Paus wil vuriger Mariaverering Het zijn lang niet alleen gewezen communisten Een woord voor vandaag In Indonesië is meer aan de hand Kanttekeningen PROTESTANTISME IN CIJFERS Geen illusies kweken over heilsjaar1969 Beroepingswerk Kerken willen juist kleine projecten Noodkreet over gebrek aan efficiency zending Samenwerking al verouderd „En toen de Pinksterdag aanbrak, waren allen tezamen bij een." (Handelingen 2 1). Zo begint het pinksterverhaal. In de Statenvertaling staat in plaats van „tezamen" „eendrach telijk" en de oude dominee Gispen zei, dat dat al het eerste pinksterwonder was: zoveel mensen eendrachtig bijeen. Op deze dag zorgt God er voor. dat de mannen en vrouwen, die straks met de boodschap zullen uitzwermen tot de einden der aarde, bij elkaar zijn. Hij zal hun de Trooster zenden, de Geest der waarheid, Die hun verstand zal verlichten en hen de leugen van de waarheid zal doen onderscheiden. Sommigen vinden dat misschien vreselijk zelfgenoegzaam klinken, dat het werkelijke kennen van de waarheid alleen maar mogelijk is door de Heilige Geest. Geloven wij nog wer kelijk in de macht van de Heilige Geest? Op deze pagina wordt verteld over de zending, met name over de situatie in Indonesië. Ds. Vos zegt ervan: Hoe vaak hebben wij niet gedacht, dat Indonesië rijp was voor het com munisme, terwijl het in werkelijkheid rijp was voor Christus. God de Heilige Geest wil woning maken in het hart van men senkinderen. Hij wijst hen zonder ophouden op Christus, Die is de Weg, de Waarheid en het Leven. Wij lezen vandaag Handelingen 1. Wij lezen morgen Handelingen 2 1-13. Wij lezen maandag Handelingen 2 14-21. ZATERDAG 13 MEI lQflnE Kritiek om de kritiek j_JET is opvallend: uit de mond van hen die het hardst schreeuwen over een gezagsvacuüm in Amster dam. wat dan voor een groot deel werd toegeschreven aan de zwakke leiding, komt nu de meeste kritiek over het kabinetsbesluit burgemees ter Van Hall te ontslaan. Het lijkt wel alsof een beleid niet beoordeeld wordt op daden, maar op signatuur, die dan, zo menen sommigen, behoudend zou zijn. De kwalifikaties in socialistische en pacifistische kring variëren van on elegant tot schokkend en onfatsoen lijk. Dat de heer Van Hall dit xèlf zo •rvaart, is zijn goed recht en men selijk ook nog wel te begrijpen. Maar de objectieve beoordeler moet an dere maatstaven aanleggen. Had het kabinet dan maar moeten wachten tot de hoofdstad weer een zomer met ongeregeldheden achter de rug had? Moet niet alles gedaan worden om verbetering In de situa- (Van onze kerkredactie) OEGSTGEEST/B A ARiN Zo langzamerhand is het wel duide lijk geworden, dat het lang niet alleen ex-communisten zijn, die de laatste anderhalf jaar in Indonesië naar de kerk gestroomd zijn. Er is daar meer aan de hand. Dat vertelde dr. G. P. H. Locher van de raad voor de zending van de Nederlandse Hervormde Kerk ons bij de uitreiking van het jaarverslag van de hervormde zending. tie te brengen, waarbij de figuur van de burgemeester kennelijk als een rem werd gezien? Uitstel zou dezelfde kritici van nu j in opschudding hebben gebracht. Het kabinet heeft publikatie van het rapport van de commissie-Enschedé niet afgewacht, maar het heeft wel op grond daarvan een besluit geno- Voor het ontslag en de nog te ne men maatregelen in 'de hoofdstad is het kabinet verantwoording schul dig aan de volksvertegenwoordiging. Vele woordvoerders van de Kamer fracties hebben wijselijk hun onbe kendheid met de inhoud van het rapport genoemd en hun mening op geschort. Daar kunnen zij, die kritiek laten horen om de kritiek alleen wat van leren. Zou hun geringe succes soms te verklaren zijn uit het feit, dat het hun moeilijk valt het positieve, het opbouwende te onderkennen en dat ook uit te spreken? Dat blijkt ook uit de jaarverslagen zelf, zowel van Oegstgeest, als van De toestroming tot de kerken is ten dele