TV
H
Radio concurreert
niet met de buis
RADIO
en
Programma-plannen op
geboortedag aangevuld
Puzzelhoek
Bronchi letten
10
WOENSDAG 5 APRIL 1967
KIJKERS WILLEN NA
TA' OOK GOEDE
RADIOPROGRAMMA'S
VERRASSINGSELEMENT
ONTHREEKT BIJ DE
RADIO-ZENDERS
Commentaar
Diplomatie
Het laatste Treffer-spel van de
KRO, waarin het ging om moord en
roof op de Amsterdamse walletjes en
een heel stel prachtig-getroffen typen
dat sappige taal liet horen, werd gis
teravond verpakt in een heleboel
politiek.
Vooraf zagen we de opnamen van
•en gesprek met minister Luns, min
of meer ter ere van zijn 15-.iarig
ministerschap, waarvoor hem de Karei
de Groteprijs is toegevallen.
Het zat er wel in, dat mr. Luns geen
opvallend nieuws zou vertellen en dat
het gesprek slechts zijdelings de actua
liteit kon raken.
Henk Neuman zette hem onder druk
aangaande de Nederlandse houding
tydens de Nieuw-Guinea-kwestie en
de verhouding met het huidige Indo
nesië daarna.
Ruiterlijk bekende de minister dat
hij wel voor een humoristisch man
doorgaat, maar, mede door een te lage
bloeddruk, privé meer naar somber
heid neigt; dat hij gelooft dat zijn
Nieuw-Guinea-politiek hem populari
teit heeft verschaft, dat Adenauer een
afkeer van hem heeft (maar dat is niet
wederkerig), dat De Gaulle hem wel
mag en dat hy zijn ontmoetingen met
Soekarno „interessant vond".
Aan het kritiseren van allerlei bui
tenlandse collega's onttrok hij zich een
beetje met voorzichtige en vooral diplo
matieke antwoorden.
Zeer verrast toonde mr. Luns zich
met de vertoning van een aantal film
opnamen. waarin hij hartelijk werd
toegesproken niet alleen door Engelse
en Franse collega's en (in hogelijk
waarderende bewoordingen) de Ame
rikaanse Dean Rusk, maar ook door
Mies Bouwman, die „al anderhalf jaar
achter hem aan zit om hem in haar
praatstoel te krijgen" en nu probeerde
een afspraak te maken voor 5 mei.
Daarvan was de minister kennelijk
gecharmeerd en hij trachtte een vage
belofte te doen. Na al deze hulde toon
de hy zich zeer dankbaar voor de
attentie van de KRO: „Ik voel me
met bloemetjes omgeven, dat is slecht
voor myn karakter".
Zo werd dit „Silhouet" voornamelijk
eerbetoon voor een 15-jarig minister
schap.
De heer Luns liet weer doorscheme
ren dat hij heus niet „voor het leven
bewindsman blijft en na zijn aftreden
eerst een tijdje vakantie wil nemen".
Of hij daarna nog een ambassadeurs-
post ambieert weet hij nog niet.
(Van
radio- en tv-redactie)
HILVERSUM De vraag: hoe
moet de radio zich houden te
genover de toenemende en nu
bepaald al overheersende con
currentie van de beeldbuis, is in
Nederland onvoldoende opgelost.
Er is weinig sprake van werke
lijke concurrentie, wèl een dui
delijke aanpassing en dat is niet
juist. De televisiekijker die 's
avonds wel eens iets anders wil,
vindt niet genoeg van zijn ga
ding op de twee Hilversumse
zenders, die haast nooit zorgen
voor sterke contrastprogram
ma's en voor elke avond van de
week een steevast patroontje
hebben, waaraan vrijwel ieder
verrassingselement ontbreekt.
We behoeven er niet de nadruk op
te leggen, dat de televisie vooruitstre
vender is dan de radio, al signaleren
wij steeds meer progressieve radio
uitzendingen. die er niet om liegen
en menig hard, modern nootje kra
ken.
