Paus vraagt wereldfonds ontwikkelingshulp voor Doeltreffend wereldgezag nodig Kanttekening Vertrek van anistendael groot verlies Nieuwe actie voor Neger-woestijn Uw probleem is het onze.... Veertig procent baptisten aangesloten bij Wereldraad! Brief Geref. Gemeenten tegen verwereldlijking Communisten nemen christenen serieus WOENSDAG 29 MAART 1967 Een noord voor vandaag „De dood kon Hem niet vasthouden"zei Petrus van Christus in zijn pinksterpreek. En als bewijs citeert hij het slot van Psalm 16. Een van de redenen is omdat Christus God altijd voor ogen hield. We vinden in die psalm nog een tweede reden: „Omdat Hij aan mijn rechterhand staatwankel ik niet." Ook dit vers ge tuigt van Zijn overwinning over de zonde. Integenstelling tot Lucifer en sommige engelen bleef Christus op Zijn plaats, voor het aangezicht van God. Zo overwon Hij de zonde, zoals die het eerst de schepping binnendrong. In deze tweede uitspraak zien we hoe Christus in tegenstelling tot de mens de zonde overwon. De mens werd in het paradijs verleidt door de slang. Israël werd in het beloofde land ver leidt door de Kanadnieten. De zonde komt van buiten op de mens af en de mens struikelt. In de woestijn komt de Satan naar Christus om Hem te ver leiden. Maar Christus antwoord Hem met Gods Woord. Hij probeert niet met hem te redetwisten. Hij pareert hem niet in eigen kracht. Hij weerstaat de aanval van buiten met een kracht van buiten, met God. Christus wankelde niet. omdat Hij niets zonder God deed. God had de ereplaats in Zijn leven, was aan Zijn rechterhand. Ook voor ons is er alleen overwinning als God de ereplaats in ons leven heeft. We lezen vandaag: Johannes 2115-25. 't Spijt ons maar *n grotere advertentie voor Navy Club zon u teveel geld gaan kosten Gewoon een pakje uitstekende sigaretten maken is nog te doen. Het wordt wat moeilijker om 25 uitmuntende Amerika nen in 'n passend pakje te steken voor slechts 1,25. Maar we hebben 't voor elkaar gekregen. Zonder spaarzaam met de kwaliteit te hoeven zijn. Dat moeten ROME In zijn gisteren ge publiceerde encycliek „Populo rum progressio" (de vooruit gang der volken) roept paus Paulus VI op tot een snel slech ten van de kloof tussen de rijke en de arme landen in het belang van de wereldvrede en de toe komst der beschaving. De paus dringt aan op de instelling van een wereldfonds voor de ont wikkelingshulp en een doeltref fend wereldgezag. Het wereldfonds voor de ontwikke-1 lingshulp zou voor een deel gevormd! moeten worden uit gelden, die de rijke j landen thans voor hun bewapening uit- j trekken. De paus noemt de doorj daardoor nu wel met reclame voor machtsvertoon en bewapeningswedloop' .Navy Club. Jammer. In 'n grotere adver- veroorzaakte uitgaven een onverdraag- tentie zou t allemaal beter zijn uitgeko- lijk schandaal ten overstaan van het j men. Maar er kan alleen maar 'n kleiotje lijden der mensheid, af. Omdat u 1 tenslotte toch wel moet we- 1 ten. nietwaar? Dat Navy Club er is, 25 per Voor de versterking van het wereld- ten. metwaar? Dat N»vy Club er is. 25 për ,tn van de wtre,dvrede pakje van 1,25. Vijf lekken Amerikanen noem, d(. clltk dl verenigde Na deel kwart* minder. U rookt M hl, ull.t-k .