Scholengemeenschap kan leerling verder helpen Chefarine „4" doet wonderen bij pijn of griep! NAVITO VOORDELEN EN NADELEN AFGEWOGEN Kanttekening „Wees vriendelijke pressiegroep" Veel belangstelling voor doopsgezind congres HOUTRUST-DEN HAAG-28APBIL/JMEI Chr. Geref. Kerken werfkracht gering Uw probleem»] is het onze.. Een ivoord voor vandaag Het is beter voor u dat Ik heenga", zei Jezus Christus. De woorden klinken ons vreemd in de oren. Zouden we Hem niet graag bij ons hebben? Het merkwaardige is dat Hij dit heengaan niet betrekt op Zijn sterven aan het kruis. Dat zouden we begrepen hebben, want we weten dat Hij onze plaats innam en onze dood stierf. Als we denken aan het kruis, zeggen we: Inderdaad het was beter dat Hij de Via Dolorosa gingwant door Zijn sterven ont vangen we het leven. Maar dat zegt Christus in Johannes 16 7 juist niet. Hij betrekt Zijn heengaan op de komst van de Heilige Geest. Hij gaat heen opdat de Trooster kan komen. Is niet onze grote moeilijkheid dat de Heilige Geest niet zo heel reëel voor ons is? Christus bedoelt dat Hij als Zoon van God die Zoon des men sen is geworden aan tijd en plaats gebonden is. De discipelen konden drie jaar lang bij Hem zijn. Maar ze volgden die leer school om in de wereld uitgezonden te worden. Ze moesten daarvoor uit elkaar gaan. Moeten ze alleen gaan, in eigen kracht? Neen, de Here Jezus geeft Zijn Geest, om met hen te gaan. Zo alleen kunnen ze uitgaan en kan Christxis toch zeggen: „Ik ben met u, alle dagen." De bijbel spreekt over de Heilige Geest als de reële tegenwoordigheid van God en Christus bij ons. We lezen vandaag: Hebreeën 10 1-10. We lezen morgen: Hebreeën 10 11-25. WOENSDAG 3 MEI 1967 E Nog kaarten voor bondsdag in de Doelen (Van onze kerkredactie) AMERSFOORT De Hervormd- Gereformeerde Jeugdbond heeft zijn traditionele eierhallen in Barneveld verlaten en houdt dit jaar zijn bonds dag in de Rotterdamse Doelen. Niet alle kaarten waren gisteravond uit verkocht. Het bondsbureau deelde ons mee dat ook vanavond nog telefonisch kaarten aangevraagd kunnen worden I (03402—5402). Een belangrijk punt van deze bonds- I dag is de slotpresentatie van het Is- rael-Nes Ammin-project dat door de I verenigingen werd uitgevoerd. Spre- Studiecommissie Hervormde Kerk over abortus (Van onze onderwijsredacteur) type mavo-havo-vwo bij het protestants-christelijk onderwijs in Rijswijk en Emmeloord. ROTTERDAM De belangstelling voor de scholengemeen- Minder opzienbarend, omdat het een minder groot teijein schappen groeit naarmate de datum nadert waarop de Wet op bestrijkt, zijn de havo-experimenten die tot leven kwamen in het voortgezet onderwijs in werking zal treden 1 augustus 1968. scholen voor vhmo of voor ulo. Die scholengemeenschappen In een betrekkelijk groot aantal plaatsen wordt reeds enige konden worden gerealiseerd op grond van het zogenaamde tijd geëxperimenteerd met scholengemeenschappenvoor het Experimenteerwetje. De zin W/'E weten niet wie op de gedachte is gekomen dat Hemelvaartsdag zich minder leent voor een herden king van de doden. In elk geval is het een zonderlinge gedachte van iemand die daarmee het bewijs heeft geleverd zich on voldoende bewust te zijn zowel van de zin van Hemelvaartsdag als die van de herdenking onzer doden. Er zijn immers niet vele dagen die zich zinvoller en troostvoller lenen juist tot de nagedachtenis aan hen die van ons heengingen dan juist de dag van de Hemelvaart die onze aandacht heenleidt naar een leven dat de grenzen van het nü zicht bare vèr overschrijdt en dat metter daad een eeuwigheidskarakter heeft. Dit enkele woord moest wel even voorafgaan, nu wij ons, ook als volk en voorts ieder onzer voor zich, op haken tot de plicht, een plicht die oils dierbaar behoort te zijn, van te rug te denken aan