slechts een versterking van de reeds vroeger bestaande bewegingen. Onder de weinige overgebleven nog grotendeels heidense gebieden vielen het afgelopen jaar vooral de Ka- ro-Bataklanden in Noord-Sumatra en Timor op als streken, waar mas sa-overgangen plaats hadden. In de moslimse gebieden meldden er zich minder, maar toch nog getallen, die in de geschiedenis van de is- lam-zending ongekend zijn. Dat geldt vooral van Midden- en Oost-Java, maar ook in West-Java en Zuid-Celebes, die tot de lijkste zendingsterreinen van Indo nesië behoren, bestaat een ongeken de openheid voor de evangeliepredi king. Het behoort sinds de communistische coup d'état (de Indonesiërs spreken van kudeta) tot de goede zeden, godsdienstig te ziin en dat toont men door geregelde kerkgang. De moslimse godsdienstige leiders bele ven eenzelfde opleving. Als in be paalde gebieden vele moslims om d< doop vragen, zijn het meestal mensen, die voornamelijk in naam moslim waren. Nu het passend om aan godsdienstige ceremonieën deel te nemen, kiezen zij de kerk ii plaats van de moskee. Oegstgeest wijst er daarom op. dat het voor de kerken een zware taak zal zijn. duidelijk te maken, dat de belij denis van de christelijke kerk niet een verbijzondering is van een alge meen godsgeloof, dat bij elk wegden kend staatsburger thans als mum aanwezig wordt geacht Verzoek Zorgvuldigheid UET is een goed persgebruik om bij ongelukken geen namen van slachtoffers te publiceren vóór dat de familie van de slachtoffers is ingelicht. Dat is een zorgvuldigheid, die het fatsoen en het bezig-zijn met de medemens eisen. Het jonge medium televisie verkeert in een enigszins andere situatie. Het aantrekkelijke van televisie is, dat het nieuws van het journaal én van de actualiteitenrubrieken vi sueel gebracht wordt. In bepaalde gevallen kan dat de on gewenste situatie met zich brengen, dat een fotografische opname van een ongeluk vertoond wordt, zonder dat voldoende geverifieerd wordt of betrokken familieleden ingelicht zijn. Schrijnend voorbeeld van zulk een situatie is het geval van dat Ame rikaanse echtpaar, dat op het scherm J hun in Vietnam dienende zoon op! een mijn zag trappen. Voor hun ont- stelde ogen werd de jongen, gewond of dood, weggevoerd. De mensen van de televisie zijn maar al te goed op de hoogte van de in- dringendheid van het medium. Laat de betrachte zorgvuldigheid in de berichtgeving daaraan evenredig! zijn. Ook hierin komt weer tot uiting, dat het syncretisme bij uitstek de grote verzoeking is voor de christelijke kerk in Indonesië. Dit geldt nog niet eens het sterkst in zuiver godsdienstig opzicht. De kerk kan in theorie en praktijk zichzelf zijn en de islam verwerpen. Het hervormde jaarverslag wijst ech ter op de ook elders in Azië bekende politieke vorm van synkretisme: de buiten alle .tliscussie staande eenheid van het Indonesische volk. Deze met hartstocht beleden politieke doctrine, die in zovele harten van christenen weerklank vindt, heeft nu een r we vorm gekregen als de eenheid van het godsdienstige Indonesische volk. Het zal er om gaan. hierin poli tieke waarheid en godsdienstige leu gen te onderscheiden. Grote veranderingen hebben zich gedu rende 1966 voltrokken in het leven van de natie en in het leven van de kerken in Indonesië. Maar. zo schrijft generaal T. B. S'matuoang in een bijdrage in het jaarverslag van ,,Baarn", het zal in de komende jaren kunnen blijken, dat wat tot nu toe gebeurde slechts voorbereidingen waren voor nog grotere veranderin gen. Zullen de kerken in Indonesië in samenwerking met kerken buiten Enkele flitsen uit het jaarverslag van de gereformeerde zending: Men heeft geleerd, dat een film of :n toneelspel veel groter indruk op _e massamens maakt, dan een preek of een toespraak, baarom ging men bijbelse geschiedenissen ten tonele brengen in de vorm van het oude wa jang-wong-spel. De uitkomst