«chikte oreaan meer voor n er goed van. En daar gaat het uiteindelijk om. Al hadden we ook nog graag verteld hoe we daarvoor verscheidene fijne tabak ken met elkaar hebben vermengd. Toch lastig om zo met ruimte te moeten woekeren. Is God rood? DEPAALD IRRITANT worden de stellige uitspraken des heren Van den Doel. In Tijd en Taak gaat hij nu nader in op sijn stelling, dat God rood is. Hij verstaat daaronder: „In Gods Koninkrijk heerst vermoedelijk ge lijkheid en het is de plicht van christenen zoveel mogelijk van Gods Koninkrijk reeds op aarde te reali- Wij willen Van den Doel en andere gelijk denkenden niet aanrekenen, dat zij het aanhangerschap van de P.v.d.A. als een christenplicht stel len. Maar wèl het feit, dat. zij ande ren moreel het recht ontzeggen op een christelijke partij te stemmen; daarentegen het socialisme de exclu siviteit toerekenen om de gelijkheid van Gods Koninkrijk reeds op onze aarde te kunnen verwezenlijken. Dat is een overtuigingsdwang. die men aan confessionelen van enige decennia geleden terecht kon verwijten. Het bloed kruipt toch waar het niet gaan kan. Het hoeft dan ook niemand te verbazen, dat dogmatische jonge socialisten van christelijken huize de zaken confes sioneel aanpakken. Ja maar, zeggen zij, de christelijke partijen zijn niet bereid de middelen ties het bij uitstek geschikte orgaan. I De welvarende landen hebben een plicht van menselijke solidariteit ten opzichte van de ontwikkelingslanden, aldus de paus. Het is echter niet ge noeg, alleen de honger uit te bannen en de armoede in te perken. Er moet een wereld worden opgebouwd, waarin ieder mens zonder uitzondering een volledig menselijk leven kan leiden. De welvarende landen moeten de kosten dragen en hun overvloed moet ten dienste van arme landen worden Eigendomsrecht aan te wenden om het doel. grotere I gelijkheid, te bereiken: woorden en geen daden. En dan komt het argu- j ment, dat bijvoorbeeld het ARP-pro- grim wel bereid ts de Inkomens en VCrllP^ De paus keert zich In rijn rncyclirk vermogen., „n de voet te verhogen, gl UU I V Cl 11CS ,egen d(. gedachtt van een onvoorwaar- maar aan de top gebeurt niets. delijk en absoluut recht op eigendom. Van den Doels redenering is een; (Van onze soc.-econ. redactie) Niemand heeft het recht voor zijn ei- subjectieve als elke andere en hij; e I gen gebruik te behouden, wat hij niet mag hem nog vrij uiten ook. Hij mag j B»US8ELSecretaris-generaal Au- n0(jiK heeft zoiang anderen zelfs het ook trggen, dat dt Bijbel geen hand- «"*'e JSSSjfVekvèr£mdvertil™ i "00dzal<ellikf• minimum miïsen. Het ei- boek is, dat dient ai, baal, voor 'm^dtTn S'SSS-'WSS fSSSSSl kerk of politieke partij. Jaar in deze kwaliteit de internationale ent Maar dan moet hij Hem er ook niet bijhalen om de inkomens nu eens eerlijk te gaan verdelen. Het materiële aspect van de gelijk heid is kennelijk bepalend voor de fundamentele recht van ieder christelijke vakbetveaine enorm hMttlom kri)8en wat hi» v00r zlchzelf Ïi,e£uwd. svordt thans secrelaris noerhattfioma^'howei bX U „m van de pauselijke commissie Recht-Jïï™ d vaardigheid en Vrede. Ook krijgt hij ™'edltnS,e V8n de het secretariaat van de werkgroep, cite] K p te 8te Ook de vrijheid van handel moet on- .1 iiikh*M J»«LTvMlnkHik »U de bisschoppelijke vastenacties in ze- gelijkheid pn God, Koninkrijk, als vf|> |lr|d,„ mo,t MÖrdlneren (België, men de heer Van den Doel geloven West-Duttelend, Frankrijk. Oostenrijk, mag- Zwitserland, Nederland en de V.S.). Wij hebben er al meer op gewezen, dat zaken als geestelijke volksge zondheid, problemen van wijdere so ciale strekking, te