TV TWEE BIJBELSE FILMS IN DE HUISKAMER Commentaar prinses RADIO Belasting op kleuren-tv Golgothaen Mattheus van KRO-televisie Puzzelhoek Nederlanders betalen niet veel voor eten Ookvoorü cadeau WOENSDAG 8 MAART 1<MT en (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM De in diverse lan den te heffen weeldebelasting op toestellen voor kleurentelevisie doen de prijzen van de apparaten sterk uit een lopen. Dit hangt samen met de hoogte van de belastingen. wij, dat in Frankrijk de prijzen het hoogste liggen: om en bij de 3800. in Engeland zal men plm. ƒ2700 moeten neertellen en in de Bondsrepubliek ruim ƒ2000. U ziet. dat de verschillen aanmerkelijk zijn. Duitsland, dat onlangs zijn 13 mil joenste tv-toestel registreerde, hoopt nog dit jaar 100.000 kleurenkijkers te krijgen. CUBA RAAKT IN RADIO-PROCES (Van onze radio- en tv-redactie) NEW YORK De V.S. zullen waarschijnlijk procederen over het feit, dat sinds enkele weken diverse radiostations worden gestoord door Cu ba. Op 16 februari heeft Fidel Castro nl. een aantal nieuwe radiozenders in gebruik gesteld, welke uitzenden op aan de V.S. toegewezen golflengten. Bovendien zijn een aantal zenders die met Amerika golflengten delen, aanmerkelijk versterkt, zodat ook deze Amerikaanse radiostations storen. Alle in Cuba nieuw verschenen zen ders werden kortgeleden geleverd door de Tsjechische fabriek Tesla. HILVERSUM Er is een tijd geweest, waarin men in het prot. christelijk milieu sterk van mening verschilde over de toe laatbaarheid van Bijbelse en zgn. Passiespelen. Gewoonlijk werden initiatieven daartoe ge nomen van r.k. zijde. Inmiddels is er zeer veel veran-' derd: de televisie heeft daaraan; een groot stuk bijgedragen. Wij hebben, ook van de NCRV, reeds een schakering van op Bijbelse verhalen gebaseerde i films en toneelstukken op de buis gehad en, al blijven er vóór- en tegenstanders, het ac-j tuele gesprek erover is sinds I lang verstomd. Bepaalt men zich in de Kersttijd ge woonlijk tot het leken- en het lieve kinderspel dat alle harten heeft ver-i tederd, In de Lijdenstijd is het diepe j ernst in drama en film. Van alle kan- j ten heeft men Christus' lijden bena-j derd, via Pilatus- en Bar-Abbasspe-1 len, ook de kruisiging is meermalen op het scherm uigebeeld. Dit jaar heeft de KRO het initiatief genomen om twee Bijbelse films te genover elkaar te stellen: een oude Franse uit 1943 „Golgotha" genaamd en een nieuwe Italiaanse uit 1964, „Het evangelie volgens Mattheus", welke zich dus niet beperkt tot het Lijdensverhaal, maar toch de kruisi ging als climax hééft. De KRO wenst, dat de kijker vergelij kingen trekt tussen de vooroorlogse filmkunst en haar mogelijkheden tot (Van onze radio- en tv-redactie) aanvatting van een Bijbelverhaal, de moderne, die minder kent in de uitbeelding. Ernst Beide filmmakers, zowel de Franse Ju- lien Duvivier als de links-geo riënteerde Italiaanse Pier Paolo Paso- lini hebben zeer veel ernst gemaakt met hun werk. Wij krijgen dat in de huiskamer voor gezet en dat bepaalt voor vele kij kers al de keus van wel of niet zien. Vooral de tweede film. die op zon dag 19 maart via Ned. 1 bij ons bin- nenkomt zal automatisch enkele mil joenen kijkers trekken. Het is daarom goed te weten, wat u kunt verwachten. De KRO zegt ons: „Wij vinden het een unieke gelegen heid om binnen het tijdsbestek van één week een vergelijking te trek ken tussen een klassieke meer dan 30 jaar oude evangelieverfilming en een hedendaagse benadering van het leven van Christus". De eerste film „Golgotha' kunt u zien op maandag 13 maart a.s. op Ned. 2. Voor de oorlog was deze film zeer be faamd. Zij begint met de triomfale intocht in Jeruzalem op Palmzondag. Er werd gestreefd naar een re constructie van het Jeruzalem uit Christus' tijd, en zo ontstond er traditionele, romantische verfilming, die aansluit bij de vele oude beeld- houw- en schilderwerken aan deze gebeurtenissen gewijd, in de geest van de bekende Passiespelen in Tege- len en Oberammergau. Regisseur Pasolini heeft het in „Het evangelie volgens Mattheus" heel an ders gedaan. Hij droeg zijn film op aan de nagedachtenis van paus Johan nes XXIII en koos het Italiaanse landschap van nu, zonder nadrukke lijk het oude Palestina te willen re construeren. Hierdoor kwam hij tot een zeker rea lisme, dat met name bij de kruisi ging tot het uiterste gaat, aldus de KRO. De hoofdrollen worden gespeeld door onbekende acteurs en actrices, om geen associaties te wekken met ande re rollen. Een van de actrices is een dochter van de regisseur. Voor de muzikale illustraties koos Pasolini composities van Bach en Mozart en negro-spirituals. UTRECHT De gezinnen van Nederlandse arbeiders, employe's en ambtenaren besteden een veel kleiner deel van hun uitgaven aan voedingsmiddelen. Maar geen enkel ander land haalt de percen tages die in Nederland worden gespendeerd tfkh 'woninginrich1- ting, of aan ontwikkeling en ont spanning. Dit 'is gebleken uit een budgetonder zoek bij 43.000 gezirmen in de Euro pese gemeenschap. Uit de resultaten van het onderzoek blijkt, dat de grootste gezinnen in de EEG worden aangetroffen bij de land arbeiders in Italië (gemiddelde ge zinsgrootte 4,6) en de kleinste bij de ambtenaren in Duitsland (3,4). Het geringste eigen woningbezit vindt men in Nederland bij de arbei dersgezinnen (17 pet.). Deze percenta ges bedragen voor Frankrijk 19 pro cent, voor Italië 31 procent, voor Duits land 33 procent, voor België 52 procent en vóór Luxemburg 54 procent. De boerengezinnen zijn er overal evenwel beter aan toe: driekwart van de Nederlandse boerengezinnen woont in een eigen huis en in Duitsland zelfs 98 procent. Bij de arbeiders bedraagt het beste dingspercentage voor voedingsmidde len, dranken en tabak in Nederland 37 tegen 42,9 in Duitsland, 46 in Frank rijk en 50,4 in Italië, maar in geen ander land haalt men rond elf procent die in Nederland wordt besteedt aan woninginrichting. Evenmin haalt men nergens de Ne derlandse employé's en ambtenaren ontwikkeling en ontspanning. De Ne derlandse emplyé's en ambtenaren ko komen hiermee als enigen in de EEG boven de tien procent van hun ge zinsuitgaven. fiii-iif-puxxel Vul horizontaal in: 1. Tuinbouwgewas; 2. andere naam voor Turken; 3. hangt in de gang; 4. vertelling; 5. overeen komst; 6. ergens kamperen; 7. betaald; Bij juiste oplossing leest men in de cirkeltjes de naam van een plaats in Z. Holland. OPLOSSING VORIGE PUZZEL Horizontaal: 1. Bome-stek; 2 overste-mi; 3. re-gnoe-roe; 4. nn-Iser-eer; 5. Eder-sek-na; 6. oe- le-To-big; 7. Oka-Leto-Ee; 8. ne-dor-t.d.