Ds. Tabaksblatt doopt liever geen joden Hij kwam in ons iand op doortocht... ZATERDAG 22 APRIL 1 T~\S TABAKSBLATT werd geboren in 1902 in een zeer traditioneel orthodox-joods gezin. Zijn wieg stond in het plaatsje Koek in Polen, dat toen nog een deel van Rusland was. Hij groeide op in het textielcentrum Lods, waar van de 600.000 inwoners een derde deel joods was. Daar kwam hij in 1928 in aanraking met iemand die zendeling bleek te zijn. Na heet aanlopende discussies moest hij zich gewonnen geven en kwam hij tot de erkenning dat Jezus de beloofde Messias was. Toen was het daar voor hem niet houdbaar. Be gin 1930 trok hij naar Parijs. Zijn ideaal, naar Pa lestina te gaan, om daar als Messiasbelijdende jood in het land der vaderen te kunnen leven, leek in vervulling te gaan ,toen hij contact kreeg met een predikant in Palestina. Zoals Paulus ten tenmaker was, wilde hij landarbeider worden. Maar het vlotte niet. En terwijl Tabaksblatt wachtte, kwam ds. J. Rottenberg hem vragen, zolang naar Nederland te komen. Rottenberg (in 1942 in Auschwitz vermoord) werkte in dienst van de „Nederlandse Vereniging voor Zending onder Israel, genaamd Elim" te Rotterdam. Zo kwam Tabaksblatt in ons land. Op 13 augus tus 1930, om precies te zijn. Op de doortocht naar het land der vaderen. Maar omdat de dominee in Palestina maar op zich liet wachten en hij enigs zins op de schop kwam te zitten, besloot Tabaks blatt na negen maanden terug te gaan naar Pa rijs. Op de dag, dat hij naar het Franse consulaat was, kwam Rottenberg, om hem mee te delen dat de Elimzending besloten had de weg te openen tot studie. De Theologische School der Vrije Evan gelische Gemeenten, toen nog te Apeldoorn, ver leende hem gastvrijheid (1931-1933) en zo werd de Poolse jood evangelist in Nederland. Elim herrees na de oorlog niet meer. Maar in middels was in 1942 in het geheim onder leiding van Kraemer de raad voor de verhouding van kerk en Israël van de Nederlandse Hervormde Kerk opgericht. En deze vroeg Tabaksblatt na zijn terugkeer uit het concentratiekamp in 1945. voor hem te gaan werken. Van meet af deed hij het werk van een pre dikant. Maar pas de nieuwe kerkorde maakte het hem mogelijk toegelaten te worden tot de bedie ning van het Woord en sacramenten. Na een aan vullende studie van twee jaar bij de Amsterdam se hoogleraren Van Niftrik en Smelik werd hij op 3 mei 1953 bevestigd tot predikant. Zondagmiddag om vier uur preekt ds. Tabaks blatt afscheid in de Maranathakerk (Sweelinck- straat). Begin mei vertrekt hij met zijn vrouw voor vier maanden naar Amerika. Daar hopen zij twee getrouwde dochters te bezoeken. Daarna wil ds. Tabaksblatt zich verdiepen in zijn liefhebberij: de jiddische literatuur. Het ligt hem zeer na aan het hart, dat het jiddisch, waar in hij is opgevoed (het was eeuwenlang de on derlinge taal van de joden in Oost-Europa) door droevige omstandigheden in vergetelheid dreigt te raken. Er is nog een oudere generatie in Israël die het spreekt, maar het wordt er verdrongen door het Iwrieth. Zo zal het ook in Amerika een kwestie van nog één generatie zijn. Bekende jiddische auteurs waren Sholem Ale- chem en Sholem Asch. Maar de jiddische litera tuur is veel uitgebreider. Om er nog iets van voor de algemene cultuur te redden, wil ds. Tabaks blatt nu en dan iets gaan vertellen in het Neder lands. Hij heeft al een uitgever gevonden. Maar overigens, zegt hij, heb ik het in mijn le ven wel afgeleerd, ver vooruit te kijken. PP! T1D3 gg> (Van onze kerkredactie) Een joodse tafel, die is gedekt volgens de ritüel'e voorschriften. een hele winter colleges bij hem Flusser dat zegt. is dat geen ver- gelopen: over Marcus,en over de wijt aan Jezus, maar aan dege- oorsprong én de geschiedenis nen, die zeggen in Hem te g?lo- van de eerste christelijke kerk. ven. Ik heb eens tegen hem gezegd: Het verschil tussen u en mij ts, ia» 'k r.o er:n greintje geloof heb, dat Jezus zijn volgelingen eens klein zal krijgen. Juist om dat Hij de Messias is. ALS de Haagse predikant ds. S. P. Tabaks blatt had gewild, had hij elke maand, als hij in Israël was, kunnen dopen in de Jordaan. Maar hij wilde niet. Want als er één woord is, dat ds. Tabaksblatt hartgrondig verfoeit, is het wel het woord „jodenzending". Omdat hij per 1 mei met emeritaat gaat. hadden wij een gesprek met deze predikant, die een veel bewogen leven achter de rug heeft. Evenwicht Ik bewonder het in hem, dat hij zijn orthodox-joodse overtui ging