i Machinale handwerk produktie en naderen elkaar Modern koken: minder verlies Gevlochten hout als bekleding dialoog BLAD ZIJ ZATERDAG 6 MEI 1967 Boeiende expositie van Jack Lenor Larsen Wie denkt dat Amerika slechts techniek brengt en weinig cultuur bezit, moest zijn mening herzien, wanneer hij de prachtige tentoonstel ling van textiel van Jack Lenor.Larsen in het Amsterdams Stedelijk Museum, bezoekt. Larsen gebruikte voor zijn ontwerpen geen Europese motieven. De weefkunst van Afrika. Zuid-Amerika en Polynesië fascineerde hem. Reeds op de Academie in Seattle gaat zijn belangstelling in die richting. Hij propageert het leraarschap „om niet commercieel te be hoeven werken". Jack Lenor Larsen slaagt er in aan te tonen dat er geen fundamentele verschillen tussen handwerk en machinale produktie bestaan. tien, Tijdens de bereiding van ons voedsel gaan voedings stoffen verloren. Bij het ko ken van groente en vruchten loopt vooral het vitamine C gevaar. Zet nooit groente in gesneden toestand weg. Het vitamine C wordt bij de snijvlakken geoxydeerd door de zuurstof uit de lucht, om dat er daar onder meer enzy men vrijkomen die dit proces bespoedigen. Grote verliezen aan vitamine C treden na eni ge uren op. Wanneer de groente er verflenst uit ziet, Vitamine C in mg per 100 g. is ook de vitamine C groten deels verdwenen. Deze vitamine is in zuur mi lieu stabiel. Vitamine C is wei nig bestand tegen warmte, licht, zuurstof en oxydatieve enzymen alsmede tegen bepaalde metaal verbindingen. Sla plukken we bijvoorbeeld liever in nette stuk jes, dan het mes erin te zetten. Afhankelijk van het produkt en de wijze waarop het bereid wordt moet u soms rekenen met een verlies van 50 80%. Modern koken en koken in een hoge drukpan geeft minder verliezen. Zij bedragen 25 50%. Aan de volgende tabel hebt u enig hou vast: Spruitjes 130.5 Spinazie 25.4 Doperwten 33.7 Sperziebonen 24.9 Aardappelen 15.5 Boerenkool 92.3 LARSEN Is In 1927 uit Deens-Canadese ouders gebo- I en. Hij studeert architectuur, aeubelontwerpen en begint te lieven. Daarna legt hij zich spe- iaal toe op textiel. Hij opent ijn eigen atelier, behaalt eerste rijzen op internationale textiel- ntoonstellingen. Dan volgt een «langrijke opdracht: het weven in gordijnen voor Lever House. Textielfabrieken zijn helaas liet geïnteresseerd in zijn werk. Daarom richt hijzelf een naam- oze vennootschap op en koopt leine werkplaatsen. Daarin be- int hij „handgeweven" stoffen nachinaal te vervaardigen. Jack ,arsen gebruikt vele soorten ga- kiasHerhalingen yan Hij heeft een voorliefde vuui find onregelmatige herhalingen. Deze roeg vperende kenmerken zijn van nvloed op de textielmarkt, 'rachtig voorbeeld daarvan is .Jubilee", een stevig onder- ;rondweefsel van rayon, waarop ii de lengte als het ware koor- len geweven zijn. Larsen is niet bang om kleu ren te gebruiken. De „shocking" colours van de nieuwe mode vin den we bij hem terug. Combina- ies van roze, rood, oranje en laars komen we veelvuldig in ijn collectie tegen. hlJr, Hij maakt gebruikt var. con ventionele middelen als linnen, tatoen. wol en zijde, maar weet lie prachtig te combineren met ynthetisch materiaal: inslag van ;linstêrende nylondraden, rayon n mohair, kleurige opdruk bij tretchnylon materiaal. We za ten daarvan o.a. een stoel van irti Fort, ontwerp Pierre Pau- in, in de kleuren rose, rood eh Subtiel Permanent wave uit een batterijtje gen vallen de „stammen" wil bewonderen lope eens het moeilijk al blijkt dat totaal niet uit de beschrijving die erbij hoort als leek de vloeistof juist te verdelen, de zaak wordt hier te nat, daar iets te droog en het resultaat is om te huilen. Maar in Japan is nu een doe-het-zelf- permanent wave ontwikkeld waarbij geen vloeistof