TV REPORTAGE SOEKARNO HISTORISCH DOCUMENT RADIO Zeventien liedjes op •Songfestival Wenen Radiogesprek .het lijden' Puzzelhoek Nieuw gezicht op NTS-scherm m TELEFUNKEN 11 WOENSDAG 22 MAART 1967 en Brandpunt-team terug met films vol ellende jommentaar Moderne show REGISSEUR BOB Rooyens heeft zich helemaal uitgeleefd in de ow rondom Marijke Merckens, die AVRO gisteravond vertoonde. Alles at moderne visie kan opleveren aan mera- en lichteffecten, aan trucage camouflage, was in het geweer ge acht, zoals Rooyens dat ook graag •et in zijn tienerprogramma. Men n het bewonderen of verwerpen, tii kan er vrolijk dan wel doodmoe m worden, één ding staat vast: Rooy- i maakt zich niet eeniwudig van een jie-opdracht af. De kleinkunst van Marijke Merc- ns paste daar uitstekend in. Boven ra was het gehele programma con- utrijk en druk gevarieerd met heel fde en naar onze smaak minder fij- Bijzonder aantrekkelijk was de wij waarop Marijke haar oude baboe liteerde bij het sprookjes vertellen heel apart het optreden van Cees t met zijn Percussion Group, waar- camera-technisch hoge effecten trden bereikt. Met „sex in trico's" obeerde men langs de uiterste rand gaan maar tegenwoordig zijn wij al veel gewend op de buis, dat er niet gauw meer wordt geschrokken. Een enkel liedje uit de show oesten wij missen om bij de NTS op iderland 2 iets te zien van de ijsster- nparade en vooral nog eens het issische kampioenspaar Protopopov hun grote stijl te bewonderen. Later kon men kiezen tussen een ontuur van de charmante vluchte- ig die een misdaadroman beleefde al- rens verder te zwerven en een aan- ikkelijk operaprogramma van de oeedse televisie, aangekocht door de TS. De AVRO had in haar actualiteiten- briek een boeiende reportage over f eindelijk op zijn grondvesten wan tende Haus Krupp in Essen en mr. iltermann hield een ironische sspraak over de kabinetsformatie, hij formateur-De Jong alvast n huiselijke bijnaam voorzag. liefs toil er altijd wel in bij de toe- (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Vermoeid en gaar van een lange vliegreis in een volgepakt toestel, is het KRO- televisieteam dat weken onderweg was om Indonesië, Zuid-Vietnam .•n India aan te doen, op Schiphol teruggekeerd. Ed van Westerlo, Aad van den Heuvel en cameraman Piet Kaart (commentator Henk Neuman was uit Vietnam al eerder terug gekomen) brachten vijf uren zgn. „ruw materiaal" mee uit het Viet namese oorlogsgebied en honge rend India: „Films vol ellende", zeiden ze. Maar één ding beschouwden ze als een vreugdevol succes: hun reportage over Soekarno in zijn paleis te Dja karta (in Brandpunt vertoond) blijkt een historisch document te zijn ge- worden. Tien landen hebben het pro gramma al aangekocht. Het zijn nl. de laatste veelzeggende opnamen van Soekarno als president van Indo-j nesië. „Bovendien is het een verslag van de laatste officiële daad van Soekarno. Hij ontving toen de nieuwe ambassa deurs van Japan en Pakistan en daar mocihten we toen bij filmen. Voor dezelfde gelegenheid had hij een prachtig-uitgeruste groep van het Amerikaanse network NBC afge wezen. Ach, wat een prachtig materi aal hadden die bij zich!" „Wij moesten het veel eenvoudiger doen," vertelt Piet Kaart, „ik heb op die receptie anderhalf uur uit de hand staan filmen. Ik liep hem maar achterna, dat wou hij zo, ik kreeg geen kans een camera op te stellen. We hebben toen gedaan wat we kon den De Nederlandse Brandpuntre dacteuren bleven maar doorvra gen, .en Soekarno gaf ons zoveel aan dacht en paradeerde zo opzettelijk voor de camera's, dat de Japanse ambassadeur zich verwaarloosd voel de en is weggegaan." Niettemin kwam de historische reporta ge in beeld en dat is een opmerke- Thérèse zal spits afbijten lijk succes voor het team, dat weken op die gelegenheid heeft moeten wachten. „Zelfs Amerika heeft