1
nay o
RADIO
1
f
Televisiebeurs in Cannes:
bijenkorf vol gratie
DISCUSSIE OVER
VAN DER LUBBE
INVASIE VAN 1500 GASTEN
Puzzelboek
V
t
er
VRIJDAG 14 APRIL 1067
Reclame
van Hillo besloot gisteravond zijn
ie NCRV-televisie gemaakte do-
itaire over reclame in een harde
i met o.a. ruime informatie over
erciële televisie in Engeland en
ika. Hierbij is het gebruikelijk,
le serieuze programma's met re-
spots te onderbreken. Nu hebt u
ens kunnen zien hoe storend en
end dat is.
ele dingen vielen ons op: de me
ng dat Amerika 's avonds geen
cultureel programma meer kwijt
anwege die spots en het feit dat
lldare waarlijk eens aan 't vrijen
i met zijn mooie blonde ver
ier.
grapje als dit past precies bij de
die Jan van Hillo in dit gedegen
terk niettemin handhaafde. In-
ad, dit onderwerp vraagt om een
toon. Een zeer te waarderen
nentaire.
spel Het derde pianoconcert"
auwelijks enige inhoud, het is uit-
nd geschreven om een veelzijdige
e de kans te geven, de gehele
van menselijke emoties op te
,n. Dat was Ank van der Moer
lig toevertrouwd, ook al gaf ze
t grote pianiste beslist niet het
van haar kunnen en werd haar
door enige versprekingen ont-
laatste overkwam ook Eric
ider, goed op zijn plaats als de
figuur. Er waren voorts diverse
rollen voor grote acteurs. Ko
ijk vermaakte zich er voorname-
>.e een scène als dirigent te spe-
Joan Remmelts nam zowaar ge
in met iets dat nauwelijks meer
[an een figurantenrol.
i psychologisch drama kunnen wij
tuk niet noemen, hoogstens een
Itje pikant amusement, dat het
jken best waard was, maar niets
om nog eens te overdenken.
INDEN Engeland heeft de
•entie over de toekomst van Gi-
r, die volgende week zou worden
den, uitgesteld naar aanleiding
iet Spaanse verbod op luchtver-
n de omgeving van de rots.
(Van een medewerker)
CANNES Heel Cannes
staat op zijn kop, overspoeld als
het is met bezoekers uit 63 lan
den, die het Festivalpaleis be
legeren om zaken te doen op de
derde jaarbeurs voor tv-pro-
dukties. Deze manifestatie heet
officieel Marché Internationale
des Programmes de Télévision,
en wordt bij vlotte afkorting
MIP genoemd.
Deze activiteit betekent voor
Cannes, dat wel iets gewend is
op festivalgebied, een invasie
van ongeveer 1500 gasten, die
van de heerlijke lente niet veel
zien omdat zij zich hele dagen
opsluiten in halfduistere zalen
waar monitors en grootscher-
men ononderbroken program
ma's vertonen.
Frankrijk beschouwt zich, omwille van
de beroemde gebroeders Lumière,
graag als de bakermat van de film
en het jaarlijks filmfestival heeft
Cannes de titel „hoofdstad van het
filmkoninkrijk" verschaft. Maar in
deze dagen heeft de bioskoopfilm
een duchtige concurrent op eigen ter
rein gekregen: de televisie.
De beurs, Waarop men met vraag en
aanbod geweldige zaken, doet, is
stormachtig gegroeid. In 1965 keek
men er van op, dat de start 515 ge-
interesserden uit 45 landen naar de
Franse zuidkust bracht. Een jaar la
ter begeleidden ruim 1000 deelne
mers de inzendingen uit 53 landen
en nu is alweer een fikse sprong
vooruit gemaakt.
Het beursevenement begon met een ty
pisch voorval. Aan de gevel van het
festivalpaleis is een dichte rij vlag-
gestokken geplaatst, waaraan men
bij elke gelegenheid de vlaggen derl
deelnemende landen hijst. Het maxi-l
mum dat men ooit bij filmfeesten
bereikte, is 53.
Toen de televisiebeurs begon werd er
echter aanvankelijk geen enkele vlag
gehesen. Dit was geen onheusheid je-
gens de deelnemers, het gold eenvou
dig een gebrek aan stokken, dat men
op het laatste moment ontdekte en
de grote baas van het paleis. Ber- i
nard Chevry, zag liever van vlagver- J
toon af, dan tien landen te kwetsen
door de hunnen niet te hijsen.
