CHRISTUSPREDIKING
IN DE BRANDING
De Jong: Wij
blijven vier
jaar aan
Eeii ivoord voor vandaag
Radicaal omkeren en
omdenken is nodig
DsBSchoep eerst
aan tand voelen
Zinloze kreet krijgt
te veel aandacht
Samen met gemeente
naar nieuwe vormen
Drs. Deddens weer
synodepraeses
Uw probleem
is het
onze....
WOENSDAG 5 APRIL 1967
Gisteren schreven we over het verschil tussen de wonderbare
visvangst tn Lucas 5 en in Johannes 21. Er is echter nog een
verschil. In Lucas 5 scheurt het netzo vol is het. In Johannes
21 scheurt het niet en met verbazing tellen de discipelen 153
vissen.
Waarom scheurt eerst het net wel, en tijdens de tweede vangst
niet? Zou het niet kunnen zijn omdat tussen deze beide ge
beurtenissen de kruisiging en opstanding hebben plaats
gevonden
Is niet heel het Oude Testament vol van de roeping van God,
en het falen van de uitverkorenen? Zien we niet in het leven
van Petrus hetzelfde? Hij geloofde. Hij spreekt een prachtige
geloofsbelijdenis uit, maar hij faalde in de nacht van de
kruisiging.
Ik geloof dat deze tweede wonderbare visvangst een enorme
boodschap is geweest voor Petrus. Hij zei hem: De eerste keer
was je nog Simon. Je was bruikbaar, maar niet ten volle
bruikbaar. Maar nu word je Petrus. Ik ga je de Heilige Geest
schenken, en die zal zorgen dat je niet faalt. Petrus, het net
ral niet meer scheuren. Want Ik zal niet alleen zorgen dat je
Mijn vissen vindt, maar ook dat de vangst wordt binnen
gehaald.
Petrus leerde eerst de vis vinden. Nu leert Petrus de vis
binnenhalen.
We lezen vandaag: Jozua 5 115.
Vakantiehelpers
gevraagd
UTRECHT Het hervormde en j
het gereformeerde diakonaat orga-
niseren gezamenlijk vakantiewerk
voor geestelijk- en lichamelijk ge
handicapten. Daarnaast kent het ge
reformeerde diakonaat zijn bekende
vakantieweken voor bejaarden en I
vermoeide huisvrouwen.
Het algemeen diakonaal bureau
der gereformeerde kerken, dat voor
dit jaar ongeveer vijfhonderd vrij
willigers nodig heeft, wil het vakan
tiewerk slagen, verzoekt hen die mee
willen werken, zich op te geven bij
dit bureau. Koningslaan 7 in
Utrecht. Men denkt speciaal aan
mensen die enige ervaring hebben
als verpleegster, gezinsverzorgster of
maatschappelijk werk.
««van uw venster
Wanten 9®v®n
r een persoonlijke noot
(vervolg van pagina 1)
wekte
Minister-president De Jong
gisteren op rijn persconferentie
gens niet de indruk aan ro'n speciale
assistent erg veel behoefte te hebben.
Hij had rijn gebrek aan flnancierl-eco-
nomische deskundigheid tot dusv<
nog niet als een ernstige handicap ot
dervonden.
..Ik voel me er althans niet overma
tig door gehinderd, al geef ik toe. dat
deskundigheid op dit terrein een voor
deel is. M'n leven lang heb ik echter
leiding moeten geven aan zaken, waar
van ik niet alle facetten beheerste.
Een kabinet hangt trouwens niet van
één man af. Het ls een college van
mensen, die elkaar aanvullen."
VOORSTEL OP SYNODE:
9 9
(Van een medewerker)
AMERSFOORT De generale
synode van de Vrijgemaakte Ge
reformeerde Kerken is gisteren
niet tot constituering kunnen ko
men, omdat een klacht van de
Drentse afgevaardigden tegen ds.
F. Schoep uit Amstelveen
haar de hele dag heeft bezigge
houden De Drenten stelden voor,
- ds. Schoep niet toe te laten als
synodelid.
Dc reden: hij heeft in november de!
bekende Open Brief aan de Groninger'
De formele gang van zaken is nu
Drentse afgevaardigden stelden dat er
reden tot nadenken is. De synode heeft
nu besloten, te toetsen of dit waar is.