Maar... wanneer worden die het grote
thuis-publiek dat afleiding zoekt,
aangeboden? In de vooravond of na
elven, als men weet dat het scherm
donker is geworden.
Wat er tussen 8 en 11 uur via de radio
de ether ingaat, bevredigt in feite
alleen de liefhebbers van een goed
concert. Dat willen we zeker niet uit
poetsen: daaraan bestaat behoefte en
het is juist, dat de radio daaraan
tegemoet komt.
Degenen, die niet zo verlangen naar
verantwoorde muziek, moeten
doen met vrij zwakke, altijd op de
geijkte uren terugkerende program
ma's, die gelukkig wel enkele
uitspringers vertonen, maar over het
geheel van weinig spectaculair gehal
tezijn.
De zgn. amusementsprogramma's lopen
onverdroten jaar in, jaar uit door:
VARA's Trammelant, Metropoleshow
en Dorus, NCRV'« „Samen uit sa
men thuis" met het hoogbejaarde
spelletje dat altijd maar om diezelf
de woordjes draait, AVRO's
volksliedjes, KRO's verzoekplaten en
Roulette... ééns was het allemaal
leuk, maar men kan ook van 't goe
de teveel krijgen.
Heeft men voor de radio in jaren niets
nieuws bedacht? O zeker, en zelfs
heel goede programma's... maar die
kunt U voornamelijk beluisteren als
er geen televisie is. Daardoor bete
kent het afzetten van de televisie
voor een radioprogramma vaak zo'n
desillusie.
Hoorspelen zijn, gezet tegenover de no
dige western- «n crimifilms veelal
van een te weinig aantrekkelijke in
houd. spelletjes te zwak, lezingen te
droog, muzikale programma's (uitge
nomen de serieuze concerten) niet
boeiend, cabaretjes vaak niet puntig
genoeg... en te spaarzaam voorko
mend om er eens voor te gaan zit
ten.
VEROUDERD
Over het geheel is het radioprogram
ma tussen 8 en 11 uur een verou
derd geval, het voert geen frisse
toon, het ruikt naar de lavendelkast.
Natuurlijk valt het niet tegen te spre
ken, dat de televisie een harde con
current is en dat vele passieve aflei-
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM De NRU heeft haar
radioplannen voor een nationaal pro
gramma op de Oranje-geboortedag nog
wat aangevuld. Wij hebben u al een
en ander verteld en u weet, dat tot
aan de grote gebeurtenis verslaggever
Bert de Winter dagelijks even in de
actualiteitenrubrieken van de diverse
omroepen zal zijn te horen met geen
of wel nieuws uit Lage Vuursche,
want hij blijft gestationeerd in het
omroepcentrum tegenover de hoofdin
gang van kasteel Drakesteyn.
Wat er behalve de al eerder meege
deelde programma's nog is ingeblikt is
o.m. een reeks wiegeliedjes onder de
titel „Eia poppeia," en gezongen door
Marie-Cecile Moerdijk en Henk Dorel.
Verder 15 minuten „Geboorteclock"
waarin Johan Schmitz en Ann Hase-
kamp gedichten, gemaakt bij andere
Oranje-geboorten, voordragen. Voorts
is er een selectie gemaakt uit kinder
liedjes door Danny Kaye voor de plaat
gezongen, die „Kinderkamerfilosofie"
zal heten, een praatje van een nog on
bekende spreker over de levenskansen
van een kind in de moderne wereld en
nog een praatje van drs. O. Warmenho-
ven over de vraag hoe de wereld er
volgens de futurologen (toekomstbestu-
deerders) zal uitzien als dit prinsen
kind volwassen is.
De VARA levert een bijdrage met
een van haar programma's „Onder
genvuur" en hiervoor is een passende
formule gevonden: Freule Wittewaall
van Stoetwegen zal zich laten onder
vragen door leerlingen van het Baarns
Lyceum, waarop prinses Beatrix heeft
schoolgegaan.
