PIERRE JANSSEN HOOPT OP KLEURENTELEVISIE Muziekleven verliest Marinus Egberts - ZATERDAG 27 MEI 1967 Annemarie Oster imiteert op tv (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Vanavond een de buut op het scherm: om 9.20 uur bij de VARA op Ned. 2. Annemarie Oster, dochter van Guus Oster en Ank van der Moer, stelt zichzelf voor als imita- trice. Het toneeltalent heeft zij van va ders- en moederszijde geërïd, maar zij handtelt ermee naar haar eigen smaak. I Op een keer trad zij op in het IVPRO-radioprogramma „Sater op zon dag", waar zij een paar van haar taties ten beste gaf... en daar werd haar onmiskenbaar talent voor het baret ontdekt. Voor Annemarie dus geen groot toneel, maar kleinkunst. Éénmaal stond zij voor de camera's nog niet zo lang geleden. Zij presen teerde toen een optredten van „Les frères Jaques" uit Parijs en dat deed ke heel innemend. Niettemin komt zij nu onbeschroomd tevoorschijn in een eigen kleine show, met zelfgemaakte teksten en imitaties Van Martine Bijl, Conny van den Bos, Rika Jansen, Liesbeth List en Brigitte Bardot. Hoe bekwaam zij dat doet, kunt u zelf horen en zien. Elke uitzending lijkt de eerste SCHIEDAM „Dag Pierre hoe is het nou?" „Druk, ontzet tend druk met de school en geen tijd meer om over kunst te praten." „Maar wèl de vijftigste keer Kunstgrepen, hè?" „Ja, geluk kig wel, ik hang nu nog meer dan vroeger aan de televisie, kan ik weer praten met de mensen vroeger in het Museum deed ik dat elke avond maar als direc teur van de Rotterdamse Kunst academie heb je er geen tijd meer voor gek, hè?" „En wat denk je van de vijftig ste?" „Niks. Elke uitzending lijkt net de eersteik ben er elke keer weer doodnerveus van. Maar het is een spanning in mijn leven, die ik niet graag zou willen missen." sen eens op, of ik loop even bij hem aan. Zijn thuis zowel als zijn kamer in de Academie zijn vestingen, die zorg vuldig worden bewaakt door twee Cer berussen (maar van de vriendelijke, zij het onverzettelijke soort!): zijn blonde vrouw Eva en zijn secretaresse. Pas als mevrouw Eva Janssen heeft In dienst van het geestelijke leed gezegd: het mag, kan je zijn secretares se opbellen met die boodschap, en die zegt dan weer innemend-bedenkelijk: „Ik zal eens zien, of het kan!" Deze bewaking hangt wel een beetje samen met de overgevoelige spannin gen, die Pierre Janssen altijd in greep hebben. Wie hem voor de c; ra's ziet, denkt: „Wat is die man veus!" maar in zijn gewone leven is Pierre niet anders. Geen ogenblik kan hij zijn hoofd, zijn handen en zijn voe ten stilhouden, het is, alsof hdj voortdu rend letterlijk met zijn magere lengte in de knoop zit. Bovendien is hij in alles en iedereen geïnteresseerd, dus zonder trouwe be waking zou hij geen weerstand kun nen bieden aan de stroom van mensen sn zaken, die extra-belangstelling vra gen. Zijn dagelijks werk én de weken lange gespannen voorbereiding op zijn tv-uitzendingen hpuden hem toch al driekwart van het etmaal gevangen. „De school" gaat dag en avond door en Pierre is op zijn post voor de dui- zend-en-één-mensen, die hem dingen komen vragen; hij vergeet naar huis te gaan om te eten, en dat is geen grappige anecdote. En nog altijd, na