Krishnamurti was hier Veranderde normen alleen hanteren tot Gods eer Een noord voor va ndaag Herinnering aan twintiger Roem van weleer sterk getaand jaren rTkorJn Ds. Velema voor christelijke gereformeerde vrouwen Mosje Day an minister van defensie BONN LEVERT GASMASKERS Uw probleem is het onze.... NliL Meer sparen: een van de grootste opgaven VAN NELLE ClJCBOo deel! A. BORST PZN HERDACHT Een perfecte organisatie moet Ahasveros de beste vrouw be zorgen, die denkbaar is. Het hele land wordt uitgekamd. Hoe veel meisjes zullen niet met mooie kleding en versiering de aandacht getrokken hebben? Hoeveel ouders zullen niet alles gedaan hebben, haar dochter in het paleis te krijgen? Nauwkeurig wordt verteld, hoe de meisjes twaalf maanden intensief aan het hof werden voor bereid, om de koning te ontmoeten. „Men gaf haar alles, wat zij uit het vrouwenhuis naar het koninklijk paleis begeerde mee te nemen." Ze kregen alleswat zij verlangden, om zich zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Esther dook niet onrustig in sieradenschrijn of linnenkast. Van haar vertelt het verhaal, dat zij alleen nam, wat men haar gaf, en zelf niets vroeg. Zij heeft haar ivortels in een andere wereld en heeft geen behoefte, om zich met de middelen van deze wereld te benadrukken. Het doet ons denken aan David, die in de wapenrusting van Saul Goliath niet bevechten kon. Hij ging, zoals hij was. gewapend met vijf steentjes. Daarin zijn Esther en David te vergelijken met het evangelie in haar gang door de wereld. Wij lezen vandaag Richteren 8 22-35. VRIJDAG 2 JUNI 1967 R.K. PRIESTERS: Kerk verwaarloosde zielszorg homofielen ROTTERDAM In de zielszorg voor homofielen heeft de kerk tot dusver verstek laten gaan. Slechts weinig ho mofielen hebben de moed zich tot een zielszorger te wenden. Tot deze conclusie kwamen priesters van het dekenaat Rotterdam van de Rooms-Katholieke Kerk, Zij besloten eenstemmig, dat de ho mofilie weer onder de aandacht van het pastoraal concilie gebracht moest worden. Het concilie heeft de kwestie namelijk van de agenda afgevoerd. De kerk moet meer doen. dan alleen begrip tonen. Zij moet ook de publieke opinie beïnvloeden met woord en daad, zo betoogde rector E. Schraven. Hij deed de suggestie, dat de kerk daartoe homofiele vriendschappen zou bevestigen met kerkelijke plechtighe den. Ds. F. de Gidts overleden UTRECHT Op 89-jarige leeftijd is overleden de hervormde emeritus predikant ds. F. de Gidts. Ds. De Gidts werd 5 augustus 1877 te Gouda geboren. Op 15 februari 1903 deed hij zijn intree te Goedereede. Ruim 23 jaar werkte hij daar. Hij ver vulde op Goeree-Overflakkee velt bestuursfuncties en was er een geziene persoonlijkheid. In 1926 nam hij een beroep aan naar Oud-Vossmeer en vandaar vertrok hij in 1932 naar Asperen. Op 1 oktober 1942 ging hij met emeritaat. Dr. L. F. v. Muiswinkel in proefschrift: Inflatiebestrijding niet te vroeg ter hand nemen (Van onze nnderwijsredactie) AMSTERDAM —Aan de Vrije Uni versiteit is vandaag drs. L. F. van Muiswinkel gepromoveerd tot doctor in de economische wetenschappen op het proefschrift inflatie en econo mische groei. Promotor was prof. dr. F. de Roos. Na de laatste oorlog eisen beschou wingen over inflatie en de econo mische groei de aandacht op. In deze studie wordt nagegaan welke invloed van inflatie uitgaat op de economische groei in de ontwikkelde volkshuishou ding. Daarbij wordt inflatie omschreven als een stijging van het algemene prijspeil en economische groei als een toeneming van het reële nationale inko- j men gedurende een langere periode. Verder wordt