-RN; 9. snor-Soest. Vertikaal: 1. Bomeo-ons; 2. oven-de ken; 3. regie-la-do; 4. nr-ns-re-lor; 5. es-oesters; 6. stère-Otto; 7. Terek-bo- dë; 8. emoe-Niers; 9. kier-agent; Mariene Dietrich, de actrice die de generaties aan haar elegant schoentje lapt en de altijd-durende jeugd verpersoonlijkt, speelt de hoofdrol in de film „Getuige a charge", welke de NTS vanavond op Ned. 1 vertoont. Geen nieuwe film: hij heeft al enkele jaren geleden in de Nederlandse bioscopen gedraaid, maar toch alles zins de moeite waard om te bekijken. Mariene speelde dit verhaal van Agatha Christie in 1957, met als partner de befaamde, thans overleden ac teur Charles Laughton, die wereldnaam veroverde als karakterspeler. De film kan worden bekeken door wie de 14 jaren is gepasseerd. Zoals alle Christie-verhalen is het een boeiend geval, dat vooral tegen het slot heel spannend is. Men kan er lekker lang van genieten: de rolprent draait bijna 2 uren. D VOOR DE VROUW VAN Will HET WEEKBLAD -*• VOOR DE VROUW VAN NU! FRANS AAPJE DE LUCHT IN HAMMAGUIR De Fransen heb ben gisteren van de basis Hammaguir in de Sahara een Vesta-raket gelan ceerd. Aan boord bevond zich een jong aapje van drie kilo. De raket bereikte een hoogte van 240 kilometer, waarna de cabine aan een parachute neerkwam. Volgens de technici die tijdens de vlucht de lichaamsfuncties van het dier konden controleren, heeft het nor maal gereageerd. U ziet het vandaag op Ned. I. direct na het nieuws van 8 uur: er is weer zo'n aan trekkelijke Prinses aanbie ding: 1.000 Slankgerechten bijeen gebracht in een han dig handtasboekje. Prijs Blechts fl.95 met de bon uit Prinses. Dit is maar één verrassing. Er komen nog méér Elke nieuwe abonnee mag kiezen uit de beide welkom geschenken: het Prinses Margriet Foto album of twee "TV" Kook boekjes. Waarde f6.-* Neem ook een abonnement op Prinses Opgaven per briefkaartbrief of telefonisch aan Prinses - Wagemngen, Tel.; 08370-6222 31. Stikkeltje en Bruunke doen hun best maar. „Het gaat niet", zegt Stik keltje. „Wees maar niet bang, ik bel de brandweer wel even; die weet altijd raad! zegt Stikkeltje. „Daar is een telefooncel", wijst Bruunke. „Waarom huil je. Hennie, het is toch niet erg vraagt Stikkeltje. Partij crisis A ANGEZIEN er toch niemand, die bij de kabinetsformatie betrokken is in Nieuwspoort was te krijgen, hield de Brandpunt-redactie zich gisteravond bezig met een vierkante-tafel-gesprek over een rondetafelgesprek dat drs. Boersma (ARP) wel zou willen voeren aangaande een nieuwe partijconstructie. Vertegenwoordigers van verschillende partijen wij misten de CHU onder wie burgemeester Thomassen van Rotter dam voor de PvdA. erkenden dat de on duidelijke verkiezingsuitslag een crisis heeft veroorzaakt in het partijwezen. De bekende verschijnselen werden nog eens ter tafel gebracht. Drs. Boersma vond dat de democratie wordt gehinderd door te veel partijen. Hij persoonlijk zou wel willen samengaan met de andere confessionele partijen in een soort federatieverband: een gemeen schappelijk politiek programma voeren maar eigen principes hoog houden. „Lukt het niet dadelijk met de CHU. dan eerst maar met de KVP". Burgemeester Thomassen ziet in de Partij van de Arbeid de mogelijkheid tot samengaan van socialisme en confessie: dat blijkt al uit de samenstelling van de partij. Tegen de overheersend socialisti sche tendens van deze partij kwamen echter nogal wat bezwaren naar voren: er is meer sprake van ideologie dan van confessionele inspraak. Eerder op de avond vertoonde de KRO het cabaret „Ledigheid". Om een enkel raak liedje te horen moest men zich door veel, dat onder de maat bleef, heenbijten. Er werd gespot met de burgerlijke huise lijkheid en het opgelegde bezig zijn in de vrije tijd Een goed presentatieteam ver mocht echter niet de veelal onvoldoende teksten amusant te maken Kruideniersfiets: Geen reparatie j AMSTERDAM De Federatie voor het rijwielkleinbedrijf heeft haar le den opgeroepen geen fietsen te repa reren, die geleverd zijn door de