niet toe dat die grens verschoven wordt en Zuid-Vietnam ligt aan deze zijde. Déar is commu nistisch infiltratie. Ik waardeer het als het daarvoor eerst aangewezen land dan ook hier een halt aan toe wenst te roepen ter verdediging van de Westterse beschaving. Ik wil die waardering zo openlijk uitspreken omdat ik wel eens bang ben dat mensen als Verkuyl gerech tigheid ondergeschikt maken aan vre de. Want naar mijn mening neemt Amerika heel duidelijk het stand punt van de gerechtigheid in. Daar moet je duidtelijk in zijn. Desnoods met gebruikmaking van een oorlog. Terloops zou ik deze vraag aan prof. Verkuyl willen stellen: demonstreert hij straks ook. als Amerika Israël te hulp zou komen? Dan het tweede deel van die vraag: de wijze van optrteden. een veel moeilijker kwestie. Daar zijn de feiten van burgers die worden ge bombardeerd, van vernietiging van niet-militaire objecten (hoewel men zich de vraag kan stellen of dat be grip „niet-militaire doeleinden" van daag de dag nog wel is te handha- vten). Gebroken wereld Nu mijn antwoord op de tweede vraag: keurt u het demonstreren te gen het optreden in Vietnam goed? Formeel, als burgemeester, zou ik na tuurlijk zeggen, gezien het volkomen voldoen aan alle voorwaarden waar aan dteze inderdaad waardige de monstratie voldeed:ja. Maar als christen keur ik deze de monstratie, zoals uit het voorgaande al wel duidelijk moge zijn geworden, af. Ook hier zou ik de vraag weer vanuit twee aspecten willen bezien: vanuit ethische en vanuit politieke gronden. Wat het ethische aspect aangaat, allereerst een ntegatieve opmerking. Ik denk aan de christenen, die aan de demonstratie hebben deelgeno men. Mijn vraag aan hen en speciaal aan prof. Verkuyl is: Waaruit bleek het uitgesproken christelijke karak ter? Waaruit bleek bij deze de monstratie het christelijke getuige- Bidstond beter Experiment voor blinden geslaagd r verslaggevers) toespraak op deze interessante pro blematiek in. Kunstwerken, zei hij, zijn niet al leen voor de ogen bestemd. Dat het Haagse Gemeentemuseum is kunnen we vooral leren van de een expositie geopend, bestemd Oostaziatische volkeren, die bij voor blinden en slecht-zienden. hun scheppingen bewust rekening De beeldhouwwerken en enkele houden met de tastzin, kunstvoorwerpen staan op een ta- Zich speciaal richtend tot de fel gegroepeerd en zijn voorzien heer C. J. v.d. Brink, voorzitter van een uitvoerige beschrijving in van de Haagse contactcommissie braille. voor Blindenorganisaties (deze com- De kleine tentoonstelling, die tot missie nam het initiatief tot de ten- zondag duurt, is volledig afgestemd toonstelling) zei drs. Wijsenbeek: op hen, die niet kunnen zien. Er is „Ik hoop, dat men aan deze verza- dan ook niet gelet op de ruimte- meling veel kunstvreugde zal bele- lijke werking, die zo belangrijk ven en dat het beeld van uw we- kan zijn bij de beeldhouwkunst reld groter zal worden." Wel is speciaal aandacht besteed Hij beloofde, dat. wanneer het ex- aan de omvang van de voorwerpen periment slaagt, het museum een en aan de verschillende materialen, nieuwe expositie zou inrichten, die zijn toegepast. Desnoods wordt permanent een Het is een expositie niet om te zaaltje in het museum voor blinden zien, maar om te betasten en te gereserveerd, voelen. m De heer Van den Brink antwoord- 1 astzin de, dat er na de Tweede Wereldoor log sprake is van emancipatie van De directeur van de dienst voor de blinden. Dat geldt ook voor de Der^ ^Haag, drs. vrijetijdsbesteding en culturele ont- Z1jn w|^|ce|2n^. Deze expositie is er er een bewijs van. Bezoekers De vraag of de „proef" van deze expositie zou slagen, is gisteren al door de eerste bezoekers beant woord. Opvallend was de geconcen treerde toewijding, waarmee men de kunstwerken waarnam, (zie fo to) Het was een voelen en tasten, maar vaak nog meer een koesteren en strelen van de scheppingen. Zo kwamen