UITERSTEN I D OSCAR WILDE: „leef het heerlijke leven Sesom Mozaïek muziek geschiedenis HEIL u iets aan te geven, mijnheer?" vroeg de Amerikaanse douanier. ,,Nee", antwoordde Oscar Wilde, maar hij dacht even na en zei: ,,0 ja, toch wel, MljN GENIE!" Zo'n antwoord is Oscar Wilde ten voeten uit: geestig, spits en vervuld van een grote dosis eigendunk. Met een hoogopgevoerde fatterigheid behoorde de eigendunk tot de voornaamste componenten van CULTUREEL VENSTER ZATERDAG 6 MEI 1967 3\ Bij de uitgeverij Bosch en Keuning NV te Baarn zijn de eerste twee delen verschenen van de Sesam Mozaïek der Muziek geschiedenis door Otto Glastra van Loon. Deel I (van 3000 tot 1621) en deel II (van 1630 tot 1759) zijn uitermate boeiend. De behandelde perioden wor den uitgebreid in vlotte be grijpelijke taal verteld. In te genstelling tot vele andere boeken op dit gebied is elke zwaarwichtigheid vermeden. De boekjes zijn rijk geïlustreerd en geven uitvoeri- r. ge informatie o.m. over het es orgel, de oude beschavingen en de kerkmuziek en tevens bevatten zij tal van annecdo- tes. .Men denke in dit verband bekend is het dierenriemte- aan de rattenvanger van Ha- ,J meln in deel I en de boekhou ding van Johann Sebastian Bach in deel II. Ontstaan en et klokkenspel, citer, hobo enz. Wand schild er de grotten van Toeng-choeatig. ken is vermeld. veel informatie op het gebied va: ne muziekleer, o.; riaans. verschaffen i de algeme- het Grego- volkslied zijn eveneens uitge breid behandeld en voor mensen die astrologisch zijn geïnteresseerd is het belang wekkend te weten, dat bij ie dere besproken componist zijn geboortedatum Een beetje willekeurig i dit verband wel de passag het eerste deel over het „ma- Verwacht wordt, dat de de- gische getal 7", omdat enkele len 3 en 4 in de loop van mei der hier opgesomde „mees- zuiien verschijnen, en 5 en 6 ters" net zo goed ge- in ju]j en augustus. Bij inteke- nieën zouden kunnen worden ning 5edraagt de prijs /6 per genoemd. deel. wanneer de serie com- Vermeldenswaard is voorts, pleet is, zal de prijs 33 be- dat de deeltjes ook behoorlijk dragr" Naar aanleiding van A. Roland Holst, Uitersten (uitgave Bert Bakker/Daamen N V Den Haag, ruim 100 blz.. 17,50). laatste van de serie foto's achter in dit voorname boek toont de dichter, wandelend in het duin. De linker hand rust in de zijzak van het colbert, de rechter gebruikt de wandelstok. Roland Holst is blootshoofds. Hoewel we weten dat de dichter voor de fotograaf poseert, ver geet ieder die toekijkt de artistieke opzet. Het moet Roland Holst geen moeite heb ben gekost: zó heeft hij ontelbare malen door het duin gedwaald, in het tijdloze de cor van zand, helm, wind en wolken. Het haar is links boven het voorhoofd wat teruggeweken; de natuur heeft hier ge daan wat Nietzsche met het scheermes deed om nog intelligenter te schijnen dan hij was. De scheiding in het haar is door de wind niet verstoord en dit is net iets te cor rect. Maar ook de kleding is sociaal aange past: geen kemelsharen mantel, maar de dracht van de Engelse gentleman. Het doet er niet toe. Het hoofd, aan de voorkant zien en vervol kleine ronding in de buurt van gens de achterzijde van het huis. het centrum van het beeld, be- Dan is er de afbeelding van een heerst het geheel. Het gezicht duintop zonder levend wezen, van een geestesaristocraat, de Dit is de wereld van de dichter, mond breed, bitter en smal; de AVONDWOLKEN Zijn dit de wolken waar een leven her