elke uitzending, komt die stroom van brieven: vrouw leest ze, vertelt hem de inhoud, overlegt wat te antwoorden. Zij is tweede secretaresse. Zijn kinderen, de tweeling van 12 en de dochter va kennen papa niet anders dan in veuze hurry, of moe, heel moe, maar altijd levendig en bereid tot praten. „Kijken ze naar je uitzendingen, kinderen?" (Van onze kunstredactie) ROTTERDAM De in brede kring geliefde Rotterdamse koor dirigent, componist en muziek pedagoog Marinus Egberts is don- derdag in Huize Borgsate overle den. Hij was 78 jaar. Met hem is rijk begaafd man heengegaan, die veel heeft bijgedragen aan de verdieping van het culturele le ven. Vooral het geestelijke lied had de liefde van zijn hart. Hoewel de jonge Marinus gebo ren 14 september 1888 al op twaalf- J jarige leeftijd als viool-solist optrad tijdens een concert in de oude Doelen, leek hij aanvankelijk voorbestemd voor het schilderambacht. Eechter, ondanks gelei|studie aan de academie voor beelden de kunsten en het behalen van de te kenakte, koos hij toch de muziek. eurd Egberts studeerde o.a. bij Frits Tol- - lig. Spaanderman, Bernard Diamant. Henk Badings en Textor. Het was voor natal Spaanderman, directeur van de en organist van de 841. St. Janskerk in Gouda, die hem stimu- LJleerde. Vele koren heeft de heer Egberts geleid en verscheidene van zijn com positie ging tot het vaste repertoire behoren. Een hoogtepunt in zijn loop baan was de uitvoering van zijn feest cantate „De schippers van Holland" door zevenhonderd zangers en zange- >pri ressen in Rotterdams Laurenskerk. Het werk werd ten geboren gebracht bij het zilveren regeringsjubileum van koningin Wilhelmina. Bij zijn gouden jubileum in 1958 werd Egberts onderscheiden met de gouden ere-medaille in de orde van Oranje-Nassau. In 1963 vierde hij een drievoudig jubileum: hij was toen 75 jaar oud, 55 jaar toonkunstenaar en vijftien jaar leider van het koor dat het hem langst heeft mogen behouden, „Vox Ju'bilans" in Waddinxveen. Dinsdag 30 mei, zal Marinus Egberts na de door dr. W. van den Bos in Borgsate te leiden rouwdienst (14.00 uur) ter aarde worden besteld op de algemene begraafplaats „Hofwijk" aan de Delftweg in Overschie. De rouw stoet wordt daar om drie uur verwacht. „Ja, ze zitten roerloos en gebiolo geerd voor het scherm, maar ze zeggen er weinig over. Een bepaalde gevoelig heid weerhoudt ze ervan, er over te praten, denk ik. Ik weet eigenlijk niet, hoe ze erover denken..." Toch geteld „Die vijftigste keer.... dat is genlijk een beetje overvallen. Ja, ik heb eerst wel geteld, tot de 25ste onge veer. Dan dacht ik altijd: nu komt er een vriendelijk briefje van de AVRO, waarin staat ,,'t is nu. aardig geweest en dus stoppen we ermee." Ik zei dan tegen mijn regisseur, of nee, mijn me dewerker zeg ik liever, „Leen, dit ii vast de laatste keer, 't is al de zo veelste!" En Leen Timp, altijd rustig: „Welnee, jongen, 't is de eerste keer, elke uitzending is de eerste!" En ja, zo ben ik dat ook gaan voelen." „Nou en toen het de vijftigste opna- ie zou worden, woensdag in Ostia An- ca, was het een anti-climax, dat deed ie niks meer. Wat ik wél dacht: hé, toen ik begon was ik 32.... nu ben ik 40 