aandacht geschonken aan de gevolgen van inflatie. Dr. Van Muiswinkel merkt op dat inflatie de functies die het geld in het maatschap- j pelijk leven vervult niet zal aantasten, j wanneer er sprake is van een gema tigde inflatie. De particuliere besparin- geri worden door inflatie niet aange tast J/l het laatste hoofdstuk van het proefschrift wórdt geconcludeerd dat het over 't algemeen aanbeveling ver dient in een klein land met een rela- tief grote buitenlandse handel, zoals Nederland, eerst dan de inflatiebestrij ding ter hand te betalingsbalans duurzaam dreigt te vertonen. Een van de stellingen bij het I proefschrift luidt: „Een effectief loon- beleid, waarbij de stijging van de lo nen wordt afgestemd op de verhoging van de arbeidsproduktiviteit. is in Ne- derland met het afnemen niet moge lijk". Dr. Van Muiswinkel, geboren in Den Haag. studeerde aan de VU en deed in 1961 doctoraal examen. Hij is verbon den aan de Nederlanse Bankiersvereni ging, sinds 1 januari 1967 als ad junct-secretaris. Hij is tevens docent aan de Vrije Leergangen en hij is per 1 september benoemd tot gewoon lec-1 tor aan de VU voor het onderwijl de staatshuishoudkunde. (Van onze kerkredactie) HUIZEN Krishnamurti was hier. De man, die eens als De Nieuwe Massias, De Ster van het Oos ten op ieders lippen was, heeft voor het eerst sinds jaren weer een bezoek van ruim een week aan ons land gebracht. De vijf lezingen, die hij in Amsterdam kwam houden, zijn betrekkelijk onopgemerkt gebleven. Zijn naam bleek niet meer in staat, de gemoederen op zo grote schaal in beweging te brengen, als veer tig jaar geleden, toen miljoenen over heel de wereld met hem dweepten. Wie is Krishnamurti? In 1908 (hij was toen elf jaar) „ondekte" de Engelse Annie Besant, leidster van de Theo sofische Beweging, hem op een van haar reizen in India. Zij verwachtte een nieuwe incarnatie nn Christus, de komst van een Grote Wereldleraar, die de mensheid een nieuwe religieuze impuls zou geven en meende deze in Krishnamurti gevonden te hebben. Het is verboden Krishnamurti te fotogra feren. Deze archieffoto dateert van om streeks 1930, toen hij zijn triomfen vierde. Hij werd naar Engeland gebracht en kreeg een opvoeding, die bij zijn toekomst paste. Inmiddels stichtte zijn pleegmoeder de wereldomspan nende Orde van de Ster van het Oos ten. In 1925 aanvaardde hij zijn mes- siaschap. Hij maakte reizen over de hele wereld en kreeg miljoenen ver eerders. Een kasteel in Ommen, hem geschon ken door baron Van Pallandt, werd zijn hoofdkwartier. Duizenden woon den daar de jaarlijkse „Sterkampen" bij, waar de Ster van het Oosten bij het kampvuur zijn toespraken hield. Tempels waren al in aanbouw, om hem te vereren. Maar plotseling in 1929 brak Krishna murti met zijn orde. de theosofen en het messiasschap. Als een eenzaam filosoof, zonder volgelingen wilde hij voortaan zijn weg gaan. Uroigvmriii Het kost veel moeite, om tot de We reldleraar door te dringen. Zijn om geving tracht hem met alle geweld te beschutten voor publiciteit. Met het dreigement, dat we er uitgezet zullen worden, als we een fotograaf meenemen („Wij vinden het ook jam mer, maar hij heeft nooit gewild, dat van hem een foto gemaakt wordt") lukt het een afspraak te ma ken in zijn tijdelijk home, een rijk gemeubileerd landhuis. Het staat op de grens van Huizen, Bus- sum en Naarden, de streek, waar zo veel vreemde groepen huizen. Boedd histen, vrijkatholieken. maar ook (Van onze kerkredactie) nog bondsdagen, TEL AVIV Na demonstraties in Tel Aviv en andere Israëlische plaatsen en na een woedende poli tieke storm is