onze film ge kocht, omdat het NBC-team gewoon geen kans kreeg." Toen het team aankwam in Saigon, kon het daar vrijwel direct aan het werk gaan. „Henk Neuman was ons 14 dagen voor uit gereisd en heeft alle contacten gelegd. Dat scheelde ons ontzettend veel tijdrovend werk. Ja, we heb ben kunnen spreken met Ameri kaanse legerautoriteiten, maar we hebben ons voornamelijk beperkt tot het brengen van bezoeken aan vluch telingenkampen en noodhospitalen. Verder hebben we zoveel mogelijk gepraat met de bevolking in Zuid-Vietnam." „We hebben ontzettend veel schokken de dingen gezien en ik geloof niet. dat we het allemaal kunnen uitzen den. Kindertjes met brandwonden overdekt na een luchtaanval. Ster vende en verminkte burgers, gewon de militairen, in één klap totaal ver woeste dorpen aan de kust... tja, als je dan weer in Nederland terugkeert en je hoort dat iedereen alleen maar vol Is van de kabinetsformatie, je ziet de auto's achter elkaar rijden en al die volle winkels, dan denk Je: we leven hier in een oase!" „In Vietnam is het een onvoorstelbare toestand. Niemand ziet een eind aan de oorlog. Er zitten 500 journalisten en fotojournalisten uit talloze landen nieuws te verzamelen. Je kunt. met helicopters worden vervoerd naar de fronten. Helicopters zwérmen er door de lucht. Maar ze zitten altijd vol. Als je ergens bent neergezet, moet je maar afwachten hoe je weer terugkomt. Ze dalen wel op de vlieg veldjes, maar ze moeten altijd ver der, ergens anders heen... en dan kan je daar dagenlang vereenza men... tja. wat wil je. 't is oorlog en dan kan je niets eisen." „Op een keer vlogen we langs de Viet namese kust. Het was prachtig weer. Plotseling week de helicopter naar rechts en zette koers naar bo- ven-zee. Eer we begrepen wat er aan de hand was. dook er een Ameri kaanse torpedo op en deed een aan val op de kust. Toen brandde het daar allemaal." niet te geloven, dat daar nog ooit iets van terecht kan komen: 't is te veel, te oneindig. Zo ontzettend veel mensen die daar lijden..." „Je kunt het de mensen hier nooit echt duidelijk maken, wat je ook op de film laat zien. Het is in feite on voorstelbaar. Daarom is het voor ons gewoon fijn, dat de reportage in Brandpunt, waarin nog eens werd herinnerd aan de honger in India, in één week tijds 450.000 heeft opge bracht. En 't is nodig, alle geld is nodig!" Binnenkort zult U door de ogen van dit team in Vietnam en in India kun nen kijken. Wanneer de reportages in Brandpunt uitgaan, is nog niet bekend. Morgenochtend gaat men be ginnen met het meegebrachte materi aal te bestuderen. De te vertonen onderdelen worden dan zorgvuldig j uitgezocht, waarna ze tot één geheel moeten worden gemonteerd. Dat er spoed mee wordt gemaakt is buiten kijf, maar het is een groot i karwei om van de ruwe opnamen één lopend geheel te formeren. Arm India We gingen naar India. Andere el lende: hongersnood. Mensonterende toestanden hebben we gezien. *t Is (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Alles is gereed voor t Eurovisie-evenement in Wenen, lar iedereen uitziet om er nader- Ind over te klagen „dat het als pro- imma toch maar niks is": het Song- itival, te houden op zaterdag 8 april In Wenen is men druk bezig met het itwerpen en uitvoeren van speciale en intussen hebben alle 17 deel- Imende landen de liedjes en de voca- iten opgegeven. (Van onze radio- en tv-redactie) Hilversum in het nru-pro- fimma op Hilversum ii zal op de jond van Goede Vrijdag tussen 9.45 I 10.30 uur een gesprek worden ge- iuden over het onderwerp „Wat doen fc met het lijden?" De gedachtenwis- ing gaat over de zin en de plaats m het lijden in het menselijk leven. [Moet het worden aanvaard, bestre- h of geïntegreerd worden in het le- 'P? Gesprekspartners zijn prof. dr. J. de raaf aan prot. christelijke zijde, de er H. J. J Lips als humanist en de f. dichter Gabriël Smit. Leider van de pcussie is prof. dr. A. A. van Ruler. Zoals U weet, heeft Nederland no 1 geloot en Thérèse Steinmetz zal dus met „Ringdingeding" het spits afbijten. „Niet zo fijn om de eerste te zijn", zegt Thérèse, „maar ik zal er niet min der m'n best voor doen. 