jaar. Acht jaar gegroeid in die tijd.... dat zegt toch wel iets, ,hè? Ja, ik Het boek dat elke (oud-)vlddrdfngèr wil bezitten: ELDVERHAAL VAN VLAARDINGEN blijf altijd in spanning voor de uitzen ding. Ik zie dan al die mensen voor me, een hele zaal vol, en ik moet het gaan vertellen. Dat is een opgave hoor, en je denkt: zou het me wel lukken?" „Goed, noem het een mijlpaal... na acht jaar de 50ste uitzending. Dan heb ik toch mijn draal er in, dat het ge lukt is. Vergeet niet, dat in de eerste tijd van de televisie door Ik weet niet hoeveel deskundigen is beweerd en te boek gesteld, dat beeldende kunst geen onderwerp voor televisie zou zijn. Nou, toen ik begon, dacht iedereen: dat )s een flop. Maar ik weet, dat het gegaan i dat ik nog altijd wat ze not een grote kijkdichtheid heb. Nee, ik weet niet, hoeveel. De AVRO heeft mij eens een heel vriendelijke brief r geschreven, maar die heeft mijn vrouw gelezen. Ik wil dat allemaal niet zo precies weten, ik zie maar één taak voor mij: de mensen te vertellen beeldende kunst." Vurig- e wens „Mijn vurige wens is, dat de AVRO met dit programma nog doorgaat in de kleurentelevisie. Dan kan ik pas echt werken, dan begin ik helemaal opnieuw. Ik heb met Leen samen één uitzending gemaakt voor de experimen tele kleurentelevisie... ach, dat was heerlijk! Ja, ik zeg het eerlijk, ik hoop ontzettend op de kleuren-tv." „En die vele brieven die je krijgt, staat daar ook kritiek in?" „Nee, nooit, altijd geïnteresseerde vragen. Ik heb nooit een nare brief gehad.... of mijn vrouw moest ze me weghouden, maar dat geloof ik toch niet." „Na jou zijn anderen op het scherm gekomen met beeldende kunst. Hoe denk je daarover? Over Openbaar Kunstbezit bijvoorbeeld?" „Nou, het heeft me verbaasd, dat er nooit eens overleg is gepleegd, nie mand heeft me bijvoorbeeld ooit ad vies gevraagd. Toch zou ik wel een advies hebben voor O.K.: laten ze toch allerlei kunsthistorici vragen om te praten over dingen waarvan ze echt houden. En niet al die kunstgeschiede nissen erbij. Er wordt soms een tekst geschreven door een kenner, maar die man mag dan niet op het scherm ko men omdat hij lelijk is of geen goeie microfoonstem heeft. Dat kan niet! Ie dereen die bezield is, is goed om te zien en al praat hij dan schor of hakkelig, als de liefde voor het onder werp er maar is, valt dat allemaal weg. Op déze manier wordt het doce- en dat is wat bijv. Teleac moet doen, ja Teleac moet met exacte gege vens over kunsthistorie komen, dat zijn speciale léssen. Maar wat O.K. evenals ik, doet, dat is zomaar alle ménsen warm maken voor beeldende kunst en dan geeft het niet of dat' gépolijst of moeilijk gaat. O.K. werkt met gestyleerde, nagelezen en beoor deelde scripts... en dan moét de warm- sl uitgaan. Niet altijd, gelukkig. Soms is het heel fijn!" Wij niet 200 foto's van Vlaardlngen rond 1900, me Interessante bijschriften door A. Bijl Mz Verkrijgbaar bij de boekhandel of bij di SG BOEKHUIS DEN DRAAK Postbus 235, VLAARDINGEN. Toezending per post na stortingvani 16.5 15.90 0,60 porto) op giro 23.53.25 t.n.\ - 20.30 Verzoekplaten. 22.30 Nieuws. 22.40 Overweging. 22.45 Muzikaal sportprogram- portages. 