de 52-jarige ex-ge neraal Mosje Dayan. de eenogige Israëlische held van twee ge slaagde campagnes tegen de Ara bieren. benoemd tot minister van; defensie. Voor vele Israëliërs is de terugkeer van Dayan op defensie een riem onder het hart. De laatste dagen hadden zij Israë| ieveren „r rteefe mnr gedemonstreerd vonr r.jn bondsr,e,rmr hr( vrr. terug er. zoek van Israël om levering van 20.000 Dayan, die als chef-staf de Israël:- j gasmaskers voor de bevolking ingewil- sche troepen heeft aangevoerd in de |jgd uit „humanitaire overwegingen". Sinaï-oorlog tegen de Egyptenaren, behoort tot de kleine Heroet-partij.j Naar in regeringskringen verluidde waarvan ook oud-premier Ben Goe- heeft minister Schroeder (defensie) rion lid is. zich niet tegen de levering verzet. Hij De generaal, die als het om mili- j wenste slechts, dat zijn ministerie bij taire aangelegenheden gaat nooit be-1 dergelijke kwesties om advies wordt scheiden is, maar zich over politiek al- gevraagd. Zoals bij internationale hulp- tijd wat verontschuldigend uitlaat, was acties gebruikelijk is loopt deze zaak in het huis van de 80-jarige Ben Goe-1 via het ministerie van binnenlandse za- rion toen hij hoorde dat hij een mo-1 ken. gelijke Israëlische veldtocht tegen de' De leverantie van de gasmaskers Arabieren zal moeten leiden. Hij zei I zien de Arabieren nu als een schen- alleen: „Dit legt een zware last op ding van de dinsdag door minister mijn schouders". Brandt uiteengezette neutraliteitspoli- De generaal was al in veldtenue en i tjek van de Bondsrepubliek in het Ara had alleen nog een opdracht nodig. bisch-Israëlische conflict. De Arabie- Het uniform zal hij waarschijnlijk blij- ren zunen het Westduitse besluit als om geen ontspanningsdagen?" Ze be treurde het, dat het voor velen bete- \MSTERD AM Even zag hetkent een dagje uit zijn en legde ver- ernaar uit. dat de Pniëlkerk !>™d t"!Sen •■allarla' zakan'.' ews'e; ,i lijke stromingen, die zich in deze tijd in Amsterdam-West het grote aan- opdringen en de bondsdag, tal belangstellenden voor de ne gentiende bondsdag van de Bond Meetellen van Christelijke Gereformeerde Ze gewaagde van de ontmoetingen Vrouwenverenigingen niet zou van groeiende bond met andere bon- kunnen bevatten. Maar uiteinde- jj»t' lijk zat toch iedereen in de met den heeft, meetelt, schitterende rozen versierde, mo- Ds H vdcma urt ApeId00rn derne kerk met zijn 1200 zitplaat- sprak over: „Blijvende normen bij ver- sen, waar wel veel stoelen waren anderende vormen." „Het komt op de bijgeplaatst. ~ee3' ">n ?unt u bij veranderde vor- JO r men veranderde normen hanteren lol De presidente, mevrouw B. J. Vele- ieer van God9 ma-Benschop uit Ugchelen. stelde de Veranderingen zijn op zichzelf ge— BONN West-Duitsland zal toch men nooit doorslaggevend. We moeten ons houden aan Gods Woord. Omdat God ons met open ogen en oren in deze tijd plaatst kunnen we de veran deringen onderkennen en in Gods licht plaatsen. Meer en meer moeten we zien dat het Evangelie ingaat op het versnelde beweging geraakt. Waarom wankelt zoveel dat vroeger vaststond? Waar gaan we heen? Verklaart De bijbel openbaart achtergronden. Maar ook hier is een voorgrond en een achtergrond. De voorgrond is het Oude Testament, de wet. Lost dit alle vra gen op? Nee. want God openbaart niet alles. Dit geldt ook voor het Nieuwe Testament. Jez,us heldert geen zaken of problemen op, maar verklaart de Vader. Eens -zal niets bedekt zijn. dat niet ontdekt zal worden. Wij zullen God kennen gelijk Hij is en God zal zijn alles in allen. Geen opheldering van vraagstukken, maar volstrekte