Aan het amusementsprogramma dat
ev. in de avonduren uitgaat, zullen
meewerken Wiesje Bouwmeester, de
Damrakkertjes, Trea Dobbs. Henk
Elsink. Tonny van Hulst, Caroline
Kaart, de Lords, Jan Moraal, Rob de
Nijs. Peter Piekos en Alexander Pola
(zo knap in kinderstemmetjes maken),
de Shepherds, het Metropole orkest er
het Seaside kwartet.
Er zal zo mogelijk ook een jeugdpro
gramma worden uitgezonden. Da
heeft als hoofdschotel een spel van
Hans Peters „Hoera, 't is feest" en een
gesprek met enkele jongeren over de
NCRV-cantate, uitgezonden ter gele
genheid van de geboorte van prinses
Beatrix.
Duurt het nationale programma een
hele dag. dan zal ook Ton van Duiven
er zijn met verhalen over kinderen,
tijdens een grammofoonplatenuit-
zending te vertellen.
Bij dit alles behoren dan nog de
portages uit vele plaatsen in het land.
het klankbeeld over de radio-uitzendin
gen bij de geboorte van prinses Bea
trix in 1938 cn het programma
oude bakerpraatjes en -versjes, w;
ver wij reeds schreven.
televisie
radio
magnetophons.
afspeel-apparatuur
iMk alles pleit voor
TELEFUNKEN
fnctil-puxxel
Vul horizontaal in: 1. dorpel, 2.
en dan, 3. echtgenote, 4. ontzag,
knaagdiertje levend op bomen, 6. v<
dorven, 7. dag der week.
Bij de juiste oplossing leest men op
de cirkeltjes de naam van een plaats
in Zeeland.
OPLOSSING VORIGE PUZZEL
Horizontaal: 1. trema. 5. taak, 7. m
dera, 9. salade, 10. is., 12. apis, 13.
engel, 14. val. 15. Ols, 16. r.i., 17. et, 18.
Epe. 19. ere, 20. regie, 21. snar, 22. s.l„
23. kennis, 25. genoeg, 27. baal, 28.
Vertikaal: 1. To, 2. email. 3. mals. 4.
Ada, 5. trens, 6. Aa, 8. edele, 9. spatel,
10. terras, 11. slier, 12. avers, 15. opeen,
18. eikel, 19. enige, 21. sneek, 24. snor,
25. ga, 26. eL
Hoestdrank in tabletvorm.95ct
dingzoekers liever mopperend aan
de beeldbuis blijven kleven dan zich
de radio te herinneren.
Maar dit is ook een wisselwerking. Op
Oudejaarsavond werden de tv-pro-
gramma's rustig vergeten voor de
conference van Wim Kan. Natuur
lijk, dat was een uitzondering, maar
de omroepen maken het de mensen
veel te gemakkelijk in hun avond
keuze: de brave radio wordt op die
uren niet uitgebuit en die kun
dus wel missen voor het overvloedi
ge tv-vermaak met altijd weer span
nende misdaden en Amerikaans of
Duits spektakel.
Wat de omroepen met de avondradio
doen, is in feite: uren vullen. Men
concurreert niet. men oast zich aan
Merkwaardig is het wel dat de tele isie
de radio op bepaalde punten heeft
opgejaagd tot meer inspanning. Het
succes van de tv-actualiteitenru-
brieken heeft de radiomakers attent
gemaakt op het belang van de infor
matie achter het nieuws en elke om
roep heeft daardoor zijn radio-actua
liteitenrubrieken opgevoerd.
Er is een tijd geweest, dat NCRVs
Radiokrant een uitzonderlijk pro
gramma was, mede door de buiten
landse correspondenten die er in aan
het woord kwamen als reactie of
aanvulling op de nieuwsberichten.
Nog altijd is „Vandaag" een uitste
kende rubriek, maar de actualitei
tenprogramma's van de andere om
en daardoor is de uitzonderlijkheid
roepen streven de Radiokrant nabij
een beetje vergaan. Dat hindert niet,
want des te meer krijgt de luiste
raar nu ook in andere dan
NCRV-programma' voorgezet.
