RADIO ELEKTRA IN GOEDE TV- UITVOERING MacBird: boosaardig spel van insinuaties Vara trots op ZilverenRoos DINSDAG 2 MEI 19#T Elvis Presley getrouwd LAS VEGAS De Amerii-J fer Elvis Presley (32) tot nog toe een van de meest verkieselijke vrijgezc.- len, is gisteren in Las Vegas in het huwelijk getreden met de 21-jarige of ficiersdochter Priscilla Beaulieu. Elvis ontmoette zijn echtgenote in 1959 toen hij in West-Duitsland bij de Ameri kaanse luchtmacht diende. Prijzen: Albee, Auden Gombrowicz NEW YORK De Amerikaanse to- neelschijver Edward Albee („Wie is bang voor Virginia Woolf?") heeft de Pulitzerprijs ontvangen voor zijn stuk „In wankel evenwicht". Bernard Malamud kreeg een prijs voor zijn roman „The Fixer", H. Goetz- mann een prijs voor zijn historisch werk „Exploration and Empire". In de afdeling biografie en autobio grafie werd „Mr. Clemens and Mark Twain" van Justin Kaplan onderschei den. De poëzieprijs ging haar Anne Sexzon voor zijn „Live or die", de muziekprijs naar Leon Kirchner voor „Kwartet No. 3". De roman „Kosmos" van de Poolse ■chrijver Witold Gombrowicz werd onderscheiden met de internationale literatuurprijs 1967. De in Engeland geboren dichter, to neelschrijver en essyist W. H. Auden kreeg de Amerikaanse Nationale li teratuurprijs. (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM De VARA heeft voor de tweede maal een Zilveren Roos weggesleept uit Montreux en daarmee de enige prijzen, die Neder land daar door een NTS-inzending ooit heeft gewonnen. Dat is iets, om terecht trots op te zijn. Slapstick-nummers doen het nog al tijd best, dat is wel gebleken bij de moderne jury uit 24 landen, die de dwaasheden van de Britten in „Frost over Engeland" met goud bekroonden en de Dorus-show met zilver. De Vara verwierf in 1963 met de Rudi Carrell-show waarin Esther Ota- rim de zeemeermin speelde, eveneens de Zilveren Roos. Dat is nou m'n zilveren roos, zegt Tom Manders, in gezelschap van zijn vrouw en dochtertje Laurence, die hein op Schiphol kwamen afhalen. Hij vertelde met gloed en verve over het televisiefestival in Montreux, waar hij de tweede prijs in de wacht sleepte. Het schijnt in het westen tegenwoor dig ,.in" te zijn zich voor zijn cultureel verleden te moeten verontschuldigen. Als de tv-miss de opvoering aankon digt van Euripides' Electra, een van de ontroerendste stukken van de we reldliteratuur moet er hoognodig bij verteld worden dat het wel een antiek drama is maar dat dat niemand hoeft af te schrikken. Men doet vervolgens stomverbaasd dat mensen van voor 2300 jaar ook konden liefhebben en haten (nota be ne: ze konden nog niet eens autorijden en tv-kijken, maar mens-zijn konden ze al) en men geeft de kijker de goed moedige raad bij Troje en Sicilië maar aan Vietnam te denken. Bovendien schrijft men in de pro grammatoelichting nog deze kolder: bang voor Virginia Woolf" heeft onder gaan is zich misschien amper bewust dal dit stuk naar bouw en techniek naar emoties en naar opzet van de toneelfiguren slechts in onderdelen verschilt van wat Euripides even bewo gen schreef in 413 voor Christus".... Laat het na deze baarlijkse nonsens dan een verademing zijn een getrouwe Electra-opvoering voorgezet te krijgen in een behoorlijke vertaling van Hans de Vries en een sobere regie van Jan Retel die sterk beïnvloed bleek door de Griekse verfilming van Electra enige jaren terug. Men hoeft gelukkig geen moment te denken aan Vietnam of aan het verba zingwekkende dat er 2300 jaar geleden reeds mensen op aarde waren, maar men kan zich ongedwongen concentre ren op de taal van Euripides en vaststellen dat Sigrid Koetse een prachtige fel doorleefde Electra bracht en Lous Hensen het koor voortreffelijk aanvoerde. We