gezegenden hun afspraken nog hielden van overzee beschenen? de bezielden, toen nog bezetenen, van her en der op paarden van het laat licht aangevlogen, zij die nog zongen: met den dood voor ogen zongen zij er. Het zijn die wolken, maar ontvolkt voorgoed, voorgoed voormalig, alhoe wel beschenen .4. ROLAND HOLST wangen zonder vlezige gepo seerdheid, de kin vol rustige weerstand, het voorhoofd gerib beld als soms het zand op het drooggelopen strand. En profil Er is ook een foto met het ge zicht van de dichter en profil, van links gezien; een mooi stuk vakwerk met details die de artis ticiteit van An Tydeman verra den. Foto's tonen ook het ro mantisch aandoende huis van Roland Holst aan. de Nesdijk te Bergen; twee opnamen van Bob Alberts laten de glazen deuren van overzee nog. Hier beneê bewenen onzaligen nog wel wie gloed zingend omkwamen, dodelijk verjongden Vergeefs (in leeg licht wordt niet meer gezongen) omdat het zo zijn moest. Voornaam Het is, zoals gezegd, een voor naam boek. Men ontmoet er ver zen in uit de jaren 1963 tot en met 1966, met uitzondering van het kwatrijn In memoriam Willem Reijers, dat van laatste woorden. Roland Holst is vitaler, geestelijk weer- die baarder gebleven dan de oudere Bloem die tot berusting neigde. DESPERADO Tot de tanden ontwapend, smeet hij zijn prothese Lucifer recht in zijn hoog prachtsmoel, waarop deze hem toeriep: met zo'n vijand kan ik zaken doen! Voortaan doet hij de Burgerij het ergste vrezen. Roland Holst is als dichter ge vormd door de neo-romantiek. Hij was hymnischer, profetischer januari 1959 dateert. Er zijn ook dan de anderen; romantischer i reprodukties van handschriften zover hij zijn eigen tijd als ont- zijn kunstenaarschap. OSCAR WILDE want in 1889 nam Wilde alweer in 1891). Lady Windermere's van de dichter by. i zo'n concept de scheppingsakt als passend in het zijn ontslag. Hij wilde niet ge- Waaier werd in 1892 echter bonden zijn. Een kunstenaar groot succes. De auteur moest t moest nu eenmaal „vrij" zijn. zou op het toneel komen. Oscar liet zich daartoe overhalen, maar Inmiddels was ook zijn verhou- stak eerst nonchalant een sigaret Zoiets onbeschaamds en conformistisch had zich nog k Ondergang ding tot Constance gaan verande ren. Niet dat hij zich dit bewust was, want hij hield nog altijd nooit op een Engels toneel voor- evenveel van haar als toen hij gedaan, vijf jaar terug met haar voor het altaar van de St. James kerk in Paddington stond, maar merkbaar was zij niet langer meer zijn inspiratrice bij zijn werk. Inspiratie vond hij nu eer der bij zijn vrienden. Met name bij enkele jeugdigen onder hen. Zonder Tommy Milton bijv. zou hij nooit de inspiratie gevon den hebben voor zijn roman The Picture of Dorian Gray, waarin Toen The Importance of Being Earnest in 1895 in première ging. was het proces dat tot Wildes ondergang zou leiden, reeds aan de gang. Trots vertoonde Oscar zich met zijn vrouw Constance zijn vriend Bosie (een ver- Het is weer vroeg: het wordt al minder donker bij het raam. Wat snuift daar buiten? (niemand is nog op) en stampt daar zacht? Onwennig Aog, langzaam komt daar net hoge paard terug; zijn kop handhaaft de voorwereld in het vaag licht. Straks staat hij stil, kijkt binnen, en ontwaart een wezen bij het venster opgericht: dan noemt de dageraad weer man en paard. totaal van de Nederlandse poë zie. De dichter is niet veranderd, maar de literaire constellatie wel en dat wel grondig. Omdat daar achter