Mocht de synode tot die overtuiging
komen, dan kan men twee dingen
doen: aan ds. Schoep een „nadere ver
klaring" vragen, of hem niet aanv
den als afgevaardigde.
In dat laatste geval (het voorstel van
Drente) gaat men ervan uit dat de pro
vinciale synode van Noord-Holland
haar verzuim zal goedmaken en over
zal gaan „tot examinatie".
Bevoegdheid
Ervaring
Aan het gebrek aan parlementaire
ervaring bij een aantal van zijn nieu
we collega's tilde de premier evenmin
zwaar. „Het hoeft geen nadeel te zijn;
at is het een voordedl als je op een
parlementaire staat van dienst kan te
rugzien."
De heer De Jong bevestigde, dat hij
met verschillende nieuwe ministers de
ze week voor het eerst kennis had ge
maakt, al waren sommigen hem voor
dien „niet volslagen onbekend". Hij
had ze „ten dele op recommandatie,
ten dele op reputatie" aangetrokken.
„Het feit dat ze me tot voor kort min
of meer onbekend waren betekent
niet. dat het een volslagen gok is met
hen in zee te gaan."
Of de aangezochten gedeeltelijk
„tweede keus" waren? Bepaald niet
voorzover deze term „tweede-rangs"
impliceert. Het hangt veelal van toeval
lige omstandigheden af wie gepolst
wordt Vaak is het alleen een kwestie
van alfabetische volgorde.»
De premier zei in het begin en het
midden van zijn formatiepoging te heb
ben getracht mr. Biesheuvel voor zijn
kabinet te winnen. In het laatste sta
dium is dat ook nog door anderen be
proefd. De ex-formateur gaf toe d»
heer Biesheuvel een ogenblik de porte
feuille van Financiën te hebben toege
dacht Die gedachte had hij echter di-
rekt verlaten. „In het begin heb ik
allerlei combinaties beproefd, waaron
der zeer onorthodoxe."
Wat mr. Bot betreft, hem was aan
vankelijk weer Ontwikkelingshulp toe
gezegd. maar door de verwikkelingen
in het laatste formatiestadium (de
CHU kon geen landbouwman leveren),
moest van de heer Bot een offer wor
den gevraagd. „Dat is mij uitzonder
lijk zwaar gevallen," aldus de premier,
maar mr. Bot had zich direkt loyaal
getoond.
Tehuisgemeente mede ondertekend en
hij zou ook een jaar geleden in het
tijdschrift Woord en Wereld de aposto
lische prediking tijdgebonden hebben
genoemd. Gisteravond laat besloot de
vergadering met 31 stemmen tegen 3
stemmen „de klacht op haar waarde te
toetsen".
Instructies
Reeds bij het voorlezen van de cre-
dentiebrieven bleek dat de Drentse af
vaardiging van Jiaar provinciale syno
de een instructie hadden meegekregen,
die de praeses van de roepende kerk
niet geheel las, omdat niet zeker was
of deze zaak in besloten, dan wel open
bare zitting zou worden behandeld.
Na ruim twee uur vergaderen achter
gesloten deuren, besloot de synode de
deuren te openen. Toen las ds. Joh.
Francke uit Hoogeveen het stuk voor.
De Drentse afgevaardigden hadden de
opdracht op te treden, nadat de syno
deleden door op te staan Instemming
haden betuigd met de drie formulie
ren van enigheid.
Zij moesten voorstellen dat de syno
de niet zonder meer de instemming
met de belijdenis zou aanvaarden van
die medeleden „die in publieken ge
schrifte het geheel van de belijdenis
discutabel stellen en/of artikelen van
stukken der leer weerspreken en looche
nen.
In dat geval zal dan. overeenkomstig
het ondertekeningsformulier voor die
naren des woords, door de daartoe be
voegde kerkelijke vergadering een na
dere verklaring dienen geëist te wor
den tot behouding van de enigheid en
de zuiverheid der leer".