gebruikt hoeft te wor- We kennen allemaal wel het zelf-permanenten- pakket" dêh/ De kiiillers worden nl. ge- rusti- waarbij men moet toveren met voed door een batterij. Wanneer dingen vloeistoffen, krullers en wat al ket haar 'om de krullers gewik- 8 mei niet meer. Wij hebben ook niet keld is (ook nog een hele toer Van machinaal gaan we in de duurt de expositie. Iedere 't idee dat het zelf-permanenten om dat goed te doen) wordt de toekomst over naar reeds volle- woensdag- en zaterdagmiddag is nu echt bij de Nederlandse stroom ingeschakeld. Na zeven - TTot ïc nnlf 11 rieur, en neemt de uitdaging aan treft: ik kwam van nieuwe weefselconstructies ger genieting van als stretch nylon. dan bij Picasso. Tot dig afgewerkte eindprodukten als kousen en handschoenen. „Aan deze revolutie wil ik mee doen," zegt Larsen. De wever en textiel ontwerper woont in een rond huis op Long Tsland. Het is een grote ronde ruimte, geïnspireerd op Zuid-A- frika. Schuifdeuren kunnen toilet, slaapruimte en badkamer afslui ten. Tafels, stoelen, toilet, bad al les is cirkelvormig, tot spiegel, zeeprekje en gootsteen toe. De zon moet wel aan alle kanten zijn huis binnen kunnen stro men; daarom zullen de felle kleu ren geel. bruin, rose, rood en i- er een gratis rondleiding. geslagen. Het is ook 0f ackt minuten zijn de krulspel den op temperatuur. Na nog twee a drie minuten blijft het haar in de krul zitten. En nu maar hopen dat alle krullers er op de juiste manier ingedraaid zijn. zodat er niet één de verkeerde kant uit krult De prijs van .de permanent-met batterij is ca. eenendertig gul den, dat spaart zeker tweemaal permanenten bij de kapper uit. Maar of het resultaat gelijk is? Onze moderne woningen zijn vrij koel en als tegenhanger zoekt de bewoner naar warme materialen. Zo betimmeren velen kasten of wanden met houten strips. Uit Zweden is op dit gebied een EFE/V jlPPEN oranje het ook wel doen. Voor nieuwtje afkomstig, namelijk gevlochten hout. Het bestaat uit Óns Néderlandse klimaat en leef- Tot 28 mei open of gesloten vlechtwerken 'van smalle stroken teak-, eiken-, Voor dc jonge vrouw lijkt het allemaal iets te grenen- of berkenfineer. Het materiaal geeft een decoratieve toets eerste kindje krijgt heeft - *'oor moeder en kind ee aan het interieur en wordt gébruikt als wandbekledmg, vaste of uitgegeven. In ons verplaatsbare visuele afsluitingen, afscherming van radiatoren of 10.427 vrouwen die h op latwerk bevestigd in een plafond. Zowel de huiskamer, k'hdjc verwachten, jongci showroom en winkelruimte worden er mee „aangekleed". Het Wie de ontwikkeling van het weven van vlechtwerk tot syn thetisch materiaal, van hand- 20 jaar. Een briefkaart naar Prena tal. Zoutkcetsgracbt 14, Amsterdam plafond kan er in hoge ruimten mee „naar beneden" worden is voldoende om in liet bezit te gebracht. komen van het gidsje. Larsen is dol op inlandse iunst. Begint hij in het eerste aaltje met kleuren te laten zien - en hij bewijst dat ook felle deuren subtiel kunnen zijn n het tweede komen struktuur •an vezels en garens tot hun •echt. Over de hele wereld zoekt lij naar handgesponncn garens omdat deze het gevoeligst zijn sn het sterkst in kontrast met ndustriële materialen en afwer kingen. en violet; het werd „in vouw" geverfd, het patroon violet ge verfd komt in enorme variatie steeds terug op de lap en geeft er een aparte levendigheid aan. Gevecht Nadruk Door de geringe kleurintensi- teit valt te meer de nadruk op le grondstof zelf. „Swazistripe" oker en indigo, geweven in Swaziland van gesponnen mo- De ontwerper, Coral Stephens, ïeeft in Swaziland ook een werk- >laats, hij leidt daar de weverij Larsen. Larsen reist naar ie vrije Chinezen op Formosa, lezoekt Vietnam. De grove sisaldraad die hij laar