zijn met onze cultuur wel ver beneden nul geraakt dat men in de programma-prietpraat wel verbaasd blijkt te zijn dat er 2300 jaar geleden een Euripides bestond, maar er kenne lijk niet door geschokt is, dat heel ons westen met zoveel miljoen mensen meer dan in 413 voor Christus niet in staat is ook maar één Euripides voort te brengen. Enfin, na lange tijd eindelijk weer eens behoorlijk toneel op de buis. GROLLE MIKADO Het glazen scherm leek ons te klein om heel het zwierige vertoon, dat gepaard gaat met de opvoering van de komische opera „De Mikado" te bevatten. We hadden ook graag de kleuren willen zien, want deze stelling, door de N.T.S. aangeboden onder regie van Paul Cammermans, vroeg daar wél om. Er is een goed stuk werk geleverd door zangers en zangeressen, acteurs en actrices, want de charmante muziek is immers niet zo eenvoudig te zingen en daarbij hadden de tonelisten nog de taak de mondbewegingen precies na te doen. Op een enkel schoonheids foutje na lukte dat keurig. Simone Rooskens als Njam-Njam stal de show, zoals dat ook de bedoe ling van de auteurs is geweest: zij was het glanzende middelpunt van heel de hof. Kostelijke typen maakten Hans Tie- meyer en Pieter Lutz als de veelsoor tige minister en de bange opperbeul en Jeroen Krabbé gaf wat hij kon om de ondernemende minnaar te spelen. Er waren aantrekkelijke koorscènes, die Paul Cammermans best in de hand had en, wat heel belangrijk is. de Nederlandse teksten van Pieter Goe- mans waren behoorlijk verstaanbaar. Toch miste de opvoering'op bepaalde punten de klaterende vaart die zij moet hebben, vooral in het laatste deel, als de onnozele Mikado (leuk gespeeld door Bernard Droog) zijn entree heeft gedaan. Maar laten we daarover niet vallen: het was een plezierige televisie avond, waarmee de N.T.S. een feeste lijke dag besloot. 's Morgens was er een uitstekende reportage uit Soestdijk. De camera's lieten royaal zien wat er allemaal ge beurde in de paleistuin en vooral de rustige manier waarop de nijverheid! van de vakopleidingsdemonstratie in beeld werd gebracht, ook toen de Ko-| ninklijke familie rondwandelde, ver-j dient een extra woord van lof. Het NTS-journaal vermeldde wel de 1 onlusten in Amerika, was ook met camera's ter plaatse, maar liet er niets van zien. Waarschijnlijk heeft men zich gehouden aan instructies van de politie, opdat er niet weer verkeerde klappen vielen. Niettemin zien wij dit als een leemte In de informatie. Indien wel het woord, waarom dan niet het beeld? Over deze situatie kan het laatste woord nog niet zijn gesproken. Want Doublemint kauwen bevor dert de spijsvertering, 't Is heerlijk en zo gezond. Doublemint reinigt uw tanden en verfrist mond en adem. Koop vandaag nog een pakje - plezier voor twee - en merk zelf hoe goed Doublemint u doet. Manus van der Kamp vraag KRO ontslag HILVERSUM Regisseur Manus van der Kamp heeft de KRO zijn ontslag aangeboden. Hij is het niet eens met het verwijt van de KRO ten aanzien van zijn documentaire over de ge- boortenregeling. De directie van de KRO achtte het enige maanden geleden niet verant woord deze documentaire uit te zenden- Thans heeft ze besloten de documentaire wél op het scherm te brengen. Hiervoor werden enkele wijzigingen aangebracht. Het wrekers-duo in de Britse persiflage op de James Bond-avonturen gaat zich vanavond bezig houden met de vreemde dood van duizenden dieren, vooral vogels, in de verlaten streek van het Engelse Manderley, ter rein van het ministerie van oorlog. Zij vinden uit, dat deze massale sterfte een verkeerd gebruik van een chemisch mest-preparaat is. Dodelijke mest alzo. Maar is dat een vergissing geweest of opzet? Dit zal het koene tweetal John Steed en Emma Peel (de schone dame in het leer gekleed) moeten uitma ken. Het wordt een spannende jacht, en wie die zal win nen, moet U nu eens raden. 