Paus als vrede pelgrim voor en oecumene Drs. R~ Brandseconomisch probleem gesehorst Een woord voor vandaag Geen vrede zonder oplossing sociaal- Een psalmpje op zwarte toetsen Federatie - plannen doorzetten Eenvoudiger Lutherse muren zending moet doorbreken enquête is gewenst Het heengaan van Jezus Christus betekent ook een heengaan voor de discipelen. De hemelvaart maakt hen tot apostelen, dat zÜn „gezondenen". Als Christus tot de Vader gaat, moeten de apostelen tot de wereld gaan om van Hem te getuigen. Toch lezen we „Toen keerden zij terug naar Jeruzalem". Dat was niet onjuist. Let er op dat ze niet naar huis terug keren. Ze gaan naar Jeruzalem, ze zijn dan al onderweg, hun taak is begonnen. Maar in Jeruzalem moeten zij wachten op de komst van de Heilige Geest. Er wordt wel eens gezegd dat ook wij zo moeten wachten op de Geest, dat we pas met de boodschap de wereld in moeten gaan als we een persoonlijke doop met de Heilige Geest heb ben ontvangen. Maar wie dat zegt, heeft toch dit verhaal in Handelingen niet begrepen. Het gaat niet om een onbepaalde tijd, totdat het de Heilige Geest belieft te komen. Integendeel. Zij weten op welke dag de Geest zal komen. Zij gaan niet naar Jeruzalem om in de wachtkamer van de Heilige Geest te gaan zitten wachten op hun beurt, maar om het aanstaande feest te vieren, het feest van de eerste vruchten. En niet de tempel, noch de hogepriester, zal centraal staan in dat feest. Zij zelf zullen het centrale punt zijn. Zijzelf zullen in het openbaar aangewezen worden als de eerste vruchten. Zij zullen daar geen broden offere, maar zichzelf als vrucht van de tarwekorrel die gestorven en begraven is en is opge staan tot nieuw leven. We lezen vandaag: Hebreeën 11:1-7 We lezen morgen: Hebreeën 11:8-19 Reumatische pijnen TOG AL HELPT Griep Migraine Menstruatiepijn Verkouden Hoofdpijn Spit TOGAL HELPT TOGAL HELPT TOGAL HELPT TOGAL HELPT TOGAL HELPT TOGAL HELPT ..Zonnewonder*' bracht grote opschudding ..Derde geheim" werd nimmer geopenbaard WOLVEGA WIL ZELFSTANDIG BLIJVEN (Van een onzer verslaggevers) WOLVEGA De vrije gereformeer de kerk alhier heeft definitief besloten haar zelfstandig bestaan niet op te ge ven. Er is een beroepingscommissie in gesteld, die uitdrukkelijk tot opdracht gekregen heeft, te zoeken naar een pre dikant die zich kan verenigen met het zelfstandig bestaan van de gemeente. Na de terugkeer van ds. D. de Boer naar de Gereformeerde Kerken zijn ze ventig van de vierhonderd leden hem gevolgd. Naar schatting nog eens der tig plegen ook al te kerken in de gere formeerde kerk, zodat de gemeente een kwart van haar leden heeft verlo ren. De vrije gereformeerde kerk wordt nu door allerlei voorgangers gediend. Zo heeft de vrijgemaakte emeritus-pre dikant ds. H. D. Doorenbos uit IJssel- muiden er onlangs belijdenis afgeno men, terwijl ds. A. van Gent van een niet bij de bond aangesloten vrije evangelische gemeente in Emmeloord laatst het avondmaal bediende. Het lijstje predikbeurten voor de ko mende weken bevat onder andere de namen van voorganger J, van Katwijk uit Rijsbergen. ds. L. E. Oosterhoff uit Beverwijk, ds. G. Visee uit Kampen en mr. W. C. van Zwieten uit Utrecht, allen vrijgemaakt of ex-vrijgemaakt REISBUREAU „APELDOORN Apeldoornselaan 175 Bezuidenhoutseweg 12 DEN HAAG TEl 070- 600812-8S3500 De vliegreizenspecialisl Ondertekende de Open Brief (Van onze correspondent) OEGSTGEEST De vrijge maakte gereformeerde