was ver rassend. Dat oude spel spreekt de Indo nesische mens nog zo sterk toe, dat deze toneelavonden duizenden mensen trokken. Uit een brief van een dominee er gens op Zuid-Sumatra: „Om u enigszins een beeld te geven van de moeilijkheden, waarmee wij te kam pen hebben, geef ik u nog enkele getallen: het aantal christenen (inbe grepen de 2000 catechisanten) be draagt ruim 10.000 personen, die in een gebied wonen met een oppervlak te van ongeveer 10.000 vierkante kilo meter. Iedere zondag worden op 70 plaatsen godsdienstoefeningen gehou den; het aantal krachten bestaat uit 5 predikanten en 7 hulppredikers. De vervoermiddelen, die ter beschik king staan, zijn één jeep en 10 fietsen." Wonosari: een gemeente van 2334 le den op Midden-Java zag zich voor de geweldige opgave geplaatst om 5000 mensen op te vangen, die zich kwa men aanmelden voor dooponderrlcht. Voor deze immense taak stonden slechts een predikant, twee pensioenrij- pe en twee jonge evangelisten. Op Eerste Kerstdag kon Wonosari haar eerste oogst binnenhalen. Er werden toen niet minder dan 125 volwassenen gedoopt. De kerk was overvol. De dienst duurde van half negen tot elf uur. De dopelingen kwamen niet naar het doopvont, maar de predikant ging met doopvont en al de rijen langs, a! dopende. Watumbelar (Soemba). Op pinkster dag waren er „zo maar" 400 mensen meer. later groeide het nog uit tot 451 personen. De predikant had juist een beroep van Parai Paha gekregen, maar zag zich genoodzaakt te blijven. Hij had het met zijn medewerkers en heel de kerkeraad te druk met het binnen halen van de oogst. „En zo rijen de verhalen zich aan- :n", zo schrijft ds. A. Vos. „Het lijkt allemaal wat onwerkelijk. Het kan mis schien de indruk wekken, alsof het „scheurkalenderverhaaltjes" zijn met de ene bekering na de andere. Maar in een nuchtere, soms al te zakelijke we reld, waar het rationalisme alle emo ties wil uitbannen, kan het verhaal van het existentialisme van de Geest ons beschamen. Hoe vaak hebben wij niet ge vraagd: „Is Indonesië niet rijp voor het communisme?" We hadden moeten vragen: „Is Indonesië rijp voor Christus?" Of we het ge vraagd hebben of niet, Gods Geest heeft het antwoord gegeven." (Van onze kerkredactie) OEGSTGEEST Het hervormde jaarverslag geeft statistische ge gevens over de aantallen protestanten in Indonesië. Ze zijn ontleend aan een opstel van drs. Tan te Djakarta en geven de toestand weer in het jaar 1961: gebied totaal aantal protestanten Sumatra 15.739.000 1.412.489 Java 65.059.000 375.973 Borneo 4.102.000 109.625 Celebes 7.079.000 905.000 Molukken j.... 790.000 404.074 Kleine Soenda-eilanden 5.558.000 535.837 West-Irian 758.000 300.000 Totaal 97.085.000 4.043.698 West-Irian en de Molukken, in mindere mate Celebes, zijn dus duide lijk de gebieden, waar de kerstening de meeste vorderingen gemaakt heeft. Java is het enige gebied, waar het aantal protestanten beneden het procent blijft. Inmiddels zijn deze cijfers al lang weer verouderd. Want op grond van de jaarlijkse toeneming meent drs. Tan, dat het aantal protestanten eind 1963 rond vijf miljoen heeft bedragen en eind 1966 de 6 miljoen benaderde. (Van onze kerkredactie) staan. In een groter .verband onder de I schaduw van Australië wil het niet OEGSTGEEST „Wij betreu- staan, aldus dr. Locher, dan blijft er ren het, dat nog steeds vanuit Ne-|maar één mogelijkheid over. derland en met steun van Neder- HOME In een document ter gelegenheid van de reis. die hij vandaag naar Fatima maakt, heeft de Jaus erop aangedrongen, dat alle christenen ook de niet-rooms-katholieken een grotere Maria- evotie zullen tonen. Een dergelijke devotie kan volgens de paus dienen als een aansporing tot chris- Ned. Herv. Kerk Beroepen te Hontenisse-Hulst (toez.), mej. H. B. de Neeling, vic. te Zum- zande; te Nijkerk op ae Veluwe (bgw. wijkgem. in wording), J. Dol, eerv. onth. pred. te