al diegenen door wier offer van het hoogste wat zij bezaten de herwonnen vrijheid zo belangrijk is geworden aan diepte Tweeëntwintig jaar geleden reeds is het nu. En het is te begrijpen wanneer de jongeren van vandaag, die aan het gebeurde geen eigen herinnering hebben, ook tegenover de herdenking van de doden wat vreemder staan. Maar, zouden we willen zeggen, dan is de herdenking zelf nog eens te noodzakelijker. Omdat ze dan, meer nog dan reeds het geval was, het ka rakter dient te krijgen van een her innering die ook onder wóórden wordt gebracht. Woorden die ver tellen van hetgeen er is geschied en die ook het verband weten te leggen tussen hetgeen toen is gebeurd en de situatie waarin wij verkeren. En dan, als het kan, op een wijze dat de jongeren niet maar luisteren uit wat min of meer verholen res pect voor de ouderen, maar opdat ze begrijpen dat er lijnen lopen van het verleden naar het heden. Zodat ook zij erbij betrokken zijn en er zich bij betrokken moeten weten. Hoe is de situatie van vandaag? Ons dunkt deze, dat velen met de vrij heid, die toen met de zwaarste of fers herwonnen moest worden, van daag onvoldoende raad weten. Velen zijn bezig het zicht op de zin der vrijheid kwijt te raken. Maar daar mee kan de vrijheid zelf op het spel worden gezet. In feite is de vrijheid een geschenk. Als zovele zaken is zij tegelijk gave en opgave. Zij is ons gegeven opdat wij er iets mee zouden doen. Opdat zij ons een ruimte zou zijn, een mo gelijkheid, een kans, tot beleving van ons menszijn. De vrijheid heeft zin in zoverre wij aan de vrijheid zin weten te geven. Dat was de ontzaglijke betekenis van al die offers van toen, dat ons deze ruimte, deze mogelijkheid, opnieuw in de handen werd gelegd als een onvergelijkelijk geschenk. Dat was de boodschap van de doden aan de levenden. We zullen vandaag en morgen moeten erkennen dat we er ook in deze jaren na de bevrijding niet al tijd naar hebben gehandeld. Maar met deze erkenning krijgt de her denking een waarde temeer. Zij maakt de jaarlijkse herdenking te wenselijker. Het is een herinnering aan de doden. Het is tegelijk een herinnering, uit hun naam, voor de levenden. DEN HAAG De hervormde raad voor kerk en gezin heeft in overleg met de raad voor kerk en samenleving een studiecomissie ingesteld over de abortus provocatus. Deze commissie moet nagaan, of de kerk zich op directe of indirecte wijze zou moeten uitspreken omtrent de ethische verantwoordelijkheid met be trekking tot de abortus provocatus. Dit zowel gezien vanuit het gezichtspunt van de betrokken vrouw, haar man en haar gezin, als dat van de arts, alsme de van de gemeenschap. Moet de kerk hierover spreken, dan moet de commissie onderzoeken op wel ke gronden deze uitspraak zou moeten berusten, hoe een en ander duidelijk naar voren zou kunnen worden ge bracht en welke wijzigingen eventueel zouden moeten worden aangebracht in het Nederlands recht. Voorzitter van de commissie is mr. A. van Mazijk, vice-voorzitter van de hervormde raad voor kerk en gezin. De vraag rijst nu, „wat zijn scholengemeenschappen". Het betref fende artikel in de Wet op het voortgezet onderwijs bepaalt in artikel 19: In een scholengemeenschap zijn tot een school ver enigd een school in de zin van deze wet en een of meer andere al dan niet in deze wet bedoelde scholen." En voorts: „Indien in een scholengemeenschap zijn verenigd twee of meer scholen voor voorbereidend wetenschappelijk onderwijs en voor algemeen voortgezet onderwijs, kunnen deze een gemeen schappelijk leerjaar vormen". CONCLUSIES Uit deze vrij duistere omschrijving zijn toeh wel een paar conclusies te i trekken. In de eerste plaats deze. dat zolang de wet, de WVO dus, niet daan, door vrij vergaande onder wijskundige vervlechtingen. Daarom is, een