predikant drs. R. Brands, die twee kerken dient is door de kerkeraad van de ene geschorst, terwijl de andere hem volledig als predikant hand haaft. De schorsing werd uitge sproken door de kerkeraad van de vrijgemaakte kerk van Valken burg. De kerkeraad van Oegstgeest wilde niet tot schorsing overgaan. Oorzaak van de schorsing is de door hem ondertekende „Open Brief" aan de Tehuis gemeente van d.s. A. van Ziel te Gronnigen. Om dezelfde reden werd de predikant van Amstelveen, ds. B. J. F. Schoep niet als synodelid op de generale synode aanvaardt. Ds. Brands is de eerste predikant die geschorst werd. De situatie met ds. Brands herinnert aan de schorsing enkele jaren geleden van ds. J. van der Schaft door de kerke raad van Murmerwoude. De kerkeraad van Oenkerk wilde hem toen ook niet schorsen. Sindsdien is Oenkerk uit het jaarboek geheel verdwenen, de kerk van Oenkerk werd in 1965 opgeheven en ds. Van der Schaft ging over naar de Gere formeerde Kerken. Afgescheiden Helemaal rustig is de situatie in Oegst geest overigens niet. Wij deelden deze week reeds mede dat een ouderling een diaken van de kerkeraad van Oegst geest besloten hadden zich af te scheiden. Zij organiseren nu eigen diensten, zodat Oegstgeest nu ook twee vrijgemaakte kerken heeft. Drs. Brands werd in 1943 predikant te Gameren, waar hij de vrijmaking mee maakte. Hij diende achtereenvolgens nog Gorkum. Bergentheim en sinds 1957 Oegstgeest. In 1959 haalde hij zijn docto raal examen te Kampen en in 1961 een i ander aan de Vrije Universiteit. In 1965 en 1966 was hij legerpredikant te Den j ARNHEM De sociaal-econo mische ontplooiing van de volke ren is een wezenlijk onderdeel van een streven naar wereldvrede. Een politieke en juridische vre- desstructuur zal daarom tevens een sociale en economische vre- desstructuur moeten omvatten. Dit zei de minister voor ontwikke lingshulp, drs. B. J. Udink, vanmorgen de algemene vergadering van de Wereld Federalisten Beweging Neder land. Hij gaf te verstaan dat" de sociale en economische ontwikkelingen in de we reld gedurende de laatste jaren hem met zorg voor de toekomst vervullen. De welvaartsverschillen nemen ziender ogen toe en scheppen daarmee inter nationale spanningsvelden. De stagnerende voedselproduktie, de sterke bevolkingsaanwas, de vermin derde export-opbrengsten van de ont wikkelingslanden en hun toenemende schuldenlast vormen, aldus minister Udink, hét economische en sociale we reldprobleem in onze tijd. Steeds drin gender wordt z.i. dan ook de noodzaak om deze problemen op te lossen. Sam en werking Drs. Udink zei, dat voor een even wichtige sociale en economische ont plooiing van de in welvaart achtergeble ven gebieden een intensieve samenwer king van arme en rijke landen noodza kelijk is. Deze samenwerking zal de tegenstel ling tussen arme en rijke landen moe ten omvormen tot een doelgerichte aan pak van het ontwikkelingsvraagstuk. Eerste vereiste daarbij is dat de econo mische groei van de arme landen die in de geïndustrialiseerde gebieden over treft. Daarnaast zullen de ontwikkelde landen meer geld beschikbaar moeten stellen. Betere planning Minister Udink beoogt ook een bete planning en een systematische aan- van de ontwikkelingshulp. Behal- de inspanningen van internationale organisaties, bij intensieve samen werking met de ontwikkelingslanden zijn bilaterale contacten met deze lan den onmisbaar. Particulier initiatief en overheid heb ben daarbij