de algemene culturele si tuatie gewijzigd is. Beweging Het taalgebruik Roland In en buiten de literatuur is een nieuw humanisme in opmars, het humanisme van de naakte wereldburger. Bij dit humanisme staat niet de geniale persoonlijk heid, de elite-mens model, maar de gemassificeerde men3. Het verschijnsel literatuur is in be weging gekomen en ondergaat een metamorfose. Het kan nog niet worden overzien waarheen Holst lokt tot studieus onderzoek dit alles leidt. Zeker is, dat de riciure 01 rzurian u.., woaru, b»st"«>g van het troetelnaampje uit. Ook de thema's die hij be- renaissance-cultuur, mede berus hij zijn artistieke beginselen het B»vsi«i de bijnaam van Lord AI- handelt doen dat Maar van de '«nd, °P de hegemonie van het - fred Douglas) Ao Inaw nïJ iaa i_—x:t. hlnnVp ras pn van Hp hlanlrp duidelijkst geformuleerd heeft. In de voorrede schrijft hij: „Er werd luide toegejuicht. bestaat zoiets als een moreel of een immoreel boek: boeken zijn slecht of goed geschreven, dat blanke ras en van de blanke kerken, in liquidatie is. Waar staat Roland Holst de loge. Hij onderzoeker wordt ook poëtisch indringingsvermogen geëist. Ge- v.r'i i 1 J J lukkig is Roland Holst geen duis- A Oscar Wilde had echter gedu- ter dichter. Bij een figuur als deze ontwikkeling? Een typische rende de jaren dat hij omgang Achterberg is het gevaar veel renaissance-figuur is hij niet; wel had met Bosie en andere jonge groter dat het dichtwerk achter wat betreft het hoge zelfgevoel. alles. Kunst drukt alleen zichzelf vrienden geen rekcning gêhou- het'commentaar verdwijnt, den met de boosaardige vader Ondertussen gebruikte hij het van Bosie, de markies van Queensberry, die in deze vier ja- L/pGH ren hem door detectives had la ten schaduwen en brieven van De lezer krijgt dan het gevoel archaïsche, een voortijd, een hei zijn jonge vrienden had dat hij met een soort heilige den-era waaraan de herinnering boek om een bepaalde, zijn gen, levensvisie te spuien door Lord Henry tot de schoneDo rian te laten zeggen: „De enige het aristocratische levensbesef, het cultiveren van de taal. Is hij een romanticus? In zekere zin ongetwijfeld. Hij wordt beheerst door het manier om aan een verleiding te onderschept, ontkomen is eraan toe te geven. Toen Oscar met veel bravoure uitlegging is voorbehouden Door weerstand te bieden zal je de markies wegens smaad had een literaire clerus. Het oe ngeklaagd, liet deze een lijstje met liefst elf gevallen van ho moseksuele relaties overleggen, schrift te doen heeft, waarvan de wordt bewaard door oud-Griekse aan en oud-Keltische sagen, maar ook luvre in landschappen, in lichtwerkin- deze gen, in wind, in sneeuw. Natuurlijk staat hij aan de kant van de elite-cultuur, al ver van Roland Holst jongste bundel bewijst dit op nieuw is, ondanks de vaak piürhPho^rVÏÏTS de nodige gouden sigaretten- i af. Het vers is minder "vle- schap van neo-barbaren die on- kokers met InscriDties eS'andro zi« geworden; de anatomische der literatuur iets heel anders geschenken. Aanvankelijk wuit- ilucïur„uSf.ikJ.hel.S"Si ÏÏff?