't Is overigens wél op het randje af, wanneer de char mante Steed door ene lieftallige miss Snow in een hin derlaag is gelokt. DEN HAAG U weet het reeds van de T.V., Barbara Garson, samenstelster van „Macbird", vindt de opvoering van haar stuk door toneelgroep theater niet goed. Ze hebben er naar haar me ning teveel een potje van gemaakt en spelen het veel te clownesk. Hoe ze het anders hadden moeten spelen, is mij een raadsel, want nie mand in de hele wereld kan dit stukje kindertoneel (vrij naar William Sha kespeare) serieus opvatten. Trouwens Barbara Garson zelf gaf in het tv- inlerview blijk niet goed te weten wat zij nu bedoeld had: U wilt toch niet zeggen dat Johnson Kennedy ver moord heeft?" „Nee", „maar hij heeft wel velen in Vietnam vermoord". Hans Croiset die het stuk geregis seerd heeft, schrijft: „het is niet mis wat Barbara Gasron hier insinueert, al heeft zij voor haar insinuaties nog zul ke mooie omschrijvingen". Ratjetoe Macbird heeft president John Ken O'Dunc vermoord (nu ja laten vermoor den), lady Macbird wordt gek van wroeging, Robert Ken O'Dunc wil spe lers een toneelstukje op laten voeren om Macbird in de piepzak te zetten en verschijnt zelf als spook van zijn over leden broeder John. Als tijdens de ver kiezingsstrijd Macbird dood neervalt betreurt Robert hem zeer en wordt in zijn plaats president. Maar dit laatste is nog toekomstmuziek. Ondanks de boertige opzet van Croisets regie is het stuk niet te red den. Het blijft kindertoneel, saai en vervelend, maar in grote mate kwaad aardig. Het heeft geen andere politieke betekenis dan dat het de protesten te gen de Vietnam-oorlog in een boosaar dig daglicht stelt. Vandaar dat men het stuk in Amsterdam rustig laat spe len en hier Het stuk is een ratjetoe van ver dachtmakingen met toneelvondsten werken van Shakespeare ontleend. Barbara Garson zegt niet meer te studeren, maar al haar tijd te gebrui- om te ageren tegen de oorlog in Vietnam. Zij deed inmiddels beter eens erop te studeren hoe men het an- ti-Vietnam-protest aanvaardbaar maakt bij intelligente tegenstanders, want die overtuigt men heus niet met insinuaties. minderwaardig De manier waarop in dit stuk Ameri kaanse politici onder een vermomming en bij verdraaide namen aan de kaak worden gesteld is zonder meer minder waardig. Het zijn, zoals Hans Croiset het uitdrukt: insinuaties. Maar het is een bewijs van algehele vrijheid dat er ook ruimte is voor insi nuaties; die vrijheid bestaat zowel in Amerika als hier. Trouwens daarvoor heeft Amerika ook gevochten in de eer ste en tweede wereldoorlog, in Korea en misschien nu in Vietnam. De voornaamste rolleq waren in han den van Siem Vroom (MacBird), Al- bert Abspoel (Robert Ken O'Dunc) en Margriet de Groot (Lady MacBird). De vertaling van Aad Nuis leek wel redelijk te zijn. maar men moet wel goed op de hoogte zijn van de Ameri kaanse interne verhoudingen, om alles goed te kunnen begrijpen. De choreografie van Kris van de Vel den had wel leuke momenten maar ja, wat te doen met een flauwe satire.... E. v. GROLLE Do bij Bruna verschenen vertaling van dit kwaadaardig spel was in de maand maart de meest verkochte poc ket. VANAVOND TE ZIEN Ned- 1 KRO 7.10 uur aflevering van Batman. 8.30 uur documentaire over Seyss-Inquart. 9.15 uur aflevering van „De wrekers". 10.05 uur Vanavond in Nieuwspoort. Ned. 2 NTS 8.05 uur aflevering wild west-serie „The Virginian". 9.15 uur reportage uit Engeland (Eurovisie): wereld kampioenschappen ballroomdansen voor amateurs. VANAVOND TE HOREN Hilversum l KRO 8.00 uur Omroeporkest concerteert (stereo). In de pauze poëzie. 