eenheid met de goddelijke Antwoordgever. Lou de Palingboer hebben in deze buurt hun hoofdkwartier. Ook Sera- pion heeft er geopereerd. Bij aankomst wordt ons nog eens ver zekerd, dat de grote man eigenlijk helemaal geen tijd heeft. Als we een kwartier in de salon hebben ge wacht, komt een gedienstige dame ons thee aanbieden. Maar ineens schrikt ze „Daar komt hij aan" en ze maakt, dat ze weg komt. Met de thee. De grijze, kwieke Indiër, steeds vrien delijk en gevat, maakt in alles de indruk van every inch a gentleman. Alleen zijn kleding is daarmee niet in overeenstemming: grijs vest, blauw overhemd, bruine broek. Hij heeft grote, zeer donkerbruine ogen, maakt levendige gebaren. Men ziet het hem niet aan, dat hij juist zeventig is geworden. Hij zoekt steeds je ogen en klopt met zijn vin ger op je knie. om je aandacht gespannen te houden. Boodschap Krishnamurti's boodschap is eigenlijk heel eenvoudig. Hij roept de mensen op zich vrij te maken. Vrij van vrees voor lijden en dood. vrij van stelsels, dogma's en discipline, van geloof en gezag, van ideologieën en theorieën. Pas wanneer men zich van dat alles verlost heeft, kan men zichzelf ver wezenlijken. Dan wordt men echt mens. Dan vindt men innerlijke rust en vrede en is men in staat de pro blemen bewust tegemoet te treden en de feiten onafhankelijk, onbevoor oordeeld onder de ogen te zien. •Te kunt de waarheid niet langs een door anderen voorgeschreven weg vinden. Ieder mens moet zijn eigen weg gaan door twijfel en zelfonder zoek. Men moet zijn eigen waarheid vinden en niet de waarheid van een ander. Bloem „Kijk eens naar die bloem", zegt hij ineens. „Weet u. dat het ontzaglijk moeilijk is. om die bloem te zien? Dat moet je zelf doen. Als iemand anders mij zegt. hoe de bloem er uit ziet, of als ik er mijn eigen gedach ten over heb. kan ik die bloem al niet meer zien, zoals ze is. Onbevoor oordeeld naar een bloem kijken is o zo moeilijk". Vandaar Krishnamurti's strijd tegen al le gezag en ideologie. De dingen zijn allemaal nogal simpel. Is hij anar chist? Wel nee. dat alle klassen ver deeld zijn en man tegenover man staat, dat is anarchie. Maar dat is de schuld van de ideologieën. Zij verde len de wereld. Krishnamurti toont zich voorstander van een wereldrege ring. Als we opmerken, dat dit toch ook een geloof, een ideologie is. valt hij ons beminnelijk in de rede: Geen geloof, ik zie de feiten. De we- I reld wordt geregeerd door corr.pu- Gezag Op deze wijze debiteert de Grote We reldleraar zijn diepzinningheden ver der. Alle geestelijk gezag is ver keerd. Je moet mij niet volgen, ook Christus niet. Je moet het zelf vin den. Is Christus uniek? Mijnheer, hoe komt u er bij? Hij predikte lief de (laten we aannemen, dat hij dat deed, wij weten dat alleen via zijn discipelen), maar dat deden de le raars van India al duizenden jaren geleden. Het is bedrog vart de priesters (en K. bedoelt hiermee blijkbaar de dragers van de „geor ganiseerde godsdienst"), dat Hij hier in uniek was. Het christendom predikt een hemel hierna. Dat is ontvluchting van de werkelijkheid, een vorm van vrees. Daarvan moet de mens juist verlost worden. Enzovoort. Ineens springt de grote man op. Het was hem een groot genoegen ons te ontvangen. Het gesprek heeft een half uur geduurd. Hij brengt ons zelf naar de deur en wil nog even kwijt, dat hij geen geld heeft en geen mensen exploiteert. Messias |Hoe hij er nu over denkt, dat hij vroe ger Messias genoemd werd? vragen we hem nog. Och, titels zijn niet belangrijk. Als je maar luistert naar wat iemand te zeggen heeft. Volgelingen wil Krishnamurti