school met een havo-top of havo-onderbouw (een kweekschool bijvoorbeeld) geen scholenge meenschap. ,viiiK Studenten achter prof. P. Golliet (Van t onderwijsredactie) NIJMEGEN De Unie van stu denten in Nijmegen heeft gisteren een vergadering belegd over het conflict tussen de hoogleraren B. Vidos en P. Golliet, die beide Frans doceren. Aan leiding was het gerucht dat prof. Gol liet, die zeer geliefd is bij de studen ten, zou worden uitgenodigd ontslag te nemen om een oplossing te bren gen in hetconflict tussen beide do centen. Ook de weigering van curatoren om inlichtingen te verschaffen over de achtergronden van het conflict is be sproken. is een motie aangenomen waar in men vaststelde dat er geen enkele n is om prof. Golliet ontslag te in de zin van deze wet zijn. experimenteerseholen kunnen nog j moeilijk als zodanig worden schouwd. In feite is het dus niet mogelijk tot een scholengemeenschap te komen voor 1 augustus 1968, met het voorbehoud dat de wet dan kelijk in werking is getreden lu houdt een scholengemeenschap méér in dan een nauwe samenwer king tussen zelfstandige scholen der één bestuur. In de gemeenschap verliest elke van de samenstellende scholen iets van haar (onderwijskun dige) zelfstandigheid. Er moet dus een onderwijskundige band bestaan. Die band wordt zozeer beklemtoond, dat een eenhoofdige lei- Rechter bepaalt: Sandra niet blank PRETORIA Het Zuidafrikaanse hooggerechtshof heeft gisteren bepaald dat de U-jarige Sandra Laing beschouwd moet worden als zijnde van gemengd bloed, hoewel haar ou- w-, de" en haar oudere zusters en broers Wij worden dan dit jaar daartoe op- als blanken staan geregistreerd geroepen aan de vooravond van de De rechter zei dat Sandra'nog wel dag waarop eens de discipelen en de kans heeft om als blanke j Hoewel de scholengemeenschap onder- ding geen absolute zwaartepunt ligt bij de onder wijskundige voordelen. VOORDELEN De vorming van een scholenge meenschap moet voor de leerling aanwijsbare voordelen bieden. Het is dwaas te veronderstellen dat onder alle omstandigheden een scho lengemeenschap voorkeur verdient I boven het afzonderlijk voortbestaan van de zelfstandige scholen. Men behoeft maar te denken aan een plaats met een vhmo-séhool en een aantal ulo's. Van al die scholen één grote maken, zou geen enkel voor deel geven. En staatssecretaris Grosheide heeft vo rig jaar verklaard: „Het is gevaar lijk als men zich niet realiseert wat de consequenties zijn van het vor men van scholengemeenschappen. Een scholengemeenschap is in wezen één school met daarin samenge bracht een aantal differentiaties, die na het eerste leerjaar of later uit waaieren en tenslotte leiden tot verschillende eindexamens. Het pro-j Tegenovcr a, dle, door niemand ont- scholengemeenschap! kende voordelen staan echter ook le- Wat zijn nu de (in vele toonaarden bezongen) voordelen van een scholen gemeenschap? 1. In de eerste plaats een meer bevredi gende regeling van het selectie- vraagstuk in het brugjaar. De keuze welke richting binnen de scholenge meenschap kan worden gevolgd, kan nog tenminste één jaar worden uit gesteld. In dat jaar kan de leerling aan alle kanten bekeken worden. Men kan hem op het juiste spoor 2. Ook voor een juiste doorstroming in de hogere leerjaren biedt de scholen gemeenschap onmiskenbare voorde len. Door het nauw contact tussen de afdelingen is een permanente uit wisseling van gegevens mogelijk. Zo kan een achteraf onjuist gebleken plaatsing alsnog worden gecorrigeerd. De kans neemt toe dat de „laatbloei ers" toch nog aan hun trekken ko men en dat een leerling die achteraf tegenvalt niet blijft voortmodderen. 3. Voor differentiatie in de hogere leer jaren biedt een grote school meer mogelijkheden dan een kleine. 