't Is voorname lijk een beetje griezelig, Gelukkig wordt er 's middags goed gerepeteerd, zodat ik weet hoe 't allemaal gaat". Hoeveel kans Nederland maakt is niet te voorspellen. Wij geloven niet te vast in het liedje, wél echter in het talent en de charme van Thérèse en dat spreekt ook een woordje mee. Daarom houden we goede hoop. Thérèse gaat al een paar dagen van tevoren naar Wenen, om goed te accli matiseren. veel te repeteren en haar zenuwen flink de baas te worden. Ze verheugt zich erg op het reisje en wacht rustig af, wat de internationale jury zal beslissen: „Niet winnen hindert niet zo erg. 't is al een leuke ervaring, mee te mogen doen", meent ze. Kruiswoord-puzzel zonder zwart Son ja Barend (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM U hebt waarschijn lijk bij de aankondiging van de NTS-programma's een nieuw gezicht op het scherm gezien. Dat is Sonja Barend, regie-assistente in het NTS-op- leidingscentrum Santbergen, die langza merhand ook wat presentatie mag gaan doen. De NTS heeft Sonja bij verrassing in het beeld gebracht, want voordat er een overeenkomst met haar was geslo ten moest Jantine de Jong tijdelijk haar omroepsterspost verlaten aange- j zien zij gezinsuitbreiding kreeg. Van- I avond zult U haar alweer op het scherm terugzien. Sonja zal incidenteel omroepstersta-1 ken blijven verrichten, want de NTS komt nogal eens op het scherm en dan vindt men twee omroepsters wel wat karig. Daarom houdt men Sonja „in reserve", voor dit en mogelijk ook an der werk. Vijf Engelse jongens zullen vanavond in de Haar lemse Waag gast zijn van Co by Schreyer, die haar hart heeft verpand aan het internationale volkslied. De NCRV laat ze u horen en zien, om 9.50 uur via Ned. 2. De vijf, die afkomstig zijn uit de Britse ge meente Stevenhage en allemaal op dezelfde middelbare school gaan, noemen zich de Western Group „The Echo Mountain Boys", een hele mondvol, maar zij varen er wel bij want ze hebben al wat internationale bekend heid opgedaan. Ze onderscheiden zich op bepaalde manieren van andere schoolgroepjes, doordat zij veel ernst maken met hun muzikale studie en blijk geven van meer talent dan alleen maar voor hard ritmisch spelen en zingen. Ook beschikken zij over een slechts eventjes uitgegroeide haardos, zodat men kan zien dat ze een voorhoofd hebben. De Mountain Boys" zullen een flink gedeelte van de 20 tv-minuten vullen. VANAVOND TE ZIEN Ned. 1 NTS 7.00 uur feuilleton Mona. 7.25 uur Openbaar Kunstbezit. 8.30 uur Inburgeren: van alles over de ambtenaar. 9.00 uur speelfilm „Ontmoetingen", niet voor kinder ogen. Ned. 2 NCRV 8.05 uur aflevering van „Sherlo-k Holmes". 8.55 uur sportrubriek. 9.15 uur laatste uitzending „Kunstzinnigheden", ge wijd aan de Ierse schrijver James Joyce en zijn spel „Bloomsdag". waarin Hans Tie- meyer zijn jubileumrol speelt. 9.50 uur volksliedjes zingen in „De Waag". VANAVOND TE HOREN 2 3 4 5 6 7 Ift 19 Hilversum I VARA 7.30 uur kunstrubriek. 8.05 uur Trammelant in Loeren 8.55 uur Dorus aan 't woord. 9.35 uur jongemensen ondervragen een bekende Ne derlander, i de Hor. liedjesprogramma. Jazzma'gazine. 10.55 uur Jazzmagazine. Hilversum II NCRV 7.30 uur Leger des Heils. 7.50 uur amusementsmuziek. 8.30 uur documentaire Tien jaar Euromarkt. 8.50 uur Duitse stereofonische uitvoering van Keisers Markus Passion. 