groot- winkel-kruideniersbedrijven Simon de Wit en De Gruyter. Simon de Wit le vert een sportfiets voor 98 gulden plus 20 gulden aan zegels en De Gruyter biedt een vouwfiets voor 151 gulden, in beide gevallen ver beneden de prijs waarvoor de rijwielhandel kan leveren. Volgens de federatie, waarbij ruim 6.000 leden zijn aangesloten, is dit mo gelijk omdat de fietsen van slechte kwaliteit zijn. VANAVOND TE ZIEN 7.00 uur nieuw avontuur van Mona 8.30 uur speelfilm (thriller) naar de roman „Getui ge a charge" van Agatha Christie, met Mar iene Dietrich in de hoofdrol. Ned. 2 NTS en VARA 6.30 8 uur herhaling voetbalwedstrijd Dukla Praag Ajax. 8.05 uur feuilleton Coronation Street. 8.55 uur Achter het nieuws. 9.20 uur „Uit Bellevue", van alles over kunst. VANAVOND TE HOREN Hilvt I VARA 7.30 uur kunstrubriek. 8.05 uur Trammelant in Loeren aan de Hor. 8.55 uur Dorus. 9.10 uur cabaretfantasie ..De wekker". 9.40 uur actrice Shireen. Strooker bij de jeugd onder vragenvuur. 10.55 uur jazzmagazine. Hilve i II NCRV 7.30 uur Leger des Heils-kwartier. 8.00 uur reportage van de Bidstond voor het gewas in de Ned. Herv. kerk te IJsselstein; voor ganger ds. Jac. van Dijk, schoolpredikant. 9.30 uur gevarieerd programma Oor-zaken. 10.40 uur geestelijke liederen. 11.15 uur nieuwe platen van allerlei soort. 46 De rijke koopman Frederick Rihel heeft zich als een ruiter te paard laten schilderen. Het is een enorm schilderij geworden; bijna drie meter hoog en twee-en-een-halve meter breed. Uitvoerig weidt hij erover uit, maar zijn verhaal wordt onderbroken doordat Machteld binnenkomt met de wijn. Ze plaatst de kan op de tafel en zet er twee glazen bij. Carel schenkt ze vol en terwijl hij zijn glas opheft, wenst hij: „Op onze vriendschap" Samuel neemt eveneens het glas op. Hij houdt het om hoog. Hij draait het rond en laat het licht erin spelen. Dan spreekt ook hij zijn wens uit: „Op onze eeuwig* vriendschap, Carel". Ze praten en ze drinken. De tijd vliegt. Als Machteld is komen zeggen, dat ze naar huis gaat en het brood op tafel gereed heeft gezet, laten ze zich daardoor niet storen. Er is zoveel te vertellen en Carel wordt niet moe te luisteren naar de verhalen uit Amsterdam. Een Delvenaar is hij nog steeds niet geworden. Met het praten wordt de tijd vergeten. Pas als er geen druppel wijn meer in de kan is. komen ze, luidruchtig nu, tot de ontdekking dat ze honger hebben gekregen. In de huiskamer vinden ze het brood zoals het door Machteld is klaargezet. Ze eten en besluiten daarna, in dé vallende avond, nog een wandeling door de stad te maken. Onder het jonge groen van de bomen langs de grachten hangt al een lichte schemer. Het is er stil en rimpelloos is het water, dat tussen het donker van de bomen de parelmoe ren avondlucht weerspiegelt. Zwijgend genieten ze van dez# lente-avond. Ze lopen langs de Oude Delft en de Koom- markt en ten slotte belanden ze op de Oude Lagendijk in de herberg „De Toelast" van de schilder Adam Piek. Zé ontmoeten er Paulus Potter en Egbert van der Poel, die ook schilders zijn. Carel stelt zyn vriend aan hen voor. Opnieuw moet Samuel vertellen over Amsterdam en meester Rem brandt. Hij doet dat met kleur en ze luisteren geboeid naar hem. Het is al laat als ze thuiskomen. Carel brengt zijn gast naar de kleine zijkamer. Hij zegt: „Ik denk, dat je wel zult slapen na zo'n dag als vandaag". „Ik hoop het", zegt Samuel. Als Carel de kamerdeur achter zich wil sluiten, hoort hij Samuel zijn naam noemen. Hij vraagt: „Wat is er?" Het antwoord verbaast