ieder hun eigen taak en zullen elkaar steeds dienen te stimule ren. Staatssecretaris De voorzitter van de WFBN, drs. C. van Wijngaarden, zei dat de bewe ging graag een staatssecretaris voor ontwapenings-, vredes- en veiligheids vraagstukken zou zien, verbonden aan het ministerie van buitenlandse zaken. Met hetgeen in de regeringsverkla ring wordt gezegd over een Nationaal Instituut voor Vredevraagstukken is de WFBN zeer ingenomen. „Wij zullen graag een bijdrage tot het vestigen en werken van een dergelijk instituut le veren", aldus de heer Van Wijngaar den. Organist verdient f 1,21 (Van onze kerkredactie) UTRECHT Zolang ivij in onze kerken genoegen nemen met volstrekt onbevoegde organisten, wier enige verdienste is, dat zij thuis op een harmonium zo aardig bij voorkeur op de zwarte toetsen! een psalmpje kunnen spelen, en zolang het muzikale gemeentelid niet door een schandarium zoals nu het geval is maar door een werkelijk honorarium wordt aangelokt tot het volgen van een kost bare organistenopleiding, zolang zal in onze kerken het kerklied wel volledig in het slop blijven zitten. Aldus dc burgemeester van 's-Gra-1 gens mr. Verplanke is het gemiddeld vendeel, mr. dr. C. J. Verplanke, in zijn honorarium van de gereformeerde or- kritiek over de waardering van de or- ganisten nu nog 3,46. ganLsatie in de Christelijke Gerefnr-1 meerde Kerken. In het weekblad van de Christelijke Gereformeerde Kerken, De Wekker, schrijft hij, dat de organisten in dezei kerken gemiddeld 1,21 honorarium per dienst genieten. Ruim dertig pro-j - cent ontvangt nimmer één cent. Dit hardinxveld: J. W. de Bruu'n te Harder- bleek vorig jaar uit een enquête van w^;_v<»r Pc^tvüet, Zeeland: C. van de Gereformeerde Organistenvereni- j de 1 Bosch te Gorkum. ging, waarvan mr. Verplanke secrela-j GEREF. KERKEN ris is. Beroepen te Engwierum: W. Jeroense. Het gevolg van deze „bedroevende" kan. te Oud-Beyerland. werkelijkheid, aldus mr. Verplanke, is, dat het Woord dan wel vanaf de GEREF. KERKEN (vrijf.) kansel door een theologisch geschoolde i Beroepen te Doorn: H. de Jong te bediend wordt, maar dat op de orgel- Wageningen. bank de muzikaal geschoolde bedie- Bedankt voor Ommen: J. Nqenhuu te naar van het antwoord der gemeenteBunschoten. ontbreekt CHR. GEREF. KERKEN Bedankt voor 's-Gravendeel: H. W. 1 Eerland te Amersfoort. (Van onze kerkredactie) FATIMA Velen vragen zich af, wat de paus bewogen heeft, om een bedevaartstocht te maken naar het Maria-heiligdom Fati- ma in Portugal, waar volgende week herdacht wordt, hoe vijf tig jaar geleden Maria zou z(jn verschenen aan drie kinderen. Sommigen zien er een verlaat ge baar van evenwicht in jegens de Portugezen, die zich drie jaar geleden geweldig geërgerd heb ben, toen de paus een bezoek bracht aan India, dat kort te vo ren Goa had bezet. Anderen menen, dat zijn bezoek bedoeld kan zijn als een gebaar van evenwicht naar de conserva tieve elementen na de jongste encycliek waarin aspecten van het kapitalisme werden afge keurd. Het zou dan een soort instemming met het Salazarbe- wind kunnen inhouden. Dit lijkt al uiterst onwaarschijnlijk, waar de paus Lissabon opzettelijk mijdt. Volgens zijn reisschema landt zijn vliegtuig in de buurt van Fati- ma en vertrekt de paus onmiddellijk na afloop van de plechtigheid, zodat hij in een dag heen en terug is. Automatisch gaan veler gedachten al j uit naar een „conservatief" gebaar, j omdat Fatima immers geldt