weinig aan bod komen, als men poogt christelijke politiek onder woorden te brengen. Dat moet duidelijk voor ogen staan als men zegt, het zuurdesem te wil len zijn in de Partij van de Arbeid, met andere woorden: een christe lijke inbreng te willen zijn in de po litiek die de PvdA voert. Vanistendael blijft voor het ICV rap porteur voor zogenaamde oriënterings problemen. De adjunct-secreta ris-generaal, W. Kreeftmeyer, zal tijde lijk de taak van Vanistendael overne men. Op 1 september gaat deze benoe ming in. Vanistendael is sinds 1938 reeds in dienst van de vakbeweging. Voor de uitbouw van het ICV heeft hij vooral belangrijk werk gedaan in Azië en tijns-Amerika. Ds. D. G. Hoei lers - eind dit jaar - met emeritaat Voor water, wegen en elektriciteit Paus Paulus VI ondertekent zijn encycliek Populorum progres sio", waarin hij oproept tot het instellen van een wereldfonds ten behoeve van de ontwikke lingslanden. Dit blad verwacht, dat de nieuwe encycliek hier en daar met onbeha gen en wellicht zelfs met protest zal worden ontvangen. „Nu zal blijken in hoeverre de zich christelijk noe mende landen zich met enig recht op die betiteling beroepen of in hoe verre voor hen het begrip christelijk land, geboorteregeling- en bevol- »»g slechts een schijnheilig alibi is DEN HAAG Ds. mr. D. G. Hoe vers, predikant van de evangelisch lu therse gemeente in Den Haag en voor zitter van de lutherse synode, hoopt 31 december van dit jaar met emeritaat Ds. Hoevers. die sinds september 1945 de gemeente van Den Haag dient, is in 1902 geboren. In 1928 werd hij voorganger bij de afdeling Beilen van de Nederlandse Protestanten Bond In 1930 werd hij luthers predikant te Harlingen. een standplaats, die hij in 1932 met Amsterdam wisselde. Daar na ging hij naar Den Haag. Beroepingsiverk NED. HERV. KERK Beroepen te Opheusden <toez S. de Jong te Houten <U->; te Valburg-Homoet: D. B. v. Lokhorst te Eemnes-buiten: te Leeuwarden: te Heemse (2e-1 pred.pl. - toez.i: C. J. Roosa te Wan- neperveen: te Soest als pred. v. bijz. werkzaamh (ZonneglorenL de Ru. DE SPAANSE SINAASAPPELEN woonacht te Middelburg; te Kuinre derworpen zijn aan de vereisten van sociale rechtvaardigheid. Daarom wil de paus het instellen van prijsregelin gen, produktiegaranties, steun aai nieuwe industrieën en controlemidde len op de vrije wereldhandel. Geboortenregeling In een paragraaf over de bevol kingsgroei zegt de paus: „Overheidsau- toriteiten kunnen binnen de grenzen van hun bevoegdheid ingrijpen door voorlichting en maatregelen, mits deze in overeenstemming zijn met de zede- wet en de vrijheid, waarop echtparen! recht hebben." „Waar het onvervreemdbaar recht op huwelijk en nakomelingschap ont breekt. bestaat de menselijke waardig heid niet meer", zo gaat de encycliek „Ten slotte is het aan de ouders, om met volledige kennis van zaken te I beslissen over hun kindertal, rekening houdend met hun verantwoordelijk heid tegenover God, zichzelf, de kinde- ren, die zij reeds ter wereld hebben I gebracht en de gemeenschap, waartoe zij behoren. Hierbij moeten zij de I eisen van hun eigen geweten volgen, I In het licht van de wet Gods, uitgelegd i op de juiste wijze, en gesteund door ERICHO „Rozen uit de Woes-12. Wie vijf gulden of meer bijdraagt1 vertrouwen in Hem." tijn" heet een nieuwe actie. ontvangt uit Israël een certificaat. Vnomi» J waarop zich echt Negev-zand en een OOI till