NEPAL Wereldvrede I bepaalt vrede om Israël EEN HUISBEWAARDER Kunst uit samenvloeien van wereldgodsdiensten hoogst gelegen rijk op aarde ZATERDAG 27 MEI 1967 T~\EN HAAG Uit Nepal, het ten dele nog altijd verborgen koninkrijk in de Himalaja, zijn een kleine honderd kunstschatten „afgedaald" naar het Haags Gemeentemuseum. Het is mystiek geladen kunst van een „verheven" volk. De meeste Nepalezen immers leven op een niveau tussen twee- en drie duizend meter boven de z TIJDENS sijn verblijf in Israël had onze verslaggever Hans W. Lede boer een ge sprek met oud-premier David Ben-Goerion en zijn echtgenote. De grote staatsman, die Israël tot de onafhankelijkheid voerde, ziet veel verder dan de lokale moeilijkheden tussen Israël en Egypte-Syrië. Aan deze moeilijkheden kan, zo stelt hij, slechts een eind komen als de grote wereldmachten een vredesbasis hebben gevonden. Dacht Ben-Goerion in dit verband aan stemmen die nu in een buiten Israël worden gehoord, volgens welke een conflict tussen Egypte en Israël zeer welkom zou zijn voor Engeland, dat immers van Egypte grote moeilijkheden ondervindt in Jemen en Aden? Gesprek met Ben-Goerion Van de verschillende bevolkingsgroepen zijn de Sherpa's het best bekend als taaie bedwingers van gigantische bergen met de Mount Everest als hoogste top ter wereld (8.848 m.). Minder bekend zal het zijndat in dit land de histo rische Boeddha werd geboren, zes eeuwen- vóór Christus, in het Lumbiniwoud aan de grens met India. In het stamland van een wereldgodsdienst het Boed dhisme leven velerlei rassen naast elkaar: Indiërs en mongolide autochtonen zoals de Sherpa's en de Newars, gemengdbloedigen en Tibetanen. Overheersend in staat en maatschappij zijn de Gurkha's. Zij domineren sinds 1768, toen zij de Malla-rijken Kath- mandu, Patan en Batgaon samenvoegden. De van oorsprong Indische stam der Gurkha's trok zich in de dertiende eeuw bij de inval van de Moslims uit India terug en vestigde zich in het bergland van Nepal, in het paradijse lijke dal van Pokhra. De Islam kreeg geen vat op Nepal, mede als gevolg van het isolement dat de Gurkha's verkozen. Als uitzonderlijk krijgshaftige soldaten waren zij in de laatste twee wereld oorlogen beroemd en gevreesd. En nog altijd dienen Gurkha's (uitgerust met hun beruchte nies, de kukris) in het Britse leger. Al vóór het begin van onze jaartelling kende de be volking van Kathmandu, de huidige hoofdstad, naast de Boeddhistische religie ook het Hindoeïsme. De voor naamste goden van deze Indi sche godsdienst, Siva en Visnu, spelen nog altijd een belang- Koabmr bro„, uil d, deni, het leven de Oppergoden als Siva en Visnu ontstonden omstreeks duizend jaar vóór Christus uit een samenvloeiing van godsdiensti ge begrippen van Arische over- ietide eeuw van de „Geefster an overvloed", een godin voor wie ie Nepalezen nog altijd bijzonder eel sympathie aan den dag leggen. vrede zijn, als Tel-Aviv, de Israëlische metropool ren zullen aantrekken. Maar het met 780.000 inwoners, groter dan moeilijkste zal de vrede zijn. Wij Rotterdam. Maar in die enkele kunnen alleen met onze buurlan- uren passeert men een van die j-^—-!:- merkwaardige. abrupte klimaats overgangen. die voor een klein land als Israël tweederde van Nederland zo opvallend zijn. Het gesprek met Ben-Goerion verloopt prettig, kameraadschap pelijk op kibboets-manier en zéér direct. Vooral