In allerijl werden dien nieuwe stokken
besteld, afgeleverd en in het beton
dagen in beslag, maar toen was de
pijn voorbij en gingen 53 vlaggen de
lucht in.
CAM-systecm bekijken. Voor deze
uitzendingen wordt een speciaal ka
naal gebruikt, dat niet op de huiska
mertoestellen is op te vangen. He-
laas tonen de programma's duidelijk j
de zwakke punten van het Franse
systeem: bij zonlicht opgenomen pro-
dukten zijn heel goed, opnamen bij
kunstlicht gemaakt gaan mank aan
talrijke verkleuringen.
Bijenkorf
Koopwaar
(Advertentie)
Van Nelle bestellen
aze radio- en tv-redactie)
jVERSUM Zoals u weet heeft
Hamel enkele maanden geleden
de Hessische omroep de rol van
'an der Lubbe gespeeld in
reconstructie van het llijksdag-
Iproces, dat in 1933 in Leipzig
gevoerd. De Nederlander werd
j ter dood veroordeeld. Zijn
wordt echter nog steeds in tvvij-
etrokken: velen geloven dat de
onder dwang handelde toen hij
nde.
;en.
zal gebeuren op de avond van
ag 21 april a.s. Vooraf zal men,
9.10 en 10.10 uur, een samenvat-
kunnen zien van de avondvul-
documentaire, welke de
sche omroep op 'het scherm heeft
icht.
ing genoeg, dat uur", zegt de
„om een enigszins authentiek
te geven van de wijze waarop
iak-Van der Lubbe destijds is be
eld. Dat gebeurde intussen op 21,
23 december 1933: Van der Lub-
rerd ervan beschuldigd op 27 fe-
'i van dat jaar de Rijksdag (het
mentsgebouw van Duitsland) in
i te hebben gestoken,
die tijd wierp dit proces geweldig
•J:
kant en klaar
1 heel veel smaken
n niet duur ook!:
ANAF 90 CENT
veel stof pp, heel Nederland gonsde
ervan, zoals ouderen zich nog zullen
herinneren. Helemaal verstomd is dit
rumoer nooit. Er zijn mensen, die gelo
ven dat de brand werd gesticht door
voorstanders van het Derde Rijk, om
de communisten de schuld in de schoe
nen te schuiven en daardoor poiitieke
winst te behalen. Anderen menen ze
ker te weten, dat Van der Lubbe als
zondebok naar voren werd geschoven
omdat hij een onnozele jongen was.
Maar neen, zeggen weer anderen, hij
had een goed verstand, maar werd on
der verdovende middelen gehouden om
een rare indruk te maken op zijn rech
ters.
Hoe het zij. de Hessische omroep
maakte voor de reconstructie gebruik
van een boek dat de Duitse dr. Fritz
Tobias later naar het historisch dossier
van de zaak schreef.
Tijdens dc opnamen voor de lv-uit-
zonding rezen er in Nederland al felle
protesten op, maar eveneens in de
Bondsrepubliek: men beweerde dat To
bias zijn boek schreef aan de hand
van gerechtelijke protocollen en dat
het proces geen proces is geweest.
Naar aanleiding daarvan laat de
NCRV dc vertoning volgen door nog
eens een uur discussie (die ook nog
kan uitlopen) in de hoop wat meer
licht over dc mysterieuze kwestie te
kunnen laten schijnen.
De journalist W. Brugsma zal
gespreksleider zijn. Om de tafel zetten
zich voorts mr. B. W. Stomps, de Haar
lemse advocaat die in 1933 tevergeefs
trachtte Van der Lubbe te verdedigen,
dr. Jef Last, die kort na het proci
een boek over de Rijksdagbrand
schreef, de essayist Arthur Lehnin;
die het eens is met de visie van dr.
Tobias, Harry Schulze-Wilde en Ro
bert Jasper Grootveld.
Verder spreekt mee de in Duitsland
wonende Franse journalist dr. Edou-
ard Calic, die kortgeleden in
nieuws kwam omdat hij nieuwe g
vens en tot dan toe onbekende docu
menten over de Rijksdagbrand ontdek
te en die binnenkort zal publiceren.
De beurs zelf was direct goed op gang.