Waarom niet eerder, zo «bleven as
Schoep en zijn mede-afgevaardigde ds
H. van Ommen uit Zaandam vragen.
Waarom geen bezwaar gemaakt bij de
kerkeraad van Amstelveen, de classis
Amsterdam, de provinciale synode'
Omdat men de belijdeniseenheid var
de synodeleden, die een juiste besluit
vorming in Amersfoort moet waarbor
gen, in gevaar zag.
Drente vond dat ds. Schoep „oorzaak
tot nadenken" had gegeven, omdat hij
enerzijds instemming met de belijdenis
had betuigd, maar anderzijds de in
druk wekte onderdelen van die belijde
nis niet te aanvaarden en haar als ge
heel had „geproblematiseerd".
Hoewel er gisteren alleen
gesproken over de vraag of de synode
die klacht moest toetsen, kwam hier
en daar wei een oordeelvorming naar
voren. Wel aanvaardde iedereen ds.
Schoeps getuigenis dan zijn ja ja was
maar de een zei mild. dat men wel
eens blind kon zijn voor eigen afwij
king, de ander sprak over buitenspel-
Veel tijd is besteed aan de bevoegd
heid van de synode. Ds. Schoep en ds
Van Ommen meenden dat deze zaak
niet „van onderop" ter synode was ge
komen. Zonder bezwaar was ds
Schoep gekozen. Wel kwam toen eet
ander Noordhollands synodelid, de se
cundus-ouderling H. de Jong uit Broek
op Langendijk met de mededeling dat
in Noord-Holland dergelijke za
ken liever niet besproken ziet.
Later beleed hij schuld, dat hij in
dertijd op de Noordhollandse synode
geen bezwaar gemaakt had. Thans
ging hij zich te buiten aan een emotio
nele aanval op ds. Schoep (eigenlijk de
enige tijdens de zeer zakelijke bespre
king).
Ds. Schoep deed het voorstel, aa
oordeelvorming ook de niet aanwezige
Kamper hoogleraren C. Veenhof, H. J.
Jager en J. van Bruggen te laten deel
nemen, maar de synode verwierp dit.
Ook suggereerde ds. Schoep dat de sy
node zou constateren dat sommige af;
vaardigden bezwaar hadden om met
anderen samen te werken; waarop zij
voor bijvoorbeeld een maand uiteen
zou gaan om de Noordhollandse provin
ciale synode gelegenheid te geven deze
zaak te bezien. Maar hij maakte daar
gisteren geen formeel voorstel van,
Algemene wens
Bij dc discussie noteerden wij nog
de algemene wens dat de synode
„gereformeerde vergadering" zou zijn.
waarbij men de confessionele
vraagstukken die ter tafel liggen (Bre
da. Groningen-Zuid. Beverwijk) veilig
zou weten.
„Wordt dit een gereformeerde syno
de of een hervormde, dat is de vraag",
zei ds. O. J. Douma uit Assen.
(Van onze kerkredactie)
UTRECHT Christus spreekt niet meer vanzelf. Hij komt
steeds verder van ons af te staan. Zijn goddelijkheid vrijwaart Hem
niet van dit slijtageproces. Zijn stem over de eeuwen heen is zwak
geworden. Daarmee parallel is de leuze .,God is dood".
Dat was het probleem, dat prof. dr. H. Berkhof gisteren in een
moeilijk, maar boeiend betoog behandelde in de hervormde pre
dikantenvergadering. Hoe brengen wij Christus in het heden .,ter
sprake"?
d. de toekomst. Men mag Christus' toe
komstverwachting niet „entmytholo-
gisieren" en ombuigen naar het he
den, zoals het existentialisme doet.
de navolging, die men vooral niet
van de eerste drie componenten mag
losmaken. Het existentialisme wordt
geboeid door deze navolging, maar
ziet men die los van Gods ver-
bondshandelen. dan krijgt ze een
wettisch karakter en is ze niet meer
dan een impuls, die door het slijtage
proces langzamerhand overbodig
(want ook zonder God te realiseren)
wordt
De moderne benaderingen braohten
meer projectie dan ontmoeting en zijn
dan ook door de kerk steeds afgewe-
maar de klassieke christologie
brengt ook geen ontmoeting meer met
Christus. Geen wonder, want onze mo
dellen en de zijne staan steeds dwars
tegenover elkaar.