niet heb ben. Ieder moet zelf zijn pad gaan. Intussen heeft hij toch een groep toe gewijde bewonderaars en bewonder aarsters om zich heen, vooral onder de beter gesitueerden. Zeker duizend mensen hingen elke avond in de RAI aan zijn lippen. Tn zijn huis-, tuin- en keukenfilosofie kan dat moeilijk liggen. Hangt er dan (misschien zijns ondanks) toch nog een sfeer van messiasschap om hem heen? Het devote gedrag van zijn omgeving doet het vermoeden. Hij is wars van organisaties. Zij staan het zoeken naar waarheid in de weg. Maar een goed ge oliede organisatie geleid vanuit zijn hoofdkwartier in Saanen (Zwitserland), zorgt voor de verspreiding van zijn ideeën. Vanzelfsprekend valt ook alle „georga niseerde godsdienst" (een term. die Krishnamurti voor in de mond ligt) Brieven die niet rijn voorzien van naam en adres kunnen niet In behandeling worden genomen. Geheimhouding is verzekerd Vra gen die niet onderling met elkaar In verband staan moeten In af zonderlijke brieven worden ge steld. Per brief dient een gulden aan postzegels te worden Ingeslo ten. Vraag: Hoeveel belasting moet men betalen als de ƒ400 aan rente overschreden wordt? Moet men dan van spaargeld en rente of alleen van de rente betalen? Ik ben onge huwd en verdien ƒ325 bruto per maand. Antwoord: Wanneer men meer dan 400 netto neveninkomsten heeft (o.a. rente), valt men in de inkomstenbelasting. Deze wordt be rekend over het totale inkomen: loon, plus rente, enz. De reeds inge houden loonbelasting komt als voor uitbetaling op de IB in mindering. Verschillende aftrekposten der socia le verzekering kunnen een rol spe len en er moet ook IB betaald wor den over vakantiegeld, tantième en bijzondere beloningen, waarop al leen voor de loonbelasting een bij zonder, tamelijk laag, tarief van toe passing is. Hierover kan uw werkge ver u inlichten. U wordt aangesla gen over de rente, niet over het spaarbedrag. Vraag: In september 1960 nam ik een radiotoestel met luistervergun ning over, betaald tot en met au gustus 1961. Ik gaf dit aan in maart 1961, omdat ik toen pas de luister vergunning ontving van de persoon, van wie ik het toestel overnam. Na dat ik na verloop van een paar maanden nog niets gehoord had, schreef ik naar de Dienst luister en kijkgelden. Ik kreeg geen reac tie. Daarna nogmaals geschreven. Ook geen antwoord. In december 1965 kreeg ik contro le, zodat aan het licht kwam, dat ik geen luistervergunning had. Ik kreeg nu een navordering van 86,50 voor het luistergeld van sep tember 1961 tot en met mei 1967. Nu heb ik al geschreven dat ik mij hiermee niet kan verenigen, omdat ik aan mijn verplichtingen voldaan heb. Ik schreef ook dat ik twee maal geschreven had, maar geen antwoord ontving. Het is dus een fout van de admi nistratie. Daarom lijkt het mij juist dat de dienst nalatig is geweest en zelf maar de kosten moet dragen. Ik hoefde toch niet te blijven schrij ven? Ik wil nu betalen vanaf de cember 1965. Antwoord: De verschenen termij nen worden niet meer ingevorderd na verloop van 5 jaren, te rekenen van de dag waarop het recht tot invordering bestaat, aldus art. 3 van de luistergeld beschikking. U zal dus alle nog niet vervallen ter mijnen moeten betalen. Aan de hand van het bovenstaande kan u zelf het bedrag van de navordering controleren. Goed voor de huid het gehele jaar door Krishnamurti Writings Incorpo rated, Weikamperweg 93, Hoen- derloo is het adres, waar men tegen gepeperde prijzen de les sen van de grote leraar kan be stellen. (Van e r redacteuren) Mevrouw C. J. Wiltink-Smit. alge meen adjuncte. kondigde de actie ABCZ voor de zending