Een feit is, dat er meer verkopers!
dan kopers aanwezig waren in het
begin_ Verscheidene kleine tv-produ-
centen, particuliere maatschappijtjes,
proberen hier hun kans waar te ne
men en dat doet het aantal aanbie
ders natuurlijk buiten proporties
zwellen.
Tv-programma's gaan hier gewoon als
koopwaar van de hand. Er moeten
immers zoveel zenduren worden ge
vuld!
Bovendien heeft deze beurs voor het
eerst een staartje, doordat er een bu
reau is opgericht waar men kan on
derhandelen over het maken van
co-produkties, d.w.z. programma's
die voor gezamenlijke kosten wor
den vervaardigd. Ook hierbij heb
ben de kleine maatschappijtjes een
goede vinger in de pap.
Om wegwijs te worden, kan men een
in de hal van het paleis opgehangen,
reusachtig bord raadplegen. Hierop
wordt vermeld, welke producenten
in bepaalde landen partners zoeken
en daarbij gaat het vrijwel geheel
„vrije" producenten,
Het paleis gonst als een bijenkorf,
want er zijn voortdurend ongeveer
1000 personen binnen (de uitzendin
gen duren de gehele dag onafgebro
ken), en daarbij moet men nog 200
personeelsleden tellen.
Toch kan men elkaar vrij gemakkelijk
vinden. Er is een ontmoetingszaal en
iedere deelnemer draagt een kaartje
met naam en nummer op de revers.
Nog een derde kolossaal bord hangt
in de hal: hierop komen alle namen
en foto's van de deelnemers voor.
Zodra men binnentreedt wordt dit
doorgegeven aan die dienst signalisa
tie, en die zorgt ervoor dat op het
bord bij de betreffende naam een
rood lichtje gaat branden. Dit wordt
pas gedoofd wanneer men het ge
bouw verlaat. Men kan dus onmid
dellijk zien, wie binnen is.
Verder hebben alle producenten een
stand waarin zij te vinden zijn. Bij
afwezigheid kan men op een lei een
verzoek om ontmoeting met plaats
en uur noteren. Dat is dus allemaal
piekfijn voor elkaar. En overigens
ziet men elkaar dikwijls op allerlei
recepties en cocktailparties, door de
een na de ander gegeven.
Zoals gebruikelijk laten zich in Cannes
diverse Franse „vedetten" van het
scherm zien. „De" gaste is Mylène
Demongeot, maar rondom haar para
deren een aantal kleinere sterren, op
hoop van een buitenlands contract,
zoals dat ook gebeurt op filmfesti-
niet gevestigde omroepen, maar tocle-| De tv-beurs MIP is nu al zo'n spekta-
veringsondernemingen. De handel is
er echter niet minder levendig om!i
Wie niet als deelnemer maar als
verslaggever in het paleis vertoeft,
loopt min of meer verloren rond,
want... waar moet men beginnen?
In minder dan 7 dagen worden ruim
700 ingezonden programma's ver
toond, dat is moer dan honderd per
dag! Maar er zijn ook nog zo'n 500
tv-films, die in aparte projectiezalen
op bioscoopdoek verschijnen. Deze
worden op aanvraag vertoond, want
men vindt alle gegevens eerst in
daartoe door de diverse firma's aan
geboden boeken.
Spoorboekje
Een ander, al even geweldig, bord in
de hal fungeert als een soort spoor
boekje. Hierop staat precies vermeld
in welke van de zalen en op welk
uur de aangeboden programma's, al
dan niet in kleur, worden vertoond.
Men kiest er dus een uit, dat bijv. om
9.15 uur begint en over keten 3 (er
zijn er 4 voortdurend in gebruik)
wordt uitgezonden. Men controleert
in welke zaal keten 3 in beeld komt
(dat zijn er verscheidene) en nestelt
zich daar in een fauteuil, omringd
door kritisch kijkende, noterende ge
gadigden.
In elke zaal staan diverse ontvangappa
raten opgesteld, maar ook één, waar
op de programma's die via de 4 ke
tens lopen, tegelijk zichtbaar zijn.
Hiertoe is het scherm in vier parten
verdeeld. Dit voor degenen, die niet
opzien tegen ogengymnastiek!
Kleurenprogramma's kan men ook op
zwart-wit- ontvangers volgen en dat
is belangrijk, omdat de meeste lan
den nog niet •-«-
kei geworden, dat het niet on
waarschijnlijk is dat zij binnen enke
le jaren het filmfestival van de eer
ste plaats verdrijft.