ïl...1a.n..?S: Wilde de beschuldigingen tcrsoT/vfte, gedicht zichtbaar. De dictie is Vóór Wildes debuut in 1881 met zijn gedichten bundel was zijn roep reeds vooruitgegaan en hadden Gilbert en Sullivan al een opera-komiek op hem ge maakt, Patience geheten, waarin Reginald Bunthor- ne de figuur van Wilde uithing, gekleed in een pof broek, muisgrijze kousen en fluwelen colbert. Lange, gekrulde haren, een hoogst-onnozel ge zicht, een verwijfd stemmetje, een fatterig lachje, wiegelpasjes. alles hoogst-poëtisoh en super door de knieën. Hij werd veroor deeld tot twee jaar gevangenis met dwangarbeid. Val onder de huid van het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Maar naar de geest is hy ver want aan Spengler, aan Ortega y Gasset, aan de Ter Braak van het essay De nieuwe elite (1939). eveneens een werk in gevan- De val was enorm. De man die genschap (in 1923^ was hij geschreven had: „Laat u door g®ns niets vrees aanjagen", was toen Sterk hij zijn comfort en zijn eigen waan miste, in korte tijd een menselijk wrak. Zijn lieve wouw Constance, knappe gestalte overal de inne- nieuwe sensaties. Laat je door die tot het laatste moment aan half jaar). Hij noemde vandaag, nu de neo-romantische plaatsen en één om een lok van leven als een prins. Elegant in dat in je is! Laat niets i zijn rode haar in bepaalde brie- de kleren maakte zijn rijzige, verloren gaan. Zoek steeds ven bij te sluiten („de1mm het plechtig: In Excelsis. Nu, na zo'n 70 jaren. achtergrond verdwenen is voor een achtergrond van computers, leeft ruimteschepen, kernexplosies. esthetisch completeerden het beeld van wat het wordt al lelijk kaal. Ik moet mendste indruk. Door zijn geesti- niets wees aanjagen publiek meende, dat de nieuwe roerige groep in de Engelse letterkunde, de estheten van Oxford, de pleitbezorgers van een nieuwe Engelse renaissance wel zouden zijn. Wilde was hun meest in mestijdschrift waaraan hij als re- oog vallende vertegenwoordi- dacteur verbonden was. dat hij In Oxford studeerde hij ou- tal van veelbelovende jongeman- alen en hoewel niemand hem nen gekend had, die met schitte* maar iets zag uitvoeren rende vooruitzichten naar T.on- hij zijn' examens cum )au- den waren gekomen, maar bin- Sommigen meenden dat hjj nen enkele weken al In een gek- dagen in ledigheid door- kenhuis belandden door het /Hiht, maar Oscar Wilde had fnuikende lezen en beantwoor- tover een andere gedachte: den van zakenbrieven.... k heb nooit stilgezeten. Tk houw het althans niet als le- Ondertussen had Oscar Wilde leid om de ondergaande zon nog nooit een pofbroek met grij- vervanger ge conversatie was het een genot met hem te dineren. De deuren van de society stonden voor hem open In 1884 trouwde Oscar Wilde Toen hij in 1882 uit Amerika lieftallige Constance Ma- Graaggezien zijn volkomen onschuld had ge loofd, moest zich onder druk van haar familie laten scheiden. Zijn twee zonen mocht hij nooit meer Voor zichzelf had Wilde deze Bewondering Importance of Being Earnest, zucht in de rijke, zien wij dat geestig, slagvaardig, spits. Maar zijn werk in zichzelf sterk ge- altijd wordt dit beeld overscha- noeg is om de wisselende ccn- terugkwam. lag heel Engeland voor hem open Hij werd een graaggeziene gast in de hoogste kringen, die hij vermaakte met verhalen over het barbaarse Amerika: bijv. met het verhaal over een Amerikaanse miljonair, he vernomen had dat de Venus van Milo zo'n wondermooi beeld was Hij wilde bet aankopen Het origineel ging niet. dan maar een afgietsel. Maar toen Amerika aankwam bleken Lloyd. een welgestelde jongé- dame. die haar held diep bewon derde. Het jonge paar ging wo nen in 16 Tite Street en aan het bu-reau dat eens levensvisie gevuld met een dwe pende bewondering voor het ou de Griekenland, het land van ii wu- gouden zand en zonlicht, van de blauwe vlam van zee en he- gezeien Thomas