en levenswijze in even wicht weet te houden met zijn formidabele kennis van het Nieu we Testament. Nooit heb ik ge merkt, dat hij zijn kennis op het altaar van zijn orthodox-joods zijn zou leggen. Hij doceerde daar met het Nieuwe Testament voor zich en ik was vaak verbaasd over zijn conclusies, die christelijke theolo gen soms beslist niet positiever konden trekken. En toch leed zijn joods-orthodoxe achtergrond daar niet onder. Dat heeft me nog meer overtuigd van de een heid tussen jodendom, en christendom. Flusser is een van de zeer wei nige joden, die ook Paulus aan vaarden als een van de grootsten van het jodendom. Wat ii v visie op Paulus? grijpen nu. dat zij als loyale part ners beschouwd worden en zijn bereid tot gesprek Maar hel mag ons niet gaan om een enkele jood. Het gaat om Israël. De zending heeft altijd de doop van individuen op de ach tergrond. Daarom moet het gesprek beginnen, om de ouinho- pen op te ruimen, die de kerk in het verleden gemaakt heeft. Dat is een taak van de kerk zelf en dus spitste mijn werk zich voor Dominee, hoe ziet u de moge- droom van Rottenberg en mij, een groot deel juist op de kerk toe! Pas als Israël ziet, dat wij het ernstig menen met dit gesprek, zal het grotere bereidheid tonen, om aan één tafel te gaan zitten en samen te gaan denken. Voor lopig is het zover nog niet. Israël heeft zich te veel gebrand aan de aanraking met de christen heid. Ik kan overigens wel zeggen, dat er voor dit gesprek in Israël veel meer mogelijkheden zijn dan hier. Ik ben er vijf maal geweest (bij elkaar twee jaar) en ik kan wel zeggen: Daar concen treert zich thans het denkend deel van het joodse volk. Hoe is in dit verband uw me ning over prof. David Flusser in Jeruzalem? Het heeft veel werk gekost (en David Flusser was eerst zeer net kost het nog), om de kerk gereserveerd tegenover mij. voor dit gesprek rijp te maken. Maar er is een zekere innige En ook moeten we Israël leren, band van openheid en vertrou- dat we geen verkapte vorm van wen gegroeid bij respectering zending bedoelen. Sommigen be- van eikaars inzichten. Ik heb Opstanding lljkheden van gesprek tussen om ons werk (toen nog uitgaan- kerk en Israël? de van een vereniging) kerkelijk te doen worden, zodat de kerk Het woord ..gesprek" is op Ne- betrokken ,ou words„ in dc derlandse bodem gegroeid. Het houdlne ,ot Israël droom was al lang voor de oorlog een wprd jn ,942 vervuld: de raad voor kerk en Israël werd opge richt. Direct na de oorlog begonnen we in die richting te werken, als een pasgeboren kind. Want we begrepen dat ons werk nu heel andere vormen zou krijgen. Geen ..zending onder de joden" meer, maar een gesprek met Israël. Dat moest betekenen, dat het mes naar twee kanten zou gaan snijden. Flusser buig» volkomen voor Jezus in het Nieuwe Testament, als de gezondene van de God van Israël. Eens voer hij uit te gen een orthodox-joods student, li» sceptisch stond tegenover de wonderen in het Nieuwe Testa ment. „Geloof je dat niet? Hier is de God van Israël aan het werk!" Flusser gelooft zelfs in R.QQQS0I de opstanding van Jezus. Het kon gebeuren, zegt hij, want het is de God van Israël, die het deed. Paulus schrijft aan de Romei nen, dat zij nu samen dezelfde sappen trekken uit dezelfde wor tel. Met wie? Het volk Israël! Er is tussen jodendom en christend om geen tegenstelling. Ze hebben vaak tegen me ge zegd, van beide kanten: ben jij christen geworden, dan ben je geen jood meer. Ik zei steeds: dat is niet waar! Deze beiden hoten bij elkaar. Het is de zondeval van het christendom geweest, dat het zich van Israël heeft losgemaakt, met alle fatale gevolgen voor Israël en voor de kerk zelf. Pau lus schrijft aan de Efeziërs, dat zij medeburgers geworden wa ren med»-erfgenamen, medele den. medegenoten van de belof te. schreef: toen en toen omhelsde hij het christendom". Omhelzen David Flusser was voor mij daarom een ontdekking, omdat ik bij hem hetzelfde zag, wat ik las in de brieven van Paulus aan de Romeinen en de Efeziërs. Niet alleen in Flussers woorden, maar vooral in hemzelf. Zelfs in zijn ongeloof. Mannen van zijn formaat vor men een hoop voor de toekomst. Het zijn er nog maar enkelen. Maar laten we vooral niet probe ren hen over te halen tot het christendom. Ik begrijp, dat u het niet juist acht. in het gesprek met Israël naar de doop toe te werken? Juist! In Israël vooral niet do pen! Ik kwam er bij een predi kant. Hij wist een gezin waar gedoopt kon worden. De