als een centrum van Mariaverering. Toch is het waarschijnlijker, dat de paus I zijn reis ziet in het kader van zijn oecumenisch streven. Hij kan er de protestanten mee willen tonen, hoe een „gezuiverde Mariaverering" gestalte krijgt, vooral in de strijd voor de vrede. Fatima is Lourdes niet. ONGEREPT Wie eens de geweldige materialistische santekraam rond de grot van Lour des zag, kan er zich slechts over ver bazen, dat Fatima nog betrekkelijk zo ongerept is gebleven. Goed, de bevolking is er verdubbeld (maar nog niet veel meer dan vijfduizend). Er zijn zo'n dertig kloosters verrezen en natuurlijk een reusachtige witte basiliek. Maar de kerk heeft een vooruitzien de blik gehad en direct nadat de bede vaarten op gang begonnen te komen praktisch alle grond in de Omgeving opgekocht, zodat geen soevenierkraam toegang kreeg. Het lijkt ook wel, of de Portugese regering er een beetje aan meewerkt, om Fatima buiten de toeristenstroom te houden. Het dorpje ligt 150 kilometer ten noordoosten van Lissabon en het naaste station ligt altijd nog 25 kilome ter weg. Wie een half uur buiten Fatima in de Cova da Iria komt, een cirkelvormi ge bergkom van vijfhonderd meter doorsnee, kan zich met een beetje fan tasie nog goed voorstellen, wat de drie herderskinderen vijftig jaar geleden meemaakten op dit barre stukje grond. DAME Francisco Marto (8), zijn zusje Jacin- ta (6) en nichtje Lucia dos Santos (9) werden 13 mei 1917 rond het middag uur opgeschrikt door een helder licht. j voor storm brachten zij hun schapen bijeen, toen zich weer een lichtflits voordeed. De kinderen zagen toen volgens hun zeggen een „witte dame," helderder dan de zon, staan op op de kruin van een kleine eik. De dame zei hun, dat zij elke 13e van de maand terug moesten komen. Bij volgende ontmoetingen op de der tiende kondigde de dame een groot wonder aan bij haar laatste verschij ning (13 oktober), zodat allen in haar verschijning en haar boodschap zou den geloven. De kerk toonde zich sceptisch. De politie vermoedde bedrog. Óp 13 au- :ustus werden de kinderen vastgehou- len. Maar reeds stroomden 18.000 nieuwsgierigen die dag naar Fatima. Velen meenden bij de eik een „ontplof fingsgeluid" te horen, waarbij „iets als bloemen" uit de hemel vielen, die ech ter reeds gesmolten waren, voor men hen kon aanraken. Op 13 september was de menigte twee keer zo groot, omdat de kinderen weer was toegestaan naar de eik teru; te keren. Men meende nu een grote lichtende aardbol te zien. WONDER De klimax kwam 13 oktober. Zeventig duizend mensen verdrongen zich op het veld. Het regende hard, maar plotseling hield de regen op. Het wol kendek brak open en de zoi verscheen. En toen begon de zon te dansen. Als een vurige bol draaide ze om zich zelf. Vervolgens maakte ze een zig zaggende spiraalbeweging, zodat het scheen, of ze op de aarde zou vallen. Dit gehele verschijnsel duurde onge veer tien minuten. Daarna zagen de kinderen de „dame in het wit" weer, samen met engelen, Jozef en Christus. Zij zou toen ook haar identiteit aan de kinderen bekend gemaakt hebben en gevraagd hebben de wereld te wijden aan haar onbe vlekte hart. Spoedig daarop stierven twee van d< drie zienertjes, Francisco op 4 april 1919 en zijn zusje op 20 februari beiden aan de griep. Lucia werd door de bisschop van Leiria naar een carme- litessenklooster in het noorden van Portugal gezonden. Daar leeft zij nog steeds. „Mogelijk" zal zij de aanstaan de