zijn echtgeno te Paula Ben-Goerion neemt geen blad voor haar mond. 9 Sleutel Eenheid in Europa is de sleu tel tot vrede hier in het Mid den-Oosten. Voor die eenheid zijn twee landen nog niet ge reed: Frankrijk en Engeland. Ik ..Ja. ik ben net terug van de heb in Engeland liberalen gespro. begrafenis van Adenauer," vertelt ken die het meest „Europees" Ben:Goerion. „Zijn dood Is eer. zjjn en pas heb ik in Duitsland met Wilson gesproken. Dat wa» heel lang gesprek en Wilson verlies voor de wereld, beschouw hem als een der héél groten, groter dan Churchill. Chur chill kon een oorlog winnen. Ade nauer kon een verslagen land op bouwen." Over de moeilijkheden met Israels buurlanden wordt niet gespróken. „De Libanon en Jorda- rcrtelde me dat hij de Europese markt in wilde om politieke rede nen. Daarmee was ik erg blij." godheden ten nutte maken, wan- Leonore (van de universiteit langt, vindt tot 25 juni in neer, hij een zeer bepaalde van Göttingen) samengestelde Haagse Gemeentemuseum magie beheerst. De occulte catalogus is in vertaling het fascinerend startpunt. SDÉ BOKÈR (NEGEV-WOESTIJN) Het zal niet vaak voorkomen, dat een aftredende eerste minister, een der grote staatslieden van de wereld, na zijn land tot onafhankelijkheid te hebben gebracht, na tot symbool te zijn geworden voor de kracht van dit land, vrijwillig een leven kiest dat hem minder welvaart biedt dan de geringste van zijn landgenoten. David Ben-Goerion, nu 81 jaar jongelieden die zich tot taak heb- oud. de eerste premier van ben gesteld, van die woestijn „raêl Heef, dit „eiaan. Toen Hij "S£ zeventien jaar geleden altrad, ten, e/Jle besellen dat de ontain. trokken hij en zijn vrouw Paula ning van het gebied rond Sdé zich terug in de kibboets Sdé Bokèr een geheel leven van uit- Bokèr, in het centrum van de erste inspanning vergt. Negev-woestijn. Voortaan zouden zij kib- boetsniks zijn. Zonder persooji- lijk bezit. Want zelfs de kleren die de kibboetsnik draagt, beho ren toe aan de gemeenschap. Voor de eer Hun woning boetshut zijn van materiaal: asbest-cementplaten. Zij zouden geen privé leven hebben, want de kibboets Zeker, er is voor bepaalde ta ken die David Ben-Goerion nog verricht hij is naar de begra- zou een kib- fenis van Adenauer geweest, hij bezocht kort geleden nog de Ver- a enigde Staten een auto te zij ner beschikking. En er is bij zijn familie-gemeen- huisje een goed bewapende mili- schap en alle maaltijden wor- taire wacht. „Dat alleen is voor den gemeenschappelijk gebruikt de eer!" zei hij glimlachend te- in de „cheder-echol", de eetka- gen me. Maar Sdé Bokèr ligt mer, in dit geval een schamele niets eens op zo heel veel kilome- loods. Met ruwhouten talels op Eeyp,ischr frras een cementen vloer. Met het aller- n goedkoopste eetserei. dc j "B. v.a" de '"tïle !IJd maakt de betekenis van deze Met zeer hoge temperaturen wacht bijzonder reëel, overdas en Ia se tot net hoven erdag en lage tot nét boven het vriespunt! des nachts. Rond i„„Tt? de kibboets, waarin de bewoners Ui?lï Réén kitboetfnfks dii "gezind! met zore en toewHdin, een n.rki. S^SScbijnHjSTov.r Ben-Goerion zelf. ]iet met zorg en toewijding een parkje rond de huisjes hebben gemaakt, n weinig meer dan zand, stenen en blakerende zon. Als gezelschap kunst wordt voor de niet-in- gewijden geheim gehouden. Karakteristieken van het Tan- eerste Nederlandstalige hand- boèk