23.55-24.00 Nieuws. lMO^^Nleuw" 29 Aansluitend: 18>.20m|rereo: L?cht gevarieerd muziekprogramma. NRU: 18.45 Het Europees kampioenschap programma. 23.55-24.00 T TELEVISIE VWVVONll Nederland I STËR: 19.56 Reclame. 20df Redame, wedstrljddltlOud-Internatlonais van Nederland Engeland. 21.20 Jij en ikke, TV-musical. Journaal. nking. NTS: _3.0S-23.10 Sa- nenvattlng Olympia Tour. Nederland II. NTS: STER: 20.01 Thursday, tv-mm. zu.ao /vim- ter het nieuws. 21.20 Lied jesprogramma. 21.40 Frans mu ziekprogramma. STER: 22.10 Reclame. NTS: 22.15-22.30 Jour naal. België Nederlands progr. ka nalen: 2 en 10. 18.55 Zandman netje. 19.00 Kathol.^ ^Jsd. film. 19.55 Hier spreekt meri Nederlands. Grindt, meld lv-feuilleton Theater 21.40 man van U.N.C.L.E., tv-speel- fllm (35). 23.00 Nws. erk, ziek. IKOR: 18.30 Zingt het voorbedachte lied. 18.50 Kerk veraf en dichtbij. NCRV: 19.00 Brusselse kanttekenln- soUstem' 20.00 De^christe- toekomstverwachting, le- 20.15 •spel "van klank- 3 chansons iportage. 23.30 nlsche kerkdienst. 11.30 spiegel AVRO: 12.00 ^Bon te toestand ln de wereld, sus I "mm volksliedjes. NRU^AKA. x w Muziekprogramma voor de jeugd. 17.30 Voordracht en mu ziek. 17.50 Nieuws. NRU: 18.05 Sportprogramma (II). VARA: 18.30 Stereo: Walsorkest. 18.55 Discussie over gebeurtenissen van de afgelopen 14 dagen. VPRO: 19.30 Balans: opinies gebeurtei --ïtst. AV Voor de jeugd. Radlc getoetst. AVRO: 20.00 1 chansons. 22.00 Combo met zangsolist. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. TROS: 22.55 we gaan naar Zandvoort. gevari eerd programma. 23.55-24.00 Hilversum III. 240 m en FM-kanalen. AVRO: 8.00 Nieuws. 9.02 Pyamisslmo: licht muziekprogramma. KRO: 10.00 Nieuws. 10.02 Verknipt. 11.00 Nieuws. 11.02 Koffie met Kees^^^^"oo^Nleuws" 12.02 Nederlandse Artiesten Re vue op de plaat. 13.00 Nieuws. 13.07 Ringo: Beat- en Popfesti val. 14.00 Nieuws. 14.02 Rome de buitenlandse arbel- 15.32 Country en ern muziek. 16.00 Nieuws. Voor tieners (16.30 Voet- Toto-ullslagen). kampioenschappen fllmverslag We- Ilng - Expo '67 Montreal). CVK/IKOR: reldtentoonstelllng - Expo Montreal). i— Opspraak: fljdênis. CVK/IKOR/RKK: 19.05 Bijbelvertelling v< kinderen. NTS: 19.10 T 20.25 Journaal. AVRO: Kunstgrepen. 21.00 Sammy Da- "K »st. NTS: vis Jr.. show 23.00-23.05 Journaal. Nederland II. NTS: 20.00 Journaal. _20;05 _Dr. KUdare, films. 21.45 Het 20.30 The Villains, 1 het zand. 22.10 Jour- België Nederlands progr. Ka nalen: 2 en 10. 18.35 n.m. Klein, klein kleutertje. 18.55 Disneyland: tv-programma v. d. jeugd. 19.40 Avonturen van een jongetje ln Boedapest. 20.00 Nws. 20.15 Sportweekend. 20.40 De belevenissen dr. Hofer Gilbert. 21.55 Weense operetteklanken 7.10 Da8<J£e!^®- "L3"o""Nleuws. 7.32 Radio- klant. 7.50 Lichte orkestmu ziek (gr.). 8.00 Nieuws. 8.10 NCRV-lied. 8.15 Gewijde mu- Voor de zieken. 9.35 Wa terstanden. 9.40 Voor de hulsvrouw. 10.10 Stereo: Vlooi plano (gr.). 10.25 Is Barth achterhaald?: landse volksfie bron (opn.' 11.00 Het Neder- als insplratle- ..._1 Stereo: Mo- ,-kestmuzlek (opn.). 12.22 Voor boer en tuinder. 12.27 Mededelingen voor land- lichting, ters. 17.2o voo Stereo: Lichte 3.30 Lichte gram- dek. 14.05 Schoolra- Stereo: Klarinet en 3 Stereo: Seml-klas- (gr.). 