Het kan dus allemaal wel beter, ook
met de stereotiepe avonduitzendin
gen. waarop men de klok kan gelijk-
zetten.
AFGLIJDEN
Hier is geen sprake meer van aanpas
sen, maar van stilstaan en dus afglij
den. Er wordt "teveel gerekend met
de gedachte „tussen 8 en 11 luistert
toch haast niemand meer"... maar
die „haast niemand" is dan toch
meestal nog zo'n slordig miljoen en
daarvoor mag men zich gerust
inspanning getroosten.
Natuurlijk-weten we( dat de radio-om
roep arfh is en' zich geen kostbare
programma's kan permitteren. We
vragen dan ook niet om produkties
die duizenden kosten, maar om pret
tige variatie. Niet een klassiek con
cert met opvulsel er omheen.
Of een stelletje grammofoonplaten nu
„musicalmuziek". „operette uur" dan
wel ,.t Is Hollands" of „Zing eens
mee" wordt genoemd, het blijft plaat
jes draaien, wat tegenwoordig haast
iedereen ook thuis kan doen. In die
namen zit het niet.
Blijft de radio op het punt van avond
afleiding achter, dan wordt er ook
niet meer van haar gevraagd, dan
brengt zij zichzelf in discrediet. Het
gaat niet aan, een seizoen lang (bij
de radio gewoonlijk van half septem
ber tot mei) avond aan avond het
zelfde patroon vol te houden „omdat
de mensen tóch tv-kijken".
Hoeveel initiatieven er zijn, hoe an
ders het kan, blijkt immers wel uit
de zeer veel verbeterde vooravonduit
zendingen en de gevarieerde pro
gramma's voor het late uur? Dat
zijn ook niet zo vreselijk dure uitzen
dingen, maar ze zijn goed en geani
meerd (waarmee we bepaald niet al
les over één kam willen scheren, er
is wel degelijk verschil in kwaliteit)
en daarom aanlokkelijk om
luisteren.
Waarom tracht men na half acht. acht
uur, niet met heel goede program
ma's de kijkers als luisteraars vast
te houden? Laat er gerust een beetje
concurrentie zijn, hele fikse zelfs, als
het nodig is. En nodig wordt het
langzamerhand wel.
radlofeullleton. 20.35 Ik
loop door het land: licht progr.
21.10 Stereo: r'lmmmu:. (gr.).
0 LNws. 22.40* Actualfieïten
5 Verslag over de van-
nd gespeelde wedstrijden
r het Westcuropees Volley-
Kamploenschap. 23.00 Jazz-
tlelc. 23.30 Stereo: Instru-
19.10 Radlokrj
19.30 Muziek
>n.). 19.45 Wereldpanora
55 Lichte orkestmuziek
I. NRU: Stereo: 20.15 C<
tebouw
DRAADOMROEP
Trltsch-Tratsch polka. I
mezzo 1001 Nacht. Radetzkv
mars. Kiange der Heimat. Ich
setz' den Fall. Brilderletn
Schwesterlein. Dein Med
1 '-*»* und Treue - von -
Barbara. Jeder Ton
iventurlers. Ce jour vien-
Autumn leaves. C'est sl
Belle petite vllle. En
racao, Desnnaao, isrnei.
•Round midnight. Love I
JTËLËATSIE-1
iVANAVONPj
ederland I. NTS 18.45 Plpo
Reclame. NTS:
20.00 Journaal
zicht. STER: 20.16 Reclame.
Westeuropese kampioenschap
pen volleybal te Oss.
22.40-22.45 Journaal.
rt.STËR:20.01
2U0
vimivui RHi -
we spellingsvoorstellen. STER
22.11 Reclame. NTS: 12.15 Jour
naal. 22.30-23.0 OTeleac: De de
taillist als ondernemer a
10. 10.25 School-tv. 10.55
sprlcl
rfatlo
19.30 Sterrenkunde voor le
dereen. 19.55 De weerman.