deze bezoekers ook tot een appreciatie en waardering. En ook tot een duidelijk oordeel, waarbij de voorkeur naar de figu ratieve kunst scheen uit te gaan. Tijdens een korte openingsbijeen komst gisteren bleek grote be langstelling te bestaan voor het ex periment. Onder meer van de zijde van het ministerie van cultuur, re creatie en maatschappelijk werk en van het Haagse gemeentebestuur. Elders uit het land en uit België en Zuid-Afrika zijn reeds inlichtin gen ingewonnen over dit uniek ge- Hier krijgen we te maken met het feit dat wij in een gebroken wereld leven. Een oorlog kan noodzakelijk zijn om de gerechtigheid te handha ven. maar daar vloeien, Individueel gezien, onrechtvaardige handelingen uit voort. Ik denk aan die foto van het mishandelen van een Vietcong-strij- der en_ aan nog andere onmenselijke handelingen, die bij geruchte vaak tot ons doordringen. Maar ik kan me toch moeilijk voorstellen dat Ameri ha daar officieel achterstaat. En verder: een oorlog in diensl der gerechtigheid blijft even goted een oorlog, met alle verschrikkingen daaraan verbonden. Met dat zelfde probleem zijn wat oudere Nederlan ders in de jaren 1940 tot 1945 ook geconfronteerd geweest toen zij on der de Duitse onderdrukking van daan kwamen dankzij verschrikke- 'ijke bombardementen van onder meer diezelfde Amerikanen op West- Ouitsland, die veel en veel erger wa ren dan nu in Vietnam. De praktijk van toen was dat mer laar toen maar liever niet over door lacht en in zijn hart maar wat bli.i vas als men de machines zag overko- Maar: ook al gebeuren er in een orlog dingen die onverantwoord 'ijn (gebroken wereld) dat mag op -ichzelf nog geen reden zijn zo nodig ">orlog te voeren als de gerechtigheid 'at mocht gebieden. Ik ben er overigens van overtuigd lat de Amerikanen de oorlog in Viet nam op ingetogen wijze voeren. Als de VS het zouden willen, dan is hel oor dit land met zijn oorlogspoten Over en weer kom» het in iedere oorlog tot grote wreedheden. Ook ii Gesteld nu teens dat men terecht bezwaar kon maken, bijvoorbeeld als christen-pacifisten, mensen waar ik overigens meer begrip en waarde ring voor op kan brengen dan voor deze christen-Vietnam - demonstran ten. Dan vind ik. dat je als christe nen betere en andere middelen ten dienste staan dan demonstreren. Een bidstond bijvoorbeeld. Die heeft meter inhoud en daar kun je meer wonderen van verwachten. Als je er tot in je ziel van overtuigd bent met die oorlog tegen Gods wil te handelen, dan is je taak als christen je tot God te richten, dat is je adres en niet het publiek aan dte kant van de straat of de mensen die het verslag over je demonstratie in de krant lezen dan wel via radio of tv er van kennis nemen. Ik wil het nog sterker zeggen. Ik vond het optreden van Verkuyl c.s. onwaardig voor de Kerk. Want deze man is toch bij uitstek de figuur waarbij we aan de missionaire ar beid van de Kerk denken Als zoda nig stond hij daar ook in de Rai, liep hij ook mee door Amsterdams straten. Ik vraag mij af: is dit nu de wijze waarop de gemeente des Heren het hare bijdraagt om tot een einde van die oorlog te komen? Ik verwacht van de Kerk meer dan duiztend Nak- ken (Piet Nak, de organisator van de demonstratie red.) bij elkaar. Dat uiterlijk vertoon heeft God niet no dig. En zou men om welke reden dan ook een demonstratie nodig hebben gevonden (als een soort vrije tijdsbesteding voor mijn part), dan tÏÏL e? ",0g vrede mee kunnen hebben, als die tocht dan maar zou hebben gteculmineerd in een bidstond, of althans in gebed. Via parlement Tenslotte mijn bezwaren tegen de temonstratie op politieke gronden. We leven in Nederland, dank zij me- de de Amerikaanse bombardementen op Duitsland m een vrije democratie, aie ir.eer geregelde wegen kent als men iets duidelijk heeft te ma ken. Die wegen, die loDen via volks vertegenwoordiging en regering moet men bewandelen. Verkuyl c.s hadden