vindt inspireert hem tot iet maken van een mat in zilver goudkleurig sisal. heel grof en heel mooi. Zijn „Portada" is een lap linnen met wol, handge- mooi voorbeeld voor het aansnijden van nieuwe mogelijk heden in de weefkunst. De grove draad schapewol in naturel op gebleekt linnen geeft een effect van grof open naald werk. Een ontwerp uit 1961 is geïnspireerd op Kenya, in amber „De meeste stoffen werden in hevigheid opgezet, maar kwamen slechts tot stand na een lang, moeizaam gevecht. Een ontwerp maken is makkelijk, dit ontwerp klaar maken voor produktie is niet makkelijk. Maar na dc drift, na het hartzeer en de en kel toevallige ontdekking (hé, dat is leuk), komt de vraag: wat Stoffen maakt hij niet voor de kunst, maar voor gebruik. De be roemde stoel van Kennedy be kleedt hij, en de blauw/lila lin nen stoffen in de vliegtuigen van Pan Am zijn van zijn hand. Hij richt een kerk in Rochester in met warme rode kleuren, en ontwerpt badstof in rood en paars. Maar ook goedkope kle dingstoffen uit 1966 zijn er naar ontwerp van Larsen zijn kunst, wordt daarmee betaalbaar. De vierde zaal toont aan hoe zijn stoffen gebruikt kunnen worden, het is een „stoffenbos", heel ingenieus door een alumini- Hartige hopjes TV dit en tv dat. Om niet ach ter tc blijven geven we u tv-hap jes. Niemand zal u echter lelijk aankijken als u de hapjes tij dens een radioprogramma ser veert: geef er wel hete sterke koffie bij, een uitstekende combi- Plak roggebrood met boter of margarine besmeren, hierop plak je kaas, bedekken met plak rog gebrood, met boter besmeren tveer plakje kaas erop, plak rog gebrood, de bovenkant weer met boter besmeren en de beboterde kant op de kaas leggen. De la gen goed aandrukken en nu met •n scherp mes reepjes snijden Vierkant toastje met tomaten- boter (tomatenpurée, zout en pe- ner met boter of margarine ver mengen) besmeren, plakje kom kommer en daarop 'camembert uit de tube spuiten. Plakje ra 's als garnering. Toast met ansjovisboter (uit bestrijken, plakje kaas en komkommer en dropje eiwit. Langwerpige toast met boter '■"strijken, 2 reepjes roggebrood m 7 reepje kaas als belegsel. Toast met kerryboter (boter met kerry vermengen), plaje to maat, half plakje ei en kaper tjes. Toast met boter, plakjes ei en oen slinger van anjovisboter. Rondjes roggebrood, pittig en ongediend: zoet... kwark met suiker en gehakte hazelno ten vermengen. Pittig... peper zoet en klein gensipperde ui door kwark roeren. Rondjes roggebrood met bo ter besmeren en met een dikke laag zoete of pittige kwark be- 'ekl'm, als garnering wal ■•ark onspuiten en bij het „zoe le" roggebrood een halve hazel noot insteken. Toeast royaal met mosterdbo- ter (mosterd door boter roeren) besmeren en afwisselend ei en omkommer als beleg. „En", vraagt ieder in spanning: „Wat is het? Een jongen of een meisje?" De reactie op het antwoord is niet altijd even fijnge voelig, getuigt o.a. me vrouw S. te R. „Wij kregen acht kinde ren, waarvan de eerste vijf meisjes waren. Steeds weer waren er mensen die iets van medelijden toon den, omdat we toch maar geen zóón kregen. Zelf waren we er telkens weer overgelukkig mee, al was het weer een dochter. Toen de zesde een jongen was, kon ik het zelf bijna niet geloven. Iedereen was blij met ons. Nu is die oudste zoon sinds zes weken va der van een tweeling, twee meisjes van ruim zes pond!" „Wij hadden drie meisjes en een jongen, maar we spraken er nooit over toen ik weer in verwachting was dat w graag een jongen zouden heb ben'' zegt mevrouw H. te S. ,Het werd een dochter, en de kinderen waren dolblij en gin gen het gauw rondvertellen Enigszins teleurgesteld kwa men ze terug, er was tweemaal gezegd: „Het had zeker een jon getje moeten zijn?" Maar over de vraag