Smilüe (godsdienstle raar kweekschool); te VarsseveiQ toe pred. pi), H. Beiier te Maasdijk; te Zotermeer (3e pred. pl. met dijz. op dracht voor vormingswerk; toez.), J. A. doelman te Terneuzen. Benoemd tot directeur van de stich ting voor kertcetijke sociale arbeid te 's-Gravenhage, J. Germans te Enscne- riangenomen naar Hoornsterzwaag, G- Wassenaar te Hilversum; naar Me- demblik, J. L. Meesters te Kampen. Geref. Kerken (vrijgem.) Beroepen te Harlingen, D. Nieuwen- huis te umuiaen. rraeparaioir geexanuneerd en be roepbaar vermaard, itanu. H. J. oege- Chr. Geref. Kerken Beroepen te Bennenom, M. Baan te Zeist; te Gorinenein, j. WesteriMK ie Haamsiade-iverKwef ve. Geref. Gemeenten Geref. Gemeenten in Ned. Beroepen te Gouda, F. Maltan tc Veenenaaal. De paus benadrukt in dit stuk de rooms-katholieke leer over de rol van Maria als Middelares voor de mens bij God en als voorbeeld van deugden ter navolging. Christus is volgens de paus de weg naar persoonlijk eeuwig heil. Maria is daarbij een hulp en geen af leidende factor. De erediensten ter ere van Maria, die nu al de hele week in Fatima wor den gehouden, zijn volgens de paus terecht, omdat Maria als moeder van Christus een hoge waardigheid en ge nade bekleedt. De paus vreest niet. dat de groei van de haar bewezen eer de eredienst bewezen aan de Vader, de Zoon en de Heilige Geest kan ver duisteren of afbreuk doen. „De navolging van Jezus Christus is zonder twijfel de weg, die moet wor den afgelegd om genade te bereiken, maar terwijl de Katholieke Kerk deze heilige waarheid altijd heeft verkon digd, heeft zij ook bevestigd, dat de navolging van de Maagd Maria, verre van het afhouden van de zielen der gelovigen van de navolging van Christus, deze aantrekkelijker en ge makkelijker maakt." „Het denken van de Katholieke Kerk rond de verering, erkenning en liefde, die wij schuldig zijn aan de gezegende Maagd is volledig in over eenstemming met de leer van het hei lig evangelie, zoals deze nauwkeuriger wordt opgevat en uitgelegd in dë tradi tie. Dit doet in onze ziel de hoop neerda len, dat dit herderlijk vermaan van ons voor een steeds vuriger en vrucht baarder mariaanse vroomheid ruimhar tiger steun zal ontvangen, niet alleen van de gelovigen, die aan uw zorg zijn toevertrouwd (het document is gericht Ds. Keers werd in 1920 predikant. Na de gemeenten Rottum. Breskens en Roermond te hebben gediend, werd hij in 1935 predikant-directeur van het Arnhemse diaconessenhuis. .Om gezond- heidsredenen ging hij in 1953 ver- ARNHt.M - Op 74-jarig, Irrftijd Is „0(.gd m(., emeritaat waarna hij nog inttrcn ovrrlrden de hrrvormdc emrri-l(,niga tijd bijstand in het pastoraat lua-predtkant ds. A. Kcers. was voor bijzondere zielszorg. Ds. iveers I Arnhem) overleden aan de bissohoppen red.), maar te vens door hen, die hoewel ze geen volledige gemeenschap met de Katho lieke Kerk genieten niettemin met ons in de Dienstmaagd van God, de Maagd Maria, de Moeder van God, de Zoon bewonderen en vereren." landers verwachtingen omtrent het heilsjaar 1969 worden instand gehouden, die zullen blijken illu sies te zijn. Daarmee wordt de on vruchtbare anti-Indonesische hou ding van vele Irianezen aange moedigd, terwijl evenmin als vroe ger een reëel politiek alternatief voor de huidige status wordt ge steld." Aldus het jaarverslag van de her vormde zending ten aanzien vai West-Irian. Ter toelichting vertelde dr. G. P. H. Locher, dat er nuchter er zakelijk geredeneerd maar één keus ii voor West-Irian, en die keus is Indo- Nederland heeft zich in 1962 met eei mooie draai teruggetrokken, maar bij de Irianezen valse hoop gewekt. On rust en een welhaast mytisahe heilsver wachting verhinderen hen de nieuwe situatie te accepteren. Zij gaan er zi der meer van uit, dat Nederland 1969 wel weer bereid zal zijn jaarlijks honderdvijftig miljoen in West-Irian te steken. Op eigen