aan. A bete kent auto's, B een bijbelhuis. C is col portage en Z is 'n zendingsziekenhuis. Allemaal zaken die men hoopt aan te leven. De vraag: mag er van- kunnen schaffen voor de zending in daag meer dan vroeger? is niet met Vendaland en misschien onder de To- Toch spreekt hij op een zin af te doen. Veroordeeld moet radja's. De actie duurt een jaar. iets worden als het niet is tot Gods eer. Ds. Velema ging onder andere in op de kerkelijke verdeeldheid. Moeten we SCHEVENINGEN De institutione le beleggers zouden méér voor de fi nanciering van de industrialisatie kun nen doen. AI teveel Ietten deze instel lingen op de waarde van het onroe- onder de banvloek van de ideologie. rend goed. terwijl een analyse meer Ook het christendom. finaneieringsmogelijkheden zou kun nen blootleggen. Dit zei prof. dr. C. F. Scheffer. hoog- Geloof weet zeggen God? De grote Wereldleraar alles van. De mensen, die n God te geloven, hebben de halve wereld in ellende gedompeld. Gelooft u werkelijk in God? Dan zou uw gelaat een glimlach vertonen en u zou geen menselijk wezen ver nietigen. gogeve: leraar aan de Katholieke Economische Hogeschool te Tilburg, gisteren in een rede op de jaarvergadering van het Verbond van Protestants-christelijke Werkgevers, De bedrijsinvesteringen zullen zich de komende jaren op hoog niveau moe ten bewegen. De financiering zal een bijzondere krachtsinspanning vereisen. ven dragen, hoewei de ministerspost in feite een burgerlijk ambt is. Geen enkel voorschrift verbiedt de nieuwe minister van defensie, die deze post van premier Levi Esjkol overneemt, echter een uniform te dragen. NED. IIERV. KERK Beroepen te Arnhem (vac S. de Roest: toez.). L. Schellevis te Gouda Aangenomen naar Wijckel toez.1 A "E. D. A. Ravesloot te Den Helder: de be noeming tot directeur J een onvriendelijke daad opvatten, al dus de reactie van de plaatsvervan gend secretaris-generaal van de Ara bische Liga, Sajed Nofal. in Cairo. yoor kerkelijke sociale arbeid venhage. J. Germans te Enschede Bedankt Muilwijk te Garderen: voor Varsseveld ivac. J. M. de Meij: toez.i, W. Koole te Leeuwarden. Beroepbaar kand. G. A. de Groot. West zeedijk 15. Rotterdam GEREF. KERKEN (vrljgem Beroepen te Voorburg. W. G. de Vries de stichting te Helpman Gra- Nieuw-Lekkerland. A. VRIJE EVANG. GEMEENTEN Bedankt voor Groningen. L. Oost te Veendam. 75 jaar de Christelijke Gereformeer de Kerken opdoeken? Ik vind de kerkelijke verdeeldheid verschrikke lijk, maar er moet een kerk zijn met een katholiek karakter. Hebben wij het alleen bij het rechte eind? Op dit ogenblik is er geen kerk met wie wij kunnen samengaan: geen valse eenheid, maar werkend wachten en wachtend werken. Achtergronden In de middaguren sprak de heer dr. C. Rijnsdorp over: „Achtergronden." Op het verzoek over moderne litera tuur te spreken wilde hij niet ingaan omdat hij dat al op de studiedagen van de Bond van Gereformeerde Vrou wenverenigingen had gedaan. Daarom koos hij nu een ruimer onderwerp. Achtergrond veronderstelt voor grond. Het valt op van hoe weinig za ken wij de achtergrond kennen, ter wijl we er toch nauw bij zijn betrok ken. -Spreker gaf eer. aantal voorbeel den waarbij ons de echte achter- grond-informatie wordt onthouden, zo als over de wereldpolitiek, de binnen landse politiek en de kerkelijke poli tiek. Door de moderne communicatiemid delen kennen we de voorgrond van de hele wereld. En die wereld is in een Aan het einde van de middag zong het vrouwenkoor van de Molukse Evangelische Kerk uit Moordrecht en declameerde mevrouw L. Sta- fleu-Kruikemeier. Bekend werd ge maakt, dat