plechtigheden in Fatima bijwonen, heeft de huidige bisschop gezegd. verhalen over het zonnewonder deden bedevaarten op gang komen. Eerst werkten de autoriteiten ze sterk tegen. Maar na een langdurig onder zoek door een commissie van theolo- verklaarde de bisschop van Leiria op 13 oktober 1930. dat de verschijnin gen geloofwaardigheid verdienden. Het volgend jaar werd Portugal plechtig aan het onbevlekte hart van Maria toe gewijd. De volgende stap was in 1942. toen paus Pius XII de hele wereld plechtig toewijdde. De speciale wijding van Ne derland vond in oktober 1943 plaats. Vooral paus Pius XII heeft zich beij verd, om de Fatimadevotie te intensive- ;n. Hij was er sterk van onder de ...druk, dat zijn eigen bisschopswijding plaats bleek te hebben gevonden op de dag, waarop de eerste verschijning was geschied. VERSLAG Omstreeks 1927 stelde het overleven de meisje Lucia (toen 20 jaar) een verslag op schrift van de gebeurtenis sen en de openbaringen die de kinde ren zouden hebben gehad. Het schijnt, dat zij ze op kerkelijk bevel heeft moe ten vernietigen, maar enkele" jaren op nieuw heeft mogen vastleggen in een reeks brieven aan de bisschop van Lei- In ieder geval heeft de laatste het verslag overgedragen aan het Vati- caan. Pas in 1942 (het zilveren jubi leum van de verschijningen) deed het Vaticaan mededeling over de „gehei men van Fatima." Het eerste geheim was eigenlijk een visioen. Maria liet de kinderen de hel zien, nadat zij hen had opgeroepen te bidden en te offeren voor de bekering de zondaars. Het moet een angstaanjagend beeld zijn geweest. Lu cia verbond er de conclusie aan, dat niet moet schromen over de hel te spreken, omdat Maria haar zelfs aan kinderen laat zien. Het tweede geheim betrof de devotie tot het onbevlekte hart van Maria. Zij beloofde, dat de eerste wereldoorlog spoedig zou eindigen. Maar zij spoorde aan afstand te doen van de zonde, zich te bekeren en boete te doen. Als men niet elke dag de rozenkrans zou bidden, zou twintig jaar later een nieuw groot conflict in de wereld ko men. Rusland zou de communistische revolutie over de hele wereld verbrei den, nieuwe oorlogen veroorzaken en de kerk vervolgen. „Maar als men naar mij luistert, zal Rusland zich bekeren en zal er vrede zijn. Zo niet, dan zullen de goeden ge marteld worden, zal de paus veel lij den en zullen verschillende naties ver nietigd worden. Maar uiteindelijk zal mijn onbevlekt hart toch triomferen Rusland zal zich bekeren." PAUS PIUS XII werd bisschop crp de dag i de eerste verschijning In 1949 begon het gerucht de rondt 1 doen over „een derde geheim." Het merikaanse weekblad Life publicee een foto van de bisschop van Lei waarop deze een envelop toont, wa,ei in zich het derde geheim van Fati*16 zou bevinden. Lucia zou bepaald hf1®1 ben, dat deze brief niet voor 1 mocht worden opengemaakt. Golven van ongezonde sensatie ren het gevolg. Van tij-d tot tijd w ,f beweerd, dat Rome zou hebben be -£ het geheim, gezien zijn grote bi kenis, voortijdig te openbaren. Duizjr£ den zagen in 1960 de onthulling lg het geheim tegemoet. Maar het V caan zweeg en zwijgt nog steeds. eI langs werd nog bekend gemaakt, paus Paulus het niet opportuun achfcai de inhoud van de envelop bekend m maken. Waarom? Sommigen vermoeden. ;t „geheim" zo'n onbeduide boodschap is, dat ze (zeker na sensatie) de moeite van het bekendi 'E' ken niet eens waard is. Anderen menen echter, boodschap vermoedelijk een