Duin-
Waar wij over hermeneutiek spre
ken, spreekt het Nieuwe Testament
de Heilige Geest. Wij kunnen Je-
niet „ter sprake" brengen. Deze
constatering lijkt goedkoop, maar is
heel duur: onze werkelijkheidsmodel
len moeten sterven, want vlees en
bloed kunnen ons niet helpen. Radi
caal omkeren en omdenken is onzer
zijds nodig, zal Hij „ter sprake" ko
men. Wij zijn Hem nader, als Hij de
doom in ons vlees is dan wanneer Hij
ize projectie is.
De Heilige Geest brengt Christus
beslissend „ter sprake". Dan sterven
onze meegebrachte werkelijkheidsmo
dellen, om op te staan tot een nieuw
leven van (begrensde en wisselende)
dienst.
Want de Griekse Logos, dat is Hij,
de strijdbare Held der Germanen is
Hij, de poëtische Trooster is Hij, de
Kroon der evolutie is Hij. Zo veelkleu
rig is de wijsheid Gods, die in Hem
verborgen is.
Daarom is de hermeneutiek (het vak
in de theologie, waarin de grondvra
gen van dc bijbeluitleg aan de orde
I komen) thans zo belangrijk. Overal
j zoekt men naar methoden, om de
J afstand tussen Christus en ons te over
bruggen. Hem en ons weer in één bele-
j vingswereld samen te brengen.
j In den brede ging prof. Berkhof in
jop de verschillende manieren, waarop
de laatste tweehonderd jaar
Christus „ter sprake" heeft willen
brengen: de historisch-kritische metho-
R(eimarus), de existentialistische
(Bultmann, J. A. T. Robinson, Doro-
thee Sölle, Van Buren), de evolutio
nistische (Rahner, Hulsbosch in het
voetspoor van Teilhard de Chardin).
Wel zijn er (soms sterke) onderlinge
verschillen, maar prof. Berkhof za;_
roter overeenstemming. Men probeert
steeds de eigen, eigentijdse werkelijk
heidservaring op Jezus te projecteren.
Dan vindt men, wat men zoekt: een
Christus, die kan dienen als werkelijk
heidsbeeld, dat men reeds ervaren
heeft. Krachtens uitgangspunt, vooron
derstellingen dreigt men Jezus steeds
weer tot een projectie van eigen geest
te maken.
discussie bracht mevr.
Flesseman-van Leer de gevoelens van
velen onder woorden: prof. Berkhof
heeft zich afgezet tegen de moderne
benagpring van Jezus, waarin Hij ga
rant wordt voor eigen werkelijkheids-
model. Maar wat hij zegt, klopt alle
maal zo geweldig met de klassieke the
ologie. Jezus is bij hem garant voor
het traditionele dogmatische werkelijk
heidsmodel. We zijn weer thuis bij de
gereformeerde dogmatiek. Wat blijkt
dan nog van het radicale omdenken?
Heeft prof. Berkhof zich ook niet
schuldig gemaakt aan projectie van
zijn eigen wensdroom?
Prof. Berkhof antwoordde van
twee dingen overtuigd te zyn:
„Inderdaad kom ik weer bij vele
grote dingen van de kerk uit.
Maar tegelyk merk ik: dan voe
len we ons juist niet thuis! Want
wat hebben we er weinig mee ge
daan. De woorden (als „schuld")
waren niet verkeerd, alleen de
werkelijkheid ontbrak eraan."
Maar ook het eeuwenoude klassieke
dogma (samengevat in het „Het Woord
vlees geworden") kan ons thans niet
genoeg helpen als hermeneutisch ka-
r de Christusprediking. Het
kan juist over Jezus' menszijn niet dui
delijk zijn. Geen wonder, want het uit
gangspunt van het klassieke dogma is
het Griekse metafysische werkelijk*
heidsmodel
Uniek
Wij krijgen Jezus Christus niet le
zien, als wij ons eigen hermeneutisch
kader als ondiscutabel uitgangspunt
meebrengen. Deze unieke figuur
brengt Zijn eigen unieke benaderings
methode mee.