Van Nelle bestellen
Morgenf zaterdag) avond zendt de NCRV-televisie
het tweede deel uit van het op 14 maart in Amsterdam
opgenomen programma ,Jazz from a swinging Era",
waarin de hommage ten deel valt aan de befaamde
pianist Earl Hines bijnaam Father Hines). Zijn even
eens beroemde collega Sir Charles Thompson (hier
op de foto) zal daar een goed steentje toe bijdragen.
Met hen treden weer een hele rij prominenten op.
Hun interpretatie van de jazz is die van The Swing
Thirties, beter bekend als The Swing Era. de periode
van de grote orkesten waarin veel ruimte werd gelaten
voor solisten.
Deze concerten kregen door radio-uitzendingen grote
bekendheid. Deze uitzendingen gesponsord door siga
retten- en biscuitfabrikanten, gingen vaak van kust tot
kust.
Kruiswoord-puzzel
zonder ztrart
VANAVOND TE ZIEN
Nederland 1 AVRO
7.05 uur aflevering van The Thunderbirds.
8.20 uur actualiteiten.
8.45 uur Dean Martin-show.
9.30 uur Voor de vuist weg.
Nederland 2 KRO
8.05 uur Enny Molsde Leeuwe vertelt twee „Falk-
landjes".
8.30 uur tweede aflevering „Groei naar de vrijheid",
over de 80-jarige oorlog, co-produktie van
KRO en NCRV.
9.00 uur Bonanza.
9.50 uur nieuws uit Washington.
VANAVOND TE HOREN
Horizontaal: 1. niet gesloten - be
kend dier. 2. plomp - vaartuig - jon
gensnaam. 3. zijtak Rhóne - lusthof. 4.
jongensnaam. 5. vriend (Fr) - plaats in
N.Brab. - water in Friesland. 6. zot -
sluiskolk - voorzetsel. 7. stap - muziek
noot - eind. 8. metaa^soort - lidwoord
(Fr) - meisjesnaam. 9. rund - boom -
maanstand - bijwoord.
Vertikaal: 1. viervoetig dier
kleurentelevisie toe! meisjesnaam. 2. stand - Nederl. schil-
zijn Men kan ze dus ook kopen voor der. 3. rivier in Duitsland - godin v. d.
zwart-wit- uitzending. vrede. 4. borstelgras - priem. 5. soort
aparte zalen kan men Franse, r^roente- P'aatS in Drente" 6" stad
rechtstreeks uit Parijs overgeseinde
kleurenprogramma's volgens SE-
Hilversum I VPRO en VARA
7.00 uur jongerenrubriek Ronduit.
8.05 uur klankbeeld „Het proces Van der Lubbe".
9.00 uur Omroeporkest speelt romantische serieuze
muziek, Conny Stuart draagt voor.
10.55 uur lichte platen in „Prettig weekend".
Hilversum II NRU
8.00 uur komische opera „Gianni Schicchi" van
Puccini, Romeinse uitvoering.
8.55 uur twee generaties:, kleuterleidsters ontmoeten
elkaar.
9.15 uur programma over volksmuziek uit India.
10.40 uur concert door het Omroep-vrouwenkoor
het Ned. Hobo-kwartet.
11.20 uur Radiorama, satirisch magazine.
(Advertentie)
Van Nelle bestellen
Enkele dagen later vindt Aegte hem aan het werk. Het
kost haar moeite hem ertoe te bewegen zijn dagelijkse wan
deling te maken.
„Je mag het niet nalaten, heeft de dokter gezegd, tenzij
het erg slecht weer is," herinnert zij hem.
Daarom gaat hij; ook de volgende dagen- Maar het werk
trekt hem voortdurend sterker. Hij is blij als op zekere dag
het weer blijkt te zijn omgeslagen en het regent. De gehele
middag kan hij aan het werk blijven. Als hij 's avonds
constateert, dat het hem niet noemenswaard heeft ver
moeid, is er de volgende dag geen aanleiding het anders te
doen. Trouwens, het werk heeft hem weer helemaal te pak
ken. Hij werkt aan een schilderij van een rustende soldaat,
waarvoor hij een luchtige schets had gemaakt op zijn
laatste middagwandeling toen warm de lentezon scheen. Hij
was naar de Haagpoort gewandeld en daar had hij, op een
lage bank die tegen de muur stond, de jonge voetknecht
zien zitten. De soldaat had het geweer over de knieën gelegd
en steunde de handen daarop. Hij sliep. Zijn hoofd was
voorover gezakt, zodat het gelaat bijna schuilging achter de
glimmende helm. Carel had even naar de slapende soldaat
staan kijken. Daarna had hij op een stuk papier, dat hij in
zijn zak vond, snel een schets van hem gemaakt.