4. Naar mate de begeleiding beter is, zal het probleem van het zitten blij ven meer en meer tot het verleden gaan behoren. In het ideale geval wordt in een scholengemeenschap ie dere leerling op het spoor gezet dat hij ook inderdaad volgen kan. 5. Verschuiving van een leerling naar een gemakkelijker afdeling binnen de gemeenschap is voor de ouders gemakkelijker te aanvaarden, dan wanneer zij hun kind" van school moeten nemen en naar een andere school moeten sturen. NADELEN is het lyci in hen ook wij nog eens voor het laatst de opdracht kregen getuigen te zijn. Getuigen van Hem die ging en bleef, en daarom getuigen van de zin van dood en leven. beschouwd te worden krachtens de wet die het parlement nog moet behan delen. In deze wet wordt bepaald dat afstamming de doorslag moet geven voor de indeling en niet het voorko- men van de persoon in kwestie. brenging in een gebouwencomplex veronderstelt, is spreiding over verscheidene gebouwen wel moge lijk. mits aan de voorwaarde van vereniging tot school wordt vol- Ds. Yan Rennes overleden BEETSTERZWAAG Op 88-jarige leeftijd is overleden ds. G. M. van Ren nes. gereformeerd emeritus-predikant, die na ruim 28 jaar predikant is geweest in Heeg. Gerhardus Martinus van Rennes is 22 november 1878 te Amsterdam gebo ren. Voordat hij aan de Vrije Universi teit theologie ging studeren, was hij eerst zes jaar bij het onderwijs in de hoofdstad werkzaam. Ds. Van Rennes diende vier kerken: Dussen (1909), 's-Gravendeel (1915), Heeg (1920 en als emeritus-predikant van 1949 tot 1953 Beetsterzwaag. In Heeg had hij de leiding Friese zending. Hij maakte bij herha ling deel uit van de zendingssynodes en was 25 jaar zendingsdeputaat van de synode. In 1949 was hij praeses van de generale synode van 's-Gravenhage. Ook in de voormalige gereformeerde jongelingsbond nam hij (onder andere als lid van het bondsbestuur) een voor aanstaande plaats in. Berocpingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Den Bommel (toez.l. G. Bos te Genderen: te 's-Gravendeel (2e pred.pl.; toez.l. J. B. Cats te Twello: te Klazienaveen-Zwartemeer (vac. R. Pomp) W. Kruidenier te Nijeveen; te Oudega iH.O.i ttoez L. C. Vogelaar te Boven- smilde; te Oude Ton^e, G. Broere te Din- teloord; te Schoonhoven (vac. H. Jonger- den), J Vos te Rijssen; te Wittewierum (toez.i. jhr. F. W. Teding van Berkhout te Koekange: door de gen. syn. tot pred. bgw. werkz. (geest. verz. inr. van just, te Rotterdam). H. J. ter Haar Romeny, e.q. pred. (dir. prot, centrum voor kinderbe scherming) te Utrecht. Aangenomen naar Heemse (2e pred. p].; toez.l. C. J. Roosa te Wannerperveen, die bedankt voor Nijkerk (bgw. wijkgem. in wording): naar Leiden (vac. D. J. Vossers). A. J. Lamping, jeudpred. aldaar. Bedankt voor Leiden (vac. J. Groot) Varsseveld <3e pred. pi.; toez.L it te Tjerkgaast-Sint Nicolaas- GEREF. KERKEN W. Vermaat ga A. M. J. KREYKAMP TOT CJVF: HET WEER IN BEBOP* (Van een onzer verslaggeefsters) UTRECHT De leden van de Christen Jonge Vrouwen Federa tie hebben zich gisteren in het Swellengrebelhuis op hun half jaarlijkse studiedag beziggehou den met „Zorg voor de mens van de toekomst". Een inleiding over dit onderwerp hield de heer A. M. J. Kreykamp van de Werkgroep 2000. Daarna hebben de dames een discussie gehouden over dit wél veelomvattende onderwerp, waarover ook binnenkort een stu die zal worden uitgegeven. In zijn lezing zei de heer Kreykamp onder meer: „Wij maken vele gissin gen omtrent de vorderingen die wij over afzienbare tijd zullen hebben ge maakt. Zo zullen wij in 1975 de bijbel met een computer kunnen vertalen, in het jaar 2000 zullen wij de kanker heb ben bedwongen, in verband met de ruimtevaart zullen wij een nieuw mensentype scheppen en over 100 jaar zullen wij de onsterfelijkheid hebben bereikt. Wij houden ons onafgebroken met