hem. „Niets..." Toch zegt hij: „Als je me nodig hebt, Ik slaap hienaast" Dan sluit hij zacht de deur en gaat door zijn eigen kamer naar het atelier, waar hy de kan en de lege glazen weg ruimt die er nog staan van 's middags. In het flakkerende licht van de kaars ziet hij de baret van Samuel op een stoel liggen. Het is een hoofddeksel, zoals de meeste jongemannen dragen. Nadenkend laat hij het gladde fluweel door de vingers glijden. Waarom riep Samuel mij? vraagt hij zich af. In zijn herinnering tast hij naar gebeurtenissen uit de tijd waarin zij in Amsterdam als vrienden dagelijks met elkander omgin gen. En hij moet vaststellen: Samuel is altijd een wat merk waardige jongen geweest. Hij kon de vriendschap die er tussen hen was gegroeid, moeilijk met een ander delen. Dit was de reden geweest, dat er een zekere verwijdering was ontstaan met Gerbrand van den Eeckhout. In de moeilijke tijd waarin hij met Samuel bevriend was geworden, had Carel dit niet zo gemerkt Hij had toen behoefte gehad aan de aanhankelijkheid van zijn jonge vriend. Doch nu is dat anders. Wat hem in die dagen een troost was geweest, voelt hij nu als een beklemming. Zeker, het verheugt hem, dat Samuel hem is komen opzoeken. Hij is blij van hem weer eens wat nieuws uit Amsterdam te hebben gehoord en herinneringen te hebben kunnen ophalen uit de jaren dat zij leerlingen waren bij meester Rembrandt. Maar de band van jongensachtige vriendschap die er tussen hen heeft bestaan, is niet meer aanwezig. En terwijl hij dit vaststelt, overweegt hij, dat Samuel hem daarom wellicht heeft geroepen. Zou ook hij hebben gevoeld, dat er iets in hun houding tot elkaar was veranderd? Hij legt de baret op de stoel terug, neemt dë kandelaar weer in de hand en gaat naar de zijkamer, waar hij Samuel wakker weet. Hij heeft het gevoel, dat hij iets goed moet maken, dat hij moet proberen de oude vertrouwelijkheid te herstellen. Hij opent de deur en vraagt: „Heb je nog iets nodig, Samuel?" De vraag is overbodig: hij had al gezegd, dat hij hem roepen kon als hij iets wilde hebben. Nu hij de vraag heeft gesteld, voelt hij hoe dwaas zij eigenlijk heeft gekonken. Hij zou het liefst maar de deur direct weer hebben dichtgetrokken zonder een antwoord af te wachten. (Wordt vervolgd) i het Moskouse circus heeft de Sowjet-geleer- den in de war gebracht. Het dier leg- III hoord te hebben van een struisvogel de een ei dat ongeveer 900 gram die in gevangenschap een ei legt en weegt en een blauwige kleur heeft. kunnen niet verklaren hoe het ge- De geleerden zeiden nog nooit ge- III beurde. WfiT EEN VREeEL'jKT 97OW... <3EIUicKIG IS W€TT ÖBEN CYCLOON Witte LOURENCO knn«pn MARQUEZ li smetteloos witte kous is het symbool van de le- van het gilde der schoenpoetsers in Lourenco Marquez (Mozambique). Nieuwe leden moeten, alvorens te worden toegelaten, een proeve van be kwaamheid afleggen. ..Al onze leden moeten met deskun dige doeltreffendheid kimmen insme ren, borstelen en uitpoetsen", zei de voorzitter. „Zij moeten ook bewijzen dat zij dit alles kunnen doen zonder het minste smetje te maken op de wit te kousen van een klant." STIKKELTJE EN BRUUNKE „Ik huil omdat de zeepbellen niet stuk gaan!!" snikt Hennie. Bruunke lacht. „En straks huilde hij,, omdat ze wel stuk gingen." Daar komt de brandweerauto al aan. „Zo, daar gaan ze", zegt de brandweerman en spuit alle zeepbellen de rivier in. Iedereen gaat nu naar huis. „Kyk", zegt Bruunke, „er is nog een bel overgebleven!"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 9