Op het schilderij plaatst hij de figuur in een ten dele
gefantaseerde omgeving. Hij versiert de muur waarvoor de
soldaat zit, met een dorische zuil en boven de steenboog
daarachter schildert hij het onderste gedeelte van een reliëf
met een afbeelding van Antonius met het varken. Het is een
gevelsteen, die hij zich herinnert uit Amsterdam en die
vaak zijn aandacht trok als hij er van zijn kosthuis naar de
werkplaats van meester Rembrandt wandelde.
De dagen die regenbuiten en een kille wind van uit zee
brachten, zijn voorbijgegaan. Weer schijnt de zon. En in het
middaguur aan tafel heeft Aegte gezegd: „Ga nu straks
weer eens naar buiten, Carel." Want ze weet, dat hij vrijwel
de gehele ochtend in het atelier heeft doorgebracht
„Ik zal wel eens kijken; straks misschien," heeft hij ont
wijkend geantwoord. Maar hij had gedacht: ze heeft gelijk,
ik moet me nu nog niet de ganse dag opsluiten. En hij had
zich inderdaad voorgenomen er nog even uit te gaan. Al zou
het maar een kwartier zijn.
Doch nu hij weer aan het werk is, vergeet hij de tijd. Hij
schildert sterk geconcentreerd. Als hij eindelijk de penselen
heeft neergelegd, gaat hij enige passen achteruit om het
resultaat van een afstand te kunnen bekijken. Hij doet het
kritisch en stelt niet zonder voldoening vast, dat de Delftse
invloed zich heeft doen gelden. De zware, donkere toon, die
hij zich bij Rembrandt eigen had gemaakt en waarvan hij
nog niet los was toen hij enkele jaren geleden zijn zelfpor
tret schilderde, is nu geheel verdwenen. Eindelijk heeft hij
nu ook in zijn werk die blankheid weten te bereiken, die hij
steeds zo heeft bewonderd in de schilderijen van de Delftse
kerkschilders.
Ik ben herboren en mijn werk is het ook, denkt hij. Maar
tegelijkertijd fronst hij de wenkbrauwen en komt er een
donkere blik in zijn ogen. Hij heeft het gevoel, dat er buiten
een wolk voor de zon is geschoven en het ineens kil is
geworden in het atelier. Want hij realiseert zich, dat deze
hergeboorte, voor zover het hemzelf betreft, nog niet vol
maakt is. Nog altijd zijn er de eenzame nachten. Hij is er zo
langzamerhand al aan gewend geraakt. Een enkele maal ligt
hij nog wel lang wakker en eens heeft hij onder de dekens
de handen te zamen geknepen en gesmeekt: „O Heer, laat ze
toch komen!" Maar soms ook valt hij in slaap zonder naar
de komst van Aegte te hebben verlangd..
Misschien komt het door het gewend raken aan de situa
tie, dat de belangstelling voor zijn werk en daarmee de lust
om te schilderen zijn weergekeerd. Hij herinnert zich, dat hij
nog niet zo lang geleden veronderstelde, dat hij pas weer
zou kunnen werken als de verhouding tussen Aegte en hem
zich geheel zou hebben hersteld- Doch nu is het hem duide
lijk geworden, dat de scheppingsdrang in hem krachtig ge
noeg is om dat andere te kunnen overheersen. Ook als er
financiële zorgen zijn, kan hij zich, door zijn kunst, daar
bovenuit werken. Ofschoon hij niet kan ontkennen, dat zij
een zekere remmende invloed uitoefenen; Ze leiden de ge
dachten af, zoals ze ook thans zijn afgeleid. Hij staat voor
het schilderij waaraan hij bezig is, doch het heeft niet meer
zijn kritische aandacht. Daarom wendt hij er zich van af.