Daarom pleitte prof. Berkhof voor
de heilshistorische methode: Wij moe
ten ons kritisch distanciëren van onze
werkelijkheidsmodellen en pogen het
model der werkelijkheid op te sporen,
waarbinnen Jezus Zichzelf ter sprake
bracht. Men moet Hem dan zien tegen
Zijn historische achtergronden (Ourie
Testament, rabbinisme, apokalyptiek)
èn in het licht van het opstandingsge-
beuren.
Vijf componenten zag prof. Berkhof in
Jezus' werkelijkheidsmodel:
a. het verbond tussen God en Zijn
volk. In ons moderne werkelijk
heidsmodel speelt dit verbond geen
belangrijke rol meer. De
mens-mens- of de mens-wereld-
verhouding staan centraal. Maar Je
zus wist, dat Hij in dit verbond een
beslissende rol vervulde.
b. de schuld van het volk, waarvoor
Jezus' komst en plaatsvervangend
sterven noodzakelijk waren. Wij
kennen deze schuld in onze moder
ne modellen nauwelijks meer.
c. de trouw van God. die vooral uit
komt in Jezus' opstanding. Daarom
hoort het opstandingsgebeuren er
onlosmakelijk bij. Het hele Nieuwe
Testament zegt. dat daar Jezus' pre
tentie gelegitimeerd werd. Het is on
mogelijk Jezus „ter sprake" te bren
gen zonder van de opstanding uit
te gaan.
Dr. De Ru tot predikanten:
(Van onze kerkredadtie)
UTRECHT Wij kunnen wel
wat minder aandacht besteden
aan de zinloze kreet, dat God
dood is. De kerk moet de mens
confronteren met de levende God,
die hem uit de Bijbel tegemoet
treedt.
Dat hield de hervormde synodeprae-
ses dr. G. de Ru gisteren meer dai
vijfhonderd collega's voor in zijn ope-
nlngswoord op de hervormde predikan
tenvergadering.
Het wondere ambt is daarom zo won
derlijk. omdat het de dienst is van d»
levende God. Hij vraagt ons niet Zijn
boodschap geloofwaardig le maken
door allerlei reducties of ontmythologi
seringen. Hij zal het Zelf geloofwaar
dig maken. „Ik zal waken over Mijn
Woord, om dat te doen." Verbi divini
minister zijn is daarom het ambt
de toekomst.
Spelbrekers
De domineespreek werd gehouden
door dr. F. O. van Gennep (Leidschen-
dam) over de spelbrekers (Lucas 7
31, 32). Johannes de Doper en Jezus
waren spelbrekers, die ons spel ontto
veren, on^( terugroepen uit de gespeel-
Vrije-evangelische predikanten bijeen
(Van onze kerkredactie) dat er nieuwe kerken zullen ontstaan,
NIJVERDAL - Traditiegetrouw ZXLTlfi!!Z?iZS£''JU
werden de Vrije-evangelische pre
dikanten gisteren weer ontvangen
door de gemeente van Nijverdal.
Vrijgemaakte synode begonnen
Niet leuk
De (overwegend) negatieve perscom
mentaren op het resultaat van zijn tor-
matie vond de premier „niet leuk"
„Maar het is niet zo. dat we door die zetten van de belijdenis, als het begin
reacties nu alle activiteiten stoppen en van deformatie; een derde zei: als de
elk enthousiasme doven." vrijmaking niet met de belijdenis te
legitimeren is. dan worden wij
De heer De Jong beschouwde zijnnominatie en kunnen we niet meer zeg-
ploeg als een parlementair kabinet. gen dat kudde des Heren verga-
Hij hoopte en verwachtte, dat dit team j deren
vier jaar aan kan blijven. ..Al zijn wei-,
nig dingen zo onzeker als de le-,
vensduur van een kabinet, er is geen
aanleiding om te zeggen, dat deze
ploeg geen blijvertje zal zijn."
Slotconclusie van de nieuwe pre
mier: „Formeren is moeilijk, maar
boeiend en vooral leerzaam."
De ontslagaanvrage van de leden
van het kabinet-Zijlstra die niet in het
kabinet-De Jong terugkeren, is inmid
dels ingewilligd. De heer Zijlstra en de
zijnen hebben hun korte bewindsperio
de vandaag afgesloten met een etentje
in het Haagse ïestaurant „Royal".