Carlvle had toebehoord «u wwi. aai aeze by N schreef Wille zijn Weven, ge- waar V spoedig llefk. dere achternaam. Op straffe van verlies van zijn toelage (3 pond per week) mocht hij zich nooit meer met Bosie inlaten. van ziin gedachten" vrij te zijn Vergeten en verlaten leefde en onttogen aan het criterium Oscar Wilde in Frankrijk, totdat v'an moreel of immoreel te han- Bosie weer in zijn leven kwam delen, te denken en diensvolgens te schrijven. DR. C. RIJNSDORP. spoedig bleek, dat de ozeer aanbeden Bosie maar erachtelijk, kwaadaardig w te slaan die de wolken met pig (voordat hij later zijn totale rose schijn overdekt, of naar alleen maar bij wijze van carica- 'druppels te kijken, die als tuur zo op het toneel voorgesteld ^—jantjes aan de bladeren van maar nu hij naar Amerika roos hangen, of te zien hoe was gekomen om lezingen te hou- zich buigt onder de wind den. tooide hij zich in deze kwam Vivyan ter wereld. In het- kousen gedragen dat "was de armen te ontbreken. Zo ruw zelfde iaar werd Wilde benoemd ondergang werd) in een ëufo- Taan cultuurbarbaren bij het tot redacteur vanhet da- rische stemming zou inspireren het slachtoffer van de grote fictie, die hij zichzelf geschapen had, de fictie van hel ..Part pour l'art", alsof er ergens een menselijk fenomeen (en kunst is een menselijk feno meen) zou kunnen zijn: „jenseits ,eee x von Gut und Böse". Wie meent In 1898 stierf Constance. Oscar dat er ergens een p]etJe het Verslaafd 0twoonde eenzaam transport met zo'n mooi beeld mestijdschrift Ladv's World, wel- tot zijn grote toneelstukken: La- Verslaafd aan de absint ""Mn door hem terstond dy Windermere's Fan, A Woman altijd genezen van de Bosies. TSrapi Tahwp ppen zpvepnsehan veranderd in Women's of „0 Importance. An Ideal -- e?en rekenschap om. Gelukkig was de milionair ke verzekerd en kreeg hij van een werd Amerikaanse maatschappij de World, Parijs. Heelal is waar die oude (neen v?or niet heidense, maar) God van ik daarentegen wél als ledig- dracht om ziin auditorium niet schade tot de laatste dollarcen beschouw is urenlang cric- teleur te stellen Ziin lezingencv- uitgekeerd, spelen, of over studieboeken dus werd een triomf. Sneciaal rekensommen de dames verdrongen zïrh om [en of stellingen hewiizenh-m. erk." zo verzuchtte Osrar Hij moest drie secretarissen in vaak. ..is de vloek voor de dienst nemen: één om ziin brie- ikenoe klasse." Later zei hij ven te schrijven, één om op aller- ..want tegenwoordig Husband en ziin oergeestige zwa- loemt zich iedere slons ai lady nenzang voor het toneel Bunbu- Oscar wist het blad in een kor- Twee jaar later stierf hij op 30 heeft/ komt 'bedrogen uit zijn november 1900. na gedoopt te Thora geldt ook voor de kunste. zijn door pater Cuthbert Dunn. naar ^orookie te tijd op te kloppen tot iets Earnest, bij ons De ernst van the Importance of being Postuum verscheen de klacht Oscars leven leek als een sprookje Hij was niet rijk. maar wist toch altijd zoveel geld zijn leven, zijn aangrijpen de De Profundis. Bosie, die inmiddels zich ver beeldde de dichtersmantel van de directeur van het da- lei kaarten zijn bandtekening te handen te krijgen, dat hij kon Lang duurde het echter niet, lists en De Hertogin van Padua handen in onschuld en schreef EV. GROLLF De tragiek van Oscar Wil de (I Give You O.W.) door Desmond Hall. Vertaling C. H. B. Wilson. Uitgave A. J. Luitingh, Laren (N.H.) (342 blz. 12.90)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 17