waarmee het Joods Nationaal! ofhPPidinf? van hir»Pi>ndP raren he-Nr ic kota ,-on aIöeeldlng van moeiende rozen oe Voorstanders van geboortenregeling Fonds is begonnen ten bate van, vinden hebben deze passag| in de encycliek het ontwikkelingswerk van de 3. Uit elke 10.000 deelnemers wordt al een grote stap vooruit" genoemd. Negev-woestijn. Voor wie een een gelukkige uitgeloot die een gra- „voorzover ik kan nagaan, heeft de bijdrage stort op giro 597000 ten dan naar Israel kn,e' aaneebo" paus zijn zegen gegeven aan ieder name van dit fonds (JNF) te Eeuwen en eeuwen geleden al is de Amsterdam zijn een aantal voor- strijd tegen de woestijn aangebon den. maar pas in 1948 is men er weer aan begonnen. Water, nieuwe wegen en elektriciteit kunnen het klassieke beeld van het dorre woestijnlandschap veranderen in een fris, vruchtbaar en bewoonbaar ge bied. Toch blijft het een taaie worsteling, al is de cultuur aan de winnende hand. Sinds 1948 zijn er in de Negev 75 nieuwe landbouwnederzettingen tot stand gekomen. De agrarische ont wikkeling van de Arawa-vallei. het dal tussen de Dode Zee en de Rode Zee, is in opkomst. De dorpen Yotvata. Eilot, Ein Jahav. Neot Hakikar zijn alle van recente datum. En er bestaan plannen voor de oprichting van nog meer dorpen in de komende jaren. Het is zeker, dat er nog miljoenen mensen kunnen wonen. als de grootse plannen voor ontginning en bevloeiing zullen slagen. Het spreekt echter vanzelf, dat hier nog veel inspanning en grote sommen geld voor nodig zijn. kingsplanning-programma's op te stellen naar eigen goeddunken met behoud van vrijheid van het indi-1 vidu", zo zei een woordvoerder van de wereldfederatie „Verantwoord I ouderschap" in New York. De encycliek heeft echter in geen enkel opzicht verandering gebracht in het standpunt van de Rooms-Ka- tholieke Kerk ten aanzien van het gebruik van mechanische middelen tot geboortenregeling door haar eigen De paus zegt onder meer, dat de ouders de eisen van hun eigen ge weten moeten volgen „in het licht van de wet Gods, uitgelegd op de juiste wijze". Op een persconferentie in het Vaticaan legden zegslieden uit, dat met deze term de verklaring door het leergezag van de Rooms-Katho- lieke Kerk wordt bedoeld. j voor persoonlijk en collectief egoïs- Ds. Abma spreekt voor SGP UTRECHT Het landelijk verband van staatkundig gereformeerde studie verenigingen houdt zaterdag zijn 25ste jaarvergadering. De voorzitter van de SGP, ds. H. G. Abma te Gouda, zal in deze jubileumvergadering spreken over „Onze jongeren op het politieke pad" BREDA H. Ernst, vicaris-generaal delen bestemd. 1. De naam van iedereen, die een bij drage stort wordt ongeacht de groot te daarvan ingeschreven in de boe ken van de Negev, die in Jeruzalem voor iedereen ter inzage liggen. 1 Steun Secretaris-generaal Oe Thant van de Verenigde Naties heeft zijn vol ledige steun toegezegd aan de oproep van de paus tot oprichting van een wereldfonds voor ontwikkelingshulp. Sedert zijn troonbestijging in 1963 heeft de paus aan deze encycliek ge werkt. De tekst is zevenmaal her schreven. Een aantal priester-des kundigen op het gebied van politieke wetenschappen, economie en socio logie assisteerden hem daarbij. De voornaamste schrijver was de Franse pater dominicaan Louis Lebfet, die vorig jaar is overleden. Vastberaden „Toon en inhoud van deze nieuwe zendbrief zijn krachtig en scherp ge formuleerd. In