In de zendtijd voor politieke par
tijen heeft A.R.P.-secretaris De Kwaad-
steniet gisteravond voor de radio ge
zegd dat zowel de a.r.-fractie als de
partij bereid is het kabinet te steunen.
„We zullen het naar zijn daden be
oordelen Dat niet alleen: we zullen,
vorzovër dat in ons vermogen ligt, het
kabinet ook tot daden stimuleren. Het
resul.aat van de kabinetsformatie had
anders en beter kunnen zijn. Maar een
feit is. dal wy dit kabinet hebben.
Daar moeten wij nu vanuit gaan."
AMERSFOORT Gisteren is de
generale synode begonnen van de
Gereformeerde Kerken (vrijge
maakt). Het moderamen werd als
volgt samengesteld: drs. D. Ded-
dens te Leeuwarden, praeses, ds.
Joh. Francke te Hoogeveen, asses
sor ds. J. F. Heij te Amersfoort,
eerste scriba, en ds. D. Vreugden-
hil te Zwolle, tweede scriba.
Zwollei tweede scriba
Drs. Deddens was ook praeses van
de synode van Delfshaven (19841965)
en van de tussentijdse synode van
Amersfoort (1966). Hij deelde mee. dat
I hij niet de zittingen zal bijwonen,
waarop de appèlzaak van Gronin-
gen-Zuid ter sprake komt, omdat hij
met deze zaak al eerder van doen had.
De synode werd geopend door ds. J.
J. Arnold namens de roepende kerk
(Amersfoort-West). Hij wees op de
moeiten die in de vrijgemaakte kerken
gevonden worden. De synode levere
een bijdrage tot overwinning van alle
individualisme en personalisme. Zij ne-
Thema van de eerste dag van hun
besloten samenzijn vormde de ver
anderingen die zich zowel in de
kerk als in de wereld voltrekken.
Kernpunt van de besprekingen
werd vooral bezinning op de vraag:
hoe krijg ik de gemeente mee om
nieuwe vormen te gaan zoeken in
deze tijd.
Ver schillende
Reeds in de domineèspreek van ds.
J. Karelse uit Goes werd stilgestaan
bij de veranderingen. Als tekst had hij
gekozen Christus, die zich in een „an
dere gedaante" openbaarde aan de
Emmaüsgangers. Wij verkondigen de
Christus zei hij, maar Hij komt op
verschillende wijze tot de mensen.
Allen zagen hem verschillend na de
opstanding.
a weinig
in deze zakelijke tijd
Op aanbeveling van de eerste-mi-
nister heeft koningin Elizabeth van En
geland Daniel Ronald Michener be
noemd tot gouverneur-generaal van
Canada. Hij volgt Georges Vanier op,
die is overleden. Michener is 67 jaar
en Engels Canadees. Op het ogenblik
is hij hoge commissaris van Canada in
Nieuw Delhi.
me overtuigende besluiten en men late
zich dan ook overtuigen.
Ds. Arnold wees ook op veel zegen
in het kerkverband en in tal van
plaatselijke kerken. Men moet het als
een wonder zien, dat velen in deze tijd
zich willen bezighouden met de vraag,
hoe men zich in het huis Gods moet
gedragen. God, die roept, is getrouw
en van Hem zij de verwachting der
synode.
In de bidstond, maandagavond, be
diende ds. Deddens het Woord uit 1
Timotheüs 3:15. de laatste woorden
„pijler en fundament der waartieid'
Zwakke struikelende mensen vormen
de kerk en die kerk is draagster var
de waarheid Gods. We moeten ophou
den te zeggen, dat het rooms is, orr
van de kerk geweldige dingen te zeg
gen. De kerk is pijler en fundament.
Als zij de waarheid prijs geeft, geeft
zij zichzelf prijs, aldus ds. Deddens.
Beroepi n gswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Tubbergen itoez.): B. J.
Bannink te Boornbergum.
Bedankt voor Reeuwijk (vac. J. Koo
ien) en voor Wezep: B. A. v. Donkers-
goed te St. Philipsland; voor Loon op
Zand (toez.): S. de Jong te Houten (U.).