jongen of meisje hadden de kinderen zich het hoofd niet gebroken, '.e waren gew In hel kraambed merkte ik het soms ook, één feliciteerde mij met de goede afloop. Dat deed mij pijn.,.. Ik v/as blij met mijn baby en zou het fijn gevonden hebben als het cm jongetje was geweest, maa. waarom doen de mensen daar nu zo zie lig over?" „Ik ben een Oranje-kindje", vertelt mevrouw V. te G. „Der tig april 1909 en het we. dub bel feest! Er waren reeds drie zoons en er werd heel erg naar een meisje verlangd, en daar kwam ik dan, nog wel gelijk met het prinsesje! Ik ben ze- noemd naar mijn beide groot moeders en naar onze overle den Koningin Wilhelmii a." Mongooltje „Wij hadden vier zoons. Toen ik weer in verwachting was, hoopte ik op een meisje, maar nee hoor. het was weei een jongen. Wij waren daar gauw mee verzoend. Alleer. vond ik deze baby anders dar de vier anderen. De zuster, die ik er naar vroeg, wimpelde mijn zorg luchtigjes weg. dr dokter draaide er wat m Na vier dagen vroeg ik de dokter: „Is het een mongooltje, dokter?" Het was inderdaad zo de dokter stond er verbaasd van dat ik het zo gauw gezien had. Maar wat een slag dat was, is niet te beschrijven..." aldus mevr. X. te IJ. „Ook ik wil u iets vertellen, het is wel achtendertig jaar ge leden, maar wij denken er nog dikwijls aan" zegt mevrruw E. te S. „Ons tweede kiud moest geboren worde-, en liet zette er flink vaart r.chter. Mijn man vloog op de fiets naar de dokter. Maar onderwev werd hij door de politie aangehou den, omdat hij zonder licht reed. „Ik heb ha- riep hij. „Er is brand bij mij thuis" Snel reed de politie naar mijn huis (waar inmiddels de baby geboren was) en werd verwcl komd door babygehuil. Zij heb ben er erg om gelachen!" Contact Het woord is nu aan me vrouw K. te H., die zes jaar kraamverzorgster geweest is: ..Een heerlijk beroep. Als Je binnenkomt, sta je aanvanke lijk volkomen vreemd tegeno ver elkaar. Dit vreemde gevoel valt gauw weg. Nog voor het kindje gehore» ls, ontstaat er een contact, io groot, als men zelden in eer werkkring ontmoeten zal. Wat een blijdschap voor de ouders als er een gezonde aby ge ren wordt, maar niet minde? voor de arts en kraamver corgster..." Mevrouw V. te G. haakt i?. op het schrijven van de moe der die de smart van de ge boorte van een levenloze twee ling moest meemaken. „Ik zou graag willen zeggen, dat „men" in zulke gevallen niet moet zeggen: ,tJe hebt er toch nog geen aaraigheid aan ge had." Dat is als troost bedoeld, maar het doet pijn! Want ook een a.s. moeder kan al lang te voren met het te komen kindje meeleven, er voor bidden, en „aardigheid er aan hebben" is zo vaag. Moge het deze moeder èn vader tot troost zijn dat God met de geboorte van deze kindertjes ook Zijn doel heeft ïij zijn levenloos ol kort le vend geweest, maar zij zijn niet dood. Zij leven bij Hun Schepper, dat is de grootste troost. Alleen God zelf kan die troost geven." Kritiek De heer V'. te S. ergert zich (met velen) aan het „ge- zwerm" om Drakensteyn: ,,ln Frankrijk z: men vroeger in de kraamkamer opgescheept met de reering, die zich met eigen ogen moest overtuigen dat een eventuele oonopvol- ger rechtstreeks van de konin gin afkomstig was. In die senliggende periode schijnt er weinig verandert! te zijn want m.i. lijkt het er vp-' op -'at tv en pers pas tevreden zouden zijn als ze zo ver konden gaan. In de rampnacht zat een a.s. moeder op het dak van haar huis. Het huis sidderde onder de beukende golfslag en stond welhaast op instorten. De tijd was evenwel daar, en met hulp van haar man als „verloskundi ge" werd boven op dat dak het kindje geboren. Nergens op de onafzienbare watervlakten was intussen een journalist te bespeuren, dus ging dit wereld nieuws voorgoed verloren. Ten zij