16.00 BlJbel- )g. 16.30 Strljkor- 17.00 Overheldsvoor- 7.10 Voor de kleu- de jeu^d.nl7.4° nding van de 18.30 Lichte 1 II. 298 m. AVRO: nastlek. 7.20 Liet ochtendgym- 2.00 Stereo: Metropole orkest. 2.27 Mededelingen t.b.v. land- Dansorke: listen. 13.00 N alllelten. 13.30 Ste kantenuur: I. Ste; dubbelkwartet; II. Mono: Klas sieke en moderne kamen ziek. II. Stereo: Radio -4.30 Met het vs. 13.10 Actu- Stereo: Omrc 17.30 Brabant Journaal. Hllvi FM-kanalen: KRO: 9.00 Nws. 9.02 Programma met Netty Rosenfeld. 10.00 Nieuws. 10.02 Actualiteiten. 10.05 Licht pla- tenprogramma. 11.00 Nieuws. 11.02 Actualiteiten. 11.05 Nou 'gramma héle 12.02 T: kr olk. .05 TNT: knalmuzlek. 13.0( Pierre Janssen eist beslist de popula- [i'teit van zijn Kunstgrepen niet voor |z;chzelf op, dat speelt hij allemaal te- |iug op regisseur Leen Timp, die hem jmet een half woord al begrijpt, die wel met hem samen alle afbeeldingen voor een uitzending bijeenzoekt, maar hem verder zelf laat gaan. Zonder Leen Timp, zegt Pierre, had ik het nooit kunnen volbrengen. Een script I eist Leen nooit, een draaiboek hele maal niet. „We hebben eigenlijk niets dan wat ik doordacht heb in weken, én het il lustrerende materiaal. Dan ga ik vertel len. Op gevoel af in een half uur er als ik dan later zie, hoe precies Leen de illustraties heeft gegeven, word ik ,En dan de keren,, dat mijn ideeën al te fantastisch waren en Leen rustig „Nou nee jongen, dat doen maar niet! Weet je, dan heeft hij al tijd gelijk gehad." is het en daarom was het geen toeval, dat Pierre Janssen en Leen Timp voor dit programma in 1961 (het was toen in 't 3e seizoen) de eerste Nipkowschijven, prijs van de televisie kritiek, ontvingen. Zij waren toen met Kunstgrepen een fenomeen op het scherm.... en eigenlijk zijn zij dat acht jaar lang gebleven. Een niet te on derschatten televisieprestatie. Daarom: „Bedankt, Pierre!" In de grèep van de kreeft door B. J. Kteymens Pierre Janssen, zoals trouwe kijkers hem nu al acht jaar op het scherm hebben gezien: nadenkend vertel lend bij een schilderij, waarin hij altijd iets heeft ont dekt dat velen is ontgaan. Sommige kunsthistorici kijken wel eens wat streng bij zijn dikwijls romantische en altijd overgevoelige uitleg, maar Pierre heeft de beeldende kunst in 49 ge sprekken met zijn publiek dichter bij de mensen ge bracht op een heel aparte wijze, die men kan accepteren Morgenavond de 50ste uitzending, die ter ere daarvan werd opgenomen in het antieke plaatsje Ostia bij Rome. Dicht bij 't vuur dus VANAVOND TE ZIEN Ned. I NCRV r Amerikaanse documentaire over een reis per zeilschip van het avontuurlijke echtpaar Irving en Electra Johnson, r Attentie. r Reportage traditionele voetbalwedstrijd oud internationals Nederlandidem Engeland, ten bate van oorlogsslachtoffers, r Herhaling van de musical „Jij en ikke". Ned. 2 VARA r Mrs. Thursday en de horoscoop, r Actualiteiten, r Annemarie Oster imiteert, r Charles Aznavour ontvangt gasten. VANAVOND TE HOREN Hilversum I KRO r Operettemuziek, r Verzoekolaten. r Goal, muzikaal sportprogramma. Hilversum II VARA r Kunstrubriek, r Metropoleshow. r „We vinden nog wel wat", hoorspel, r Vioolconcert no. 5 van Mozart (stereo), r Rakelinks, satire. Mr. H. J. v. d. Poel staatssecretaris? DEN HAAG Binnenkort is de be noeming te verwachten van mr. H. J. van de Poel in Den Haag tot staatsse cretaris van het ministerie van cul tuur, recreatie en maatschappelijk werk. De heer Van de Poel is hoofddi recteur van het algemeen burgerlijk pensioenfonds en lid van de KVP. 11 Vanzelf niet, sufferd. Maar als je je verdekt opstelt kun je om hét hoekje zien, dat 'ie te voorschijn komt om het raadsstuk dat ik op straat gooi, op te rapen. Ik ben, tussen haakjes, helemaal niet van plan om Hooftmans raadsstuk te gaan brengen, maar een ander exemplaar... ik heb er hier nog wel een paar in m'n bureau liggen. Maar goed, ik geef jou een kleine voorsprong. Ik keer de wagen en rijd, ook alweer langs een omweg, naar het begin van de Oudepoortstraat. Ik kom de straat afrijden, zodat de man, als hij ergens op de loer staat denkt, dat ik van huis kom. Ik laat dan op de hoek van de Rietstraat het papier uit het portierraampje vallen, rijd met een klein vaartje door. sla rechts af de Kerkstraat in... kun je 't nog volgen? Ik begin te snappen waar je heen wilt. Als ik de auto ergens in de krottenbuurt achter de Oudepoortstraat neergezet heb sluip ik door de achterstraat jes terug naar de Rietstraat. Precies, de vent kan drie kanten uit: de Oude poortstraat in de richting van de havens of iii de richting van de Beurs of de Rietstraat in en daar kom jij vandaan. De Dalmsteeg, waar ik in stelling lig, zal hij niet nemen omdat die toch nog een aardig eindje van de Rietstraat afligt. In elk geval moeten we hem zien en kunnen volgen. Hij heeft weinig kans. Dat zou ik niet te hard zeggen. Hij heeft veel meer kans dan wij. Vergeet niet dat blok half afgebroken krotten bij de hoek van de Rietstraat. Dat mannetje is niet van gisteren, geloof dat maar. Als'tie niet de Rietstraat ingaat, maar door die krotten verdwijnt, duikt'ie onder in het saneringsgebied en dan zijn we hem onherroepelijk kwijt. Jij vergeet, dat ik aan de overkant met het geweer in de aanslag sta, zei Jek optimistisch. Ik zit zo op z'n hielen. Frens rommelde gehaast in een kast en kwam met een paar tennisschoenen voor de dag. Sorry Jek, die heb ik harder nodig dan jij, want ik zal moeten rennen... en onhoorbaar. Laten we gaan. Groot slem oftewel Groot-Frens! Zeg liever Hals- und Beinbruch.. Het oude wagentje van Frens startte wonder boven wonder onmiddellijk. Jek kon niet nalaten ook in dit hachelijk uur de spot te drijven met de trots van zijn collega. Verdorie Jan, dat apparaat maakt zo'n herrie, dat dia vent je nu al horen kan! Jij kunt ook nooit nalaten je afgunst op mijn welvaart te laten merken hé, gaf Frens liefjes terug. Weet je nou wat je doen moet, sukkel? Jawel, pas maar op jezelf... Van de Groene Singel, waar Frens woonde, bracht het wagentje de twee door allerlei kronkelstraatjes naar de Brouwerstraat. Daar stapte Jek uit om in z'n eentje pa trouille te gaan lopen naar de Dalmsteeg. Hij dacht wel een geschikte waarnemingspost te kunnen vinden. Frens reed verder om van het eind van de Brouwersstraat af een wijde boog rond de stille, verlaten binnenhavens van Rool- drecht te gaan maken. Hij kwam ïh-emand tegen. De stad sliep. Bij de Oude Kerk zwenkte hij de Prinsenbrug op en eenmaal daar over stopte hij de wagen. Dat is voorlopig dat, zei hij bij zichzelf. Eens kijken... hoeveel minuten heb ik nou nog? 