tegenstelling tot en kele andere documenten, die de laat ste tijd door het Vaticaan zijn gepubliceerd en die soms blijk gaven van een zekere tweeslachtigheid, on- derscheidt de encycliek „Populorum j progressio" zich door een grote niets heid, zomede door een echtheida- heid, zomede door een eenheid van visie", zo schrijft vanmorgen De Volkskrant. tel vicaris. Hij zal tot de benoeming van de nieuwe bisschop de lopende ken afhandelen. Zaterdagmorgen vindt de begrafenis van de overleden bis schop plaats. Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet ln behandeling worden genomen. Geheimhouding Is verzekerd. Vra gen die niet onderling met elkaar ln verband staan moeten ln af zonderlijke brieven worden ge steld. Per brief dient een gulden aan postzegels worden ingeslo- Vraag: Is het boekje „Het getuige nis van ds. Richard Wurmbrand" nog verkrijgbaar en waar? Kan u het gironummer en adres geven van het zendingsbureau dat o.a. de ze predikant heeft vrijgekocht? Is het internationaal of Noors? Antwoord: Dit boekje is verzorgd door The International Council of Christian Churches. Singel 386. Amsterdam-C. Ds. Wurmbrand zou door Noorse christenen vrijgekocht zijn. Voor verdere inlichtingen ver wijzen wij u naar deze organisatie. Vraag: Ondergetekende heeft in 1966 ontvangen:: 4485,36 AOW, 538,08 pensioen en 513,14 ver- 9 diend (enige weken gewerkt voor id< vakantie) samen 5530,58. Hoeveel Tr belasting moet ik betalen? ci< Antwoord: U kan uw inkomen Cs nog verminderen met 240 verwer- -fi vingskosten van bijverdienste en Ai pensioen. Er zou dan 5290 over- ug blijven en rekening houdend met Gi ouderdomsaftrek 222 moeten be- :oi talen. Volgens onze gegevens echter IA; bedroeg de AOW voor gehuwden cfc 4231,08, zodat uw inkomen V< 254,28 minder was, dus 5036 en te de inkomstenbelasting bedraagt dan oi 186. Vraag: Als een Nederlands meisje A met een Spanjaard trouwt, welke tc vereisten zijn er dan voor een gel- id dig huwelijk? Wat is haar nationali- V teit? Als zij later van deze Span- ri jaard scheiden wil, is dat dan moge- Hjk? A Antwoord: Een huwelijk met een Spanjaard wordt, als een der partij- en R.K. is, naar Spaans recht alleen g als geldig beschouwd, als het in de R.K. kerk is gesloten. Dit betekent G dat een burgerlijk huwelijk in Ne- kl( derland, gesloten ten overstaan van j_ de ambtenaar van de burgerlijke g stand, in Spanje niet als geldig wordt beschouwd als er geen R.K. kerkelijk huwelijk op is gevolgd. De kinderen uit een dergelijk huwe- 0 lijk worden dan in Spanje niet als a wettig erkend. Een alleen in de R.K. kerk in Spanje gesloten huwelijk van een Nederlands meisje is ook in Neder- A land geldig, omdat dit de wettelijke h vorm in Spanje is. Ir Als een Nederlandse een geldig huwelijk met een Spanjaard sluit, krijgt zij een dubbele nationaliteit; zij blijft Nederlandse, maar wordt daarnaast ook Spaanse. |C Echtscheiding is in Spanje onmo- L gelijk. Of een Nederlandse vrouw t in Nederland van haar Spaanse echtgenoot kan scheiden, is van al- j' lerlei omstandigheden afhankelijk. Zij mag zeker niet zonder meer op deze mogelijkheid rekenen. C Groeiende terughoudendheid (Van onze kerkredactie) SNEEK Ongeveer veertig procent van de baptisten in de wereld behoort tot de Wereld raad van Kerken, met als sterkste vertegenwoordigers de beide ne gerconventies in de Verenigde Staten met samen acht miljoen leden. Dertien