20 00 Nieuws. 20.25 Anatomie
van België: De havens (I).
rep. 20.10 Schemerlicht. Ts'e-
chlsche film. 12.20 Nws.
Actualiteiten. 8.15 Lichte gram-
mofoonmuztek. 9.35 Waterstan-
12.27 Mededelins
Stereo: Dansork
14.30 Licht instrumentaal
ensemble. 15.00 Voor de zie
ken. 16.00 Nieuws. 16.02 voor
dracht. 16.20 Stereo: Radiophil-
harmonlsch
Mannenkoorzang.
voor de 1eugd.
Overweging. 8.00 Niet
i Moderne grammofoonmu-
8.30 Nieuws. 8.32 Voor dr
10.00 Moderne
uit Zwolle. 12.27 Mededelingen
t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30
st van Moskou (gr.),
or de vrouw. 14.15 Ronsard
de muziek - I. muzikale
vandaag, muzikale lezing.
- J- w. NCRV:
lllbelover-
denklng.
16.30 Klassieke en moderne or
kestwerken (gr.). 17.00 Voor
de jeugd. 17.15 Nederlandse
liederen en liedjes (opn.>.
17.30 stereo: Lichte orkestmu
ziek (gr.). 17.50 instrumentaal
ensemble en zangsollsten. 18.10
Sportrubriek .18.30 Voor twin-
gram
langspeelplaten. 11.00
11.02 Lichtplatenpro-
i. 12.00 Nieuws.
aktualitelten en repor-
I Top
tages. 13.00 Nieuws.
Twintig. 14.00 Nieuws. 14.02
KRO: 15.00 Nieuws. 15.02 Van
uur tot uur. 15.05 Klein
chanson. 16.00 Nieuws. 16.02
Vai
nersht
16.05 Tie-
17.02
BELGIE
Nederlands progr. Kan, 2 en
10. 18.20: Ruimteschip Orion
(8). 17.30-17.55 Oliver Twtit
Dif is Sarah Churchill, de nogal befaamde dochter
van wijlen staatsman Sir Winston, zoals zij vrijdagavond
a.s. op Ned. 2 is te zien in een programma dat de NCRV-
televisie aan haar wijdt.
De NCRV maakte verleden jaar opnamen, toen Sarah
in het kleine, intieme Mickery Theater in Loenersloot
met een rijke repertoirekeuze optrad. Uit deze keuze
maakte de NCRV weer een selectie, die al lang op de
band staat, maar voor ons kijkers nog nieuw is.
Sarah is actrice, zij zingt en draagt voor. Groot suc
ces boekte zij in tr ave stier ollen die zij speelde in Sha-
kespeare-stukken en in de laatste tijd versterkte zij
haar naam op artistiek gebied door solo-voordrachten
en door een bundel gedichten die zij schreef.
Haar partner en begeleider is Hugh Hastings, wiens
toneelstuk „Meeuwen boven Sorrento" ook in Neder
land is opgevoerd.
Regisseur Stefan Felsenthal had een vraaggesprek
met Sarah, dat voor haar optreden wordt uitgezonden.
VANAVOND TE ZIEN
Ned. 1 NTS
5.00 uur voetbalwedstrijd Oost-DuitslandNederland,
rechtstreekse reportage uit Leipzig.
7.00 our Mona met leugentjes om bestwil.
7.40 uur film over marmotten in de Alpen.
8.30 uur Franse speelfilm „Meneer de baron", met
Jean Gabin.
10.00 uur reportages volleybalwedstrijden.
Ned. 2 VARA
aflevering van Coronation Street.
Achter het Nieuws,
openbaar debat over de spellingsvoorstellen
in Bellevue.
VANAVOND TE HOREN
Hilvt
i I VARA
7.30 uur kunstrubriek.
8.05 uur Trammelant in Loeren aan de Hor.
8^5 uur Dorus aan 't woord.-
9.35 uur Pim Jacobs bij de jeugd onder vragenvüüY.
11.00 uur jazzmagazine.