GEREF. KERKEN (vrUgem.)
Aangenomen naar Assen (als zendings-
pred. voor Brazilië): S. Braaksma te Sou-
burg-Vlissingen; naar Winschoten: J. J.
Wildeboer te Driessum, die bedankte
voor London en Watford (Ont. Can.).
CHRIST. GEREF. KERKEN
Tweetal te Boskoop: D. H. Biesma te
Lisse en Th Rutters te Nijmegen: te
s-Gravendeel: H W. Eerland te Amers
foort en II, U. Westerterp te Midwolda;
te Utrecht-noord: P. N. Ribbers te En-
schede-west en C. v. d. Weeele te Huizen
(N.H.).
eenheid zal worden verbroken door
groepsvorming.
Grote nadruk legde hij in zyn refe
raat op het zoeken naar nieuwe vor
men. Zoals een universiteit naast de
collegezaal laboratoria nodig heeft
het college zinloos wordt zonder het
practicum, beginnen kerkleden te kla
gen dat de preek hen zo weinig zegt.
Een van de redenen is dat naast de
preek het „geestelijk practicum" ont
breekt. Het is in deze tijd niet voldoen
de om te zeggen dat de mensen hun
Bijbel moeten lezen en moeten bid
den. We zullen hen moeten leren hoe
zij dat mogen en kunnen doen.
Afrika
Uit Zambia in Afrika was de zen
dingspredikant P. Bolink aanwezig.
Het grote probleem voor ons is nu,
dat wij de tweede viool moeten spe
len, omdat de jonge kerken autonoom
zijn, zei hij. Dat is op zichzelf niet
moeilijk, als de eerste viool inderdaad
bespeeld wordt, maar dat is zo vaak
niet zo.
Afrika, zei hij, maakt na een tijd
van hooggespannen verwachting nu
een periode van ontnuchtering door.
Het drankmisbruik is enorm toegeno
men, maar tevens is de openheid voor
het Evangelie vooral in de bush gro
ter dan ooit. De jonge kerken zyn
echter niet in staat alle kansen die er
zijn te grijpen. Aan het gewone zen
dingswerk komt heel onze kerk eigen
de werkelijkheid. Christus doet niet
mee met ons begrafenisje of bruilof-
tje of kerkje, of carrière of oorlogje
spelen. Wij mensen, gevangen in ons
spel, reageren daarop met diepe haat.
Wij, dominees, zijn geroepen om ge
tuigen te zijn van de grote Spelbreker
in evangelisch non-conformisme, aldus
dr. Van Gennep.
Ontwikkelingshulp
's Middags nam de vergadering
motie aan, om ter kennis te brengen
van premier De Jong. De motie dringt
aan op drastische verhoging van
post voor ontwikkelingshulp met i
gang van de eerstvolgende begroting,
zich bewust dat de consequentie hier
van is verhoging van de belastingen."
FDP besluit
tot compromis
HANNOVER Op het jaarlijks coi
gres van de vrije democratische partij i
West-Duitsland is men tot een compromis
gekomen wat betreft de houding tegen
over Oost-Duitsland. Het congres besloot
met vrijwel algemene stemmen dat de
regering van Oost-Duitsland niet moet
worden erkend, omdat zy niet bij vrije
verkiezingen is tpt stand gekomen. Wel
is men voor besprekingen tussen Oost
en West-Duitsland op elk niveau, ook op
ministerieel. Een confederatie moet het
uiteindelijke doel zijn.
Opname
Ds. Karelse waarschuwde ervooi
een eigen „opname" te maken en t<
zeggen: zo is het. We zullen er oo§
voor moeten hebben dat anderen de
zelfde Christus anders leren zien. Waar
het echter om gaat is, dat het de
Christus van het Evangelie is. -
De Rotterdamse journalist Jan J. noS niet *oe
van Capelleveen schetste daarna de
veranderingen die zich in onze we- Al7Dr
reld van vandaag voltrekken. De ver-1 vrlX~Olv,ll U> C/l
anderingen zijn op zich niet een nieuw
gebeuren, stelde hij, maar de snelheid
waarmee zij zich voltrekken
PARIJS De Raad voor de grond-
Franse verkiezing
Links-rechts
Vroeger kende iedere kerk en be
weging van mensen die graag het oude
vasthielden en van de mensen die zich
naar het nieuwe uitstrekten. Omdat
alles vrij geleidelijk ging bleven deze
groepen nog dicht bij elkaar. Toen de
veranderingen zich sneller gingen vol
trekken ontstonden er vrij scherpe te
genstellingen tussen conservatieven en
progressieven.