u dit alsnog vermeldt..." Het blijkt intussen wel dat allerwege nog op beschuit me! muisjes bij een geboorte g '-ac- teerd wordt. Deze traditie houdt stand! Betsi* D. uit N. weet ervan mee te praten als tweede van tien kinderen: .Mijn ouders tracteren altijd op beschuit mv.isjes. Ook de buurkinderen worden niet overgeslagen. Zelfs L mij op de ulo krijgen we deze trakta tie als er bij een Ieraar een baby geboren is. Toen vorig jaar mijn jongste zusje geboren werd, hadden de oudste drie kinderen, zonder da' mijn ou u*s het wist-n, de vlag uitgestoken. I buren die dat zagen dachten minstens aat het een twee- of drieling ge worden was..." „Bij ons op kantoor wordt bij een geboorte altijd beschuit met muisjes bij de koffie rond gedeeld" vertelt mevrouw V. te V. „Voor 1940 had je glad."? cn gekartelde muisjes. Naar ik meen waren de gladde jon gens- en de gekarteld? meisjes-muisjes." „Toen onze zoon "geboren was, kwamen de buurkinderen feliciteren", zegt mevrouw L. te dL. „Lusten jullie beschuit met muisjes?" vroeg ik. Het jongetje van vijf jaar schudde „nee", „Hij denkt dat het echte muizen zijn" zei z'n zusje van elf. Ik vroeg of hij dan wel beschuiten met wat lekkers wil de: nou dat wilde hij wel. Toen hij e op had. zei hij op mijn vraag of het lekker ge weest was: „Dat zijn geen mui zen. dat is hagelslag!" Jaloezie Mevrouw N. te B. vraagt zich af hoe het komt dat er tegenwoordig zoveel jaloerse kleuters zijn: „Zouden daar de ouders soms schuld aan heb ben? Wij hebben een groot ge zin, maar ik heb nooit jaloezie gemerkt bij de kinderen. Ze vonden het alleen heerlijk als er weer een kindje was. Tegen woordig hoor je maar al te vaak als een kleuter graag een kindje wil: „Wil je dat heus? Dan heb jij geeu ledikantje. meer, dat is voor het kindje. Dan moet je groot zijn", enz. Als er dan een kindje kom* en ze merken dat er niet meer zoveel aandacht voor hén is. worden ze uiteraard jaloers." "jvru de Open Brief een keertje Ia ontbroken heeft, gaat het mij als bij een gesprek: waar waren we ook al weer? Ik dobber in de post als een blad in de stroom; eens zien waar ik terechtkom. Wat bijna nooit gebeurt beleef ik in deze tijd: men schrijft mij vanaf het ziekbed. Eigenlijk is het al van voor Pasen schraal en ver raderlijk weer en veel huisvrou wen met hun noodlottige schoon- maakdrang brengen een zaterdag want dan kan het pas snip verkouden in bed door. Zo, in de ze omstandigheden, houdt het bed iets in zich van luxe: je drapeert alles om je heen, kranten, boeken, postpapier, dicteert een boodschap penlijst aan ijverige huisgenoten en denkt stiekum: ziezo, spelen jullie nu eens voor all-round huisvrouw en zie maar eens of j® alles gedaan kunt krijgen. Daarna ga je je liggen arukma- ken over hoe kortzichtig en on praktisch de dingen gebeuren en bij wijze van luxe schrijf je dat dan aan Christine. Zo komen prachtige verhalen tot mij. Van mannen die als. engelen aan een plafond beginnen, terwijl ze beter aan de slager en de huiskamer konden denken. Of over iemand die allerlei kleine mankementen zag toen hij de stofzuiger door huis hanteerde en dan stopte en bijv. eerst een kruk beter in een deur ging zetten, daarbij het hele dagschema in de war brengend. Het lawaai dat mannen maken als een kind onverwacht door een deur komt waaraan zij believen te verven, te schaven of te repare ren! Dat moesten wij eens doen, schrijven hun 'ieve gade;. Zijn al le mannen zo? Dat is dan de vraag die ik moet beantwoorden. Ik geloof niet dat één van mijn ueve briefschrijfsters daarop een alomvattend antwoord verwacht. Het is meer een kreet. Het is ook een beetje trots op eigen voortdu rende orde en rust, op eigen over zicht, plus een toefje medelij (en liefde) met die potsierlijke man, die