benen kan West-Irian niet Regering is vrijgevig, maar. (Van onze kerkredactie) OEGSTGEEST De papieren van de particuliere, niet com merciële activiteiten overzee, met name van missie en zen ding, stijgen op de ontwikke- lingsbeurs. Er ontstaat een gro ter begrip voor de betekenis van microprojecten en vertrouwen in de niet slechts godsdienstige betekenis van kerkelijke instan ties met hun werk op lange ter mijn en hun kennis van land en volk, zo lezen we in het her vormde jaarverslag. Hier liggen mogelijkheden voor de kerken. Moet daar (via bevriende ker ken overzee en de interkerkelijke coördinatiecommissie voor ontwikke lingshulp ICCO) niet meer gebruik van worden gemaakt? De hervormde zending is er een beetje huiverig voor. De ervaring elders heeft geleerd, dat welwillende geldgevers, wier vrijgevig heid zich beperkt tot kapitaalsuitgaven een zendingsinstantie voor latere bud gettaire lasten kunnen stellen, die zij niet kan dragen. Een oud middel, dat nog altijd veel zegenrijk werk verricht, is de „naaiclub", zoals hier in Ke- bumen (Java). Er wordt een bijbels verhaak verteld. Sommige 'meisjes luisterèn zo gespannen, dat zij 'hun handwerk laten rus- TRIEST Hij noemde het een trieste zaak, dat men in deze situatie bij de Irianezen valse verwachtingen wekt met het be grip „Zelfbeschikking". Ieder weet, dat dat een relatieve zaak is. „Wij hopen", aldus weer het jaar-1 verslag, „dat vele Irianezen de gave I zullen ontvangen, om een vrijmoedige kritiek ais thans mogelijk is, te combi-1 neren met een realistisch-loyale hou ding tegenover Indonesië en dat Indo- nesië er een beter bestuur zal gaan i 'OEGSTGEEST Deze maand drs. H. Bootsman in dienst van de her vormde zending getreden. Hij zal secre taris Indonesië worden en dit werk van dr. G. P. H. Locher overnemen. Drs. Bootsma is 37 jaar. Hij studeer de scheikunde in Groningen en kreeg een zendingsopleiding in Oegstgeest Als onderwijsdeskundige werkte hij j sinds 1956 achtereenvolgens vier jaar in Soerabaja, vier jaar in Addis Abeba en twee jaar in Nigeria. Hij zette daar steeds lerarenopleidingen op. tramP<?''ne springen Een van de vele attracties In het 1.000.000 m2 grote recreatiecentrum .Duinrell'o.a. bos en duin speeltuin midget-golf kano's gondel e sportlandebowiing spartelvijver e Café-Rest. „De Schaapskooi" WASSENAAR, Tel, (01751) - «65 - 5482 Jaarverslagen verschenen De gegevens op deze pagina putten wij voor een groot deel uit de jaarverslagen van de her vormde en van de gereformeerde zending, die deze week zijn verschenen. Van het verslag van Oegst geest kwam nog alleen maar het eerste hoofdstuk, en dan nog in gestencilde vorm, uit. Het jaarverslag van Baarn is een boeiend met foto's geïllustreerd pocket, dat men ver krijgen kan door drie gulden te storten op girorekening 215600 ten name van het zendingscen trum te Baarn. Het aannemen van geld van de rege ring betekent, dat men aan haar (overi- j t-v gens welgemeende) druk blootstaat. De urie ton voor regering wil met de kans lopen, dat haar verweten wordt op de ^begroting uitgetrokken gelden voor ontwikke lingshulp niet gebruikt te hebben of niet eerlijk tussen rooms-katholieken en protestanten te hebben verdeeld. Daarom dringt hij aan op niet te klei ne projecten. school in Botswana Draagkracht Maar dat komt gemakkelijk in strijd met het goede zendingsbeginsel, om re kening te houden met de draagkracht van de jonge kerken, die voor de ex ploitatie verantwoordelijk zullen zijn. Jonge kerken hebben al zo vaak ge klaagd over de last van grote institu ten, die met westers geld in de kolonia le tijd waren gebouwd. DEN HAAG Het Institute of soci al studies in Den Haag zal dit jaar het belangrijke onderzoek afsluiten naar de invloed van zending en missie op de ontwikkelingslanden. De opdracht hier toe was gezamenlijk gegven door de Wereldraad van Kerken «n de Rooms-Katholieke