Nu gaat de ontwikkeling zo sterk
dat er tussen deze beide uitersten
groepen beginnen te ontstaan van
mensen die niet al het oude achter
zich willen laten maar ook niet al het
nieuwe willen omhelzen. Het oude
links-rechts denken wordt doorbro
ken, er is het gevaar van een nieuwe
uitgebreide groepsvorming om be
paalde inzichten. Binnen de kerken
zien we nu ook vaak meer dan twee
vleugels.
Eenheid
In de komende jaren, waarschuwde
hij tijdens de bespreking, zou het
moeilijker worden om de eenheid te
bewaren. Er ls niet zozeer het gevaar
wet. de hoogste staatsinstelling
Frankrijk, heeft 149 bezwaren tegen
In de tweede ronde van deze verkie
zingen behaalden velekandidaten met
een zeer geringe meerderheid een ze
tel.
De uitspraken van de Raad, die on
herroepelijk zijn, worden daarom met
belangstelling tegemoet gezien. Men
verwacht ze over twee weken
Brieven die niet zijn voorzien
van naam en adres kunnen niet
in behandeling worden genomen.
Geheimhouding is verzekerd. Vra
gen die niet onderling met elkaar
in verband staan moeten in af
zonderlijke brieven worden ge
steld. Per brief dient een gulden
aan postzegels te worden ingeslo-
Vraag: Ik ben vrijgezel en
generlei betrekkingen meer
mijn familie. Wat moet ik doen om
mijn hele nalatenschap aan een
vriend te vermaken zonder dat hij
last krijgt van mijn familie?
Antwoord: U kan in een testa
ment uw vriend tot enige erfge
naam benoemen. De hulp van een
notaris is onmisbaar.
Vraag: Wij wonen in een huur
huis. Wij hebben grotere venters la
ten maken maken, nog andere ver
bouwingen uitgevoerd en moesten
daardoor andere vloerbedekking ko
pen. Kunnen wij de kosten aftrek
ken voor belasting?
Antwoord: Neen. want zij hebben
niets te maken met verwerving van
inkomsten en behoren ook niet tot
de buitengewone lasten.
Vraag: Hoeveel inkomen per jaar
mag men hebben om niet in d<
komstenbelasting te vallen?
Antwoord: In tabel I van het ta
rief 1966 begint de belastbaarheid
bij 2610. in tabel II bij 3600.
Vraag: Tot welk instituut moet ik
mij wenden voor het textielbrevet?
Antwoord: De stichting vakoplei
ding voor de textieldetailhandel.F'
Rietwijkerstraat 74-76 te Amste-p8
dam. kan alle inlichtingen geven.
Vraag: Van de belastingdienst ont
ving ik 700 te veel betaalde
komstenbelasting terug. Dat was i
een jaar te laat. Als zakenman ben p
ik daardoor benadeeld. Rekening Li
houdend met een gemiste omzet mj
van viermaal dit bedrag en een bru-
to-winst van 27 pet., was dit een j
schade van 756. Kan ik die scha- J,
de opvorderen?
Antwoord: Neen. Omgekeerd kanL
de fiscus in de regel geen vergoe-
ding vragen wanneer voorlopige
aangiften te laag waren. De fiscus
zou het trouwens niet eens zijn
weest met uw berekening. Wanneer
u die 700 had geleend tegen i
rente van 10 pet., zou de schade^1
slechts 70 hebben bedragen.
Vraag: Kan een vrouw echtschel- (ici
ding vragen als haar man zich gere-
geld aan alcohol te buiten gaat? Zij ?n
heeft drie kleine kinderen.
Antwoord: Op zichzelf is dit geen
reden tot echtscheiding, maar wel is
er kans, dat zij op grond van bui
tensporigheden scheiding van tafeipj)
en bed kan vragen.