zo irritant en zo stuntelig kan OP zo'n vraag kan ik direct nee zeggen en uit mijn ge ringe ervaring (ik ben zelden ziek) vertellen dat precies het an dere uiterste mogelijk kan zijn: een man kan precies doen wat het lijstje aangeeft, er zelfs alleen de hoofdzaken uit zoeken, en verder niets om zich heen zien, geen kruk die om een schx-oefje smeekt, laat staan een deur die om verf vraagt en toch rust scheppen en ook medelij en liefde wekken, tenslotte ook irritant zijn (ziet hij dat nu nog niet nu hij er met zijn neus bovenop staat?). Maar om dit alles praat ik er niet over. Omdat briefschrijfster! wat verkouden zijn en dus wat down, vragen ze verder. Want na even lachen vinden ze het toch wél erg dat manlief opstuift tegen de kinderen, dat hij zich overal aan ergert, dat hij dingen voor rang geeft die niet bepaald noodza kelijk zijn „dat moesten wij eens een dagje presteren". En het nare is ik praat nog steeds door met mijn vriendinnen dat je hem onder dat getier ineens ziet als de man van wie je zo niet heudt. Erger nog: dat je je afvraagt hoe de buren hier nu te gen aan kijken. Stelt, aldus een briefschrijfster, onze christelijke, nee, onze gewoon-menselijke hou ding nu niet vreselijk teleur? NU zijn we op de plek waar heen ik me willens en wetens liet drijven. Het is niet de plek alleen van de huisvrouwen. Het is de plek van ons allen, vrouwen, als we eens moe en down zijn: kon ik dat maar zo minimaal goed leven dat iedereen ziet dat ik ge loof. Alsof geloof, briefschrijfsters, een gepaste en beheerste levens stijl tot gevolg heeft. O ja, mis schien wel in een groot deel van Nederland, maar wat is die spelde- prik op de wereldkaart per slot? En als het zo was, als geloof o.a. tot uiting kwam in bijv. be heersing. ga dan eens als vrouw een dagje met uw man naar zijn werk. Tien tegen een of u vindt hem een christen en een schat. Of als u op een flatje woont en u moet voor uzelf zorgen en u bent wat in de lappenmand en denkt: het is met mij ook niet veel bijzonders, helemaal in de put, wat moeten de mensen van mij als gelovige wel denken, nu, probeer dan eens waarmee de dok ter u helpen kan, een tabletje en daar komt uw blijmoedigheid aangestormd. kwestie van erfelijkheid, of hormonen, of van omstandigheden, en wat zouden we dan in gruwe lijke vergelijkingen vallen. Zo van: zij heeft een groter geloof dan ik. Of: die meneer heeft het grootste geloof van zeg maar al het bedienend personeel van fir ma X. Levensgevaarlijk. En toch, zal mijn briefschrijf ster vanuit haar bed zeggen, is er geloof, en dat geloof is ook zichtbaar, ja, het maakt Jezus Christus zichtbaar. Ja. dat ben ik met je eens. Dat geloof zou ik het gesprek willen noemen tussen God en jou. jou en God. Heen en weer, nooit aflatend. Dat gesprek is tussen mens en mens in één ding merkbaar: vergeving. Kijk, je buren zeggen niet: tjon ge, wat een gelovige mensen hier naast ons, omdat je man nooit meer raast tegen een schroefje en moertje of uitvalt tegen de kinde ren (hoe verdrietig ook even voor de goede toon ik zeg ook niet dat het gemakkelijk is), maar om dat zij merken dat j j diezelfde man inch !ef getier accepteert. Je bent gewone mepsen, maar je leeft telkens opnieuw ten opzichte van elkaar in vergeving. En als je gauw gedeprimeerd bent. moet je ook weten, hier, uit de rubriek en overal waar je vrienden hebt, dat dat niets van je geloof zegt. Want al laat jij het gesprek met O^d voor wat het is van jouw kant: wanhoop, al leen-zijn. sombere gedachten, nau welijks kracht genoeg voor je ge wone werk Hij zet dat gesprek heus wel voort. Geloof is een ver bond van twee, vergeet dat nooit. Je bent met AL je hebben en hou den geaccepteerd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 15