10.00 uur kunstrubriek. 10.45 uur kijkjes in Oostenrijk. 11.15 uur Contekst, het magazine waarin men kan praten. Hilversum 11 AVRO 7.00 uur Willem Duy's Muziekmozaïek. 8.00 uur liedjesprogramma. 8.35 uur amusementsprogramma met quiz „Op de zomertoer". 9.50 uur jazzprogramma. 10.55 uur archiefopnamen: Concertgebouw speelt Mahler onder directie van Willem Mengel berg. Jo Vincent zingt. ui televisie radio 3 m'agnetophons ik afspeel-apparatuur. Ui ■J alles P|eit voor UI TFI FFIIMKTM Doch de oplossing had zichzelf aangediend. Laat in d® ochtend want ze hadden, moe van de reis, langer gesla pen dan hun gewoonte was waren ze op weg gegaan om rijn oude kameraad Gerbrand van den Eeckhout te bezoe ken. Tot zijn grote teleurstelling hadden zij hem niet thuis getroffen. Ze onttmoetten hem ook niet bij zijn stiefmoe der, naar wwie zij daarna waren gegaan. Maar de oud® vrouw, die twee jaar geleden was geworden, was ver heugd geweest met het onverwachte bezoek en had hun gevraagd toch vooral niet zo spoedig te vertrekken. Aegte bleek zich direct aangetrokken te voelen tot de vrouw, die in haar jeugd in Delft had gewoond; waar haar vader eerste bewindhebber van de Verenigde OOostindische Compagnie was geweest. En zij had graag het aanbod van haar aangenomen om haar gezelschap te blijven houden als Carel nog andere zaken in de stad had te doen Op zijn kloppen aan Rembrandts woning in de Breestraat hoe vaak al niet heeft hij er vroeger de klopper op de deur laten vallen?is hij opengedaan door een jonge vrouw. Terwijl hij zijn naam noemde en zei, dat hij de meester zou willen spreken, begreep hij: deze jonge vrouw, dit meisje nog, moest Hendrickje zijn. Dat zij zwanger was, was duidelijk te zien. Rembrandt was met uitgestoken handen op hem toegetre den. „Carel, wat is dat een verrassing!" had hij uitgeroepen en er was een glimlach gegleden over zijn sterk verouderd en door zorgen al gerimpeld gelaat. Carel had ontroerd zijn oude meester de hand gedrukt en deze lang vastgehouden. Het was alsof hij' met die handdruk wilde zeggen wat hij met woorden niet kon uitdrukken. Het atelier is niet meer wat het vroeger is geweest. Carel bemerkt het, zodra Rembrandt hem er heeft binnengelaten. Slechts één leerling is er aan het werk, een jongen van een jaar of aohttien. De meester noemt hem zijn naam: Heiman Dullaert Carel denkt: waar is die tijd dat er vier en soma wel vijf leerlingen waren.Doch hij heeft niet de gelegen heid hier lang bij stil te staan. De meester toont hem een klein paneel, dat hij kort geleden heeft geschilderd. Carel houdt het, met een gestrekte arm, voor zioh en bekijkt het aandachtig: Het is een avondlandschap, waarin een man en een vrouw, die als twee kleine figuren te voorschijn treden uit een ruimte van land en lucht, op huis aan gaan. Het reohterplan van het schilderij wordt ingenomen door de boerenwoning, die half schuilgaat tussen zwaar geboomte. Hij voelt zich gegrepen door de weldadige rust die er van dit avondlandschap uitgaat. Hij zou zijn oude meester duide lijk willen maken hoe zeer hij ervan onder de indnik is. Maar hij zegt alleen, zacht, als was het voor zichzelf „Mooi." Dit zegt hij ook als Rembrandt hem een groot portret heeft laten zien. dat hij schildert van een deftig heer. Hij zegt het uit volle overtuiging, want de krachtige, brede manier waarop dit portret is geschilderd, heeft hem zeker niet minder getroffen dan het landschap deed. Diep-rood kleurt de mantel, die losjes om de schouders van de man is geslagen. Het vormt een sterk contrast met het koele grijs „Mooi", zegt hij nog eens, maar nu bijna fluisterend. En hij stelt vast, dat de kunst van Rembrandt hem nu nog