nationale baptistenunies zijn lid van de Wereldraad: vier Ameri kaanse (van de 28), vijf Europese (van de 23), één Afrikaanse, twee Aziatische en de unie van Nieuw-Zceland. Zo schrijft de Duitser dr. Günter de echte griepbestrijder vermaarde cachets, samengesteld uit zeven antigrlep-komponenten nu ook in voordelige gezinsverpakking Luxe en overdaad nemen toe (Van onze kerkredactie) h op uw tafel 30% rijker aan Prof. Hromatlka in Bonn: (V BONN De communisten i t Hromadka in een toespraak te Bonn. Volgens de Tsjechische theoloog meenden de communisten eerst, dat alle menselijke problemen automatisch zouden verdwijnen, als men ze maar eerst GEREF. KERKEN GEREF. GEMEENxem een socialistisch verband gezet had. Met wetenschappelijke en technolo i Bv?frrHinVa°»nr °ostkapelle L Huisman gische maatregelen geloofden zij alles te kunnen oplossen. n,^0oe«Hnnrn ip UNIE v. BAPT. GEM. Nu de hervorming van de samenleving in Oost-Europa voltooid is. beginnen Hoogeveen (vac. A. Ademat en te Mon- Bedankt voor Hoogezand-Foxhol: J. v de communisten zich af te vragen: „Wat voor een mens leeft er eigenlijk in nikendam: G Manenschijn te Broek- Dam te Sneek. deze samenleving?" sterwoude; te Marrum: P. v. Loo te VRIJE EVANG. BEM. Prof. Hromadka zei. dat de christenen zorgvuldig moeten luisteren naar Nieuwwolda; te Zuidlaren (vac A. Rid- Beroepen te Musselkanaal; w J Praas wat atheïsten en communisten (die bepaald niet altijd identiek zijn) te "TS',,1 VJ „ljï|P'Mlddristeurm'nc''c "£SSS voor Groping.n J. A. Hamsrs ««Men hebben. De mens verschgnt th.ns snders dan de christelijke traditie Mak. legerpred. te Zuidlaren. 'te Amsterdam-centrum. 'hem altijd gezien heeft. Daarnaast signaleert de classis ook de vermaterialisering van het leven. ROTTERDAM De classis ,.Er zijn tekenen, dat de eenvoud van Rotterdam van de Gereformeerde 'even. gepaard met het besef van ernst Gemeenten heeft een brief van™ verantwoordelijkheid, teloor dreigt te gaan in de zucht naar bezit, luxe en vermaning en opwekking ge-1 overdaadDe classis wijst in dit ver- 'stuurd aan de gemeenteleden in-j band op de afname van de omvang zake de toenemende verwereld- i der gezinnen en de wijze, waarop som- lijking van het christelijk leven.misen zich opmaken. Wieske in De Christen, het orgaan van de Unie van Baptistengemeenten in Ne- derland. Van deze dertien unies over- weegt één, zich uit de Wereldraad te rug te trekken. Dat is al eerder door twee andere unies (waaronder die van ons land) gedaan. De motieven voor en tegen het lid maatschap van de Wereldraad zijn volgens dr. Wieske deels theologisch, i deels praktisch. De meest praktische is de wens van vele unies, contacten op wereldniveau te hebben. Voor de baptisten in Hongarije en Rusland speelt dat ongetwijfeld een belangrijke rol. i Dr. Wieske noemt zulke lid maatschappen „voor-theologisch". Ze komen voort uit een zeker klimaat, misschien zelfs uit een kerkhistorische mode of uit de wens, door het lid maatschap van de Wereldraad kerke lijk voor vol aangezien te worden. Wie iets weet van de velerlei niet-theolo- gische factoren, die ook in de kerken meespelen, zal dit alles niet zo gemak kelijk afwijzen, maar tegelijk beseffen, dat zulke kerken nog door crises zul len heen gaan en voor de vraag ge plaatst zullen worden, of zij wel of niet in de Wereldraad kunnen alij- In het algemeen constateert dr. Wieske onder de baptisten een groeien de terughoudendheid tegen de Wereld raad als organisatie, ondanks een groei ende belangstelling voor als zodanig. woonacht. te Middelburg; te Kuinre i 7;:n «r moor toez.i: kand. S. A. R. Hardin te Den Z,jn ®r Wee' Haag: te Dordrecht (wijkgem. 