Enige malen loopt hij doelloos het atelier op en neer. Dan
gaat hij naar de kamer, waar hij Aegte en zijn schoonmoe
der vindt. Hij zegt: „Ik ga nog een eindje lopen". En hij laat
erop volgen: „En ik denk, dat ik vanavond weer eens naar
het gilde ga. Ik ben er in zo lang niet geweest"
(Wordt vervolgd)
Kerk in york in de
nerK 1,1 kloosterkerk van
beweffinë York» de gloot-
ste g0thische
kerk van Groot-
Britannië. zit beweging. Zij kan in
storten doordat ze geleidelijk van
haar fundamenten wegglijdt.
Bernard Feilden, de architect die
toezicht houdt op het 500 jaar oude
gebouw, zegt dat de 60 meter hoge
toren binnen vijftien jaar zal in
storten, tenzij nu begonnen wordt
met een ingrijpende restauratie.
Om de kerk te redden worden po
gingen gedaan om twintig miljoen
gulden bijeen te krijgen. Het gebouw
trekt jaarlijks een miljoen bezoekers.
(Advertentie)
Van Nelle bestellen!
NEURENBERG In Beieren zijn
gisteren een spoorwegarbeider om het
leven gekomen en twaalf gewond, door
dat op het baanvak Schwandorf - Neu
renberg een werktrein in volle vaart
inreed op een machine waarmee repa
raties aan de rails werden verricht.
BREDA Wegens hoogst roeke
loos rijden met als gevolg de dood van
drie personen heeft de officier van
justitie van de Bredase rechtbank
gisteren zes maanden gevangenisstraf
en drie jaar intrekking van rijbe
wijs geëist tegen de Bredanaar M. de
Duitsland - boom - bergweide. 7.
telwoord - Italiaans dichter - voeg
woord. 8. soort van hert - ontkenning
- ontkenning (Eng). 9. dag der week.
Oplossing vorige puzzel
Horizontaal: 1. Spanjaard. 2. eest -
ed - Leo. 3. mep - ik - Epen. 4. aren
Ens - pd. 5. nl - r.o. - ronde. 6. teelt -
meer. 7. Inn - arre - da. 8. etaleur -
ra. 9. kolossaal.
Vertikaal: 1. semantiek. 2. peer - len
to. 3. asperen - al. 4. nt - Ino - la -
L.O. 5. Jeker - tres - 6. Aden - om -
rus. 7. alp - snee - ra. 8. reep - de -
dra. 9. donderaal.
(Advertentie)
Van Nelle bestellen
>ONPggHRNPE-/ BBRPMAU
apsprekew? WflT CR BFTEK?
BRUTRAL! De ee- n:
c5ERIN'S VRN SIRIR
IETS MET JOU APSPR
KRPITC
iNSUfiORONRTlE EN Dj) AARD.
APN.WORCTALS BUITCN LRNPS
vrstöehoudeu.
WACH-
Mario van londen-
Mario van The
The Caprice Caprice. een
van de be
roemdste restauranthouders ter we
reld, heeft nu 68 jaar mensen zien
eten en houdt ermee op. Hij heeft
vele beroemdheden in zijn restau
rant te gast gehad. Zoals sommige
orkestleiders de lievelingswijsjes
van hun klanten kennen, herinnert
Mario zich wat zijn klanten graag
eten.
Hoewel hij gepensioneerd wordt.
blijft Mario technisch adviseur. Zijn
laatste woorden: „Ik kwam in 1901
naar Londen, en nu ik er bij stil
sta. bemerk ik dat ik het altijd zo
druk heb gehad dat ik nog nooit
rustig in mijn eigen restaurant heb
gegeten".
SUKKELTJE
EN
BRUUNKE
61. „Wat een enorme
paddestoel! Daar komen zi
zo gauw niet langs!" lach'
Stikkeltje. „Een prachi
idee. Bruunke!"
„Hé. hé, we zijn er", hijgt
Stikkeltje, als ze voor Jas
pers zielige bruine struik
staan. „Hoor je de Plantekwantjes mopperen,
dat ze er niet door kunnen?" grinnikt Stikkeltje.
„Nu gauw gieten, Bruunke!"
„Er is niet zoveel meer in de fles: als-het maar
niet te weinig is en niet te veel; we kunnen er
niets aan veranderen!" zegt Stikkeltje in span
ning. „Tellen Bruunke, één, twee, drie!!"
FERDNAND
vYj~yr