11.30 uur concert door het ensemble Benedetto Mar
cello (stereo).
Hilvt
i II NCRV
4.55 uur (NRU) voetbalverslag uit Leipzig: Oost
DuitslandNederland.
7.30 uur Leger des Heils.
8.15 uur Concertgebouworkest en pianist Daniël
Wayenberg in werken van Bach, Strawinsky
en Ravel (stereo).
10.40 uur geestelijke liederen.
11.15 uur nieuwe stereo-platen.
Zo staat hij
daar tegenover het meisje. Hoelang?Hij weet het niet.
Het lijkt eindeloos, doch misschien duurt het slechts enkele
seconden. De tijd is echter voldoende om door de wirwar
van gedachten, waarin hij koortsachtig wat orde tracht t«
scheppen, flitsend helder deze zekerheid naar voren te bren
gen, dat hij zich herstellen moet. Hij zal moeten proberen
gewoon te doen. Maar het vreemde is, dat hij op dit ogen
blik niet weet wat gewoon is, omdat hij de situatie niet
beheerst.
Hij dwingt zichzelf zijn gedachten en gevoelens de baas te
worden. Met een krampachtige poging om zijn stem in be
dwang te houden, vraagt hij: „Wat kwam je
doenehMaartje?"
Zijn stem 'heeft een hese klank. Hij schraapt zijn keel.
Onderwijl denkt hij: ik had alleen kunnen vragen: Wat kom
je doen? Dat Maartje erachter was niet nodig geweest. Of
doe ik dat anders toch ook?....
Door zijn gedachten heen dringt haar antwoord tot hem
door: „Ik wou wat nieuwe kaarsen in de kandelaars zetten.
Vanochtend zag ik dat ze bijna waren opgebrand." Ze laat
erop volgen: „En ge zat hier zo in 't donker".
Doch dit laatste hoort hij maar half. Hij denkt: vanoch
tend.... En weer ziet hij haar voor zich, zoals ze stoeide met
zijn jonge gast. Het beeld dreigt zijn denken weer te verlam
men. Maar hij slaagt erin zichzelf de baas te blijven en
zegt: "'t Is goed, dat je eraan hebt gedacht. Ik was net van
plan licht te maken, maar had nog niet gezien, dat de
kaarsen haast op waren".
Tot zijn geruststelling bemerkt hij, dat hij de macht over
zijn stem heeft herkregen. Ze klonk minder schor dan daar
net. Maar zijn hart slaat nog snel en onrustig en het bloed
klopt in zijn slapen, zodat zijn hoofd ervan gloeit. Hij heeft
ook zijn zekerheid nog niet herwonnen. Hij drentelt door
het atelier en verlegt een boek met even weinig noodzaak
als waarmee hij een tinnen kan verzette, terwijl het meisje
de kandelaars voorziet van nieuwe kaarsen en deze
aansteekt. Het warme, bewegende licht verspreid zich door
het vertrek en Carel ziet hoe achter het meisje op de witte
wand scherp getekend haar schaduw de bewegingen van
hoofd, armen en lichaam volgt. Hij kijkt er geboeid naar en
het valt hem op. dat het schaduwbeeld haar vormen sterk
heeft geaccentueerd. En weer dreigt zijn denken te verwar
ren. Ik moet iets zeggen, denkt hij. Want hij heeft het
gevoel dat hij als hij blijft zwijgen en staren, op een gege
ven moment in paniek zal raken. Het bloed jaagt weer
sneller. Ik moe^ iets zeggen, denkt hij opnieuw en onrustig.
En dan ineens vraagt hij: „Hoe vond je onze gast, die
vanochtend vertrokken is?"
Het is een heel gewone vraag geweest. Maar de toon
waarop zij werd gesteld, heeft wat geforceerd geklonken.
Wellicht is dit de reden, dat het meisje bevreemd opziet. Ze
houdt de brandende kaars, waarmee zij juist de laatste in
de kandelaar wilde aansteken, schuin, zodat grote druppels
kaarsvet druipen op het eiken tafelblad, waarop zij onmid
dellijk stollen. „O", zegt ze verschrikt. En dan, terwijl ze
zich weer bij het werk bepaalt, antwoordt ze op zijn vraag.