sterker boeit dan toen hij nog zijn leerling was. Komt dit doordat hijzelf nu. ouder en rijper geworden, het werk met andere ogen bekijkt? Of is er een wezenlijke verande ring? Hij is ervan overtuigd, dat dit laatste het geval is. De streek van het penseel is breder geworden. D® handschoen en de manchetten zijn niet meer met zoveel zorg geschilderd als vroeger; ze zijn ineens, met een paar rake toetsen, op het doek gebracht. Het zwaartepunt is kennelijk gelegd op kleur en compositie en op het gelaat van de geportretteerde, dat het karakter weerspiegelt. Men moet wel volkomen zeker van zichzelf zijn om dit zo te kunnen schilderen, denkt Carel. Als hij' bemerkt, dat Rembrandt hem van terzijde aan kijkt alsof hij nog iets van hem verwacht, probeert hij de woorden te vinden om uitdrukking te geven aan wat hij voelt. Hij vindt ze echter niet. Ieder woord, dat hem Invalt, liikt te zwak. Daarom vraagt hij: „Heb ik deze heer wel eens gezien toen ik leerling bij u was?* Want hij herinnert zioh hoe er geregeld deftige heren waren gekomen om zich door de toen nog zo gevierde meester te laten schilderen. „Nee, dat geloof ik niet", zegt Rembrandt. „Wie is het?" vraagt hij. (Wordt vervolgd) Beatle gezin Ringo Star. drummer breidt uit ^an,.d* B«tte, heeft, ondanks het feit dat de groep op het ogenblik alle publici teit schuwt, aan een verslaggever meegedeeld dat zijn vrouw Mau- Hflfll ZB UIT DiEW*5EU i ANTI-0RRWC? vcc*> erz eeuA«systeem rrkj EXPIOSIE^^/VJÖBZBT.' VCUST' yOH DE. hitte! TOêV BH ff CAL HOOOffA/ HEEFT HET WT_H£T In de Oost- duitse plaats Sonneberg nxiMO V IMIOMI 19.00 NWS. 19.10 Aktuallteiten 19.30 Conciliepostbus. 19.35 Lichte orkestmuz. 19.45 De zin gende kerk. 20.00 Stereo: Om- pauze: 20.35—20,50 Voor dracht). 21.30 Klassiek strijk kwintet (opn.). 22.00 kunst: zangaoliste. 18.55 Paris vous 20 oo Nws. 20.05 Liedjesprogr. Aansluitend Concert gel SOS-berlch- STER: 18.56 Reklame. NT 19.00 Uitzending Socutai KRO: 19.05 Hongaarse muzii 19.10 Batman. 2R: 19.56 Rekla- I 9 TV-film. STER: me. NTS: 20.00 Journaal, j J STER: 20.16 Reklame. NTS: I Uitzending van de Boerenpartij 8 KRO: 20.30 Wie was Arthur j Seyss-Inquart?. documbntai re 21.15 Dodelijke me; TV-film. 22.05 Vanavond i Nieuwspoort. 22.35 Eptloo: Nederland II. NTS: 20.00 Nws in 't kort. STER: 20.01 Reklame. NTS: The Virginian - De weg terug naar het goud. TV-film. 21.15 Eurovisie: Wereldkampioenschappen ball room dansen voor ama teurs in het Empire Stadion Wembley (BBCk STER^ 22.01 isle. 18.55 Zandni Waterstander gr). 15.50 Biibelvertel- de jeugd. 16.00 Voor orlichting. 18.00 Haa Lichte grammofoonmuziek. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nieuws. 11.02 Abortus provoca te, klankbeeld. 11.40 Fluit en piano (opn.). 12.00 Licht ensemble. 12.22 Voor het plat- teland. ^12-M ^Meedelingen Stereo: Licht ensemble.' 13.00 Nieuws. 13.10 Actualiteiten en kalender. 13.25 Lledjesprogram- NRUNationaal Pro- Herdenkingsplechtlg- kranslegglng bij het s-chrlstelijke organisaties 15.02 Lichte muziek ïn hollands publiek. iUWS. 16.02 Gevarieerd 17.35—18.00 "Hlllibilly-time- i MOIU.IN 23.55-24.00 Nw: SUKKELTJE EN BRUUNKE 10. „Jullie moeten eert nog heel veel leren, voo. jullie geld kunt verdie nen!" zegt Dikkie Dribbe streng, „Maar weet je wat? Zoek even m'n knoop voor me; als je hem vindt, krij gen jullie ieder een dub beltje!" De vriendjes zoeken zo'n ding r keltje. Bruunke haalt zelfs de losse aarde hier en daar weg, om vooral erg goed te zoeken! „Zeg, laat dat alsjeblieft!" zegt een worm nijdig, „Ik droog uit, als je alle aarde maar wegkrabt en hier beneden ligt géén agentenknoop!" Dan kruipt hij dieper in de grond weg.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 15