dus alle mogelijkheden. Maar in feitte is de straat gebruik» om kracht bij te zetten aan een me ling, die in feite in het parlemen' *en minderheidsstandpunt is. Deze wijze van kracht bijzetter aan een mening doet mij sterk aan "•evolutionaire tendenzen denken (ik Later voordeel voor consument (Van onze parlementsredactie) DEN HAAG „Wat we van morgen te Brussel in feite hebben bereikt is, dat de landbouw de eer ste sector in de EEG is, waarin van een volledige Europese Eco nomische Unie kan worden ge sproken." Dit zei de minister van landbouw ir. Lardinois gisteren op een persconferen tie in Den Haag, waar hij een toelich ting gaf op het resultaat van de gister morgen vroeg beëindigde marathonzit ting over het landbouwbeleid. Zoals bekend zijn de ministers van landbouw van de Zes het eens gewor den over de invoering per 1 juli a.s. van het vrije handelsverkeer binnen de EEG voor granen, varkensvlees, eie ren, gevogelte en oliehoudende zaden. Minister Lardinois noemde het Brus selse akkoord van bijzondere betekenis onze agrarische exportpositie, die juli een belangrijke versterking zal ondergaan, omdat op een veel gro tere markt onze afzetmogelijkheden ook veel groter zijn. Weliswaar zal als gevog daarvan voor de Nederlandse consument op korte termijn een prijsverhogend effect kunnen optre den, want het binnenlandse prijspeil moet zich aanpassen aan het hogere buitenlandse. Maar door de sterker© specialisatie van de produktie die thans in het verschiet ligt, zullen op lange termijn ook de Nederlandse consumentenprijzen gunstig worden beïnvloed. Hoe tevreden minister Lardinois ook bleek over de uitkomst van de mara thon, minder voldaan toonde hij zich over de inhoud van sommige artikelen. De bewindsman betreurde het, dat in bepaalde EEG-landen nog steeds landbouwsubsidies worden gegeven, die in strijd moeten worden geacht met het gemeenschappelijk beleid. Op het stuk van de financiering heeft Nederland niet meer verplichtin gen aangegaan dan reeds waren over eengekomen. Na 1 juli zullen alle resti tuties en interventies door het Euro pese Landbouwfonds worden betaald. Nederland draagt daarin bij. Vietnam. Beid. partijen schuwen de ^d.°fn U,itera"d 'P. ""«"Iele. t niet 'n formele zin). Mijn vraag is efschuw.li|kst. middelen met. en blijft: past het op dbze wijze «la LONDEN Associatie met de EEG voor de Britse regering onaanvaard baar. De Britse minister van buiten landse zaken, George Brown, zei dit gisteren in het Lagerhuis. Hij zei dat associatie Engeland ver plichtingen zou opleggen zonder het recht te gevan aan de besluitvorming in de Europese gemeenschap deel te nemen. Zoals bekend verwacht men Franse regeringskringen dat president De Gaulle bij zijn komend overleg met premier Wilson Engeland een „over gangslidmaatschap", een vorm var sociatie, zal aanbieden. i aan je gevoe- Natuurlijk, er zit bewogenheid achter en die zal best eerlijk zijn. Ik heb geen enkele reden om daaraan te twijfelen. Maar. zit hier niet een sterke mate onder waardering in van de ideolo gische kracht van het commu nisme, dat in zijn totalitaire staatsidee de antichrist is? Hoe kun je dan in vrede en vrijheid samenwerken met of zelfs onder dat communisme? De Sir Winston Churchill, de top- schoener van de Sail Training Association verlaat de haven van Portsmouth Dit zou op zich zelf tiiet vermeldenswaard zijn, ware het niet dat de bemanning bestaat uit 39 jonge vrouwen in de leeftijd van 16 tot 21 jaar. De meisjes zijn leden van de Is land Sailing Club in Salcombe, Davon. de Girls' Nautical Training Corps en van de Sea Rangers. Voor een cruise van twee weken zijn ze naar zee vertrokken. Ge durende die tijd staan ze onder bevel van kapitein Glyn Griffiths, die voor alle zekerheid toch ook maar zeven geroutineerde zee lieden heeft gemonsterd. Je kunt per slot nooit weten

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 5