huiveri wekkende profetie over de eind is. Of zij denken, dat het Vaticaan blikatie ongewenst vindt, omdat de houd de oecumenische toenadei j* schade zou kunnen berokkenen. VERDEELD Hoe oordelen moderne rooms-kathoj^ ken over Fatima? Over het wonder blijven de meningen \Lp deeld. Feit is, dat niet alleen hysterische massa, maar ook tische journalisten en uitgespro c anti-gelovigen het verschijnsel hl" ben waargenomen en dat het zjfrc tot op vijftig kilometer afstand gezien. Ondanks naarstige poguy is nog geen natuurwetenschappeli&el verklaring gevonden. Maar, zo zeggen moderne rooi katholieken, of men de verscl,E; ningen aanvaardt of niet, bela i. rijker is, dat men de boodscl ta van Fatima aanvaardt: de roep tot gebed en boete in belang van de wereldvrede, tima is Lourdes niet. Dat Maria echter een centra" plaats blijft innemen, is protestanten een onverteerb ih zaak. Beroepingswerk Gelijk bekend is in de Gereformeer-1 de Kerken onlangs geadviseerd het ho norarium van de organist op tien gul-1 GEREF. GEMEENTEN den per dienst te stellen, mits de orga- Bedankt voor Klaaswaal: D. Hakken- nist aan bepaalde eisen voldoet. Vol-1 burg te Dordrecht. Meer dan 150 lutherse leiders van zendingen en jonge kerken kwamen in Baden, Oostenrijk, bijeen om de toekomst van de zending te bepalen. Aan de hoofdtafel zitten van links naar rechts, dr. Martin Kretzman, ad viseur van de Lutherse Wereld federatie, dr. Sigurd Aske, di recteur van de lutherse radio- omroepen, dr. Herbert Scheffer, adviseur op het gebied van christelijk onderwijs, ds. Jan Hallewas uit Zaandam, secreta ris-generaal André Appel en bisschop Heinrich Meyer, die voorstelde om de zending te in ternationaliseren. HET WEER IX EUROPA Frankfort München Zürlcta Innsbrück Madrid Mallorca (Van onze kerkredactie) BADEN, OOSTENRIJK De lutherse zending moet geïnterna tionaliseerd worden. Er is veel meer samenwerking nodig over de confessionele muren heen, sprak deze week de lutherse Commissie voor Wereldzending van de Lu therse Wereldfederatie uit. De uitspraak werd gedaan toen de commissie vergaderde met onge veer 150 zendelingen en leiders van jonge kerken uit Azië en Afrika. Het was de eerste maal dat een lutherse bijeenkomst zich officieel voor interkerkelijke sa menwerking uitsprak. De besluiten van deze vergadering zullen voorgelegd worden aan de zes leden van de Commissie voor We reldzending, die ze dan weer moet voorleggen aan het hoofdbestuur van de Lutherse Wereldfederatie om tot een koersverandering te kunnen uit groeien. De internationalisatie van de zen ding werd voorgesteld door een lid van de commissie, de Duitse bisschop Heinrich Meyer van Lübeck. Hij had scherpe kritiek op de visie uit het verleden dat ieder zendingsgenoot schap zijn eigen terrein moet hebben. Vloek Het i geen zegen, maar een vloek, hij, als we het lutherdom expor teren en van de jonge kerken ver wachten dat ze volledig in de voet stappen van onze westerse traditie gaan. De internationale vergadering kwam met algemene stemmen tot de con clusie dat er steeds meer zal moeten worden samengewerkt met organisa ties en kerken die niet tot de lutherse confessie behoren. Ook raadt het document de jonge lutherse kerken op de zendingsvelden aan om met meer dan één lutherse zending samen te werken. De zen dingsorganisaties van vele landen worden opgeroepen om samen te werken om de jonge kerken van Azië en Afrika te helpen. (Van onze