dit soort toekomstgissingen bezig en het is nu eenmaal een feit, dat, wij mensen, steeds weer de toren van Ba- bel bouwen. De bijbel zegt over „deze toren bouwen naar de toekomst" veel: lens moet van de toekomst afblij- dat wil zeggen er niet aan prutsen." De toekomst komt naar ons toe. De bijbel spreekt ook over onze verant woordelijkheid in de wereld en het christelijk gebod van liefde geeft ons opdracht een menswaardige wereld te maken. Wij zijn van huis uit vooruit ziende wezens, want wat is een mens die plaats vond omstreeks 1750: „Toen begonnen de revoluties zich te voltrek ken, die het besef wakker riepen dat de geschiedenis niet door koningen en helden wordt beschikt, maar dat wi; zelf er deel aan hebben. Toch, met onze nieuwe levensstijl le ven wij in een oude wereld: onze voor uitgang en toename van het verkeer en onze bevolkingsgroei spelen zich daarin af. De ethiek die hierbij ter sprake komt weet deze ontwikkeling niet op te vangen. Wij beschikken over atoomwapens en spreken er over als „wapens voor een rechtvaardige oorlog", zoals Augustinus 1500 jaar ge leden sprak. Daarnaast kennen wij het probleem van de ontwikkelingslanden en zo is er nog veel meer. Dromen Het denken in de toekomst is niet alleen het doortrekken van lijnen die nu al zichtbaar zijn; het betekent ook dromen en fantaseren. Al 60 jaar gele den constateerde de oecumenische be weging, dat het zo niet verder kan en ging dromen van een nieuwe eenheid. Wij dromen van eenheid in godsdienst, van rechtvaardigheid en zo droomde de werkgroep 2000 van een wereld waarin de scheiding Oost-West weg was. Dit is een utopie, maar een Parits Nice Frankfort utopie lokt ons uit de tent. Zij provo ceert en vertegenwoordigt oer-christe- lijke bekommernissen. Het blijft een feit dat wij ons niet bij de bestaande situatie hoeven neer te leggen. Wij moeten onze toekomst dromen en elkaar respecteren in onze vrijheid. (Wat ook een van de redenen is dat de verwezenlijking van een uto pie onderweg om correcties vraagt). Onze wereld is geen wereld van be rusting: het is een wereld van verant woordelijkheid en medezeggenschap. Dat impliceert dat wij onze kritiek in de ontwikkeling indragen. Ten eerste moeten wij ons goed laten informeren en ten tweede moeten wij zeer in tensief leren kiezen. Wij moeten een standpunt innemen met een mate van verdraagzaamheid en daarnaast moe ten wij creatief leren zoeken om onze kritiek kenbaar te maken. Uw groep zou kunnen groeien naar de functie van een vriendelijke pressiegroep. De heer Kreykamp besloot: s^.Zorg voor de toekomst houdt in dat wij ons op de hoogte laten stellen, kritisch meebouwen en creatie zoeken naar mo gelijkheden waardoor die ontwikkeling hoorbaar kritisch wordt begeleid." vensgrote nadelen, die de tegenstan ders van de scholengemeenschap steeds weer naar voren brengen. Het meest in het oog lopende nadeel kan zijn een te kleine school, waar door het instituut economisch en on derwijskundig niet te runnen is. Te groot mag de scholengemeenschap echter ook weer niet zijn, want dan wordt de leerling een nummer. Een ander levensgrr bezwaar is, dat in een scholengemeenschap, een leraar veel eerder in de verleiding komt een leerling, met wie hij het op een normale school nog wel eens zou wil len -proberen, nu gemakkelijk naar een lager niveau kan delegeren. Daarmee samen hangt het als bezwaar gevoelde argument dat in een scho lengemeenschap de vrije schoolkeuze in gevaar zou komen. Ouders die hun kind naar een derge lijke school sturen, leggen de beslis sing over de richting van onderwijs in sterke mate in handen van de schoolleiding. Maar al die voordelen en nadelen te gen elkaar afwegend komen toch steeds meer deskundigen tot de over tuiging dat de voordelen het van de mogelijke nadelen winnen. Voor dit artikel zijn gegevens ontleend aan de Mededelingen van de Bond VHMO, aan het orgaan van de Vereniging voor leraren bij hét Chr. VHMO en aan het Christelijk Pedagogisch studieblad. Vier middelen in één tablet helpen snel en... doen wonderenl De vier middelen, verenigd in Chelarine „4" - elk afzonderlijk al beroemd - wer ken tezamen nóg beter en helpen vaak ook dan wanneer andere middelen falen. De combinatie is ideaal om pijn of griep snel en doeltreffend te bestrijden. 