2> C. A I Plukvers uit Spanje (na 48 i Korevaar te Rotterdam boordevol sap en zon. en Aangenomen naar Tricht kand H. W vitamine C. Profiteer er n v. d. Toorn te Gouda: het beroep v. d gen synode tot legerpred.: kand P CHRIST. GEREEF. KERKEN Talsma te Den Haag: naar Schiedam - Aangenomen naar Zwaagwesteinde: wijkgem. Kethel - 2e pred.pl.: E. Ver- i,an({ j - - waal te Lith en Ooyen (NB.» te VOOr Bedankt voor Maastricht (vac. J. Oijen Boskoop en Nieuw Vennep. i Bedankt voor Amsterdam-Zuid: Biesrr.a jr. te Aalsmeer GEREF. GEMEENTEN Ons is gebleken, aldus de brief, dat onder de invloed van een van God en Zijn instellingen zich meer en meer afkerende wereld ook in de gemeenten meerdere blijken van verlating van de rechte wegen des Heren zich voordoen. De classis acht het nodig hiertegen ernstig te waarschuwen en noemt met name „het gevaar, dat dreigt van de zijde van de televisie". „Wij beseffen, dat dit instrument als zodanig niet verwerpelijk moet geacht worden, maar dat de beïnvloeding van het volk, welke erdoor plaats grijpt, veelal geschiedt op een wijze, die met het Woord Gods niet rekent." Bijbel De classis wekt tegenover deze uitin gen van verwereldlijking op. om ernstig in persoonlijk en huiselijk le ven met het Woord Gods om te gaan. Daarnaast wordt aangespoord ook een boek te lezen tot geestelijke stichting en opbouw en het gebedsleven niet te verwaarlozen. Doopopvatting „Het lijkt velen onmogelijk, dat de doop- en gemeenteopvatting van de baptisten enerzijds en van de volksker ken anderzijds ooit zijn samen te voe gen. Het is veler overtuiging, dat de nieuwe basisformule en zijn uitleg on aanvaardbaar zijn. Immers, in deze for mule worden alle kerken en alle kerk leden begrepen in de eenheid in Christus. Bovendien, wanneer men de „Een heid, die tegelijk Gods wil en Zijn ga ve aan de Kerk is" wil definiëren. moet men hieraan van begin tot eind maatstaf van het Nieuwe Testa- Vooral ook wordt een beroep op de|ment leggen. Anders worden de zo- gemeenteleden gedaan, „om met het ge- als in "dit geval goede en juiste on- bod Gods tot heiliging van de dag 3es derclelen van de definitie weer van Heren meerdere ernst te maken. Laat hun waarde beroofd door de weder die dag uitsluitend de dienst Gods ge-!v°eri"S van het Corpus-Christia- wijd worden en were een ieder alles, j num-denken, dat juist overwonnen „Daarom waarschuwt de classis de j wat daarmede strijdt." gemeenten ernstig, om onze christe- i lijke levensstijl niet te doen ondergra- „Zoals de Heere Israël alleen wilde ven door wereldse televisieprogram- doen wonen, zo beveelt Hij ook de ge- ma's. alsook door middel van onchrlste- meenten, om de besmetting van de we- lijke boeken en tijdschriften. Deze zou-reld te vlieden", aldus de brief van de den moeten worden geweerd uit ons classis Rotterdam der Gereformeerde leven." I Gemeenten. Er bestaat naar baptistische overtui ging geen volkskerk, maar slechts een kerk, die minoriteit, minderheid is. Daarom staan, na New Delhi vele bap tisten nog sceptischer dan voorheen te genover de Wereldraad," aldus dr. Wieske.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 2