onderwtjsredactie) UTRECHT De algemene ver gadering van het Gereformeerd Schoolverband, gisteren in Utrecht gehouden, stond geheel in het teken van de federatie-plan nen. De standpunten pro en contra samenwerking met de beide andere christelijke on derwijsorganisaties werden met hartstocht verdedigd, hetgeen re sulteerde in een vergaande vol macht voor de Commissie van Uit voering van GSV „de onderhan delingen voort te zetten, teneinde te geraken tot een federatief ver band". Voorts werd vanuit de vergadering met klem aangedrongen op het hou den van een eenvoudiger opi niepeiling, omdat naar veler gevoe len de enquête van GSV niet ge slaagd is. In zijn openingswoord besteedde ds. W. de Graaf na een uitvoerig overzicht te hebben gegeven van de moderne theologische inzichten ook ruime aan dacht aan de verhouding tot de andere onderwij sorganisaties. Wij hebben een enquête gehouden, Spanningen Volgens het aanvaarde document heeft het eenzijdige zendingswerk van één bepaald zendingsgenootschap in één bepaald gebied sterke spanning opgeroepen binnen de jonge kerken. Een aantal westerse vertegenwoor digers wilden die uitspraak sterk af zwakken. Maar toen stond ds. Judah Kiwovele, praeses van de zuidelijke synode van de Evangelisch Lutherse Kerk van Tanzania op en zei: „Die spanningen bestaan wel terdege. Ónze moeilijkheid is dat we proberen de scherpe puntjes uit dit stuk weg Ie vijlen. Het is beter dat we ons laten steken opdat we de echte problemen gaan zien." met een naar mijn gevoel niet bov^F mate verheugend resultaat, zi Daardoor kreeg men geen al te duit, lijk beeld. n Op grond van dit alles is de sie van Uitvoering van mening men moet komen tot een vrij inten: ve vorm van federatieve samenw king. Dit standpunt heeft bij beide orT nisaties teleurstelling gewekt, om.kl men daar tot fusie wil overgaan. j Uitvoerig stond ds. De Graaf stil het standpunt van met name Christelijk nationaal schoolonder#* Op de laatste jaarvergadering heeft Huls daar duidelijk laten uitkomE' dat men een sterke voorkeur hf^ voor fusie. Prof. Waterink Aan het slot van zijn toespraak «b] de ds. De Graaf de nagedachtenis twee overleden voormannen van GSV de heren Bothof en prof. Wa0i rink, van wie vooral de laatste eminente betekenis is geweest v( ej het gehele terrein van het christe|;" onderwijs. Tijdens de hierna volgende bespj^ king van de enquête van GSV wdn door vier van de vijf sprekers krit >j_ geoefend op de uitslag van de enquêd die te omslachtig en daardoor niet delijk zou zijn geweest. Zij vroe met klem om een nieuwe opiniepeileu te houden en dan met eenvoudiger formuleerde vragen en op korte mijn. Prof. dr. K. Dijk, die met 1 moed prof. Waterink aan zijn zijg miste, vroeg zich af waarom bijvoiai beeld CVO geen aansluiting heeft zocht bij de Schoolraad. Om 'tot e ig heid te geraken behoeft n andere organisaties te stichten, zei hij. Hij bleef bij zijn visie dat er een gereformeerde beschouwing het onderwijs een taak is. Ten slotte bepleitte prof. dr. G. W lenga eveneens een vorm van federatpl ve samenwerking, omdat zulks geboden is. Wegtvijzers uiterst gedocumenteerd referaat geh(L, den over de pedagogische uitbouw i de protestants-christelijke school. De prot. chr. school moet haar a£ deel in de opvoeding goed beseffen! bij haar pedagogische uitbouw voof aandacht besteden aan de vorm van verantwoordelijkheidsgevoel, en geweten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 2