58 Als ze de avondboterham eten vertelt hij Aegte van het bezoek van die middag. Hij verzwijgt echter de verkoop van de twee schilderstukjes en doet het voorkomen alsof de koopman hem uitsluitend heeft bezocht om de groeten uit Amsterdam over te brengen. Aegte kent noch Rembrandt noch één van zijn leerlingen. Niettemin luistert ze met aan dacht als hij spreekt over de geruchten die er gaan over d«f meester en de jonge dienstmaagd. Doch ze zegt: „Als het waar is. is het een schande om zo te leven". Hij had wel een opmerking van deze aard kunnen ver wachten. Want in de zeven maanden dat ze nu zijn ge trouwd. heeft hij wel ervaren, dat zijn vrouw er strenge principes op na houdt. Het is niet alleen, dat ze een uiterlijk voorbeeldig gedrag eist. ook bedekt mag er niemandal geschieden dat niet geheel door de beugel kan. Hij herinnert zich zijn pijnlijke verbazing toen ze nog maar enkele weken waren getrouwd. Terwijl ze zich gereedmaakten om naar bed te gaan. had hij opeens gezegd: „Ik ga jou morgen schilderen Aegte." Haar reactie was er aanvankelijk een van blijdschap ge weest. ..O. heerlijk Carel!". had ze gezegd. „Daar heb ik altijd naar verlangd, naar een geschilderd portret van me zelf. En hardop was ze aan het overleggen gegaan hoe z« zich zou kleden. Maar hij had haar alleenspraak onderbro ken mét een lachend gemaakte opmerking: „Je kunt je die moeite wel besparen vrouwtjelief. Ik ga je schilderen pre cies zoal* je op de wereld bent gekomen." Zelfs in het zwakke kaarslicht had hij kunnen zien hoe zij schrok. Haar mond verstrakte en haar ogen kregen een verschrikte uitdrukking. Langs haar hals trok een rode blos tot aan haar oren omhoog. Maar alsof ze hem niet goed had begrepen, vroeg ze: „Wat bedoel je, Carel?" „Dat je helemaal geen kleren behoeft aan te trekken, omdat ik je als Danaë wil schilderen". Het onderwerp was hem plotseling ingevallen, vermoedelijk doordat hij enkele weken tevoren bij de kunstkoper Vermeer op de Marbk, de vader van zijn leerling Johannes, een kopie had gezien van een sohilderij van de Italiaanse meester Titiaan, dat een voorstelling gaf van Danaë met de god Zeus die, in de vorm van een gouden regen, tot haar is doorgedrongen in het koperen vertrek, waarin zij zich heeft verschanst. Hij stelde zich voor dat hij Aegte zou schilderen zoals hij koning Akrisios' dochter op het schilderij van de Utrechtse kopiist had gezien. In gedachten had hij het voor zich gezien en hij wilde het haar zeggen. Hij was begonnen: „Ik heb bij de vader van Johannes...." Maar zij had zijn woorden afgesneden met een beledigd: „Maar Carel, dacht je nou, dat ik me zo zou laten schilde- re.i? Hoe kom je erbij?"... „Je bent toch mijn vrouw?" had hij zwak geprotesteerd. „Juist, dat bén ik. en daarom zou ik nooit willen, dat andere mensen mij zo zouden kunnen zien als jij alleen mij zien mag. Stel je voor. Carel. Nee ik begrijp werkelijk niet hoe je het in je hoofd hebt kunnen krijgen." Ofschoon haar argumenten hem hadden gevleid, had hij toch nog getracht haar deze kwestie anders te doen zien. Het was hem echter niet gelukt. Huilend had ze hem ten slotte verweten, dat hij niet voldoende van haar hield als hij haar zo onbeschaamd aan vreemden wilde tonen en dat hij al geen haar beter was dan alle andere kunstenaars van wie bekend is, dat ze het met de zedelijkheid niet al te nauw nemen... Woord voor woord haast kan hij zich nog het gesprek van die avond herinneren. Daarom verbaast hem nu haar opmer king niet. Toch zegt hij: „Je moet nief te hard over meester Van Rijn oordelen, Aegte. Wij kennen de achtergronden van zijn handelen niet." Maar zij trekt minachtend haar neusje op iets waarom h'lj. zijns ondanks, tóch evetv lachen moet en feegt: „Foei toch, Carel, hoe kun je proberen om dit goed te praten. Een man van vijfenveertig met zo'n jong meisje..." Hij heeft een ondeugende opmerking op de lippen, doch slikt die in als hij haar gezicht ziet, dat nu een harde en strenge uitdrukking heeft. En omdat hij zwijgt, gaat zij voort: „Die kunstenaars..." Nu valt hij haar in de rede. Hij zegt: „Denk erom, lieve, je eigen man behoort bij die kunstenaars." (Wordt vervolgd) molenaar Luigi Girelli heeft van een rechtbank 624 gulden ontvangen, omdat zijn paard in de Tweede Wereldoorlog was doodgeschoten. Hij had direct na de oorlog een eis tot schadevergoe ding ingediend. Zijn wachten is nu beloond: hij kreeg van de rechter viermaal zoveel als hij had geëist omdat de rechtbank rekening hield met de verminderde waarde van de lire. Girelli en zijn paard vervoerden in februari 1945 graan langs de ri vier de Po. Het was bestemd voor de Italiaanse soldaten. Bij een ge allieerde luchtaanval werd het paard doodgeschoten. ui televisie radio 9 magnetophons u. afspeel-apparatuur UI t alles pleit voor Horizontaal: 1. plaats in Z.H. - van het teken af te herhalen (afk. i.d. mu ziek), 2. vaarwel - een borrel aan boord, 3. kippenloop - bijwoord - on gaarne; 4. vogel - plaats in Gelder land; 5. muziekinstrument - verdik king der opperhuid; 6. wijzer van een kompas nummer (afk.) - stapelmeter (afk.); 7. buisvormig ingewand godsdienst (afk.) - familielid; 8. oprol baar zonnescherm (Ind.) - elk; 9. kle dingstuk - ieder. Verticaal: 1. plaats in Z.H. - lengte maat (afk.); 2. geur - water in N. Brab. - deel van de mast; 3. eenmaal - gesponnen draad; 4. vreemde munt - voorzetsel; 5. schraal - royal licence (afk.) - telwoord; 6. meisjesnaam - af zonderlijk; 7. bekende afkorting - verfstof - lied; 8. zuidvrucht - bezig heid tot ontspanning; 9. zandaal - vreemde munt. OPLOSSING VORIGE PUZZEL Horizontaal: 4. akkoord, 5. prettig, 6. alleman, 7. komedie. Vertikaal: 1. Akersloot, 2. portieren, 3. ordinaris. Sorry I meer ruimte kimnen we niet missen 1 omdat we u niets wilden ialen missen Als je 'n pakje sigaretten wilt maken dat maar 1.25 hoeft te kosten, dan kun je dat natuurlijk gewoon dóen. Maar als je nou koppig 25 volbloed Amerikanen uit de i fijnste tabakken wilt leveren voor die prijs, dan kom je voor duchtige problemen te i staan. Vooral als je ze ook nog 'n waardig pakje aan wilt geven. Toch is het ons ge lukt. Al moeten we ons er nu wel wat voor ontzeggen. Grote advertenties bijvoor beeld. Een kleintje kan er nog net af. Om dat we 't nu eenmaal moeten laten weten. Dat ze er zijn. 25 per pakje. Vijf onmisken bare Amerikanen méér voor 'nheel kwart je minder. Ziezo. Dat weet u dan weer. Navy Club is de naam. Aangenaam. U rookt cr goed van voor 1,25. Bij een autobotsing zijn gisteren i een voorstad van Antwerpen vier pe: sonen gedood. Hierbij was een gezin va vader, moeder en dochter (17). M'N eus IS Te PDNIÜIC. MISSCHIEN DENki ik vee- j •ÖEERD 2C HBO- /MOETEKJ DEN ME OOK J WfCHTtW RCWTER. KUN- ATDTIKME,] NEN UTTEM. j-Sf BETER. I ivcet]Jl LONDEN De Britse arts dr. Arnand Da- lal heeft een beroeps ziekte van pop-gitaristen ontdekt. Hij Beroeps ziekte beschrijft in een medisch blad een infectie, veroorzaakt door de nauwe broeken plus een te innig tegen het lichaam gedrukte gitaar. De patiënt krijgt daardoor een gevoelige plek rondom de navel. Het leed is te verhelpen met anti biotica, maar dr. Dalai acht het beter dat de musici wat wijdere broeken dragen en hun gitaar wat losser vasthouden. STIKKELTJE EN BRUUNKE „Er is heel wat gc vonden, maar onze zeep bellen zijn hier niet bij' zegt Stikkeltje. Bruunke maakt zich ongerust: „Als :e maar niet toch kapot rijn" zegt hij zorgelijk. „Laten we verder gaan zoeken". „Wat staat er op deze deur? In beslag genomen goederen" spelt Stikkeltje. Bruunke zegt opgetogen, „In beslag genomen goederen": dat zei Dikkie Dribbel immers' Ik dacht meteen aan pannekoekenbeslag!' De vriendjes kijken rond. „Dikkie Dribbel neemt nog al aardig wat in beslagmaar zie jij onze zeepbellen ergens?" vraagt Stikkeltje.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 11