óver cultuur en kunst van Nepal 12.50). Iri tekst en rijke illustratie opent het een boeiend trisme zijn o.a. de geheimzinnige zicht op het hoogst gelegen ko- TON HYDRA „Jullie hebben een prins gekre- d i- gen," komt Paula Ben-Goerion er- Particulier tussen. „Door de radio heb ik ge hoord dat heel jullie volk blij is. nartteu- Jullie koningshuis? Prins Bern- hard vind ik e°" izomi de verzoeking door Boeddhistische duivel, syllaben (bija), toverformules (mantra's) en de betekenisvolle vingerhoudingen en gebaren, de Tantristisch zijn bijvoorbeeld de voorstellingen van Siva met zeventien hoofden, vierendertig armen en acht benen. De ten toonstelling geeft daarvan su blieme expressies te zien in uit eenlopende materialen en uit verscheidene perioden. Een in de expositie eveneens duidelijk geïllustreerde wezens- ninkrijk ter wereld, dat eerst in 1950 weer werd opengesteld voor vreemdelingen. In dit land vol goden en vol schoonheid in zijn natuur en kunst schrijft en beleeft nu de Nepalees het jaar 1087 (omdat zijn tijdrekening begon in 879, waarschijnlijk als herinnering aan de bevrijding van Tibetaan se overheersing). Er is niet alleen symbolisch sprake van achterstand, maar de Nepalezen schijnen vast van het Tantrisme is de plan, deze snel in te lopen. Zij weldigers in het Indische gebied met die van de inheemse be volking. Wij moeten over deze goden wereld wel even uitwijden om dat zij een belangrijke inspiratie- Deze mystiek en bron was en is voor de Nepalese de „Linker Hand" verhevigde sensualiteit. Op rol- schllderingen de tantra's waaraan het stelsel zijn naam ontleent zien we sterk ero tische taferelen van demonische wezens met hun Sakti in sacraal liefdesgenot. Langs deze weg, zo leert het Tantrisme, komt men tot de bron van kennis en weten. hebben daarbij het voordeel, bij zonder actieve en levendige mensen le zijnmeestal vrolijk van aard en met een duidelijk gevoel voor humor. Wie naar verre reizen ver- het 'in Europa. Maar wat bedoelt hij mét geleidelijk? Als zijn geleide lijkheid twintig jaar duurt, zitten we voor die tijd in een oorlog! Maar voorzover ik De Gaulle ken - «vuj» mvS.UJa .-.J.., v». meen ik; dat hij in staat is van. zijn kantoor de mogelijkheid Ben-Goerion de draad van het inzicht te veranderen. "Als hij dat gesprek met oud-premier gesprek weer op. „Allereerst de doet is er hoop. Ondertussen gaat Ben-Goerion ter sprake had ge- ontwikkeling van de woestijn, die de ontwikkeling in China door. "of hij je al of niet zestig procent van Israël beslaat. Als Israël iets tot een goede ont- --j p- i de bevol- wikkeling kan bijdragen, zal het De bracht. r kan ontvangen, hangt helemaal Dan Tiet verdubbelenB D van hemzelf af. Ik wil je graag king, hetgeen betekent dat Israël dat doen. Maar wij kunnen helpen, maar invloed heb ik uiter- binnen de kortst mogelijke tijd nog weinig. Alles hangt af Dat viel allemaal mee, Pyetan deed zijn best en kort nadat Ik kijk vragend. Ben-Goerion was teruggekeerd van de begrafenis van Adenauer kon Gideon Zur van het ministe rie van buitenlandse zaken me naar Sdé Bokèr brengen. Zur had zijn 17-jarige zoon Zwx ..Deze drie zaken zijn niet ge makkelijk. maar zij zijn moge lijk". meent Ben-Goerion. „Voor wat betreft de ontwikkeling van de Negev is er een goed begin. Wij hebben pioniers nodig en met wetenschappelijke Gaulle. Ik heb deze week met De