Kerk. DEN HAAG Nederland zal drie ton bijdragen voor de uitbreiding van een middelbare kostschool in Botswa na. Daartoe is een overeenkomst gete kend tussen de Nederlandse regering en de raad van kerken in Botswana. Deze raad was bij de ondertekening vertegenwoordigd door de heer J. Bos, secretaris van de interkerkelijke coördinatiecommissie ontwikke lingshulp (ICCO). De school voorziet thans in een drie jarige middelbare opleiding voor 220 jongens en meisjes. Na de uitbreiding zal een volledig vijfjarige middelbare opleiding kunnen worden gegeven aan 390 leerlingen. Voor dit project zal ook vijftigdui zend gulden komen uit de opbrengst van de actie „Schoolslag". (Van onze kerkredactie) OEGSTGEEST Het jaar verslag van de hervormde zending bevat een noodkreet over het ge brek aan organisatorische effi ciency in de Nederlandse kerke lijke arbeid in de ontwikelings- landen. Het organisatie-patroon van de Ne derlandse zending (en niet van de Ne derlandse alleen) is ontstaan in een prae oecumenisch, ja 19e eeuws tijd perk. In dit tijdperk vonden kerkelijke en semikerkelijke afscheidingen plaats, die in onze steeds duidelijker ontkerstende wereld een groot deel van hun zin schijnen te hebben verlo ren en zeker een jongere generatie niet meer aanspreken, aldus het verslag. Naast dP zencling en gedeeltelijk op dezelfde terreinen is als kind van de oecumenische beweging de interkerke lijke hulpverlening opgekorfien, die wel van de zending verschilt, maar waarvan niemand zeer wezenlijke verschillen met haar zusterbeweging duidelijk kan aangeven. 'Vertrouwen Een in vergelijking met vroeger sterk onderling vertrouwen maakt, dat er ondanks theologische en niet-theolo- gische unances een grote mate van sa menwerking tussen individuele orga nisaties bestaat en een belangrijke hoe veelheid gemeenschappelijk werk in or ganen van samenwerking (Nederlandse zendingsraad en stichting voor oecume nische hulpverlening) wordt verricht. In de organisatorische vorm van dit alles leeft met andere woorden voort een reëele verdeeldheid uit het verle den, die in het heden voor een groot deel imaginair is geworden en niet i* ingesteld op de eisen der toe komst. Het is voor mensen als onze ere secretarissen moeilijk, om tengevolge daarvan in steeds sterker mate in beslag genomen te worden door gecom pliceerde vormen van samenwerking, die veel vergadertijd vragen. Herstructurering Los nog van principiële overwegin- m is alleen al om redenen van effi ciency de samenwerkingsgedachte all zodanig als verouderd te beschouwen: er is meer nodig dan samenwerking, er is behoefte aan een algehele herstructuering. Meer dan een noodkreet slaken kun nen wij echter niet, want de oplossing van het probleem gaat de grenzen van het arbeidsterrein van onze raad, ja dat van de Hervormde Kerk zelf, re te buiten: het is een oecumenisch probleem. Maar terwijl wij daarom aan de ene kant de omvang van het vraagstuk niet willen onderschatten, willen wij aan de andere kant waarschuwen te gen zijn overschatting. Wij vragen ons namelijk af, of het niet denkbaar ii reeds tot een bevredigender organisa tie van alle Nederlandse, althans pro testantse kerkelijke arbeid voor de ont wikkelingslanden te komen, zonder nog tevoren of tegelijkertijd alle ande re oecumenische problemen op te los sen, aldus het hervormde verslag. Nederland steunt landbouwpro j eet in Nigeria (Van onze kerkredactie) DEN HAAG Nederland draagt 150.000 gulden bij aan de uitvoering van twee landbouwprojecten va raad van kerken in Nigeria. Jonge boe ren zullen in coöperatief verband leren de traditionele landbouwmethoden te verbeteren, om daarmee hogere prijzen voor hun produkten te maken. De Ni- geriaanse kerken zelf dragen 120.000 gulden bij aan deze projecten, die in twee plaatsen in Oost-Nigeria wordea uitgevoerd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 2