Ze zegt: „Naar mijn gedachten was het wel een vrolijke en
zwierige jongeman".
Een heel neutraaj antwoord. Maar Carel weet er snel
op te reageren. Hij zegt: „Ja, een vrolijke en zwierige jonge
man, dat is hij zeker." En hij laat er de vraag op volgen:
„Maar wist je, dat de jongeman al getrouwd en vader is?"
Hij is benieuwd naar haar reactie hierop. Maar zij zegt
alleen en naar hij vindt met een wel wat al te nadrukke
lijke onverschilligheid: „O ja?"....
Uit haar antwoorden zou hij willen opmaken hoe ze
denkt over de stoeipartij van die ochtend. Doch ze zeggen
hem niets. 21e geven zelfs geen blijk van meer dan gewone
interesse in de jongeman. Het ergert hem en brengt hem
ertoe het gesprek over een andere boeg te gooien. Hij zegt:
„Toch geloof ik, dat hij,, al heeft hij dan-vrouw en kind, best
eehs een aardig jong meisje zou willen vrijen".
In. spanning wacht hijop. wat zij zeggen zal.. Is hij te hard
van stapel gelopen mét deze opmerking? Kan het wellicht
zijn, dat zij weet, dat hij haar bespiedde toen Jan Steen
haar te pakken nam en dat zij nu dat wat hij heeft gezejj^
ermee in verband zal brengen? Hij voelt hoe het bloed weer
wild in zijn slapen hamert. En hoe het een rood waas voor
zijn ogen jaagt als zij zegt: „Dat moet hij dan zelf weten".
Moeilijk vraagt hij nu, maar het kan hem niet schelen,
dat zijn stem nu weer schor klinkt:. „Dus "jij vindt 't niet
erg als een getrouwde man?"....Hij maakt de vraag niet af.
De spanning om wat zij zal antwoorden is zo groot, dat de
woorden hem in de keel blijven steken. Als zij niet direct
antwoordt, wringt hij er nog de vraag uit: „Nou wat vindt
jij?"--
(Wordt vervolgd)
„Giraf-
vrouwen"
gebruik ringen om hun hals dragen
RANGOON -
Ongeveer 6C
Birmaanse „g:
en dit aantal elk jaar vergroten om
lengte en schoonheid van de hals te
verhogen, gaan op aanraden van hun
godsdienstige leiders met de tijd mee.
De zware koperen ringen zullen
worden vervangen door plastic ringen,
die weliswaar minder fraai, maar
voordeliger in aanschaf en minder
zwaar zijn. Een Birmaans dagblad
wist te vertellen dat de halssieraden
soms wel 12,5 kilo wegen.
SUKKELTJE
EN
BRUUNKE
„Alstublieft, tovenaar",
zegt Bruunke beleefd en
geeft hem de zeepbel. „Een
zeepbel, maar die kan ik
zien", zegt Ouwe Pim. „Ja,
maar dat is alleen maar
de-eh-verpakking; wij be
doelen de lucht in de zeep-
zegt Stikkeltje. „Mooi bedacht", knik Ouwe
Pim de tovenaar tevreden.
„Dit is het tweede, tovenaar", zegt Bruunke en
geeft de koek. „Die koek kan ik anders heel goed
zien", zegt Ouwe Pim, maar Stikkeltje zegt: „Maar
wij bedoelen de geur van de koek, ziet u?" De
tovenaar prijst „Goed zo!"
„Nu het derde ding", zegt Stikkeltje; hij stapt
naar voren en zingt een schoolversje. „Een liedje
is het derde onzichtbare ding, dat er toch is", zegt
hij triomfantelijk. „Uitstekend, uitstekend, jullie
zijn handige vriendjes", zegt Ouwe Pim de tove
naar tevreden. „Je hebt je fles Wondergroei ver
diend."