Gaulle gesproken. Hij kon me niet veel zeggen." Ons gesprek leidt naar Israël, dichter bij huis. Industrie Een schildering op papie de oppergod Indra bij er dagelijks levt slondige mode van de achttiende ei iek- en dansfeest. (De Nepalees is ot op toneelmatige vertoningen.) vertéld!!' dt vfSFaln liven' 'echnisch<!. *e?nis- "et Wnoetibren. witteling zijn. Een groot deel er- tr„ iM leven gen van drie miljoen Joden is van is voor landbouw ongeschikt, opscheDDei^ dat hii°^>ii Eten Goeri' Jnoeilijker' ,wa"t ^et grootste een- Met bevloeiïng kunnen we veel be- santafil h Jft aü«.t.n J"™ van de Joodse gemeenschap reiken, over een jaar of acht tot on aan tafel heeft gezeten. Ikzelf bevindt zich nu in de Verenigde tien kunnen we wellicht goedkoop Sm ïewefktZw^ Zur"wU Staten. De positie van de Joden is water uit zeewater maken. Maar V ?aar goed' hun levensstandaard be- industrialisatie moet de voor- SokfoittïïSS'«rewe",tgrootvader 18 h°ort tot de hoogste ter wereld, naamste bijdrage geven. Tot nu ook lournaiist eeweest Maar onder hen zijn er mensen toe hebben we niet veel industrie ook journalist geweest. die willen komen. Ik ben in Ame- Sdé Boker ligt niet eens zo heel rika geweest en ik heb daar vele ver van „de beschaving", per auto idealisten gesproken. Er zullen maar enkele uren rijden van vandaar mensen komen, die ande- kunstenmr. Van dé beelden en de op de rolschilderingen voor komende schrikaanjagende we- i kunnen we pas iets begrij- overigens in lijnrechte tegenstelling met de oerregels van Boeddha, die zijn volgelingen sexueel ver keer verbood omdat hij de pen als wij weten dat Siva leidingen van de zinnelijkheid voor zijn opneming in het Hin doeïsme gevreesd was als de god van de allesvernielende kracht. Tantrisme zag als ernstige gevaren op de weg naar verlossing. Kunststijlen Nepal onderscheidt zijn kunst- Dan is er uit de vermenging stijlen overeenkomstig de volg- van Boeddhisme en Hindoeïsme orde van zijn dynastieën, t.w. de de eigenaardige stroming van voortijd (vóór 400 na Ghr.), de het Tantrisme ontstaan. Volgens Licchavitijd (5e8e eeuw), de dit stelsel kan de mens zich de overgangstijd tussen de Lic- krachten van verschrikkelijke chavi en de Mallavorsten (9e en 10e eeuw), de vroege Mallatijd (11e14e eeuw), de late Malla tijd (15e18e eeuw) en de Shah- of Gurkhatijd (van 1768 af). Van deze stijlen zijn op de tentoonstelling interessante re presentanten aanwezig in de vorm van steensculpturen, ter racottafiguren, bronzen, uit hout gesneden beelden, voorwerpen van ivoor en kristal, manuscrip ten en boekomslagen, schilde ringen op stof en' papier en eni ge voorbeelden van hedendaag se decoratieve kunst. Handboek Roman uit Vestdijks computer MEN kent de uitdrukking „een heilig moeten". Men doelt dan op de innerlijke noodzakelijkheid iets te zeggen, te schrijven of te doen. Zonder het duidelijk uit te spreken, suggereert men dat dit heilig moeten zich tegen de stroom op, misschien wel tegen de klippen op dient te verwezenlijken. Voor de uit de mode geraakte dichter Rilke was die innerlijke noodzakelijkheid, dat heilige moeten de maat staf bij de beoordeling van een kunstwerk. Rilke had hierbij het afzonderlijke kunstwerk op het oog: het gedicht, de novelle, de roman. ring, zo zie ik de wereld, dit is mijn visie op een bepaald as pect van de samenleving, deze kant van het probleem wordt