23-30 juli in Amsterdam (Van onze kerkredactie) AMSTERDAM Voor het acht te doopsgezinde wereldcongres, dat van 23 tot 30 juli in het RAI- gebouw wordt gehouden, hebben zich al drieduizend deelnemers aangemeld. Bovendien komen er nog enkele duizenden voor één of meer dagen naar Amsterdam. De congresgangers komen uit 32 lan den, gelegen in vier werelddelen. Al leen Australië is (nog) niet vertegen woordigd. Het grootste aantal buiten landers komt uit Amerika en Canada (ongeveer 1200). Het congresthema is „Het getuigenis van de Heilige Geest". Van de onder werpen, die aan de orde komen, noe- wij: godsdienstige opvoeding, de universiteit, zending, de beleving in cultuur en samenleving, internationaal hulpwerk, overbevolking en honger, christelijke ethiek in zaken- en be roepsleven, maatschappelijk werk, mo derne evangelisatie, de vredesbewe ging, moderne revolutionaire stromin gen. De ongeveer tachtig lezingen worden tevoren vertaald in Nederlands, Frans, Engels en Duits, zodat iedereen de toespraken kan volgen. Aan die verta lingen werken thans tachtig vertalers. Gedurende de congresweek worden miljoen gestencilde bladzijden ge- Uitstapje maningen" (doopsgezinde kerkgebou- F? wen) bezoeken. Unica L| Gedurende het congres zal er ookfjj; veel te zien zijn in het RAI-gebouw. |rn Zo is er een grote tentoonstelling, eenkj boekwinkel en een verkoopstand metJV typisch doopsgezinde unica, zoals een!", gereproduceerde brief van Menno Si- tf. mons, tegels, schilderijen, manuscrip-? ten, boeken en penningen. De hele dag zullen dia's worden vertoond. pC Verder vindt men er een bankkan-ip toor, een VW-kantoor, een crêdhe,pri een speelgelegenheid voor kleuters, een EHBO-post en een reisbureau. InL de Europa-hal wordt speciaal voor dit Ff congres een restaurant ingericht, datff' tweeduizend gasten maaltijden', kan! L.l De de 'ertcgenwoordigers van 500.000 doopsgezinden, die er in de reld zijn, zullen niet alleen veel verga deren, discussiëren en zingen er ko men talrijke koren maar zij gaan ook een dagje op excursie. De woensdag is aan die uitstapjes gewijd. Een groot deel zal naar Witmarsum gaan, de geboorteplaats van Menno Si mons, die daar pastoor is geweest en vandaar in 1536 is overgegaan naar de doperse beweging. Witmarsum is eigen lijk het enige pelgrimsoord voor de doopsgezinden. Er staat een gedenkte- iken voor Menno. dat de meeste buiten- j landers gezien willen hebben. De tocht wordt gemaakt over de j Afsluitdijk (dr. ir. C. Lely was doopsge zind) en onderweg zal men enige „ver- Beroepen te Rotterdam-Feijenoord. A. M. Brouwer te Hijken. Bedankt voor Alblasserdam. H. D .Bak ker te Emmeloord. GEREI". GEMEENTEN Beroepen le Hilversum. J. van Haaren Bedankt"voor Schevtniwstïi G. Schip- '«"Ier toekomst? Dat is toch de hope- aanboord te Apeldoorn. loosheid in optima forma als God niet EVANG. LUTHERSE KERK i tussenbeide komt. Ikroepen te VHertogenboseh-Heusden. j Vervolgens greep de heer Kreykamp de ommekeer In de wereld 1 GROOTSTE INTERNATIONALE TENTOONSTELLING VOOR SPORT, SPEL, CAMPING EN HOBBIES VOOR SPORT EN RECREATIE SPORTWEDSTRIJDEN EN DEMONSTRATIES SPORTARTIKELEN Nieuwe jaarboek verschenen (Van onze kerkredactie) DORDRECHT Het aantal christe lijke gereformeerden bedroeg op 1 ja nuari van dit jaar 67.500. Dal is 