't Is tien voor twee en de vent belde omstreeks half twee. Veel voorsprong kan ik Jek dus niet geven... Een beetje nerveus stak hij een sigaret op. De straatstenen, zag hij, glommen nog van de druilerige regen, die kort tevoren gevallen was. Een eenzame lantaarn deed zijn best de duisternis wat minder zwart te maken, maar slaagde daar maar zeer ten dele in. Er was, afgezien van het van ver komende getuf van een op de rivier ploeterend bootje, geen geluid te horen. Hij overdacht nog even hoe hij de operatie zou versleren. Het beste zou zijn de auto te stoppen en dan pas het portierraampje naar beneden te draaien. Kon hij op het hoekje van de Rietstraat zijn ogen nog even goed de kost geven... Terwijl Jan dit dacht kwam het onmiddellijk bij hem op, dat dit natuurlijk geen zïri zou hebben. De kerel zou zich stellig niét bloot geven. Misschien speculeerde hij zelfs wel op de dodelijke stilte, die 's nachts in Rooldrecht heerste en was hij van plain om veel later, als een argeloze nachtelijke wandelaar eens te gaan kijken of Jan Frens gehoor had gegeven aan zijn dreigement Dan zou'die niet eens in de buurt zijn. Frens keek nog eens op zijn horloge. Nog maar een paar minuten en hij zou op pad gaan. In zijn verbeelding zag hij Jek Groot al op de loer liggen en hij moest grinniken toen hij dacht aan de strijdlust die zijn aanvankelijk nogal sceptische college op het laatst aan de dag had gelegd. De kerel had er met zijn telefoontje niet beter voor kunnen zorgen, dat ook Jek ervan overtuigd was geraakt, dat er in Rooldrecht iets duisters aan de hand was. (Wordt vervolgd) Richard Ault, „Terug Iiaar zijn vrouw en "■m P dochtertje uit de natuur" Cleveland (VS) willen een jaar op een eiland in de Stille oceaan doorbrengen. Zij zullen eerst drie weken op een bewoond eiland het natuurleven leren kennen. Als het meegenomen voedsel op is, proberen zij zich in leven te houden met zelf gevangen vis en ander voed sel dat het eiland oplevert. HIER ROöER.CGSH3UKK&J MeT .DING PC>C/T/e WfrSEH V K£MT REGHTiAflggg.» ABSENT /9 WEG... Slakkenjagers Slakken- in het kanton vergunning moeten voort aan een vergunning hebben, omdat de slak, een veel gevraagde lekkernij, dreigt uit te sterven. Tot dusver zijn er zestien vergun ningen aangevraagd. SUKKELTJE EN BRUUNKE 30. De burgemeester is er ook. „En Dribbel, is er niets bijzonders te rappor teren over vannacht?" vraagt hij. Dribbel schudt verlegen van nee, hij durft niet te zeggen, dat hij geslapen heeft. En de vreemdeling zegt het natuurlijk niet! „Kom burgers, wie wil er nu gouden florijnen laten groeien op zijn varen? Je krygt er minstens tien terug voor de ene, die je nodig hebt om het geldpoeder te kopen!Iedereen koopt een zakje! „Geluk ermee, burgers" zegt de koopman min zaam. „Strooi het nu DIREKT EROP, anders is de maan niet vol genoeg meer!" Als iedereen naar huis holt, gaat hij tevreden zijn florijnen tellen!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 21