verwaarloosd, luister dus naar mij; aan dit levensgevoel heb ik op deze, mijn eigen wijze. Soms is het woord 'bijdrage' beter op zijn plaats dan 'boodschap'. Rimbaud bijv. le vert zijn bijdrage aan de ver nieuwing van de Franse poëzie en gaat dan wat anders doen. natuurlijk niet als de uitvoe ring van een bewust o plan, maar zowel het een als het an der uit innerlijke drang. Boodschap De boodschap van Vestdijk is, dat er geen boodschap is. Aan het begin van zijn car rière staat een zeer omvangrijk manuscript, dat in die vorm nooit is uitgegeven. Hier was een heilig moeten aan het Er is ook een heilig moeten in ruimere zin. Dat is dan, om bij de literatuur te blij ven, de innerlijke drang die iemand bijv. tot schrijver maakt. Vestdijk heeft afge zien van een medische prak tijk om zich helemaal aan het schrijven te wijden. Ook zijn ongehuwd blijven (tot op voor kort) en zijn kluizenaar achtig bestaan te Doorn pas sen in dit beeld. U voelt onmiddellijk de ge vaarlijke spanning tussen het heilige moeten in algemene zin en in de bijzondere zin van Rilke. 'Ik moet schrijven' is heel iets .anders dan 'ik moet dit schrijven'. Het eerste duidt op een habitus, een gekozen en verworven houding; het tweede op een boodschap, in welke vorm dan ook, uit^espro- werk geweest om dit boek te schrijven. De boodschap daar van was, ruim geformuleerd: hier ben ik, en dit is mijn we- dit werk, t__ stroom van het latere oeuvre in een andere baan zou hebben geleid. Zeker is, dat men (ik althans) bij geen enkel vol gend boek het gevoel heeft van de Ik geloof dat Vestdijks afzij digheid van het leven op zijn werk van nadelige invloed is geweest. De virtuositeit bleef of het lijk gehalte aan echt leven nam af. Tenslotte is elk onder werp geschikt dat vanuit een kluismet behulp van herinne ringen en literatuur tot ro man kan worden verwerkt. Dat er superieure boeken ontstonden, zoals (naar mijn smaak) De held van Temesa, De filosoof en de sluipmoorde naar, Het genadeschot, be wijst het hoge niveau van in tellect en fantasie waarop de auteur Vestdijk verkeert. Maar andere boeken, zoals Be richt uit het hiernamaals. Juf frouw Lot en nu weer Een huisbewaarder (uitgave De Bezige Bij. Amsterdam, 260 blz., 14.90), zijn niet meer dan produkten uit de Vest- dijkfabriek, die nu eenmaal doordraait. Elk thema, of ge geven, of motief, dat in de machine terechtkomt, komt er als nieuwste roman weer uit. De huisbewaarder is de 27-ja- rige medische student Oost hoek, wiens taak het is te passen op de dubbele villa aan zee van zijn tien jaar oudere vriend Louis Bijtel, zolang de ze naar de wintersport is. In deze villa leven Louis' vrouw Jikke (het is een tweede huwe lijk), een zoontje Derkje, een zwarte hond en een witte gesneden kater. Er is ook een dienstmeisje Ellie. Bijkomende figuren zijn Zwaantje van Kwawegen, een intrigante, alsook een zekere Koudijs met zijn vriendin Jeanne. In de buurt woont, de grootmajoor Bruinhorst, die Jikke les geeft in paardrijden. Pas tegen het eind van het boek komt uit, dat Jikke en Bruinhorst het op buitenechte lijke wijze eens zijn. Louis heeft dit van de aanvang af geweten en vindt er een soort genoegen in met vrouw en buurman een kat-en-muis spel letje te spelen, totdat hij de twee en flagrant délit betrapt. Intussen heeft Oosthoek het achtereenvolgens met Jeanne en met het dienstmeisje Ellie aangelegd. Als