57( meer dan vorig jaar. Het aantal gemeenten vermeerderde met één door instituering in Alblasser dam en bedraagt nu 174. Het aantal predikanten steeg met twee tol 109. Dit blijkt uit het zojuist verschenen Jaarboek 1967 van deze kerken. (Uitga ve D. J. van Brummen te Dordrecht 212 blz.; ƒ3,25). De statistiek van de hand van ds. H. van der Schaaf te Dordrecht doet zien dat de werfkracht van de Christelijke Gereformeerde Kerken niét groot is. De leden toename blijft achler bij het geboortenoverschot. dat uit de cijfers kan worden afgeleid (975). Het grensverkeer met andere kerken leverde een netto verlies van 81 leden op (overgekomen 807 en vertrokkert De rubrieken „algevoerd" „terugge keerd" en „uit/naar geen kerk" laten een gezamenlijk verlies van 199 zien (bij 53, af 252). Bovendien blijken van de 2078, die met attestatie vertrokken zijn, slechts 1966 hun attestatie in hun nieuwe woonplaats weer ingeleverd te hebben. Grensverkeer Het kerkelijk „grensverkeer" voltrok zich voornamelijk met vier kerken. Daarbij verloren de Christelijke Gere formeerde Kerken vooral aan de Gere formeerde Kerken min 309 plus 172) en de Gereformeerde Gemeenten (min 103 plus 41). Aan de andere kant werd gewonnen van de Gereformeerde Ker ken (vrijgemaakt) (plus 90 min 30) en de Nederlandse Hervormde Kerk (plus 384 min 359). Opvallend is de grote toename van het aantal leden in de gemeente El-1 burg (van 211 naar 332). Brieven die ntet zijn voorzien I van naam en adres kunnen nie) I in behandeling worden genomen I Geheimhouding is verzekerd. Vra- I gen die niet onderling met elkaai in verband staan moeten in af zonderlijke brieven worden ge- I steld. Per brief dient een gulden I aan postzegels te worden tngeslo- I Vraag: Welke eisen wordenj gesteld voor het doceren wiskunde bij vhmo? Antwoord: Doctoraal wis- er tuurkunde of wiskunde mo-B. of di-J° ploma wiskundig, civiel, werktuig-| kundig, scheepsbouwkundig, elektro-l technisch, natuurkundig, vliegtuig-p bouwkundig, geodetisch of metaal- kundig ir. Voor les aan een han-L delsdagschool met 3-jarige cursus^ ook akte mo-A, Vraag: Mag een inspecteur der do-P meinen een ontbindingsakte aanf derden ter inzage geven of deze der gelegenheid schenken hiervan eenjf fotokopie te maken? Antwoord: Dit is niet in elk gevalt verboden. De inspecteur zou slecht# dan onjuist gehandeld hebben, alsp uit de aard van de akte blijkt datSti deze niet voor inzage door een der-|8 de bestemd is. Vraag: Ik huur een stuk tuinjf grond, dat door schraalheid en voldoende afwatering vol staat metj onkruid, meest heremoes. Wat kan[C< ik het beste daartegen doen? Antwoord: Heremoes wijst op t teroverlast of sterk ondoorlaatbar^J grond. Zorg voor ontwatering diepe grondbewerking. Verder kan u, nu de tuin leeg is,!® een allesdodend onkruidbestrijdings-p middel gebruiken, bijvoorbeeld si-Sti nasin of propasin. Volg de ge-Ij bruiksaanwijzing stipt op. vooraf wat de plant- of zaaitijd betreft. kan dan volgend jaar een groenbe-| mestingsgewas zaaien. Hierdoor, verstikt u niet alleen het hardnek-I kigste onkruid, maar brengt' tevens.P na het te hebben ondergewerkt]! veel organische stof in de grond!" wat de tuinbouwgewassen ten goe-t' de komt. Hier enige groenbemestingen, die! zeer goede resultaten geven: Klei-[Vc grond: Bernagie, zaaitijd méi/ju: Va kg -zaad. Kleigrond plus zand:!- Luzerne, mei/juni 71/» ons zaad)- Zand: Bittere lupinen, april'julij 2Vi kg zaad. Alle grondsoorten: Pha-p-3( celia, april'augustus, 2 ons zaad. Al le grondsoorten: Stoppelknollen, Ij. -pril september kg zaad. U kan ook in het voorjaar- na hi gebruik van sinasin of propasin groente zaaien en planten, als zich maar houdt aan de ge-j bruiksaanwijzing voor deze midds-[] len.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 2