de penningmeesteresse me vrouw F. den Braber-Maaswinkei is herkozen en er werd kennis gemaakt rnet mejuffrouw D. Noorlander, die se-jOm God te ontdekken, moet de mens dert enige tijd de functie van secreta- i zioh eerst bevrijden van alle propa- resse vervult. ganda, alle geloof. schenkt Prof. Scheffer wees tegen de ach tergrond van al deze moeilijkheden op het grote belang van hetgeen de onderneming in eigen hand heeft: een intensief gebruik van de beschik bare middelen door efficiënt voor- raaddebiteuren- en kasbeheer, het streven naar een harmonische op bouw van het produktie-apparaat (eventueel te realiseren door samen werking), een rationeel vermogensbe heer en verbetering van de finan ciële planning. Zowel voor interne als externe financiering is de rende mentskracht de voornaamste' basis. De hoogleraar meende, dat niet ver wacht mag worden dat er anders dan door toeneming van besparingen en een sterker geleiden van de besparin- gen in de richting van het particuliere -i Verhoging van de besparingen is daar- j bedrijfsleven meer bronnen kunnen ment over de noodzaak om God te om wellicht een van de be'angrijkste worden aangeboord of uit bestaande inden, maar als we daarop inhaken.opgaven waarvoor ons land komt te bronnen meer kan worden geput. ■posteert hij onmiddellijk: Gelovenstaan. God 'taat hot vindon van God in Opdrogende bron Wat is er in de naaste toekomst van de bestaande financieringsvormen te verwachten? Prof. Scheffer zei dat in krimping van wintmarges de bron van nieuwe belangstellenden voor partici patie in de winst verder zal doen op drogen. Ook mag niet verwacht worden dat de banken méér kunnen doen dan in het verleden, al zou wellicht het sys teem van kredietverzekering (zoals dit in het landbouwkrediet wordt toege- I past) voor uitbreiding vatbaar zijn. Dit zou volgens de Tilburgse hoogleraar I nader moeten worden onderzocht, even van het hypothecaire krediet. In sommige gevallen zijn over- heidsgaranties te verdedigen, maar der gelijke garantiekredieten dienen z.i. al- i tijd op zakelijk verantwoorde basis te worden opgezet. Zij mogen nimmer als 1 een verkapte subsidie fungeren en ren- tabiliteitsvooruitzichten zijn daarom i steeds vereist. In eigen hand Waarschijnlijk moet door de tendens naar verminderde interne financiering 2 in de toekomst een zwaarder beroep 1 op onze financiële instellingen worden i gedaan, terwijl er voor de grote onder- 1 1 nemingen ook nog de mogelijkheid van 1 een beroep op de Europese kapitaal- 1 markten is. de weg. Ik zal het u bewijzen: munisten creloven niet in God. Waar om niet? Propaganda. Christenen ge loven wel in God. Ergo: ook propa ganda. (Van een onzer redacteuren) SCHEVENINGEN In de gisteren gehouden algemene vergadering van het Verbond van Protestants-Christe lijke Werkgevers heeft de voorzitter, de heer H. H. Wemmers. de op 25 fe bruari overleden ere-voorzitter van het verbond, de heer A. Borst Pzn., herdacht. De heer Wemmers verklaarde dat de heer Borst niet uit de geschiedenis van het VPCW is weg te denken nadat hij 25 jaar lang als voorzitter leiding aan het verbond heeft gegeven en met recht de bouwer van de organisatie genoemd kan worden. De heer Wemmers betuigde zijn me deleven met mevrouw Borst, die in de ze vergadering aanwezig was. NIEUW DELHI In de afgelopen zes maanden zijn in de Indiase staten Bihar, Oettar Pradesj en Maharasjtra ongeveer 6000 mensen aan pokken overleden. Dit deelde de Indiase mi nister van gezondheid. Sripati Tjan- drasekar, gisteren mee in het parle ment.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 2