kwasi-diepzinni- ge bijzonderheid wordt herhaal delijk en met nadruk vermeld, dat Oosthoek de wastafel voor kleine boodschappen gebruikt. De functie van dit onsmake lijke détail in het geheel ont gaat de lezer volkomen en overtuigt hem opnieuw van het gebrek aan égards van de kant van Vestdijk voor zijn lezers. Te zwaar Het thema zou het onder werp kunnen zijn voor een klucht in luchtige stijl, maar dan zou er heel wat psycholi- gische en beschrijvingsballast overboord moeten worden ge gooid. Het gebruikte literaire apparaat is te zwaar voor een in wezen nietszeggend gegeven. Bij een goede operette gaat men ervan uit dat het maar spel is. Natuurlijk kan de moralist vragen of echtbreuk niet een te ernstige zaak is om er een luchtig kunstwerkje op te base ren, en ik ben geneigd hem daarin gelijk te geven. Maar een zogenaamd luchtig spelle tje kan een maatschappelijke satire verbergen. Hoe luchtiger het werk, des te raker treft de satire doel. Niets van dit alles bij Vest dijk, die (in zijn werken al thans) te indifferent lijkt om bepaalde toestanden te strie men. Hier is alleen maar een gegeven in de literaire compu ter gestopt en de roman is er uitgekomen. Niemand heeft er iets aan, niemand wordt er wij zer van en het beste wat men kan doen is... de wastafel goed doorspoelen. I I. C. RIJNSDORP. de Negev." „Wij zijn in Azië gaan kijken om te zien wat daar gebeurt. Wij kunnen beter een markt in Azië en Oost-Afrika bedienen dan in Europa, omdat de afstanden tot die landen kleiner zijn. Chemische industrie ligt voor de hand en er is koper bij Eilat. We dachten dat er te weinig mineralen onder de Negev zouden zitten, maar bij elk onderzoek blijkt dat er meer te voorschijn komt. We weten niet eens wat de Negev allemaal bergt! Een plan voor een kanaal van de Rode Zee naar de vierhonderd meter lager gelegen Dode Zee kan interessante mogelijkheden bie den. Dat behoeft niet eens zo last baar te zijn, het behoeft slechts de Arawa-vlakte te doorkruisen. Zo'n kanaal kan dienen voor transport en voor aandrijven van een waterkrachtcentrale. Natuur lijk mag de Dode Zee niet „vollo pen", maar dat heeft men met stuwdammen in de hand. Bovendien biedt zo'n kanaal transportmogelijkheden. Verder iser een spoorlijn in aanleg naar Eilat. Verbindingen door de Negev hebben we hard nodig.( Maar de aanleg is bijzonder Verleden jaar waren David en Paula Ben-Goerion vijftig jaar ge trouwd. Him gouden bruiloft viel juist samen met een verblijf in de Verenigde Staten. Dat werd uiter aard een groot feest. Ben-Goeri on doet een beetje verlegen over „die ophef, die ze daarvan maak ten". Paula Ben-Goerion heeft verle den week tijdens, het laatste ver blijf in Europa nog even gezorgd voor een van haar bekende „bon mots". Op een officiële ontvangst wist een spreker niet, hoe Ben-Goerion aan te spreken en de arme man hakkelde wat over minister of minister-president. Paula Ben-Goerion viel hem ln de rede: „Minister of president kan iedereen zijn. Er is maar één Ben-Goerion. Noem hem dus maar gewoon bij zijn naam!" Ben-Goerions persoonlijke bij drage tot ontsluiting van de Ne gev-woestijn is een landbouwho geschool, op zijn initiatief gesticht in Sdé Bokèr. Die school heeft reeds opmerkelijke resulta ten, zowel met het onderwijs ala met het wetenschappelijk onder» soek.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 17