mensen wilden het zelf en waren er vol gens de predikant rijp voor. En als ze het zelf willen, mag je dan weigeren? Denk aan de ka merling: „Ziedaar water; wat verhindert mij gedoopt te wor den?" Tegenhouden En toch heb ik het tegengehou den. Je moet elke trilling van de snaar in Israël aanvoelen om dit tegen tp gaan. Het gaat er niet om. enkelingen te dopen en zo tot afvalligen te brandmerken. Andere volken kunnen alleen als individuen tot het heil ko men. maar Israël is als volk ver koren. En God heeft Zijn volk niet verstoten. De kerk heeft het gedaan, alsof ze in Israëls plaats gekomen was. Daarmee is ze even blind als de synagoge. Maar God zal gans Israël behou den. Dat zegt de hele Bijbel. En nu hebben wij alleen te getuigen van de eenheid. Al schudt de jood het hoofd en ik heb al heel wat schoppen van mijn eigen volk te incasseren ge kregen. maar Flusser zei eens te gen mij: Jezus heeft het kruis gedragen, dan moet het voor jul lie christenen het grootste sie raad zijn toch mag dat de kerk niet weerhouden, van de eenheid met Israël te blijven ge tuigen. Meer stempeltjes Het inspectieverslag van CVO legt de vinger op een wonde. Meer eenheid bij het aanvankelijk schrijfonderwijs in het belang van de kinderen. Bij verhuizingen en ring van school ondervinden de leerlingen bijzonder nadet gevolgen van de grote verscheidenheid van methoden. jr Op verscheidene scholen is het gebruik van „pen en in£h, afgeschaft, maar dan is een uitstekende balpen een ee<es vereiste. Tenslotte vindt de rapporteur dat er nog te weifret: stempeltjes worden gebruikt met bemoedigende teksten ff1' „Je hebt goed je best gedaan, probeer het nog wat mooie jj Het is echter de vraag of dat niet evengoed ontmoedigen Het Carrière maken Li! Een manier van carrière maken van een Duitse ondpe wijzer: De man vond in het werk van zijn leerlingen v ui schrikkelijk veel spelfouten. Die streepte hij met een rood potlood aan. Toen het echter al te bar werd en de oud 'g' begonnen te klagen, zag de onderwijzerzijn carrière in gev£e: komen. Daarom „maakte hij fouten" in het werk van z leerlingen. Dat ontging de attente ouders echter evenmin zij sleepten de streber voor het gerecht, dat de onderwijs veroordeelde wegens „Urkundenfalschung". Visie op Duitse boer En nog even in Duitsland, Een Berlijns landbouwecono heeft een aantal schoolboeken op hun visie op de Duitse b onderzocht. Schoolboeken onder de dorsvlegel" noemt zijn onderzoek heel toepasselijk. De blanke ploegschaar de Duitse boer is heilig, las de econoom in een modern le boek. De jeugd krijgt nog steeds het beeld voorgeschot f van een arme landman, die 's avonds bij een petroleumla uitrust in een bedompte hoeve. Dat de moderne boer tractoC gebruikt, een auto heeft, een ijskast en naar de tv kijkt, wi de Duitse jeugd stelselmatig onthouden. Veiliger aardgas In Cambridge zal een jaar eerder dan gepland was 1 ia aardgas komen. Dat om het aantal zelfmoorden onder s ar denten tegen te gaan. Tussen 1948 en 1966 hebben namel le 31 studenten de hand aan zichzelf geslagen. Van hen gebru: ro ten er 21 het oude vergiftigde lichtgas, geen koolmonoxyde bevat, is niet giftig. Alleen gelooft hij niet. dat Je zus de Messias is geweest, want als de Messias komt, wordt alles anders, gaat zelfs het gras .an ders bloeien. En er Is volgens hem niets veranderd. Maar, als Het is mij een raadsel, dat de kerk dit zo vertrapt heeft. Dan is zij wel christelijke kerk, maar geen kerk van Christus, de Mes sias meer. Was het me niet om de Messias gegaan, dan zou ik nooit naar de kerk gegaan zijn. Schrijft u dus niet, wat een krant verleden week van mij Overlaten Computer voor TH En dan mogen we het aan God overlaten, wanneer de tijd aanbreekt, dat Hij zijn Geest zal uitstorten over Is raël en zij Hem zullen aan schouwen. De Delftse Technische Hogeschool heeft een tweede co puter gehuurd, omdat de eerste sinds 1963 in gebruik cj het werk niet meer aankon. De aanwinst is speciaal bedoi g voor wetenschappelijk onderzoek aan de TH. De machi lV heeft een kerngeheugen van 16384 woorden van 24 bits j] een schijvengeheugen met een capaciteit van twee miljo 0. woorden. Per seconde kunnen gemiddeld 75000 elementa 0, rekenbewerkingen worden uitgevoerd. Engel Angel - Veel werk éindelijk ieajano i-iet V \ZOfJ6 xri p uet- STAMO DE OOM/NEE ZEl NIET DOEN Of OUDERLINGEN RAADDEN HET AP Bert sant ze/ natuurlijk doen!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 14